Model 3 Highland

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Model 3 Highland

Inlägg av flamman »

Hittade ingen tråd om Model 3 Highland. Den refresh som ryktas till senare i år.
Hursom, här är en bild som sägs föreställa nya fronten.
IMG_2972.jpeg
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Model 3 Highland

Inlägg av NEO »

Såg den på reddit.

Verkar få S/X instrumentkluster framför föraren. Gillar utseendet. Denna kommer vi ersätta vår Y med :lol:
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 485
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Collin87 »

NEO skrev: 13 apr 2023 09:08
Såg den på reddit.

Verkar få S/X instrumentkluster framför föraren. Gillar utseendet. Denna kommer vi ersätta vår Y med :lol:
Sett denna också, känns dock orimligt att den skulle körts såpass mycket utan kamouflage (alla insekter i fronten)

Men man vet aldrig.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

NEO skrev: 13 apr 2023 09:08
Såg den på reddit.

Verkar få S/X instrumentkluster framför föraren. Gillar utseendet. Denna kommer vi ersätta vår Y med :lol:
Tycker mer det ser ut som man lagt ett skynke över instrumentbrädan för att skydda från insyn. Att det ser högre ut bakom beror nog på att ratten drar upp skynket.

Förövrigt kan detta likväl vara en kinakopia, som vi sett många ggr förr.
(Men, att det finns orangea inslag i framlyktan tyder på att det är en US-spec..)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

Finns förresten en tråd om Highland redan viewtopic.php?t=31635
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model 3 Highland

Inlägg av SwedishAdvocate »

Collin87 skrev: 13 apr 2023 09:35
...] känns dock orimligt att den skulle körts såpass mycket utan kamouflage (alla insekter i fronten) [...
En svart bil som körs nattetid på en privat testbana kanske...

Och brukar det inte vara rätt mycket insekter nattetid? Ibland är det ju dessutom vissa insektsarter som svärmar särskilt mycket...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model 3 Highland

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev: 13 apr 2023 09:40
NEO skrev: 13 apr 2023 09:08
...] Verkar få S/X instrumentkluster framför föraren. Gillar utseendet. Denna kommer vi ersätta vår Y med :lol:
Tycker mer det ser ut som man lagt ett skynke över instrumentbrädan för att skydda från insyn. Att det ser högre ut bakom beror nog på att ratten drar upp skynket.

Förövrigt kan detta likväl vara en kinakopia, som vi sett många ggr förr.
(Men, att det finns orangea inslag i framlyktan tyder på att det är en US-spec..)
Varför skulle man lägga ett skynke över instrumentbrädan om det inte fanns ngt där som man skulle vilja dölja?... Oavsett så tycker jag det är rätt svårt att se. Skulle väl kunna vara ngn slags söm i materialet på instrumentbrädan också kanske... Eller ngn slags förseriegrej. Eller kanske ngns slags reflektion från skynket som ligger över hela bilen.

Personligen hoppas jag verkligen att det är intrumentering bakom ratten!
Hoppas, hoppas, hoppas, hoppas! 8-)

Fast å andra sidan ryker väl antagligen blinkersspaken... :evil:

Tycker vidare att det är rätt mycket nya roadstern över linjerna på de här framlycktorna... Och är inte sidospeglarna identiska med dagens Model 3? Det talar väl också för att det här är "Highlander"...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Model 3 Highland

Inlägg av LarsOJ »

En höjdare framifrån om det är på riktigt. Ser snyggt och stilrent ut. Värdig lillebror till S.

De har blivit av med den sura grodmunnen och grodögonen som (enl. mig) är en av Teslas största designmissar. Hoppas de städat upp bakändan också.

Grodmunnen är iofs. ännu värre på Y usch.

8B29A9C9-E345-4570-B34E-2B1F74904A4E.jpeg
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model 3 Highland

Inlägg av jonasl »

Jag har haft fel många gånger förr men jag har svårt att tro att de inför något så kostnadsdrivande som en instrumentpanel framför ratten. Det är helt rimligt att det är förbehållet de dyrare bilarna. Dessutom tillför det ju ingenting, saknar den verkligen aldrig.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model 3 Highland

Inlägg av SwedishAdvocate »

jonasl skrev: 13 apr 2023 21:04
Jag har haft fel många gånger förr men jag har svårt att tro att de inför något så kostnadsdrivande som en instrumentpanel framför ratten. Det är helt rimligt att det är förbehållet de dyrare bilarna. Dessutom tillför det ju ingenting, saknar den verkligen aldrig.
De tycker ju den tillför något i S och X. Om den kan få upp försäljningen så tillför den väl också något...

Vidare så tycker jag det är ganska tydligt att det finns två läger med olika uppfattningar kring om instrumentering bakom ratten tillför något ur ett funktionellt och/eller estetiskt perspektiv...

Mvh från
Team instrumentering bakom ratten ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model 3 Highland

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fick inte med det här:

Ingen kommer välja bort en bil för att den har snygg och stilren instrumentering bakom ratten. Men frågan är om det inte finns en hel del som väljer bort en bil med den instrumentering som 3 och Y har idag...

Jag tycker inte dagens instrumentering i 3 och Y tillför något ur estetiskt synvinkel. Istället tycker jag helt klart dagens instrumentering i 3 och Y utgör ett sänke.

Och det känns vidare inte som dagens Tesla är lika 'kostnadskänsligt' som det Tesla som lanserade Model 3 för dryga fem år sen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Klingspor
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 01 mar 2023 22:36

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Klingspor »

SwedishAdvocate skrev: 13 apr 2023 21:16
Fick inte med det här:

Ingen kommer välja bort en bil för att den har snygg och stilren instrumentering bakom ratten. Men frågan är om det inte finns en hel del som väljer bort en bil med den instrumentering som 3 och Y har idag...


Jag tycker inte dagens instrumentering i 3 och Y tillför något ur estetiskt synvinkel. Istället tycker jag helt klart dagens instrumentering i 3 och Y utgör ett sänke.

Och det känns vidare inte som dagens Tesla är lika 'kostnadskänsligt' som det Tesla som lanserade Model 3 för dryga fem år sen...
Troligtvis inte - där är nog snarare problemet att de inte gillar helheten med Teslas spartanska inredning och inga fysiska knappar och därmed inte specifikt avsaknaden av instrumentpanel. Vidare, det alla Tesla-ägare säger stämmer verkligen - man vänjer sig fort vid att inte ha någon instrumentpanel och saknar det verkligen inte ett dugg. Den enda egentliga relevanta informationen under färd, hastigheten och batterinivån, uppfattar man utan problem under färden är min upplevelse.
MY RWD 2023
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Fredrik j »

Klingspor skrev: 13 apr 2023 22:30
SwedishAdvocate skrev: 13 apr 2023 21:16
Fick inte med det här:

Ingen kommer välja bort en bil för att den har snygg och stilren instrumentering bakom ratten. Men frågan är om det inte finns en hel del som väljer bort en bil med den instrumentering som 3 och Y har idag...


Jag tycker inte dagens instrumentering i 3 och Y tillför något ur estetiskt synvinkel. Istället tycker jag helt klart dagens instrumentering i 3 och Y utgör ett sänke.

Och det känns vidare inte som dagens Tesla är lika 'kostnadskänsligt' som det Tesla som lanserade Model 3 för dryga fem år sen...
Troligtvis inte - där är nog snarare problemet att de inte gillar helheten med Teslas spartanska inredning och inga fysiska knappar och därmed inte specifikt avsaknaden av instrumentpanel. Vidare, det alla Tesla-ägare säger stämmer verkligen - man vänjer sig fort vid att inte ha någon instrumentpanel och saknar det verkligen inte ett dugg. Den enda egentliga relevanta informationen under färd, hastigheten och batterinivån, uppfattar man utan problem under färden är min upplevelse.
Jag tycker det främst är en designfråga framför att man tvunget behöver information framför föraren.
Det blir för avskalat.
Det är ju en smaksak.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model 3 Highland

Inlägg av SwedishAdvocate »

Klingspor skrev: 13 apr 2023 22:30
SwedishAdvocate skrev: 13 apr 2023 21:16
Fick inte med det här:

Ingen kommer välja bort en bil för att den har snygg och stilren instrumentering bakom ratten. Men frågan är om det inte finns en hel del som väljer bort en bil med den instrumentering som 3 och Y har idag...


Jag tycker inte dagens instrumentering i 3 och Y tillför något ur estetiskt synvinkel. Istället tycker jag helt klart dagens instrumentering i 3 och Y utgör ett sänke.

Och det känns vidare inte som dagens Tesla är lika 'kostnadskänsligt' som det Tesla som lanserade Model 3 för dryga fem år sen...
....] Vidare, det alla Tesla-ägare säger stämmer verkligen - man vänjer sig fort vid att inte ha någon instrumentpanel och saknar det verkligen inte ett dugg. Den enda egentliga relevanta informationen under färd, hastigheten och batterinivån, uppfattar man utan problem under färden är min upplevelse.
Har inte kört så mkt Model 3. Och senast jag gjorde det – ca 10 mil i somras – så hade den bilen en sån där tredjeparts-HUD. Så då använde jag så klart den istället för standardhastighetsmätaren eftersom HUDen satt på en helt överlägset bättre plats sett ur ergonomisk synvinkel. Så tyvärr har jag själv inte så mycket erfarenhet av Teslas standardinstrumentering i Model 3... Har kört även utan HUD, men det var väl nästan två år sen, så kommer tyvärr inte ihåg.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model 3 Highland

Inlägg av thebishop »

Jag växlar ofta mellan 3 och S och kan säga att man verkligen saknar instrumenteringen. Inte för hastighetsmätaren primärt utan för GPS detaljvyn. Det är helt klart ett irritationsmoment varje gång trots tillvänjning under snart två år, det är faktiskt bara sämre och finns noll designskäl som jag ser det, det är enbart en kostnadsbesparing i den billiga modellen. Vill de få 3an lite mer premium så är det en uppenbar första grej att fixa - det är en av de sämsta sakerna med en annars bra bil.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Curik »

thebishop skrev: 13 apr 2023 23:57
Jag växlar ofta mellan 3 och S och kan säga att man verkligen saknar instrumenteringen. Inte för hastighetsmätaren primärt utan för GPS detaljvyn. Det är helt klart ett irritationsmoment varje gång trots tillvänjning under snart två år, det är faktiskt bara sämre och finns noll designskäl som jag ser det, det är enbart en kostnadsbesparing i den billiga modellen. Vill de få 3an lite mer premium så är det en uppenbar första grej att fixa - det är en av de sämsta sakerna med en annars bra bil.
Håller helt med. Bytt en del mellan S och 3 och saknar alltid instrumentpanelen.

Att säga att det är onödigt med ett instrumentkluster är ungefär som att argumentera för att ratten skulle kunna sitta i mitten av bilen. Hål i huvudet. Det är klart du vänjer dig men det kommer inte bli lika bra.
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Olof Tenghoff »

SwedishAdvocate skrev: 13 apr 2023 21:12
jonasl skrev: 13 apr 2023 21:04
Jag har haft fel många gånger förr men jag har svårt att tro att de inför något så kostnadsdrivande som en instrumentpanel framför ratten. Det är helt rimligt att det är förbehållet de dyrare bilarna. Dessutom tillför det ju ingenting, saknar den verkligen aldrig.
De tycker ju den tillför något i S och X. Om den kan få upp försäljningen så tillför den väl också något...

Vidare så tycker jag det är ganska tydligt att det finns två läger med olika uppfattningar kring om instrumentering bakom ratten tillför något ur ett funktionellt och/eller estetiskt perspektiv...

Mvh från
Team instrumentering bakom ratten ;)
Håller med. Växlar själv dagligen mellan S och Y och tycker det är en klar fördel med GPS-kartan rakt framför mig.

Det fanns två tunga skäl att 3 från början saknade instrumentpanel bakom (framför?) ratten.
1) man trodde sig (alt. piskades av Elon :lol: ?) snart lösa FSD och skärm vore obsolet framför en obefintlig förarplats. Det diskuterades ju t.o.m att 3an skulle sakna ratt och pedaler...
2) kostnad. 3an var en bil för massorna. Med fortfarande rätt dyra batterier gällde det att eliminera annat för att få ihop kalkylen.

Nu har de punkterna ändrats sedan 3an designades.
1) Det har blivit uppenbart för Tesla att 3/Y (det handlar ju om båda) har ett bra tag kvar i pre-FSD världen och där är det ju faktiskt standard och förväntat med skärm bakom ratten. Blir det dessutom Yoke-ratten så har man ännu mer behållning av skärmen för man ser mer av den.
2) kostnad. Mexicobilen (2?) blir den nya massmarknadsbilen och det blir där istället man kapar funktioner till ett minimum för lägsta pris. Är ju faktiskt då en fördel att positionera upp 3/Y lite så att man bättre täcker in marknaden 2, 3/Y, S/X.
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

SwedishAdvocate skrev: 13 apr 2023 21:12
Vidare så tycker jag det är ganska tydligt att det finns två läger med olika uppfattningar kring om instrumentering bakom ratten tillför något ur ett funktionellt och/eller estetiskt perspektiv...
De som kört 3/Y exklusivt under längre tid(och därmed vant sig), och de som inte gjort det. ;)

S och X har ju förövrigt traditionellt tilltalat mer konservativa köpare. Folk som kanske vågar provat något nytt, men det får inte vara för främmande.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Honkan »

Hoppas innerligt man har svart innertak och ingan trä paneler, gällande instrumenteringen så tycker jag personligen det är skönt att slippa instrumentering bakom ratten… men hade gärna tagit en head up display med hastighet…

Hoppas också på sätten som andas lite bättre
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Model 3 Highland

Inlägg av BigEasy »

Tog de bort den stora och rätt meningslösa animationen över bilen till vänster på den enda skärmen så skulle den nog räcka till bättre. Jag gillar överblicken jag får i S med trippmätaren och energigrafen framme (alt navi om den är igång) samtidigt som du har stora skärmen ledig till kartvyn, media, inställningar... Jag tycker 3/Y lider lite av det. Att hastigheten inte visas rakt fram struntar jag dock i.

Model 3 och Y har dessutom en mindre satellitvy som inte är lika tydlig. Den liggande skärmen är sämre på allt annat än att titta på youtube o dyl.
Piggelin
Inlägg: 565
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Piggelin »

Inredningen är helt klart det sämsta med en Tesla. Otroligt omysig. Saknar vettig belysning osv.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Walker »

Piggelin skrev: 14 apr 2023 07:09
Inredningen är helt klart det sämsta med en Tesla. Otroligt omysig. Saknar vettig belysning osv.
Nu är ju det helt klart en subjektiv bedömning och inget fastslaget faktum. Jag hävdar precis tvärtom - inredningen är det klart bästa med Tesla. Men det är vad jag tycker. Jag får klaustrofobi i t ex Polstar 2 och blir nervös av alla knappar, vinklar och futuristiska instrument i de flesta bilarna.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Lerumsexpressen »

Curik skrev: 14 apr 2023 00:37
thebishop skrev: 13 apr 2023 23:57
Jag växlar ofta mellan 3 och S och kan säga att man verkligen saknar instrumenteringen. Inte för hastighetsmätaren primärt utan för GPS detaljvyn. Det är helt klart ett irritationsmoment varje gång trots tillvänjning under snart två år, det är faktiskt bara sämre och finns noll designskäl som jag ser det, det är enbart en kostnadsbesparing i den billiga modellen. Vill de få 3an lite mer premium så är det en uppenbar första grej att fixa - det är en av de sämsta sakerna med en annars bra bil.
Håller helt med. Bytt en del mellan S och 3 och saknar alltid instrumentpanelen.

Att säga att det är onödigt med ett instrumentkluster är ungefär som att argumentera för att ratten skulle kunna sitta i mitten av bilen. Hål i huvudet. Det är klart du vänjer dig men det kommer inte bli lika bra.
Så olika man kan se på saker, kanske hål i huvudet att sitta till vänster?
Hade inte mitten varit mest logiskt nu när man har mer utrymmen att laborera med?
Jag skulle önska flyttbara fåtöljer, mitten ensam, lång soffa på resor med sällskap…
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Piggelin
Inlägg: 565
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Piggelin »

Walker skrev: 14 apr 2023 07:14
Piggelin skrev: 14 apr 2023 07:09
Inredningen är helt klart det sämsta med en Tesla. Otroligt omysig. Saknar vettig belysning osv.
Nu är ju det helt klart en subjektiv bedömning och inget fastslaget faktum. Jag hävdar precis tvärtom - inredningen är det klart bästa med Tesla. Men det är vad jag tycker. Jag får klaustrofobi i t ex Polstar 2 och blir nervös av alla knappar, vinklar och futuristiska instrument i de flesta bilarna.
Detdär Låter ju mer som någon slags diagnos. Om man blir nervös av 5 knappar.

Jag säger inte att det ska se ut som ett rymdskepp. Men lite enkel belysning runtom inredningen hade lyft den ordentligt tex. Samt en display framför ratten. Det räcker.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Niklas Z »

Jag skulle önska en mer konfigurerbar interiör, inte minst vad gäller val av färger. Jag har den vita inredningen, men jag skulle vilja få bort mycket mer av alla mörka ytor. Svarta små detaljer (gärna pianolack) kan vara snyggt i interiören, men stora svarta ytor gillar jag inte alls. Tyvärr lär inte Tesla hörsamma min önskan.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar