Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Aktien TSLA

Inlägg av BigEasy »

Remuz skrev: 03 maj 2023 08:14
Med det sättet att räkna finns det väl 3 model Y? RWD LR P

Nej verkligen inte. Det är motoralternativ och/eller fyrhjulsdrift.

Corolla har faktiskt fyra olika karosser. Vore som att Model 3 och Model Y skulle räknas som samma modell.

I vilket fall har en tillverkare som Toyota massor av olika modeller. Tesla har bara fyra modeller varav två säljs i mycket begränsad omfattning. Har svårt att bestämma mig över hur stor bedriften är.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Aktien TSLA

Inlägg av BigEasy »

Sabbe skrev: 03 maj 2023 08:07
Toyota Corolla som är världens mest sålda bil år efter år är egentligen 4 bilmodeller. Att Tesla Model Y (1 modell) kommer sälja bättre är imponerande :shock:

Toyota säljer dock massor av olika modeller som sagt. Tesla erbjuder i praktiken en modell med två karosser. Inte konstigt att det blir volym på den.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 615
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Aktien TSLA

Inlägg av roffe_s »

BigEasy skrev: 03 maj 2023 08:21
Sabbe skrev: 03 maj 2023 08:07
Toyota Corolla som är världens mest sålda bil år efter år är egentligen 4 bilmodeller. Att Tesla Model Y (1 modell) kommer sälja bättre är imponerande :shock:

Toyota säljer dock massor av olika modeller som sagt. Tesla erbjuder i praktiken en modell med två karosser. Inte konstigt att det blir volym på den.
Mmm, men det val som Tesla gör innebär också att man sannolikt väljer bort en hyfsad del av tillgänglig totalmarknad. Utbudet av karossvarianter är ju ett utslag av att vi kunder vill ha en bil som ligger så nära de behov vi upplever. T-Ford är ju ett exempel på en bil som var lågt prissatt och med färg/funktion för att nå en hyfsat stor målgrupp - dock inte alla. Det fanns även då kunder som ställde andra krav på sina fordon än vad T-forden erbjöd.

Det finns alltid en gräns där för hård standardisering gör produkten mindre intressant för målgruppen och det är den gränsen tillverkaren bör ha järnkoll på.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
backe
Inlägg: 1541
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

US senators call Tesla’s safety review a “sham,” demand answers from Musk

US senators sent a letter Monday to Tesla CEO Elon Musk, saying they were "incredibly troubled" by reports that Tesla uses arbitration clauses in consumer and employee contracts to evade public accountability for rampant workplace discrimination and shocking vehicle safety flaws.

"We are deeply concerned that the arbitration agreements you impose on your workers and consumers have kept these reportedly deplorable and discriminatory conditions and potential safety flaws from the public eye and limited regulatory authorities’ ability to protect Tesla customers and employees and hold Tesla publicly accountable," the lawmakers wrote.
https://arstechnica.com/tech-policy/202 ... from-musk/
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

backe skrev: 09 maj 2023 11:18
US senators call Tesla’s safety review a “sham,” demand answers from Musk
Det dom tar upp har ju diskuterats flera gånger tidigare, många av anklagelserna är också rätt besvärande för Tesla, men detta brev är nog mest "political posturing" av några demokrater som vill profilera sig som "hårda mot kapitalet/miljardärer".

Jag skulle bli förvånad om detta leder till något öht.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Texas likt Berlin fortsätter att öka produktionen, 10.000/vecka i slutet av året från vardera fabrik ser ut att vara möjligt :mrgreen:


IMG_5179.jpeg
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Sabbe skrev: 10 maj 2023 17:45
Texas likt Berlin fortsätter att öka produktionen, 10.000/vecka i slutet av året från vardera fabrik ser ut att vara möjligt :mrgreen:



IMG_5179.jpeg
Oj, kommer krävas ytterligare massiva prissänkningar för att sälja alla de bilarna. Stor risk att vinsten och aktien faller tyvärr.
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Maw skrev: 10 maj 2023 18:08
Sabbe skrev: 10 maj 2023 17:45
Texas likt Berlin fortsätter att öka produktionen, 10.000/vecka i slutet av året från vardera fabrik ser ut att vara möjligt :mrgreen:



IMG_5179.jpeg
Oj, kommer krävas ytterligare massiva prissänkningar för att sälja alla de bilarna. Stor risk att vinsten och aktien faller tyvärr.
Massiva prissänkningar är väl att ta i? Model Y är redan det billigaste alternativet när det kommer till elbilar i den klassen. I USA får du nu en Model Y för under $40.000 medan genomsnittspriset för en ny bil ligger betydligt högre.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

Bättre (jämnare) kvalitet, bättre service och jämnare priser skulle kunna höja försäljningen också :)
Hanteringen av dom som faktiskt behöver service skulle kunna göra att fler ”vågar”
köpa en Tesla, tex så kan det väl vara läge att klämma in fler loaners nu och sluta
vara så griniga när man lämnar in sin bil på lagning, typ som det var förr.
Alltså, istället för prisdumpning så gör Tesla till ett säkrare och tryggare köp :)
Ganska många (inklusive mig) som håller sig undan Tesla numera just pga av sånt,
och som tyckte precis tvärtom när det var som bäst…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Aktien TSLA

Inlägg av BigEasy »

Bjelke skrev: 11 maj 2023 08:11
Bättre (jämnare) kvalitet, bättre service och jämnare priser skulle kunna höja försäljningen också :)
Hanteringen av dom som faktiskt behöver service skulle kunna göra att fler ”vågar”
köpa en Tesla, tex så kan det väl vara läge att klämma in fler loaners nu och sluta
vara så griniga när man lämnar in sin bil på lagning, typ som det var förr.
Alltså, istället för prisdumpning så gör Tesla till ett säkrare och tryggare köp :)
Ganska många (inklusive mig) som håller sig undan Tesla numera just pga av sånt,
och som tyckte precis tvärtom när det var som bäst…
Jag funderar på en Xpeng faktiskt. Måste vara ett tryggare val än många andra märken. De använder sig av Bilia i Sverige av vad det verkar. Än så länge bara en anläggning, i Smista, men fler är på väg.

Varför tryggt? Jo, antagligen är de väldigt måna om att Xpeng ska få bra rykte och de som köper först är nog nästan garanterade bra bemötande.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

BigEasy skrev: 11 maj 2023 08:39
Bjelke skrev: 11 maj 2023 08:11
Bättre (jämnare) kvalitet, bättre service och jämnare priser skulle kunna höja försäljningen också :)
Hanteringen av dom som faktiskt behöver service skulle kunna göra att fler ”vågar”
köpa en Tesla, tex så kan det väl vara läge att klämma in fler loaners nu och sluta
vara så griniga när man lämnar in sin bil på lagning, typ som det var förr.
Alltså, istället för prisdumpning så gör Tesla till ett säkrare och tryggare köp :)
Ganska många (inklusive mig) som håller sig undan Tesla numera just pga av sånt,
och som tyckte precis tvärtom när det var som bäst…
Jag funderar på en Xpeng faktiskt. Måste vara ett tryggare val än många andra märken. De använder sig av Bilia i Sverige av vad det verkar. Än så länge bara en anläggning, i Smista, men fler är på väg.

Varför tryggt? Jo, antagligen är de väldigt måna om att Xpeng ska få bra rykte och de som köper först är nog nästan garanterade bra bemötande.
Ja det låter troligt (förutom service på ett enda ställe i Sverige då).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Nu har Elon hittat en ny VD till Twitter, TSLA hoppade lite på den nyheten.



/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 11 maj 2023 22:25
Nu har Elon hittat en ny VD till Twitter, TSLA hoppade lite på den nyheten.
Ja, han ska ju bara sköta allt som en CTO och CPO gör + styrelseordförande, så han är princip arbetslös igen :lol:
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Tesla höjer än en gång priserna för Model 3,Y,S & X.

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Tesla "återkallade" 1M bilar i Kina idag. Tydligen är det någon slags fix mot de "prolonged sudden unintended acceleration" man haft.

Edit källa: NYT: https://archive.ph/RePqh

"China’s market regulator announced the decision after carrying out an investigation into a reported defect, according to a statement issued on Friday. The recalled vehicles include some imported Model S, Model X, Model 3 cars, as well as Chinese-made Model 3 and Model Y vehicles that were manufactured between Jan. 12, 2019 and April 24, 2023.

The issue involves the vehicles’ regenerative braking system, which generates electricity from the car’s motion when the driver takes a foot off the accelerator. The State Administration for Market Regulation said in a statement that the cars might not provide a warning when the driver presses hard on the accelerator for a long period."
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsOJ »

spacecoin skrev: 12 maj 2023 10:57
Tesla "återkallade" 1M bilar i Kina idag. Tydligen är det någon slags fix mot de "prolonged sudden unintended acceleration" man haft.

Edit källa: NYT: https://archive.ph/RePqh

"China’s market regulator announced the decision after carrying out an investigation into a reported defect, according to a statement issued on Friday. The recalled vehicles include some imported Model S, Model X, Model 3 cars, as well as Chinese-made Model 3 and Model Y vehicles that were manufactured between Jan. 12, 2019 and April 24, 2023.

The issue involves the vehicles’ regenerative braking system, which generates electricity from the car’s motion when the driver takes a foot off the accelerator. The State Administration for Market Regulation said in a statement that the cars might not provide a warning when the driver presses hard on the accelerator for a long period."
Antar att det är för att man får väldigt svag regen när man gasat på en stund? Med typ kallt eller varmt batteri?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

LarsOJ skrev: 12 maj 2023 13:48
Antar att det är för att man får väldigt svag regen när man gasat på en stund? Med typ kallt eller varmt batteri?
"Presses hard on the accelerator för a prolonged time"... Jag tror det handlar om denna typ av incidenter - det har varit flera allvarliga fall av vad som antagligen är pedalförvirring.

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev: 13 maj 2023 11:42
LarsOJ skrev: 12 maj 2023 13:48
Antar att det är för att man får väldigt svag regen när man gasat på en stund? Med typ kallt eller varmt batteri?
"Presses hard on the accelerator för a prolonged time"... Jag tror det handlar om denna typ av incidenter - det har varit flera allvarliga fall av vad som antagligen är pedalförvirring.

Risken för pedalförvirring tror jag blir större om man passivt åker med i bilen när det akuta behovet att bromsa uppstår jämfört om man aktivt kör bilen när det händer.
Den här typen av olyckor tror jag kommer bli en vanlig olyckstyp i övergången till autonoma bilar via typ 2/3.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev: 13 maj 2023 12:01
Risken för pedalförvirring tror jag blir större om man passivt åker med i bilen när det akuta behovet att bromsa uppstår jämfört om man aktivt kör bilen när det händer.
Den här typen av olyckor tror jag kommer bli en vanlig olyckstyp i övergången till autonoma bilar via typ 2/3.
Jag tror också att automation complacency kan leda till detta. I Level 2 främst. I L3 så griper man ju inte in "omedelbart" utan det är en genomtänkt handover med specialdesignad UX.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev: 13 maj 2023 12:06
Fredrik j skrev: 13 maj 2023 12:01
Risken för pedalförvirring tror jag blir större om man passivt åker med i bilen när det akuta behovet att bromsa uppstår jämfört om man aktivt kör bilen när det händer.
Den här typen av olyckor tror jag kommer bli en vanlig olyckstyp i övergången till autonoma bilar via typ 2/3.
Jag tror också att automation complacency kan leda till detta. I Level 2 främst. I L3 så griper man ju inte in "omedelbart" utan det är en genomtänkt handover med specialdesignad UX.
Risken är att kunden missuppfattar att det väldigt bra L2 inte är ett L3.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev: 13 maj 2023 12:09
Risken är att kunden missuppfattar att det väldigt bra L2 inte är ett L3.
Ja, ok. All L3 kommer troligen att vara begränsad till motorväg, så jag tror att riskerna är mindre i den miljön.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev: 13 maj 2023 12:13
Fredrik j skrev: 13 maj 2023 12:09
Risken är att kunden missuppfattar att det väldigt bra L2 inte är ett L3.
Ja, ok. All L3 kommer troligen att vara begränsad till motorväg, så jag tror att riskerna är mindre i den miljön.
Ja, på motorväg är generellt riskerna lägre. Jag tänker på dom som köpt L2 men upplever den som L3 och använder den i tätorter.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsOJ »

spacecoin skrev: 13 maj 2023 12:06
Fredrik j skrev: 13 maj 2023 12:01
Risken för pedalförvirring tror jag blir större om man passivt åker med i bilen när det akuta behovet att bromsa uppstår jämfört om man aktivt kör bilen när det händer.
Den här typen av olyckor tror jag kommer bli en vanlig olyckstyp i övergången till autonoma bilar via typ 2/3.
Jag tror också att automation complacency kan leda till detta. I Level 2 främst. I L3 så griper man ju inte in "omedelbart" utan det är en genomtänkt handover med specialdesignad UX.
Jag tror det handlar om oerfarna förare som enbart kört med OPD och aldrig rört den riktiga bromspedalen så den reflexen finns inte. Men fel tråd för detta.
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Det går bra för Tesla i Tyskland

Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Elof »

Sabbe skrev: 13 maj 2023 18:30
Det går bra för Tesla i Tyskland

Man skulle också kunna tolka det som att det går bra för Volkswagen-gruppen att sälja elbilar.
Skriv svar