Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Hur påverkas den svenska fordonsflottan av reduktionspliktssänkningen?

Omröstningen slutade 14 maj 2023 18:11

Försäljningen av fossilbilar kommer att öka som följd
10
10%
Övergången till elbilar stoppas inte men takten minskar märkbart
25
26%
Övergången till elbilar påverkas som högst inom felmarginalen men det fördröjer elektrifieringen av tung trafik
18
19%
Elektrifieringen av fordonsflottan påverkas inte nämnvärt
43
45%
 
Antal röster: 96

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Franz »

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt- ... tionsplikt
Nu verkar det lite mer definitivt på gång med en sänkning av reduktionsplikten från nyår. Börjar det bli dags att sälja Teslan och köpa sig en fossilbil istället? Kommer Tesla kanske hamna i en situation där de tillverkar en massa elektriska lastbilar utan efterfrågan? Eller är det kanske så att effekterna är att jämställa med sänkt skatt på häst och vagn, skrivmaskiner eller telefoner med snurrskiva?

Hur tror du det här beslutet påverkar fordonsflottan i Sverige?
Driver sajten Car.info
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av mastodontfilmsmats »

ROI på elbil blir i ännu större grad beroende på inköpspris än tidigare jämfört med fossilbil. Antingen bromsar takten in märkbart eller så tvingas ny- och begbilspriserna ner.
Eftersom Sverige är en mycket liten marknad i en stor värld så lär inte priserna sänkas så pass att det spelar någon roll.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av BigEasy »

Räntan är nog viktigare.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av LarsOJ »

Höga bränslepriser är den mest inflationsdrivande faktorn. Lägre inflation = lägre räntor på sikt och starkare ekonomi i landet. Alla vill köra elbil så det är positivt för alla. Transportsektorn och jordbruket kommer köra elektriskt så snart alternativ finns. Ökade kostnader för reduktionsplikten bollas bara vidare till slutkonsument.

Jag röstade på sista alternativet.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av jonasl »

Bonus malus är kvar, eller snarare malus är kvar men inte bonus. Konstigt att det inte blivit uppror om det. För nybilsköparen är det en större kostnad än vad den här sänkningen kompenserar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av TiborBlomhall »

6% isf 7,8% inblandning i bensin kommer knappast revolutionera bensinpriset.

Ja diesel kommer påverkas mer men de 5,50 kr det nu talas om kommer ändå lämna diesel priset på 17-18 kronor.

Elbilar kommer fortfarande kosta en bråkdel i elpris per mil.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Fredrik j »

Franz skrev: 07 maj 2023 18:11
Kommer Tesla kanske hamna i en situation där de tillverkar en massa elektriska lastbilar utan efterfrågan? Eller är det kanske så att effekterna är att jämställa med sänkt skatt på häst och vagn, skrivmaskiner eller telefoner med snurrskiva?

Hur tror du det här beslutet påverkar fordonsflottan i Sverige?
Tesla planerar väl ingen lastbil för svenska marknaden? Den följer ju amerikansk standard. Värre är det väl i så fall för Volvo och Scania. Men jag tror det här har liten inverkan på lastbilsflottan. Många åkerier kör ju redan på hvo100 även om lågkonjunkturen säkert kommer påverka.
Som någon annan skrev så behöver inflationen ner så människor åter igen kan finansiera bilbyte.
Dieselpriset driver inflation i så många led.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Fredrik j »

TiborBlomhall skrev: 07 maj 2023 20:12
6% isf 7,8% inblandning i bensin kommer knappast revolutionera bensinpriset.

Ja diesel kommer påverkas mer men de 5,50 kr det nu talas om kommer ändå lämna diesel priset på 17-18 kronor.

Elbilar kommer fortfarande kosta en bråkdel i elpris per mil.
Diesel kostar ju idag ca 20kr/liter.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av TiborBlomhall »

Ok i så fall runt 15 kronor. Bensinpriset blir iaf kvar på liknande nivå som idag. Fortfarande långt över elpriset.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Fredrik j »

TiborBlomhall skrev: 07 maj 2023 20:19
Ok i så fall runt 15 kronor. Bensinpriset blir iaf kvar på liknande nivå som idag. Fortfarande långt över elpriset.
Definitivt. Men syftet är ju inte att konkurrera ut elbilar utan att dämpa inflationen och dess biverkningar. Till nästa lågkonjunktur är säkert elektrifieringen genomförd.
Med hög inflation med högre räntor kommer elektrifieringen ta längre tid tror jag.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av TiborBlomhall »

Håller med, räntor och konjunktur påverkar mer än bensin- och dieselpriset.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Bengt-re »

TiborBlomhall skrev: 07 maj 2023 21:18
Håller med, räntor och konjunktur påverkar mer än bensin- och dieselpriset.
Handlar väl mest om att man skall fullfölja sitt avtal med Putin och Orban.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Fredrik j »

Bengt-re skrev: 07 maj 2023 21:24
TiborBlomhall skrev: 07 maj 2023 21:18
Håller med, räntor och konjunktur påverkar mer än bensin- och dieselpriset.
Handlar väl mest om att man skall fullfölja sitt avtal med Putin och Orban.
Så du tror Kristersson har ett avtal med Putin om det svenska dieselpriset?
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av niklas12 »

Just dieseln har mest avgörande betydelse för industrin och jordbruket att avvika alldeles för mycket från övriga EU sänker Sveriges konkurrenskraft och gynnar importen.

Svensk diesel är idag dyrast i världen följt av Monaco och Hongkong. Nya siffror från GlobalPetrolProces visar att svensk diesel är 30 procent högre än EU:s genomsnittpris.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av mickeisol »

Elbilarna är på full rull att ta över, oavsett reduktionsplikt i lilla sverige.
Sen är frågan om blasket som blandas i är så bra:
https://www.tn.se/naringsliv/28056/milj ... -klimatet/

Samma med etanolen, det är väl inte så att etanolen kommer från exvis en avskogning i brasilien?
Nu är det ju hur många som helst youtubers som pladdrar tesla, men om sånt här skulle vara sant

https://www.youtube.com/watch?v=qykzCxSNAFM

så kan man undra hur dom gamla fossilbilstillverkarna ska klara sig, teslas marknadsandelar gnager ju på dom lönsamma fossilbilarna,
och är dom traditionella biltillverkarnas elbilar lönsamma i konkurrens med tesla?
catls 500wh/kg batterier etc kommer ju att möjliggöra mycket, och vad har tesla i pipeline? northvolt pratar ju 400wh/kg

Med andra ord reduktionsplikt i sverige är ju bara trams
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Fredrik j »

mickeisol skrev: 07 maj 2023 22:43
Elbilarna är på full rull att ta över, oavsett reduktionsplikt i lilla sverige.
Sen är frågan om blasket som blandas i är så bra:
https://www.tn.se/naringsliv/28056/milj ... -klimatet/

Samma med etanolen, det är väl inte så att etanolen kommer från exvis en avskogning i brasilien?
Nu är det ju hur många som helst youtubers som pladdrar tesla, men om sånt här skulle vara sant

https://www.youtube.com/watch?v=qykzCxSNAFM

så kan man undra hur dom gamla fossilbilstillverkarna ska klara sig, teslas marknadsandelar gnager ju på dom lönsamma fossilbilarna,
och är dom traditionella biltillverkarnas elbilar lönsamma i konkurrens med tesla?
catls 500wh/kg batterier etc kommer ju att möjliggöra mycket, och vad har tesla i pipeline? northvolt pratar ju 400wh/kg

Med andra ord reduktionsplikt i sverige är ju bara trams
Det handlar inte om biltillverkarna utan om att få ner inflationen.
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2019 08:34

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Marsa »

niklas12 skrev: 07 maj 2023 21:40
Svensk diesel är idag dyrast i världen följt av Monaco och Hongkong. Nya siffror från GlobalPetrolProces visar att svensk diesel är 30 procent högre än EU:s genomsnittpris.
Nja. Både Monaco och Hongkong har faktiskt högre pris än Sverige, samt även Finland, Schweiz, Island och Centralafrikanska republiken.
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av tesla newbie »

Det såldes över 70000 Model Y i europa i Q1 i år: https://www.autocarpro.in/news-internat ... ion-114781

Endast 3600 av dessa såldes i Sverige så jag tror inte att sänking av reduktionsplikten kommer påverka speciellt mycket. Dessutom har det ju varit i stort sett lika dyrt att snabbladda elbil i vinter som att köra fossibil, men ändå har Tesla sålts i mängder i Sverige. Jag tror att tiden är inne då elbilar börjar sälja för att de faktiskt, bortsett från räckvidd, är bättre än fossibilar, inte för att de har lägre TCO. Precis som att en smartphone är bättre än en dumbphone utom när det gäller standby-tid.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av taliz »

Så jävla korkat av regeringen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av R_Edvinsson »

taliz skrev: 08 maj 2023 11:48
Så jävla korkat av regeringen.
Anser nog att det är ett bra drag såhär när inflationen slår i taket och familjers disponibla inkomst totalt urholkats.

Alternativet mot att sänka reduktionsplikten vore att höga ersättningar och bidrag och då är reduceringen vida överlägsen.

Sen har beslutet noll påverkan på klimatet globalt och tillkom enbart för att kompensera för en överenskommelse om ett nerlagt raffinaderi.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av taliz »

R_Edvinsson skrev: 08 maj 2023 11:55
taliz skrev: 08 maj 2023 11:48
Så jävla korkat av regeringen.
Anser nog att det är ett bra drag såhär när inflationen slår i taket och familjers disponibla inkomst totalt urholkats.

Alternativet mot att sänka reduktionsplikten vore att höga ersättningar och bidrag och då är reduceringen vida överlägsen.

Sen har beslutet noll påverkan på klimatet globalt och tillkom enbart för att kompensera för en överenskommelse om ett nerlagt raffinaderi.
Drivmedelsjätten Preem tror inte på Tidöpartiernas uppskattning att dieselpriset kan bli 5:50 kronor billigare med sänkt reduktionsplikt.
– Det finns ingen i branschen som tror att det kommer att bli i närheten av den siffran, säger presschefen Dani Backteg till Svenska Dagbladet.

Han varnar i stället för att det kan bli en bristsituation på diesel, eftersom det kommer att behövas mer fossil olja.
För egen del investerar Preem mångmiljardbelopp i att ställa om sin verksamhet till produktion av fossilfritt. Den strategin ligger fast, trots regeringens besked.

– Efterfrågan på fossilolja kommer på sikt att försvinna och utsläppen måste minska. Därför finns det ingen återvändo, säger Dani Backteg till tidningen.
Kort sagt kommer priserna inte gå ner. Bolagen har långsiktiga investeringar som de måste få täckning för på ett eller annat sätt.

https://svt.se/nyheter/inrikes/preem-om ... are-diesel
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av BigEasy »

taliz skrev: 08 maj 2023 12:00
R_Edvinsson skrev: 08 maj 2023 11:55
taliz skrev: 08 maj 2023 11:48
Så jävla korkat av regeringen.
Anser nog att det är ett bra drag såhär när inflationen slår i taket och familjers disponibla inkomst totalt urholkats.

Alternativet mot att sänka reduktionsplikten vore att höga ersättningar och bidrag och då är reduceringen vida överlägsen.

Sen har beslutet noll påverkan på klimatet globalt och tillkom enbart för att kompensera för en överenskommelse om ett nerlagt raffinaderi.
Drivmedelsjätten Preem tror inte på Tidöpartiernas uppskattning att dieselpriset kan bli 5:50 kronor billigare med sänkt reduktionsplikt.
– Det finns ingen i branschen som tror att det kommer att bli i närheten av den siffran, säger presschefen Dani Backteg till Svenska Dagbladet.

Han varnar i stället för att det kan bli en bristsituation på diesel, eftersom det kommer att behövas mer fossil olja.
För egen del investerar Preem mångmiljardbelopp i att ställa om sin verksamhet till produktion av fossilfritt. Den strategin ligger fast, trots regeringens besked.

– Efterfrågan på fossilolja kommer på sikt att försvinna och utsläppen måste minska. Därför finns det ingen återvändo, säger Dani Backteg till tidningen.
Kort sagt kommer priserna inte gå ner. Bolagen har långsiktiga investeringar som de måste få täckning för på ett eller annat sätt.

https://svt.se/nyheter/inrikes/preem-om ... are-diesel
Det är klart priserna kommer gå ner. Inte bara på diesel utan även på mat, transporter osv osv. Är otroligt bra för alla.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 569
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Elmil »

Plikten gäller väl miniminivå för inblandning - det finns väl ingen lag som tvingar branschen att sänka?
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Delta »

Påverkar inte
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av taliz »

BigEasy skrev: 08 maj 2023 12:08
taliz skrev: 08 maj 2023 12:00
R_Edvinsson skrev: 08 maj 2023 11:55
taliz skrev: 08 maj 2023 11:48
Så jävla korkat av regeringen.
Anser nog att det är ett bra drag såhär när inflationen slår i taket och familjers disponibla inkomst totalt urholkats.

Alternativet mot att sänka reduktionsplikten vore att höga ersättningar och bidrag och då är reduceringen vida överlägsen.

Sen har beslutet noll påverkan på klimatet globalt och tillkom enbart för att kompensera för en överenskommelse om ett nerlagt raffinaderi.
Drivmedelsjätten Preem tror inte på Tidöpartiernas uppskattning att dieselpriset kan bli 5:50 kronor billigare med sänkt reduktionsplikt.
– Det finns ingen i branschen som tror att det kommer att bli i närheten av den siffran, säger presschefen Dani Backteg till Svenska Dagbladet.

Han varnar i stället för att det kan bli en bristsituation på diesel, eftersom det kommer att behövas mer fossil olja.
För egen del investerar Preem mångmiljardbelopp i att ställa om sin verksamhet till produktion av fossilfritt. Den strategin ligger fast, trots regeringens besked.

– Efterfrågan på fossilolja kommer på sikt att försvinna och utsläppen måste minska. Därför finns det ingen återvändo, säger Dani Backteg till tidningen.
Kort sagt kommer priserna inte gå ner. Bolagen har långsiktiga investeringar som de måste få täckning för på ett eller annat sätt.

https://svt.se/nyheter/inrikes/preem-om ... are-diesel
Det är klart priserna kommer gå ner. Inte bara på diesel utan även på mat, transporter osv osv. Är otroligt bra för alla.
Finns som sagt inte mycket som talar för det. Det är oljebolagen som styr priset, inte regeringen. Kostnaderna för gjorda och planerade investeringar kommer inte försvinna över en natt.
De måste betalas på ett eller annat sätt, och det görs av slutkund vid pumpen.

Dvs priserna kommer inte gå ner noterbart. Dessutom kommer Sverige tvingas köpa enormt dyra utsläppsrätter, något som vi alla skattebetalare får stå för.
I slutänden kommer vi alltså öka utsläpp OCH kostnad. Idiotiskt som sagt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar