Sida 1 av 2
Inbytesvärde M3
Postat: 02 maj 2023 14:43
av Arn
Har en M3 LR från 2020 som jag sålde 2021. Den finns dock fortfarande kvar på min sida när jag loggar in. Uppger jag miltal 5000 får jag fram ett inbytes pris 374.000 kr.
Har idag en M3 LR 2021 som dock inte finns med på mitt Tesla konto när jag loggar in. Något teknisk strul har det blivit vid inbytet 2021. Hur som helst får jag ett bud på denna från Tesla på 367.000 kr
Låter ju mycket konstigt eftersom en årsmodell 2021 med nyare moderna hårdvara borde ge betydligt bättre betalt än en årsmodell 2020.
Vad anser ni inbytesvärdet bör ligga på på en M3 LR 2021 med 5000 mil?
Re: Inbytesvärde M3
Postat: 02 maj 2023 15:02
av Remuz
Fick förslag på min 3P med snart 5000mil dock 2020, på 247k från Tesla. Det tolkade jag som att dom inte vill ha in den. Tänkte byta till X men att lägga en mille mellan är inte aktuellt
Re: Inbytesvärde M3
Postat: 02 maj 2023 15:19
av Pigi71
my 2 cents, wait and repeat the trade in process when the end of the quarter is approaching (like 2-3 weeks before the deadline).
Re: Inbytesvärde M3
Postat: 02 maj 2023 15:35
av jonasl
Kolla med Carla och Riddermarks direkt istället. Det är en enkel process och de hämtar bilen hemma hos dig.
Re: Inbytesvärde M3
Postat: 02 maj 2023 16:18
av Airlift
Fick svar för ett tag sen av ett par olika oberoende handlare: ”vi tar inte in fler tesla för tillfället pga osäkerhet kring prissättning”
Tolkar det som att prissänkningar slagit fel i deras böcker…
Re: Inbytesvärde M3
Postat: 02 maj 2023 17:42
av niklas12
Letar efter en schysst 3:a skicka gärna PM med priside och info om någon vill sälja
Med vänlig hälsning, niklas
Re: Inbytesvärde M3
Postat: 03 maj 2023 15:12
av Arn
Fick ett ganska hyggligt inbytespris från ovanstående, dock tar de betalt ungefär som nypris för begagnade bilar så om man är intresserad av MY är det betydligt mer intressant att köpa en ny sådan från Tesla jämfört med en begagnad från dessa sajter så vidare man inte har utrymme att pruta på priserna.
Ser att man marknadsför M3 LR med 440hk och MY LR med 345hk. Varför då? Är det inte samma motor i båda dessa bilar?
Re: Inbytesvärde M3
Postat: 04 maj 2023 13:45
av Arn
Tydligen vill företagen som köper och säljer bilar ha extra marginaler upp till 40.000 kr per bil eftersom prisläget fluktuerar ganska snabbt
Re: Inbytesvärde M3
Postat: 04 maj 2023 14:40
av current
jonasl skrev: ↑02 maj 2023 15:35
Kolla med Carla och Riddermarks direkt istället. Det är en enkel process och de hämtar bilen hemma hos dig.
Carla slutade köpa in Tesla i och med pris-sänkningen, blev för stor risk köpa in om det kommer så stora ändringar i nybilspriset så snabbt.
Re: Inbytesvärde M3
Postat: 04 maj 2023 14:55
av Gadiel
Arn skrev: ↑04 maj 2023 13:45
Tydligen vill företagen som köper och säljer bilar ha extra marginaler upp till 40.000 kr per bil eftersom prisläget fluktuerar ganska snabbt
Ja och det är ju dessutom inte välgörenhet bilhandlare sysslar med.
Men dessa prissänkning som Tesla håller på med är ju helt vansinnigt.
Tydligen så börjar ju ”lagren”’bli fulla nu i USA. Dags att dra ned på produktionen istället för att sänka priserna.
Det gör ju ingen till nöje överhuvudtaget. För nybilsköpare vågar inte köpa pga osäkerhet till andrahandsvärdet och vi nuvarande ägare känner oss lurade och förbannade för att vi förlorar pengar och står där med en bil som är osäljbar snart.
Re: Inbytesvärde M3
Postat: 04 maj 2023 14:59
av Vindens
current skrev: ↑04 maj 2023 14:40
jonasl skrev: ↑02 maj 2023 15:35
Kolla med Carla och Riddermarks direkt istället. Det är en enkel process och de hämtar bilen hemma hos dig.
Carla slutade köpa in Tesla i och med pris-sänkningen, blev för stor risk köpa in om det kommer så stora ändringar i nybilspriset så snabbt.
Stämmer detta fortfarande? Jag ser nya Teslor dyka upp hos Carla med jämna mellanrum. Kanske är det endast inbyten de tar in om de säljer dyrare bilar?
Re: Inbytesvärde M3
Postat: 04 maj 2023 16:04
av kenjon
Gadiel skrev: ↑04 maj 2023 14:55
Arn skrev: ↑04 maj 2023 13:45
Tydligen vill företagen som köper och säljer bilar ha extra marginaler upp till 40.000 kr per bil eftersom prisläget fluktuerar ganska snabbt
Ja och det är ju dessutom inte välgörenhet bilhandlare sysslar med.
Men dessa prissänkning som Tesla håller på med är ju helt vansinnigt.
Tydligen så börjar ju ”lagren”’bli fulla nu i USA. Dags att dra ned på produktionen istället för att sänka priserna.
Det gör ju ingen till nöje överhuvudtaget. För nybilsköpare vågar inte köpa pga osäkerhet till andrahandsvärdet och vi nuvarande ägare känner oss lurade och förbannade för att vi förlorar pengar och står där med en bil som är osäljbar snart.
Klart de ska sänka priserna! Fler som får råd med elbil då.
Att de ska hålla höga priser för att försvara andrahandsvärdet tycker jag är löjligt. Kommer M3 att säljas för 300 000 skulle det vara kalas.
Re: Inbytesvärde M3
Postat: 04 maj 2023 17:46
av Gadiel
kenjon skrev: ↑04 maj 2023 16:04
Gadiel skrev: ↑04 maj 2023 14:55
Arn skrev: ↑04 maj 2023 13:45
Tydligen vill företagen som köper och säljer bilar ha extra marginaler upp till 40.000 kr per bil eftersom prisläget fluktuerar ganska snabbt
Ja och det är ju dessutom inte välgörenhet bilhandlare sysslar med.
Men dessa prissänkning som Tesla håller på med är ju helt vansinnigt.
Tydligen så börjar ju ”lagren”’bli fulla nu i USA. Dags att dra ned på produktionen istället för att sänka priserna.
Det gör ju ingen till nöje överhuvudtaget. För nybilsköpare vågar inte köpa pga osäkerhet till andrahandsvärdet och vi nuvarande ägare känner oss lurade och förbannade för att vi förlorar pengar och står där med en bil som är osäljbar snart.
Klart de ska sänka priserna! Fler som får råd med elbil då.
Att de ska hålla höga priser för att försvara andrahandsvärdet tycker jag är löjligt. Kommer M3 att säljas för 300 000 skulle det vara kalas.
Det enda som är löjligt i detta är ditt resonemang.
Du är en sådan som kör elbil för att du tror att du räddar miljön. Det gör inte jag, inte det minsta. Jag gör det är enbart pga att jag har höga resekostnader och bästa sättet var då att köpa en elbil.
Jag sätter min ekonomi före klimatet, för det är dessutom till stor del en politisk agenda med klimathysterin. För det är precis vad det är. En hysteri.
Skiter fullständigt i att det ska bli billigare att köpa elbil för andra.
Jag vill förlora så lite som möjligt på mitt bilägande.
Re: Inbytesvärde M3
Postat: 04 maj 2023 17:57
av SwedishAdvocate
Gadiel skrev: ↑04 maj 2023 17:46
kenjon skrev: ↑04 maj 2023 16:04
Klart de ska sänka priserna! Fler som får råd med elbil då.
Att de ska hålla höga priser för att försvara andrahandsvärdet tycker jag är löjligt. Kommer M3 att säljas för 300 000 skulle det vara kalas.
Det enda som är löjligt i detta är ditt resonemang.
Du är en sådan som kör elbil för att du tror att du räddar miljön. Det gör inte jag, inte det minsta. Jag gör det är enbart pga att jag har höga resekostnader och bästa sättet var då att köpa en elbil.
Jag sätter min ekonomi före klimatet, för det är dessutom till stor del en politisk agenda med klimathysterin. För det är precis vad det är. En hysteri.
Skiter fullständigt i att det ska bli billigare att köpa elbil för andra.
Jag vill förlora så lite som möjligt på mitt bilägande.
Tesla verkar inte hålla med...
The Mission of Tesla
Elon Musk, Chairman, Product Architect & CEO, November 18, 2013
Our goal when we created Tesla a decade ago was the same as it is today:
to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible. [Min understrykn.] [...
https://www.tesla.com/blog/mission-tesla
Själv håller jag så klart med Tesla, Elon, IPCCs expertpanel, och ~97% av resten av alla klimatforskare på den här planeten.
https://climate.nasa.gov/scientific-consensus/
Re: Inbytesvärde M3
Postat: 04 maj 2023 18:10
av Gadiel
SwedishAdvocate skrev: ↑04 maj 2023 17:57
Gadiel skrev: ↑04 maj 2023 17:46
kenjon skrev: ↑04 maj 2023 16:04
Klart de ska sänka priserna! Fler som får råd med elbil då.
Att de ska hålla höga priser för att försvara andrahandsvärdet tycker jag är löjligt. Kommer M3 att säljas för 300 000 skulle det vara kalas.
Det enda som är löjligt i detta är ditt resonemang.
Du är en sådan som kör elbil för att du tror att du räddar miljön. Det gör inte jag, inte det minsta. Jag gör det är enbart pga att jag har höga resekostnader och bästa sättet var då att köpa en elbil.
Jag sätter min ekonomi före klimatet, för det är dessutom till stor del en politisk agenda med klimathysterin. För det är precis vad det är. En hysteri.
Skiter fullständigt i att det ska bli billigare att köpa elbil för andra.
Jag vill förlora så lite som möjligt på mitt bilägande.
Tesla verkar inte hålla med...
The Mission of Tesla
Elon Musk, Chairman, Product Architect & CEO, November 18, 2013
Our goal when we created Tesla a decade ago was the same as it is today:
to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible. [Min understrykn.] [...
https://www.tesla.com/blog/mission-tesla
Själv håller jag så klart med Tesla, Elon, IPCCs expertpanel, och ~97% av resten av alla klimatforskare på den här planeten.
https://climate.nasa.gov/scientific-consensus/
Ja kom med den patetiska listan på ”klimatforskarna” du
Ännu en som tror att han räddar miljön genom att köra Tesla.
Men tro ni om ni vill på deras agenda. Ni får acceptera att jag tycker olika. Svårare än så är det inte.
Jag röstar SD också och du kanske är MP. Det får du också vara. Det är upp till var och en och man måste respektera och acceptera att andra inte tycker lika.
Men när det gäller Teslas helt vansinniga priskarussell så har jag lite svårt att ta in att det finns folk som tycker det är bra.
Helt idiotiskt………
Jag köper inte en bil för att bli lurad på den. Tesla kommer snart inte en handlare vilja ta i ens med tång om detta fortsätter.
Ja inte bilköpare heller snart.
Jag har svårt att tro att det blir en 4:e Tesla för min del.
Trött på deras oseriösa affärsstil.
Däremot älskar jag Elon för att han står upp mot Woke och PK folket
Re: Inbytesvärde M3
Postat: 04 maj 2023 19:48
av SwedishAdvocate
Gadiel skrev: ↑04 maj 2023 18:10
SwedishAdvocate skrev: ↑04 maj 2023 17:57
Gadiel skrev: ↑04 maj 2023 17:46
kenjon skrev: ↑04 maj 2023 16:04
Klart de ska sänka priserna! Fler som får råd med elbil då.
Att de ska hålla höga priser för att försvara andrahandsvärdet tycker jag är löjligt. Kommer M3 att säljas för 300 000 skulle det vara kalas.
Det enda som är löjligt i detta är ditt resonemang.
Du är en sådan som kör elbil för att du tror att du räddar miljön. Det gör inte jag, inte det minsta. Jag gör det är enbart pga att jag har höga resekostnader och bästa sättet var då att köpa en elbil.
Jag sätter min ekonomi före klimatet, för det är dessutom till stor del en politisk agenda med klimathysterin. För det är precis vad det är. En hysteri.
Skiter fullständigt i att det ska bli billigare att köpa elbil för andra.
Jag vill förlora så lite som möjligt på mitt bilägande.
Tesla verkar inte hålla med...
The Mission of Tesla
Elon Musk, Chairman, Product Architect & CEO, November 18, 2013
Our goal when we created Tesla a decade ago was the same as it is today:
to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible. [Min understrykn.] [...
https://www.tesla.com/blog/mission-tesla
Själv håller jag så klart med Tesla, Elon, IPCCs expertpanel, och ~97% av resten av alla klimatforskare på den här planeten.
https://climate.nasa.gov/scientific-consensus/
Ja kom med den patetiska listan på ”klimatforskarna” du

[...
Å ena sidan NASA som sysslar med faktisk raketforskning(!). Å andra sidan... du.
Hur länge har det funnits konsensus bland ca 97% av världens klimatforskare nu? I 35 år? Och de resterande ~3 procenten har aldrig haft en rimlig alternativ förklaring...
Mobiltelefoner fungerar tack vare vetenskap.
Flygplan kan flyga tack vare vetenskap.
Hjärtkirurgi på nyfödda små barn är möjligt tack vare vetenskap.
Att du och jag kan sitta och skriva till varandra här är möjligt tack vare vetenskap.
Men på grund av – jag vet inte vad – så blir det tydligen tvärstopp ifall IPCC och 97% av planetens klimatforskare har nått konsensus...
...]
It’s important to remember that scientists always focus on the evidence, not on opinions. Scientific evidence continues to show that human activities (primarily the human burning of fossil fuels) have warmed Earth’s surface and its ocean basins, which in turn have continued to impact Earth’s climate. This is based on over a century of scientific evidence forming the structural backbone of today's civilization. [...]
'
Based on well-established evidence, about 97% of climate scientists have concluded that human-caused climate change is happening.' [Min undertrykn. och fetstil.] [...
https://climate.nasa.gov/scientific-consensus/
Re: Inbytesvärde M3
Postat: 04 maj 2023 19:52
av SwedishAdvocate
Gadiel skrev: ↑04 maj 2023 18:10
SwedishAdvocate skrev: ↑04 maj 2023 17:57
Tesla verkar inte hålla med...
The Mission of Tesla
Elon Musk, Chairman, Product Architect & CEO, November 18, 2013
Our goal when we created Tesla a decade ago was the same as it is today:
to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible. [Min understrykn.] [...
https://www.tesla.com/blog/mission-tesla
Själv håller jag så klart med Tesla, Elon, IPCCs expertpanel, och ~97% av resten av alla klimatforskare på den här planeten.
https://climate.nasa.gov/scientific-consensus/
...] när det gäller Teslas helt vansinniga priskarussell så har jag lite svårt att ta in att det finns folk som tycker det är bra. [...]
Jag köper inte en bil för att bli lurad på den. Tesla kommer snart inte en handlare vilja ta i ens med tång om detta fortsätter.
Ja inte bilköpare heller snart.
Jag har svårt att tro att det blir en 4:e Tesla för min del.
Trött på deras oseriösa affärsstil. [...
Jag noterar att Tesla inklusive Elon faktist gör det som de har slagit fast i sitt Mission Statement...
Istället för att dra ner på produktion för att hålla uppe priset, så sänker de priset för att maximera produktionen...
På vilket sätt skulle det vara förvånande att de faktiskt gör precis som de har sagt att de ska göra?...
Re: Inbytesvärde M3
Postat: 04 maj 2023 21:41
av Fredrik j
Hur sjutton räknas en leasingkostnad ut om man inte vet vad likadan bil kostar ny om 3år?
Re: Inbytesvärde M3
Postat: 04 maj 2023 22:28
av Gadiel
SwedishAdvocate skrev: ↑04 maj 2023 19:48
Gadiel skrev: ↑04 maj 2023 18:10
SwedishAdvocate skrev: ↑04 maj 2023 17:57
Gadiel skrev: ↑04 maj 2023 17:46
kenjon skrev: ↑04 maj 2023 16:04
Klart de ska sänka priserna! Fler som får råd med elbil då.
Att de ska hålla höga priser för att försvara andrahandsvärdet tycker jag är löjligt. Kommer M3 att säljas för 300 000 skulle det vara kalas.
Det enda som är löjligt i detta är ditt resonemang.
Du är en sådan som kör elbil för att du tror att du räddar miljön. Det gör inte jag, inte det minsta. Jag gör det är enbart pga att jag har höga resekostnader och bästa sättet var då att köpa en elbil.
Jag sätter min ekonomi före klimatet, för det är dessutom till stor del en politisk agenda med klimathysterin. För det är precis vad det är. En hysteri.
Skiter fullständigt i att det ska bli billigare att köpa elbil för andra.
Jag vill förlora så lite som möjligt på mitt bilägande.
Tesla verkar inte hålla med...
The Mission of Tesla
Elon Musk, Chairman, Product Architect & CEO, November 18, 2013
Our goal when we created Tesla a decade ago was the same as it is today:
to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible. [Min understrykn.] [...
https://www.tesla.com/blog/mission-tesla
Själv håller jag så klart med Tesla, Elon, IPCCs expertpanel, och ~97% av resten av alla klimatforskare på den här planeten.
https://climate.nasa.gov/scientific-consensus/
Ja kom med den patetiska listan på ”klimatforskarna” du

[...
Å ena sidan NASA som sysslar med faktisk raketforskning(!). Å andra sidan... du.
Hur länge har det funnits konsensus bland ca 97% av världens klimatforskare nu? I 35 år? Och de resterande ~3 procenten har aldrig haft en rimlig alternativ förklaring...
Mobiltelefoner fungerar tack vare vetenskap.
Flygplan kan flyga tack vare vetenskap.
Hjärtkirurgi på nyfödda små barn är möjligt tack vare vetenskap.
Att du och jag kan sitta och skriva till varandra här är möjligt tack vare vetenskap.
Men på grund av – jag vet inte vad – så blir det tydligen tvärstopp ifall IPCC och 97% av planetens klimatforskare har nått konsensus...
...]
It’s important to remember that scientists always focus on the evidence, not on opinions. Scientific evidence continues to show that human activities (primarily the human burning of fossil fuels) have warmed Earth’s surface and its ocean basins, which in turn have continued to impact Earth’s climate. This is based on over a century of scientific evidence forming the structural backbone of today's civilization. [...]
'
Based on well-established evidence, about 97% of climate scientists have concluded that human-caused climate change is happening.' [Min undertrykn. och fetstil.] [...
https://climate.nasa.gov/scientific-consensus/
Ja då kan du ju ta och ”forska” lite även du om den där listan som är ett stort skämt.
Ja är det miljötänk att producera bilar som ingen köper. Vet inte om jag tycker det
Re: Inbytesvärde M3
Postat: 04 maj 2023 22:38
av SwedishAdvocate
Gadiel skrev: ↑04 maj 2023 22:28
SwedishAdvocate skrev: ↑04 maj 2023 19:48
Å ena sidan NASA som sysslar med faktisk raketforskning(!). Å andra sidan... du.
Hur länge har det funnits konsensus bland ca 97% av världens klimatforskare nu? I 35 år? Och de resterande ~3 procenten har aldrig haft en rimlig alternativ förklaring...
Mobiltelefoner fungerar tack vare vetenskap.
Flygplan kan flyga tack vare vetenskap.
Hjärtkirurgi på nyfödda små barn är möjligt tack vare vetenskap.
Att du och jag kan sitta och skriva till varandra här är möjligt tack vare vetenskap.
Men på grund av – jag vet inte vad – så blir det tydligen tvärstopp ifall IPCC och 97% av planetens klimatforskare har nått konsensus...
...]
It’s important to remember that scientists always focus on the evidence, not on opinions. Scientific evidence continues to show that human activities (primarily the human burning of fossil fuels) have warmed Earth’s surface and its ocean basins, which in turn have continued to impact Earth’s climate. This is based on over a century of scientific evidence forming the structural backbone of today's civilization. [...]
'
Based on well-established evidence, about 97% of climate scientists have concluded that human-caused climate change is happening.' [Min undertrykn. och fetstil.] [...
https://climate.nasa.gov/scientific-consensus/
[1] Ja då kan du ju ta och ”forska” lite även du om den där listan som är ett stort skämt.
[2] Ja är det miljötänk att producera bilar som ingen köper. Vet inte om jag tycker det
1. Det är det som är skillnaden mellan
dina åsikter och forskning. Det du påstår finns det ingen som helst grund för.
2. Det återstår att se ifall någon kommer köpa bilarna eller inte.
Re: Inbytesvärde M3
Postat: 04 maj 2023 22:46
av Bjorn
Gadiel skrev: ↑04 maj 2023 17:46
Det enda som är löjligt i detta är ditt resonemang.
Du är en sådan som kör elbil för att du tror att du räddar miljön. Det gör inte jag, inte det minsta. Jag gör det är enbart pga att jag har höga resekostnader och bästa sättet var då att köpa en elbil.
Jag sätter min ekonomi före klimatet, för det är dessutom till stor del en politisk agenda med klimathysterin. För det är precis vad det är. En hysteri.
Skiter fullständigt i att det ska bli billigare att köpa elbil för andra.
Jag vill förlora så lite som möjligt på mitt bilägande.
Jag tänker att om man har höga reskostnader så kör man mycket och då vill man då och då byta bil inte bara sälja och vara utan bil resten av tiden.
Föredra man att få kalkylen med sjuknade priser?
Bil 1
Köpt för 700 kkr
Sålt för 250 kkr
Bil 2 Köpt för 500 kkr
Sålt för 200 kkr
Bil 3 köpt för 400 kkr.
Bil 3 sålt för 150 kkr
Summa kostnad efter 3 bilar 1000kkr
Ny kostar 350 kkr
Eller samma pris?
Bil 1
Köpt för 700 kkr
Sålt för 350 kkr
Bil 2 Köpt för 700 kkr
Sålt för 350 kkr
Bil 3 köpt för 700 kkr.
Bil 3 sålt för 350 kkr
Summa kostnad efter 3 bilar 1050kkr
Ny kostar 700 kkr
Eller stigande priser?
Bil 1
Köpt för 700 kkr
Sålt för 400 kkr
Bil 2 Köpt för 800 kkr
Sålt för 450 kkr
Bil 3 köpt för 900 kkr.
Bil 3 sålt för 500 kkr
Summa kostnad efter 3 bilar 1050kkr
Ny kostar 1000 kkr
Re: Inbytesvärde M3
Postat: 04 maj 2023 22:55
av DonCalzone
Gadiel skrev: ↑04 maj 2023 17:46
kenjon skrev: ↑04 maj 2023 16:04
Gadiel skrev: ↑04 maj 2023 14:55
Arn skrev: ↑04 maj 2023 13:45
Tydligen vill företagen som köper och säljer bilar ha extra marginaler upp till 40.000 kr per bil eftersom prisläget fluktuerar ganska snabbt
Ja och det är ju dessutom inte välgörenhet bilhandlare sysslar med.
Men dessa prissänkning som Tesla håller på med är ju helt vansinnigt.
Tydligen så börjar ju ”lagren”’bli fulla nu i USA. Dags att dra ned på produktionen istället för att sänka priserna.
Det gör ju ingen till nöje överhuvudtaget. För nybilsköpare vågar inte köpa pga osäkerhet till andrahandsvärdet och vi nuvarande ägare känner oss lurade och förbannade för att vi förlorar pengar och står där med en bil som är osäljbar snart.
Klart de ska sänka priserna! Fler som får råd med elbil då.
Att de ska hålla höga priser för att försvara andrahandsvärdet tycker jag är löjligt. Kommer M3 att säljas för 300 000 skulle det vara kalas.
Det enda som är löjligt i detta är ditt resonemang.
Du är en sådan som kör elbil för att du tror att du räddar miljön. Det gör inte jag, inte det minsta. Jag gör det är enbart pga att jag har höga resekostnader och bästa sättet var då att köpa en elbil.
Jag sätter min ekonomi före klimatet, för det är dessutom till stor del en politisk agenda med klimathysterin. För det är precis vad det är. En hysteri.
Skiter fullständigt i att det ska bli billigare att köpa elbil för andra.
Jag vill förlora så lite som möjligt på mitt bilägande.
Hade du väntat och köpt efter prissänkning hade det förstås varit annat ljud i skällan. Att köpa en, förmodar jag, ny elbil och vara sur för att den tappar i värde är ju bara komiskt. Visst att Teslor hållt extremt bra andravärde men det borde man ju ha fattat att det inte kan vara för alltid. Samma med folk som aldrig trodde att pris på bostäder kunde sjunka. Var du en av dem?
Re: Inbytesvärde M3
Postat: 04 maj 2023 23:12
av Gadiel
DonCalzone skrev: ↑04 maj 2023 22:55
Gadiel skrev: ↑04 maj 2023 17:46
kenjon skrev: ↑04 maj 2023 16:04
Gadiel skrev: ↑04 maj 2023 14:55
Arn skrev: ↑04 maj 2023 13:45
Tydligen vill företagen som köper och säljer bilar ha extra marginaler upp till 40.000 kr per bil eftersom prisläget fluktuerar ganska snabbt
Ja och det är ju dessutom inte välgörenhet bilhandlare sysslar med.
Men dessa prissänkning som Tesla håller på med är ju helt vansinnigt.
Tydligen så börjar ju ”lagren”’bli fulla nu i USA. Dags att dra ned på produktionen istället för att sänka priserna.
Det gör ju ingen till nöje överhuvudtaget. För nybilsköpare vågar inte köpa pga osäkerhet till andrahandsvärdet och vi nuvarande ägare känner oss lurade och förbannade för att vi förlorar pengar och står där med en bil som är osäljbar snart.
Klart de ska sänka priserna! Fler som får råd med elbil då.
Att de ska hålla höga priser för att försvara andrahandsvärdet tycker jag är löjligt. Kommer M3 att säljas för 300 000 skulle det vara kalas.
Det enda som är löjligt i detta är ditt resonemang.
Du är en sådan som kör elbil för att du tror att du räddar miljön. Det gör inte jag, inte det minsta. Jag gör det är enbart pga att jag har höga resekostnader och bästa sättet var då att köpa en elbil.
Jag sätter min ekonomi före klimatet, för det är dessutom till stor del en politisk agenda med klimathysterin. För det är precis vad det är. En hysteri.
Skiter fullständigt i att det ska bli billigare att köpa elbil för andra.
Jag vill förlora så lite som möjligt på mitt bilägande.
Hade du väntat och köpt efter prissänkning hade det förstås varit annat ljud i skällan. Att köpa en, förmodar jag, ny elbil och vara sur för att den tappar i värde är ju bara komiskt. Visst att Teslor hållt extremt bra andravärde men det borde man ju ha fattat att det inte kan vara för alltid. Samma med folk som aldrig trodde att pris på bostäder kunde sjunka. Var du en av dem?
Nej, jag köpte den inte då de var som dyrast. Som tur var.
Men eftersom några här verkar anse att det är kanon att Tesla håller på att tramsa med prissänkningar varje vecka bygger inte ett förtroende från vare sig handlare eller eventuella köpare.
Det är helt fantastiskt att det finns personer som tycker detta är bra. Prissänkningar i alla ära. Men någon rim och reson ska det väl ändå vara.
Det är helt enkelt ett oseriöst beteende ifrån Tesla med dessa ändringar i princip varje vecka.
P.s min kåk köpte jag för många år sedan och sitter idag på en guldgruva i princip.
Re: Inbytesvärde M3
Postat: 04 maj 2023 23:42
av Gadiel
SwedishAdvocate skrev: ↑04 maj 2023 22:38
Gadiel skrev: ↑04 maj 2023 22:28
SwedishAdvocate skrev: ↑04 maj 2023 19:48
Å ena sidan NASA som sysslar med faktisk raketforskning(!). Å andra sidan... du.
Hur länge har det funnits konsensus bland ca 97% av världens klimatforskare nu? I 35 år? Och de resterande ~3 procenten har aldrig haft en rimlig alternativ förklaring...
Mobiltelefoner fungerar tack vare vetenskap.
Flygplan kan flyga tack vare vetenskap.
Hjärtkirurgi på nyfödda små barn är möjligt tack vare vetenskap.
Att du och jag kan sitta och skriva till varandra här är möjligt tack vare vetenskap.
Men på grund av – jag vet inte vad – så blir det tydligen tvärstopp ifall IPCC och 97% av planetens klimatforskare har nått konsensus...
...]
It’s important to remember that scientists always focus on the evidence, not on opinions. Scientific evidence continues to show that human activities (primarily the human burning of fossil fuels) have warmed Earth’s surface and its ocean basins, which in turn have continued to impact Earth’s climate. This is based on over a century of scientific evidence forming the structural backbone of today's civilization. [...]
'
Based on well-established evidence, about 97% of climate scientists have concluded that human-caused climate change is happening.' [Min undertrykn. och fetstil.] [...
https://climate.nasa.gov/scientific-consensus/
[1] Ja då kan du ju ta och ”forska” lite även du om den där listan som är ett stort skämt.
[2] Ja är det miljötänk att producera bilar som ingen köper. Vet inte om jag tycker det
1. Det är det som är skillnaden mellan
dina åsikter och forskning. Det du påstår finns det ingen som helst grund för.
2. Det återstår att se ifall någon kommer köpa bilarna eller inte.
Att listan är ett stort skämt är ju ingen åsikt. Det är fakta.
Att köparna är färre har ju börjat visa sig redan och det lär ju tyvärr inte bli bättre pga lågkonjunkturen världen är inne i nu.
Så Tesla bör nog verkligen börja tänka om och dra ned på produktionstakten.
Re: Inbytesvärde M3
Postat: 04 maj 2023 23:56
av SwedishAdvocate
Gadiel skrev: ↑04 maj 2023 23:42
...] Att köparna är färre har ju börjat visa sig redan och det lär ju tyvärr inte bli bättre pga lågkonjunkturen världen är inne i nu.
Så Tesla bör nog verkligen börja tänka om och dra ned på produktionstakten.
Jag är inte det minsta orolig för att Tesla inte ska klara av att anpassa produktionstakten efter efterfrågan.