Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Hur påverkas den svenska fordonsflottan av reduktionspliktssänkningen?

Omröstningen slutade 14 maj 2023 18:11

Försäljningen av fossilbilar kommer att öka som följd
10
10%
Övergången till elbilar stoppas inte men takten minskar märkbart
25
26%
Övergången till elbilar påverkas som högst inom felmarginalen men det fördröjer elektrifieringen av tung trafik
18
19%
Elektrifieringen av fordonsflottan påverkas inte nämnvärt
43
45%
 
Antal röster: 96

Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 495
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Collin87 »

Piggelin skrev: 09 maj 2023 13:51
Legato skrev: 09 maj 2023 11:02
Piggelin skrev: 09 maj 2023 10:17
Maw skrev: 09 maj 2023 10:08

Du har fel helt enkelt. Vill man köra en bil som uppfyller mina kriterier så är el billigast. Jag kör en Polestar 2 DM LR vilket uppfyller mina krav på prestanda, design, materialval, paraktikalitet och storlek. Motsvarande fossilbil som kommer närmast är Volvo S60 T8 bortsett från eldriftens fördelar som den förstås inte uppfyller. Volvon skulle bli betydligt dyrare.
Vad är det för svammel, vi pratar om att köra billigt. Det är som att jag skulle säga att fossibilar alltid är billigare för att min kriterier är att bilen måste köras på diesel.

Om man ska köra billigt köra man som sagt inte el.
Som alltid är det du som svamlar.

Verkligheten är som vanligt långt mer nyanserad.

Överlägset lägst milkostnad har en elbil om man kör riktigt, riktigt mycket med tillgång till billig eller gratis laddning.

Kör man riktigt lite så är en fossil mycket billigare (men då är det också generellt billigare att inte ha bil alls).

För de allra flesta hamnar man dock någonstans mellan dessa extremscenarion och då beror det på en rad individuella preferenser och förutsättningar.

Generaliseringar om att elbil eller fossilbil alltid är billigast är givetvis total idioti.
Du säger att jag svamlar och sen säger du exakt det jag sa, att de som kör normalt antal mil kör billigast med fossila bilar... :roll:

Jag har ALDRIG sagt att fossilt är billigast för de som kör som dårar/Taxichaufförer.

Hur många mil kör du per år?

Eftersom man tydligen är en dåre om man kör 3000 mil/år eller mer.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Piggelin
Inlägg: 593
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Piggelin »

Collin87 skrev: 09 maj 2023 14:15


Hur många mil kör du per år?

Eftersom man tydligen är en dåre om man kör 3000 mil/år eller mer.
Ja det är ju typ tre gånger mer än snittet, så det får anses vara väldigt mycket ja.

Själv ligger jag där runt snittet, 1000 mil ca.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av BigEasy »

Piggelin skrev: 09 maj 2023 14:23
Collin87 skrev: 09 maj 2023 14:15


Hur många mil kör du per år?

Eftersom man tydligen är en dåre om man kör 3000 mil/år eller mer.
Ja det är ju typ tre gånger mer än snittet, så det får anses vara väldigt mycket ja.

Själv ligger jag där runt snittet, 1000 mil ca.
Gissar att mediankörsträckan ligger betydligt högre än de 1240 milen som medelkörsträckan ligger på. Dessutom körs nya bilar betydligt mer än äldre och elbilar är oftast ganska nya.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 495
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Collin87 »

Piggelin skrev: 09 maj 2023 14:23
Collin87 skrev: 09 maj 2023 14:15


Hur många mil kör du per år?

Eftersom man tydligen är en dåre om man kör 3000 mil/år eller mer.
Ja det är ju typ tre gånger mer än snittet, så det får anses vara väldigt mycket ja.

Själv ligger jag där runt snittet, 1000 mil ca.
Snittet är ca 1200 mil/år och innefattar exempelvis entusiastbilar och bilar som knappt används.
Är snittet verkligen rimligt att anse som det "normala"?

Jag är knappast ensam om att ha över 4 mil till jobbet enkel väg, räcker att du bor i en kranskommun till en storstad men kanske jobbar inne i stan eller tvärtom så har du den sträckan så detta innefattar inte bara oss som väljer att bo på landsbygd.

Alla jobbar inte på samma ort som dom valt att bo.
Milen plockar på fort bara för att åka till jobbet.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Piggelin
Inlägg: 593
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Piggelin »

Collin87 skrev: 09 maj 2023 14:46

Snittet är ca 1200 mil/år och innefattar exempelvis entusiastbilar och bilar som knappt används.
Är snittet verkligen rimligt att anse som det "normala"?

Jag är knappast ensam om att ha över 4 mil till jobbet enkel väg, räcker att du bor i en kranskommun till en storstad men kanske jobbar inne i stan eller tvärtom så har du den sträckan så detta innefattar inte bara oss som väljer att bo på landsbygd.

Alla jobbar inte på samma ort som dom valt att bo.
Milen plockar på fort bara för att åka till jobbet.
Snittet för 2022 är 1126 mil (privatpersoner körde i genomsnitt 1 082 mil och de
som ägs av en juridisk person körde 1 257 mil.).

Snittet innehåller även Taxis, som bör utnumrera antalet "entusiastbilar" med råge.

Det är ingen rättighet att få bo vart man vill i förhållande till var man jobbar, därför måste man börja straffskatta extremförare hårt.
Dy får flytta så du kan åka tåg/buss eller annat i så fall.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 495
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Collin87 »

Piggelin skrev: 09 maj 2023 14:51
Collin87 skrev: 09 maj 2023 14:46

Snittet är ca 1200 mil/år och innefattar exempelvis entusiastbilar och bilar som knappt används.
Är snittet verkligen rimligt att anse som det "normala"?

Jag är knappast ensam om att ha över 4 mil till jobbet enkel väg, räcker att du bor i en kranskommun till en storstad men kanske jobbar inne i stan eller tvärtom så har du den sträckan så detta innefattar inte bara oss som väljer att bo på landsbygd.

Alla jobbar inte på samma ort som dom valt att bo.
Milen plockar på fort bara för att åka till jobbet.
Snittet för 2022 är 1126 mil (privatpersoner körde i genomsnitt 1 082 mil och de
som ägs av en juridisk person körde 1 257 mil.).

Det är ingen rättighet att få bo vart man vill i förhållande till var man jobbar, därför måste man börja straffskatta extremförare hårt.
Dy får flytta så du kan åka tåg/buss eller annat i så fall.
Dummaste jag hört.

Nu orkar jag inte besvära mig mer med allt ditt hittepå.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Piggelin
Inlägg: 593
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Piggelin »

Collin87 skrev: 09 maj 2023 14:59

Dummaste jag hört.

Nu orkar jag inte besvära mig mer med allt ditt hittepå.
vad har jag hittat på? Du tror att det är hållbart att köra så mycket bil som du gör? Otroligt själviskt tänkt.
Du får flytta, eller börja betala ordentligt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Legato »

Piggelin skrev: 09 maj 2023 13:51
Legato skrev: 09 maj 2023 11:02
Piggelin skrev: 09 maj 2023 10:17
Maw skrev: 09 maj 2023 10:08

Du har fel helt enkelt. Vill man köra en bil som uppfyller mina kriterier så är el billigast. Jag kör en Polestar 2 DM LR vilket uppfyller mina krav på prestanda, design, materialval, paraktikalitet och storlek. Motsvarande fossilbil som kommer närmast är Volvo S60 T8 bortsett från eldriftens fördelar som den förstås inte uppfyller. Volvon skulle bli betydligt dyrare.
Vad är det för svammel, vi pratar om att köra billigt. Det är som att jag skulle säga att fossibilar alltid är billigare för att min kriterier är att bilen måste köras på diesel.

Om man ska köra billigt köra man som sagt inte el.
Som alltid är det du som svamlar.

Verkligheten är som vanligt långt mer nyanserad.

Överlägset lägst milkostnad har en elbil om man kör riktigt, riktigt mycket med tillgång till billig eller gratis laddning.

Kör man riktigt lite så är en fossil mycket billigare (men då är det också generellt billigare att inte ha bil alls).

För de allra flesta hamnar man dock någonstans mellan dessa extremscenarion och då beror det på en rad individuella preferenser och förutsättningar.

Generaliseringar om att elbil eller fossilbil alltid är billigast är givetvis total idioti.
Du säger att jag svamlar och sen säger du exakt det jag sa, att de som kör normalt antal mil kör billigast med fossila bilar... :roll:

Jag har ALDRIG sagt att fossilt är billigast för de som kör som dårar/Taxichaufförer.
Nej det var inte alls det du skrev. Vad du faktiskt skrev är citerar ovan. Att du konstant ljuger ihop en alternativ verklighet har vi dock sett många gånger förr.

Det du faktiskt skrev var:
"Om man ska köra billigt köra man som sagt inte el."

Det är en totalt inkorrekt generalisering. Om man ska köra riktigt billigt är tvärtom el en förutsättning.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av mati »

BigEasy skrev: 09 maj 2023 14:35
Piggelin skrev: 09 maj 2023 14:23
Collin87 skrev: 09 maj 2023 14:15


Hur många mil kör du per år?

Eftersom man tydligen är en dåre om man kör 3000 mil/år eller mer.
Ja det är ju typ tre gånger mer än snittet, så det får anses vara väldigt mycket ja.

Själv ligger jag där runt snittet, 1000 mil ca.
Gissar att mediankörsträckan ligger betydligt högre än de 1240 milen som medelkörsträckan ligger på. Dessutom körs nya bilar betydligt mer än äldre och elbilar är oftast ganska nya.
Det hade faktiskt varit intressant att veta mediankörsträckan. Vi bor ute på vischan och måste använda bilen till precis allt. Sambon pendlar till jobbet 6 mil/dag och hennes bil går ungefär 2000-2500 mil/år. Det innefattar pendling och en del privata turer. Jag tycker att det är ganska många mil, ungefär dubbelt så mycket som snittbilen alltså. Och jag tror att de flesta häromkring kör lika mycket.
Ändå så har vi precis med nöd och näppe kört in merkostnaden för e-Golfen först nu efter 5 år och drygt 10000 mil. Vi har kanske sparat 80-tusen i soppa, men den kostade ju 200-tusen (-ish) mer än en motsvarande fossilbil. Och så mellan 5 och 6% ränta på det. Tack vare hyfsat lågt förmånsvärde och miljöbonus är den nu kanske ikapp om man räknar in att den troligen har ett högre restvärde än fossilbilen. Men som privatköp hade det tagit ännu längre tid. Och då kör vi som sagt relativt mycket.
Min Ioniq går bara 1200 mil/år. Den kommer aldrig gå plus jämfört med en fossilbil. Det är det värt tycker jag, en ren principfråga för mig, men man får ju vara ärlig och erkänna att det krävs många mil per år för en elbil att bli lönsam.
Och en sak är säker, den dagen det krisar så man får svårt att betala räkningar så är det elbilarna som ryker först. Hade vi inte redan haft elbilar så hade vi troligen inte skaffat elbil idag heller. Då hade jag resonerat precis som alla mina kollegor och vänner som kör vidare med sina fossilbrännare: "Jag avvaktar och ser vad som händer, kanske sen men inte nu, det blir för dyrt."
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Dafro »

Collin87 skrev: 09 maj 2023 14:46
Piggelin skrev: 09 maj 2023 14:23
Collin87 skrev: 09 maj 2023 14:15


Hur många mil kör du per år?

Eftersom man tydligen är en dåre om man kör 3000 mil/år eller mer.
Ja det är ju typ tre gånger mer än snittet, så det får anses vara väldigt mycket ja.

Själv ligger jag där runt snittet, 1000 mil ca.
Snittet är ca 1200 mil/år och innefattar exempelvis entusiastbilar och bilar som knappt används.
Är snittet verkligen rimligt att anse som det "normala"?

Jag är knappast ensam om att ha över 4 mil till jobbet enkel väg, räcker att du bor i en kranskommun till en storstad men kanske jobbar inne i stan eller tvärtom så har du den sträckan så detta innefattar inte bara oss som väljer att bo på landsbygd.

Alla jobbar inte på samma ort som dom valt att bo.
Milen plockar på fort bara för att åka till jobbet.
Håller med, men jag kommer väl bara få knappt 1.5 mil när jag byter jobb vid månadsskiftet men jag åker hem på lunchen för att gå ut med hunden så då blir det ju 6 mil om dagen på ett ungefär.

Finns många äldr med bil som bara kör på sommaren mm så 1000 känns inte rimligt men ev 1500 men som någon skrev så körs nyare bilar löngre, kommer nog upp i uppåt 3000 mil nästa år kanske när vi avvecklar vår leaf.

Kommer nog aldrig bli ekonomi i att köra min IX jämfört med att köra en Kia sorento eller vad jag ska jämföra med för ”likvärdig” bil, dock bara storleksmässigt. Men är riktigt trevlig. :D
27,8 kWp solceller
Piggelin
Inlägg: 593
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Piggelin »

Legato skrev: 09 maj 2023 16:34
Piggelin skrev: 09 maj 2023 13:51
Legato skrev: 09 maj 2023 11:02
Piggelin skrev: 09 maj 2023 10:17
Maw skrev: 09 maj 2023 10:08

Du har fel helt enkelt. Vill man köra en bil som uppfyller mina kriterier så är el billigast. Jag kör en Polestar 2 DM LR vilket uppfyller mina krav på prestanda, design, materialval, paraktikalitet och storlek. Motsvarande fossilbil som kommer närmast är Volvo S60 T8 bortsett från eldriftens fördelar som den förstås inte uppfyller. Volvon skulle bli betydligt dyrare.
Vad är det för svammel, vi pratar om att köra billigt. Det är som att jag skulle säga att fossibilar alltid är billigare för att min kriterier är att bilen måste köras på diesel.

Om man ska köra billigt köra man som sagt inte el.
Som alltid är det du som svamlar.

Verkligheten är som vanligt långt mer nyanserad.

Överlägset lägst milkostnad har en elbil om man kör riktigt, riktigt mycket med tillgång till billig eller gratis laddning.

Kör man riktigt lite så är en fossil mycket billigare (men då är det också generellt billigare att inte ha bil alls).

För de allra flesta hamnar man dock någonstans mellan dessa extremscenarion och då beror det på en rad individuella preferenser och förutsättningar.

Generaliseringar om att elbil eller fossilbil alltid är billigast är givetvis total idioti.
Du säger att jag svamlar och sen säger du exakt det jag sa, att de som kör normalt antal mil kör billigast med fossila bilar... :roll:

Jag har ALDRIG sagt att fossilt är billigast för de som kör som dårar/Taxichaufförer.
Nej det var inte alls det du skrev. Vad du faktiskt skrev är citerar ovan. Att du konstant ljuger ihop en alternativ verklighet har vi dock sett många gånger förr.

Det du faktiskt skrev var:
"Om man ska köra billigt köra man som sagt inte el."

Det är en totalt inkorrekt generalisering. Om man ska köra riktigt billigt är tvärtom el en förutsättning.
Det var ju längre ner. Lite längre upp skrev jag följande. Texten du citerar är en fortsättning på det argumentet...

"Fast om man är ute efter att köra billig så väljer man väl den bil som är billigast och inte mellan två dyra bilar? Jag förstår inte riktigt hur du tänker här...
Då är det aldrig elektriskt med dagens priser och med normalt antal mil per år."

Du måste hänga med i hela diskussion.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Legato »

Piggelin skrev: 09 maj 2023 16:54
Legato skrev: 09 maj 2023 16:34
Piggelin skrev: 09 maj 2023 13:51
Legato skrev: 09 maj 2023 11:02
Piggelin skrev: 09 maj 2023 10:17


Vad är det för svammel, vi pratar om att köra billigt. Det är som att jag skulle säga att fossibilar alltid är billigare för att min kriterier är att bilen måste köras på diesel.

Om man ska köra billigt köra man som sagt inte el.
Som alltid är det du som svamlar.

Verkligheten är som vanligt långt mer nyanserad.

Överlägset lägst milkostnad har en elbil om man kör riktigt, riktigt mycket med tillgång till billig eller gratis laddning.

Kör man riktigt lite så är en fossil mycket billigare (men då är det också generellt billigare att inte ha bil alls).

För de allra flesta hamnar man dock någonstans mellan dessa extremscenarion och då beror det på en rad individuella preferenser och förutsättningar.

Generaliseringar om att elbil eller fossilbil alltid är billigast är givetvis total idioti.
Du säger att jag svamlar och sen säger du exakt det jag sa, att de som kör normalt antal mil kör billigast med fossila bilar... :roll:

Jag har ALDRIG sagt att fossilt är billigast för de som kör som dårar/Taxichaufförer.
Nej det var inte alls det du skrev. Vad du faktiskt skrev är citerar ovan. Att du konstant ljuger ihop en alternativ verklighet har vi dock sett många gånger förr.

Det du faktiskt skrev var:
"Om man ska köra billigt köra man som sagt inte el."

Det är en totalt inkorrekt generalisering. Om man ska köra riktigt billigt är tvärtom el en förutsättning.
Det var ju längre ner. Lite längre upp skrev jag följande. Texten du citerar är en fortsättning på det argumentet...

"Fast om man är ute efter att köra billig så väljer man väl den bil som är billigast och inte mellan två dyra bilar? Jag förstår inte riktigt hur du tänker här...
Då är det aldrig elektriskt med dagens priser och med normalt antal mil per år."

Du måste hänga med i hela diskussion.
Aha, så man måste veta vilka meningar du menar och vilka du inte menar.

" Om man ska köra billigt köra man som sagt inte el." var alltså något du egentligen inte alls menade.

Strålande logik återigen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Fredrik j »

Piggelin skrev: 09 maj 2023 14:51
Collin87 skrev: 09 maj 2023 14:46

Snittet är ca 1200 mil/år och innefattar exempelvis entusiastbilar och bilar som knappt används.
Är snittet verkligen rimligt att anse som det "normala"?

Jag är knappast ensam om att ha över 4 mil till jobbet enkel väg, räcker att du bor i en kranskommun till en storstad men kanske jobbar inne i stan eller tvärtom så har du den sträckan så detta innefattar inte bara oss som väljer att bo på landsbygd.

Alla jobbar inte på samma ort som dom valt att bo.
Milen plockar på fort bara för att åka till jobbet.
Snittet för 2022 är 1126 mil (privatpersoner körde i genomsnitt 1 082 mil och de
som ägs av en juridisk person körde 1 257 mil.).

Snittet innehåller även Taxis, som bör utnumrera antalet "entusiastbilar" med råge.

Det är ingen rättighet att få bo vart man vill i förhållande till var man jobbar, därför måste man börja straffskatta extremförare hårt.
Dy får flytta så du kan åka tåg/buss eller annat i så fall.
Du får hålla isär medelkörsträcka och mediankörsträcka. Mediansiffran är betydligt högre.

Statistiken baseras på mätarställningar avlästa vid kontrollbesiktning. En entusiastbil som rullat 40mil sedan sist drar ner medelsiffran.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3297
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Maw »

Jag kör helt normala 4000 mil med min Polestar per år. Den uppfyller min kravbild.

Motsvarande fossilbil som uppfyller samma kravbild hade:
- Haft högre inköpspris
- Inte fått bonus
- Haft malusskatt
- Haft betydligt högre förmånsvärde
- Haft en drivmedelskostnad på runt 20 kr/mil istället för 4 kr/mil
- Inte varit lika kul att köra
- Varit mycket sämre för miljön
- Haft högre servicekostnad
- Slitit mer däck
- Haft sämre andrahandsvärde

Valet är enkelt, elbilen är i mitt fall både bättre och mycket billigare :)
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Fredrik j »

Maw skrev: 09 maj 2023 17:15
Jag kör helt normala 4000 mil med min Polestar per år. Den uppfyller min kravbild.

Motsvarande fossilbil som uppfyller samma kravbild hade:
- Haft högre inköpspris
- Inte fått bonus
- Haft malusskatt
- Haft betydligt högre förmånsvärde
- Haft en drivmedelskostnad på runt 20 kr/mil istället för 4 kr/mil
- Inte varit lika kul att köra
- Varit mycket sämre för miljön
- Haft högre servicekostnad
- Slitit mer däck
- Haft sämre andrahandsvärde

Valet är enkelt, elbilen är i mitt fall både bättre och mycket billigare :)
Jag håller i princip med dig men det där med "Slitit mer däck" blir man ju nyfiken på.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av mati »

Maw skrev: 09 maj 2023 17:15
Jag kör helt normala 4000 mil med min Polestar per år. Den uppfyller min kravbild.

Motsvarande fossilbil som uppfyller samma kravbild hade:
- Haft högre inköpspris
- Inte fått bonus
- Haft malusskatt
- Haft betydligt högre förmånsvärde
- Haft en drivmedelskostnad på runt 20 kr/mil istället för 4 kr/mil
- Inte varit lika kul att köra
- Varit mycket sämre för miljön
- Haft högre servicekostnad
- Slitit mer däck
- Haft sämre andrahandsvärde

Valet är enkelt, elbilen är i mitt fall både bättre och mycket billigare :)
Låter helt rimligt förutom det fetmarkerade. Nyfiken vilken fossilbil du jämför med. Jag antar att det är nån form av prestandabil eftersom du dessutom sätter en drivmedelskostnad på 20kr/mil. Själv hade jag räknat med inte mycket mer än hälften.
Men i så fall är jag helt med på att en Polestar är billigare. För egen del hade jag aldrig kunnat motivera den med ekonomiska argument.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3297
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev: 09 maj 2023 17:17
Maw skrev: 09 maj 2023 17:15
Jag kör helt normala 4000 mil med min Polestar per år. Den uppfyller min kravbild.

Motsvarande fossilbil som uppfyller samma kravbild hade:
- Haft högre inköpspris
- Inte fått bonus
- Haft malusskatt
- Haft betydligt högre förmånsvärde
- Haft en drivmedelskostnad på runt 20 kr/mil istället för 4 kr/mil
- Inte varit lika kul att köra
- Varit mycket sämre för miljön
- Haft högre servicekostnad
- Slitit mer däck
- Haft sämre andrahandsvärde

Valet är enkelt, elbilen är i mitt fall både bättre och mycket billigare :)
Jag håller i princip med dig men det där med "Slitit mer däck" blir man ju nyfiken på.
Ja, den är lite speciell och enbart min egen erfarenhet jämfört med tidigare bilar :)

Min Polestar är väldigt snäll mot däcken. Jag misstänker helt enkelt att den är väldigt snabb och exakt i regleringen av vridmoment till hjulen på en nivå som inte är möjlig med en förbränningsmotor.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av LarsOJ »

Apropå reduktionsplikten och onödigt hög inblandning i bensin/diesel. Grejen är ju att vi inte får någonting för detta förutom högre priser på allt. Ingen samhällsnytta och exakt samma co2 utsläpp.

Lite mer kalhyggen i Amazonas iofs.

Bregottpaketet kostar 70 spänn enbart för att diesel och elkostnader ökat. Inget mervärdesskapande arbete har utförts.
Senast redigerad av LarsOJ, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av nek0 »

Rätt roligt läsa gång på gång samma text.
Alla vet bäst vad alla behöver.
Jag tycker att alla vet bäst vad de själva behöver.
Själv vill jag ha en elbil men hittar ingen som klarar det bilen jag har idag gör. Elbilen behöver inte vara billigare än bilen jag har idag, men jag vill inte betala mer för den heller.
Det är meningslöst diskutera något utan argument.
Alla som idag kör prestanda elbilar, körde inte prestanda avgasbilar innan bytet.
Vi som är "mindre vetande" ställer frågor, men aldrig får svar.
Att man inte svarar bekräftar att de man diskuterar med inte har några svar som håller utan bara pratar för att de är uttråkade.
Kör vad du vill och sluta predika för andra är mitt råd.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3297
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Maw »

mati skrev: 09 maj 2023 17:24
Maw skrev: 09 maj 2023 17:15
Jag kör helt normala 4000 mil med min Polestar per år. Den uppfyller min kravbild.

Motsvarande fossilbil som uppfyller samma kravbild hade:
- Haft högre inköpspris
- Inte fått bonus
- Haft malusskatt
- Haft betydligt högre förmånsvärde
- Haft en drivmedelskostnad på runt 20 kr/mil istället för 4 kr/mil
- Inte varit lika kul att köra
- Varit mycket sämre för miljön
- Haft högre servicekostnad
- Slitit mer däck
- Haft sämre andrahandsvärde

Valet är enkelt, elbilen är i mitt fall både bättre och mycket billigare :)
Låter helt rimligt förutom det fetmarkerade. Nyfiken vilken fossilbil du jämför med. Jag antar att det är nån form av prestandabil eftersom du dessutom sätter en drivmedelskostnad på 20kr/mil. Själv hade jag räknat med inte mycket mer än hälften.
Men i så fall är jag helt med på att en Polestar är billigare. För egen del hade jag aldrig kunnat motivera den med ekonomiska argument.
Prestandan och t ex metalliclack går förstås inte motivera ekonomiskt men för mig var det viktigt den här gången.

En PS2 LR DM ligger på 674'
En BMW M440i xDrive Coupé skulle väl kunna sägas vara motsvarande och kostar 724'
Nöjer man sig med en Volvo S60 T8 kommer man undan med lite mindre än PS2:an kostar
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Dafro »

nek0 skrev: 09 maj 2023 17:40
Rätt roligt läsa gång på gång samma text.
Alla vet bäst vad alla behöver.
Jag tycker att alla vet bäst vad de själva behöver.
Själv vill jag ha en elbil men hittar ingen som klarar det bilen jag har idag gör. Elbilen behöver inte vara billigare än bilen jag har idag, men jag vill inte betala mer för den heller.
Det är meningslöst diskutera något utan argument.
Alla som idag kör prestanda elbilar, körde inte prestanda avgasbilar innan bytet.
Vi som är "mindre vetande" ställer frågor, men aldrig får svar.
Att man inte svarar bekräftar att de man diskuterar med inte har några svar som håller utan bara pratar för att de är uttråkade.
Kör vad du vill och sluta predika för andra är mitt råd.
Vad är det som din nuvarande bil klarar men ingen elbil?
Till samma kostnad kan jag förstå men om vi släpper det för nu.

Ang prestanda elbilar så tycker jag att det för mig ör helt onödigt med 523 hk och uppåt 700 nm men (nästan) den enda bil som uppfyller mitt krav på räckvidd, storlek och komfort. Skulle räcka gott med 250 hk, såg idag att Kia ev9 bara ska säljas med awd och fler hk, skulle hellre välja 2wd med liten motor och löngre räckvidd.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av nek0 »

Dafro skrev: 09 maj 2023 18:52
nek0 skrev: 09 maj 2023 17:40
Rätt roligt läsa gång på gång samma text.
Alla vet bäst vad alla behöver.
Jag tycker att alla vet bäst vad de själva behöver.
Själv vill jag ha en elbil men hittar ingen som klarar det bilen jag har idag gör. Elbilen behöver inte vara billigare än bilen jag har idag, men jag vill inte betala mer för den heller.
Det är meningslöst diskutera något utan argument.
Alla som idag kör prestanda elbilar, körde inte prestanda avgasbilar innan bytet.
Vi som är "mindre vetande" ställer frågor, men aldrig får svar.
Att man inte svarar bekräftar att de man diskuterar med inte har några svar som håller utan bara pratar för att de är uttråkade.
Kör vad du vill och sluta predika för andra är mitt råd.
Vad är det som din nuvarande bil klarar men ingen elbil?
Till samma kostnad kan jag förstå men om vi släpper det för nu.

Ang prestanda elbilar så tycker jag att det för mig ör helt onödigt med 523 hk och uppåt 700 nm men (nästan) den enda bil som uppfyller mitt krav på räckvidd, storlek och komfort. Skulle räcka gott med 250 hk, såg idag att Kia ev9 bara ska säljas med awd och fler hk, skulle hellre välja 2wd med liten motor och löngre räckvidd.
TCO
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Dafro »

nek0 skrev: 09 maj 2023 19:04
Dafro skrev: 09 maj 2023 18:52
nek0 skrev: 09 maj 2023 17:40
Rätt roligt läsa gång på gång samma text.
Alla vet bäst vad alla behöver.
Jag tycker att alla vet bäst vad de själva behöver.
Själv vill jag ha en elbil men hittar ingen som klarar det bilen jag har idag gör. Elbilen behöver inte vara billigare än bilen jag har idag, men jag vill inte betala mer för den heller.
Det är meningslöst diskutera något utan argument.
Alla som idag kör prestanda elbilar, körde inte prestanda avgasbilar innan bytet.
Vi som är "mindre vetande" ställer frågor, men aldrig får svar.
Att man inte svarar bekräftar att de man diskuterar med inte har några svar som håller utan bara pratar för att de är uttråkade.
Kör vad du vill och sluta predika för andra är mitt råd.
Vad är det som din nuvarande bil klarar men ingen elbil?
Till samma kostnad kan jag förstå men om vi släpper det för nu.

Ang prestanda elbilar så tycker jag att det för mig ör helt onödigt med 523 hk och uppåt 700 nm men (nästan) den enda bil som uppfyller mitt krav på räckvidd, storlek och komfort. Skulle räcka gott med 250 hk, såg idag att Kia ev9 bara ska säljas med awd och fler hk, skulle hellre välja 2wd med liten motor och löngre räckvidd.
TCO
Det går väl utrycka tydligare än klara av, men då förstår jag och det handlar ju till stor del om körmönster coh troligen kör du mycket kortresor efterom laddhybrid går bra. Kolla in en beg Nissan leaf, skulle nog kunna klara TCO. Fast om det är ända kravet så skulle jag fortsätta med laddhybrid, jag tyckte laddhybrider hade för klen elmotor men om man ör fine med det så ör det ju toppen. Jag tycker det är skönt att inte köra fossilbil.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av nek0 »

Dafro skrev: 09 maj 2023 19:24
nek0 skrev: 09 maj 2023 19:04
Dafro skrev: 09 maj 2023 18:52
nek0 skrev: 09 maj 2023 17:40
Rätt roligt läsa gång på gång samma text.
Alla vet bäst vad alla behöver.
Jag tycker att alla vet bäst vad de själva behöver.
Själv vill jag ha en elbil men hittar ingen som klarar det bilen jag har idag gör. Elbilen behöver inte vara billigare än bilen jag har idag, men jag vill inte betala mer för den heller.
Det är meningslöst diskutera något utan argument.
Alla som idag kör prestanda elbilar, körde inte prestanda avgasbilar innan bytet.
Vi som är "mindre vetande" ställer frågor, men aldrig får svar.
Att man inte svarar bekräftar att de man diskuterar med inte har några svar som håller utan bara pratar för att de är uttråkade.
Kör vad du vill och sluta predika för andra är mitt råd.
Vad är det som din nuvarande bil klarar men ingen elbil?
Till samma kostnad kan jag förstå men om vi släpper det för nu.

Ang prestanda elbilar så tycker jag att det för mig ör helt onödigt med 523 hk och uppåt 700 nm men (nästan) den enda bil som uppfyller mitt krav på räckvidd, storlek och komfort. Skulle räcka gott med 250 hk, såg idag att Kia ev9 bara ska säljas med awd och fler hk, skulle hellre välja 2wd med liten motor och löngre räckvidd.
TCO
Det går väl utrycka tydligare än klara av, men då förstår jag och det handlar ju till stor del om körmönster coh troligen kör du mycket kortresor efterom laddhybrid går bra. Kolla in en beg Nissan leaf, skulle nog kunna klara TCO. Fast om det är ända kravet så skulle jag fortsätta med laddhybrid, jag tyckte laddhybrider hade för klen elmotor men om man ör fine med det så ör det ju toppen. Jag tycker det är skönt att inte köra fossilbil.
Ligger på 0,8l/100km under 2200mil
Där jag kör får man inte köra över 80km/h så motorn räcker för mig. Kör oftast Huskvarna-Aneby och har aldrig tömt batteret. Nu när det är plus grader har jag mellan 30 och 40% batteri kvar när jag kommer fram. Har laddare på båda ställen så för det mesta kör jag på el.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av mati »

Man får gärna jämföra med en snordyr fossilbil, men enbart om man innan köpet stod inför just det valet, snordyra fossilbilen eller elbilen. Då är det helt legitimt, och då är elbilen faktiskt billigare, annars blir det bara fel. Aldrig (!!!) hade jag ens tänkt tanken att lägga över en halv miljon, eller till och med över en miljon, på en fossilbil. Korkat nog köpte jag elbilar till det priset. Det var kul, men det var inte billigt, och jag får känna av konsekvenserna idag.
Nu finns det tack o lov billigare elbilar idag, men de är fortfarande mycket dyrare än vad jag skulle lägga på en fossilbil. Det enda som driver mig är principfastheten, men visst har jag många gånger tänkt tanken om det inte vore mycket klokare att släppa ideologin och bara skaffa en några år gammal fossilkombi igen när den billiga leasingen på min Ioniq går ut. Jag är faktiskt lite rädd inför den dagen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar