Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

fth skrev:
LarsL skrev:
Det är redan passerat men Elon trivdes med att slippa vara ordförande eller tyckte den de fick in var så pass skicklig att hon kan få fortsätta. Elon Musk har ju sagt att han vill vara ”the nothing of Tesla”. Jag tror han skulle må bra av att kliva tillbaka och bara ägna sig åt produkter och teknik, lite som på SpaceX. Börsen skulle däremot fall, men bra köpläge då det i långa loppet alltså kommer bli bättre.
Jag tror tvärtom att kursen skulle stiga på nyheten att Diess blir CEO och Musk CTO (eller liknande).

/fth
Det var det jag skrev också… Kursen kommer falla på nyheten och då köper man för att sedan stiga efter ett tag eftersom det är en bra idé.
Sabbe
Inlägg: 1339
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Tesla aktien är fortfarande hårt blankad och Elon lägger all sin energi på att se till att Tesla som företag fortsätter att dominera elbilsmarknaden och andra industrier i framtiden.
A23FF320-D2A9-4A2B-BFA3-FCA621CC1E4F.jpeg
Senast redigerad av Sabbe, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Kan man inte posta lite färre skärmbilder utan kommentarer (som dessutom ofta saknar vettigt innehåll och nyhetsvärde) i den här tråden. Tack på förhand.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

Googlegrundare vars fru Elon har haft en affär med dumpar alla sina tesla aktier. (kommer nog påverka kursen)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Mickep skrev:
Googlegrundare vars fru Elon har haft en affär med dumpar alla sina tesla aktier. (kommer nog påverka kursen)
Jag tolkade det som att det redan hänt under våren?
Sabbe
Inlägg: 1339
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Mickep skrev:
Googlegrundare vars fru Elon har haft en affär med dumpar alla sina tesla aktier. (kommer nog påverka kursen)
Elon har redan dementerat dessa rykten, här ser du ett foto från någon dag sedan där Elon umgås med Sergey på en fest.
3B4E7536-1644-41C9-87C7-8492BEB9BF60.jpeg
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3297
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Sabbe skrev:
Mickep skrev:
Googlegrundare vars fru Elon har haft en affär med dumpar alla sina tesla aktier. (kommer nog påverka kursen)
Elon har redan dementerat dessa rykten, här ser du ett foto från någon dag sedan där Elon umgås med Sergey på en fest.
3B4E7536-1644-41C9-87C7-8492BEB9BF60.jpeg
Ja, och Elons ord i den här frågan är värt ungefär... nada?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev:
Sabbe skrev:
Mickep skrev:
Googlegrundare vars fru Elon har haft en affär med dumpar alla sina tesla aktier. (kommer nog påverka kursen)
Elon har redan dementerat dessa rykten, här ser du ett foto från någon dag sedan där Elon umgås med Sergey på en fest.
Ja, och Elons ord i den här frågan är värt ungefär... nada?
När Sergey Brin går ut och säger att det är trams tror jag på det. Till dess spelar det ingen roll hur mycket Elon foto-bombar Brin.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Blir 800 dollar det nya golvet för Tesla Aktien?
812,09 USD +35,51 (4,57 %)i dag
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Sabbe
Inlägg: 1339
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Analys av Tesla på 90 sidor.

”Tesla is more than 6 years ahead of any
competitor. This lead is expanding.”

https://static1.squarespace.com/static/ ... 22+-+2.pdf
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Nu kan några fler Tesla aktieägare delfinansiera sitt Teslaköp med Tesla aktievinster!

824,46 USD +47,88 (6,17 %)i dag
stängt: 27 juli 16:01 GMT−4 • Ansvarsfriskrivning
Efter stängning 824,50 +0,040 (0,0048 %)
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av [JM] »

Maw skrev:
Sabbe skrev:
Mickep skrev:
Googlegrundare vars fru Elon har haft en affär med dumpar alla sina tesla aktier. (kommer nog påverka kursen)
Elon har redan dementerat dessa rykten, här ser du ett foto från någon dag sedan där Elon umgås med Sergey på en fest.
3B4E7536-1644-41C9-87C7-8492BEB9BF60.jpeg
Ja, och Elons ord i den här frågan är värt ungefär... nada?
Ytterligare bevis på att han ljuger.
https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... t-lie.html
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3297
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

[JM] skrev:
Maw skrev:
Sabbe skrev:
Mickep skrev:
Googlegrundare vars fru Elon har haft en affär med dumpar alla sina tesla aktier. (kommer nog påverka kursen)
Elon har redan dementerat dessa rykten, här ser du ett foto från någon dag sedan där Elon umgås med Sergey på en fest.
3B4E7536-1644-41C9-87C7-8492BEB9BF60.jpeg
Ja, och Elons ord i den här frågan är värt ungefär... nada?
Ytterligare bevis på att han ljuger.
https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... t-lie.html
Oavsett om det har hänt eller inte så är Elons ord i en otrohetsaffär där han är en part värt exakt noll. Eller tror du att han offentligt skulle erkänna om han haft en otrohetsaffär med en av Googles grundares fru?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Jag tycker vi kan diskutera andra, mer relevanta saker som Elon ljuger om. Det finns ju en lista, liksom. När man blrja läsa hans tweets i efterhand uppstår ett intressant mönster.

Eller Ska vi gå vidare till den glada börsen istället?

Nasdaq upp 4% oå en Fed-höjning med 75 punkter tycker jag är humor…
Sabbe
Inlägg: 1339
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Så länge Tesla inte behöver stänga ner fabriken fler gånger i Shanghai så letar sig nog aktien upp mot nya ATH under hösten/vintern.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

Var en video där de gör ett karaktärsmord på Elon Musk. (hävdar att han inte är ett geni). Tänker inte länka till Youtube.
Var att han mutat en prostituerad med en häst för att hålla tyst. Kallade en thaidykare för pedofil. och några andra saker. Antar att det har med twitter-köpet att göra, då republikaner gillat det och kanalen är anti dessa.
kontetan är at han är så rik att han kan göra vad som helst och komma undan med det.

Ser jag till tesla så ser jag inte värdet att kalla Elon geni eller inte. Tesla har gjort många rätt för att komma över vallgraven som hindrat elbilar. (struntar i Spacex raketbyggandet). Byggde laddinfa som saknades (de har inte biltillverkarna gjort). Vad det handlar är att omge sig med smartare personer och entusiasmera dessa. Och ha inställning att kunderna skall älska (ett nyckelord) företagets produkter. Väldigt likt apples strategi under steve jobs. men också en väldig hård fackfientlig arbetsplats med massuppsägningar. kanske jjag inte gillar deras personalpolitik, men väldigt många vill jobb där ändå.

Elons agerande på twitter är nog mer för han ser twitter ett ställa där man skojar till det. (något som inte de som granskar aktieföretags förehavande inte håller med om)

Själv tycker jag att twitterköpet var ett stort misstag (ser inte värdet för tesla och överpriset för köpet är inte rimligt) som kan skada tsla aktieägare rejält.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3297
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Mickep skrev:
Själv tycker jag att twitterköpet var ett stort misstag (ser inte värdet för tesla och överpriset för köpet är inte rimligt) som kan skada tsla aktieägare rejält.
Det är nog inte för Teslas skull som Elon la bud på Twitter utan för sin egen eller möjligtvis för Twitters skull. :)
Överpriset var nog rimligt när bidet lades men det har runnit en del vatten under bron sedan dess.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

"It appears the new Schumer-Manchin proposal incl a $7,500 EV credit for all new EVs and $4,000 EV credit for used EVs"

Positivt för Tesla. Hur kommer det sig att man vill ge subventioner på begagnade EVs? Det låter helt vansinnigt i mina öron.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Monark1954 »

Valutaeffekter, tänker jag rätt?
Har Tesla aktier både noterade på Nasdag noterade i US $ och på börs i Tyskland noterade i EUR.
Kursen $/EUR har förändrats med stärkt $.
Men då den tyska noteringen verka följa kursen i $ så är det $/SEK som styr totalvärdet av mitt Tesla innehav omräknat till SEK.
Tänker jag rätt?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Aktien TSLA

Inlägg av pejvic »

Ja eller Tysklandskursen omräknat till SEK förstås om du nu väljer att kolla på den dagtid.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Tesla aktien har gått bra senaste månaden.

876,65 USD +191,06 (27,87 %)senaste månaden
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Upp rejält idag!

892,75 USD +50,05 (5,94 %)i dag
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Generellt rally, FED, och EV subventioner i USA. Ford är upp ännu mer senaste mån tror jag.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

spacecoin skrev:
Generellt rally, FED, och EV subventioner i USA. Ford är upp ännu mer senaste mån tror jag.
Nära men Tesla har gått bättre än Ford senaste månaden.

Tesla
891,45 USD +218,03 (32,38 %)senaste månaden

Ford
14,69 USD +3,56 (31,99 %)senaste månaden
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Ja, det var på marginalen. Min poäng var dock makro. Jag köpte Netflix på dippen och är upp 25% på samma period. Hade Netflix gjort EV:s hade dom varit upp 6% till idag.
Skriv svar