Ja, inte sällan är ju mat, kläder och resor inte helt utan gammaldags inslag....
Model 3 Highland
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 Highland
Re: Model 3 Highland
Eftersom man designade bilen efter den och dessutom tog bort blinkers spaken så var det väl revolution i en annars väldigt konservativ bil industriDafro skrev: ↑17 apr 2023 08:56Det här med yoke, skulle det varit bra så skulle man ju gjort så man inte behövde svänga ratten mer än 90 grader åt varje håll, det är väl så Toyota löst det. Att bara byta ut en rund ratt mot yoke är väl inte så imponerande.Honkan skrev: ↑17 apr 2023 08:41Jag skulle säga att jag inte vill ha något framför ratten mer än en HUD som kan stängas av… så min personliga åsikt är att jag trivs bättre med Y än S där… då jag nämligen kör nyare hyrbilar av märke volvo/audi varje vecka nästan, så blir jag lika glad varje gång när jag sätter mig i min MYP och slipper alla knappar och sån som lyser…
Men generellt så tycker jag Tesla har riktigt bra tänk kring föraren generellt oavsett model och de utmanar hela tiden, vem hade liksom kommit på en Yoke ? Inte bmw,volvo eller audi i alla fall..
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: Model 3 Highland
Särskilt på landet.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model 3 Highland
Absolut kan man se det så men vad man läser här så verkar borttagning av växelspak vara sådär. Med lösning att bara behöva svänga 90 grader så funkar knappar bättreHonkan skrev: ↑17 apr 2023 09:24Eftersom man designade bilen efter den och dessutom tog bort blinkers spaken så var det väl revolution i en annars väldigt konservativ bil industriDafro skrev: ↑17 apr 2023 08:56Det här med yoke, skulle det varit bra så skulle man ju gjort så man inte behövde svänga ratten mer än 90 grader åt varje håll, det är väl så Toyota löst det. Att bara byta ut en rund ratt mot yoke är väl inte så imponerande.Honkan skrev: ↑17 apr 2023 08:41Jag skulle säga att jag inte vill ha något framför ratten mer än en HUD som kan stängas av… så min personliga åsikt är att jag trivs bättre med Y än S där… då jag nämligen kör nyare hyrbilar av märke volvo/audi varje vecka nästan, så blir jag lika glad varje gång när jag sätter mig i min MYP och slipper alla knappar och sån som lyser…
Men generellt så tycker jag Tesla har riktigt bra tänk kring föraren generellt oavsett model och de utmanar hela tiden, vem hade liksom kommit på en Yoke ? Inte bmw,volvo eller audi i alla fall..
27,8 kWp solceller
Re: Model 3 Highland
Jag skulle nog vilja påstå att man sysslar med en hel del konservativa grejer även i storstäder faktiskt.
Re: Model 3 Highland
Dafro skrev: ↑17 apr 2023 09:37Absolut kan man se det så men vad man läser här så verkar borttagning av växelspak vara sådär. Med lösning att bara behöva svänga 90 grader så funkar knappar bättreHonkan skrev: ↑17 apr 2023 09:24Eftersom man designade bilen efter den och dessutom tog bort blinkers spaken så var det väl revolution i en annars väldigt konservativ bil industriDafro skrev: ↑17 apr 2023 08:56Det här med yoke, skulle det varit bra så skulle man ju gjort så man inte behövde svänga ratten mer än 90 grader åt varje håll, det är väl så Toyota löst det. Att bara byta ut en rund ratt mot yoke är väl inte så imponerande.Honkan skrev: ↑17 apr 2023 08:41Jag skulle säga att jag inte vill ha något framför ratten mer än en HUD som kan stängas av… så min personliga åsikt är att jag trivs bättre med Y än S där… då jag nämligen kör nyare hyrbilar av märke volvo/audi varje vecka nästan, så blir jag lika glad varje gång när jag sätter mig i min MYP och slipper alla knappar och sån som lyser…
Men generellt så tycker jag Tesla har riktigt bra tänk kring föraren generellt oavsett model och de utmanar hela tiden, vem hade liksom kommit på en Yoke ? Inte bmw,volvo eller audi i alla fall..
Håller helt med och det är nog många som var skeptiska i början men kollat en del på amerikaner som haft bilen i 1 år och är riktigt nöjda men som erkände att de inte alls var nöjda i början…
Men oavsett så är det skoj tycker jag med utveckling även om det inte alltid blir klockrent
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: Model 3 Highland
Bara för att man vänjer sig vid något så betyder det ju inte att det per automatik är bättre.
Re: Model 3 Highland
Om man inte längre vill ha ett instrumentkluster bakom ratten så är det ju det.
Finns som sagt massvis med billiga kit för eftermontering. Vissa köper på förhand, för de tänker att de vill ha det - men installerar det aldrig.
Har ännu inte sett en enda 3a eller Y med det monterat IRL.
Dvs majoriteten tycker efter tillvänjning att det är bättre utan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model 3 Highland
Eller tillräckligt bra så det inte är värt mödan att installera något eftermarknad som ser lite sådär ut.taliz skrev: ↑18 apr 2023 07:37Om man inte längre vill ha ett instrumentkluster bakom ratten så är det ju det.
Finns som sagt massvis med billiga kit för eftermontering. Vissa köper på förhand, för de tänker att de vill ha det - men installerar det aldrig.
Har ännu inte sett en enda 3a eller Y med det monterat IRL.
Dvs majoriteten tycker efter tillvänjning att det är bättre utan.
27,8 kWp solceller
Re: Model 3 Highland
Hastighet skulle jag väldigt gärna vilja kunna se framför ratten, som i nya VW ID.7 med en minimal display eller som HUD. Mycket märkligt att inte Tesla erbjuder HUD ens som tillval.Klingspor skrev: ↑13 apr 2023 22:30Troligtvis inte - där är nog snarare problemet att de inte gillar helheten med Teslas spartanska inredning och inga fysiska knappar och därmed inte specifikt avsaknaden av instrumentpanel. Vidare, det alla Tesla-ägare säger stämmer verkligen - man vänjer sig fort vid att inte ha någon instrumentpanel och saknar det verkligen inte ett dugg. Den enda egentliga relevanta informationen under färd, hastigheten och batterinivån, uppfattar man utan problem under färden är min upplevelse.SwedishAdvocate skrev: ↑13 apr 2023 21:16Fick inte med det här:
Ingen kommer välja bort en bil för att den har snygg och stilren instrumentering bakom ratten. Men frågan är om det inte finns en hel del som väljer bort en bil med den instrumentering som 3 och Y har idag...
Jag tycker inte dagens instrumentering i 3 och Y tillför något ur estetiskt synvinkel. Istället tycker jag helt klart dagens instrumentering i 3 och Y utgör ett sänke.
Och det känns vidare inte som dagens Tesla är lika 'kostnadskänsligt' som det Tesla som lanserade Model 3 för dryga fem år sen...
Re: Model 3 Highland
Vi får hoppas att ratten är kvar på sikt så man inte behöver behöva göra handrörelser på skärmen eller använda röststyrning för att svänga
Re: Model 3 Highland
Väldigt trist om misstaget med att flytta blinkers och än värre tutan blir standard på alla Teslor om ett par år...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Model 3 Highland
Om man inte får blinkersspak på Teslas dyraste modell varför tror folk de kommer få det på den billigaste?
Tyvärr blir nog även M3 av med den.
Tyvärr blir nog även M3 av med den.
Re: Model 3 Highland
Med samma resonemang borde man räkna med Yoke också. Högst tveksam till det antagandet.TiborBlomhall skrev: ↑12 maj 2023 13:47Om man inte får blinkersspak på Teslas dyraste modell varför tror folk de kommer få det på den billigaste?
Tyvärr blir nog även M3 av med den.
Att testa nya lösningar/teknik på de dyraste modellerna, men att det inte går vidare till massmarknads-modeller är inget unikt för Tesla.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Model 3 Highland
Yoke verkar dom ju backa på, men några spakar får man ju inte med "vanlig" ratt heller.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Model 3 Highland
Precis som väntat alltså. Ser inte någon skärm bakom ratten heller som vissa spekulerade om.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model 3 Highland
Tesla får nya M3 och MY kunder trots att bilarna saknar eller kommer sakna radar, ultraljudssensorer, temp.givare, växel och blinkersspak. Frågan är hur befintliga kunder tänker när värdeminskningen på en 1-2 år gammal bil ska realiseras?
Jag hoppades på att M3 Highland skulle bli en bättre bil med bl a radar tillbaka.
Men Tesla demonterar ännu mer självklar utrustning för att kunna sänka priset ännu mer?
Främsta konkurrenterna blir billiga Kinesbilar?
M3 RWD -22
Re: Model 3 Highland
Hmm, blir nog ännu bättre priser på Tesla bilar framöver nu när de plockar bort självklara saker och samtidigt ökar produktionen.
Early adopters kan nog leva med en hel del, de som ska köpa en Tesla därefter är sannolikt mer konservativa.
Min fru vägrar t.ex. att byta ut vår X 100D mot en ny X LR pga av saknad parkeringshjälp och inga "spakar". Pratade med en kollega om ny bil och det diskvalificerade Tesla som ett alternativ. Elbil och Tesla var redan en stretch, men helt kört nu.
Early adopters kan nog leva med en hel del, de som ska köpa en Tesla därefter är sannolikt mer konservativa.
Min fru vägrar t.ex. att byta ut vår X 100D mot en ny X LR pga av saknad parkeringshjälp och inga "spakar". Pratade med en kollega om ny bil och det diskvalificerade Tesla som ett alternativ. Elbil och Tesla var redan en stretch, men helt kört nu.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
-
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Model 3 Highland
Går det att utesluta att det finns 'ngt nytt' bakom ratten. Jag tycker inte det...
Image credit goes to: https://electrek.co/2023/05/11/tesla-mo ... ing-wheel/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Model 3 Highland
Jag tycker i te heller det, men Tesla har sällan adderat kostnader till sina bilar, bara tagit bort. Elon vill sälja så många som möjligt och då är priset viktigt. De har en standardiserings- och förenklingskultur som är extrem på bolaget.SwedishAdvocate skrev:
Går det att utesluta att det finns 'ngt nytt' bakom ratten. Jag tycker inte det...
Image credit goes to: https://electrek.co/2023/05/11/tesla-mo ... ing-wheel/
Jag tror därför att ratt och skärm blir samma i 3 & Y som i S & X men att det inte blir någon extra skärm bakom ratten i volymmodellerna (har dock gärna fel).
Dessutom är det förvånande för mig att Highland och Juniper (Y) sägs vara nästan ett år i från varandra enligt media. För att kunna standardisera till max bör de vara nära varandra i tid och helst samtidigt. Tesla vill nog inget hellre. Återstår att se vad som händer.
MX LR (Raven) 2019
Re: Model 3 Highland
Jag tror Tibor har rätt. Kolla interaktionen för att lägga i växel här - swipe down:Legato skrev: ↑12 maj 2023 15:44Med samma resonemang borde man räkna med Yoke också. Högst tveksam till det antagandet.TiborBlomhall skrev: ↑12 maj 2023 13:47Om man inte får blinkersspak på Teslas dyraste modell varför tror folk de kommer få det på den billigaste?
Tyvärr blir nog även M3 av med den.
Att testa nya lösningar/teknik på de dyraste modellerna, men att det inte går vidare till massmarknads-modeller är inget unikt för Tesla.
Re: Model 3 Highland
Rätt i vad?spacecoin skrev: ↑13 maj 2023 12:01Jag tror Tibor har rätt. Kolla interaktionen för att lägga i växel här - swipe down:Legato skrev: ↑12 maj 2023 15:44Med samma resonemang borde man räkna med Yoke också. Högst tveksam till det antagandet.TiborBlomhall skrev: ↑12 maj 2023 13:47Om man inte får blinkersspak på Teslas dyraste modell varför tror folk de kommer få det på den billigaste?
Tyvärr blir nog även M3 av med den.
Att testa nya lösningar/teknik på de dyraste modellerna, men att det inte går vidare till massmarknads-modeller är inget unikt för Tesla.
Vi tror båda den blir utan spakar. Jag tycker bara det är ett uselt beslut.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model 3 Highland
Sa jag något om vad du tror? Tibor har rätt om spakarna. Tycker du samma så är det uppenbarligen rätt med. Jag håller med om att det är ett uselt beslut. Jag tror inte på yokens framtid i 3/Y.Legato skrev: ↑13 maj 2023 12:03Rätt i vad?spacecoin skrev: ↑13 maj 2023 12:01Jag tror Tibor har rätt. Kolla interaktionen för att lägga i växel här - swipe down:Legato skrev: ↑12 maj 2023 15:44Med samma resonemang borde man räkna med Yoke också. Högst tveksam till det antagandet.TiborBlomhall skrev: ↑12 maj 2023 13:47Om man inte får blinkersspak på Teslas dyraste modell varför tror folk de kommer få det på den billigaste?
Tyvärr blir nog även M3 av med den.
Att testa nya lösningar/teknik på de dyraste modellerna, men att det inte går vidare till massmarknads-modeller är inget unikt för Tesla.
Vi tror båda den blir utan spakar. Jag tycker bara det är ett uselt beslut.