Sida 1 av 1

China's CATL ska börja tillverka batterier till elflygplan!

Postat: 23 apr 2023 15:54
av Off Grid Byggaren
500 Wattimmar per kilo, det blir halva vikten mot idag.

Nu borde det gå att få ned vikten på elbilarna en hel del.

https://www.reuters.com/technology/chin ... 023-04-19/

Re: China's CATL ska börja tillverka batterier till elflygplan!

Postat: 24 apr 2023 20:37
av VjB
Ja det är mkt intressant

Re: China's CATL ska börja tillverka batterier till elflygplan!

Postat: 25 apr 2023 06:40
av mati
Hoppas att även volymen krymper i samma utsträckning. För då skulle man kunna få in ett betydligt kraftfullare batteri även i en mindre bil. I dagsläget är ju nästan alla elbilar med hyfsad räckvid SUVar eftersom ett stort batteri bara får plats i en stor bil.

Re: China's CATL ska börja tillverka batterier till elflygplan!

Postat: 25 apr 2023 07:30
av JONI
mati skrev: 25 apr 2023 06:40
Hoppas att även volymen krymper i samma utsträckning. För då skulle man kunna få in ett betydligt kraftfullare batteri även i en mindre bil. I dagsläget är ju nästan alla elbilar med hyfsad räckvid SUVar eftersom ett stort batteri bara får plats i en stor bil.
Samtidigt är SUV och räckvidd motpoler, speciellt på motorväg.
Det är först nu med ID7 som det kommer en liknande bil som model S. Stor, praktisk bagage lucka och lågt luftmotstånd.
Fattar inte varför ingen annan tillverkare har kopierat det konceptet tidigare.

Re: China's CATL ska börja tillverka batterier till elflygplan!

Postat: 25 apr 2023 07:41
av Maw
JONI skrev: 25 apr 2023 07:30
mati skrev: 25 apr 2023 06:40
Hoppas att även volymen krymper i samma utsträckning. För då skulle man kunna få in ett betydligt kraftfullare batteri även i en mindre bil. I dagsläget är ju nästan alla elbilar med hyfsad räckvid SUVar eftersom ett stort batteri bara får plats i en stor bil.
Samtidigt är SUV och räckvidd motpoler, speciellt på motorväg.
Det är först nu med ID7 som det kommer en liknande bil som model S. Stor, praktisk bagage lucka och lågt luftmotstånd.
Fattar inte varför ingen annan tillverkare har kopierat det konceptet tidigare.
EQS finns ju och har funnits ett tag..

Re: China's CATL ska börja tillverka batterier till elflygplan!

Postat: 25 apr 2023 10:34
av JONI
Maw skrev: 25 apr 2023 07:41
JONI skrev: 25 apr 2023 07:30
mati skrev: 25 apr 2023 06:40
Hoppas att även volymen krymper i samma utsträckning. För då skulle man kunna få in ett betydligt kraftfullare batteri även i en mindre bil. I dagsläget är ju nästan alla elbilar med hyfsad räckvid SUVar eftersom ett stort batteri bara får plats i en stor bil.
Samtidigt är SUV och räckvidd motpoler, speciellt på motorväg.
Det är först nu med ID7 som det kommer en liknande bil som model S. Stor, praktisk bagage lucka och lågt luftmotstånd.
Fattar inte varför ingen annan tillverkare har kopierat det konceptet tidigare.
EQS finns ju och har funnits ett tag..
Trodde att det var en sedan men hade tydligen fel.

Re: China's CATL ska börja tillverka batterier till elflygplan!

Postat: 25 apr 2023 10:41
av SwedishAdvocate
JONI skrev: 25 apr 2023 07:30
mati skrev: 25 apr 2023 06:40
Hoppas att även volymen krymper i samma utsträckning. För då skulle man kunna få in ett betydligt kraftfullare batteri även i en mindre bil. I dagsläget är ju nästan alla elbilar med hyfsad räckvid SUVar eftersom ett stort batteri bara får plats i en stor bil.
Samtidigt är SUV och räckvidd motpoler, speciellt på motorväg.
Det är först nu med ID7 som det kommer en liknande bil som model S. Stor, praktisk bagage lucka och lågt luftmotstånd.
Fattar inte varför ingen annan tillverkare har kopierat det konceptet tidigare.
Kan man tänka sig en aningen mindre bil så finns ju även BMW i4 och Polestar 2.

Re: China's CATL ska börja tillverka batterier till elflygplan!

Postat: 25 apr 2023 10:43
av SwedishAdvocate
Maw skrev: 25 apr 2023 07:41
JONI skrev: 25 apr 2023 07:30

Samtidigt är SUV och räckvidd motpoler, speciellt på motorväg.
Det är först nu med ID7 som det kommer en liknande bil som model S. Stor, praktisk bagage lucka och lågt luftmotstånd.
Fattar inte varför ingen annan tillverkare har kopierat det konceptet tidigare.
EQS finns ju och har funnits ett tag..
I den prisklassen finns ju även Taycan Sport Turismo.

Re: China's CATL ska börja tillverka batterier till elflygplan!

Postat: 25 apr 2023 11:01
av Gustafsson
Jag skulle vara mycket intresserad av att se möjlighet till ett batteribyte när det blir dags med oförändrad kapacitet ( ja kanske lite mer då) och halva vikten. Det skulle vara mumma. Säkert billigare också.

Re: China's CATL ska börja tillverka batterier till elflygplan!

Postat: 25 apr 2023 15:44
av Maw
JONI skrev: 25 apr 2023 10:34
Maw skrev: 25 apr 2023 07:41
JONI skrev: 25 apr 2023 07:30
mati skrev: 25 apr 2023 06:40
Hoppas att även volymen krymper i samma utsträckning. För då skulle man kunna få in ett betydligt kraftfullare batteri även i en mindre bil. I dagsläget är ju nästan alla elbilar med hyfsad räckvid SUVar eftersom ett stort batteri bara får plats i en stor bil.
Samtidigt är SUV och räckvidd motpoler, speciellt på motorväg.
Det är först nu med ID7 som det kommer en liknande bil som model S. Stor, praktisk bagage lucka och lågt luftmotstånd.
Fattar inte varför ingen annan tillverkare har kopierat det konceptet tidigare.
EQS finns ju och har funnits ett tag..
Trodde att det var en sedan men hade tydligen fel.
Oavsett så finns det definitivt utrymme för fler modeller, gärna betydligt billigare än MS och EQS... :)

Re: China's CATL ska börja tillverka batterier till elflygplan!

Postat: 25 apr 2023 19:20
av mati
JONI skrev: 25 apr 2023 07:30
mati skrev: 25 apr 2023 06:40
Hoppas att även volymen krymper i samma utsträckning. För då skulle man kunna få in ett betydligt kraftfullare batteri även i en mindre bil. I dagsläget är ju nästan alla elbilar med hyfsad räckvid SUVar eftersom ett stort batteri bara får plats i en stor bil.
Samtidigt är SUV och räckvidd motpoler, speciellt på motorväg.
Det är först nu med ID7 som det kommer en liknande bil som model S. Stor, praktisk bagage lucka och lågt luftmotstånd.
Fattar inte varför ingen annan tillverkare har kopierat det konceptet tidigare.
Ja, men det är egentligen det jag menar. Ett batteri som är lättare och som får plats i en mindre bil medför att man inte behöver så stort batteri eftersom allt är lättare. Och därmed blir bilen i sin tur ännu lättare.
Elbilar är ju lite som raketer. Ju större bilen blir desto större måste batteriet bli desto större måste bilen bli osv.

Re: China's CATL ska börja tillverka batterier till elflygplan!

Postat: 25 apr 2023 19:38
av AAKEE
Off Grid Byggaren skrev: 23 apr 2023 15:54
500 Wattimmar per kilo, det blir halva vikten mot idag.
Nyheter brukar ju avlösa varandra, men att få ut nyheterna som användbara prylar på marknaden….

Man har inte ökat energitätheten jättemycket på andra kemier under ett gäng år, så jag är inte helt säker på att det blir en dubblering bara sådär.

Re: China's CATL ska börja tillverka batterier till elflygplan!

Postat: 25 apr 2023 23:03
av ChrilleM
Northvolt lanserar sitt nya superbatteri tillsammans med Cuberg. Här kan CATL minst sagt få det tufft, svenskamerikansk kvalité kontra kinesisk. Vet jag skulle välja! 😀

Re: China's CATL ska börja tillverka batterier till elflygplan!

Postat: 25 apr 2023 23:38
av AAKEE
ChrilleM skrev: 25 apr 2023 23:03
Northvolt lanserar sitt nya superbatteri tillsammans med Cuberg. Här kan CATL minst sagt få det tufft, svenskamerikansk kvalité kontra kinesisk. Vet jag skulle välja! 😀
CATL då, eftersom de har erfarenhet. Northvolt får väl knappt ihop battericeller som fungerar än…

Re: China's CATL ska börja tillverka batterier till elflygplan!

Postat: 26 apr 2023 00:11
av ChrilleM
AAKEE skrev: 25 apr 2023 23:38
ChrilleM skrev: 25 apr 2023 23:03
Northvolt lanserar sitt nya superbatteri tillsammans med Cuberg. Här kan CATL minst sagt få det tufft, svenskamerikansk kvalité kontra kinesisk. Vet jag skulle välja! 😀
CATL då, eftersom de har erfarenhet. Northvolt får väl knappt ihop battericeller som fungerar än…
Alla är vi olika! De kör väl leveranser sen i våras till kund?

Re: China's CATL ska börja tillverka batterier till elflygplan!

Postat: 26 apr 2023 08:54
av AAKEE
ChrilleM skrev: 26 apr 2023 00:11
AAKEE skrev: 25 apr 2023 23:38
ChrilleM skrev: 25 apr 2023 23:03
Northvolt lanserar sitt nya superbatteri tillsammans med Cuberg. Här kan CATL minst sagt få det tufft, svenskamerikansk kvalité kontra kinesisk. Vet jag skulle välja! 😀
CATL då, eftersom de har erfarenhet. Northvolt får väl knappt ihop battericeller som fungerar än…
Alla är vi olika! De kör väl leveranser sen i våras till kund?
Har en bekant som är på kvalitetssidan.
De började leverera i November och de har inte levererat några stora mängder än.

Re: China's CATL ska börja tillverka batterier till elflygplan!

Postat: 26 apr 2023 13:04
av Gustafsson
Sådana batterier skulle göra el-motorcyklar mycket intressanta - de behöver ca dubbel räckvidd mot idag.

Re: China's CATL ska börja tillverka batterier till elflygplan!

Postat: 26 apr 2023 15:32
av ChrilleM
AAKEE skrev: 26 apr 2023 08:54
ChrilleM skrev: 26 apr 2023 00:11
AAKEE skrev: 25 apr 2023 23:38
ChrilleM skrev: 25 apr 2023 23:03
Northvolt lanserar sitt nya superbatteri tillsammans med Cuberg. Här kan CATL minst sagt få det tufft, svenskamerikansk kvalité kontra kinesisk. Vet jag skulle välja! 😀
CATL då, eftersom de har erfarenhet. Northvolt får väl knappt ihop battericeller som fungerar än…
Alla är vi olika! De kör väl leveranser sen i våras till kund?
Har en bekant som är på kvalitetssidan.
De började leverera i November och de har inte levererat några stora mängder än.
Okej. Vill inte gå allt för offtopic då detta gäller CATL men har för mig jag läste att de började leverera i Maj månad 2022. Men kan ju vara från Västerås.

Får hoppas att de rampar upp i stor takt nu. :)

Re: China's CATL ska börja tillverka batterier till elflygplan!

Postat: 26 apr 2023 16:02
av AAKEE
ChrilleM skrev: 26 apr 2023 15:32
AAKEE skrev: 26 apr 2023 08:54
ChrilleM skrev: 26 apr 2023 00:11
AAKEE skrev: 25 apr 2023 23:38
ChrilleM skrev: 25 apr 2023 23:03
Northvolt lanserar sitt nya superbatteri tillsammans med Cuberg. Här kan CATL minst sagt få det tufft, svenskamerikansk kvalité kontra kinesisk. Vet jag skulle välja! 😀
CATL då, eftersom de har erfarenhet. Northvolt får väl knappt ihop battericeller som fungerar än…
Alla är vi olika! De kör väl leveranser sen i våras till kund?
Har en bekant som är på kvalitetssidan.
De började leverera i November och de har inte levererat några stora mängder än.
Okej. Vill inte gå allt för offtopic då detta gäller CATL men har för mig jag läste att de började leverera i Maj månad 2022. Men kan ju vara från Västerås.

Får hoppas att de rampar upp i stor takt nu. :)
En säker källa säger November från Skellefteå.

Såklart vi hoppas å håller tummarna!

Däremot tror jag inte vi ser lithiumjärnbatterier i den omedelbara framtiden.

De flesta bolag vill ge positiva nyheter och det är ofta länge mellan första nyheten och när det är realiserat och ute på marknaden.

Se tex 4680, från nyhet till verklighet. 2 1/2 år, de har inte revolutionerat marknaden än.
Svårt få till tillverkningen och med NMC istället för NCA är det rent lägre energitäthet.