Sida 1 av 1
Fyra av de fem bilmodellerna som återkallas oftast är en Tesla
Postat: 02 maj 2023 06:53
av mans71
https://www.dagensps.se/motor/lista-bil ... allningar/
...men läser man det finstilta:
Värt att nämna är även att vissa återkallningar kan åtgärdas via en så kallad over-the-air-uppdatering. Det innebär således att bilägaren slipper åka in till verkstaden för en fysisk åtgärd.
Har Model Y (eller andra modeller) haft fall där man fysiskt måste inställa sig för åtgärd? Jag har haft ett sådant fall på model S vad jag minns.
Re: Fyra av de fem bilmodellerna som återkallas oftast är en Tesla
Postat: 02 maj 2023 08:49
av Jerker
Artikel enligt modellen "Koka soppa på en spik".
Re: Fyra av de fem bilmodellerna som återkallas oftast är en Tesla
Postat: 02 maj 2023 08:58
av Fredrik j
Med OTA-fix exkluderat hamnar Model Y på sjunde plats och Model 3 på elfte...
Re: Fyra av de fem bilmodellerna som återkallas oftast är en Tesla
Postat: 02 maj 2023 09:16
av tslaqqq
Vem har fått en fysisk recall på sin Tesla 3 eller Y? Inte jag sen 2019
Re: Fyra av de fem bilmodellerna som återkallas oftast är en Tesla
Postat: 02 maj 2023 09:36
av Fredrik j
tslaqqq skrev: ↑02 maj 2023 09:16
Vem har fått en fysisk recall på sin Tesla 3 eller Y? Inte jag sen 2019
Amerikanska marknaden.
Amerikanska myndigheter är mycket strängare än europeiska när det gäller recall.
Re: Fyra av de fem bilmodellerna som återkallas oftast är en Tesla
Postat: 02 maj 2023 10:04
av Jerker
Senast det hände i Sverige var väl när man uppdagat att några enstaka exemplar hade bultar som höll säkerhetsbältena inte var dragna med rätt moment. Då hade de öppet på kvällar och helger så att återkallandet skulle gå så snabbt som möjligt. Men det är ju flera år sedan.
Re: Fyra av de fem bilmodellerna som återkallas oftast är en Tesla
Postat: 02 maj 2023 10:05
av TiborBlomhall
DagensBS
Och Teslaägarna är de enda som alltid ser fram emot nästa "återkallelse" = ny mjukvarurelease till våra bilar!
Re: Fyra av de fem bilmodellerna som återkallas oftast är en Tesla
Postat: 02 maj 2023 10:05
av Elix747
tslaqqq skrev: ↑02 maj 2023 09:16
Vem har fått en fysisk recall på sin Tesla 3 eller Y? Inte jag sen 2019
Jag fick ett meddelande i Tesla appen att kabelstammen till bakluckan måste bytas.
Strax efter det slocknade baklamporna på baklucka och sedan även slutade även öppningsknappen att fungera strax innan bytet.
Fick kabelstammen utbytt på SC.
Detta bör ju rimligen räknas som ett fysiskt återkallande.
Re: Fyra av de fem bilmodellerna som återkallas oftast är en Tesla
Postat: 02 maj 2023 11:08
av Gustafsson
Jag har fått ett par fysiska återkallelser. Dels säkerhetsbältets bultar. Då stod det mekaniker på SuC och fixade alla medan vi laddade! Behövde alltså inte åka in. Dels kontroll, justering av låset till motorhuven. Det gjordes vid en service, lämnar in på service årligen f.ö. Sen har det ju gått sönder några saker, men i stort har jag haft ”Priuskvalitet” de senaste 10000 milen.
Re: Fyra av de fem bilmodellerna som återkallas oftast är en Tesla
Postat: 02 maj 2023 14:50
av Elbilisten
Alltid negativitet och gnäll över i-landsproblem i Dagens BS. Varför kallas det inte återkallelse när mobilen sätts på automagisk omstart kl 02 på natten eller en app har kommit i en ny version? Har man en bil med många finesser från en tillverkare med aktivt utvecklingsteam eller en telefon med många appar är det ju rutin varje vecka.
Re: Fyra av de fem bilmodellerna som återkallas oftast är en Tesla
Postat: 02 maj 2023 15:12
av Fredrik j
Elbilisten skrev: ↑02 maj 2023 14:50
Alltid negativitet och gnäll över i-landsproblem i Dagens BS. Varför kallas det inte återkallelse när mobilen sätts på automagisk omstart kl 02 på natten eller en app har kommit i en ny version? Har man en bil med många finesser från en tillverkare med aktivt utvecklingsteam eller en telefon med många appar är det ju rutin varje vecka.
Listan man pratar om handlar om ärenden amerikanska myndigheten (NHTSA) har drivit.
Det rör ju bara fel/problem som gör att det finns risk för att bilen inte uppfyller amerikanska lagkrav för bilar.
Naturligtvis är det inte applicerbart på en telefon. Inte heller fel på bilar som inte omfattas av lagkrav.
Nämnda skruv på bältet är ju säkert ett slagkrav. Trasigt kablage till bagaget skulle kunna påverka belysning och är troligtvis också lagkrav.
Kanske också låset till huven som nämndes här kvalar in mot ett lagkrav.
Re: Fyra av de fem bilmodellerna som återkallas oftast är en Tesla
Postat: 02 maj 2023 15:26
av spacecoin
https://www.carproblemzoo.com/tsb/tesla/
(verkar inte uppdateras tyvärr).
Alla SB finns här:
https://service.tesla.com/user/documents (kräver prenumeration - som är gratis i EU).
Senaste från i går: "On certain Model Y vehicles, the structural pack High Voltage (HV) battery may not have been manufactured to Tesla specifications, potentially resulting in a reduction of range. Replace the structural pack HV battery."..
Apr 14, 2023 "On certain Model 3 vehicles, the bolts that secure the front lower lateral links to the subframe may need to be re-torqued to internal specification. Inspect and confirm that all bolts that secure the front lower lateral links to the subframe are torqued to internal specification. Re-torque the bolts to specification as needed. If necessary, replace the front subframe and/or the front lateral links."
Apr 6, 2023 "Certain Model S and Model X vehicles may require a support bracket retrofit to the A/C compressor pipes. If a service operation has removed the underhood storage unit, use the opportunity to inspect the A/C compressor discharge and suction pipes for a support bracket securing the pipes together. If no bracket is present, retrofit the support bracket between the pipes to reduce the stress on the discharge pipe."
et.c.
Re: Fyra av de fem bilmodellerna som återkallas oftast är en Tesla
Postat: 02 maj 2023 15:31
av Fredrik j
Många servicebulletiner tycker jag på ett sätt kan ses som positivt. Ingen bil är felfri. Få bulletiner kan ju också tyda på att man skiter i det.
Re: Fyra av de fem bilmodellerna som återkallas oftast är en Tesla
Postat: 02 maj 2023 15:34
av spacecoin
Fredrik j skrev: ↑02 maj 2023 15:31
Många servicebulletiner tycker jag på ett sätt kan ses som positivt. Ingen bil är felfri. Få bulletiner kan ju också tyda på att man skiter i det.
Det beror ju lite på vilken typ av fel det är och hur många bilar som påverkas. Satt på SC för ett par veckor sedan och pratade med en MY-ägare vars bil har bogserats in för att ratten låste sig efter 1 veckas körning - som tur var i låg hastighet.. Nu var han inne för att torkarna inte funkade. Bilen var 4 veckor gammal.
Vissa fel som de resonansproblemen som finns på plaid och kompressor-oljuded vid start är ju kända av Tesla men det saknas SB så vitt jag vet. Kanske för att man inte kommit på hur man ska fixa det?
Sedan är det skillnad på recalls, SB:s och allmän kvalitet men det lär ju finnas viss korrelation.
Jag är dock nöjd med min bil. Har gått bra, och bara varit inne för gul-rand senaste året.