Model 3 Highland

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Airlift »

mikebike skrev: 15 apr 2023 16:51
Det kommer nog i Tesla också, möjligen 3 år efter att matrixlysena funkar.
:lol: Det där var jätteroligt!

Mer allvarligt m, så hade det ju varit kul om Tesla satsade lite mer på de mer användbara förarstöden som exempelvis intelligent/dynamiskt ljus, ja.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

Dafro skrev: 15 apr 2023 16:21
taliz skrev: 15 apr 2023 11:00
thebishop skrev: 14 apr 2023 20:06
taliz skrev: 14 apr 2023 05:22
SwedishAdvocate skrev: 13 apr 2023 21:12
Vidare så tycker jag det är ganska tydligt att det finns två läger med olika uppfattningar kring om instrumentering bakom ratten tillför något ur ett funktionellt och/eller estetiskt perspektiv...
De som kört 3/Y exklusivt under längre tid(och därmed vant sig), och de som inte gjort det. ;)

S och X har ju förövrigt traditionellt tilltalat mer konservativa köpare. Folk som kanske vågar provat något nytt, men det får inte vara för främmande.
Lite trött på det argumentet. Det har noll med det att göra - personligen är jag early adopter på all teknologi.
Importerade och jailbreakade original iPhone exempelvis (den allra första som aldrig kom till Sverige).

Jag gillar inte avsaknaden av detaljvy GPS.

Det har ingen med tillvänjning att göra - att inte se detaljerna är bara sämre. Kass. Dåligt. Billigt. Det är enbart en besparing och inte en förbättring.

För att sätta det i kontext enligt Dieter Rams:

Good design:

is innovative
makes a product useful
is aesthetic
makes a product understandable
is unobtrusive
is honest
is long-lasting
is thorough down to the last detail
is environmentally friendly
is as little as possible

Så tickar det vissa boxar, men god design ser till helheten och det är gigantiska minuspoäng eftersom användbarhet, förståelse och detaljkänsla och ärlighet har negativ påverkan.

De som säger ”man vänjer sig” bryr sig inte om bra design. Det är ok, men säg då sanningen istället ”jag vill att det är billigt och skiter i om det är bra. Jag är snål och värderar pris högre än bra design.”

Att värdera god design är inte att vara konservativ - det är olika saker.
Notera ordet "exklusivt". Det betyder att man ENBART kört 3 eller Y under längre tid.
Det har du uppenbarligen inte gjort. Klart man stör sig om man hoppar fram och tillbaka och därmed inte vänjer sig.

Vad är det för detaljer du saknar i GPSn? Jag har samma vy i Google maps i bilen som jag har i min iPad och iPhone.

Förövrigt är Model 3 och Y utmärkta exempel på ditt citat från herr Rams.
Alla kan bygga något komplext, att bygga något enkelt är det svåra.
Om man måste köra samma bil hela tiden för att vänja sig för att det ska vara bra så måste det ju finnas brister.

Enkelt som en dacia? Kan du inte erkänna att allt man inte har i 3 och y är för att det ska bil billigare, inte pga ”clean design”.
Det handlar om hur vi som människor fungerar när vi skall göra något helt nytt.
Tänk dig själv att du skulle börja på ett nytt jobb, med något du aldrig gjort tidigare.
Du måste vänja dig vid massor av nya saker och rutiner och det är påfrestande i början.

Tänk om du samtidigt skulle tvingas göra ditt gamla jobb utöver ditt nya, dvs du hoppar fram och tillbaka. Det skulle kännas väldigt bekvämt och du skulle kunna pusta ut när du gjorde ditt gamla jobb, för du är vand vid det.
Samtidigt skulle det nya kännas ännu mer påfrestande vid bytena, för då måste du tvinga dig själv igen att ställa om. Hjärnan kommer identifiera massa problem och fel med det nya, för vi som människor är av naturen emot förändring.

Liknande sits om man skall försöka bli av med något beroende.
Kort sagt, vid förändringar är det inte sällan bättre att gå "all in". Dvs man släpper helt det gamla och kör på 100% med det nya.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Dafro »

Fredrik j skrev: 15 apr 2023 18:53
Dafro skrev: 15 apr 2023 18:50
Fredrik j skrev: 15 apr 2023 18:49
Dafro skrev: 15 apr 2023 17:58
Fredrik j skrev: 15 apr 2023 17:28


En förklaring till varför model 3/y inte har hud är troligtvis att det blir svårt att få till det utan en bula instrumentpanel uppe vid rutan.
Man gör väl en nedsänkning, varför en bula? Man projicerar ju på vindrutan.
På bilar som har hud så sitter enhet väl oftast uppe på instrumentbulan någon decimeter från rutan?
På en model3/y skulle den väl hamna längre ner om man inte skulle få en störande bula?
Finns det något exempel på en bil med teslas interiördesign med hud?
På min sitter den ca 5-7 cm ner i en grop, har inte koll på hur m3 ser ut där.
Tänker mig att skulle bli längre ner till brädan på en model3.
Sen ska ju själva projektorn få plats under den slanka brädan.
Sant, kan ju bli trångt.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Airlift »

Så framskärmar, stötfångare och lyktor. Tror det kommer dyka upp facelift-kit på marknaden om en stund 😎
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model 3 Highland

Inlägg av thebishop »

taliz skrev: 16 apr 2023 06:27
Dafro skrev: 15 apr 2023 16:21
taliz skrev: 15 apr 2023 11:00
thebishop skrev: 14 apr 2023 20:06
taliz skrev: 14 apr 2023 05:22


De som kört 3/Y exklusivt under längre tid(och därmed vant sig), och de som inte gjort det. ;)

S och X har ju förövrigt traditionellt tilltalat mer konservativa köpare. Folk som kanske vågar provat något nytt, men det får inte vara för främmande.
Lite trött på det argumentet. Det har noll med det att göra - personligen är jag early adopter på all teknologi.
Importerade och jailbreakade original iPhone exempelvis (den allra första som aldrig kom till Sverige).

Jag gillar inte avsaknaden av detaljvy GPS.

Det har ingen med tillvänjning att göra - att inte se detaljerna är bara sämre. Kass. Dåligt. Billigt. Det är enbart en besparing och inte en förbättring.

För att sätta det i kontext enligt Dieter Rams:

Good design:

is innovative
makes a product useful
is aesthetic
makes a product understandable
is unobtrusive
is honest
is long-lasting
is thorough down to the last detail
is environmentally friendly
is as little as possible

Så tickar det vissa boxar, men god design ser till helheten och det är gigantiska minuspoäng eftersom användbarhet, förståelse och detaljkänsla och ärlighet har negativ påverkan.

De som säger ”man vänjer sig” bryr sig inte om bra design. Det är ok, men säg då sanningen istället ”jag vill att det är billigt och skiter i om det är bra. Jag är snål och värderar pris högre än bra design.”

Att värdera god design är inte att vara konservativ - det är olika saker.
Notera ordet "exklusivt". Det betyder att man ENBART kört 3 eller Y under längre tid.
Det har du uppenbarligen inte gjort. Klart man stör sig om man hoppar fram och tillbaka och därmed inte vänjer sig.

Vad är det för detaljer du saknar i GPSn? Jag har samma vy i Google maps i bilen som jag har i min iPad och iPhone.

Förövrigt är Model 3 och Y utmärkta exempel på ditt citat från herr Rams.
Alla kan bygga något komplext, att bygga något enkelt är det svåra.
Om man måste köra samma bil hela tiden för att vänja sig för att det ska vara bra så måste det ju finnas brister.

Enkelt som en dacia? Kan du inte erkänna att allt man inte har i 3 och y är för att det ska bil billigare, inte pga ”clean design”.
Det handlar om hur vi som människor fungerar när vi skall göra något helt nytt.
Tänk dig själv att du skulle börja på ett nytt jobb, med något du aldrig gjort tidigare.
Du måste vänja dig vid massor av nya saker och rutiner och det är påfrestande i början.

Tänk om du samtidigt skulle tvingas göra ditt gamla jobb utöver ditt nya, dvs du hoppar fram och tillbaka. Det skulle kännas väldigt bekvämt och du skulle kunna pusta ut när du gjorde ditt gamla jobb, för du är vand vid det.
Samtidigt skulle det nya kännas ännu mer påfrestande vid bytena, för då måste du tvinga dig själv igen att ställa om. Hjärnan kommer identifiera massa problem och fel med det nya, för vi som människor är av naturen emot förändring.

Liknande sits om man skall försöka bli av med något beroende.
Kort sagt, vid förändringar är det inte sällan bättre att gå "all in". Dvs man släpper helt det gamla och kör på 100% med det nya.
Jo, men det där stämmer ju inte - även när jag körde m3 uteslutande i en månad så kändes det som en uppgradering att komma tillbaka till s i just det här avseendet.

Med argumentet att man vänjer sig kan man ju köra en manuell diesel med 50hk, ge det ett år så har du glömt hur det var att köra elbil. Lovar att du uppskattar att komma tillbaka till en Elis även om du ”vant dig”. Att vi människor kan anpassa oss till saker som är sämre och acceptera den betyder inte att de objektivt är bättre.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 Highland

Inlägg av OfarligTesla »

thebishop skrev: 16 apr 2023 09:13

Jo, men det där stämmer ju inte - även när jag körde m3 uteslutande i en månad så kändes det som en uppgradering att komma tillbaka till s i just det här avseendet.

Med argumentet att man vänjer sig kan man ju köra en manuell diesel med 50hk, ge det ett år så har du glömt hur det var att köra elbil. Lovar att du uppskattar att komma tillbaka till en Elis även om du ”vant dig”. Att vi människor kan anpassa oss till saker som är sämre och acceptera den betyder inte att de objektivt är bättre.
Jag ser inte hur man kan argumentera för att mindre skärmyta i sig självt är bättre än mer skärmyta. Visst funkar Model 3s instrumentering, men att lägga till mer skärmyta gör det inte sämre då valmöjligheterna blir större.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev: 16 apr 2023 09:34
thebishop skrev: 16 apr 2023 09:13

Jo, men det där stämmer ju inte - även när jag körde m3 uteslutande i en månad så kändes det som en uppgradering att komma tillbaka till s i just det här avseendet.

Med argumentet att man vänjer sig kan man ju köra en manuell diesel med 50hk, ge det ett år så har du glömt hur det var att köra elbil. Lovar att du uppskattar att komma tillbaka till en Elis även om du ”vant dig”. Att vi människor kan anpassa oss till saker som är sämre och acceptera den betyder inte att de objektivt är bättre.
Jag ser inte hur man kan argumentera för att mindre skärmyta i sig självt är bättre än mer skärmyta. Visst funkar Model 3s instrumentering, men att lägga till mer skärmyta gör det inte sämre då valmöjligheterna blir större.
Så du skulle tex föredra Mercedes "hyperscreen" framför Tesla?
Det är ju mer skärm...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Niklas Z »

OfarligTesla skrev: 16 apr 2023 09:34
thebishop skrev: 16 apr 2023 09:13

Jo, men det där stämmer ju inte - även när jag körde m3 uteslutande i en månad så kändes det som en uppgradering att komma tillbaka till s i just det här avseendet.

Med argumentet att man vänjer sig kan man ju köra en manuell diesel med 50hk, ge det ett år så har du glömt hur det var att köra elbil. Lovar att du uppskattar att komma tillbaka till en Elis även om du ”vant dig”. Att vi människor kan anpassa oss till saker som är sämre och acceptera den betyder inte att de objektivt är bättre.
Jag ser inte hur man kan argumentera för att mindre skärmyta i sig självt är bättre än mer skärmyta. Visst funkar Model 3s instrumentering, men att lägga till mer skärmyta gör det inte sämre då valmöjligheterna blir större.
Med tanke på att Tesla valt att använda cirka 40 % av den befintliga skärmens yta till ovidkommande information vore det bra med mer skärmyta.
En möjlig fördel med att inte ha skärm framför ratten är att det går att välja placering och dimensioner på ratten friare.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 Highland

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev: 16 apr 2023 09:37
Så du skulle tex föredra Mercedes "hyperscreen" framför Tesla?
Det är ju mer skärm...
Varför blanda in andra tillverkare med helt annan skärmdesign (vi pratar skärmyta som enda faktorn här), när vi kan jämföra med Teslas andra modeller? Jag föredrar lösningen med skärmar i refresh S framför Model 3.
Tiberius
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 apr 2023 10:51

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Tiberius »

Vet någon när den nya modellen kommer att komma ut?
Senast redigerad av Tiberius, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Walker »

Tiberius skrev: 16 apr 2023 10:52
Vet något när den nya modellen kommer att komma ut?
Troligtvis inte ens Elon
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model 3 Highland

Inlägg av thebishop »

SwedishAdvocate skrev: 15 apr 2023 18:13
Honkan skrev: 15 apr 2023 11:29
Det bästa hade varit om man kunde välja en skärm som åker ner i instrumentbrädan :D jag tycker model 3/Y är mycket trevlig att köra när det är mörkt ute och inget som lyser upp framför och man kan fokusera helt på hur man kör. [...
Det här löste ju Saab rätt bra ngn gång på 90 talet med sin "black panel"/"night panel"-funktion. Är väl bara att kopiera rakt av.
Japp, har haft det och det är grymt bra. Skickade in det som förslag till tesla för många är sedan men tyvärr byggdes det pruttkudde istället. Lite synd, night panel hade varit gott.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
sockip77
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 06 apr 2023 04:38

Re: Model 3 Highland

Inlägg av sockip77 »

Tiberius skrev: 16 apr 2023 10:52
Vet något när den nya modellen kommer att komma ut?
Q3 2023 verkar vara planen
Tesla Model Y LR '23
MG ZS EV ’21
Nissan Leaf ’17
Toyota Prius Plug-in ’13
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Model 3 Highland

Inlägg av MarkusL »

Gadiel skrev: 15 apr 2023 08:20
Saknar inte instrument rakt framför överhuvudtaget. Har ni sådana problem med att behöva snegla lite snabbt åt höger så kanske ni ska parkera bilen istället.
Alla bilar har någon typ av reglage i mitten och har så alltid haft, så inget nytt under solen direkt.

Det som däremot Model 3 behöver interiört är svart innertak och ambientbelysning, som ALLLA andra tillverkare haft sedan flera år.
Där är MB och BMW en förebild. Ja BMW är ju en förebild för hur en bil ska vara i och för sig.
Sedan förutsätter jag att M3P uppdateras rejält prestandamässigt. Den är ju helt död i princip från 80 och uppåt. Den är ganska ”trött” nu vilket den inte var då den kom. Men nu är det helt annat. Kia tex har ju gått om med sin GT version. Den drog ju en P ganska lätt då hastigheten blev högre.
Gillar min 3P, men de är ganska själlösa i jämförelse med tex en en M3:a (den enda och äkta M3) och en M5:a.
Så steppa upp Performance modellen och gör den värdig sitt namn.
Men lite orolig är man då den äldre SR+ är ganska mycket snabbare än den nya RWD.
Hoppas inte P går samma väg..
Fel i din fakta:
Gadiel
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 feb 2022 13:21

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Gadiel »

MarkusL skrev: 16 apr 2023 12:28
Gadiel skrev: 15 apr 2023 08:20
Saknar inte instrument rakt framför överhuvudtaget. Har ni sådana problem med att behöva snegla lite snabbt åt höger så kanske ni ska parkera bilen istället.
Alla bilar har någon typ av reglage i mitten och har så alltid haft, så inget nytt under solen direkt.

Det som däremot Model 3 behöver interiört är svart innertak och ambientbelysning, som ALLLA andra tillverkare haft sedan flera år.
Där är MB och BMW en förebild. Ja BMW är ju en förebild för hur en bil ska vara i och för sig.
Sedan förutsätter jag att M3P uppdateras rejält prestandamässigt. Den är ju helt död i princip från 80 och uppåt. Den är ganska ”trött” nu vilket den inte var då den kom. Men nu är det helt annat. Kia tex har ju gått om med sin GT version. Den drog ju en P ganska lätt då hastigheten blev högre.
Gillar min 3P, men de är ganska själlösa i jämförelse med tex en en M3:a (den enda och äkta M3) och en M5:a.
Så steppa upp Performance modellen och gör den värdig sitt namn.
Men lite orolig är man då den äldre SR+ är ganska mycket snabbare än den nya RWD.
Hoppas inte P går samma väg..
Fel i din fakta:
Nej det är INTE fel…
Finns en YT video där Kian i ”rolling” drar ifrån samt att från stillastående så var den ikapp när de körde 1/2 mile.
Så P är ”trött” från 80 och uppåt. Det är verkligen dags för Tesla att förbättra prestandan.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model 3 Highland

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev: 16 apr 2023 06:27
Dafro skrev: 15 apr 2023 16:21

Om man måste köra samma bil hela tiden för att vänja sig för att det ska vara bra så måste det ju finnas brister.

Enkelt som en dacia? Kan du inte erkänna att allt man inte har i 3 och y är för att det ska bil billigare, inte pga ”clean design”.
Det handlar om hur vi som människor fungerar när vi skall göra något helt nytt.
Tänk dig själv att du skulle börja på ett nytt jobb, med något du aldrig gjort tidigare.
Du måste vänja dig vid massor av nya saker och rutiner och det är påfrestande i början.

Tänk om du samtidigt skulle tvingas göra ditt gamla jobb utöver ditt nya, dvs du hoppar fram och tillbaka. Det skulle kännas väldigt bekvämt och du skulle kunna pusta ut när du gjorde ditt gamla jobb, för du är vand vid det.
Samtidigt skulle det nya kännas ännu mer påfrestande vid bytena, för då måste du tvinga dig själv igen att ställa om. Hjärnan kommer identifiera massa problem och fel med det nya, för vi som människor är av naturen emot förändring.

Liknande sits om man skall försöka bli av med något beroende.
Kort sagt, vid förändringar är det inte sällan bättre att gå "all in". Dvs man släpper helt det gamla och kör på 100% med det nya.
Fast det här handlar ju inte om att byta jobb.

Istället handlar det om Tesla har flyttat den fysiska platsen där bilens hastighet anges (och annan info som t.ex. navigationsstöd) till en annan plats om inte är lika bra ur ett funktionellt och ergonomiskt perspektiv. Hur många 'eftermarknadslösningar' för instrumentkluster bakom ratten till Model 3 och Y finns det? Och då ser väl inte ens en enda av dessa särskilt OEM ut... Alltså enbart kluster – inte HUD... Finns ju helt klart ett missnöje här. Och det är ändå hos de som köpt Model 3/Y. Tänk då de som inte gjort det.

Ovanpå det kommer som sagt det estetiska. Det är många som inte tycker att Teslas lösning i 3/Y är bättre ur ett estetiskt perspektiv jämfört en snygg och stilren design som har instrumentering bakom ratten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model 3 Highland

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev: 15 apr 2023 18:49
På bilar som har hud så sitter enhet väl oftast uppe på instrumentbulan någon decimeter från rutan?
På en model3/y skulle den väl hamna längre ner om man inte skulle få en störande bula?
Finns det något exempel på en bil med teslas interiördesign med hud?
Dafro skrev: 16 apr 2023 07:30
Fredrik j skrev: 15 apr 2023 18:53
Dafro skrev: 15 apr 2023 18:50
På min sitter den ca 5-7 cm ner i en grop, har inte koll på hur m3 ser ut där.
Tänker mig att skulle bli längre ner till brädan på en model3.
Sen ska ju själva projektorn få plats under den slanka brädan.
Sant, kan ju bli trångt.
Varför skulle det inte få plats? Finns väl mer än tillräckligt med utrymme under ytan på instrumentbrädan i 3/Y. Det kanske finns någon eller några andra komponenter där idag, men då får man väl 'möblera om'. Varför skulle inte det gå?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model 3 Highland

Inlägg av jonasl »

SwedishAdvocate skrev: 16 apr 2023 20:56

Istället handlar det om Tesla har flyttat den fysiska platsen där bilens hastighet anges (och annan info som t.ex. navigationsstöd) till en annan plats om inte är lika bra ur ett funktionellt och ergonomiskt perspektiv. Hur många 'eftermarknadslösningar' för instrumentkluster bakom ratten till Model 3 och Y finns det? Och då ser väl inte ens en enda av dessa särskilt OEM ut... Alltså enbart kluster – inte HUD... Finns ju helt klart ett missnöje här. Och det är ändå hos de som köpt Model 3/Y. Tänk då de som inte gjort det.
Vet inte hur många eftermarknads-instrumentkluster jag sett på begagnatmarknaden men ett gäng, ofta oanvända. Jag tror ofta det har köpts av någon som är säker på att de kommer sakna klustret men sen inte gör det..

De är dessutom rätt tråkiga eftersom de inte kan visa navigation osv, bättre att köpa en mobilhållare och sätta navigeringen framför ratten isf. Det kan jag köpa har ett litet syfte. Men MYCKET hellre en HUD isåfall. Det hade varit ett klart större uppköp, gärna i kombination med att kunna "a'la saab" kunna släcka hela stora skärmen!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Model 3 Highland

Inlägg av kenjon »

Jag har en liggande, ouppackad...
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

SwedishAdvocate skrev: 16 apr 2023 20:56
taliz skrev: 16 apr 2023 06:27
Dafro skrev: 15 apr 2023 16:21

Om man måste köra samma bil hela tiden för att vänja sig för att det ska vara bra så måste det ju finnas brister.

Enkelt som en dacia? Kan du inte erkänna att allt man inte har i 3 och y är för att det ska bil billigare, inte pga ”clean design”.
Det handlar om hur vi som människor fungerar när vi skall göra något helt nytt.
Tänk dig själv att du skulle börja på ett nytt jobb, med något du aldrig gjort tidigare.
Du måste vänja dig vid massor av nya saker och rutiner och det är påfrestande i början.

Tänk om du samtidigt skulle tvingas göra ditt gamla jobb utöver ditt nya, dvs du hoppar fram och tillbaka. Det skulle kännas väldigt bekvämt och du skulle kunna pusta ut när du gjorde ditt gamla jobb, för du är vand vid det.
Samtidigt skulle det nya kännas ännu mer påfrestande vid bytena, för då måste du tvinga dig själv igen att ställa om. Hjärnan kommer identifiera massa problem och fel med det nya, för vi som människor är av naturen emot förändring.

Liknande sits om man skall försöka bli av med något beroende.
Kort sagt, vid förändringar är det inte sällan bättre att gå "all in". Dvs man släpper helt det gamla och kör på 100% med det nya.
Fast det här handlar ju inte om att byta jobb.

Istället handlar det om Tesla har flyttat den fysiska platsen där bilens hastighet anges (och annan info som t.ex. navigationsstöd) till en annan plats om inte är lika bra ur ett funktionellt och ergonomiskt perspektiv. Hur många 'eftermarknadslösningar' för instrumentkluster bakom ratten till Model 3 och Y finns det? Och då ser väl inte ens en enda av dessa särskilt OEM ut... Alltså enbart kluster – inte HUD... Finns ju helt klart ett missnöje här. Och det är ändå hos de som köpt Model 3/Y. Tänk då de som inte gjort det.

Ovanpå det kommer som sagt det estetiska. Det är många som inte tycker att Teslas lösning i 3/Y är bättre ur ett estetiskt perspektiv jämfört en snygg och stilren design som har instrumentering bakom ratten.
Det finns inget som säger att det är sämre funktionellt eller ergonomiskt att titta till höger vs att titta neråt.
Som andra påpekat så är det många som tror att de vill ha en display bakom ratten, för de är vana vid det. Jag var själv en av dem. Men när det väl kommer till kritan så inser man att det inte behövs.

Precis, det är subjektivt. Många gillar en bula bakom ratten/tjocktv-looken - för de är vana vid det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Honkan »

Jag skulle säga att jag inte vill ha något framför ratten mer än en HUD som kan stängas av… så min personliga åsikt är att jag trivs bättre med Y än S där… då jag nämligen kör nyare hyrbilar av märke volvo/audi varje vecka nästan, så blir jag lika glad varje gång när jag sätter mig i min MYP och slipper alla knappar och sån som lyser…

Men generellt så tycker jag Tesla har riktigt bra tänk kring föraren generellt oavsett model och de utmanar hela tiden, vem hade liksom kommit på en Yoke ? Inte bmw,volvo eller audi i alla fall..
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Fredrik j »

Inte sällan vill man ju ha annorlunda saker än vad man rent nödvändigt behöver.
Mat, kläder, resor och hobbies i största allmänhet.
Många kanske inte behöver snygga bilinredningar och andra tycker det är viktigt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev: 17 apr 2023 08:42
Inte sällan vill man ju ha annorlunda saker än vad man rent nödvändigt behöver.
Mat, kläder, resor och hobbies i största allmänhet.
Många kanske inte behöver snygga bilinredningar och andra tycker det är viktigt.
Precis, många nöjer sig med en ful gammaldags tjocktv-look. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Dafro »

SwedishAdvocate skrev: 16 apr 2023 21:03
Fredrik j skrev: 15 apr 2023 18:49
På bilar som har hud så sitter enhet väl oftast uppe på instrumentbulan någon decimeter från rutan?
På en model3/y skulle den väl hamna längre ner om man inte skulle få en störande bula?
Finns det något exempel på en bil med teslas interiördesign med hud?
Dafro skrev: 16 apr 2023 07:30
Fredrik j skrev: 15 apr 2023 18:53
Dafro skrev: 15 apr 2023 18:50
På min sitter den ca 5-7 cm ner i en grop, har inte koll på hur m3 ser ut där.
Tänker mig att skulle bli längre ner till brädan på en model3.
Sen ska ju själva projektorn få plats under den slanka brädan.
Sant, kan ju bli trångt.
Varför skulle det inte få plats? Finns väl mer än tillräckligt med utrymme under ytan på instrumentbrädan i 3/Y. Det kanske finns någon eller några andra komponenter där idag, men då får man väl 'möblera om'. Varför skulle inte det gå?
Håller med, borde gå om man vill.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Dafro »

Honkan skrev: 17 apr 2023 08:41
Jag skulle säga att jag inte vill ha något framför ratten mer än en HUD som kan stängas av… så min personliga åsikt är att jag trivs bättre med Y än S där… då jag nämligen kör nyare hyrbilar av märke volvo/audi varje vecka nästan, så blir jag lika glad varje gång när jag sätter mig i min MYP och slipper alla knappar och sån som lyser…

Men generellt så tycker jag Tesla har riktigt bra tänk kring föraren generellt oavsett model och de utmanar hela tiden, vem hade liksom kommit på en Yoke ? Inte bmw,volvo eller audi i alla fall..
Det här med yoke, skulle det varit bra så skulle man ju gjort så man inte behövde svänga ratten mer än 90 grader åt varje håll, det är väl så Toyota löst det. Att bara byta ut en rund ratt mot yoke är väl inte så imponerande.
27,8 kWp solceller
Skriv svar