Sida 1 av 1

Åldersavdrag högvoltsbatteri

Postat: 23 apr 2023 16:31
av ANLI
Inte nog med dyra premier.

Om oturen är framme blir det dyrt vid en rejäl smäll.
https://carup.se/forsakringsjatte-klass ... fter-5-ar/

Vem vågar köpa gamla elbilar förutom Tesla med gratis laddning?

Re: Åldersavdrag högvoltsbatteri

Postat: 23 apr 2023 16:52
av LarsOJ
ANLI skrev: 23 apr 2023 16:31
Inte nog med dyra premier.

Om oturen är framme blir det dyrt vid en rejäl smäll.
https://carup.se/forsakringsjatte-klass ... fter-5-ar/

Vem vågar köpa gamla elbilar förutom Tesla med gratis laddning?
Enl artikeln bara Folksam, IF och Volvia som inte tillämpar åldersavdrag…ännu.

Lite kul att Trygghansa verkar vara sämst i detta hänseende. De har väl ganska mycket Tesla?

Re: Åldersavdrag högvoltsbatteri

Postat: 23 apr 2023 16:52
av Fredrik j
Undrar om det inte är bättre att försäkringsbolagen löser in bilen vilket man gör regelmässigt på andra marknader. Sen säljer man den skadade bilen på auktion. På så sätt kan man få ut marknadsvärdet precis före skadan och slippa betala för att få bilen lagad.

Re: Åldersavdrag högvoltsbatteri

Postat: 23 apr 2023 17:19
av niklas12
LarsOJ skrev: 23 apr 2023 16:52
ANLI skrev: 23 apr 2023 16:31
Inte nog med dyra premier.

Om oturen är framme blir det dyrt vid en rejäl smäll.
https://carup.se/forsakringsjatte-klass ... fter-5-ar/

Vem vågar köpa gamla elbilar förutom Tesla med gratis laddning?
Enl artikeln bara Folksam, IF och Volvia som inte tillämpar åldersavdrag…ännu.

Lite kul att Trygghansa verkar vara sämst i detta hänseende. De har väl ganska mycket Tesla?
Trygg-Hansa har även legat bäst till prismässigt vilket då verkar ha fått en förklaring nu.

Re: Åldersavdrag högvoltsbatteri

Postat: 23 apr 2023 23:20
av Marsa
Är det någon som fått kläm på om åldersavdraget hos t.ex Trygg Hansa gäller för alla typer av skador, eller endast för maskin och elektronikskadedelen av försäkringen?
Om det gäller alla typer av skador kan man ju fråga sig varför inte samma gäller för alla andra delar av bilen som åldras? En förbränningsmotor har ju också begränsad livslängd mm.
Gäller det bara maskin och elektronikskada så är ju problemet mindre då har ju de flesta bilar typ 8 års garanti som lär täcka liknande skador...

Re: Åldersavdrag högvoltsbatteri

Postat: 24 apr 2023 07:02
av LarsOJ
Marsa skrev: 23 apr 2023 23:20
Är det någon som fått kläm på om åldersavdraget hos t.ex Trygg Hansa gäller för alla typer av skador, eller endast för maskin och elektronikskadedelen av försäkringen?
Om det gäller alla typer av skador kan man ju fråga sig varför inte samma gäller för alla andra delar av bilen som åldras? En förbränningsmotor har ju också begränsad livslängd mm.
Gäller det bara maskin och elektronikskada så är ju problemet mindre då har ju de flesta bilar typ 8 års garanti som lär täcka liknande skador...
Tänker på den här relativt färska tråden:

viewtopic.php?p=715453#p715453

Re: Åldersavdrag högvoltsbatteri

Postat: 24 apr 2023 07:21
av Leo
Finns ju en koppling till att man på några år begagnade ICE-bilar i regel inte får en NY motor/växellåda på försäkringen vid haveri. Verkstan får nog i de fallen direktiv från försäkringsbolaget att leta efter en begagnad eller renovera. Är enda alternativet en splitter ny/dyr så skrotas bilen istället i vissa fall.

Kom ihåg att Tesla i många fall är de elbilar som gått långt, funnits många år och fortfarande betingar ett hyfsat högt marknadsvärde. (Delvis tack vare fri SuC)

Så utifrån de aspekterna är det kanske inte så underligt att de börjat tänka i termer av ”åkdersavdrag”. Sen när det ska börja och hur snabbt det ska sjunka kan man självklart fundera/diskutera omkring.

Finns ju andra fall där försäkringsbolagen göra betydligt snabbare åldersavdrag än vad den tekniska förslitningen/genomsnittliga försämringen innebär. Har för mig att t ex värmepumpar på hus, delar av badrum också har stora åldersavdrag hyfsat tidigt.

Så vore snarare konstigt om försäkringsbolagen INTE hade någon form alls av åldersavdrag. När det nu även börjar finnas lite fler elbilar med några år på nacken.

Re: Åldersavdrag högvoltsbatteri

Postat: 24 apr 2023 07:44
av Jerker
Leo skrev: 24 apr 2023 07:21
Finns ju en koppling till att man på några år begagnade ICE-bilar i regel inte får en NY motor/växellåda på försäkringen vid haveri. Verkstan får nog i de fallen direktiv från försäkringsbolaget att leta efter en begagnad eller renovera. Är enda alternativet en splitter ny/dyr så skrotas bilen istället i vissa fall.
Var med om det där med exfruns Kia Rio. Den var väl c:a 5 år när hon körde på ett vildsvin. Fronten fick vissa skador och första förslaget från verkstaden på reparation avvisades av försäkringsbolaget eftersom det skulle kosta ungefär lika mycket som bilen ansågs vara värd (c:a 50000-60000) och då letade verkstaden upp reservdelar på skroten och kom ned till en kostnad på 35000 och bilen reparerades.

Så visst förstår jag att de gör åldersavdrag. Nåt man får tänka på om man har en äldre elbil.

Re: Åldersavdrag högvoltsbatteri

Postat: 24 apr 2023 08:16
av OfarligTesla
Hur gör Tesla nu för tiden? Sätter de in heelt nya batterier vid haveri eller tar de fram ett renoverat där cellerna har “gått” lika långt som det man hade fortfarande? För så som de skrivelser jag sett har varit så att avskrivningen bara appliceras ifall man inte fastställa det marknadsvärde som gällde precis innan skadan. Och om Tesla tänker installera ett batteri som är lika slitet som det som sitter i bör man kunna argumentera för att de har samma marknadsvärde.

Trygg-Hansa skriver nämligen såhär och är det tal om ett lika slitet batteri som installeras så skulle jag säga att det är stor sannolikhet att man vinner en överklagan ifall de inte vill betala för det.
Egendom värderas till vad det kostar att köpa ny likvärdig egendom i sådant skick den hade omedelbart före skadetillfället, det vill säga marknadsvärdet. Kan inte marknadsvärdet fastställas, exempelvis på grund av att egendomen saknas, tillämpas avdrag för ålder enligt schablonavdragen nedan.

Re: Åldersavdrag högvoltsbatteri

Postat: 24 apr 2023 08:53
av dstr
1. Teslans premier är inte dyra. Dom är faktiskt riktigt billiga. Försök att hålla isär dyrt vs mycket pengar. Jämför med andra bilar på 5-800hk, dom ligger oftast på det dubbla. Minst.

2. Åldersavdrag finns på allt. TV, hus, telefon, ice-motor osv. Inget nytt, dvs inget nyhetsvärde öht.

Re: Åldersavdrag högvoltsbatteri

Postat: 24 apr 2023 08:58
av Lurkern
Fattar konceptet åldersavdrag, men tror inte automatlådan i min dieselbil är värd speciellt mycket, och den har mig veterligen ingen åldersavdragstrappa på detta vis.

Re: Åldersavdrag högvoltsbatteri

Postat: 24 apr 2023 10:43
av Teslaspolen
dstr skrev: 24 apr 2023 08:53
1. Teslans premier är inte dyra. Dom är faktiskt riktigt billiga. Försök att hålla isär dyrt vs mycket pengar. Jämför med andra bilar på 5-800hk, dom ligger oftast på det dubbla. Minst.

2. Åldersavdrag finns på allt. TV, hus, telefon, ice-motor osv. Inget nytt, dvs inget nyhetsvärde öht.
Åldersavdrag på teknik gör ju det totalt meningslöst att ens försöka med försäkringar. T.ex värdet i min telefon är inte alls nödvändigtvis hårdvaran i sig, utan all tid som går åt på att hitta en ny (om det ens finns något nytt jag är intresserad av?), få hem den, göra om alla inställningar och så vidare.

Eller med andra ord, åldersavdrag tar inte hänsyn vad en sak är värd för mig. En tio år gammal TV kanske har samma värde för mig som en helt ny eftersom jag är intresserad av att ha en TV, inte för alla dess funktionerm

Re: Åldersavdrag högvoltsbatteri

Postat: 24 apr 2023 12:59
av Fredrik j
Teslaspolen skrev: 24 apr 2023 10:43
dstr skrev: 24 apr 2023 08:53
1. Teslans premier är inte dyra. Dom är faktiskt riktigt billiga. Försök att hålla isär dyrt vs mycket pengar. Jämför med andra bilar på 5-800hk, dom ligger oftast på det dubbla. Minst.

2. Åldersavdrag finns på allt. TV, hus, telefon, ice-motor osv. Inget nytt, dvs inget nyhetsvärde öht.
Åldersavdrag på teknik gör ju det totalt meningslöst att ens försöka med försäkringar. T.ex värdet i min telefon är inte alls nödvändigtvis hårdvaran i sig, utan all tid som går åt på att hitta en ny (om det ens finns något nytt jag är intresserad av?), få hem den, göra om alla inställningar och så vidare.

Eller med andra ord, åldersavdrag tar inte hänsyn vad en sak är värd för mig. En tio år gammal TV kanske har samma värde för mig som en helt ny eftersom jag är intresserad av att ha en TV, inte för alla dess funktionerm
När det finns begagnade prylar på marknaden fungerar det ju under förutsättning att åldersavdraget motsvarar vad skillnaden mellan nytt och begagnat.

Re: Åldersavdrag högvoltsbatteri

Postat: 24 apr 2023 14:11
av dstr
Lurkern skrev: 24 apr 2023 08:58
Fattar konceptet åldersavdrag, men tror inte automatlådan i min dieselbil är värd speciellt mycket, och den har mig veterligen ingen åldersavdragstrappa på detta vis.
Om den brakar under maskinskadeförsäkringen så kommer försäkringsbolaget instruera verkstaden att hitta en likvärdig som gått lika många mil på skroten.

Du kommer inte få en ny växellåda.

Och ja, jag talar av egen erfarenhet. (Trygg Hansa)

Re: Åldersavdrag högvoltsbatteri

Postat: 24 apr 2023 15:22
av thebishop
dstr skrev: 24 apr 2023 08:53
1. Teslans premier är inte dyra. Dom är faktiskt riktigt billiga. Försök att hålla isär dyrt vs mycket pengar. Jämför med andra bilar på 5-800hk, dom ligger oftast på det dubbla. Minst.
Fast vem bryr sig om antalet hk, det är ju inget som säger att det är den viktigaste (om ens knappt någon) viktig faktor egentligen. Mer nyfiken på hur en tesla prissätts jämfört med en bil med samma räckvidd och komfort / inköpspris. Vad kostar en polestar ex. Jämfört med tesla eller e-tron?

Re: Åldersavdrag högvoltsbatteri

Postat: 24 apr 2023 22:46
av dstr
thebishop skrev: 24 apr 2023 15:22
dstr skrev: 24 apr 2023 08:53
1. Teslans premier är inte dyra. Dom är faktiskt riktigt billiga. Försök att hålla isär dyrt vs mycket pengar. Jämför med andra bilar på 5-800hk, dom ligger oftast på det dubbla. Minst.
Fast vem bryr sig om antalet hk, det är ju inget som säger att det är den viktigaste (om ens knappt någon) viktig faktor egentligen. Mer nyfiken på hur en tesla prissätts jämfört med en bil med samma räckvidd och komfort / inköpspris. Vad kostar en polestar ex. Jämfört med tesla eller e-tron?
"At Tesla we don't make slow cars" - Elon Musk. Så dom har inga konkurrerande modeller för långsamma bilar. ;)


Kika själv på tex PRA011 - en Polestar 2.

Den skulle kosta 3100/mån för mig. Mer än vad vår X Performance kostar.