Sida 1 av 1
Model 3 LR RWD återuppstår
Postat: 18 apr 2023 18:20
av taliz
Tesla announced that it is making a new version of the Model 3 with the Long Range battery pack and a single RWD motor
To accelerate the electrification of Europe’s B2B fleet, we are introducing a new Model 3 variant that caters to the needs of our commercial customers. Model 3 Long Range Rear-Wheel Drive combines a segment-leading range of 394 miles (WLTP) with highest charging convenience, at an entry-level price point from £46,990.
However, it’s only available through Tesla’s business-to-business division.
Bowen commented:
“This vehicle is available to order through our B2B channels with deliveries set to commence in June.”
https://electrek.co/2023/04/18/tesla-la ... usinesses/
Re: Model 3 LR RWD återuppstår
Postat: 18 apr 2023 19:58
av Maw
Nästan ikapp den uppgraderade Polestar 2. Jag hade nog trott att den skulle få längre räckvidd med 2WD än så.
Re: Model 3 LR RWD återuppstår
Postat: 19 apr 2023 00:29
av SwedishAdvocate
Maw skrev: ↑18 apr 2023 19:58
Nästan ikapp den uppgraderade Polestar 2. Jag hade nog trott att den skulle få längre räckvidd med 2WD än så.
Med tanke på att räckvidden du hänvisar till är enligt WLTP, så ja – det verkar som att Polestar 2 kommer komma längre ifall båda bilarna håller en genomsnittlig hastighet på ca 46,5 km/h...
Men eftersom Teslan har avsevärt lägre Cd så gissar jag att den här versionen av Model 3 kommer komma längre än nya Polestar 2 ifall hastigheten istället ligger någonstans mellan 70-120 km/h...
Re: Model 3 LR RWD återuppstår
Postat: 19 apr 2023 07:31
av Maw
SwedishAdvocate skrev: ↑19 apr 2023 00:29
Maw skrev: ↑18 apr 2023 19:58
Nästan ikapp den uppgraderade Polestar 2. Jag hade nog trott att den skulle få längre räckvidd med 2WD än så.
Med tanke på att räckvidden du hänvisar till är enligt WLTP, så ja – det verkar som att Polestar 2 kommer komma längre ifall båda bilarna håller en genomsnittlig hastighet på ca 46,5 km/h...
Men eftersom Teslan har avsevärt lägre Cd så gissar jag att den här versionen av Model 3 kommer komma längre än nya Polestar 2 ifall hastigheten istället ligger någonstans mellan 70-120 km/h...
Som du säkert vet så är snitthastugheten för wltp högre än 46.5 km/h under den tiden bilen rör sig och segmentet med högsta hastigheten är 130 km/h. Att räkna in tiden som bilen står stilla i snitthastigheten är knappast relevant

Re: Model 3 LR RWD återuppstår
Postat: 19 apr 2023 12:14
av SwedishAdvocate
Maw skrev: ↑19 apr 2023 07:31
SwedishAdvocate skrev: ↑19 apr 2023 00:29
Maw skrev: ↑18 apr 2023 19:58
Nästan ikapp den uppgraderade Polestar 2. Jag hade nog trott att den skulle få längre räckvidd med 2WD än så.
Med tanke på att räckvidden du hänvisar till är enligt WLTP, så ja – det verkar som att Polestar 2 kommer komma längre ifall båda bilarna håller en genomsnittlig hastighet på ca 46,5 km/h...
Men eftersom Teslan har avsevärt lägre Cd så gissar jag att den här versionen av Model 3 kommer komma längre än nya Polestar 2 ifall hastigheten istället ligger någonstans mellan 70-120 km/h...
Som du säkert vet så är snitthastugheten för wltp högre än 46.5 km/h under den tiden bilen rör sig och segmentet med högsta hastigheten är 130 km/h. Att räkna in tiden som bilen står stilla i snitthastigheten är knappast relevant
Jag jobbar ju inte naturvetenskap/teknik, så nej, vissa såna här grejer kan jag inte påstå att jag "vet"...
Istället brukar köra med Goggle/Wikipedia...
...] WLTP is 10 minutes longer than the NEDC (30 instead of 20 minutes), its velocity profile is more dynamic, consisting of quicker accelerations followed by short brakes. Moreover,
the average and the maximum velocities have been increased to 46.5 km/h and 131.3 km/h respectively. The distance covered is 23.25 km (more than double the 11 kilometers of the NEDC). [Min understrykn.] [...
https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide ... P_standard
Men tydligen så inkluderar då citatet ovan X antal tillfällen då bilen som testas står stilla...
Lite längre ner i artikeln så hittar man det här "Average speed without stops, km/h [...] 53,5 [km/h]"
Stämmer det då?
I så fall var ju det här ändå väl rätt bra gissat...
SwedishAdvocate skrev: ↑19 apr 2023 00:29
...] Men eftersom Teslan har avsevärt lägre Cd så gissar jag att den här versionen av Model 3 kommer komma längre än nya Polestar 2 ifall hastigheten istället ligger någonstans mellan 70-120 km/h...
En annan grej... Eftersom jag är lite nyfiken och när vi ändå 'råkat på' varandra här i en tråd om Model 3...
Vad tycker dina föräldrar om sin Model 3?
(Om någon undrar så skrev jag ett inlägg i en tråd där Maw typ letade efter lämplig bil till sina föräldrar. Mitt inlägg handlade om Model 3...)
Re: Model 3 LR RWD återuppstår
Postat: 19 apr 2023 12:18
av Maw
SwedishAdvocate skrev: ↑19 apr 2023 12:14
Maw skrev: ↑19 apr 2023 07:31
SwedishAdvocate skrev: ↑19 apr 2023 00:29
Maw skrev: ↑18 apr 2023 19:58
Nästan ikapp den uppgraderade Polestar 2. Jag hade nog trott att den skulle få längre räckvidd med 2WD än så.
Med tanke på att räckvidden du hänvisar till är enligt WLTP, så ja – det verkar som att Polestar 2 kommer komma längre ifall båda bilarna håller en genomsnittlig hastighet på ca 46,5 km/h...
Men eftersom Teslan har avsevärt lägre Cd så gissar jag att den här versionen av Model 3 kommer komma längre än nya Polestar 2 ifall hastigheten istället ligger någonstans mellan 70-120 km/h...
Som du säkert vet så är snitthastugheten för wltp högre än 46.5 km/h under den tiden bilen rör sig och segmentet med högsta hastigheten är 130 km/h. Att räkna in tiden som bilen står stilla i snitthastigheten är knappast relevant
Jag jobbar ju inte naturvetenskap/teknik, så nej, vissa såna här grejer kan jag inte påstå att jag "vet"...
Istället brukar köra med Goggle/Wikipedia...
...] WLTP is 10 minutes longer than the NEDC (30 instead of 20 minutes), its velocity profile is more dynamic, consisting of quicker accelerations followed by short brakes. Moreover,
the average and the maximum velocities have been increased to 46.5 km/h and 131.3 km/h respectively. The distance covered is 23.25 km (more than double the 11 kilometers of the NEDC). [Min understrykn.] [...
https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide ... P_standard
Men tydligen så inkluderar då citatet ovan X antal tillfällen då bilen som testas står stilla...
Lite längre ner i artikeln så hittar man det här "Average speed without stops, km/h [...] 53,5 [km/h]"
Stämmer det då?
I så fall var ju det här ändå väl rätt bra gissat...
SwedishAdvocate skrev: ↑19 apr 2023 00:29
...] Men eftersom Teslan har avsevärt lägre Cd så gissar jag att den här versionen av Model 3 kommer komma längre än nya Polestar 2 ifall hastigheten istället ligger någonstans mellan 70-120 km/h...
En annan grej... Eftersom jag är lite nyfiken och när vi ändå 'råkat på' varandra här i en tråd om Model 3...
Vad tycker dina föräldrar om sin Model 3?
De är jättenöjda. Jag tycker också att det är en väldigt bra bil och har funderingar på att byta till M3 men jag kan inte låta bli att förvånas att inte wltp för en 2wd blir bättre än vad som indikeras.
Re: Model 3 LR RWD återuppstår
Postat: 19 apr 2023 12:53
av dfa
Maw skrev: ↑19 apr 2023 12:18
De är jättenöjda. Jag tycker också att det är en väldigt bra bil och har funderingar på att byta till M3 men jag kan inte låta bli att förvånas att inte wltp för en 2wd blir bättre än vad som indikeras.
Finns väl många möjliga förklaringar, är det bekräftat att den får exakt samma batteripack t.ex?
Med tanke på vilka volymer som hyrbilsbolagen köper kan det ju handla om en skräddarsydd specialare.
Re: Model 3 LR RWD återuppstår
Postat: 19 apr 2023 17:53
av taliz
Maw skrev: ↑18 apr 2023 19:58
Nästan ikapp den uppgraderade Polestar 2. Jag hade nog trott att den skulle få längre räckvidd med 2WD än så.
Polestar har blivit duktiga på att optimera för WLTP.
Finns inte en chans att de kommer längre än Tesla i verkligheten dock.
Minns hur det var när PS2 var ny, vissa hävdade att den minsann visst skulle kunna utmana Model 3.
Vi vet ju hur det gick med det. En PS2 LR matchar knappt en M3 SR.
Re: Model 3 LR RWD återuppstår
Postat: 19 apr 2023 18:02
av Maw
taliz skrev: ↑19 apr 2023 17:53
Maw skrev: ↑18 apr 2023 19:58
Nästan ikapp den uppgraderade Polestar 2. Jag hade nog trott att den skulle få längre räckvidd med 2WD än så.
Polestar har blivit duktiga på att optimera för WLTP.
Finns inte en chans att de kommer längre än Tesla i verkligheten dock.
Minns hur det var när PS2 var ny, vissa hävdade att den minsann visst skulle kunna utmana Model 3.
Vi vet ju hur det gick med det. En PS2 LR matchar knappt en M3 SR.
Nu yrar du
Kom gärna med lite fakta för det du påstår
Re: Model 3 LR RWD återuppstår
Postat: 19 apr 2023 18:07
av taliz
Maw skrev: ↑19 apr 2023 18:02
taliz skrev: ↑19 apr 2023 17:53
Maw skrev: ↑18 apr 2023 19:58
Nästan ikapp den uppgraderade Polestar 2. Jag hade nog trott att den skulle få längre räckvidd med 2WD än så.
Polestar har blivit duktiga på att optimera för WLTP.
Finns inte en chans att de kommer längre än Tesla i verkligheten dock.
Minns hur det var när PS2 var ny, vissa hävdade att den minsann visst skulle kunna utmana Model 3.
Vi vet ju hur det gick med det. En PS2 LR matchar knappt en M3 SR.
Nu yrar du
Kom gärna med lite fakta för det du påstår
Varsågod
https://www.vibilagare.se/nyheter/nytt- ... rackvidden
Polestar 2 får däremot bakläxa. Där är skillnaden mellan verklig och uppgiven räckvidd över 26 procent. Polestar 2 klarar bara 34,4 mil – hela 17 mil kortare än Tesla Model 3.
Re: Model 3 LR RWD återuppstår
Postat: 19 apr 2023 18:10
av Dafro
taliz skrev: ↑19 apr 2023 18:07
Maw skrev: ↑19 apr 2023 18:02
taliz skrev: ↑19 apr 2023 17:53
Maw skrev: ↑18 apr 2023 19:58
Nästan ikapp den uppgraderade Polestar 2. Jag hade nog trott att den skulle få längre räckvidd med 2WD än så.
Polestar har blivit duktiga på att optimera för WLTP.
Finns inte en chans att de kommer längre än Tesla i verkligheten dock.
Minns hur det var när PS2 var ny, vissa hävdade att den minsann visst skulle kunna utmana Model 3.
Vi vet ju hur det gick med det. En PS2 LR matchar knappt en M3 SR.
Nu yrar du
Kom gärna med lite fakta för det du påstår
Varsågod
https://www.vibilagare.se/nyheter/nytt- ... rackvidden
Polestar 2 får däremot bakläxa. Där är skillnaden mellan verklig och uppgiven räckvidd över 26 procent. Polestar 2 klarar bara 34,4 mil – hela 17 mil kortare än Tesla Model 3.
Och BMW bäst.

Re: Model 3 LR RWD återuppstår
Postat: 19 apr 2023 18:20
av taliz
Dafro skrev: ↑19 apr 2023 18:10
taliz skrev: ↑19 apr 2023 18:07
Maw skrev: ↑19 apr 2023 18:02
taliz skrev: ↑19 apr 2023 17:53
Maw skrev: ↑18 apr 2023 19:58
Nästan ikapp den uppgraderade Polestar 2. Jag hade nog trott att den skulle få längre räckvidd med 2WD än så.
Polestar har blivit duktiga på att optimera för WLTP.
Finns inte en chans att de kommer längre än Tesla i verkligheten dock.
Minns hur det var när PS2 var ny, vissa hävdade att den minsann visst skulle kunna utmana Model 3.
Vi vet ju hur det gick med det. En PS2 LR matchar knappt en M3 SR.
Nu yrar du
Kom gärna med lite fakta för det du påstår
Varsågod
https://www.vibilagare.se/nyheter/nytt- ... rackvidden
Polestar 2 får däremot bakläxa. Där är skillnaden mellan verklig och uppgiven räckvidd över 26 procent. Polestar 2 klarar bara 34,4 mil – hela 17 mil kortare än Tesla Model 3.
Och BMW bäst.
8 mil kortare räckvidd än Teslan.
Hur du än vänder och vrider på det så är det ju den faktiska räckvidden som är relevant, inte papperssiffror och procentsatser.
Re: Model 3 LR RWD återuppstår
Postat: 20 apr 2023 05:07
av Dafro
taliz skrev: ↑19 apr 2023 18:20
Dafro skrev: ↑19 apr 2023 18:10
taliz skrev: ↑19 apr 2023 18:07
Maw skrev: ↑19 apr 2023 18:02
taliz skrev: ↑19 apr 2023 17:53
Polestar har blivit duktiga på att optimera för WLTP.
Finns inte en chans att de kommer längre än Tesla i verkligheten dock.
Minns hur det var när PS2 var ny, vissa hävdade att den minsann visst skulle kunna utmana Model 3.
Vi vet ju hur det gick med det. En PS2 LR matchar knappt en M3 SR.
Nu yrar du
Kom gärna med lite fakta för det du påstår
Varsågod
https://www.vibilagare.se/nyheter/nytt- ... rackvidden
Polestar 2 får däremot bakläxa. Där är skillnaden mellan verklig och uppgiven räckvidd över 26 procent. Polestar 2 klarar bara 34,4 mil – hela 17 mil kortare än Tesla Model 3.
Och BMW bäst.
8 mil kortare räckvidd än Teslan.
Hur du än vänder och vrider på det så är det ju den faktiska räckvidden som är relevant, inte papperssiffror och procentsatser.
Nu handlade testet om hur ärliga bilarnas räckvidd var mot wltp och där är BMW bäst, märker det på min IX. Detta är ju dessa siffror man ska kunna lita på för att kunna jämföra räckvidd mellan bilar som bör stämma ganska bra mot deras räckvidd på riktigt. Vad 8 mils längre räckvidd på en 3 mot en IX3 har med saken förstår jag inte, inte det minsta relevant i detta test. Och öven om det såklart är faktiskt räckvidd som är relevant så kan du ju inte på allvar jämföra räckvidden på en suv med en lite sedan, eller visst såklart DU kan.
Re: Model 3 LR RWD återuppstår
Postat: 20 apr 2023 06:20
av taliz
Dafro skrev: ↑20 apr 2023 05:07
taliz skrev: ↑19 apr 2023 18:20
Dafro skrev: ↑19 apr 2023 18:10
taliz skrev: ↑19 apr 2023 18:07
Maw skrev: ↑19 apr 2023 18:02
Nu yrar du
Kom gärna med lite fakta för det du påstår
Varsågod
https://www.vibilagare.se/nyheter/nytt- ... rackvidden
Polestar 2 får däremot bakläxa. Där är skillnaden mellan verklig och uppgiven räckvidd över 26 procent. Polestar 2 klarar bara 34,4 mil – hela 17 mil kortare än Tesla Model 3.
Och BMW bäst.
8 mil kortare räckvidd än Teslan.
Hur du än vänder och vrider på det så är det ju den faktiska räckvidden som är relevant, inte papperssiffror och procentsatser.
Nu handlade testet om hur ärliga bilarnas räckvidd var mot wltp och där är BMW bäst, märker det på min IX. Detta är ju dessa siffror man ska kunna lita på för att kunna jämföra räckvidd mellan bilar som bör stämma ganska bra mot deras räckvidd på riktigt. Vad 8 mils längre räckvidd på en 3 mot en IX3 har med saken förstår jag inte, inte det minsta relevant i detta test. Och öven om det såklart är faktiskt räckvidd som är relevant så kan du ju inte på allvar jämföra räckvidden på en suv med en lite sedan, eller visst såklart DU kan.
Nej, testet handlar om hur många mil man kommer i verkligheten. Specifikt vintertid. Det handlar inte om procentsatser. Det är ett sekundärt konstaterande.
Men eftersom du snurrar vidare från ursprungsfrågan och letar möjligheter att kritisera Tesla kanske vi skall diskutera panelgaps också? Brukar vara populärt.
Re: Model 3 LR RWD återuppstår
Postat: 20 apr 2023 08:13
av Dafro
taliz skrev: ↑20 apr 2023 06:20
Dafro skrev: ↑20 apr 2023 05:07
taliz skrev: ↑19 apr 2023 18:20
Dafro skrev: ↑19 apr 2023 18:10
taliz skrev: ↑19 apr 2023 18:07
Och BMW bäst.
8 mil kortare räckvidd än Teslan.
Hur du än vänder och vrider på det så är det ju den faktiska räckvidden som är relevant, inte papperssiffror och procentsatser.
Nu handlade testet om hur ärliga bilarnas räckvidd var mot wltp och där är BMW bäst, märker det på min IX. Detta är ju dessa siffror man ska kunna lita på för att kunna jämföra räckvidd mellan bilar som bör stämma ganska bra mot deras räckvidd på riktigt. Vad 8 mils längre räckvidd på en 3 mot en IX3 har med saken förstår jag inte, inte det minsta relevant i detta test. Och öven om det såklart är faktiskt räckvidd som är relevant så kan du ju inte på allvar jämföra räckvidden på en suv med en lite sedan, eller visst såklart DU kan.
Nej, testet handlar om hur många mil man kommer i verkligheten. Specifikt vintertid. Det handlar inte om procentsatser. Det är ett sekundärt konstaterande.
Men eftersom du snurrar vidare från ursprungsfrågan och letar möjligheter att kritisera Tesla kanske vi skall diskutera panelgaps också? Brukar vara populärt.
Du vill gärna ha sista ordet och vinkla saker. Jag har i detta inlägget inte kritiserat tesla över huvud taget, vad menar du.
Och för att förtydliga så la du in ett citat där det i första meningen handlar om att P2 hade en skillnad på 26% mot verklig och det var mot det inlägget jag la mitt inlägg, med en smiley. Det jag svarade mot artikeln var fel, erkänner, läste bara rutan med % då det var ditt citat som jag trodde var relevant men tydligen inte.
Hur du kan kalla att det är att snurra ifrån ursprungsfrågan när det är du som lagt in ett citat om procentsats, nu får du väl ge dig. Nog för att jag inte kommer köpa någon tesla men det var dig jag kritiserade som jämförde en suv med en liten sedan. Hur kan det var kritik på tesla.
Re: Model 3 LR RWD återuppstår
Postat: 20 apr 2023 09:21
av juristen
394 miles = 630 km WLTP, det måste vara med 19-tummarna.
En LR AWD har idag 602 km WLTP med 19 tums hjul, med 18 tum specas 626 km WLTP.
Om man utgår ifrån samma procentuella förbättring med 18 tum på LR RWD så blir det 655 km WLTP.
Re: Model 3 LR RWD återuppstår
Postat: 20 apr 2023 09:58
av taliz
Dafro skrev: ↑20 apr 2023 08:13
taliz skrev: ↑20 apr 2023 06:20
Dafro skrev: ↑20 apr 2023 05:07
taliz skrev: ↑19 apr 2023 18:20
Dafro skrev: ↑19 apr 2023 18:10
Och BMW bäst.
8 mil kortare räckvidd än Teslan.
Hur du än vänder och vrider på det så är det ju den faktiska räckvidden som är relevant, inte papperssiffror och procentsatser.
Nu handlade testet om hur ärliga bilarnas räckvidd var mot wltp och där är BMW bäst, märker det på min IX. Detta är ju dessa siffror man ska kunna lita på för att kunna jämföra räckvidd mellan bilar som bör stämma ganska bra mot deras räckvidd på riktigt. Vad 8 mils längre räckvidd på en 3 mot en IX3 har med saken förstår jag inte, inte det minsta relevant i detta test. Och öven om det såklart är faktiskt räckvidd som är relevant så kan du ju inte på allvar jämföra räckvidden på en suv med en lite sedan, eller visst såklart DU kan.
Nej, testet handlar om hur många mil man kommer i verkligheten. Specifikt vintertid. Det handlar inte om procentsatser. Det är ett sekundärt konstaterande.
Men eftersom du snurrar vidare från ursprungsfrågan och letar möjligheter att kritisera Tesla kanske vi skall diskutera panelgaps också? Brukar vara populärt.
Du vill gärna ha sista ordet och vinkla saker. Jag har i detta inlägget inte kritiserat tesla över huvud taget, vad menar du.
Och för att förtydliga så la du in ett citat där det i första meningen handlar om att P2 hade en skillnad på 26% mot verklig och det var mot det inlägget jag la mitt inlägg, med en smiley. Det jag svarade mot artikeln var fel, erkänner, läste bara rutan med % då det var ditt citat som jag trodde var relevant men tydligen inte.
Hur du kan kalla att det är att snurra ifrån ursprungsfrågan när det är du som lagt in ett citat om procentsats, nu får du väl ge dig. Nog för att jag inte kommer köpa någon tesla men det var dig jag kritiserade som jämförde en suv med en liten sedan. Hur kan det var kritik på tesla.
Jag citerade Maw i mitt inlägg.
Han bad om fakta relaterat till mitt påstående om att PS2s räckvidd var jämförbar med Model 3 SR.
Dvs det borde vara uppenbart att det var ett svar på hans inlägg.
Det var du som tog upp BMWn och därmed "jämförde en suv med en liten sedan".
Så vem som "vinkar saker" och "vill ha sista ordet" är nog minst sagt diskutabelt.
Hur många gånger har du skrivit "jag inte kommer köpa någon tesla" på detta forum förresten?
