Model 3 Highland

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
maxhallden
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 10 okt 2023 19:00

Re: Model 3 Highland

Inlägg av maxhallden »

AGCF skrev: 27 jan 2024 10:30
Jag tror att center cap till uberturbine redan fungerar på 18" fälgen. Någon som testat?
Skärmavbild 2024-01-27 kl. 10.27.24.pngSkärmavbild 2024-01-27 kl. 10.28.08.png

8 WHEEL CENTER CAP - 21 INCH UBERTURBINE 1188236-00-A
En på tyska forumet har provat, de passar i diameter men är för djupa:
IMG_7108.png
IMG_7109.png
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
Användarvisningsbild
Lassewoien
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 27 okt 2023 08:33
Ort: Mantorp

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Lassewoien »



För er som undrar över hur förbrukningen är under vintern..
LEXUS -> 2023
M3 - 2024
Användarvisningsbild
Lassewoien
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 27 okt 2023 08:33
Ort: Mantorp

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Lassewoien »

en sak som jag har märkt är tröskellådan, hur jävla skitig blir inte den.. och svårt att få rent..

Jag testade lite produkter och här är resultatet :

LEXUS -> 2023
M3 - 2024
Användarvisningsbild
chess_norris
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 jan 2024 10:28

Re: Model 3 Highland

Inlägg av chess_norris »

Nu när Highland dykt upp i USA, så börjar det även komma lite recensioner därifrån.

Denna tyckte jag var riktigt bra och saklig. Hoppas min egen som jag beställt snart dyker upp :)

Tesla Model 3 Highland LR. Stealth Grey.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Model 3 Highland

Inlägg av flamman »

Och nu en Tesla-video som lyfter fram förändringar och förbättringar:
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11581
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 Highland

Inlägg av martinot »

Köp inte TESLA MODEL 3 innan du sett den här videon.

Glen Lindberg testar.

M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
carlf
Inlägg: 33
Blev medlem: 11 feb 2022 21:41

Re: Model 3 Highland

Inlägg av carlf »

Test och test. Glenn glider ju bara runt och myser och tycker att allt är "bra"...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11581
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 Highland

Inlägg av martinot »

carlf skrev: 19 feb 2024 15:17
Test och test. Glenn glider ju bara runt och myser och tycker att allt är "bra"...
Tycker han tog upp mycket kritik, som tex. med blinkersspak och heljusspak som saknas. Var tom extra tydlig (jämfört med många andra testare) att visa problemen i cirkulationsplatser på ett väldigt tydligt sett.

Hoppas att Tesla lyssnar på välformulerad kritik som denna.

Men är du missnöjd med min länk så får du gärna posta ett annat bättre test som du anser mer komplett eller rättvist enligt dig?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
carlf
Inlägg: 33
Blev medlem: 11 feb 2022 21:41

Re: Model 3 Highland

Inlägg av carlf »

Det kryllar ju av provkörningar/tester som alla säger exakt samma sak.
Bilen är mer solitt byggd, lägre ljudnivå, mjukare stötdämpning.
Blinkersspak och växelväljare är ett nedköp som man själv får bedöma om det är en dealbreaker.

För mig vore det intressant att veta om man fixat kvalitetsbrister som är riktiga problem (typ obefintligt skydd i skärmkanter), inte bara om den "upplevda" byggkvaliteten blivit bättre - för det känner man ju direkt bara man öppnar dörren till bilen.
Användarvisningsbild
Stayweird
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 jan 2024 22:10

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Stayweird »

https://youtu.be/bIDd7lcwfmc?si=PBNmJEq4jJlU7XUH

Denna av Unbox Therapy tyckte jag var bra
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11581
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 Highland

Inlägg av martinot »

carlf skrev: 20 feb 2024 10:15
Det kryllar ju av provkörningar/tester som alla säger exakt samma sak.
Bilen är mer solitt byggd, lägre ljudnivå, mjukare stötdämpning.
Blinkersspak och växelväljare är ett nedköp som man själv får bedöma om det är en dealbreaker.
Jo, men då var det ju kanske inte bara Glenn då?

Om de flesta av alla testare kommer fram till liknade slutsatser så kan man ju anta att det kanske ligger något i deras resultat och slutsatser?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
carlf
Inlägg: 33
Blev medlem: 11 feb 2022 21:41

Re: Model 3 Highland

Inlägg av carlf »

Jag tycker inte Glenn har fel. Han producerar en underhållande "recension" men det man (jag) egentligen vill veta är mer relaterat till hur bilen kommer att hålla ihop de närmaste 5-6 åren.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11581
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 Highland

Inlägg av martinot »

carlf skrev: 23 feb 2024 14:11
det man (jag) egentligen vill veta är mer relaterat till hur bilen kommer att hålla ihop de närmaste 5-6 åren.
Det kan ingen recensent veta. Du får vänta på statistik efter när bilarna gått fem år.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Maw »

martinot skrev: 23 feb 2024 20:30
carlf skrev: 23 feb 2024 14:11
det man (jag) egentligen vill veta är mer relaterat till hur bilen kommer att hålla ihop de närmaste 5-6 åren.
Det kan ingen recensent veta. Du får vänta på statistik efter när bilarna gått fem år.
Det år klart att en biltestare med tillräckligt stor kunskap kan identifiera riskkonstruktioner och förutse var t ex rost kan komma redan när bilen är ny. Man behöver inte vänta på statistik.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3631
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Tellus »

martinot skrev: 23 feb 2024 20:30
carlf skrev: 23 feb 2024 14:11
det man (jag) egentligen vill veta är mer relaterat till hur bilen kommer att hålla ihop de närmaste 5-6 åren.
Det kan ingen recensent veta. Du får vänta på statistik efter när bilarna gått fem år.
Första generationen är 5 år gammal nu, håller ihop bra.
Vissa har haft problem med blästrade trösklar och framskärmar. Länkarmar fram som börjat knaka har de flesta fått på garantin men finns nån biltema fett fix man kan göra själv.
Generellt pålitlig, snabb, driftsäker, modern, billigt i drift ägande och service.
Lite för bullrig och stötig men det är fixat i nya generationen som säkert inte kommer vara sämre än den gamla i längden.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Lassewoien skrev: 05 feb 2024 22:19
en sak som jag har märkt är tröskellådan, hur jävla skitig blir inte den.. och svårt att få rent..

Jag testade lite produkter och här är resultatet :

Kallavfettning på vanlig smuts är inte speciellt effektivt. Du ska använda alkalisk avfettning/prewasch. Kallavfettning har man för alla svarta prickar som blir kvar efter man tvättat.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11581
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 Highland

Inlägg av martinot »

Tellus skrev: 23 feb 2024 22:08
martinot skrev: 23 feb 2024 20:30
carlf skrev: 23 feb 2024 14:11
det man (jag) egentligen vill veta är mer relaterat till hur bilen kommer att hålla ihop de närmaste 5-6 åren.
Det kan ingen recensent veta. Du får vänta på statistik efter när bilarna gått fem år.
Första generationen är 5 år gammal nu, håller ihop bra.
Vissa har haft problem med blästrade trösklar och framskärmar. Länkarmar fram som börjat knaka har de flesta fått på garantin men finns nån biltema fett fix man kan göra själv.
Generellt pålitlig, snabb, driftsäker, modern, billigt i drift ägande och service.
Lite för bullrig och stötig men det är fixat i nya generationen som säkert inte kommer vara sämre än den gamla i längden.
Jo, M3 finns numera rätt bra statistik på då den funnits ett antal år på marknaden.

Tesla M3 är bland de 10 mest tillförlitliga elbilarna.

https://www.whatcar.com/news/reliabilit ... ars/n26158

Men detta är kunskap tack vare statistik, inte en enskild biltestare på YT (vilket var det som jag försökte säga innan till den som ogillade YT-testningar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Legato »

carlf skrev: 20 feb 2024 10:15
Det kryllar ju av provkörningar/tester som alla säger exakt samma sak.
Bilen är mer solitt byggd, lägre ljudnivå, mjukare stötdämpning.
Blinkersspak och växelväljare är ett nedköp som man själv får bedöma om det är en dealbreaker.

För mig vore det intressant att veta om man fixat kvalitetsbrister som är riktiga problem (typ obefintligt skydd i skärmkanter), inte bara om den "upplevda" byggkvaliteten blivit bättre - för det känner man ju direkt bara man öppnar dörren till bilen.
Gällande skärmkanter så ja, det är (iaf i någon mån) fixat med plast som går över kanterna. Det konstaterades redan efter visningen i Segeltorp där (bla) TCS var inbjudna..
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11581
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 Highland

Inlägg av martinot »

Tesla Model 3 LR Highland road trip to Hemsedal

Björn Nyland testar körning till Hemsedal ToR

M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Model 3 Highland

Inlägg av jeppe_sthlm »

Var inne hos Tesla för att testa en Model Y. Kom inte riktigt överens med den - hård, bullrig och lite instabil på motorväg.

Den gick direkt bort som alternativ till vår Model S Raven.

Passade på att även testa en Highland. Ville inte lämna tillbaks den. Komforten var helt i klass mer Raven - förmodligen tystare och betydligt roligare. Take my money! (Om bara någon ville byta in vår bil till vettiga pengar…)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

jeppe_sthlm skrev: 04 apr 2024 20:28
Var inne hos Tesla för att testa en Model Y. Kom inte riktigt överens med den - hård, bullrig och lite instabil på motorväg.

Den gick direkt bort som alternativ till vår Model S Raven.

Passade på att även testa en Highland. Ville inte lämna tillbaks den. Komforten var helt i klass mer Raven - förmodligen tystare och betydligt roligare. Take my money! (Om bara någon ville byta in vår bil till vettiga pengar…)
Kanske värt att vänta på Y Juniper då?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Model 3 Highland

Inlägg av jeppe_sthlm »

taliz skrev: 05 apr 2024 09:07
Kanske värt att vänta på Y Juniper då?
Ja - egentligen brinner det inte så det är helt klart ett alternativ. Hade dock glömt hur rolig 3:an är att köra...Y Juniper blir nog inte mycket roligare än befintlig Y, även om den naturligtvis blir komfortablare.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
seaturtle
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 aug 2023 18:29

Re: Model 3 Highland

Inlägg av seaturtle »

är knapparna en dealbreaker?

sjukt korkat att försöka fumla efter en knapp medan man vrider bilratten i rondeller. onödig risk som kan kosta mycket.

skulle vara riktigt dumt om de tvingas att ta tillbaka spakarna till nästa 2-3 versionerna efter att eu lagar tvingar de. bilens försäljningsvärde skulle försvinna.

hade definitivt varit perfekt med knappar om M3 också hade steer by wire.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Model 3 Highland

Inlägg av jeppe_sthlm »

Nu åkte jag inte i någon rondell, men efter 10 minuter tyckte jag att knapparna snarare var en fördel än en nackdel.

Växelväljaren gick rätt fort att vänja sig vid också.

För mig skulle det absolut inte vara en dealbreaker.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

jeppe_sthlm skrev: 05 apr 2024 23:13
Nu åkte jag inte i någon rondell, men efter 10 minuter tyckte jag att knapparna snarare var en fördel än en nackdel.

Växelväljaren gick rätt fort att vänja sig vid också.

För mig skulle det absolut inte vara en dealbreaker.
Ja man hörde mkt gnäll om yoken när den var ny. Den skulle omöjligen funka i rondeller, när man skall vända etc etc.
Nu hör man typ nada, folk har vant sig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar