Nån som köpt loss privatleasad model 3 från DNB?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10917
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Nån som köpt loss privatleasad model 3 från DNB?

Inlägg av Jerker »

Jag undrar om det är nån som har köpt loss en privatleasad Tesla model 3 efter leasingtidens utgång från DNB, eller sett sin bil säljas på öppna marknaden och sett vad den gick för?
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Nån som köpt loss privatleasad model 3 från DNB?

Inlägg av StefL »

Det borde väl i princip inte vara någon skillnad jämfört med "alla andra" begagnade bilar som säljs. Eftersom privatleasing är att jämföra med operationell leasing - dvs ett slags hyra utan någon form av underliggande lån som finansiell leasing - har man ju åtminstone rent formellt inte igen något av att ha varit den som leasat bilen utan priset bestäms av marknadsvärdet. Men det kan ju finnas skäl i att köpa loss just sin egen bil ändå iom att man vet hur det hanterats och skötts om, och det är kanske inte omöjligt att leasinggivaren kan ge något slags rabatt vid försäljning - de slipper ju i så fall att ta in bilen, rekonditionera den och lägga ut den till försäljning.
Men rent "juridiskt" är den alltså att betrakta som vilken begagnad bil som helst, eller tar jag fel här?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10917
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nån som köpt loss privatleasad model 3 från DNB?

Inlägg av Jerker »

StefL skrev: 20 apr 2023 14:03
Det borde väl i princip inte vara någon skillnad jämfört med "alla andra" begagnade bilar som säljs. Eftersom privatleasing är att jämföra med operationell leasing - dvs ett slags hyra utan någon form av underliggande lån som finansiell leasing - har man ju åtminstone rent formellt inte igen något av att ha varit den som leasat bilen utan priset bestäms av marknadsvärdet. Men det kan ju finnas skäl i att köpa loss just sin egen bil ändå iom att man vet hur det hanterats och skötts om, och det är kanske inte omöjligt att leasinggivaren kan ge något slags rabatt vid försäljning - de slipper ju i så fall att ta in bilen, rekonditionera den och lägga ut den till försäljning.
Men rent "juridiskt" är den alltså att betrakta som vilken begagnad bil som helst, eller tar jag fel här?
Precis, så måste det vara. Frågan är om DNB vill vara så smidiga och erbjuda mig att köpa den och om det då kan vara en ekonomisk fördel eller nackdel för mig? Den är ju då inte prövad mot marknaden utan jag är i händerna på DNB och vad de vill ha för den.

Kollade på KVD och hittade två avslutade SR+. En från 2019 som gått 9500 mil som gick för 311500 och en från 2020 som gått 4500 som gick för 329000. De 5000 milen och ett år gjorde inte så stor skillnad.

Man kanske ska lämna tillbaka den och hoppas på att den kommer ut på marknaden och se vad den går för och om man vill köpa den isf.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2282
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Nån som köpt loss privatleasad model 3 från DNB?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Borde inte DNB vilja få bort bilen från den Svenska marknaden till högsts nöjliga pris och sedan leasa ut en ny bil till dig,

Jag tänker vilket som vore bästa buissnes för DNB?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1563
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Nån som köpt loss privatleasad model 3 från DNB?

Inlägg av Klintan »

Frågan är vem som tecknat restvärdesförbindelsen, om det är Tesla som gjort det och får tillbaka bilen? Frågan är om de är smidiga och ger Jerker ett erbjudande eller bara släpper ut bilen på marknaden via egen eller andra kanaler.
dnb privatleaseing.png
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 735
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Nån som köpt loss privatleasad model 3 från DNB?

Inlägg av Dinsdale »

Klintan skrev: 20 apr 2023 15:05
Frågan är vem som tecknat restvärdesförbindelsen, om det är Tesla som gjort det och får tillbaka bilen? Frågan är om de är smidiga och ger Jerker ett erbjudande eller bara släpper ut bilen på marknaden via egen eller andra kanaler.
dnb privatleaseing.png
Spontant är det nog enklast att hantera alla bilar på samma sätt (sälja på öppna marknanden), istället för att kohandla på olika sätt med hundratals kunder.

Dock väldigt intressant om Tesla är den som tecknat restvärdesförbindelsen - stämmer det straffar man sig själv dubbelt när man sänker priserna kraftigt. Och borde inte det synas i årsredovisningen eller något att man ställt ut de där förbindelserna?
Model 3 SR+ 18" 2021
Skriv svar