Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 274
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Aktien TSLA

Inlägg av martinsson »

Tesla Motors aktie är en anledning till att jag började intressera mig för aktier. Jag är en total nybörjare men man behöver ju inte vara expert för att se vart det barkar. Jag köpte en pott för 170 usd/st, ytterligare en större pott när den låg på 205. Nu i förra veckan blev det även en för 242. Den sista svider lite nu när den sjönk. Detta är ju dock en långsiktig investering som jag ser på mer än 5 år.
Tänk när dem får igång sin mega batterifabrik samt att Model E börjar säljas i stor skala. Visst allting kan gå fel men jag har stort förtroende för att Tesla kommer bli en succé.
Någon mer som köpt TSLA?
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Daoops »

Japp köpte för $20 respektive $30 förra året :)

Det är en vild resa med tsla och scty, man får nog vara beredd på lite upp och ned. Som du säger känns det som rätt häst i långa loppet och den kan givetvis gå långt högre än vad den är nu. Men också lägre kortsiktigt, det är ju mest ett psykologiskt spel.
Användarvisningsbild
Dan
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 08 mar 2014 20:52
Ort: Bunkeflostrand

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Dan »

Köpte förra året på 125USD och tänkte sälja en del av innehavet nu för att finansiera bilen (givetvis en Model S) som jag beställde för några veckor sedan. Sedan blir det nog att köpa på sig lite mer eftersom jag tror det kommer att bli en bra investering på lång sikt och inte minst för att jag gillar bolaget skarpt.
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 274
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av martinsson »

Daoops skrev:
Japp köpte för $20 respektive $30 förra året :)

Det är en vild resa med tsla och scty, man får nog vara beredd på lite upp och ned. Som du säger känns det som rätt häst i långa loppet och den kan givetvis gå långt högre än vad den är nu. Men också lägre kortsiktigt, det är ju mest ett psykologiskt spel.

Snacka om att köpa vid rätt tillfälle :)
Önskar jag var tidigare ute men tror som sagt ändå på framgång trots det lite höga inköpspriset.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 274
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av martinsson »

Dan skrev:
Köpte förra året på 125USD och tänkte sälja en del av innehavet nu för att finansiera bilen (givetvis en Model S) som jag beställde för några veckor sedan. Sedan blir det nog att köpa på sig lite mer eftersom jag tror det kommer att bli en bra investering på lång sikt och inte minst för att jag gillar bolaget skarpt.
Bra köp där med :)
Ja, man får se det på lång sikt och inte stirra sig blind på dagsläget. Bolaget i sig och Elon gör ju att man bara kan gilla konceptet.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Daoops »

martinsson skrev:
Daoops skrev:
Japp köpte för $20 respektive $30 förra året :)

Det är en vild resa med tsla och scty, man får nog vara beredd på lite upp och ned. Som du säger känns det som rätt häst i långa loppet och den kan givetvis gå långt högre än vad den är nu. Men också lägre kortsiktigt, det är ju mest ett psykologiskt spel.

Snacka om att köpa vid rätt tillfälle :)
Önskar jag var tidigare ute men tror som sagt ändå på framgång trots det lite höga inköpspriset.
Man kan ju också se det som en galnare investering då, det var före dom fick motor trends car of the year award, A123 och Solyndra gick i konkurs, superchargers fanns inte, dom blödde pengar i en faslig takt och ingen visste skillnaden på en Tesla och en Fisker Karma. Sjukt vad det hänt mycket kort tid. Och vi har nog inte sett slutet på det direkt :)
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 274
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av martinsson »

Den har gått ner lite väl mycket nu. Skulle förvåna mig om den inte vänder snart. Köpläge?
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Daoops »

Det är en väldigt volatil aktie. Som är väldigt högt värderad för ett bolag som säljer 30k bilar om året. Fast med en otrolig potential. Så dom korta svängningarna är tuffa att förutspå, nu verkar den segla nedåt med en allmän sur stämning på börsen senaste tiden.
Så givetvis med reservation för att jag inte har en aning :) så kan jag tänka mig att nyheter som kan elda på det igen är:
Nytt batteri med 70 mils räckvidd
Nyheter om Gigafactory (tex, google stor partner)
Ett stort taxibolag i en större stad köper in teslor + sc/swap

Medans nyheter som kan sänka den:
Rapporter om dålig efterfrågan i Kina eller annat juridiskt trassel där
Juridiskt trassel i usa (nada och det där)
5.9 tillåter low setting på fjädringen igen, några fler som kör på skit på vägarna och lite fler bränder på youtube.
Första dödsfallet i en tesla (statistiskt sett är det dags även i världens säkraste bil)

Så kör på gut feeling, och köp hellre fler mindre poster över tid än en stor. Och skilj på långsiktigt och kortsiktigt.
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 274
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av martinsson »

Jo det är gut feeling. Ligger back på några poster men fram på andra.
Dem kommer ju snart avslöja i vilken stat giga factory skall ligga som ger 6500 arbetstillfällen. Det kan bli en bra nyhet.
Tesla har över 12000 reserveringsordrar inne för Model X. Alla har betalt 40000 USD vilket blir några miljarder SEK. Borde vara en bra nyhet.
Vi hoppas på många bra nyheter :)
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag tror också tyvärr att vi ser fram emot en snar dip när första dödsfallet i en Tesla inträffar. Statistiskt sett kommer det hända förr eller senare, och det kommer att basuneras ut i medierna.

Sänkningen av bilarna i 5.9 medför dessutom åter igen ökad risk för att köra på saker och därmed starta bränder. Fast jag tror ärligt att senaste månadernas extra uppmärksamhet kring bilbränder (host-host-Porsche-host-host) har minskat den negativa inverkan en ny Tesla-brand skulle innebära.

Apropå olyckor är jag i långa loppet inte alls nöjd med Tesla Motors forskning kring självstyrande bilar. När Tesla Motors släpper bilar med autopilot och de kommer att krocka med något -och det kommer de, tro på en luttrad mjukvaruutvecklingschef- kommer det sänka aktiekursen minst lika mycket som första Teslabranden gjorde. Och ärligt talat undrar jag hur många som inte vill köra sina Teslor själva? Visst, skulle vi tala om nån Skoda här - men Teslan är ju en dröm att köra, inte vill jag överlåta det till nån annan/annat!

Friskrivning: Jag har inga TSLA aktier så allt ovanstående är bara tomt svammel från min sida ;)
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Daoops »

Martinsson, jag är lång ifrån nån aktiehaj men om du vill ha ett annat tips utöver Elons bolag men tror på solceller så funderar jag på att hoppa på lite fler FirstSolar aktier. Dom tillverkar solceller vilket såklart är högrisk. Men dom har gott om pengar och jobbar på thin film solar istället för vanliga stora kiselpaneler. Det gör dom potentiellt mycket snyggare, dom är billigare och klarar temperaturskillnader bättre. Däremot sämre verkningsgrad, men min hobbytes är att dom kommer att närma sig kisel och kanske rent av komma ikapp. Om du vill sprida riskerna med en annan högrisk. :) Sorry for off topic.

Tibor, jag tror att du har rätt i att det känns lite gammalt att börja dra i bränderna igen. Nu måste det ju framgå även för dom mest John Broder-lika reportrarna att det inte handlar om nån spontanbrand utan hur lågt bilen går mot hur mycket skräp det ligger på vägarna.
Spännande tes om självkörande bilar. Håller helt med om att det räcker med en smäll som beror på bilen under samma tid som hundra dött manuellt körandes för att det skall skrivas ned totalt. Och vem skall hållas ansvarig.. Men jag ser fram emot den dagen man cruisar ut på motorvägen och kan säga till bilen att ta över ett par timmar så jag kanske är lite naivt positiv, men jag tror på det. Om inte annat som aktiv krocksäkerhet a la volvo och dom som bromsar åt dig om du bromsar för sent, aktiv fartkontroll och lite sådant. Men jag hoppas verkligen att det även leder till autopilot på motorvägar. Inne i stan och bostadsområden undrar jag om vi kommer att se något självkörande på ett ganska bra tag. Parkeringsplatser kanske.. gött om bilen åker och ställer sig själv och sedan kommer till närmsta hörn och plockar upp dig. Den kan ju puttra själv i 5 km/h for all I care.
Kan dom få en raket att landa på fötterna från mach 20 borde man kunna få en bil att fickparkera i 5 km/h (som vi får se på söndag om dom kan med sin Falcon 9) :)
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 274
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av martinsson »

Tack för tipset. Har inte sett den innan. Har dock kollat lite på Solar City men inte köpt. En annan aktie som jag har som backup är Plug Power inc (PLUG). Det är givetvis en chansning men den kan komma att bli intressant i framtiden. Kanske kan vara något?
Men nu hoppas vi först och främst på en massa goda nyheter om Tesla Motors så att aktien går upp igen :)
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Daoops »

Apropå bra nyheter så som svar på vad jag listade som potentiella dåliga nyheter (5.9 och att man kan sänka fjädringen) så monterar dom ju nu titan-sköldar under bilarna. Så vi slipper nog se bränder :)
Det är också lite coolt för nejsägarna har klagat på att Model X inte kommer att kunna köra i terräng för den börjar brinna om den kör på en rot, typ. Så som vanligt med Tesla kan något som ser ut att vara en fix på något även innebära andra fördelar.

SCTY är spännande, den introducerades på runt $8 har jag för mig för drygt ett år sedan. $61 idag.. Jag har köpt och sålt lite under hela tiden, köpte på 15 men sålde på 30 vilket jag ångrade och köpte precis innan den dippade nånstans runt 40 och sålde sedan innan den gick upp igen. Jädra flaxig aktie, ingen som vet hur man skall värdera den. Men det är coolt för dom är ju i stort sett ett elbolag, med ditt tak som kraftverk. Ny affärsmodell.

PLUG är bränsleceller va? Personligen har jag svårt att tro på tekniken tills någon kommer på hur man kan tillverka vätgas hemma. Jag tror helt enkelt inte på själva processen att man måste forsla bränsle på lastbilar till mackar dit du måste åka med bilen för att fylla på. Det är både oeffektivt och obekvämt. Det har ju i sin tur ingenting att göra med hur aktien går den närmsta tiden, men jag litar mer på min framtidssyn vad det gäller teknik än aktiepsykologi så jag kommer nog inte personligen att satsa på bränsleceller. Och sedan kan det finnas andra tillämpningar än personbilar för bränsleceller också såklart, har du något äss i rockärmen där?
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av z balata »

Har köpt TSLA två gånger 165 resp 170. Kommer behålla dem livet ut förmodligen. Kanske köper fler, vi får se vad som händer.
Sådana där killar som Elon växer inte på träd. Kan inte påminna mig nån på 2000 år. Han kommer att få första Nobelpriset i miljö, när det väl instiftas. :ugeek:
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Kalle »

Jag tycker den personen elon påminer mest om är Howard Hughes.
Kolla filmen Aviator.

Ja tror att de kommer bli en film om mr Musk i framtiden ;)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

Vi får väl hoppas att det inte slutar på samma sätt som för Howard Hughes dock.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Kalle »

TiborBlomhall skrev:
Vi får väl hoppas att det inte slutar på samma sätt som för Howard Hughes dock.
ja de vore trist. jag hoppas han får dö på Mars som han vill. de vore passande på någe sätt, han har ju hitils varit veldigt bra på att göra framtiden till nutid.
Men vi får hoppas att det är långt till dess :)
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Daoops »

-vill du dö på mars?
-yes, just not on impact
:)

Appopå 2k år sedan.. Är det inte lite läskigt att han har fem kids, tvillingar och trillingar. Något speciellt är det ju med hans dna (eller mammans då). Eller testade han nån egen provrörsbefruktning på fritiden kanske?
Hade jag vart lite mer religiös hade jag kanske mumlat något om frälsaren..
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 274
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av martinsson »

Daoops skrev:
Apropå bra nyheter så som svar på vad jag listade som potentiella dåliga nyheter (5.9 och att man kan sänka fjädringen) så monterar dom ju nu titan-sköldar under bilarna. Så vi slipper nog se bränder :)
Det är också lite coolt för nejsägarna har klagat på att Model X inte kommer att kunna köra i terräng för den börjar brinna om den kör på en rot, typ. Så som vanligt med Tesla kan något som ser ut att vara en fix på något även innebära andra fördelar.

SCTY är spännande, den introducerades på runt $8 har jag för mig för drygt ett år sedan. $61 idag.. Jag har köpt och sålt lite under hela tiden, köpte på 15 men sålde på 30 vilket jag ångrade och köpte precis innan den dippade nånstans runt 40 och sålde sedan innan den gick upp igen. Jädra flaxig aktie, ingen som vet hur man skall värdera den. Men det är coolt för dom är ju i stort sett ett elbolag, med ditt tak som kraftverk. Ny affärsmodell.

PLUG är bränsleceller va? Personligen har jag svårt att tro på tekniken tills någon kommer på hur man kan tillverka vätgas hemma. Jag tror helt enkelt inte på själva processen att man måste forsla bränsle på lastbilar till mackar dit du måste åka med bilen för att fylla på. Det är både oeffektivt och obekvämt. Det har ju i sin tur ingenting att göra med hur aktien går den närmsta tiden, men jag litar mer på min framtidssyn vad det gäller teknik än aktiepsykologi så jag kommer nog inte personligen att satsa på bränsleceller. Och sedan kan det finnas andra tillämpningar än personbilar för bränsleceller också såklart, har du något äss i rockärmen där?
Nej inget äss i rockärmen :)
Har läst lite om aktien PLUG att den hade potential så det är en ren chansning. Läste även om någon stororder. Relativt billig för att chansa lite tänkte jag.
SCTY har ju också potential enligt mig. Kanske köpläge där snart. Den affärsmodellen borde ju kunna fungera även är i Sverige kan man tycka.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Daoops »

Det känns som att svackan kan vara över för denna gången så nu kan nog vara bra att gå in lite i både scty och tsla. Konstigt att det inte finns några copycats ännu i europa på scty. Eller så gör det det och det är där man skall fiska :)
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av z balata »

Då är det bäst att vi startar ett. Hur ser deras koncept ut? Någon som vet?
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Daoops »

Jag är på. Det jag känner till om det är att dom kom på iden när Elon och hans kusiner satt i en RV på väg till Burning Man (redan det är ju vinnande). Konceptet är att du upplåter ditt hustak till dom på 20+ år och säljer tillbaks elen till dig. Du behöver alltså inte stå för installation, reparationer, material, garantier eller någonting utan du lyfter bara luren och får ca 20% billigare el än vad du har idag (från ditt egna tak).
Så man kan kalla dom en kreditbank på ett sätt för dom har stora initialkostnader men ju fler kunder dom har desto mer tickar pengarna in. Så ju mer back dom går nu desto mer pengar in down the road. Tror att google backar dom med kapital, det är nån med väldigt djupa fickor iallafall.
Man kan också kalla dom för ett elbolag, för dom konkurrerar helt enkelt med dom vanliga elleverantörerna också (vattenfall, din el etc) men återigen slipper elektronerna färdas över hav och land utan går från ditt tak ned i ditt hus, din bil och snart även i ett lågeffektivt teslabatteri om du så önskar för att kunna ge el när solen inte skiner (typ 25kWh eller så).
Det solar city inte är är ett solcellsbolag i den bemärkelsen att dom tillverkar inga solceller själva, och dom forskar inte heller på det så vitt jag vet. Dom köpte upp något bolag som monterar skiten på taken så det är inget högteknologiskt bolag på det sättet utan egentligen ganska simpelt om man bara har pengarna.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Kalle »

Problemet är att man måste liga ute med veldigt mycket pengar veldigt länge (20-25 år)
Desutom så har ju eu satt tullar på billiga solceller här på ca 70%!
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bod »

Jag måste vara lite korkad, man binder väl inte upp några pengar bara kapital i huset. Som jag förstår, innebär det att man åtar sig att bo kvar i 20+ år eller vid en eventuell försäljning skriver ett avtal där överenskommelsen med den nye ägaren innehåller avtalet. Eller har jag missat något.

Ang tullar har väl EU och Kina kommit överens om att ta bort straftullarna på solceller och vin. Läste något om det i samband med Jinpings besök i Bryssel.

Annars tycker jag att det är en strålande idé. Skulle behöva någon länk till någon informativ hemsida, dar jag kan läsa mer.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Kalle »

Bod skrev:
Ang tullar har väl EU och Kina kommit överens om att ta bort straftullarna på solceller och vin. Läste något om det i samband med Jinpings besök i Bryssel.
Ja menar att företaget (solarcitty) måste ligga ute med pengar iom att de investerar i solceller som komer ta 20 år att betala sig.
Man behöver veldigt mycket kapital för de.

De där med solsells tullarna låter interesant, de ska jag kolla upp (jag är mitt upoe i att förbereda mitt tak för solceller)
Skriv svar