Sida 6 av 64

Re: Model 3 Highland

Postat: 13 maj 2023 12:31
av LarsaR
spacecoin skrev: 13 maj 2023 12:10
Legato skrev: 13 maj 2023 12:03
spacecoin skrev: 13 maj 2023 12:01
Legato skrev: 12 maj 2023 15:44
TiborBlomhall skrev: 12 maj 2023 13:47
Om man inte får blinkersspak på Teslas dyraste modell varför tror folk de kommer få det på den billigaste?

Tyvärr blir nog även M3 av med den.
Med samma resonemang borde man räkna med Yoke också. Högst tveksam till det antagandet.

Att testa nya lösningar/teknik på de dyraste modellerna, men att det inte går vidare till massmarknads-modeller är inget unikt för Tesla.
Jag tror Tibor har rätt. Kolla interaktionen för att lägga i växel här - swipe down:
Rätt i vad?

Vi tror båda den blir utan spakar. Jag tycker bara det är ett uselt beslut.
Sa jag något om vad du tror? Tibor har rätt om spakarna. Tycker du samma så är det uppenbarligen rätt med. Jag håller med om att det är ett uselt beslut. Jag tror inte på yokens framtid i 3/Y.
Hoppas att blinkersspaken är kvar (och kommer tillbaka på S och X) men att Yoke åtminstone blir ett tillval. Trivs väldigt bra med den trots 49 körkortsår med rund ratt!

Re: Model 3 Highland

Postat: 13 maj 2023 12:32
av Legato
spacecoin skrev: 13 maj 2023 12:10
Legato skrev: 13 maj 2023 12:03
spacecoin skrev: 13 maj 2023 12:01
Legato skrev: 12 maj 2023 15:44
TiborBlomhall skrev: 12 maj 2023 13:47
Om man inte får blinkersspak på Teslas dyraste modell varför tror folk de kommer få det på den billigaste?

Tyvärr blir nog även M3 av med den.
Med samma resonemang borde man räkna med Yoke också. Högst tveksam till det antagandet.

Att testa nya lösningar/teknik på de dyraste modellerna, men att det inte går vidare till massmarknads-modeller är inget unikt för Tesla.
Jag tror Tibor har rätt. Kolla interaktionen för att lägga i växel här - swipe down:
Rätt i vad?

Vi tror båda den blir utan spakar. Jag tycker bara det är ett uselt beslut.
Sa jag något om vad du tror? Tibor har rätt om spakarna. Tycker du samma så är det uppenbarligen rätt med. Jag håller med om att det är ett uselt beslut. Jag tror inte på yokens framtid i 3/Y.
Nej, men det brukar ju vara underförstått att om två parter diskuterar och man säger att man håller med den ena så implicerar det normalt att man inte håller med den andra...

Tråkigt tycker jag då jag gärna skulle köpa en ny Model 3 baserat på det övriga man sett hittills.

Re: Model 3 Highland

Postat: 13 maj 2023 12:38
av spacecoin
Legato skrev: 13 maj 2023 12:32
Tråkigt tycker jag då jag gärna skulle köpa en ny Model 3 baserat på det övriga man sett hittills.
Ja, håller med. Det är känns som självmål.

Re: Model 3 Highland

Postat: 13 maj 2023 14:31
av taliz
Skulle också föredra spakar, men det är knappast något som skulle få mig att välja en annan bil istället.

Re: Model 3 Highland

Postat: 13 maj 2023 22:01
av Bjelke
BigEasy skrev: 12 maj 2023 13:19
Tur det finns så mycket annat än Tesla att välja på nuförtiden.
Ja verkligen…

Re: Model 3 Highland

Postat: 14 maj 2023 10:57
av Airlift
BigEasy skrev: 12 maj 2023 13:19
Tur det finns så mycket annat än Tesla att välja på nuförtiden.
Har(hade?) höga förhoppningar på Fisker Ocean. Hyggligt stort batteri till värre pris än en tesla. Återstår att se vad IRL förbrukning etc blir. Men utrymmet inuti är behagligt.

Teslas avskalade avskalat har blivit lite för överdrivet nu..

Re: Model 3 Highland

Postat: 14 maj 2023 11:00
av zorro_nrk
LarsaR skrev:
spacecoin skrev: 13 maj 2023 12:10
Legato skrev: 13 maj 2023 12:03
spacecoin skrev: 13 maj 2023 12:01
Legato skrev: 12 maj 2023 15:44
Med samma resonemang borde man räkna med Yoke också. Högst tveksam till det antagandet.

Att testa nya lösningar/teknik på de dyraste modellerna, men att det inte går vidare till massmarknads-modeller är inget unikt för Tesla.
Jag tror Tibor har rätt. Kolla interaktionen för att lägga i växel här - swipe down:
Rätt i vad?

Vi tror båda den blir utan spakar. Jag tycker bara det är ett uselt beslut.
Sa jag något om vad du tror? Tibor har rätt om spakarna. Tycker du samma så är det uppenbarligen rätt med. Jag håller med om att det är ett uselt beslut. Jag tror inte på yokens framtid i 3/Y.
Hoppas att blinkersspaken är kvar (och kommer tillbaka på S och X) men att Yoke åtminstone blir ett tillval. Trivs väldigt bra med den trots 49 körkortsår med rund ratt!
Vad ser du som fördel med Yoke (förutom eventuellt ”coolt” utseende)? Jag har provat det en gång kort och jag kan se att man kan vänja sig men hann inte se några direkta fördelar.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Model 3 Highland

Postat: 14 maj 2023 12:46
av LarsaR
zorro_nrk skrev: 14 maj 2023 11:00
LarsaR skrev:
spacecoin skrev: 13 maj 2023 12:10
Legato skrev: 13 maj 2023 12:03
spacecoin skrev: 13 maj 2023 12:01

Jag tror Tibor har rätt. Kolla interaktionen för att lägga i växel här - swipe down:
Rätt i vad?

Vi tror båda den blir utan spakar. Jag tycker bara det är ett uselt beslut.
Sa jag något om vad du tror? Tibor har rätt om spakarna. Tycker du samma så är det uppenbarligen rätt med. Jag håller med om att det är ett uselt beslut. Jag tror inte på yokens framtid i 3/Y.
Hoppas att blinkersspaken är kvar (och kommer tillbaka på S och X) men att Yoke åtminstone blir ett tillval. Trivs väldigt bra med den trots 49 körkortsår med rund ratt!
Vad ser du som fördel med Yoke (förutom eventuellt ”coolt” utseende)? Jag har provat det en gång kort och jag kan se att man kan vänja sig men hann inte se några direkta fördelar.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Skönare att hålla i, extremt bekväm på långkörning och inget i siktlinjen.

Re: Model 3 Highland

Postat: 14 maj 2023 14:23
av Gadiel
LarsaR skrev: 14 maj 2023 12:46
zorro_nrk skrev: 14 maj 2023 11:00
LarsaR skrev:
spacecoin skrev: 13 maj 2023 12:10
Legato skrev: 13 maj 2023 12:03


Rätt i vad?

Vi tror båda den blir utan spakar. Jag tycker bara det är ett uselt beslut.
Sa jag något om vad du tror? Tibor har rätt om spakarna. Tycker du samma så är det uppenbarligen rätt med. Jag håller med om att det är ett uselt beslut. Jag tror inte på yokens framtid i 3/Y.
Hoppas att blinkersspaken är kvar (och kommer tillbaka på S och X) men att Yoke åtminstone blir ett tillval. Trivs väldigt bra med den trots 49 körkortsår med rund ratt!
Vad ser du som fördel med Yoke (förutom eventuellt ”coolt” utseende)? Jag har provat det en gång kort och jag kan se att man kan vänja sig men hann inte se några direkta fördelar.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Skönare att hålla i, extremt bekväm på långkörning och inget i siktlinjen.
Extremt bekväm på långkörning? Ja alla är vi olika. Jag har händerna lite överallt på långkörning och ibland så vilar den på ovansidan av ratten.

Så Yoke är ett ”joke” för min del. Eftersom det numera är ett tillval som kostar extra så kan man ju med säkerhet fastslå att Yoke inte vart en hit.
Spakar och en ”vanlig tuta” hade ju åtminstone gjort det lite mer användarvänligt.

Re: Model 3 Highland

Postat: 14 maj 2023 15:48
av Honkan
Tycker det är bra att man kan välja :D smaken är ju olika trots allt…

Re: Model 3 Highland

Postat: 14 maj 2023 17:15
av Dafro
Airlift skrev: 14 maj 2023 10:57
BigEasy skrev: 12 maj 2023 13:19
Tur det finns så mycket annat än Tesla att välja på nuförtiden.
Har(hade?) höga förhoppningar på Fisker Ocean. Hyggligt stort batteri till värre pris än en tesla. Återstår att se vad IRL förbrukning etc blir. Men utrymmet inuti är behagligt.

Teslas avskalade avskalat har blivit lite för överdrivet nu..
Väntar med spänning på test av fisket ocean. Hade en bokning men fegade ur.

Ang yoke så kräver det ju stear by wire med anpassning att man aldrig behöver styra mer än plus minus 90 grader som väl Toyota har. Att bara byta ut en rund ratt mot yoke är ju ett skämt.

Re: Model 3 Highland

Postat: 16 maj 2023 10:16
av OfarligTesla
Dafro skrev: 14 maj 2023 17:15

Väntar med spänning på test av fisket ocean. Hade en bokning men fegade ur.

Ang yoke så kräver det ju stear by wire med anpassning att man aldrig behöver styra mer än plus minus 90 grader som väl Toyota har. Att bara byta ut en rund ratt mot yoke är ju ett skämt.
Tycker inte det var några problem att köra med yoke faktiskt, tog mig en halvtimme att vänja mig. Värre var det att använda blinkers, speciellt när alla S jag körde hade problem med att de inte alltid registrerade knapptryckningen. Körde på motorväg och skulle ta avfart och det var först det 8e trycket (av varierande längd) som registrerades. Så när yoken var upp och ner och jag skulle blinka ut ur en rondell så var det lite jobbigt att först hitta knappen och sedan inse att knapptryckningen inte registrerades.

Re: Model 3 Highland

Postat: 16 maj 2023 10:36
av Legato
OfarligTesla skrev: 16 maj 2023 10:16
Dafro skrev: 14 maj 2023 17:15

Väntar med spänning på test av fisket ocean. Hade en bokning men fegade ur.

Ang yoke så kräver det ju stear by wire med anpassning att man aldrig behöver styra mer än plus minus 90 grader som väl Toyota har. Att bara byta ut en rund ratt mot yoke är ju ett skämt.
Tycker inte det var några problem att köra med yoke faktiskt, tog mig en halvtimme att vänja mig. Värre var det att använda blinkers, speciellt när alla S jag körde hade problem med att de inte alltid registrerade knapptryckningen. Körde på motorväg och skulle ta avfart och det var först det 8e trycket (av varierande längd) som registrerades. Så när yoken var upp och ner och jag skulle blinka ut ur en rondell så var det lite jobbigt att först hitta knappen och sedan inse att knapptryckningen inte registrerades.
Märkligt. Att tryck ej registrerats har jag aldrig varit med om, och inte heller sett någon annan klaga på.

Att blinkers och, än värre imo tuta, flyttats till knappar på ratten tycker jag dock fortfarande är uselt efter ca 500 mil.

Re: Model 3 Highland

Postat: 16 maj 2023 10:56
av OfarligTesla
Legato skrev: 16 maj 2023 10:36

Märkligt. Att tryck ej registrerats har jag aldrig varit med om, och inte heller sett någon annan klaga på.

Att blinkers och, än värre imo tuta, flyttats till knappar på ratten tycker jag dock fortfarande är uselt efter ca 500 mil.
Var rätt mycket snack om det på amerikanska forum tidigare men trodde det var fixat tills jag upplevde det själv under mina provkörningar (och flera gånger under varje). De bilarna var dock helt nya och inte ens uppdaterade till senaste mjukvaran så kan väl ha varit någon mjukvarubugg som lösts eller så är det något slumpmässigt fel.

Men ja, oavsett om de fungerar perfekt eller inte så skulle jag aldrig bli vän med knapparna kan jag säga. Yoken däremot tycker jag är riktigt bra och hade inga problem med alls så hade helt klart valt den före rund ratt om det finns en skärm framför föraren.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 jun 2023 08:43
av Tellus
Tesla reportedly plans to show off new Model 3 ‘Highland’ during Musk’s China visit

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... visit/amp/

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 jun 2023 10:52
av taliz
Tellus skrev: 01 jun 2023 08:43
Tesla reportedly plans to show off new Model 3 ‘Highland’ during Musk’s China visit

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... visit/amp/
Finns ingen logik i att det sker innan Q2 är över.
Massor av folk som nu skall hämta sina bilar skulle ju avbeställa direkt.

Ser ut som det blir nya basfälgar också förövrigt.
IMG_0408.jpeg

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 jun 2023 11:23
av Collin87
taliz skrev: 01 jun 2023 10:52
Tellus skrev: 01 jun 2023 08:43
Tesla reportedly plans to show off new Model 3 ‘Highland’ during Musk’s China visit

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... visit/amp/
Finns ingen logik i att det sker innan Q2 är över.
Massor av folk som nu skall hämta sina bilar skulle ju avbeställa direkt.

Ser ut som det blir nya basfälgar också förövrigt.

IMG_0408.jpeg
Håller med.
Tidigast i början på Q3 tror jag snarare och då med nya rabatter på utgående befintliga M3.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 jun 2023 11:38
av spacecoin
Collin87 skrev: 01 jun 2023 11:23
Håller med.
Tidigast i början på Q3 tror jag snarare och då med nya rabatter på utgående befintliga M3.
Priset på M3 sänktes med ett par tusen dollar i går.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 jun 2023 11:56
av fth
En teori är ju att Highland inte alls är Model 3 refresh, utan ”Model 2”, dvs den billigare modellen, och att den ersätter Model 3 i modellprogrammet.

Jag tycker det finns ett antal signaler som tyder på detta, Model 3 blir ju lite överflödig om ”Model 2” skulle visa sig vara en sedan.

/fth

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 jun 2023 12:02
av spacecoin
fth skrev: 01 jun 2023 11:56
En teori är ju att Highland inte alls är Model 3 refresh, utan ”Model 2”, dvs den billigare modellen, och att den ersätter Model 3 i modellprogrammet.

Jag tycker det finns ett antal signaler som tyder på detta, Model 3 blir ju lite överflödig om ”Model 2” skulle visa sig vara en sedan.
Tittar man på konkurrenterna behövs det bättre Model 3 än dagens för att lyckas. Sedan behövs det en billigare med, men jag tror inte det händer här.

Highland verkar både lyxigare och längre än dagens M3.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 jun 2023 12:05
av SwedishAdvocate
fth skrev: 01 jun 2023 11:56
En teori är ju att Highland inte alls är Model 3 refresh, utan ”Model 2”, dvs den billigare modellen, och att den ersätter Model 3 i modellprogrammet.

Jag tycker det finns ett antal signaler som tyder på detta, Model 3 blir ju lite överflödig om ”Model 2” skulle visa sig vara en sedan.

/fth
Vilka signaler då?

Oavsett så kommer det väl ändå finnas utrymmer för något som är mer Golf- och/eller Polo/Zoe-storlek. Och en sån bil byggd i Mexico (samt Indonesien eller Indien) kommer väl kunna bli ännu lite billigare. Särskilt ifall man kan få upp volymerna. Eller?

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 jun 2023 12:06
av LarsOJ
taliz skrev: 01 jun 2023 10:52
Tellus skrev: 01 jun 2023 08:43
Tesla reportedly plans to show off new Model 3 ‘Highland’ during Musk’s China visit

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... visit/amp/
Finns ingen logik i att det sker innan Q2 är över.
Massor av folk som nu skall hämta sina bilar skulle ju avbeställa direkt.

Ser ut som det blir nya basfälgar också förövrigt.
Tror inte heller det sker innan Q2 men om man bortser från kvartalsekonomi så går ju ev. avbeställningar bara till den nya modellen. Om den nya modellen har bättre marginaler för Tesla så är det ju bra för bottom line att börja sälja den asap.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 jun 2023 12:12
av SwedishAdvocate
taliz skrev: 01 jun 2023 10:52
...] Ser ut som det blir nya basfälgar också förövrigt.

Bild
Nu ska man väl kanske vänta tills den färdiga bilen presenteras, men utifrån den där bilden tycker jag dagens fälgar är 'rätt mkt' snyggare. Tycker faktiskt inte att de här fälgarna på Highladerprototypen ser särskilt bra ut alls... :?

Det verkar vara rätt mkt hit or miss när det gäller designen på Teslas fälgar.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 jun 2023 12:14
av LarsOJ
SwedishAdvocate skrev: 01 jun 2023 12:12
taliz skrev: 01 jun 2023 10:52
...] Ser ut som det blir nya basfälgar också förövrigt.

Bild
Nu ska man väl kanske vänta tills den färdiga bilen presenteras, men utifrån den där bilden tycker jag dagens fälgar är 'rätt mkt' snyggare. Tycker faktiskt inte att de här fälgarna på Highladerprototypen ser särskilt bra ut alls... :?

Det verkar vara rätt mkt hit or miss när det gäller designen på Teslas fälgar.
Finns ju alltid en poäng för tillverkarna att erbjuda fula basfälgar så de flesta beställer dyrare (som kostar exakt lika mycket att tillverka) ihop med bilen.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 jun 2023 12:22
av taliz
SwedishAdvocate skrev: 01 jun 2023 12:12
taliz skrev: 01 jun 2023 10:52
...] Ser ut som det blir nya basfälgar också förövrigt.

Bild
Nu ska man väl kanske vänta tills den färdiga bilen presenteras, men utifrån den där bilden tycker jag dagens fälgar är 'rätt mkt' snyggare. Tycker faktiskt inte att de här fälgarna på Highladerprototypen ser särskilt bra ut alls... :?

Det verkar vara rätt mkt hit or miss när det gäller designen på Teslas fälgar.
Bilden visar ju utan navkapslar, dvs de kommer se annorlunda ut med dem på.
Dessa liknar mer basfälgarna på nya S, men lite vridna.