Model 3 Highland

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model 3 Highland

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev: 01 jun 2023 12:22
SwedishAdvocate skrev: 01 jun 2023 12:12
taliz skrev: 01 jun 2023 10:52
...] Ser ut som det blir nya basfälgar också förövrigt.

Bild
Nu ska man väl kanske vänta tills den färdiga bilen presenteras, men utifrån den där bilden tycker jag dagens fälgar är 'rätt mkt' snyggare. Tycker faktiskt inte att de här fälgarna på Highladerprototypen ser särskilt bra ut alls... :?

Det verkar vara rätt mkt hit or miss när det gäller designen på Teslas fälgar.
Bilden visar ju utan navkapslar, dvs de kommer se annorlunda ut med dem på.
Dessa liknar mer basfälgarna på nya S, men lite vridna.
Jag såg också att det saknades navkapslar. Och det vridna är en del av det som jag inte tycker ser bra ut. Men å andra sidan är väl det där inte en särskilt bra bild. Kanske kommer navkapslarna binda ihop helheten på något sätt, fast utifrån den där bilden har jag faktiskt svårt att se hur de ska kunna göra det...

Oavsett så är ju fälgar en grej som går att byta ut om man vill...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

SwedishAdvocate skrev: 01 jun 2023 12:33
taliz skrev: 01 jun 2023 12:22
SwedishAdvocate skrev: 01 jun 2023 12:12
taliz skrev: 01 jun 2023 10:52
...] Ser ut som det blir nya basfälgar också förövrigt.

Bild
Nu ska man väl kanske vänta tills den färdiga bilen presenteras, men utifrån den där bilden tycker jag dagens fälgar är 'rätt mkt' snyggare. Tycker faktiskt inte att de här fälgarna på Highladerprototypen ser särskilt bra ut alls... :?

Det verkar vara rätt mkt hit or miss när det gäller designen på Teslas fälgar.
Bilden visar ju utan navkapslar, dvs de kommer se annorlunda ut med dem på.
Dessa liknar mer basfälgarna på nya S, men lite vridna.
Jag såg också att det saknades navkapslar. Och det vridna är en del av det som jag inte tycker ser bra ut. Men å andra sidan är väl det där inte en särskilt bra bild. Kanske kommer navkapslarna binda ihop helheten på något sätt, fast utifrån den där bilden har jag faktiskt svårt att se hur de ska kunna göra det...

Oavsett så är ju fälgar en grej som går att byta ut om man vill...
Nuvarande ser ju otroligt basic ut utan navkapslar.
De nya har ju iaf lite stil. Men smaken är som baken.

Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Hertsh »

Jag tycker nya, nuvarande samt 19" till Model S Plaid, allihop är fruktansvärt fula. Bland det värsta som släppts av en biltillverkare. Önskar Tesla la lite mer energi på detta. Det är inte svårare att göra fint än fult.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

Hertsh skrev: 01 jun 2023 15:46
Jag tycker nya, nuvarande samt 19" till Model S Plaid, allihop är fruktansvärt fula. Bland det värsta som släppts av en biltillverkare. Önskar Tesla la lite mer energi på detta. Det är inte svårare att göra fint än fult.
Alla gör ju så nuförtiden, så att folk ska betala extra för snyggare hjul.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model 3 Highland

Inlägg av SwedishAdvocate »

Hertsh skrev: 01 jun 2023 15:46
Jag tycker nya, nuvarande samt 19" till Model S Plaid, allihop är fruktansvärt fula. Bland det värsta som släppts av en biltillverkare. Önskar Tesla la lite mer energi på detta. Det är inte svårare att göra fint än fult.
Tycker nuvarande 19" till S Plaid åtminstone ser rätt OK ut. Iallafall rätt mkt bättre än fälgarna på den där Highlanderprototypen. Fast som sagt så kanske navkapslarna kommer kunna binda ihop helheten på något sätt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

Rabatter på lagerbilar i USA, spekuleras om att de gör sig av med dem inför refresh.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Model 3 Highland

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev: 01 jun 2023 18:27
Rabatter på lagerbilar i USA, spekuleras om att de gör sig av med dem inför refresh.
Ja, jag skrev det förut. $2.5k på vissa specs.
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 176
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Dr Mabuse »

Valde man inte Yoke för Knight-rider känslan?

Anledningen att jag överhuvudtaget övervägde att skaffa Model 3 var att jag såg att det fanns ett bra eftermarknads- instrumentkluster att sätta framför ratten. Det var först när jag provkörde bilen som jag tänkte att man kanske kan vänja sig att titta snett på mittenskärmen. Kanske.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Oryd
Inlägg: 107
Blev medlem: 19 dec 2021 11:06

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Oryd »

SwedishAdvocate skrev: 01 jun 2023 16:09
Hertsh skrev: 01 jun 2023 15:46
Jag tycker nya, nuvarande samt 19" till Model S Plaid, allihop är fruktansvärt fula. Bland det värsta som släppts av en biltillverkare. Önskar Tesla la lite mer energi på detta. Det är inte svårare att göra fint än fult.
Tycker nuvarande 19" till S Plaid åtminstone ser rätt OK ut. Iallafall rätt mkt bättre än fälgarna på den där Highlanderprototypen. Fast som sagt så kanske navkapslarna kommer kunna binda ihop helheten på något sätt...
Snyggast Teslafälgar är Gunpowder M3P årsmodell 19/20
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Legato »

Oryd skrev: 01 jun 2023 22:52
SwedishAdvocate skrev: 01 jun 2023 16:09
Hertsh skrev: 01 jun 2023 15:46
Jag tycker nya, nuvarande samt 19" till Model S Plaid, allihop är fruktansvärt fula. Bland det värsta som släppts av en biltillverkare. Önskar Tesla la lite mer energi på detta. Det är inte svårare att göra fint än fult.
Tycker nuvarande 19" till S Plaid åtminstone ser rätt OK ut. Iallafall rätt mkt bättre än fälgarna på den där Highlanderprototypen. Fast som sagt så kanske navkapslarna kommer kunna binda ihop helheten på något sätt...
Snyggast Teslafälgar är Gunpowder M3P årsmodell 19/20
Tycker snyggast är Twin Turbine till MS.

Tycker dock de på bilden ovan är snäppet mindre fula än nuvarande 18" till M3.

Håller inte alls med ang att M3 skulle ha tappat konkurrenskraft för övrigt. Bilen säljer fortfarande extremt bra i USA och hade god tillväxt där mellan 2021 och 2022. Bland sedaner i den storleken är den imo fortsatt bästa köp. Problemet är ju att "ingen" köper sedaner i Sverige längre... S & X däremot verkar gå väldigt trögt, synd på så fina bilar!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Jaegaern »

Inte ens cybertruck har ju en skärm framför ratten. Där har man bara gjort en lite coolare ratt än vanligtvis. Tror det blir exakt samma, eller med den runda ratten med knappar som S/X har nu.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Honkan »

Jag vet att det finns olika synpunkter kring detta men då jag ska välja förmånsbil och har testat runt lite och kommer tillbaka till Tesla så känns model Y så otroligt mycket mer användarvänlig och modernare än en Q8 E-tron tillexempel , jag gillar verkligen att jag slipper något framför ratten :D ser det som lite 90-tal även i S/X att han något framför ratten. 8-)
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model 3 Highland

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jaegaern skrev: 02 jun 2023 09:34
Inte ens cybertruck har ju en skärm framför ratten. Där har man bara gjort en lite coolare ratt än vanligtvis. Tror det blir exakt samma, eller med den runda ratten med knappar som S/X har nu.
Det senaste jag hörde om Cybertrucken (för inte så länge sen) från Rob Maurer/Tesla Daily var att interiören i produktionsmodellen inte var spikad. Så som jag förstår det är det inte säkert att den kommer utan traditionellt instrumentkluster som i S/X. Och inte heller säkert att den inte skulle kunna gå att välja med en helt vanlig rund ratt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Zlatje
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 okt 2022 21:39

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Zlatje »

Tesla har extremt många Model 3 på lager och 60-70.000kr rea på nästan alla performance. 570.000 kostar en P nu (billigare än en LR) på lagret redo att hämtas upp! Det luktar Highland reveal dagen efter Q2 slutet!!

De kommer inte kunna ta mer betalr för Highland än vad motsvarande 3 kostar idag, för det är knappt skillnad mellan 3 och Y i pris som det är idag.
Piggelin
Inlägg: 565
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Piggelin »

Elon Musk is to unveil the updated Tesla Model 3 at Giga Shanghai, according to a report. It is reported this will happen on Thursday and prototypes will be used for the presentation.

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... a-shanghai
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Model 3 Highland

Inlägg av pefreli »

Vad tror ni, kommer vi i Sverige kunna få levererat Highland redan i år?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Dafro »

Honkan skrev: 02 jun 2023 10:40
Jag vet att det finns olika synpunkter kring detta men då jag ska välja förmånsbil och har testat runt lite och kommer tillbaka till Tesla så känns model Y så otroligt mycket mer användarvänlig och modernare än en Q8 E-tron tillexempel , jag gillar verkligen att jag slipper något framför ratten :D ser det som lite 90-tal även i S/X att han något framför ratten. 8-)
Där har vi helt olika uppfattning. :D :lol:

Varför behöva sitta och blänga åt höger, så billigt.

Sen kan jag vänja mig vid det, men varför.

Sen ör ju Q8 en 5 år gammal design men ändå forfarande helt ok.
27,8 kWp solceller
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model 3 Highland

Inlägg av SwedishAdvocate »

Piggelin skrev: 03 jun 2023 17:01
Elon Musk is to unveil the updated Tesla Model 3 at Giga Shanghai, according to a report. It is reported this will happen on Thursday and prototypes will be used for the presentation.

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... a-shanghai
Kommer Musk vara kvar i Kina på torsdag? Tycker det verkar som den artikeln syftar på torsdagen som just passerat. Och då blev det ju som bekant ingen presentation...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model 3 Highland

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev: 03 jun 2023 17:12
Piggelin skrev: 03 jun 2023 17:01
Elon Musk is to unveil the updated Tesla Model 3 at Giga Shanghai, according to a report. It is reported this will happen on Thursday and prototypes will be used for the presentation.

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... a-shanghai
Kommer Musk vara kvar i Kina på torsdag? Tycker det verkar som den artikeln syftar på torsdagen som just passerat. Och då blev det ju som bekant ingen presentation...
Se även t.ex:

https://insideevs.com/news/670022/tesla ... na-report/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Fredrik j »

Som sagt tidigare så ska det intressant att se hur tesla spelar sina kort vid lansering av facelift.
Det finns väl fortfarande ingen officiell information alls?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model 3 Highland

Inlägg av SwedishAdvocate »

pefreli skrev: 03 jun 2023 17:05
Vad tror ni, kommer vi i Sverige kunna få levererat Highland redan i år?
Om det är så att testproduktionen drog igång igår eller i förrgår så kommer de väl i år. Ifall testproduktionen precis startat i Kina, hur lång tid kommer det ta då innan de första serieproducerade bilarna dyker upp i Europa?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 Highland

Inlägg av martinot »

niklas12 skrev: 14 apr 2023 22:18
God Ergonomi kan ju knappast varit ett mål när man måste vrida huvudet varje gång man vill se kartan eller vilken hastighet man kör i.
Så länge du inte har head-up-display så måste du alltid vrida på huvudet för att se hastigheten i en bil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 Highland

Inlägg av martinot »

iAkita skrev: 15 apr 2023 16:44
Tesla skulle lätt kunna behålla sin avskalade design och ta död på diskussionen om att det inte finns några instrument bakom ratten genom att lägga till en HUD. Jag fattar inte varför de dröjer så med det. I min Kia´s HUD visas hastighet, hastighetsgräns, döda vinkel varningar, navigation, och en massa annan information, direkt i synfältet. Så jag kollar i princip aldrig på instrumenten bakom ratten. Den enda nackdelen är att det blir svårt att köpa en bil utan HUD framöver. Tycker det är fullständigt överlägset både instrumentering bakom ratten och en stor skärm i mitten.
Håller med helt. Vill inte ha en till extra skärm bakom ratten (skyms oftast dessutom av ratt och händer). Saknar inte alls.

En bra HUD hade jag dock gärna betalat extra för.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model 3 Highland

Inlägg av mikebike »

martinot skrev: 03 jun 2023 18:05
niklas12 skrev: 14 apr 2023 22:18
God Ergonomi kan ju knappast varit ett mål när man måste vrida huvudet varje gång man vill se kartan eller vilken hastighet man kör i.
Så länge du inte har head-up-display så måste du alltid vrida på huvudet för att se hastigheten i en bil.
Och fokusera på ett annat avstånd.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 Highland

Inlägg av martinot »

Legato skrev: 13 maj 2023 12:03
spacecoin skrev: 13 maj 2023 12:01
Legato skrev: 12 maj 2023 15:44
TiborBlomhall skrev: 12 maj 2023 13:47
Om man inte får blinkersspak på Teslas dyraste modell varför tror folk de kommer få det på den billigaste?

Tyvärr blir nog även M3 av med den.
Med samma resonemang borde man räkna med Yoke också. Högst tveksam till det antagandet.

Att testa nya lösningar/teknik på de dyraste modellerna, men att det inte går vidare till massmarknads-modeller är inget unikt för Tesla.
Jag tror Tibor har rätt. Kolla interaktionen för att lägga i växel här - swipe down:
Rätt i vad?

Vi tror båda den blir utan spakar. Jag tycker bara det är ett uselt beslut.
Håller med. Att plocka bort blinkersspak och växelspak är verkligen en dålig besparing. :(
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar