Sida 1 av 3
Bästa laddnivån?
Postat: 11 maj 2023 12:57
av TeslaUppsala2023
Har precis fått hem min Model Y -23 och har nu en laddare installerad hemma. Vi kör ca 6 mil per dag. Jag tänker att jag ska ladda bilen nattetid (timpris på el) och toppa upp till 80 procent batterinivå varje dag. Tänker jag rätt eller bör jag hålla en annan batterinivå? Vad säger ni erfarna hemmaladdare?
Re: Bästa laddnivån?
Postat: 11 maj 2023 12:59
av mikebike
Nej, ställ laddnivån på 40% och höj när du vet att du skall köra långt.
Re: Bästa laddnivån?
Postat: 11 maj 2023 13:10
av slugger75
TeslaUppsala2023 skrev: ↑11 maj 2023 12:57
Har precis fått hem min Model Y -23 och har nu en laddare installerad hemma. Vi kör ca 6 mil per dag. Jag tänker att jag ska ladda bilen nattetid (timpris på el) och toppa upp till 80 procent batterinivå varje dag. Tänker jag rätt eller bör jag hålla en annan batterinivå? Vad säger ni erfarna hemmaladdare?
Är det en leasingbil?
Re: Bästa laddnivån?
Postat: 11 maj 2023 13:11
av TeslaUppsala2023
Nej, inte leasing. Vad tänker du?
Re: Bästa laddnivån?
Postat: 11 maj 2023 13:13
av slugger75
Jag tänker att om du har en leasingbil så lämnar du förmodligen bort den om tre år, och då spelar det ingen större roll (
för dig) hur du behandlar batteriet.
Re: Bästa laddnivån?
Postat: 11 maj 2023 13:16
av TeslaUppsala2023
Ah jag är med. Tänker preliminärt ha den i tre år, ev längre, vi får se, tar gärna hand om batteriet så gott det går. Är bästa tipset då att ladda till 40 procent varje natt?
Re: Bästa laddnivån?
Postat: 11 maj 2023 13:21
av slugger75
TeslaUppsala2023 skrev: ↑11 maj 2023 13:16
Ah jag är med. Tänker preliminärt ha den i tre år, ev längre, vi får se, tar gärna hand om batteriet så gott det går. Är bästa tipset då att ladda till 40 procent varje natt?
Ingen aning, jag har leasingbil ...
Just nu har min 98% och laddar långsamt, men jag ska åka iväg med den om en timme.
Jag brukar ladda till 80-90% när jag laddar och ska låta den stå. Sen kör jag runt med den tills den har 10-50% nånting, och så laddar jag igen. Ska jag på långresa drar jag upp till 100% (men låter den inte stå med 100% så länge).
Men jag är ingen expert på detta. Tydligen är det väldigt komplicerat. Jag stuntar i det mesta gällande detta och försöker ha kul istället.
Re: Bästa laddnivån?
Postat: 11 maj 2023 13:22
av Tellus
55%
Re: Bästa laddnivån?
Postat: 11 maj 2023 19:46
av Dafro
Säger inte mot men fick lust att säga 42.
Re: Bästa laddnivån?
Postat: 11 maj 2023 20:00
av AAKEE
TeslaUppsala2023 skrev: ↑11 maj 2023 12:57
Har precis fått hem min Model Y -23 och har nu en laddare installerad hemma. Vi kör ca 6 mil per dag. Jag tänker att jag ska ladda bilen nattetid (timpris på el) och toppa upp till 80 procent batterinivå varje dag. Tänker jag rätt eller bör jag hålla en annan batterinivå? Vad säger ni erfarna hemmaladdare?
Vill du spara på batteriet är det låg laddningsnivå som gäller.
Man kan inte ladda under 50% utan trix.
För en model Y skiljer det beroende på vilken model Y man har.
RWD eller LR/P.
RWD-batterier (LFP) mår bäst under ca 70% (men ska laddas till 100% minst en gång i veckan för att bilen inte ska tappa räkningen på laddningsnivån.
Y LR/P har ett NMC-batteri som mår bäst vid 60% eller lägre.
Bägge batterityperna mår ännu bättre vid änku lägre SOC, men grundtipset är enligt ovan.
Villman fördjupa sig sök på forumet här på ”calendar aging”, det finns beskrivet i detalj.
Re: Bästa laddnivån?
Postat: 11 maj 2023 22:09
av taliz
Dafro skrev: ↑11 maj 2023 19:46
Säger inte mot men fick lust att säga 42.
Se min avatar.

Re: Bästa laddnivån?
Postat: 11 maj 2023 22:59
av Jampe
Enligt Teslas experter som man nog får anse som en av dom bästa på området batterier och laddning så skall LFP-batterier konstant laddas till 100% så vi vanliga amatörer får nog hålla oss ifrån rena killgissningar!
Re: Bästa laddnivån?
Postat: 11 maj 2023 23:18
av pejvic
Jag tror att du behöver läsa samt förstå vad AAKE skriver ovan.
Eller helt enkelt inte ge dig in i gissningsleken.
Re: Bästa laddnivån?
Postat: 11 maj 2023 23:32
av AAKEE
Jampe skrev: ↑11 maj 2023 22:59
Enligt Teslas experter som man nog får anse som en av dom bästa på området batterier och laddning så skall LFP-batterier konstant laddas till 100% så vi vanliga amatörer får nog hålla oss ifrån rena killgissningar!
Teslas rekommendation beror inte på att batteriet i sig självt mår bäst vid 100% utan för att LFP-batterier har så plan spänningskurva att bilen har svårt att mäta hur mycket ström som är kvar. Bilen kan alltså visa fel laddningsnivå. Dessutom ökar tesla bufferten när bilen är osäker på hur mycket ström som är kvar i batteriet så den praktiska räckvidden minskar då.
När man laddar fullt får bilen en fix mätpunkt och vet att det är 100%, vilket minskar osäkerheten om SOC mycket.
Man kan med fördel titta lite på degraderingsstatistiken för LFP:
Vi vet att LFP är okänsliga för stora cykler och klarar tusentals cykler.
SR+ 2021 hade 423km som full range (263 miles). Tittar man på degraderingen/förlust av range som bilarna haft ser vi att degraderingen ligger omkring 8% på de 5000 första milen. (388 / 423).
Man kan se att kurvan har den typiska formen som kvadratroten ur tiden ger. Det är även så att det inte finns en chans att celler som skall klara minst 4-5000 fulla cykler (med högst 20% degradering) skulle tappa 8% på 5000mil, dvs runt 150 cykler. Det blir ganska enkelt att vara säker på slutsatsen att det är calendar aging.
De flesta SR+ från 2021 torde var runt 2 år gamla, så 8% / (kvadratroten ur 2) = 5.6% under det första året.
5.6% under första året stämmer väldigt bra in på de forskningsrapporter vi har sedan innan.
Det finns redan några exempel på ägare med LFP som oftast laddar under 70% och har betydligt mindre degradering än genomsnittet.
Re: Bästa laddnivån?
Postat: 12 maj 2023 00:08
av AAKEE
Jampe skrev: ↑11 maj 2023 22:59
Enligt Teslas experter som man nog får anse som en av dom bästa på området batterier och laddning så skall LFP-batterier konstant laddas till 100% så vi vanliga amatörer får nog hålla oss ifrån rena killgissningar!
Det är ganska lätt att göra misstaget att förutsätta att Teslas råd är för att få minsta möjliga degradering.
Teslas råd är till för att göra bilen attraktiv och för att samtidigt att batteriet ska hålla garantitiden ut.
Bilen är byggd för att man inte ska behöva bry sig och råden är så få det bara går.
Alla Teslas råd stämmer väldigt bra in med det forskningen visar.
Re: Bästa laddnivån?
Postat: 12 maj 2023 04:33
av Lophornis
mikebike skrev: ↑11 maj 2023 12:59
Nej, ställ laddnivån på 40% och höj när du vet att du skall köra långt.
Går det verkligen ställa den så lågt?
Min bil har lägsta 50%
Re: Bästa laddnivån?
Postat: 12 maj 2023 05:06
av Dafro
taliz skrev: ↑11 maj 2023 22:09
Dafro skrev: ↑11 maj 2023 19:46
Säger inte mot men fick lust att säga 42.
Se min avatar.
Aha, det hade jag inte fattat, men nu så.
Re: Bästa laddnivån?
Postat: 12 maj 2023 06:20
av Klingspor
AAKEE skrev: ↑11 maj 2023 20:00
TeslaUppsala2023 skrev: ↑11 maj 2023 12:57
Har precis fått hem min Model Y -23 och har nu en laddare installerad hemma. Vi kör ca 6 mil per dag. Jag tänker att jag ska ladda bilen nattetid (timpris på el) och toppa upp till 80 procent batterinivå varje dag. Tänker jag rätt eller bör jag hålla en annan batterinivå? Vad säger ni erfarna hemmaladdare?
Vill du spara på batteriet är det låg laddningsnivå som gäller.
Man kan inte ladda under 50% utan trix.
För en model Y skiljer det beroende på vilken model Y man har.
RWD eller LR/P.
RWD-batterier (LFP) mår bäst under ca 70% (men ska laddas till 100% minst en gång i veckan för att bilen inte ska tappa räkningen på laddningsnivån.
Y LR/P har ett NMC-batteri som mår bäst vid 60% eller lägre.
Bägge batterityperna mår ännu bättre vid änku lägre SOC, men grundtipset är enligt ovan.
Villman fördjupa sig sök på forumet här på ”calendar aging”, det finns beskrivet i detalj.
Hur vet man att bufferten har ökat ifall BMS börjar bli osäker? Jag tändje något på en gång i veckan med ett par dagar - visade då 418 km vid 100% dvs samma som det varit hela tiden vid full laddning. Kan jag utifrån detta dra slutsatsen att bufferten inte ändrades eller är det mer avancerat och man måste man gå ner och läsa av batteriet?
Re: Bästa laddnivån?
Postat: 12 maj 2023 07:46
av Dinsdale
Klingspor skrev: ↑12 maj 2023 06:20
Hur vet man att bufferten har ökat ifall BMS börjar bli osäker? Jag tändje något på en gång i veckan med ett par dagar - visade då 418 km vid 100% dvs samma som det varit hela tiden vid full laddning. Kan jag utifrån detta dra slutsatsen att bufferten inte ändrades eller är det mer avancerat och man måste man gå ner och läsa av batteriet?
Du vet det genom att, när du väl laddar till 100% (vilket du kanske gör inför en långresa), visar km-mätaren (den i bilen, inte den i telefonen för den är opålitlig) lägre än vad den gjorde sist. Nästa 100%-laddning ännu lite lägre osv. Den ska sjunka över tid, men det går ganska sakta. Kanske en gång i kvartalet att den sjunker några km i takt med degraderingen. Går det för fort (mätaren sjunker varje månad) är bufferten där och nallar.
Jag laddar till max 65% sedan ca ett år tillbaka på min SR+ 2021. Laddar varannan vecka ungefär. Ska vi åka en långresa, eller en tur som jag beräknar borde förbruka ca 40% så vi kommer tillbaka med max 65%, brukar jag passa på att ladda till 100% dagen före och sen låta bilen sova med det.
Mätaren började visa lite fel men det gick att rätta till på 2v genom att ladda till 100% upprepade gånger med max en veckas mellanrum mellan laddningarna. 2v tror jag det tog innan mätaren stabiliserade sig på 405 (från 399 som den var nere på). Så det var lätt att rätta till, så pass lätt att det sker automatiskt på semestern då vi åker mer bil och därmed laddar till 100% flera gånger i veckan.
399 eller 405 har ingen praktisk betydelse för oss för övrigt, då superchargerstationerna för våra vanliga långresor till släkt osv ligger så placerade att vi ändå laddar vid som lägst vid ca 13%. Om det då påstås vara 11% eller 10% istället för att mätaren visar lite fel påverkar inte ruttplaneringen.
Re: Bästa laddnivån?
Postat: 12 maj 2023 08:19
av AAKEE
Dinsdale skrev: ↑12 maj 2023 07:46
Du vet det genom att, när du väl laddar till 100% (vilket du kanske gör inför en långresa), visar km-mätaren (den i bilen, inte den i telefonen för den är opålitlig) lägre än vad den gjorde sist. Nästa 100%-laddning ännu lite lägre osv. Den ska sjunka över tid, men det går ganska sakta. Kanske en gång i kvartalet att den sjunker några km i takt med degraderingen. Går det för fort (mätaren sjunker varje månad) är bufferten där och nallar.
Jag har ju ingen LFP-bil men Tesla räknar alltid in hela buffer i räckvidden som visas på en vanlig model 3/Y LR/P. Där är ioffsg buffern en fast procentsats av kapaciteten (4.5%).
Det skulle kunna finnas en möjlighet att det är så för den ökade buffern också på LFP-bilar.
I så fall skulle rangen inte minska vid full laddning trots hög SOC men varje km visad räckvidd skulle innehålla lite mindre energi.
Har du bekräftat att rangen minskar med hög buffer?
Re: Bästa laddnivån?
Postat: 12 maj 2023 08:24
av mikebike
Lophornis skrev: ↑12 maj 2023 04:33
mikebike skrev: ↑11 maj 2023 12:59
Nej, ställ laddnivån på 40% och höj när du vet att du skall köra långt.
Går det verkligen ställa den så lågt?
Min bil har lägsta 50%
Jag har för mig att 40% var lägsta, men jag kanske minns fel?
Re: Bästa laddnivån?
Postat: 12 maj 2023 08:46
av AAKEE
mikebike skrev: ↑12 maj 2023 08:24
Lophornis skrev: ↑12 maj 2023 04:33
mikebike skrev: ↑11 maj 2023 12:59
Nej, ställ laddnivån på 40% och höj när du vet att du skall köra långt.
Går det verkligen ställa den så lågt?
Min bil har lägsta 50%
Jag har för mig att 40% var lägsta, men jag kanske minns fel?
50%, på alla Teslor jag vet om sedan man införde “slidern”.
Re: Bästa laddnivån?
Postat: 12 maj 2023 13:52
av Bjelke
AAKEE skrev: ↑12 maj 2023 08:46
mikebike skrev: ↑12 maj 2023 08:24
Lophornis skrev: ↑12 maj 2023 04:33
mikebike skrev: ↑11 maj 2023 12:59
Nej, ställ laddnivån på 40% och höj när du vet att du skall köra långt.
Går det verkligen ställa den så lågt?
Min bil har lägsta 50%
Jag har för mig att 40% var lägsta, men jag kanske minns fel?
50%, på alla Teslor jag vet om sedan man införde “slidern”.
Det stämmer men ändå lite konstigt att man inte kan/får ställa lägre om man vill, åtminstone i
någon djupare meny eller ihop med en extra kontrollfråga…
Fast det är ju lite symptomatiskt för Tesla, att inte få välja saker själv…
Re: Bästa laddnivån?
Postat: 12 maj 2023 13:53
av Bjelke
Dafro skrev: ↑12 maj 2023 05:06
taliz skrev: ↑11 maj 2023 22:09
Dafro skrev: ↑11 maj 2023 19:46
Säger inte mot men fick lust att säga 42.
Se min avatar.
Aha, det hade jag inte fattat, men nu så.
Filmen var rent usel jämfört med boken så du är förlåten.
Re: Bästa laddnivån?
Postat: 12 maj 2023 14:06
av mati
Bjelke skrev: ↑12 maj 2023 13:52
AAKEE skrev: ↑12 maj 2023 08:46
mikebike skrev: ↑12 maj 2023 08:24
Lophornis skrev: ↑12 maj 2023 04:33
mikebike skrev: ↑11 maj 2023 12:59
Nej, ställ laddnivån på 40% och höj när du vet att du skall köra långt.
Går det verkligen ställa den så lågt?
Min bil har lägsta 50%
Jag har för mig att 40% var lägsta, men jag kanske minns fel?
50%, på alla Teslor jag vet om sedan man införde “slidern”.
Det stämmer men ändå lite konstigt att man inte kan/får ställa lägre om man vill, åtminstone i
någon djupare meny eller ihop med en extra kontrollfråga…
Fast det är ju lite symptomatiskt för Tesla, att inte få välja saker själv…
Går det på någon bil? Jag har aldrig sett lägre än 50%. Och det är det jag alltid kör på. Ytterst sällan att jag laddar över 50%. Sen kan man ju strunta i att ladda om man bara har kört några mil. På så vis kan man långstidsparkera med lägre än 50% SOC.