Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jerker skrev: 05 jun 2023 12:24
Willerud skrev: 04 jun 2023 14:20
Jag har nu plöjt igenom alla inlägg i denna tråden för att få en bild av era erfarenheter och slutsatser, då min helförsäkring chockhöjs nu i juli, från 12000 per år till 20000.
Model X 2018, 18000 mil, 5000 mil/år, kvinna, kranskommun, enda ersatta försäkringsärendet är en bytt framruta.
Då bilen nu har gått så pass långt så inget försäkringsbolag ersätter maskinskada, borde premien för halvförsäkringen minska, men den räknas stadigt upp.
Vidare så skulle jag vilja höra era kloka tankar om när det är rimligt att släppa helförsäkringen och bara nöja sig med halv. Skadegörelse och parkeringsskador är ju svåra att gardera sig mot och lika dyra att fixa på en ny bil, som på en 5 år gammal bil. Men ser ju tydlig skillnad för egen del med kanske en skada varannan månad med gatuparkering i stan, mot en om året i garage och inga på 7år med hus och egen uppfart.
Om jag köper loss min nu efter 4 års leasing så funderar jag på att nöja mig med halvförsäkring.
I ditt fall så handlar det väl om en Model 3. Willeruds fråga gäller ju en X...

Fast med det sagt så ligger ju den här tråden i "Model 3"-forumet...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av AAKEE »

Fredrik j skrev: 05 jun 2023 15:35

Försäkringsbolagen behöver inte tvunget vara överens vems felet är. Dom kan bägge bedöma det som att det är motparten som vållat olyckan och repararera sin kunds bil utan självrisk.
Det finns ju ingen garanti för att det blir så.
Det jag menar att man fort kan bita sig i foten om man bara har halvförsäkring. Kan man inte leva med att man blir av med bilen (skrot) utan ersättning från bolaget, bör man ha helförsäkring.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av LarsOJ »

AAKEE skrev: 05 jun 2023 16:14
Fredrik j skrev: 05 jun 2023 15:35

Försäkringsbolagen behöver inte tvunget vara överens vems felet är. Dom kan bägge bedöma det som att det är motparten som vållat olyckan och repararera sin kunds bil utan självrisk.
Det finns ju ingen garanti för att det blir så.
Det jag menar att man fort kan bita sig i foten om man bara har halvförsäkring. Kan man inte leva med att man blir av med bilen (skrot) utan ersättning från bolaget, bör man ha helförsäkring.
Japp och på internet är ju alla världens bästa bilförare men i verkligheten kan man ju faktiskt klanta till det och råka åka i diket när det är halt eller backa på någonting tex.

Sjukt jobbigt (och dyrt) att betala dessa reparationer ur egen ficka om man bara har halvförsäkring. Som du säger. Kan man inte leva med att bilen blir skrot utan ersättning så ska man ha helförsäkring.
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Fredrik j »

AAKEE skrev: 05 jun 2023 16:14
Fredrik j skrev: 05 jun 2023 15:35

Försäkringsbolagen behöver inte tvunget vara överens vems felet är. Dom kan bägge bedöma det som att det är motparten som vållat olyckan och repararera sin kunds bil utan självrisk.
Det finns ju ingen garanti för att det blir så.
Det jag menar att man fort kan bita sig i foten om man bara har halvförsäkring. Kan man inte leva med att man blir av med bilen (skrot) utan ersättning från bolaget, bör man ha helförsäkring.
Det är ju det jag menar. När bolagen inte är överens vill man ju inte ha halvförsäkring. Inte annars heller.
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Willerud »

SwedishAdvocate skrev: 04 jun 2023 23:21

Ica har tydligen också börjat med bilförsäkring. De kanske har schyssta premier…

Ytterligare ett tips kanske kan vara att ringa och tala direkt med en handläggare. Har för mig att jag läst att det har kunnat resultera i lägre premier än ifall man istället tagit uppgifter via div. internetformulär…
Ringde och kollade med ICA igår, de ville ha 5000+ per månad för en helförsäkring, så den bilmodellen vill de i alla fall inte försäkra
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Dafro »

Willerud skrev: 06 jun 2023 07:03
SwedishAdvocate skrev: 04 jun 2023 23:21

Ica har tydligen också börjat med bilförsäkring. De kanske har schyssta premier…

Ytterligare ett tips kanske kan vara att ringa och tala direkt med en handläggare. Har för mig att jag läst att det har kunnat resultera i lägre premier än ifall man istället tagit uppgifter via div. internetformulär…
Ringde och kollade med ICA igår, de ville ha 5000+ per månad för en helförsäkring, så den bilmodellen vill de i alla fall inte försäkra
Hoppsan, men dom kan ju fortfarande göra reklam för att dom försäkrar bilar. Misstänkte dock att dom skulle vara dyra men kanske inte riktigt så dyra. Vad tyckte personen du prata med om det priset?
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
sunq
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 12 nov 2021 21:54
Referralkod: ts.la/peter612963

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av sunq »

Många som nämner att de kör med M-sverige som försäkring.
Vad har ni för modell av teslan?

För de vägrar att ge ett pris på min M3 LR 2021 för att den är för motorstark.
Det var iofs typ ett år sen jag provade sist så de kanske ändrat sig.
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Willerud »

Dafro skrev: 06 jun 2023 08:31
Willerud skrev: 06 jun 2023 07:03
SwedishAdvocate skrev: 04 jun 2023 23:21

Ica har tydligen också börjat med bilförsäkring. De kanske har schyssta premier…

Ytterligare ett tips kanske kan vara att ringa och tala direkt med en handläggare. Har för mig att jag läst att det har kunnat resultera i lägre premier än ifall man istället tagit uppgifter via div. internetformulär…
Ringde och kollade med ICA igår, de ville ha 5000+ per månad för en helförsäkring, så den bilmodellen vill de i alla fall inte försäkra
Hoppsan, men dom kan ju fortfarande göra reklam för att dom försäkrar bilar. Misstänkte dock att dom skulle vara dyra men kanske inte riktigt så dyra. Vad tyckte personen du prata med om det priset?
"Något styvt" men jag la väl orden i munnen på honom :lol:
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Unia
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 mar 2023 16:36

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Unia »

Dafro
Det var ingen dålig ökning, dubbla kan man ju tänka sig, jag ger 15 000 för halv och hoppas att det inte blir 60 000 om året för helförsäkring….
Din bil har väl kvar vagnskadegaranti, betalar du ändå 1250kr/månad i halvfösäkring? Låter dyrt.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Dafro »

Unia skrev: 08 jun 2023 17:31
Dafro
Det var ingen dålig ökning, dubbla kan man ju tänka sig, jag ger 15 000 för halv och hoppas att det inte blir 60 000 om året för helförsäkring….
Din bil har väl kvar vagnskadegaranti, betalar du ändå 1250kr/månad i halvfösäkring? Låter dyrt.
Kollade upp det mer exakt nu och 13700 gav jag med 25% rabatt första året så blir spännande nästa år, dom kunde nu inte säga vad den skulle kosta med helförsäkring.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Willerud »

Willerud skrev: 06 jun 2023 10:26
Dafro skrev: 06 jun 2023 08:31
Willerud skrev: 06 jun 2023 07:03
SwedishAdvocate skrev: 04 jun 2023 23:21

Ica har tydligen också börjat med bilförsäkring. De kanske har schyssta premier…

Ytterligare ett tips kanske kan vara att ringa och tala direkt med en handläggare. Har för mig att jag läst att det har kunnat resultera i lägre premier än ifall man istället tagit uppgifter via div. internetformulär…
Ringde och kollade med ICA igår, de ville ha 5000+ per månad för en helförsäkring, så den bilmodellen vill de i alla fall inte försäkra
Hoppsan, men dom kan ju fortfarande göra reklam för att dom försäkrar bilar. Misstänkte dock att dom skulle vara dyra men kanske inte riktigt så dyra. Vad tyckte personen du prata med om det priset?
"Något styvt" men jag la väl orden i munnen på honom :lol:
Ska försöka mig på en uppdatering här trots att min ingång med en MX inte är direkt relevant för tråden.

Hos Watercircles lyckades jag "förhandla" ner premien från 20667 till 17503 kr/år. Jag tyckte fortfarande det var extremt högt jämfört med premien för innevarande år, så jag inväntade nästa chock och anledningen till att följa denna tråden.

Min M3P hade även den fått en premiehöjning som heter duga! Den har dock kortare körsträcka, upp till 3000 mil/år och även där helförsäkring. Inser nu efterhand att jag borde dratt öronen åt mig i januari när jag betalade extra för att gå upp till helförsäkring, betalade då 4308 för knappt 7mån. Helårsomräknat blev det 15205 :o Och nu då ett halvår senare vill de ha 21144 för samma försäkring.
Efter samtal senare var premien sänkt till 19000-nått. Tackade för budet, och meddelade att det är oseriöst att öka premierna så mycket när de nischat sig mot miljöbilar samtidigt som TryggHansa erbjuder lägre premier på båda bilarna.

Röstar med fötterna när det blir såhär :(
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
niklas12
Inlägg: 2546
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av niklas12 »

Sensor försäkring lämnade bra pris på min M3 LR men jag vet inte hur de är vid ev. Nyttjande av försäkringen.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Teslared »

Också lite exempel från en X Raven dual motor:

Trygghansa första räkning hel förs. 25 600/år, efter lite borttagande av för oss onödiga grejer kom vi ned till 13 700.

Watercircle med lite högre självrisk resulterade i 7 600.

För knappt 1 år sedan 1500 mil, bor i mindre samhälle, villa.
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Willerud »

Teslared skrev: 11 jul 2023 10:09
Också lite exempel från en X Raven dual motor:

Trygghansa första räkning hel förs. 25 600/år, efter lite borttagande av för oss onödiga grejer kom vi ned till 13 700.

Watercircle med lite högre självrisk resulterade i 7 600.

För knappt 1 år sedan 1500 mil, bor i mindre samhälle, villa.
7600 känns ju som en dröm. Men det är ju stora hopp från 25600 till 13700, vilka "onödiga" delar plockades bort för att nästan halvera premien?
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
niklas12
Inlägg: 2546
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av niklas12 »

niklas12 skrev: 11 jul 2023 08:48
Sensor försäkring lämnade bra pris på min M3 LR men jag vet inte hur de är vid ev. Nyttjande av försäkringen.
7500kr/år helförsäkring 2500mil/år model 3 LR 2019
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Remuz »

Billigaste helförsäkring jag hittat till min 3P är 26k/år
P85D svart/svart med gratis SuC
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Dafro »

Undrar vad motorsvagare elbilar kostar att försäkra, tycker att det har spårat totalt. Hoppas det kommer några vettiga med typ 200 hk för 3-400 kkr om några år men det kommer nog inte ske.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Tellus »

Hästkrafter verkar inte spela så stor roll. Plaid kostar det 3 kr 48 öre per hästkraft per år.
IMG_6107.jpeg
IMG_6108.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Dafro »

Nej det var inte farligt, nu vet jag dock inte vilket bolag du har eller var du bor men jag snart 50 i Linköping fick ge 15 000 per år med 25% för BMW märkesförsäkring, och något mer hos LF för BMW IX50 men det beror kanske på att kundutbudet består av annat klientel, för anledningen verkar vara, det är en BMW. :roll:
Kia Ceed kostar 2000 och har 140 hk, mer rimlig nivå av premie.
27,8 kWp solceller
p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av p1457 »

Helt sanslöst med försäkringspremierna.
Som jämförelse fick jag pris idag på halvförsäkring för xpeng g9. 3000 mil, på företag i Stockholm. 2400 kr per år. Trodde inte det var sant.
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Blipblop »

Bilar som är dyra för försäkringsbolagen kostar mycket att försäkra. Oväntat 😁 en model X som är några år kan inte vara så trygg...
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Willerud »

Blipblop skrev: 12 jul 2023 22:43
Bilar som är dyra för försäkringsbolagen kostar mycket att försäkra. Oväntat 😁 en model X som är några år kan inte vara så trygg...
De har ju friskrivet sig från Maskinskada, när bilen passerat 15 - 17000 mil, så rent logiskt borde den vara billigare ;)

Förklara istället varför en 3 1/2 år gamal Model 3 är dyrare än en 5 år gamal Model X att försäkra, samma ägare till båda fordonen.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Phats0
Inlägg: 27
Blev medlem: 29 maj 2023 17:36

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Phats0 »

Jag har inte provkört modell X

Men modell 3 är så nära man kan komma en BMW M3. Då är risken stor att man kör lite annorlunda än modell X och inte samma målgrupp av förare. Med andra ord kör man försiktigare i en modell X och mindre olyckor som följd.
Det är vad jag kan tänka mig varför det skiljer så mycket.
Unia
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 mar 2023 16:36

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Unia »

Dafro
Nej det var inte farligt, nu vet jag dock inte vilket bolag du har eller var du bor men jag snart 50 i Linköping fick ge 15 000 per år med 25% för BMW märkesförsäkring, och något mer hos LF för BMW IX50 men det beror kanske på att kundutbudet består av annat klientel, för anledningen verkar vara, det är en BMW. :roll:
Trygg Hansa verkar vara BMW:s partner när det gäller BMW märkesförsäkring. Såg att de under Särskilda villkor kräver bl.a godkänd spårsändare. Har du monterad en sådan i din bil? En spårsändare kostar ju också ca.2000kr och sedan abb. ca 100kr per/månad

" Spårsändaren ska vara påslagen och knuten till en larmcentral. Larmcen​tralen ska aktivt söka efter bilen när den har anmälts stulen till larmbolaget. "
fredrik80
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 nov 2022 10:13

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av fredrik80 »

Litet sidospår - går det inte att teckna någon sjålvriskreduceringsförsäkring (via separat bolag som t.ex SBM, OKQ8 etc) på en t.ex personalbil via Autoplan? Det går ju på privatägd och privatleasad. Är det någon som vet något bolag som accepterar det?

Hade ju varit trevligt att försöka hålla nere eventuella självrisker även när man har bilen via autoplan
Skriv svar