Bästa laddnivån?
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Bästa laddnivån?
Näe jag tror inte någon annan har det heller men jag ändå inte se varför
man inte skulle kunna ställa in på lägre egentligen, men visst kan man strunta
i att ladda (eller avbryta laddningen om man kommer ihåg det)
Good enough egentligen antar jag.
man inte skulle kunna ställa in på lägre egentligen, men visst kan man strunta
i att ladda (eller avbryta laddningen om man kommer ihåg det)
Good enough egentligen antar jag.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Bästa laddnivån?
Jag laddar till 50% men kan välja ner till 20% men har ju 106 kWh batteri och en BMW, premium.mati skrev: ↑12 maj 2023 14:06Går det på någon bil? Jag har aldrig sett lägre än 50%. Och det är det jag alltid kör på. Ytterst sällan att jag laddar över 50%. Sen kan man ju strunta i att ladda om man bara har kört några mil. På så vis kan man långstidsparkera med lägre än 50% SOC.
27,8 kWp solceller
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Bästa laddnivån?
Där ser man. 20% är ju riktigt lågt
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 724
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Bästa laddnivån?
Räckvidden har, enligt energigrafen, under vintern gått ner betydligt snabbare än den borde göra när jag bara laddar till 65%. Den var nere på 399 km som lägst i februari var det nog. Efter att jag laddat till 100% två gånger började den öka, och efter fyra gånger toppade den på 405 tror jag det var. Sen ökade den inte mer vid nästa 100%-laddning. Då återgick jag till max 65%.AAKEE skrev: ↑12 maj 2023 08:19Jag har ju ingen LFP-bil men Tesla räknar alltid in hela buffer i räckvidden som visas på en vanlig model 3/Y LR/P. Där är ioffsg buffern en fast procentsats av kapaciteten (4.5%).Dinsdale skrev: ↑12 maj 2023 07:46
Du vet det genom att, när du väl laddar till 100% (vilket du kanske gör inför en långresa), visar km-mätaren (den i bilen, inte den i telefonen för den är opålitlig) lägre än vad den gjorde sist. Nästa 100%-laddning ännu lite lägre osv. Den ska sjunka över tid, men det går ganska sakta. Kanske en gång i kvartalet att den sjunker några km i takt med degraderingen. Går det för fort (mätaren sjunker varje månad) är bufferten där och nallar.
Det skulle kunna finnas en möjlighet att det är så för den ökade buffern också på LFP-bilar.
I så fall skulle rangen inte minska vid full laddning trots hög SOC men varje km visad räckvidd skulle innehålla lite mindre energi.
Har du bekräftat att rangen minskar med hög buffer?
Jag har antagit att det är bufferten som nallar av räckvidden, men jag vet inte hur jag skulle kunna bekräfta det.
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Bästa laddnivån?
Enklast är med Scan my tesla, då får man det svart på vitt. Utan scan my tesla lär det bli besvärligt att veta vad som är ökad buffert, omkalibrerad BMS eller degradering.Dinsdale skrev: ↑12 maj 2023 22:08Räckvidden har, enligt energigrafen, under vintern gått ner betydligt snabbare än den borde göra när jag bara laddar till 65%. Den var nere på 399 km som lägst i februari var det nog. Efter att jag laddat till 100% två gånger började den öka, och efter fyra gånger toppade den på 405 tror jag det var. Sen ökade den inte mer vid nästa 100%-laddning. Då återgick jag till max 65%.AAKEE skrev: ↑12 maj 2023 08:19Jag har ju ingen LFP-bil men Tesla räknar alltid in hela buffer i räckvidden som visas på en vanlig model 3/Y LR/P. Där är ioffsg buffern en fast procentsats av kapaciteten (4.5%).Dinsdale skrev: ↑12 maj 2023 07:46
Du vet det genom att, när du väl laddar till 100% (vilket du kanske gör inför en långresa), visar km-mätaren (den i bilen, inte den i telefonen för den är opålitlig) lägre än vad den gjorde sist. Nästa 100%-laddning ännu lite lägre osv. Den ska sjunka över tid, men det går ganska sakta. Kanske en gång i kvartalet att den sjunker några km i takt med degraderingen. Går det för fort (mätaren sjunker varje månad) är bufferten där och nallar.
Det skulle kunna finnas en möjlighet att det är så för den ökade buffern också på LFP-bilar.
I så fall skulle rangen inte minska vid full laddning trots hög SOC men varje km visad räckvidd skulle innehålla lite mindre energi.
Har du bekräftat att rangen minskar med hög buffer?
Jag har antagit att det är bufferten som nallar av räckvidden, men jag vet inte hur jag skulle kunna bekräfta det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Bästa laddnivån?
Eivissa på TMC menar att buffern är inkluderad som vanliga buffern, dvs rangen minskar inte när buffern ökar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 752
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Bästa laddnivån?
Antar att du menar 60% för M3 LR 2023 med stora LG
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Re: Bästa laddnivån?
Nej, bara Teslor med LFP-batterier har dynamisk buffer. Så, SR+ och RWD av 3/Y.
Edit, du tänker på det här inlägget?
Ja, alla LG faktiskt. Både 74,5kWh och 78.8. Så, 5 i E5D, E5CD, E5LD, Y5CD och Y5LD.
AAKEE skrev: ↑11 maj 2023 20:00Vill du spara på batteriet är det låg laddningsnivå som gäller.
Man kan inte ladda under 50% utan trix.
För en model Y skiljer det beroende på vilken model Y man har.
RWD eller LR/P.
RWD-batterier (LFP) mår bäst under ca 70% (men ska laddas till 100% minst en gång i veckan för att bilen inte ska tappa räkningen på laddningsnivån.
Y LR/P har ett NMC-batteri som mår bäst vid 60% eller lägre.
Bägge batterityperna mår ännu bättre vid änku lägre SOC, men grundtipset är enligt ovan.
Villman fördjupa sig sök på forumet här på ”calendar aging”, det finns beskrivet i detalj.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 752
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Bästa laddnivån?
E5LD är det jag har, den texten jag tänkte på.AAKEE skrev: ↑12 maj 2023 23:51Nej, bara Teslor med LFP-batterier har dynamisk buffer. Så, SR+ och RWD av 3/Y.
Edit, du tänker på det här inlägget?
Ja, alla LG faktiskt. Både 74,5kWh och 78.8. Så, 5 i E5D, E5CD, E5LD, Y5CD och Y5LD.
AAKEE skrev: ↑11 maj 2023 20:00Vill du spara på batteriet är det låg laddningsnivå som gäller.
Man kan inte ladda under 50% utan trix.
För en model Y skiljer det beroende på vilken model Y man har.
RWD eller LR/P.
RWD-batterier (LFP) mår bäst under ca 70% (men ska laddas till 100% minst en gång i veckan för att bilen inte ska tappa räkningen på laddningsnivån.
Y LR/P har ett NMC-batteri som mår bäst vid 60% eller lägre.
Bägge batterityperna mår ännu bättre vid änku lägre SOC, men grundtipset är enligt ovan.
Villman fördjupa sig sök på forumet här på ”calendar aging”, det finns beskrivet i detalj.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Re: Bästa laddnivån?
Vart ser man vilken typ av batteri man har i bilen?
Vi har en M3P -21
H// Pierre
Vi har en M3P -21
H// Pierre
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 752
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Bästa laddnivån?
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Re: Bästa laddnivån?
Ytterligare en fråga, när man sedan har fått reda på batteriet vart kan man hitta info om det?Trevlig skrev: ↑13 maj 2023 08:46
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Bästa laddnivån?
Under ”variant” på regbevis kan man se vilket batteri man har.Lophornis skrev: ↑13 maj 2023 08:58Ytterligare en fråga, när man sedan har fått reda på batteriet vart kan man hitta info om det?Trevlig skrev: ↑13 maj 2023 08:46
I koden (exempel) E3LD är det de två mittre som visar batterityp. 3L är Panasonic 2170L på 82.1 kWh.
3 - Panasonic (NCA)
5 - LG (NMC)
6 - CATL (LFP)
Ingen siffra bakom eller C - “classic”
L bakom - nyare större batteriversion.
Tänkte du på ngt annat så får du nog enklast infon här.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Bästa laddnivån?
På min står det E5CD är det batteriet?AAKEE skrev: ↑13 maj 2023 10:03Under ”variant” på regbevis kan man se vilket batteri man har.Lophornis skrev: ↑13 maj 2023 08:58Ytterligare en fråga, när man sedan har fått reda på batteriet vart kan man hitta info om det?Trevlig skrev: ↑13 maj 2023 08:46
I koden (exempel) E3LD är det de två mittre som visar batterityp. 3L är Panasonic 2170L på 82.1 kWh.
3 - Panasonic (NCA)
5 - LG (NMC)
6 - CATL (LFP)
Ingen siffra bakom eller C - “classic”
L bakom - nyare större batteriversion.
Tänkte du på ngt annat så får du nog enklast infon här.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Bästa laddnivån?
E = model 3
5C = det mindre LG-batteriet på 74.5 kWh
D = Dual motor, alltså en LR AWD.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Bästa laddnivån?
Tackar. Det lilla batteriet ska kunna laddas med 250kW också eller?
Har aldrig sett det fast man kommit in med 0%
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Bästa laddnivån?
Bägge LG-batterierna har lite långsammare laddning än Panasonics. Har inte koll på exakt max, men skulle inte tro att du får se 250kW med det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Bästa laddnivån?
Intressant information. Jag tänkte kolla vad jag har i min bil, som då inte är en Tesla, utan en MB EQB och där stod detAAKEE skrev: ↑13 maj 2023 10:03Under ”variant” på regbevis kan man se vilket batteri man har.Lophornis skrev: ↑13 maj 2023 08:58Ytterligare en fråga, när man sedan har fått reda på batteriet vart kan man hitta info om det?Trevlig skrev: ↑13 maj 2023 08:46
I koden (exempel) E3LD är det de två mittre som visar batterityp. 3L är Panasonic 2170L på 82.1 kWh.
3 - Panasonic (NCA)
5 - LG (NMC)
6 - CATL (LFP)
Ingen siffra bakom eller C - “classic”
L bakom - nyare större batteriversion.
Tänkte du på ngt annat så får du nog enklast infon här.
OYERZ1. Jag googlade det och hittade ingen sådan information alls. Tråkigt för mig som vill sköta mitt batteri så bra jag kan. Har läst och lärt mig mycket av dina inlägg och kunskap om batterier och laddning.
Jag undrar väldigt ödmjukt om du har någon info om vad jag har och kan läsa lite mer om batteriet. Kanske liknande något som Tesla har och jag kan följa den rekommendationen?
/Mannen med sin första helelbil, nu10 veckor "gammal".
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Re: Bästa laddnivån?
Grattis till elbilen! (Tror inte jag sagt det innan) visst är det härligt? Håller med dig, lurigt att hänga här men inte kunna veta hur man ska sköta sitt batteri på bästa sätt för man inte har en tesla. Jag laddar till 50% och mer vid långresor men behöver oftast bara max 80% nu på sommaren så jag känner mig skapligt säker på att det är hyfsat snällt. BMW säger ladda max till 80% dagligen och jag har ju ett skapligt stort batteri så 10% tapp kommer inte märkas så farligt men man vill ju att det ska vara så bra som möjligt. På sikt måste det ju komma bra batteritester som görs vid alla inbyten tänker jag, på tex kvd.mikaELbil skrev: ↑14 maj 2023 02:15Intressant information. Jag tänkte kolla vad jag har i min bil, som då inte är en Tesla, utan en MB EQB och där stod detAAKEE skrev: ↑13 maj 2023 10:03Under ”variant” på regbevis kan man se vilket batteri man har.Lophornis skrev: ↑13 maj 2023 08:58Ytterligare en fråga, när man sedan har fått reda på batteriet vart kan man hitta info om det?Trevlig skrev: ↑13 maj 2023 08:46
I koden (exempel) E3LD är det de två mittre som visar batterityp. 3L är Panasonic 2170L på 82.1 kWh.
3 - Panasonic (NCA)
5 - LG (NMC)
6 - CATL (LFP)
Ingen siffra bakom eller C - “classic”
L bakom - nyare större batteriversion.
Tänkte du på ngt annat så får du nog enklast infon här.
OYERZ1. Jag googlade det och hittade ingen sådan information alls. Tråkigt för mig som vill sköta mitt batteri så bra jag kan. Har läst och lärt mig mycket av dina inlägg och kunskap om batterier och laddning.
Jag undrar väldigt ödmjukt om du har någon info om vad jag har och kan läsa lite mer om batteriet. Kanske liknande något som Tesla har och jag kan följa den rekommendationen?
/Mannen med sin första helelbil, nu10 veckor "gammal".
27,8 kWp solceller
Re: Bästa laddnivån?
Tack!!Dafro skrev: ↑14 maj 2023 06:38Grattis till elbilen! (Tror inte jag sagt det innan) visst är det härligt? Håller med dig, lurigt att hänga här men inte kunna veta hur man ska sköta sitt batteri på bästa sätt för man inte har en tesla. Jag laddar till 50% och mer vid långresor men behöver oftast bara max 80% nu på sommaren så jag känner mig skapligt säker på att det är hyfsat snällt. BMW säger ladda max till 80% dagligen och jag har ju ett skapligt stort batteri så 10% tapp kommer inte märkas så farligt men man vill ju att det ska vara så bra som möjligt. På sikt måste det ju komma bra batteritester som görs vid alla inbyten tänker jag, på tex kvd.mikaELbil skrev: ↑14 maj 2023 02:15Intressant information. Jag tänkte kolla vad jag har i min bil, som då inte är en Tesla, utan en MB EQB och där stod detAAKEE skrev: ↑13 maj 2023 10:03Under ”variant” på regbevis kan man se vilket batteri man har.
I koden (exempel) E3LD är det de två mittre som visar batterityp. 3L är Panasonic 2170L på 82.1 kWh.
3 - Panasonic (NCA)
5 - LG (NMC)
6 - CATL (LFP)
Ingen siffra bakom eller C - “classic”
L bakom - nyare större batteriversion.
Tänkte du på ngt annat så får du nog enklast infon här.
OYERZ1. Jag googlade det och hittade ingen sådan information alls. Tråkigt för mig som vill sköta mitt batteri så bra jag kan. Har läst och lärt mig mycket av dina inlägg och kunskap om batterier och laddning.
Jag undrar väldigt ödmjukt om du har någon info om vad jag har och kan läsa lite mer om batteriet. Kanske liknande något som Tesla har och jag kan följa den rekommendationen?
/Mannen med sin första helelbil, nu10 veckor "gammal".
Jag laddar nästan uteslutande till 80%, då det är Mercedes rekomendation i instruktionsboken. Sedan har jag två appar i telefonen där en är en heter Eco Coach och där bedöms din körning, parkering vid laddning och laddningsnivå man laddat till. Där får man ofta förslag att bara ladda till 70% för att det är ännu bättre för batteriet. Tanten kör till jobbet två till tre gånger i veckan och brukar då, vid behov, ladda till 80%. Där laddar hon gratis, så då passar vi givetvis på.
Man får också förslag på att inte låta bilen stå med hög laddning, utan att man ska köra när man uppnått sina 80% eller mer. Mycket stämmer med AAKEs rekommendationer och undersökningar. Har bara laddat till 100% en gång och inga snabbladdningar. Tanten har lite av räckviddsångest så för att inte få henne att bli negativ till bilen så har vi laddat ganska tidigt. 25% kvar när hon kommit till jobbet innebär att hon kommer hem om laddningen på jobbet skulle strula. Det är 2,5 mil till hennes jobb, men ska tänja lite mer på gränserna när hon blivit varm i kläderna. Jag klarar låga laddningar lite bättre, men under 15% har jag inte lyckats med ännu. Får väl ut och "okynnesköra" så jag vid tillfälle kommer ner under 5%.
Lite så ligger landet här
Batteriet är på 66,5kWh och vår snittförbrukning hittils är 1,85kWh/mil.
...och vilken härlig bil det här är. Mycket mer nöjd än vad jag någonsin trodde. Saknar inte min Volvo XC60 bensinare från 2017.
Men vad OYERZ1 innebär hade varit minst sagt intressant!
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Re: Bästa laddnivån?
En snabb googling pekar på att MB köper cellerna från CATL, och att de är NMC.
Inte speciellt säkert, men troligen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Bästa laddnivån?
Tack AAKEE, i alla fall något att gå på. Frågade min säljare om detta en gång och då såg han ut som en fågelholk. Han visste inte heller hur han skulle ta reda på det. Svaret var att "det där vet du mer om än mig". Så länge svaren fanns i instruktionsboken så kunde han svara. Fick ändå en väldigt grundlig och bra genomgång hur man i bilen sköter och ställer in olika visningar. Så det var mer än vad genomsnittsköparen vill kunna om sin bil. Jag har även hittat en duktig och påläst Engelsman på Youtube om tips och tricks på min bil.
Men det där med vilka batterier som min bil har, eller hur man på bästa sätt tar hand om batteriet lyser med sin frånvaro.
Om din gissning stämmer, vilket av Teslas batterier bör jag då följa? Fast nu förenklar jag kanske för mycket?
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Re: Bästa laddnivån?
Ifall det är NMC,mikaELbil skrev: ↑14 maj 2023 16:30Tack AAKEE, i alla fall något att gå på. Frågade min säljare om detta en gång och då såg han ut som en fågelholk. Han visste inte heller hur han skulle ta reda på det. Svaret var att "det där vet du mer om än mig". Så länge svaren fanns i instruktionsboken så kunde han svara. Fick ändå en väldigt grundlig och bra genomgång hur man i bilen sköter och ställer in olika visningar. Så det var mer än vad genomsnittsköparen vill kunna om sin bil. Jag har även hittat en duktig och påläst Engelsman på Youtube om tips och tricks på min bil.
Men det där med vilka batterier som min bil har, eller hur man på bästa sätt tar hand om batteriet lyser med sin frånvaro.
Om din gissning stämmer, vilket av Teslas batterier bör jag då följa? Fast nu förenklar jag kanske för mycket?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Bästa laddnivån?
BMW ix50?AAKEE skrev: ↑14 maj 2023 16:41Ifall det är NMC,mikaELbil skrev: ↑14 maj 2023 16:30Tack AAKEE, i alla fall något att gå på. Frågade min säljare om detta en gång och då såg han ut som en fågelholk. Han visste inte heller hur han skulle ta reda på det. Svaret var att "det där vet du mer om än mig". Så länge svaren fanns i instruktionsboken så kunde han svara. Fick ändå en väldigt grundlig och bra genomgång hur man i bilen sköter och ställer in olika visningar. Så det var mer än vad genomsnittsköparen vill kunna om sin bil. Jag har även hittat en duktig och påläst Engelsman på Youtube om tips och tricks på min bil.
Men det där med vilka batterier som min bil har, eller hur man på bästa sätt tar hand om batteriet lyser med sin frånvaro.
Om din gissning stämmer, vilket av Teslas batterier bör jag då följa? Fast nu förenklar jag kanske för mycket?
1B038EBC-928F-4E5E-BE32-D3D54A1D9890.jpeg
27,8 kWp solceller