Sida 1 av 1
Luftfjädring vs standard fjäder
Postat: 16 jun 2014 19:51
av Niclas
Nu har jag fått min P85a med standardfjädringen. Provkörde tidigare P85 med luftfjädring 2 ggr. Tidigare erfarenheter på olika forum har ju varigt att luftfjädringen är mer komfortabel, dvs mjukare, jfr med standardfjädringen. Detta har också varit min erfarenhet vid provkörning. Därför beställde jag standard.
Jag är imponerad av standardfjädringen hittills. Definitivt med sportig och bättre respons och känsla i chassit än luftfjädringen. Men samtidigt otroligt skön. Bättre än BMW M-chassi som känns lite hårdare och stötigare. Luft passar nog amerikaner.
Rekommenderar definitivt standardfjädringen.
Dessutom har jag ingen nytta av att höja och sänka bilen.
Innan hybris kommer och säger att man ska definitivt ha +-paketet, så tänk på att luftfjädring med eller utan plus är lika mjuk.
Re: Luftfjädring vs standard fjäder
Postat: 16 jun 2014 20:47
av Delta
Niclas skrev:Nu har jag fått min P85a med standardfjädringen. Provkörde tidigare P85 med luftfjädring 2 ggr. Tidigare erfarenheter på olika forum har ju varigt att luftfjädringen är mer komfortabel, dvs mjukare, jfr med standardfjädringen. Detta har också varit min erfarenhet vid provkörning. Därför beställde jag standard.
Jag är imponerad av standardfjädringen hittills. Definitivt med sportig och bättre respons och känsla i chassit än luftfjädringen. Men samtidigt otroligt skön. Bättre än BMW M-chassi som känns lite hårdare och stötigare. Luft passar nog amerikaner.
Rekommenderar definitivt standardfjädringen.
Dessutom har jag ingen nytta av att höja och sänka bilen.
Innan hybris kommer och säger att man ska definitivt ha +-paketet, så tänk på att luftfjädring med eller utan plus är lika mjuk.
Fick min P85 fredag den 13. kl1800. En helt fantastisk helg blev det! lämnade in bilen för vanlig Ditec-behandling med ca 80 mil på mätaren. Trots att tillval som luft, skinn, pano 21"fälgar saknas känner man sig som ett med väg, trafik och miljö. Bilen står med sitt grundtänk för något som visar mot en vettig framtid vad som gäller säker och miljöriktig persontransport över långa sträckor. Skulle MS-däcken vara så mediokra som många verkar tro? Skulle det vara möjligt att leva ett liv utan premiumstolar i skinn och panotak? Inga problem, bilen gick som en dröm!! Precis och tyst. Njöt av superljudet som vi valt till. Tillval är individuella delar som ger identitet. Standardfälgarna utstrålar kraft och stabilitet och fungerar förtäffligt på våra uppkörda landsvägar. Håller fullkomligt med Niclas.
Re: Luftfjädring vs standard fjäder
Postat: 16 jun 2014 20:49
av hybris
jag säga

ok säger inget för alla vet redan vad jag skulle sagt.

Re: Luftfjädring vs standard fjäder
Postat: 16 jun 2014 20:53
av hybris
Stort grattis till bilarna!

Re: Luftfjädring vs standard fjäder
Postat: 20 okt 2014 16:54
av Franz
Hej!
Första inlägget för min del...
Nu har jag mer eller mindre bestämt mig för att köpa en S85D och hoppas kunna få lite hjälp angående val av fjädring.
Min 5-årige son har en tendens att bli åksjuk. Om det är lite längre körningar där det förekommer köer, d.v.s. med mycket gas och broms så är risken ganska stor. Likaså ifall han precis ätit innan vi åker så brukar en halvtimme på motorvägen innebära överhängande risker. Just nu har vi en Audi A6 med 18"-fälgar och sportpaket. D.v.s. lite hårdare fjädring än standard men inte S-paketet med ännu hårdare fjädring.
Någon som vågar uttala sig ifall luftfjädringen skulle vara till någon nytta eller kanske till och med vara sämre sett ur åksjukeperspektiv?
Re: Luftfjädring vs standard fjäder
Postat: 20 okt 2014 20:05
av Kilowatt
Vet inte, men den värsta detaljen avseende åksjuka är nog gaspedalen...

Re: Luftfjädring vs standard fjäder
Postat: 20 okt 2014 20:41
av leiflodde
Väntan till februari men utan luftfjädring. Men har en bil med luftfjädring och ända gången vi använder den är när vi skall sänka för att nå att tvätta taket...
Re: Luftfjädring vs standard fjäder
Postat: 20 okt 2014 21:11
av kanylbullen
Min dotter kräktes relativt omgående i en Mercedes ML350 med luftfjädring, med läget satt i Comfort. När vi bytte till sport gick det däremot bra. När vi provkörde Teslan var vi oroliga för samma sak, och hon kräktes faktiskt, men det visade det senare vara magsjuka. Min upplevelse är att om man sätter den till low så blir det ungefär som sport på Mercedes.
Re: Luftfjädring vs standard fjäder
Postat: 21 okt 2014 00:02
av olarsson
Har kört ganska mycket med både luft (lånade en kollegas bil två veckor) och nu i min egen med standardfjädring. To each his own, men jag gillar standardfjädringen mycket bättre. Bättre vägkontakt och den lyckas vara väldigt fast men ändå bekväm.
Re: Luftfjädring vs standard fjäder
Postat: 23 okt 2014 09:24
av hybris
Man blor inte åksjuk av liftfjädringen det är dumheter. Bilen är sjukt komfortabel med 21" och liftfjädring med +. Mindre stötig än den X5a och 1M jag ögde innan och de var 19". Givetvis gör 21" att det blir högre vägljud och lite stötigare men det har inget att göra med luftfjädring eller inte. Luftfjödringen ör suverön att ha. Lägsta läget blir bilen snyggare och drar mindre el (inte stor skillnad).
Jag kör så här:
Low: motorväg och landsväg 90 km/h+ liksom när man vill se snygg ut
Standard: i staden och när man inte bryr sig
High: vid kanter och gupp. Med 6.0 sparar inställningen sig via GPS så höjer eller sänker den sig sedan automatiskt vid samma plats igen. Klart bra! High fungerar till ca 50
Very high: vid vatten, oplogad snö, höga gupp etc. Fungerar till ca 30
Komforten är väldigt bra och nej jag skulle inte speca en model S utan luftfjädringen. Det är min syn men smaken och plånboken är som baken...
Re: Luftfjädring vs standard fjäder
Postat: 23 okt 2014 09:28
av hybris
Notera öven att jag har +. Så jag har en helt annan väghållning än de andra modellerna. Kombinationen av luftfjödring och länkarmar etc gör en väldigt trevlig kombo. Provat utan och jag tycker inte alls det vat samma vägkänsla. Iofs var det en S85 och inte en P85 men den senare ör ju bara snabbare och ingen skillnade i övrigt...
Re: Luftfjädring vs standard fjäder
Postat: 23 okt 2014 09:48
av Franz
Testkörde igår med luftfjädring. Åkte även halva sträckan i baksätet och tyckte att det kändes väldigt bra där, trots en massa dålig väg i samband med vägbyggen. Det blir aktiv luftfjädring för min del.
Re: Luftfjädring vs standard fjäder
Postat: 24 okt 2014 14:06
av matbl
Kan man bara ställa in höjden med luftfjädring och inte komfortläget?
Jag skulle vilja se att den var som säg en Mercedes luftfjädring av bättre snitt som mer eller mindre tar bort ojämnheterna i vägen.
Re: Luftfjädring vs standard fjäder
Postat: 24 okt 2014 18:12
av olarsson
Bara höjden.
Re: Luftfjädring vs standard fjäder
Postat: 25 okt 2014 17:41
av dstr
kanylbullen skrev:Min dotter kräktes relativt omgående i en Mercedes ML350 med luftfjädring, med läget satt i Comfort. När vi bytte till sport gick det däremot bra. När vi provkörde Teslan var vi oroliga för samma sak, och hon kräktes faktiskt, men det visade det senare vara magsjuka. Min upplevelse är att om man sätter den till low så blir det ungefär som sport på Mercedes.
Här är det likadant. Vår son blir lätt åksjuk, och även i vår GL i comfort-läget. Vid sport-läge går det dock hur bra som helst, då kan han även titta på film längre sträckor. En gissning här är att det är för att skärmarna sitter i nackstöden högt framför, så han måste titta uppåt. Stirrar han ner i en surfplatta så kräks han efter 5 minuter.
Jag får återkomma i mars om hur det fungerar i Teslan.