Model 3 Highland

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Model 3 Highland

Inlägg av JoeMad »

Piggelin skrev: 14 apr 2023 07:59
Walker skrev: 14 apr 2023 07:14
Piggelin skrev: 14 apr 2023 07:09
Inredningen är helt klart det sämsta med en Tesla. Otroligt omysig. Saknar vettig belysning osv.
Nu är ju det helt klart en subjektiv bedömning och inget fastslaget faktum. Jag hävdar precis tvärtom - inredningen är det klart bästa med Tesla. Men det är vad jag tycker. Jag får klaustrofobi i t ex Polstar 2 och blir nervös av alla knappar, vinklar och futuristiska instrument i de flesta bilarna.
Detdär Låter ju mer som någon slags diagnos. Om man blir nervös av 5 knappar.

Jag säger inte att det ska se ut som ett rymdskepp. Men lite enkel belysning runtom inredningen hade lyft den ordentligt tex. Samt en display framför ratten. Det räcker.
Håller med Walker.
Trodde att den spartanska inredningen skulle vara tråkig, men efter två år älskar jag den.
Håller med om att den är omysig, men den funkar och skärmen i mitten är inget problem tycker jag.

Får också klaustrofobi i Polestar när jag åker med kompisen. Gillar inte inredningen i den bilen.
Mittkonsolen är alldeles för hög.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
zorro_nrk
Inlägg: 108
Blev medlem: 26 okt 2022 10:39

Re: Model 3 Highland

Inlägg av zorro_nrk »

JoeMad skrev:
Piggelin skrev: 14 apr 2023 07:59
Walker skrev: 14 apr 2023 07:14
Piggelin skrev: 14 apr 2023 07:09
Inredningen är helt klart det sämsta med en Tesla. Otroligt omysig. Saknar vettig belysning osv.
Nu är ju det helt klart en subjektiv bedömning och inget fastslaget faktum. Jag hävdar precis tvärtom - inredningen är det klart bästa med Tesla. Men det är vad jag tycker. Jag får klaustrofobi i t ex Polstar 2 och blir nervös av alla knappar, vinklar och futuristiska instrument i de flesta bilarna.
Detdär Låter ju mer som någon slags diagnos. Om man blir nervös av 5 knappar.

Jag säger inte att det ska se ut som ett rymdskepp. Men lite enkel belysning runtom inredningen hade lyft den ordentligt tex. Samt en display framför ratten. Det räcker.
Håller med Walker.
Trodde att den spartanska inredningen skulle vara tråkig, men efter två år älskar jag den.
Håller med om att den är omysig, men den funkar och skärmen i mitten är inget problem tycker jag.

Får också klaustrofobi i Polestar när jag åker med kompisen. Gillar inte inredningen i den bilen.
Mittkonsolen är alldeles för hög.
Jag är också på den här sidan. Skärmen till höger med hastighetsmätaren tog mig en halvdag att vänja sig vid. Jag kan tänka mig att GPSen blir något bättre rakt framifrån eftersom blicken kanske måste uppehålla sig längre på den jämför med en snabb blick på en siffra, men det har jag aldrig haft så jag saknar det inte. Snarare en uppgradering med 15tums karta istället från en skakig iPhone som ändå satt till höger.

Belysningsargumentet förstår jag inte heller. Om jag kör i mörker vill jag ha en mörk kabin. Ser inte poängen med belysning. Mysigare? Kanske. Användbart? Inte ett dugg. Tycker skärmen gör sig bra som en ”center piece”.

Älskar faktum att 3an utmanar våra vanor o ibland känns som ett rymdskepp. Det är en helt annorlunda upplevelse jämfört med en IC bil o som sådan konsumerar jag den så. Då saknar jag inte ens v8-vrålet under acc utan det där högfrekventa elmotorljudet är precis passande.

Nä, vänner, jag tror det är såklart lättare att irritera sig på sånt om man hoppar mellan S o 3, men för mig som hoppar mellan 3 och v70 är det helt perfekt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
M3P (red)
Piggelin
Inlägg: 591
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Piggelin »

zorro_nrk skrev: 14 apr 2023 09:36
JoeMad skrev:
Piggelin skrev: 14 apr 2023 07:59
Walker skrev: 14 apr 2023 07:14
Piggelin skrev: 14 apr 2023 07:09
Inredningen är helt klart det sämsta med en Tesla. Otroligt omysig. Saknar vettig belysning osv.
Nu är ju det helt klart en subjektiv bedömning och inget fastslaget faktum. Jag hävdar precis tvärtom - inredningen är det klart bästa med Tesla. Men det är vad jag tycker. Jag får klaustrofobi i t ex Polstar 2 och blir nervös av alla knappar, vinklar och futuristiska instrument i de flesta bilarna.
Detdär Låter ju mer som någon slags diagnos. Om man blir nervös av 5 knappar.

Jag säger inte att det ska se ut som ett rymdskepp. Men lite enkel belysning runtom inredningen hade lyft den ordentligt tex. Samt en display framför ratten. Det räcker.
Håller med Walker.
Trodde att den spartanska inredningen skulle vara tråkig, men efter två år älskar jag den.
Håller med om att den är omysig, men den funkar och skärmen i mitten är inget problem tycker jag.

Får också klaustrofobi i Polestar när jag åker med kompisen. Gillar inte inredningen i den bilen.
Mittkonsolen är alldeles för hög.
Jag är också på den här sidan. Skärmen till höger med hastighetsmätaren tog mig en halvdag att vänja sig vid. Jag kan tänka mig att GPSen blir något bättre rakt framifrån eftersom blicken kanske måste uppehålla sig längre på den jämför med en snabb blick på en siffra, men det har jag aldrig haft så jag saknar det inte. Snarare en uppgradering med 15tums karta istället från en skakig iPhone som ändå satt till höger.

Belysningsargumentet förstår jag inte heller. Om jag kör i mörker vill jag ha en mörk kabin. Ser inte poängen med belysning. Mysigare? Kanske. Användbart? Inte ett dugg. Tycker skärmen gör sig bra som en ”center piece”.

Älskar faktum att 3an utmanar våra vanor o ibland känns som ett rymdskepp. Det är en helt annorlunda upplevelse jämfört med en IC bil o som sådan konsumerar jag den så. Då saknar jag inte ens v8-vrålet under acc utan det där högfrekventa elmotorljudet är precis passande.

Nä, vänner, jag tror det är såklart lättare att irritera sig på sånt om man hoppar mellan S o 3, men för mig som hoppar mellan 3 och v70 är det helt perfekt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Belysning är väldigt användbart. Du vet man ser inte saker i mörker. Om man har saker i bilen eller barn osv så vill de gärna kunna se. Det ska inte vara ljust. Skärmen i Teslan stör din synomställning mer än mysbelysningen gör.
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Model 3 Highland

Inlägg av JoeMad »

Piggelin skrev: 14 apr 2023 10:36
zorro_nrk skrev: 14 apr 2023 09:36
JoeMad skrev:
Piggelin skrev: 14 apr 2023 07:59
Walker skrev: 14 apr 2023 07:14

Nu är ju det helt klart en subjektiv bedömning och inget fastslaget faktum. Jag hävdar precis tvärtom - inredningen är det klart bästa med Tesla. Men det är vad jag tycker. Jag får klaustrofobi i t ex Polstar 2 och blir nervös av alla knappar, vinklar och futuristiska instrument i de flesta bilarna.
Detdär Låter ju mer som någon slags diagnos. Om man blir nervös av 5 knappar.

Jag säger inte att det ska se ut som ett rymdskepp. Men lite enkel belysning runtom inredningen hade lyft den ordentligt tex. Samt en display framför ratten. Det räcker.
Håller med Walker.
Trodde att den spartanska inredningen skulle vara tråkig, men efter två år älskar jag den.
Håller med om att den är omysig, men den funkar och skärmen i mitten är inget problem tycker jag.

Får också klaustrofobi i Polestar när jag åker med kompisen. Gillar inte inredningen i den bilen.
Mittkonsolen är alldeles för hög.
Jag är också på den här sidan. Skärmen till höger med hastighetsmätaren tog mig en halvdag att vänja sig vid. Jag kan tänka mig att GPSen blir något bättre rakt framifrån eftersom blicken kanske måste uppehålla sig längre på den jämför med en snabb blick på en siffra, men det har jag aldrig haft så jag saknar det inte. Snarare en uppgradering med 15tums karta istället från en skakig iPhone som ändå satt till höger.

Belysningsargumentet förstår jag inte heller. Om jag kör i mörker vill jag ha en mörk kabin. Ser inte poängen med belysning. Mysigare? Kanske. Användbart? Inte ett dugg. Tycker skärmen gör sig bra som en ”center piece”.

Älskar faktum att 3an utmanar våra vanor o ibland känns som ett rymdskepp. Det är en helt annorlunda upplevelse jämfört med en IC bil o som sådan konsumerar jag den så. Då saknar jag inte ens v8-vrålet under acc utan det där högfrekventa elmotorljudet är precis passande.

Nä, vänner, jag tror det är såklart lättare att irritera sig på sånt om man hoppar mellan S o 3, men för mig som hoppar mellan 3 och v70 är det helt perfekt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Belysning är väldigt användbart. Du vet man ser inte saker i mörker. Om man har saker i bilen eller barn osv så vill de gärna kunna se. Det ska inte vara ljust. Skärmen i Teslan stör din synomställning mer än mysbelysningen gör.
Kan hålla med om att lite mysbelysning inte hade skadat, men att skärmen stör har jag aldrig märkt. Kör mycket i mörker och tycker att det fungerar utmärkt.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

Piggelin skrev: 14 apr 2023 10:36
zorro_nrk skrev: 14 apr 2023 09:36
JoeMad skrev:
Piggelin skrev: 14 apr 2023 07:59
Walker skrev: 14 apr 2023 07:14

Nu är ju det helt klart en subjektiv bedömning och inget fastslaget faktum. Jag hävdar precis tvärtom - inredningen är det klart bästa med Tesla. Men det är vad jag tycker. Jag får klaustrofobi i t ex Polstar 2 och blir nervös av alla knappar, vinklar och futuristiska instrument i de flesta bilarna.
Detdär Låter ju mer som någon slags diagnos. Om man blir nervös av 5 knappar.

Jag säger inte att det ska se ut som ett rymdskepp. Men lite enkel belysning runtom inredningen hade lyft den ordentligt tex. Samt en display framför ratten. Det räcker.
Håller med Walker.
Trodde att den spartanska inredningen skulle vara tråkig, men efter två år älskar jag den.
Håller med om att den är omysig, men den funkar och skärmen i mitten är inget problem tycker jag.

Får också klaustrofobi i Polestar när jag åker med kompisen. Gillar inte inredningen i den bilen.
Mittkonsolen är alldeles för hög.
Jag är också på den här sidan. Skärmen till höger med hastighetsmätaren tog mig en halvdag att vänja sig vid. Jag kan tänka mig att GPSen blir något bättre rakt framifrån eftersom blicken kanske måste uppehålla sig längre på den jämför med en snabb blick på en siffra, men det har jag aldrig haft så jag saknar det inte. Snarare en uppgradering med 15tums karta istället från en skakig iPhone som ändå satt till höger.

Belysningsargumentet förstår jag inte heller. Om jag kör i mörker vill jag ha en mörk kabin. Ser inte poängen med belysning. Mysigare? Kanske. Användbart? Inte ett dugg. Tycker skärmen gör sig bra som en ”center piece”.

Älskar faktum att 3an utmanar våra vanor o ibland känns som ett rymdskepp. Det är en helt annorlunda upplevelse jämfört med en IC bil o som sådan konsumerar jag den så. Då saknar jag inte ens v8-vrålet under acc utan det där högfrekventa elmotorljudet är precis passande.

Nä, vänner, jag tror det är såklart lättare att irritera sig på sånt om man hoppar mellan S o 3, men för mig som hoppar mellan 3 och v70 är det helt perfekt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Belysning är väldigt användbart. Du vet man ser inte saker i mörker. Om man har saker i bilen eller barn osv så vill de gärna kunna se. Det ska inte vara ljust. Skärmen i Teslan stör din synomställning mer än mysbelysningen gör.
Vad är det man inte ser menar du? Det finns ju (vit) belysning i bagage, vid fötterna etc.

Tycker det ser rätt tacky ut med neonbelysning i diverse olika färger.
Det var coolt för typ 20 år sen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model 3 Highland

Inlägg av mikebike »

taliz skrev: 14 apr 2023 13:20
Piggelin skrev: 14 apr 2023 10:36
zorro_nrk skrev: 14 apr 2023 09:36
JoeMad skrev:
Piggelin skrev: 14 apr 2023 07:59

Detdär Låter ju mer som någon slags diagnos. Om man blir nervös av 5 knappar.

Jag säger inte att det ska se ut som ett rymdskepp. Men lite enkel belysning runtom inredningen hade lyft den ordentligt tex. Samt en display framför ratten. Det räcker.
Håller med Walker.
Trodde att den spartanska inredningen skulle vara tråkig, men efter två år älskar jag den.
Håller med om att den är omysig, men den funkar och skärmen i mitten är inget problem tycker jag.

Får också klaustrofobi i Polestar när jag åker med kompisen. Gillar inte inredningen i den bilen.
Mittkonsolen är alldeles för hög.
Jag är också på den här sidan. Skärmen till höger med hastighetsmätaren tog mig en halvdag att vänja sig vid. Jag kan tänka mig att GPSen blir något bättre rakt framifrån eftersom blicken kanske måste uppehålla sig längre på den jämför med en snabb blick på en siffra, men det har jag aldrig haft så jag saknar det inte. Snarare en uppgradering med 15tums karta istället från en skakig iPhone som ändå satt till höger.

Belysningsargumentet förstår jag inte heller. Om jag kör i mörker vill jag ha en mörk kabin. Ser inte poängen med belysning. Mysigare? Kanske. Användbart? Inte ett dugg. Tycker skärmen gör sig bra som en ”center piece”.

Älskar faktum att 3an utmanar våra vanor o ibland känns som ett rymdskepp. Det är en helt annorlunda upplevelse jämfört med en IC bil o som sådan konsumerar jag den så. Då saknar jag inte ens v8-vrålet under acc utan det där högfrekventa elmotorljudet är precis passande.

Nä, vänner, jag tror det är såklart lättare att irritera sig på sånt om man hoppar mellan S o 3, men för mig som hoppar mellan 3 och v70 är det helt perfekt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Belysning är väldigt användbart. Du vet man ser inte saker i mörker. Om man har saker i bilen eller barn osv så vill de gärna kunna se. Det ska inte vara ljust. Skärmen i Teslan stör din synomställning mer än mysbelysningen gör.
Vad är det man inte ser menar du? Det finns ju (vit) belysning i bagage, vid fötterna etc.

Tycker det ser rätt tacky ut med neonbelysning i diverse olika färger.
Det var coolt för typ 20 år sen.
Det är fortfarande coolt. I en EPA-traktor. :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Dafro »

Honkan skrev: 14 apr 2023 05:39
Hoppas innerligt man har svart innertak och ingan trä paneler, gällande instrumenteringen så tycker jag personligen det är skönt att slippa instrumentering bakom ratten… men hade gärna tagit en head up display med hastighet…

Hoppas också på sätten som andas lite bättre
Svårt att få säten som andas sämre… alltid något.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
zorro_nrk
Inlägg: 108
Blev medlem: 26 okt 2022 10:39

Re: Model 3 Highland

Inlägg av zorro_nrk »

taliz skrev:
Piggelin skrev: 14 apr 2023 10:36
zorro_nrk skrev: 14 apr 2023 09:36
JoeMad skrev:
Piggelin skrev: 14 apr 2023 07:59
Detdär Låter ju mer som någon slags diagnos. Om man blir nervös av 5 knappar.

Jag säger inte att det ska se ut som ett rymdskepp. Men lite enkel belysning runtom inredningen hade lyft den ordentligt tex. Samt en display framför ratten. Det räcker.
Håller med Walker.
Trodde att den spartanska inredningen skulle vara tråkig, men efter två år älskar jag den.
Håller med om att den är omysig, men den funkar och skärmen i mitten är inget problem tycker jag.

Får också klaustrofobi i Polestar när jag åker med kompisen. Gillar inte inredningen i den bilen.
Mittkonsolen är alldeles för hög.
Jag är också på den här sidan. Skärmen till höger med hastighetsmätaren tog mig en halvdag att vänja sig vid. Jag kan tänka mig att GPSen blir något bättre rakt framifrån eftersom blicken kanske måste uppehålla sig längre på den jämför med en snabb blick på en siffra, men det har jag aldrig haft så jag saknar det inte. Snarare en uppgradering med 15tums karta istället från en skakig iPhone som ändå satt till höger.

Belysningsargumentet förstår jag inte heller. Om jag kör i mörker vill jag ha en mörk kabin. Ser inte poängen med belysning. Mysigare? Kanske. Användbart? Inte ett dugg. Tycker skärmen gör sig bra som en ”center piece”.

Älskar faktum att 3an utmanar våra vanor o ibland känns som ett rymdskepp. Det är en helt annorlunda upplevelse jämfört med en IC bil o som sådan konsumerar jag den så. Då saknar jag inte ens v8-vrålet under acc utan det där högfrekventa elmotorljudet är precis passande.

Nä, vänner, jag tror det är såklart lättare att irritera sig på sånt om man hoppar mellan S o 3, men för mig som hoppar mellan 3 och v70 är det helt perfekt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Belysning är väldigt användbart. Du vet man ser inte saker i mörker. Om man har saker i bilen eller barn osv så vill de gärna kunna se. Det ska inte vara ljust. Skärmen i Teslan stör din synomställning mer än mysbelysningen gör.
Vad är det man inte ser menar du? Det finns ju (vit) belysning i bagage, vid fötterna etc.

Tycker det ser rätt tacky ut med neonbelysning i diverse olika färger.
Det var coolt för typ 20 år sen.
Japp. Min tanke också. Ta exempelvis EQS. Det tycker jag ser förjävligt ut.


Sent from my iPhone using Tapatalk
M3P (red)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model 3 Highland

Inlägg av thebishop »

taliz skrev: 14 apr 2023 05:22
SwedishAdvocate skrev: 13 apr 2023 21:12
Vidare så tycker jag det är ganska tydligt att det finns två läger med olika uppfattningar kring om instrumentering bakom ratten tillför något ur ett funktionellt och/eller estetiskt perspektiv...
De som kört 3/Y exklusivt under längre tid(och därmed vant sig), och de som inte gjort det. ;)

S och X har ju förövrigt traditionellt tilltalat mer konservativa köpare. Folk som kanske vågar provat något nytt, men det får inte vara för främmande.
Lite trött på det argumentet. Det har noll med det att göra - personligen är jag early adopter på all teknologi.
Importerade och jailbreakade original iPhone exempelvis (den allra första som aldrig kom till Sverige).

Jag gillar inte avsaknaden av detaljvy GPS.

Det har ingen med tillvänjning att göra - att inte se detaljerna är bara sämre. Kass. Dåligt. Billigt. Det är enbart en besparing och inte en förbättring.

För att sätta det i kontext enligt Dieter Rams:

Good design:

is innovative
makes a product useful
is aesthetic
makes a product understandable
is unobtrusive
is honest
is long-lasting
is thorough down to the last detail
is environmentally friendly
is as little as possible

Så tickar det vissa boxar, men god design ser till helheten och det är gigantiska minuspoäng eftersom användbarhet, förståelse och detaljkänsla och ärlighet har negativ påverkan.

De som säger ”man vänjer sig” bryr sig inte om bra design. Det är ok, men säg då sanningen istället ”jag vill att det är billigt och skiter i om det är bra. Jag är snål och värderar pris högre än bra design.”

Att värdera god design är inte att vara konservativ - det är olika saker.
Senast redigerad av thebishop, redigerad totalt 1 gånger.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Model 3 Highland

Inlägg av BigEasy »

Dafro skrev: 14 apr 2023 18:54
Honkan skrev: 14 apr 2023 05:39
Hoppas innerligt man har svart innertak och ingan trä paneler, gällande instrumenteringen så tycker jag personligen det är skönt att slippa instrumentering bakom ratten… men hade gärna tagit en head up display med hastighet…

Hoppas också på sätten som andas lite bättre
Svårt att få säten som andas sämre… alltid något.

Skinn andas inte ett dugg bättre. De flesta skinnstolar i bilar är lackerade och lika täta som plast.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Dafro »

BigEasy skrev: 14 apr 2023 20:14
Dafro skrev: 14 apr 2023 18:54
Honkan skrev: 14 apr 2023 05:39
Hoppas innerligt man har svart innertak och ingan trä paneler, gällande instrumenteringen så tycker jag personligen det är skönt att slippa instrumentering bakom ratten… men hade gärna tagit en head up display med hastighet…

Hoppas också på sätten som andas lite bättre
Svårt att få säten som andas sämre… alltid något.

Skinn andas inte ett dugg bättre. De flesta skinnstolar i bilar är lackerade och lika täta som plast.
Påstod inte det heller, och håller med om att skinn är ungefär lika illa om det inte är perforerat och ventilerat men bäst är tyg.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Airlift »

Dafro skrev: 14 apr 2023 20:43

Påstod inte det heller, och håller med om att skinn är ungefär lika illa om det inte är perforerat och ventilerat men bäst är tyg.
Man skulle kunna ha den lite mer bekväma plast-varianten ”plast-mocca” mer känt som alcantara. Tycker det är mindre svettigt och skönare att sitta på.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
zorro_nrk
Inlägg: 108
Blev medlem: 26 okt 2022 10:39

Re: Model 3 Highland

Inlägg av zorro_nrk »

thebishop skrev:
taliz skrev: 14 apr 2023 05:22
SwedishAdvocate skrev: 13 apr 2023 21:12
Vidare så tycker jag det är ganska tydligt att det finns två läger med olika uppfattningar kring om instrumentering bakom ratten tillför något ur ett funktionellt och/eller estetiskt perspektiv...
De som kört 3/Y exklusivt under längre tid(och därmed vant sig), och de som inte gjort det. ;)

S och X har ju förövrigt traditionellt tilltalat mer konservativa köpare. Folk som kanske vågar provat något nytt, men det får inte vara för främmande.
Lite trött på det argumentet. Det har noll med det att göra - personligen är jag early adopter på all teknologi.
Importerade och jailbreakade original iPhone exempelvis (den allra första som aldrig kom till Sverige).

Jag gillar inte avsaknaden av detaljvy GPS.

Det har ingen med tillvänjning att göra - att inte se detaljerna är bara sämre. Kass. Dåligt. Billigt. Det är enbart en besparing och inte en förbättring.

För att sätta det i kontext enligt Dieter Rams:

Good design:

is innovative
makes a product useful
is aesthetic
makes a product understandable
is unobtrusive
is honest
is long-lasting
is thorough down to the last detail
is environmentally friendly
is as little as possible

Så tickar det vissa boxar, men god design ser till helheten och det är gigantiska minuspoäng eftersom användbarhet, förståelse och detaljkänsla och ärlighet har negativ påverkan.

De som säger ”man vänjer sig” bryr sig inte om bra design. Det är ok, men säg då sanningen istället ”jag vill att det är billigt och skiter i om det är bra. Jag är snål och värderar pris högre än bra design.”

Att värdera god design är inte att vara konservativ - det är olika saker.
Oj, det där låter lite som nästan pajkastande. Varför så upprörd för att andra har annan smak?

Ditt argument att ”vänja sig” innebär att man inte bryr sig om bra design betyder att högljudda bilar var bra då majoriteten gnäller att ”ingen själ” finns i elbilar.

O inget i Tesla m3 strider mot din lista enligt mig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
M3P (red)
niklas12
Inlägg: 2544
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Model 3 Highland

Inlägg av niklas12 »

God Ergonomi kan ju knappast varit ett mål när man måste vrida huvudet varje gång man vill se kartan eller vilken hastighet man kör i.

Det är däremot en enorm besparing med endast en skärm
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model 3 Highland

Inlägg av thebishop »

zorro_nrk skrev: 14 apr 2023 22:14
Oj, det där låter lite som nästan pajkastande. Varför så upprörd för att andra har annan smak?

Ditt argument att ”vänja sig” innebär att man inte bryr sig om bra design betyder att högljudda bilar var bra då majoriteten gnäller att ”ingen själ” finns i elbilar.

O inget i Tesla m3 strider mot din lista enligt mig.
Poängen är ju just att man INTE vänjer sig. Vi är flera som faktiskt kör bägge varianterna dagligen och får praktisk erfarenhet (gör du det och baserar din åsikt på konkret erfarenhet av att ha provat bägge över en längre period?) - det är en av de få sakerna som är så uppenbart mycket sämre både funktionellt och ergonomiskt.

Det skiljer sig från ditt exempel - där de flesta av de som inte har praktisk erfarenhet faktiskt inser storheten i en tyst bil när de väl provat. Dvs motsatsen till detta fallet.

Det är inte en fråga om smak (grön är finare än röd), utan att konkret faktum att en m3 inte visar samma detaljerade GPS information eftersom den bara har en skärm (du vet väl hur en S visar den informationen utgår jag från). Det är också ett konkret faktum att det ergonomiskt är sämre att vrida huvudet för att läsa av ex. Hastighetsmätaren eller att titta på GPS under körning. Det finns ett skäl till att HUD används i stridsflygplan och numera i många vanlig bilar.

Det som gör mig irriterad är att man använder just ett pajkastar-argument mot de av oss som bryr sig om funktionell design (ni är bara trötta konservativa gubbar som inte vill ha nya saker typ), när det de facto är NOLL koppling mellan konservatism och en önskan om funktionell design.

Det är samma skäl som gör att jag vill ha en rund ratt och blinkerspakar (tills något funktionellt bättre kommer).
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Piggelin
Inlägg: 591
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Piggelin »

taliz skrev: 14 apr 2023 13:20
Piggelin skrev: 14 apr 2023 10:36
zorro_nrk skrev: 14 apr 2023 09:36
JoeMad skrev:
Piggelin skrev: 14 apr 2023 07:59

Detdär Låter ju mer som någon slags diagnos. Om man blir nervös av 5 knappar.

Jag säger inte att det ska se ut som ett rymdskepp. Men lite enkel belysning runtom inredningen hade lyft den ordentligt tex. Samt en display framför ratten. Det räcker.
Håller med Walker.
Trodde att den spartanska inredningen skulle vara tråkig, men efter två år älskar jag den.
Håller med om att den är omysig, men den funkar och skärmen i mitten är inget problem tycker jag.

Får också klaustrofobi i Polestar när jag åker med kompisen. Gillar inte inredningen i den bilen.
Mittkonsolen är alldeles för hög.
Jag är också på den här sidan. Skärmen till höger med hastighetsmätaren tog mig en halvdag att vänja sig vid. Jag kan tänka mig att GPSen blir något bättre rakt framifrån eftersom blicken kanske måste uppehålla sig längre på den jämför med en snabb blick på en siffra, men det har jag aldrig haft så jag saknar det inte. Snarare en uppgradering med 15tums karta istället från en skakig iPhone som ändå satt till höger.

Belysningsargumentet förstår jag inte heller. Om jag kör i mörker vill jag ha en mörk kabin. Ser inte poängen med belysning. Mysigare? Kanske. Användbart? Inte ett dugg. Tycker skärmen gör sig bra som en ”center piece”.

Älskar faktum att 3an utmanar våra vanor o ibland känns som ett rymdskepp. Det är en helt annorlunda upplevelse jämfört med en IC bil o som sådan konsumerar jag den så. Då saknar jag inte ens v8-vrålet under acc utan det där högfrekventa elmotorljudet är precis passande.

Nä, vänner, jag tror det är såklart lättare att irritera sig på sånt om man hoppar mellan S o 3, men för mig som hoppar mellan 3 och v70 är det helt perfekt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Belysning är väldigt användbart. Du vet man ser inte saker i mörker. Om man har saker i bilen eller barn osv så vill de gärna kunna se. Det ska inte vara ljust. Skärmen i Teslan stör din synomställning mer än mysbelysningen gör.
Vad är det man inte ser menar du? Det finns ju (vit) belysning i bagage, vid fötterna etc.

Tycker det ser rätt tacky ut med neonbelysning i diverse olika färger.
Det var coolt för typ 20 år sen.
varför skulle man ha neonfärger? Har du svart hemma också eller med skarpt vitt ljus på några få ställen?

Jag har mjukt varmt ljus på massa ställen i nuvarande bil. Kanonbra, snyggt och bekvämt för ögonen...
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Dafro »

Airlift skrev: 14 apr 2023 22:09
Dafro skrev: 14 apr 2023 20:43

Påstod inte det heller, och håller med om att skinn är ungefär lika illa om det inte är perforerat och ventilerat men bäst är tyg.
Man skulle kunna ha den lite mer bekväma plast-varianten ”plast-mocca” mer känt som alcantara. Tycker det är mindre svettigt och skönare att sitta på.
Japp den är bra, då skulle jag nog nästan kunna överväga en Y.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Airlift »

Dafro skrev: 15 apr 2023 05:39
Airlift skrev: 14 apr 2023 22:09
Dafro skrev: 14 apr 2023 20:43

Påstod inte det heller, och håller med om att skinn är ungefär lika illa om det inte är perforerat och ventilerat men bäst är tyg.
Man skulle kunna ha den lite mer bekväma plast-varianten ”plast-mocca” mer känt som alcantara. Tycker det är mindre svettigt och skönare att sitta på.
Japp den är bra, då skulle jag nog nästan kunna överväga en Y.
Om det inte vore för att Y är så ful att till och med Västerås framstår som vackert så hade Y varit ett alternativ. Ett kungarike för en M3 hatchback
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Gadiel
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 feb 2022 13:21

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Gadiel »

Saknar inte instrument rakt framför överhuvudtaget. Har ni sådana problem med att behöva snegla lite snabbt åt höger så kanske ni ska parkera bilen istället.
Alla bilar har någon typ av reglage i mitten och har så alltid haft, så inget nytt under solen direkt.

Det som däremot Model 3 behöver interiört är svart innertak och ambientbelysning, som ALLLA andra tillverkare haft sedan flera år.
Där är MB och BMW en förebild. Ja BMW är ju en förebild för hur en bil ska vara i och för sig.
Sedan förutsätter jag att M3P uppdateras rejält prestandamässigt. Den är ju helt död i princip från 80 och uppåt. Den är ganska ”trött” nu vilket den inte var då den kom. Men nu är det helt annat. Kia tex har ju gått om med sin GT version. Den drog ju en P ganska lätt då hastigheten blev högre.
Gillar min 3P, men de är ganska själlösa i jämförelse med tex en en M3:a (den enda och äkta M3) och en M5:a.
Så steppa upp Performance modellen och gör den värdig sitt namn.
Men lite orolig är man då den äldre SR+ är ganska mycket snabbare än den nya RWD.
Hoppas inte P går samma väg..
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Niklas Z »

Gadiel skrev: 15 apr 2023 08:20
Det som däremot Model 3 behöver interiört är svart innertak och ambientbelysning, som ALLLA andra tillverkare haft sedan flera år.
Svart innertak är fruktansvärt fult. Hoppas verkligen inte Model 3 får det. Som tur är finns det många andra bilar som inte har det.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model 3 Highland

Inlägg av thebishop »

Gadiel skrev: 15 apr 2023 08:20
Saknar inte instrument rakt framför överhuvudtaget. Har ni sådana problem med att behöva snegla lite snabbt åt höger så kanske ni ska parkera bilen istället.
Alla bilar har någon typ av reglage i mitten och har så alltid haft, så inget nytt under solen direkt.

Det som däremot Model 3 behöver interiört är svart innertak och ambientbelysning, som ALLLA andra tillverkare haft sedan flera år.
Där är MB och BMW en förebild. Ja BMW är ju en förebild för hur en bil ska vara i och för sig.
Sedan förutsätter jag att M3P uppdateras rejält prestandamässigt. Den är ju helt död i princip från 80 och uppåt. Den är ganska ”trött” nu vilket den inte var då den kom. Men nu är det helt annat. Kia tex har ju gått om med sin GT version. Den drog ju en P ganska lätt då hastigheten blev högre.
Gillar min 3P, men de är ganska själlösa i jämförelse med tex en en M3:a (den enda och äkta M3) och en M5:a.
Så steppa upp Performance modellen och gör den värdig sitt namn.
Men lite orolig är man då den äldre SR+ är ganska mycket snabbare än den nya RWD.
Hoppas inte P går samma väg..
Inga problem att snegla åt höger, men informationen som efterfrågas finns ju inte där. Men det visste väl du redan och argumenterar utifrån något som inte existerar. Poängen med instrumentpanelens skärm är att den visar ANNAN mer detaljerad information.

Kasst argument att man skall ställa bilen för att man tycker att teslas snålhet med information är kass och ett steg tillbaka, men man får väl inte kritisera det som är dåligt.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 495
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Collin87 »

Niklas Z skrev: 15 apr 2023 08:23
Gadiel skrev: 15 apr 2023 08:20
Det som däremot Model 3 behöver interiört är svart innertak och ambientbelysning, som ALLLA andra tillverkare haft sedan flera år.
Svart innertak är fruktansvärt fult. Hoppas verkligen inte Model 3 får det. Som tur är finns det många andra bilar som inte har det.

Ja, man får tycka att det är fult. Men anses snyggare av många också.
Ett exempel till varför VW gick över till endast svarta tak i ID bilarna, som i stort sett alltid varit ett dyrt tillägg innan.
Senast redigerad av Collin87, redigerad totalt 1 gånger.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 495
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Collin87 »

thebishop skrev: 15 apr 2023 08:29
Gadiel skrev: 15 apr 2023 08:20
Saknar inte instrument rakt framför överhuvudtaget. Har ni sådana problem med att behöva snegla lite snabbt åt höger så kanske ni ska parkera bilen istället.
Alla bilar har någon typ av reglage i mitten och har så alltid haft, så inget nytt under solen direkt.

Det som däremot Model 3 behöver interiört är svart innertak och ambientbelysning, som ALLLA andra tillverkare haft sedan flera år.
Där är MB och BMW en förebild. Ja BMW är ju en förebild för hur en bil ska vara i och för sig.
Sedan förutsätter jag att M3P uppdateras rejält prestandamässigt. Den är ju helt död i princip från 80 och uppåt. Den är ganska ”trött” nu vilket den inte var då den kom. Men nu är det helt annat. Kia tex har ju gått om med sin GT version. Den drog ju en P ganska lätt då hastigheten blev högre.
Gillar min 3P, men de är ganska själlösa i jämförelse med tex en en M3:a (den enda och äkta M3) och en M5:a.
Så steppa upp Performance modellen och gör den värdig sitt namn.
Men lite orolig är man då den äldre SR+ är ganska mycket snabbare än den nya RWD.
Hoppas inte P går samma väg..
Inga problem att snegla åt höger, men informationen som efterfrågas finns ju inte där. Men det visste väl du redan och argumenterar utifrån något som inte existerar. Poängen med instrumentpanelens skärm är att den visar ANNAN mer detaljerad information.

Kasst argument att man skall ställa bilen för att man tycker att teslas snålhet med information är kass och ett steg tillbaka, men man får väl inte kritisera det som är dåligt.
Har varit väldigt mycket sådana argument generellt på forumet det sista.
En del människor klarar inte att någon tänker annorlunda mot vad dom tänker.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

thebishop skrev: 14 apr 2023 20:06
taliz skrev: 14 apr 2023 05:22
SwedishAdvocate skrev: 13 apr 2023 21:12
Vidare så tycker jag det är ganska tydligt att det finns två läger med olika uppfattningar kring om instrumentering bakom ratten tillför något ur ett funktionellt och/eller estetiskt perspektiv...
De som kört 3/Y exklusivt under längre tid(och därmed vant sig), och de som inte gjort det. ;)

S och X har ju förövrigt traditionellt tilltalat mer konservativa köpare. Folk som kanske vågar provat något nytt, men det får inte vara för främmande.
Lite trött på det argumentet. Det har noll med det att göra - personligen är jag early adopter på all teknologi.
Importerade och jailbreakade original iPhone exempelvis (den allra första som aldrig kom till Sverige).

Jag gillar inte avsaknaden av detaljvy GPS.

Det har ingen med tillvänjning att göra - att inte se detaljerna är bara sämre. Kass. Dåligt. Billigt. Det är enbart en besparing och inte en förbättring.

För att sätta det i kontext enligt Dieter Rams:

Good design:

is innovative
makes a product useful
is aesthetic
makes a product understandable
is unobtrusive
is honest
is long-lasting
is thorough down to the last detail
is environmentally friendly
is as little as possible

Så tickar det vissa boxar, men god design ser till helheten och det är gigantiska minuspoäng eftersom användbarhet, förståelse och detaljkänsla och ärlighet har negativ påverkan.

De som säger ”man vänjer sig” bryr sig inte om bra design. Det är ok, men säg då sanningen istället ”jag vill att det är billigt och skiter i om det är bra. Jag är snål och värderar pris högre än bra design.”

Att värdera god design är inte att vara konservativ - det är olika saker.
Notera ordet "exklusivt". Det betyder att man ENBART kört 3 eller Y under längre tid.
Det har du uppenbarligen inte gjort. Klart man stör sig om man hoppar fram och tillbaka och därmed inte vänjer sig.

Vad är det för detaljer du saknar i GPSn? Jag har samma vy i Google maps i bilen som jag har i min iPad och iPhone.

Förövrigt är Model 3 och Y utmärkta exempel på ditt citat från herr Rams.
Alla kan bygga något komplext, att bygga något enkelt är det svåra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Gadiel
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 feb 2022 13:21

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Gadiel »

thebishop skrev: 15 apr 2023 08:29
Gadiel skrev: 15 apr 2023 08:20
Saknar inte instrument rakt framför överhuvudtaget. Har ni sådana problem med att behöva snegla lite snabbt åt höger så kanske ni ska parkera bilen istället.
Alla bilar har någon typ av reglage i mitten och har så alltid haft, så inget nytt under solen direkt.

Det som däremot Model 3 behöver interiört är svart innertak och ambientbelysning, som ALLLA andra tillverkare haft sedan flera år.
Där är MB och BMW en förebild. Ja BMW är ju en förebild för hur en bil ska vara i och för sig.
Sedan förutsätter jag att M3P uppdateras rejält prestandamässigt. Den är ju helt död i princip från 80 och uppåt. Den är ganska ”trött” nu vilket den inte var då den kom. Men nu är det helt annat. Kia tex har ju gått om med sin GT version. Den drog ju en P ganska lätt då hastigheten blev högre.
Gillar min 3P, men de är ganska själlösa i jämförelse med tex en en M3:a (den enda och äkta M3) och en M5:a.
Så steppa upp Performance modellen och gör den värdig sitt namn.
Men lite orolig är man då den äldre SR+ är ganska mycket snabbare än den nya RWD.
Hoppas inte P går samma väg..
Inga problem att snegla åt höger, men informationen som efterfrågas finns ju inte där. Men det visste väl du redan och argumenterar utifrån något som inte existerar. Poängen med instrumentpanelens skärm är att den visar ANNAN mer detaljerad information.

Kasst argument att man skall ställa bilen för att man tycker att teslas snålhet med information är kass och ett steg tillbaka, men man får väl inte kritisera det som är dåligt.
Då får du väl byta bil då om du har sådan problem med att framföra den och sköta skärmen…
Skriv svar