Sida 1 av 2

Model S utan laddning

Postat: 09 jan 2016 22:27
av Ferro94
Hej alla,

Har en ny 90D och håller på att "lära mig" leva ett liv utan den gamla macken ch då finns det ju lite funderingar. Ska ut och resa (flyg från Arlanda) och vara borta i 8 dagar. Kör från Enköping till Arlanda (c:a 8 mil) , så jag kommer att ha c:a 25 mils körning kvar i batteriet när jag parkerar. Borde jag försöka hitta en laddplats på Arlanda när jag är borta eller är det lugnt ändå (dvs hur mycket laddar bilen ur när den står parkerad utan laddning)? Ska tillbaka till Enköping när jag kommer hem.

Tacksam för era kloka tankar :)

Re: Model S utan laddning

Postat: 09 jan 2016 22:30
av Gustafsson
Inga problem. Står ofta utan laddning en vecka.
/70D

Re: Model S utan laddning

Postat: 09 jan 2016 22:32
av LarsL
1% per dag enligt Tesla Bjørn om bilen är i viloläge.

Re: Model S utan laddning

Postat: 09 jan 2016 22:44
av Bjorn
LarsL skrev:
1% per dag enligt Tesla Bjørn om bilen är i viloläge.
1% per dygn var också det jag erfor när min stod i somras. På vintern så skall man väl ha till en rejäl förvärmning också medan man väntar på bagaget. Så 5% till på den.
Dessutom drar den ju lite extra första biten hem om batteriet är svinkallt så säg 30% hem som ett försiktigt antagande.
Lämnad med 75%
Vid hemkomst -8% = 67%
Efter uppvärmning -5% = 62%
Resa Hem -30% =32%

Gott om reserv även om det skulle slå på några % mot beräkningen ovan.

Re: Model S utan laddning

Postat: 09 jan 2016 23:45
av bylund
Däremot kostar väl inte laddning extra på de flesta parkeringarna på Arlanda? Så finns det ett uttag ledigt är det ju bara att köra på det.
Blir det riktigt kallt kan det gå lite mer än 1 % per dag. Åtta dagar ska i vilket fall inte vara något problem.

Re: Model S utan laddning

Postat: 10 jan 2016 00:46
av EnTraktor
Man tappar upp till 15 km per dag nu på vintern. Men hela Arlanda kryllar av laddplatser, både i P-husen på beta-parkeringen. Kostar inget extra att ladda.

Re: Model S utan laddning

Postat: 10 jan 2016 01:08
av Telsa
Supercharger i Infracity ligger ju väldigt nära Arlanda ifall du måste ladda på vägen hem.

Re: Model S utan laddning

Postat: 10 jan 2016 07:38
av deffe
Kommer precis från Arlanda. Stod 36 timmar där. Tappade 9% av batteriet på den tiden. Hade ingen laddare för kontakterna så det var minst sagt kris när jag kom tillbaka till bilen.

Hade turligt nog köpt kablar på infracity påvägen till Arlanda så att jag kunde ladda lite innan det bar iväg till SC.

Det var ca 12 minus på natten, hade energisparande på. Så det verkar dra rätt mycket på vintern.

Re: Model S utan laddning

Postat: 10 jan 2016 10:37
av bullen
deffe skrev:
Kommer precis från Arlanda. Stod 36 timmar där. Tappade 9% av batteriet på den tiden. Hade ingen laddare för kontakterna så det var minst sagt kris när jag kom tillbaka till bilen.

Hade turligt nog köpt kablar på infracity påvägen till Arlanda så att jag kunde ladda lite innan det bar iväg till SC.

Det var ca 12 minus på natten, hade energisparande på. Så det verkar dra rätt mycket på vintern.
Det var inte så att de 9% inkluderade uppvärming när du kom hem?

Re: Model S utan laddning

Postat: 10 jan 2016 12:48
av Mistafrizz
Ferro94 skrev:
Hej alla,

Har en ny 90D och håller på att "lära mig" leva ett liv utan den gamla macken ch då finns det ju lite funderingar. Ska ut och resa (flyg från Arlanda) och vara borta i 8 dagar. Kör från Enköping till Arlanda (c:a 8 mil) , så jag kommer att ha c:a 25 mils körning kvar i batteriet när jag parkerar. Borde jag försöka hitta en laddplats på Arlanda när jag är borta eller är det lugnt ändå (dvs hur mycket laddar bilen ur när den står parkerad utan laddning)? Ska tillbaka till Enköping när jag kommer hem.

Tacksam för era kloka tankar :)
Boka garage P41 - sen är det bara att parkera med sladden i.
Min stog 14 dagar över jul - drog ner laddningsnivån till 50% så att den ej hade laddningen igång hela tiden som den tappade. Sen när jag skulle flyga hem (12h) - så ställde jag upp den till 85%.

Re: Model S utan laddning

Postat: 10 jan 2016 14:31
av Ferro94
Mistafrizz skrev:

Boka garage P41 - sen är det bara att parkera med sladden i.
Min stog 14 dagar över jul - drog ner laddningsnivån till 50% så att den ej hade laddningen igång hela tiden som den tappade. Sen när jag skulle flyga hem (12h) - så ställde jag upp den till 85%.
Yepp, så får det bli denna gång. Tack för alla bra tips! Värdefullt för en nybörjare :)

Re: Model S utan laddning

Postat: 11 jan 2016 05:17
av Ferro94
Funderade lite mer...

Går ju även att boka varmgarage rakt under SkyCity till nästan samma peng, dock utan laddmöjlighet. Där har jag stått i mitt gamla dieselliv och det är grymt skönt att bara ta hissen rätt in i flygplatsen, framför allt när man kommer en okristlig tid på dygnet.

Frågan blir då vilket som är bäst för bilen/batteriet:

varmgarage utan laddmöjlighet eller kallgarage med laddmöjlighet?


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Model S utan laddning

Postat: 11 jan 2016 08:42
av josve
[quote="Ferro94"]Funderade lite mer...

Går ju även att boka varmgarage rakt under SkyCity till nästan samma peng, dock utan laddmöjlighet. Där har jag stått i mitt gamla dieselliv och det är grymt skönt att bara ta hissen rätt in i flygplatsen, framför allt när man kommer en okristlig tid på dygnet.

Frågan blir då vilket som är bäst för bilen/batteriet:

varmgarage utan laddmöjlighet eller kallgarage med laddmöjlighet?


Skickat från min iPad med Tapatalk[/

Många Teslor står utomhus året runt alla dagar på året med och utan laddning. (Vi som saknar garage hemma). Tror således det inte har så stor betydelse så länge du inte låter den stå med mycket lite laddning i batteriet.

Re: Model S utan laddning

Postat: 11 jan 2016 12:11
av Ferro94
josve skrev:
Många Teslor står utomhus året runt alla dagar på året med och utan laddning. (Vi som saknar garage hemma). Tror således det inte har så stor betydelse så länge du inte låter den stå med mycket lite laddning i batteriet.
Min står nästan alltid utomhus och hemma har jag röda 3-fasladdningen. M.a.o - no problem!

Men frågan är när den ska stå på Arlanda i en vecka som jag beskrev längst upp i tråden. Hade ni valt att parkera i kallgarage med laddning eller i varmgarage utan laddning?

Re: Model S utan laddning

Postat: 11 jan 2016 17:32
av Alx
Ferro94 skrev:
josve skrev:
Många Teslor står utomhus året runt alla dagar på året med och utan laddning. (Vi som saknar garage hemma). Tror således det inte har så stor betydelse så länge du inte låter den stå med mycket lite laddning i batteriet.
Min står nästan alltid utomhus och hemma har jag röda 3-fasladdningen. M.a.o - no problem!

Men frågan är när den ska stå på Arlanda i en vecka som jag beskrev längst upp i tråden. Hade ni valt att parkera i kallgarage med laddning eller i varmgarage utan laddning?
jag hade valt kallgarage med laddning. Startat värmen när jag hämtat väskan på bagagebandet och kommit ut till en varm och fulladdad bil Bild

Re: Model S utan laddning

Postat: 11 jan 2016 19:43
av josve
Håller med, hade också valt kallgarage med laddning!

Re: Model S utan laddning

Postat: 11 jan 2016 19:58
av Ferro94
Ni har övertygat mig - jag kör kallgaraget och laddar. Och drar ner lite på laddnivån som Mistafrizz föreslog...

Tack för alla goda råd

Re: Model S utan laddning

Postat: 11 jan 2016 21:08
av far1far2
Suveränt bra tråd! Såhär ska en tråd vara. Saklig, riktig, rak och hålla sej till ämnet. Hade också MYCKET nytta av den. Tacl alla!

Model S utan laddning

Postat: 11 jan 2016 21:20
av Alx
Ferro94 skrev:
Ni har övertygat mig - jag kör kallgaraget och laddar. Och drar ner lite på laddnivån som Mistafrizz föreslog...

Tack för alla goda råd Bild
glöm inte registrera dig som Tesla-ägare här på forumet om det är din bil! Bild

Re: Model S utan laddning

Postat: 11 jan 2016 21:26
av Ferro94
Alx skrev:
glöm inte registrera dig som Tesla-ägare här på forumet om det är din bil! Bild
Precis skickat mailet. Fick leta lite för att hitta hur man gjorde :)

Re: Model S utan laddning

Postat: 12 jan 2016 14:44
av Ferro94
Mistafrizz skrev:
Boka garage P41 - sen är det bara att parkera med sladden i.
Min stog 14 dagar över jul - drog ner laddningsnivån till 50% så att den ej hade laddningen igång hela tiden som den tappade. Sen när jag skulle flyga hem (12h) - så ställde jag upp den till 85%.
Har nu bokat P41. En sista fråga... Vilken laddkontakt?

Re: Model S utan laddning

Postat: 12 jan 2016 14:56
av Mistafrizz
Ferro94 skrev:
Mistafrizz skrev:
Boka garage P41 - sen är det bara att parkera med sladden i.
Min stog 14 dagar över jul - drog ner laddningsnivån till 50% så att den ej hade laddningen igång hela tiden som den tappade. Sen när jag skulle flyga hem (12h) - så ställde jag upp den till 85%.
Har nu bokat P41. En sista fråga... Vilken laddkontakt?
vanlig stickpropp.

Re: Model S utan laddning

Postat: 12 jan 2016 15:01
av Ferro94
Mistafrizz skrev:
Ferro94 skrev:
Mistafrizz skrev:
Boka garage P41 - sen är det bara att parkera med sladden i.
Min stog 14 dagar över jul - drog ner laddningsnivån till 50% så att den ej hade laddningen igång hela tiden som den tappade. Sen när jag skulle flyga hem (12h) - så ställde jag upp den till 85%.
Har nu bokat P41. En sista fråga... Vilken laddkontakt?
vanlig stickpropp.
Tack :)

Re: Model S utan laddning

Postat: 15 mar 2016 08:10
av deffe
bullen skrev:
deffe skrev:
Kommer precis från Arlanda. Stod 36 timmar där. Tappade 9% av batteriet på den tiden. Hade ingen laddare för kontakterna så det var minst sagt kris när jag kom tillbaka till bilen.

Hade turligt nog köpt kablar på infracity påvägen till Arlanda så att jag kunde ladda lite innan det bar iväg till SC.

Det var ca 12 minus på natten, hade energisparande på. Så det verkar dra rätt mycket på vintern.
Det var inte så att de 9% inkluderade uppvärming när du kom hem?
Dessvärre inte.

Jag har haft bilen ståendes ute hemma några gånger och noterat att den dragit mellan 1-4% per natt beroende på hur kallt det varit.

När jag parkerade på Arlanda hade jag 9% kvar i batteriet när jag klev ur bilen. Jag tänkte att det ska absolut räcka för en dag, jag hade bråttom helt enkelt.

När jag kom tillbaka till bilen så hade jag 0% kvar och bilen var i någon form av energisparande läge där jag kanske hade max 20kw motorkraft att tillgå, all elektronik i form av radio osv var inaktiv samt en Tesla representant hade börjat höra av sig (Nice!) och undrade om jag behövde hjälp. Jag ägde bilen men stod inte som ägare på Tesla.com eftersom jag nyligen hade köpt bilen så jag tror dom även gjorde lite research Ang mig och min bil.

Iaf så kunde jag rulla i 10km/h bort till en typ2 kontakt och ladda en timme, sedan rullade jag försiktigt iväg till närmadta supercharger.

Jag tror att när bilen var varm och visade 9% så motsvarade det troligen mindre när bilen var kall på något sätt.

Jag tror det var lite kallare än 12 minus, men osäker.

I vanliga fall har den dragit mellan 1-4% som sagt

Re: Model S utan laddning

Postat: 15 mar 2016 08:42
av apkungen
Sånt här borde det finnas bättre information om ifrån tesla alltså!