Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
gunnand
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 sep 2019 07:45
Ort: Upphärad
Referralkod: ts.la/manfred61228

Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av gunnand »

Min förra model 3LR/2020 kostade över 6000 kr/år på LF och min nuvarande model 3LR/2022 kostar dryga 5000 kr/år på Watercircles. För en halvförsäkring! Och vad den kommer att kosta när vagnskadegarantin gått ut vågar man knappt tänka på.

Min frus son köpte härom dagen en ny model 3LR i Tyskland och betalar c:a 450 €/år för en helförsäkring med en självrisk på 1000 €. I Tyskland ingår INTE 3-års vagnskadegaranti vid köp av ny bil utan man måste helförsäkra den från dag 1. Skulle han valt en halvförsäkring hade den kostat 230 €/år. Han berättade vidare att man få extra rabatt om försäkringen gäller en elbil.

Tidigare sa försäkringsbolagen i Sverige att man ha för lite data gällande Tesla bilar. Argumentet borde inte gäller längre. Kanske dags för Tesla att börja med försäkring på sina bilar.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av OfarligTesla »

Teslaförsäkring är inte dyr alls, det är rent av billig jämfört med andra bilar med samma prestanda och pris. Att jämföra mellan länder fungerar inte alltid då det oftast är helt olika villkor och saker som täcks, i Tyskland har man t.ex. inte maskinskadeförsäkring inkluderat vad jag vet (även om jag inte är expert på den tyska försäkringsmarknaden).

Försäkringsbolagen har precis som du säger börjat få mer statistik och det är därför man börjat höja priserna för Tesla (speciellt verkar det gälla helförsäkring) då de inte alls varit så mycket billigare än jämförbara bilar som man trott.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Fredrik j »

Varför är det så självklart att skador på Teslor är billigare för försäkringsbolagen än skador på andra bilar? Vad kostar t.ex. bärgning till verkstad eller stilleståndsersättning? Är Teslas delar dyra?
Många verkar ju vara helt övertygade om att teslor egentligen är billiga att försäkra och att bolagen tjänar stora pengar. I Sverige har vi ju två försäkringsbolag som är kundägda och drivs utan vinstintresse. LF och Folksam. Deras premier borde ju ge en hint….
Oryd
Inlägg: 107
Blev medlem: 19 dec 2021 11:06

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Oryd »

Försäkringskostnaden efter 3 år (när vagnskadegarantin gått ut) skenar. Det har många vittnat om på forumet.

Men det kan vara bra att känna till för alla privatpersoner
som nu köper Y vad som väntar om 2-3 år.

Offerter från TH, Watercircles, IF, Länsförsäkringar
hamnar på skyhöga belopp. Här måste till en diskussion med försäkringsbolagen.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Dafro »

OfarligTesla skrev: 18 maj 2023 10:25
Teslaförsäkring är inte dyr alls, det är rent av billig jämfört med andra bilar med samma prestanda och pris. Att jämföra mellan länder fungerar inte alltid då det oftast är helt olika villkor och saker som täcks, i Tyskland har man t.ex. inte maskinskadeförsäkring inkluderat vad jag vet (även om jag inte är expert på den tyska försäkringsmarknaden).

Försäkringsbolagen har precis som du säger börjat få mer statistik och det är därför man börjat höja priserna för Tesla (speciellt verkar det gälla helförsäkring) då de inte alls varit så mycket billigare än jämförbara bilar som man trott.
Håller helt med om att dom inte är dyra. Jag gav ca 14 000 i halvförsäkring för min BMW IX för med 25% rabatt första året med BMWs försäkring via Trygg-Hansa och dom kunde inte tala om vad den skulle kosta som helförsäkring. Visst detta är en dyrare bil som ska jämföras med X. För min E-tron gav jag ca 14 000 för helförsäkring. Bara som jämförelse.
27,8 kWp solceller
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Fredrik j »

Oryd skrev: 18 maj 2023 11:02
Offerter från TH, Watercircles, IF, Länsförsäkringar
hamnar på skyhöga belopp. Här måste till en diskussion med försäkringsbolagen.
Bolaget skulle behöva redovisa skadekostnaderna. Men det kanske är företagshemligheter?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av jonasl »

Betalade ca 300 kr / mån för en VW Touran, för Model 3 SR+ betalade jag nästan 600 kr / mån och för Model Y LR betalar jag ca 450 kr / mån. Halvförsäkring 2000 mil för Teslorna, för VW:n var det 1500 mil / år.

Är väl inte helt orimligt, bilarna kostar ju dubbelt så mycket nya.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Oryd
Inlägg: 107
Blev medlem: 19 dec 2021 11:06

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Oryd »

Fredrik j skrev: 18 maj 2023 11:20
Oryd skrev: 18 maj 2023 11:02
Offerter från TH, Watercircles, IF, Länsförsäkringar
hamnar på skyhöga belopp. Här måste till en diskussion med försäkringsbolagen.
Bolaget skulle behöva redovisa skadekostnaderna. Men det kanske är företagshemligheter?
Håller med om transparans kring skadekostnader. Kärnfrågan är helförsäkringen som tecknas efter 3 år, vilket många Teslaägare snart kommer bli varse. Försäkringsbolagens övriga kriterier verkar inte gälla som t ex många skadefria år, ålder mm
Det är nått med Tesla som får bolagen att se annorlunda på saken.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Maw »

Oryd skrev: 18 maj 2023 11:51
Fredrik j skrev: 18 maj 2023 11:20
Oryd skrev: 18 maj 2023 11:02
Offerter från TH, Watercircles, IF, Länsförsäkringar
hamnar på skyhöga belopp. Här måste till en diskussion med försäkringsbolagen.
Bolaget skulle behöva redovisa skadekostnaderna. Men det kanske är företagshemligheter?
Håller med om transparans kring skadekostnader. Kärnfrågan är helförsäkringen som tecknas efter 3 år, vilket många Teslaägare snart kommer bli varse. Försäkringsbolagens övriga kriterier verkar inte gälla som t ex många skadefria år, ålder mm
Det är nått med Tesla som får bolagen att se annorlunda på saken.
Nej, Teslor särbehandlas inte. Bolagen ser vad de har för kostnader för skador på resoektive bilmodell och sätter premien därefter. Vill man ha en dyr och snabb bil så får man acceptera att de kollektiva skadekostnaderna och därmed premien blir höga.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av OfarligTesla »

Oryd skrev: 18 maj 2023 11:51
Håller med om transparans kring skadekostnader. Kärnfrågan är helförsäkringen som tecknas efter 3 år, vilket många Teslaägare snart kommer bli varse. Försäkringsbolagens övriga kriterier verkar inte gälla som t ex många skadefria år, ålder mm
Det är nått med Tesla som får bolagen att se annorlunda på saken.
Det är exakt samma modell för Tesla som för andra tillverkare. Men folk verkar tro att man skall få samma premie på en Tesla som är dyr att laga och har mycket motoreffekt som man får i en Dacia med symaskinsmotor i sig.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev: 18 maj 2023 11:20
Bolaget skulle behöva redovisa skadekostnaderna. Men det kanske är företagshemligheter?
Det redovisas oftast på aggregerad nivå för flera försäkringsslag inom samma typ (liv/sak) men i grund och botten är det oftast relativt lika. Skadekostnad ligger kring 80% av premier och sedan har man en driftskostnad på kring 12-15%.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev: 18 maj 2023 12:07
Fredrik j skrev: 18 maj 2023 11:20
Bolaget skulle behöva redovisa skadekostnaderna. Men det kanske är företagshemligheter?
Det redovisas oftast på aggregerad nivå för flera försäkringsslag inom samma typ (liv/sak) men i grund och botten är det oftast relativt lika. Skadekostnad ligger kring 80% av premier och sedan har man en driftskostnad på kring 12-15%.
Vilket då tyder på att det är dyrt även för bolagen att försäkra teslor. Om dom höga kostnaderna beror på att tesla tar bra betalt för reparationer/reservdelar skulle dom ju kunna erbjuda lägre försäkringspremier genom en egen försäkring. Men det skulle ju bara bli att flytta inkomster.
Hur slår det på bärgningskostnaderna om det är långt till märkesverkstad? Det borde ju bli betydligt billigare för märken som har verkstäder överallt. Vad kostar bärgning? 100kr/mil?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av mati »

Dafro skrev: 18 maj 2023 11:14
För min E-tron gav jag ca 14 000 för helförsäkring. Bara som jämförelse.
Vad jag minns så fick jag pröjsa ungefär 8000/år i halvförsäkring för min e-tron. Min Ioniq 5 ligger bara runt 2000/år, trots att försäkringen är mer omfattande och gäller en längre körsträcka. Ioniq 5 är också billigare i försäkring än e-Golfen, trots att Ioniq 5 är större, har mycket mer motoreffekt och är dyrare i inköp.
För mig är det helt uppenbart att det är märket på bilen som bestämmer priset på försäkringen. Ett budgetmärke som Hyundai är mycket billigare att försäkra än ett medelsvensson-märke eller ett så kallat premiummärke.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Oscar11 »

Tesla har startat eget försäkringsbolag. Förhoppningsvis kommer det till Sverige snart.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev: 18 maj 2023 12:22
Vilket då tyder på att det är dyrt även för bolagen att försäkra teslor. Om dom höga kostnaderna beror på att tesla tar bra betalt för reparationer/reservdelar skulle dom ju kunna erbjuda lägre försäkringspremier genom en egen försäkring. Men det skulle ju bara bli att flytta inkomster.
Hur slår det på bärgningskostnaderna om det är långt till märkesverkstad? Det borde ju bli betydligt billigare för märken som har verkstäder överallt. Vad kostar bärgning? 100kr/mil?
Ja, vet att iaf ett stort bolag blev förvånade när man började få in mer statistik och såg vad skadekostnaden hamnade på. Det var för några år sedan när premierna började höjas så det var nog inte bara det bolaget som såg samma sak. Det är ju då både kostnad för reparationen men även stillaståendeersättning/hyrbil och bärgning mm. Dock inte hört att bärgningen var något man reagerat på speciellt mycket även om den säkert är dyrare med färre verkstäder.

Rent generellt kan jag säga att försäkringar är rätt så konkurrensutsatta och i grunden är det skadekostnaderna som bestämmer premien då det är den största delen.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av jonasl »

En sak som lär göra att Teslorna kostar extra förutom det uppenbara tror jag är långa reparationstider.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Oryd
Inlägg: 107
Blev medlem: 19 dec 2021 11:06

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Oryd »

Var ligger en helförsäkring på för E-tron, Polestar, e-tron, Id 3/4 m fl? 20'-30' kr/år?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av mati »

Oryd skrev: 18 maj 2023 13:45
Var ligger en helförsäkring på för E-tron, Polestar, e-tron, Id 3/4 m fl? 20'-30' kr/år?
Omöjligt att svara på eftersom det skiljer oerhört mycket från person till person. Men alla bilar du listar upp är ju också i helt olika priskategorier. En ID3 kostar rimligen inte ens i närheten av vad en e-tron kostar. För mig skulle en ID3 förmodligen hamna nånstans runt 5000/år och en e-tron runt 15000. Men då har jag över 30 skadefria år, villa, garage, inga unga som kör bilen, bor på landet osv.
Bor man i en storstad så skulle jag tro att man får lätt betala det dubbla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Tellus »

Plaid, småstad, 2500 mil, trygg-hansa
3900kr/år halvförsäkring
7150kr/år helförsäkring, självrisk 6000kr
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
jim1234
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 jan 2023 16:16

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av jim1234 »

Oryd skrev: 18 maj 2023 13:45
Var ligger en helförsäkring på för E-tron, Polestar, e-tron, Id 3/4 m fl? 20'-30' kr/år?
Köpte en beg VW ID3 för ca 2 mån sedan, årsm 2022, halvförs kostar strax över 300kr per mån (max 2500 mil, 55+ man, bor på landet i skåne, villa, garage, inga förare under 25), vw original försäkring. Nu har denna bil vagnskadegaranti kvar, men testade att klicka i helförsäkring också för att se priset och det låg på strax över 400kr per mån.

Var först på väg att köpa en beg Tesla 3, tittade på 3st årsm 2019, alla svensksålda, alla låg mellan 1100-1200kr per mån för helförsäkring, samma data som ovan. Den höga försäkringkostnaden var en parameter som gjorde att jag avstod!
Användarvisningsbild
Jedis
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 07 maj 2023 02:08

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Jedis »

Tänk på att försäkringskostnaderna, framförallt vid halvförsäkring då givetvis, till största del går till att täcka de skador ni orsakar på andra, samt förstås om det är personskador inblandat. Många när man talar om försäkringar har en tendens att lägga överdrivet stor betydelse om hur dyr bilen är, men det är oftast mer sekundärt. En personskada kan kosta betydligt mer för ett försäkringsbolag än en dyr bil. Därtill så tar staten ut en skatt på trafikförsäkringsavgiften om 22 procent för att täcka sina kostnader.

Tänk också på att när ni jämför priser från LF med andra bolag, glöm då inte bort att LF återbetalar överskottet till försäkringstagarna. Innan jag skaffade min M3, vilken är ungefär dubbelt så dyr att försäkra än min förra bil (ca 300/mån mot 600/mån), så brukade jag få tillbaka lite drygt en tusenlapp om året från LF.
Oryd
Inlägg: 107
Blev medlem: 19 dec 2021 11:06

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Oryd »

Helförsäkring för 20'-30' per år trots 30 skadefria år, villa, garage, inga unga som kör bilen men Sthlm, låter som vi har ett storstadsproblem
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Airlift »

Oryd skrev: 18 maj 2023 17:40
Helförsäkring för 20'-30' per år trots 30 skadefria år, villa, garage, inga unga som kör bilen men Sthlm, låter som vi har ett storstadsproblem
Brandrisk?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av mati »

Oryd skrev: 18 maj 2023 17:40
Helförsäkring för 20'-30' per år trots 30 skadefria år, villa, garage, inga unga som kör bilen men Sthlm, låter som vi har ett storstadsproblem
Naturligtvis. När min sambo var skriven i centrala Göteborg jämförde jag för skojs skull försäkringspriserna, och hon hade behövt betala ungefär 4-5 gånger så mycket som jag betalade då. För samma bil hos samma försäkringsbolag!
Nu är vi skrivna på samma adress på landet där jag bor och hon skulle faktiskt behöva betala lite mindre i försäkring än jag. Det är alltså inte fel på henne utan det var "fel" adress.
Visst är det ett storstadsproblem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Maw »

Jedis skrev: 18 maj 2023 17:33
Tänk på att försäkringskostnaderna, framförallt vid halvförsäkring då givetvis, till största del går till att täcka de skador ni orsakar på andra, samt förstås om det är personskador inblandat. Många när man talar om försäkringar har en tendens att lägga överdrivet stor betydelse om hur dyr bilen är, men det är oftast mer sekundärt. En personskada kan kosta betydligt mer för ett försäkringsbolag än en dyr bil. Därtill så tar staten ut en skatt på trafikförsäkringsavgiften om 22 procent för att täcka sina kostnader.
Hur är det med glas och skadegörelse (och brand), det går väl på egna halvförsäkringen?
Skriv svar