All tidigare data visade ju sig även gälla Tesla då man gjorde en uppdatering av ModelS/X efter just 8år.....SwedishAdvocate skrev:All tidigare data baserar sig ju enbart på försäljning av bilar med förbränningsmotor. Tycker det verkar som Tesla fortfarande har en fördel i volym jämfört med alla andra tillverkare när det gäller elbilar...Fredrik j skrev:Tidigare har det varit ett riktvärde att marknaden förväntar sig facelift efter ca 4år och ny modell efter 8år. /.../
Ska man sälja riktigt många bilar behöver man historiskt behövt sälja ett bredare modellprogram för att tilltala fler kundgrupper.
Det skulle förvåna om något annat skulle gälla elbilar.
Men vem vet, nya modeller är kanske påväg? [Min understrykning.]
Med det sagt tycker jag också att Teslas modellutbud för närvarande är dåligt.
Ett enkelt sätt att utöka modellprogrammet hade varit att komplettera med en version av Model 3 med halvkombilucka. Jag skulle naturligtvis också vilja se en kombiversion av Model 3 – men en version med halvkombilucka skulle väl antagligen sälja bättre. Men visst – både en version med halvkombilucka och en kombiversion hade ju varit det optimala.
Ytterligare två 'lätta' grejer de skulle kunna göra är att komplettera 3/Y med en HUD samt möjliggöra beställning av Model S med dragkrok. Bara det tror jag skulle driva en hel del försäljning. Fast än så länge har ju inte (ens) leveranserna av S/X börjat utanför Nordamerikat...
Kunderna vill fortfarande ha förändring mellan sina bilar. Man tröttnar på design och vill ha något nytt. Om prognoserna baseras på det här på något märkligt sätt inte skulle gälla elbilar tror jag man har en överraskning framför sig.
HUD och dragkrok skulle kanske driva försäljning här och nu men det behövs ju naturligtvis ersättare till både 3/Y och S i framtiden.