Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

perwis skrev:
Vad gäller FSD är det återigen inget som tyder på att magi krävs.
Att det skulle finnas självkörande (L3+ med liability) konsument-bilar från Tesla för bilar som såldes under 2022 (befintlig HW eller gratis retrofit) som får framföras autonomt i stadsmiljö eller ens landsväg senast 2030-01-01 i EU tar jag lätt ett bett på.
perwis skrev:
Min egen analys är att ovanstående gör det högst troligt att 10M kommer kunna uppnås till 2030.
Tar gärna ett bett emot. :)
Om du säger att Tesla levererar minst 10M bilar under 2029 med snittmarginal på minst 20% så kan jag sätta emot där också. :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Jag sätter gärna 100k helt utan marginalkrav. Dock lite dålig koll på vad som gäller rent legalt, man vill ju inte riskera 30% skatt på vinsten :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

Legato skrev:
Jag sätter gärna 100k helt utan marginalkrav. Dock lite dålig koll på vad som gäller rent legalt, man vill ju inte riskera 30% skatt på vinsten :D
När man läser det så blir man ju lite nyfiken på hur mkt 100K utgör av dina totala tillgångar och ifall du blankar eller funderar på blanka TSLA...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev:
När man läser det så blir man ju lite nyfiken på hur mkt 100K utgör av dina total tillgångar och ifall du blankar eller funderar på blanka TSLA...
Man kan inte blanka TSLA utan rejäl risk så länge folk fortfarande tror på Elon och hans megafon. Det är mycket säkrare att betta emot hans fantasiartade utfästelser (eftersom de i princip aldrig stämmer). Jag sätter för övrigt också gärna 100k. 50k på FSD och 50k på produktionsmålet om någon vill ta det.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

SwedishAdvocate skrev:
Legato skrev:
Jag sätter gärna 100k helt utan marginalkrav. Dock lite dålig koll på vad som gäller rent legalt, man vill ju inte riskera 30% skatt på vinsten :D
När man läser det så blir man ju lite nyfiken på hur mkt 100K utgör av dina total tillgångar och ifall du blankar eller funderar på blanka TSLA...
Förhoppningsvis en ganska liten andel år 2030 ;)

Blanka Tesla är nästan omöjligt som svensk men jag har absolut periodvis haft korta (derivat)positioner och även skrivit om det i tråden. Numera har jag faktiskt ett litet innehav i Tesla (typ 2% av portföljen).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Sabbe
Inlägg: 1340
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

0F89E5F8-8137-4F81-9530-0C4063DAE86F.jpeg
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Sabbe skrev:
0F89E5F8-8137-4F81-9530-0C4063DAE86F.jpeg

Verkar bli enkla pengar för dig att ta betten mot Legato och SpaceCoin, för sannolikheten att Tesla inte ska lyckas är minimal. Kanske nästan obefintliga?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

backe skrev:
Sabbe skrev:
0F89E5F8-8137-4F81-9530-0C4063DAE86F.jpeg
Verkar bli enkla pengar för dig att ta betten mot Legato och SpaceCoin, för sannolikheten att Tesla inte ska lyckas är minimal. Kanske nästan obefintliga?
Ja, om man inte förstår ordet "kumulativa" så kan jag förstå att det ser jäkligt lovande ut. :D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

spacecoin skrev:
backe skrev:
Sabbe skrev:
0F89E5F8-8137-4F81-9530-0C4063DAE86F.jpeg
Verkar bli enkla pengar för dig att ta betten mot Legato och SpaceCoin, för sannolikheten att Tesla inte ska lyckas är minimal. Kanske nästan obefintliga?
Ja, om man inte förstår ordet "kumulativa" så kan jag förstå att det ser jäkligt lovande ut. :D

Kan han ju göra ändå. Men då ska den där kurvan upp bra mycket högre än 10... Var det inte 100 miljoner bilar innan 2035?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

MWall skrev:
spacecoin skrev:
backe skrev:
Sabbe skrev:
0F89E5F8-8137-4F81-9530-0C4063DAE86F.jpeg
Verkar bli enkla pengar för dig att ta betten mot Legato och SpaceCoin, för sannolikheten att Tesla inte ska lyckas är minimal. Kanske nästan obefintliga?
Ja, om man inte förstår ordet "kumulativa" så kan jag förstå att det ser jäkligt lovande ut. :D
Kan han ju göra ändå. Men då ska den där kurvan upp bra mycket högre än 10... Var det inte 100 miljoner bilar innan 2035?
Man behöver ju "bara" en ny fabrik per år för att lyckas med 10M bilar per år till 2029-12-31, om nu efterfrågan är "unlimited"... Så det blir till att börja söka tillstånd, gräva och bygga. Och 10x supply chain och designa fler modeller. Semi och Roadster är inte volymmodeller direkt.

Ang 100M fordon 2035, så hade take-rate på FSD/FSD-sub gått upp till 100% också tydligen.
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

spacecoin skrev:
MWall skrev:
spacecoin skrev:
backe skrev:
Sabbe skrev:
0F89E5F8-8137-4F81-9530-0C4063DAE86F.jpeg
Verkar bli enkla pengar för dig att ta betten mot Legato och SpaceCoin, för sannolikheten att Tesla inte ska lyckas är minimal. Kanske nästan obefintliga?
Ja, om man inte förstår ordet "kumulativa" så kan jag förstå att det ser jäkligt lovande ut. :D
Kan han ju göra ändå. Men då ska den där kurvan upp bra mycket högre än 10... Var det inte 100 miljoner bilar innan 2035?
Man behöver ju "bara" en ny fabrik per år för att lyckas med 10M bilar per år till 2029-12-31, om nu efterfrågan är "unlimited"... Så det blir till att börja söka tillstånd, gräva och bygga. Och 10x supply chain och designa fler modeller. Semi och Roadster är inte volymmodeller direkt.

Ang 100M fordon 2035, så hade take-rate på FSD/FSD-sub gått upp till 100% också tydligen.

För tydlighets skull så är jag skeptisk till siffrorna och jag var sarkastisk, menade mer att utifrån Sabbes perspektiv måste det vara som att ta godis från barn...
Tror personligen inte att det är så enkelt att bara skala upp hela tiden med 3 och Y, för ska man börja sälja riktigt stora volymer så går det nog inte att ha två bilmodeller(S/X verkar inte ha någon volym alls) som egentligen är samma bil men sedan och nån typ av halvkombi.

Och jag har en sån halvkombi(MY och beställt en MYP) så jag är inte bara en generell Teslahatare. Jag har dock lite svårt för Musk och hans sätt att agera på Twitter(om bl.a. Twitter) m.m.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

backe skrev:
För tydlighets skull så är jag skeptisk till siffrorna och jag var sarkastisk, menade mer att utifrån Sabbes perspektiv måste det vara som att ta godis från barn...
Jo det framgick :)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Model 3 börjar dessutom bli till åren nu. Att bara fylla samma skal med "ny teknik" håller inte i längden. Folk vill att det ska synas att det är en nyare bil. Det driver försäljning i sig.
Sabbe
Inlägg: 1340
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Dagens 4 fabriker kommer om några år att ha en kapacitet att tillverka fler än 5 miljoner fordon per år. Så det behövs bara 2-3 nya fabriker före 2030 för att ha en kapacitet på fler än 10 miljoner fordon.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Pontus »

Sabbe skrev:
Dagens 4 fabriker kommer om några år att ha en kapacitet att tillverka fler än 5 miljoner fordon per år. Så det behövs bara 2-3 nya fabriker före 2030 för att ha en kapacitet på fler än 10 miljoner fordon.
Men tittar man på kurvan och är lite optimistisk och antar en ökning av produktionen med 30% per år och rundar uppåt varje år så kommer man ändå bara till 8,5 miljoner bilar 2030.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Sabbe
Inlägg: 1340
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Pontus skrev:
Sabbe skrev:
Dagens 4 fabriker kommer om några år att ha en kapacitet att tillverka fler än 5 miljoner fordon per år. Så det behövs bara 2-3 nya fabriker före 2030 för att ha en kapacitet på fler än 10 miljoner fordon.
Men tittar man på kurvan och är lite optimistisk och antar en ökning av produktionen med 30% per år och rundar uppåt varje år så kommer man ändå bara till 8,5 miljoner bilar 2030.
Produktionsökning med 50% årligen
2021: 0.9 miljoner fordon producerade
2022: 1.35 miljoner fordon producerade
2023: 2.02 miljoner fordon producerade
2024: 3.03 miljoner fordon producerade

Produktionsökning med 40% årligen
2025: 4.55 miljoner fordon producerade

Produktionsökning med 30% årligen
2026: 6.37 miljoner fordon producerade

Produktionsökning med 20% årligen
2027: 8.29 miljoner fordon producerade

Produktionsökning med 10% årligen
2028: 9.95 miljoner fordon producerade
2029: 10.94 miljoner fordon producerade
2030: 12 miljoner fordon producerade
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Pontus skrev:
Sabbe skrev:
Dagens 4 fabriker kommer om några år att ha en kapacitet att tillverka fler än 5 miljoner fordon per år. Så det behövs bara 2-3 nya fabriker före 2030 för att ha en kapacitet på fler än 10 miljoner fordon.
Men tittar man på kurvan och är lite optimistisk och antar en ökning av produktionen med 30% per år och rundar uppåt varje år så kommer man ändå bara till 8,5 miljoner bilar 2030.
Det är väl inte optimistiskt, Tesla har ju ökat produktionen med i snitt över 60% per år sedan 2016?

Varför menar du att tillväxttakten plötsligt skulle halveras?

En kalkyl som jag skulle beteckna som pessimistisk är att tillväxttakten från och med nu avtar, för att stabiliseras på 25% per år 2025 och framåt, då hamnar vi ändå på långt över 10M bilar per år 2030.

Elon har absolut lovat för mycket i många andra sammanhang, men när det gäller att skala upp bilproduktionen har Tesla genomgående överträffat både förväntningar och egna prognoser. Jag är helt övertygad om att produktionen 2030 kommer vara långt över 10M bilar, det skulle krävas något exceptionellt för att det inte skall ske.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Pontus skrev:
Sabbe skrev:
Dagens 4 fabriker kommer om några år att ha en kapacitet att tillverka fler än 5 miljoner fordon per år. Så det behövs bara 2-3 nya fabriker före 2030 för att ha en kapacitet på fler än 10 miljoner fordon.
Men tittar man på kurvan och är lite optimistisk och antar en ökning av produktionen med 30% per år och rundar uppåt varje år så kommer man ändå bara till 8,5 miljoner bilar 2030.
P.S. dina siffror stämmer nog inte heller, räknar man upp produktionen 2021 (930422 bilar) med 30% per år så hamnar man på 9.9M bilar producerade 2030, inte 8.5M.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 01 mar 2015 22:13

Re: Aktien TSLA

Inlägg av perwis »

Fabriker eller efterfrågan är inte problemet enligt min bedömning. Däremot kan råvaror till batterierna bli ett problem. Det har aldrig tillverkats så mycket batterier så det finns inte bra supply chain och leverantörer. Teslas batterichef Drew Baglino pratar utförligt om det i denna nya video:

Där finns det en viss osäkerhet. Drew pratar mycket att problemet är främst regulatoriska hinder. Det tar många år att få tillstånd öppna upp gruvor tex.

Vad gäller betting så är det ju lite jobbigt med vad över 8 år och även praktiskt och lagligt osv.

Sen så bettar vi ju alla mer eller mindre med hur vi väljer att investera, tex i att köpa tesla aktier eller i att blanka tesla aktier. Om du verkligen vill blanka så går det, kräver bara lite mer ansträngning. Finns warranter med lång löptid tex. Annars öppna konto i amerikansk bank tex. Men var beredd att förlora allt du satsar. Själv är jag lång tesla med både aktier och optioner så jag kommer förlora mycket pengar om de inte lyckas nå minst 10m bilar 2030.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

perwis skrev:
Fabriker eller efterfrågan är inte problemet enligt min bedömning. Däremot kan råvaror till batterierna bli ett problem. Det har aldrig tillverkats så mycket batterier så det finns inte bra supply chain och leverantörer. Teslas batterichef Drew Baglino pratar utförligt om det i denna nya video:

Där finns det en viss osäkerhet. Drew pratar mycket att problemet är främst regulatoriska hinder. Det tar många år att få tillstånd öppna upp gruvor tex.

Vad gäller betting så är det ju lite jobbigt med vad över 8 år och även praktiskt och lagligt osv.

Sen så bettar vi ju alla mer eller mindre med hur vi väljer att investera, tex i att köpa tesla aktier eller i att blanka tesla aktier. Om du verkligen vill blanka så går det, kräver bara lite mer ansträngning. Finns warranter med lång löptid tex. Annars öppna konto i amerikansk bank tex. Men var beredd att förlora allt du satsar. Själv är jag lång tesla med både aktier och optioner så jag kommer förlora mycket pengar om de inte lyckas nå minst 10m bilar 2030.
Att äga puts är inte att blanka... Att öppna amerikanskt bankkonto är en jäkla procedur och tveksam om det ens är lagligt (då de inte lär rapportera transaktioner till SKV). Så jag vidhåller att det är väldigt besvärligt som svensk.

Tycker inte ett vad över åtta år är ett problem, man skriver bara ett avtal. Däremot är det inte värt det om det blir 30% vinstskatt vilket jag misstänker...

Håller inte alls med om att 10 miljoner producerade bilar är ett minimum för att Teslaaktien ska prestera bra tom 2030. Det finns som bekant en lång rad andra potentiella intäktsströmmar (som jag personligen tror har högre sannolikhet än 10M bilar). Största problemet med bilarna är dock imo att marginalerna rimligtvis kommer normaliseras över tid, dessutom på bilar med lägre ASP än idag. Dvs långt mindre absolut vinst per såld bil.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

MWall skrev:
Model 3 börjar dessutom bli till åren nu. /...
Den 28 juli så är den fem år gammal. Så den borde väl kunna ha cirka 3 år till innan det är dags för en ny modell. Eller?

Och till t.ex. Europa kom den ju först i februari 2019...

Personligen gillar jag instrumentering bakom ratten, men med det sagt så tycker jag både den interiöra och exteriöra designen på Model 3 är rätt tidlös. Tycker inte den ser gammal ut på något sätt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Sabbe skrev:
Dagens 4 fabriker kommer om några år att ha en kapacitet att tillverka fler än 5 miljoner fordon per år. Så det behövs bara 2-3 nya fabriker före 2030 för att ha en kapacitet på fler än 10 miljoner fordon.

Men om det bara är att öka kapaciteten så bör alla biltillverkare bara kunna bygga fler fabriker och tillverka större volymer än. man någonsin gjort, för så länge man tillverkar fler bilar så säljer man dom tydligen? Det är fortfarande mycket som kan hända fram till 2030 och skillnaden mellan 1 och 10 miljoner bilar är ganska stor, särskilt som att elbilar från andra märken kommer bli bättre och bättre. Såg att TeslaBjörn var grymt imponerad av BMW iX nu, tydligen riktigt energieffektiv och bra enligt honom.

Ska Tesla bara tillverka 3 och Y så är det nog många som inte vill ha samma bil som alla andra och börjar kolla på alternativa bilar. Jag t.ex. har en MY nu, har beställt en MYP men kommer nog troligen beställa en Audi Q6 när den blir beställningsbar. Vet fler som går i samma tankar.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Sabbe skrev:
Pontus skrev:
Sabbe skrev:
Dagens 4 fabriker kommer om några år att ha en kapacitet att tillverka fler än 5 miljoner fordon per år. Så det behövs bara 2-3 nya fabriker före 2030 för att ha en kapacitet på fler än 10 miljoner fordon.
Men tittar man på kurvan och är lite optimistisk och antar en ökning av produktionen med 30% per år och rundar uppåt varje år så kommer man ändå bara till 8,5 miljoner bilar 2030.
Produktionsökning med 50% årligen
2021: 0.9 miljoner fordon producerade
2022: 1.35 miljoner fordon producerade
2023: 2.02 miljoner fordon producerade
2024: 3.03 miljoner fordon producerade

Produktionsökning med 40% årligen
2025: 4.55 miljoner fordon producerade

Produktionsökning med 30% årligen
2026: 6.37 miljoner fordon producerade

Produktionsökning med 20% årligen
2027: 8.29 miljoner fordon producerade

Produktionsökning med 10% årligen
2028: 9.95 miljoner fordon producerade
2029: 10.94 miljoner fordon producerade
2030: 12 miljoner fordon producerade
Orkar inte räkna men med din logik så kommer Tesla sälja 100 miljoner bilar per år innan 2040 eller 2050... :roll:
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

backe skrev:
Sabbe skrev:
Dagens 4 fabriker kommer om några år att ha en kapacitet att tillverka fler än 5 miljoner fordon per år. Så det behövs bara 2-3 nya fabriker före 2030 för att ha en kapacitet på fler än 10 miljoner fordon.

Men om det bara är att öka kapaciteten så bör alla biltillverkare bara kunna bygga fler fabriker och tillverka större volymer än. man någonsin gjort, för så länge man tillverkar fler bilar så säljer man dom tydligen? Det är fortfarande mycket som kan hända fram till 2030 och skillnaden mellan 1 och 10 miljoner bilar är ganska stor, särskilt som att elbilar från andra märken kommer bli bättre och bättre. Såg att TeslaBjörn var grymt imponerad av BMW iX nu, tydligen riktigt energieffektiv och bra enligt honom.

Ska Tesla bara tillverka 3 och Y så är det nog många som inte vill ha samma bil som alla andra och börjar kolla på alternativa bilar. Jag t.ex. har en MY nu, har beställt en MYP men kommer nog troligen beställa en Audi Q6 när den blir beställningsbar. Vet fler som går i samma tankar.
Ja och nu är ju inte SuC ett argument för Tesla på samma sätt som förut heller.
Sabbe
Inlägg: 1340
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

MWall skrev:

Orkar inte räkna men med din logik så kommer Tesla sälja 100 miljoner bilar per år innan 2040 eller 2050... :roll:
Du behöver inte räkna efter 2030. Jag visade ett exempel på hur det kan se ut för att Tesla ska nå 10 miljoner fordon per år till år 2030. Om det känns bättre för dig så kan vi säga att de inte växer något efter det ;)
Skriv svar