Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1147
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bjornnilsson »

TSLA stängde igår på 787. Min kristallkula säger att det nog går upp igen idag, men pyspunkan vi har på marknaderna i stort ligger kvar. Oktober sägs vara månaden då stjärnorna står rätt och marknaderna blir mer bull igen (såg det någonstans i någon analys - vem som nu än har lyckats räkna ut det..). Oavsett om det stämmer eller inte så är det nog rätt många månader kvar tills vi har ett mer positivt marknadsläge för vanliga investerare. Vi har ju förmodligen även fortsatt många överraskningar kvar på detta året även om mycket redan är inprisat. Men varför inte ett par corona-vågor till + någon ny mutation, lite mer Kinesiska nedstängningar eller kanske någon ny överraskning från Putin?

Man kan nog fortfarande klippa i Tesla på tillfälliga uppgångar men än är inte botten nådd. Det finns en stödpunkt i tesla-aktien på 765-ish som är värd att bevaka. Skulle det gå lägre än så, så tror jag aktien hittar ny botten. Blir det kanske ett solklart köpläge runt 700? Eller 650? Eller 600 om det vill sig riktigt illa? Oavsett kan man nog vänta lite till om man vill komma in rätt den här gången. Tänker jag.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

bjornnilsson skrev:
TSLA stängde igår på 787. Min kristallkula säger att det nog går upp igen idag, men pyspunkan vi har på marknaderna i stort ligger kvar. Oktober sägs vara månaden då stjärnorna står rätt och marknaderna blir mer bull igen (såg det någonstans i någon analys - vem som nu än har lyckats räkna ut det..). Oavsett om det stämmer eller inte så är det nog rätt många månader kvar tills vi har ett mer positivt marknadsläge för vanliga investerare. Vi har ju förmodligen även fortsatt många överraskningar kvar på detta året även om mycket redan är inprisat. Men varför inte ett par corona-vågor till + någon ny mutation, lite mer Kinesiska nedstängningar eller kanske någon ny överraskning från Putin?

Man kan nog fortfarande klippa i Tesla på tillfälliga uppgångar men än är inte botten nådd. Det finns en stödpunkt i tesla-aktien på 765-ish som är värd att bevaka. Skulle det gå lägre än så, så tror jag aktien hittar ny botten. Blir det kanske ett solklart köpläge runt 700? Eller 650? Eller 600 om det vill sig riktigt illa? Oavsett kan man nog vänta lite till om man vill komma in rätt den här gången. Tänker jag.

Men såna förutsägelser är väl mer eller mindre omöjliga att göra? Så fort något sånt blir allmänt känt så är kursen justerad utefter det. Finns väldigt många förståsigpåare som till sist visar sig mänskliga och har svårt att slå index i längden. På kort sikt kan alla ha tur. Och det är väl därför Buffet(?) sa nåt om att "Time in the market beats timing the market".
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Thed75 skrev:
Kikat lite på andra us stocks som brakat genom källargolvet. Rivian är dom redo för KK? Har gått ner massivt, likaså xpeng. Tips på andra inom greentech?

Finns nog väldigt mycket luft i såna förhoppningsaktier.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3322
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Thed75 skrev:
Kikat lite på andra us stocks som brakat genom källargolvet. Rivian är dom redo för KK? Har gått ner massivt, likaså xpeng. Tips på andra inom greentech?
Nej, Rivian har stor kassa, stor orderstock av både personbilar och komersiella fordon och backas av bl a Amazon så konkurs ligger nog väkdigt lång bort.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av tslaqqq »

Rivian har potential men många utmaningar - hög risk aktie
Lucid har låg potential och stora utmaningar - mycket hög risk + stor chans för KK
Tesla har det mesta på plats mer marknadskrafter som avgör om tillväxten fortsätter än något annat känns det som - låg risk (utifrån nuvarande kurs)

Nått sånt... Imo.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1147
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bjornnilsson »

MWall skrev:
Men såna förutsägelser är väl mer eller mindre omöjliga att göra? Så fort något sånt blir allmänt känt så är kursen justerad utefter det. Finns väldigt många förståsigpåare som till sist visar sig mänskliga och har svårt att slå index i längden. På kort sikt kan alla ha tur. Och det är väl därför Buffet(?) sa nåt om att "Time in the market beats timing the market".
Jo. Det sägs ju som så. Det är väl lite detsamma som att den som förutspår marknadskrascher alltid får rätt vid något tillfälle. Bara det att vi är inne i väldigt kluriga tider just nu. Jag tror personligen att det är läge att vara försiktig ett tag till. Även fast jag gillar filosofin att det egentligen är skitsamma, bara man tror på bolaget och inte behöver pengarna under de närmaste 5-10-15-20 åren så.. då är det bara att köra. Med den utgångspunkten får man "alltid" rätt. Så länge man inte valt helt åt skogen fel bolag vill säga.

Men även om det inte går att tajma marknaden så anser jag att man absolut kan ha en god känsla för vissa aktier och därmed komma in så gynnsamt som möjligt. Dvs att ha en åsikt vad man vill betala vid ett givet tillfälle. Just nu tror jag att grunden läggs för många som kommer tjäna väldigt mycket på sina investeringar om de väntar in köpläget.

Själv gick jag loss i går och handlade en del i nedgångarna som var då. Har nu sålt av en del från inköpen igår och fortsätter när USA öppnar i eftermiddag. (köpte bland annat i EQT som jag precis nu sålt och i Palantir som igår packade ihop totalt). Men jag lade även till på mina långsiktiga innehav: Nibe, Eolus Vind, Sea Twirl, Slitevind, Sunrun samt ett par bubblare som jag kommer behålla länge - AMG Advanced Metallurgical Group NV samt Prysmian SpA som jag försiktigt börjat köpa in mig i långsiktigt.

Buffet har sagt något som jag brukar tänka på, som är att man kan se aktiemarknaden som någon som slänger basebollar på en (alltså en analogi i jämförelse med amerikansk baseball). Fördelen man har med att investera på börsen är att man kan vänta så länge som man vill. Marknaden kan slänga boll efter boll och man måste inte klippa till. Inte förrän det är läge. Och då slår man till med full kraft.

Därav avvaktar jag med Tesla ett tag till även fast kursen nu gått under 800. Har redan lyckats tjäna tillräckligt på senaste två uppgångarna så om jag missar denna så gör det mig inget. Intalar jag mig.. :D Men jag tror som sagt att det riktiga köpläget för TSLA finns någonstans ännu lägre ner.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6348
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

tslaqqq skrev:
Tesla har det mesta på plats mer marknadskrafter som avgör om tillväxten fortsätter än något annat känns det som - låg risk (utifrån nuvarande kurs)
Jag skulle inte kalla en lyx-konsument-produkttillverkare med ett P/E på 100+ (och fwd F/E på 20-40 jfr sektorsnitt på 5-10) på väg in i en recession för lågrisk, men allt är relativt...

Lågrisk för mig är Astra Zeneca, Telia, och t ex VW (P/E 6) i bilsektorn. Plockade på mig 800st VW igår @ 192 EUR. Dumpade mina småposter QS och XPNG med en 50% förlust för en tid sedan. Portföljen upp 5% i år trots detta.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8600
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Pontus »

spacecoin skrev:
tslaqqq skrev:
Tesla har det mesta på plats mer marknadskrafter som avgör om tillväxten fortsätter än något annat känns det som - låg risk (utifrån nuvarande kurs)
Jag skulle inte kalla en lyx-konsument-produkttillverkare med ett P/E på 100+ (och fwd F/E på 20-40 jfr sektorsnitt på 5-10) på väg in i en recession för lågrisk, men allt är relativt...

Lågrisk för mig är Astra Zeneca, Telia, och t ex VW (P/E 6) i bilsektorn. Plockade på mig 800st VW igår @ 192 EUR. Dumpade mina småposter QS och XPNG med en 50% förlust för en tid sedan. Portföljen upp 5% i år trots detta.
Vad har jag missat?
Skärmklipp.JPG
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6348
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Fel instrument. VOW.DE, om det nu är kursen vi talar om: https://finance.yahoo.com/quote/VOW.DE/

F.ö. spännande att ARK säljer TSLA och köper GM. Otippat. Kanske ett tecken på att botten inte är nådd?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10355
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev:
Fel instrument. VOW.DE, om det nu är kursen vi talar om: https://finance.yahoo.com/quote/VOW.DE/

F.ö. spännande att ARK säljer TSLA och köper GM. Otippat. Kanske ett tecken på att botten inte är nådd?
Det är nog du som valt fel instrument och inte tvärtom... Preferensaktien ger samma ägande men till väldigt mycket lägre pris. Dessutom är nästan all omsättning i preferensaktien. Hade jag varit dig så hade jag bytt bums...Att blanka VOW.DE och ligga lång VOW3 borde däremot kunna bl riktigt bra.

Gällande ARK o TSLA så är det väl "som vanligt" att deras exponering mot TSLA passerat 10%. Inte så konstigt med tanke på den slakt som varit av merparten av deras övriga innehav.

Däremot håller jag med om att TSLA är allt annat än lågrisk. Tror iofs inte VW är lågrisk heller med tanke på deras enterprise value pga stor belåning och en lång bit kvar av omställningen framför sig.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6348
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev:
spacecoin skrev:
Fel instrument. VOW.DE, om det nu är kursen vi talar om: https://finance.yahoo.com/quote/VOW.DE/
F.ö. spännande att ARK säljer TSLA och köper GM. Otippat. Kanske ett tecken på att botten inte är nådd?
Det är nog du som valt fel instrument och inte tvärtom... Preferensaktien ger samma ägande men till väldigt mycket lägre pris. Dessutom är nästan all omsättning i preferensaktien. Hade jag varit dig så hade jag bytt bums...Att blanka VOW.DE och ligga lång VOW3 borde däremot kunna bl riktigt bra.
Tack, ska kolla upp det. Handlade i VOW.DE förra gången och då gick det bra.
Legato skrev:
Gällande ARK o TSLA så är det väl "som vanligt" att deras exponering mot TSLA passerat 10%. Inte så konstigt med tanke på den slakt som varit av merparten av deras övriga innehav.
Däremot håller jag med om att TSLA är allt annat än lågrisk. Tror iofs inte VW är lågrisk heller med tanke på deras enterprise value pga stor belåning och en lång bit kvar av omställningen framför sig.
Det som var anmärkningsvärt (för mig i alla fall) är att man köper GM.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av [JM] »

spacecoin skrev:
tslaqqq skrev:
Tesla har det mesta på plats mer marknadskrafter som avgör om tillväxten fortsätter än något annat känns det som - låg risk (utifrån nuvarande kurs)
Jag skulle inte kalla en lyx-konsument-produkttillverkare med ett P/E på 100+ (och fwd F/E på 20-40 jfr sektorsnitt på 5-10) på väg in i en recession för lågrisk, men allt är relativt...

Lågrisk för mig är Astra Zeneca, Telia, och t ex VW (P/E 6) i bilsektorn. Plockade på mig 800st VW igår @ 192 EUR. Dumpade mina småposter QS och XPNG med en 50% förlust för en tid sedan. Portföljen upp 5% i år trots detta.
Eftersom tesla är en lyx-konsument-produkttillverkare så påverkas inte teslas kunder av en lågkonjunktur på samma sätt som företag som säljer produkter till låginkomsttagare.
Synen på om P/E 100 är högt eller lågt beror på hur man ser på Teslas framtid.
Lågt P/E på ett företag som löper stor risk att gå i konkurs är ju inte heller låg risk. Obs syftar inte på VW utan att man inte kan stirra blint på P/E och anta att lågt P/E automagiskt betyder låg risk.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6348
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

[JM] skrev:
Synen på om P/E 100 är högt eller lågt beror på hur man ser på Teslas framtid.
Ja absolut. Givet att kursen står stilla så behöver ju Tesla bara växa till 5-6 gånger större försäljning och vinst för att få en rimlig värdering, typ 2x sektorgenomsnittet. ;)
Jag är imponerad av Teslas resa, men det kan man vara utan att vara förtjust i värderingen.

Edit: Elon ska prata på #FTCar om en kvart. Vi får se om det blir några announcements.
https://car.live.ft.com/agenda
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6348
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

https://www.ft.com/content/50d2861e-fde ... 021558e87d


Elon dansar runt med sina pseudovetenskapliga termer som "real world AI" osv. Samma nonsens som vanligt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10355
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev:
Det som var anmärkningsvärt (för mig i alla fall) är att man köper GM.
Mmm, misstänkte att det är Cruise de köper för, inte EVs och det verkar stämma:

"In fact, GM shares were added not to the flagship ARK Innovation ETF, but to her ARK Autonomous Technology and Robotics ETF. That’s because the Detroit carmaker is at the forefront of robotaxi development thanks to its 80% stake in Cruise."
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

Förra gången var de nere på 760 innan de vände. Är 780 nu. Tror det kan sjunka ned till 720 innan det vänder. Hade jag sålt vid 1100 skulle jag köpt tillbaka vid 750. Det som talar emot att det går upp är kriget och elon dumpat miljarder aktier.
Hade twitter finansierats av enbart aktier hade vi haft betydligt högre kurs idag enligt mig.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6348
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev:
spacecoin skrev:
Det som var anmärkningsvärt (för mig i alla fall) är att man köper GM.
Mmm, misstänkte att det är Cruise de köper för, inte EVs och det verkar stämma:

"In fact, GM shares were added not to the flagship ARK Innovation ETF, but to her ARK Autonomous Technology and Robotics ETF. That’s because the Detroit carmaker is at the forefront of robotaxi development thanks to its 80% stake in Cruise."
Jo jag kollade att det var ARKQ. Jag tycker i alla fall det är märkligt ur ett investeringsperspektiv. Cruise kommer inte att tjäna pengar på 5-10 år och sedan kommer konkurrensen att vara stenhård. Taxi med eller utan förare är ingen framtidsbransch om du frågar mig. Låga marginaler.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6348
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Recalls (ota), komponentbrist i Shanghai och makro: $735 nu. Rivian nere på $20. IPO var $80. Rivians market cap är nu 1/5 av VW och Tesla är 7.5x VW.
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Thed75 »

Köpte 4 olika jänkar-aktier, tycker det börjar se lite utbombat ut=chans till vändning. Likviditeten dock fortsatt hög
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

spacecoin skrev:
Recalls (ota), komponentbrist i Shanghai och makro: $735 nu. Rivian nere på $20. IPO var $80. Rivians market cap är nu 1/5 av VW och Tesla är 7.5x VW.

Brutalt. Och jag som köpte 10 aktier häromdagen. :oops:

Netflix har backat över 70% sen årsskiftet. Många techbolag som får spö. Precis som för 22 år sen.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6348
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

MWall skrev:
spacecoin skrev:
Recalls (ota), komponentbrist i Shanghai och makro: $735 nu. Rivian nere på $20. IPO var $80. Rivians market cap är nu 1/5 av VW och Tesla är 7.5x VW.
Brutalt. Och jag som köpte 10 aktier häromdagen. :oops:
Netflix har backat över 70% sen årsskiftet. Många techbolag som får spö. Precis som för 22 år sen.
ARKK är tillbaka på samma plats som för 4.5 år sedan - trots att man satsade stort på TSLA...
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6348
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Skrämmande historiskt faktum om dot-com-bubblan: OMXS30 sjönk med 66% från topp till botten mellan 2000 -> 2002. Då var techbolagen ned 90-95% i vissa fall. Nasdaq föll nära 80% från toppen till botten samma period.

I år är OMXS30 ned runt 20%... Nasdaq -30%. Det finns fallhöjd kvar mao...
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

720 snart vänder det (huga)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6348
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Kryptobubblan spricker? BTC 26k low idag. BTC är i alla fall ingen safe-haven. Korrelationen med Nasdaq Comp framstår allt tydligare.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6348
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Tesla handlas runt $705 pre-market just nu.
edit: pendlar runt $700.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar