Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Pasjostrom skrev:
2FA1F411-4276-4F97-9613-0387D3BE1306.jpeg
Det är intressant att nästan 50% ställer sig positiva till att köpa en Tesla som nästa bil enligt Marcus fråga på siten. Det är betydligt mer än vad man får intryck av.

Jag undrar vad motsvarande siffror är för andra märken som VW, Ford, Kia, Volvo…
Man kan samtidigt ställa sig positiv till att köpa flera varumärken.
Vanligtvis är det ju så det går till när man köper en bil. Man ställer sig positiv till att köpa dom bilar man väljer mellan.
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Pasjostrom »

Givetvis!

Jag trodde bara inte att så många var positiva till Tesla, tycker jag hör många negativa kommentarer. Men det är väl helt enkelt en felaktig uppfattning.
Sabbe
Inlägg: 1339
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Detta gäller nog inte bara VW….
Ser ut som att efterfrågan inte finns där för gamla fossiler. Hur länge överlever fordonstillverkarna när efterfrågan sjunker drastiskt?

https://mobile.twitter.com/alex_avoigt/ ... 4206920708
AC00E434-7AEC-431B-9567-47AC15EE47B0.jpeg
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3297
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Pasjostrom skrev:
Givetvis!

Jag trodde bara inte att så många var positiva till Tesla, tycker jag hör många negativa kommentarer. Men det är väl helt enkelt en felaktig uppfattning.
Ja, troligtvis så är nästan alla här på forumet överlag positivt inställda till Tesla men kanske inte tycker att Tesla är överlägsna på allt eller ens bäst i en jämförelse med en annan bil enligt sina kriterier, jag tillhör den gruppen. Samtidigt finns många här som är närmast religiöst övertygade om Teslas storhet och absolut inte kan tänka sig något annat än Tesla. I mötet mellan de två synsätten så kan det nog verka som att den som inte är religiöst övertygad är negativ :)

Givetvis finns det också en gråskala med allt från fanatiker till hatare också, men jag tror ganska få här egentligen är överlag negativt inställda till Tesla :)

Ibland verkar Teslas ledning vilja odla en myt om att en stor grupp människor i världen är illvilligt inställda till företaget Tesla och vill att Tesla ska gå under. Jag tror inte alls att det finns någon stor grupp som har den negativa synen på Tesla. Däremot är det en stor majoritet som ser Tesla som ett företag som gör både bra och dåliga saker, men mest bra.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Aktien TSLA

Inlägg av flipmac »

Nu lyfter vi och når över 800 Zalman!
Screenshot_20211004-130501.jpg
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Omställningen går fort nu. De som inte säljer elbilar har det svårt.
Sedan 1 juli i år har Mitsubishi sålt 2 bilar enligt Carinfo!

(Bilsweden säger 1 bil)
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
elnice87
Inlägg: 42
Blev medlem: 01 okt 2020 16:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av elnice87 »

Det är nog bara en tidsfråga innan den fullkomligt klappar ihop. Missförstå mig inte. Jag tycker tesla som företag med vad de har gjort och deras bilar är grymma. Däremot är aktiens värdering helt frikopplat verkligheten. Det går inte bara posta grafer på hur mycket bilar tesla säljer osv och prognosticera framtida försäljning om man inte samtidigt försöker värdera detta. Vad ska det vara värt idag för denna framtida försäljning och sätta värderingsmultiplar på det. För värderingstoryn vill många "teslabulls" få Tesla att framstå som ett teknikbolag och inte ett bilföretag vilket jag också tycker är skitsnack. Det finns också mycket löften om självkörande bilar / taxiflottor / man ska bli försäkringsbolag / man ska sälja viss teknik på prenumeration osv. Mycket av detta blir bara konstant framflyttat. Utöver detta har det varit vissa speciella omständigheter som fått teslaaktien att lämna stratosfären(läs tex om gamma squeeze). Oavsett önskar jag alla framgång men det är lätt att tappa fotfästet och för guds skull gå in all in en aktie plus belåning osv och fortsätta trycka in samma aktie! Ha de fint!
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1574
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Aktien TSLA

Inlägg av renes »

elnice87 skrev:
Det är nog bara en tidsfråga innan den fullkomligt klappar ihop. Missförstå mig inte. Jag tycker tesla som företag med vad de har gjort och deras bilar är grymma. Däremot är aktiens värdering helt frikopplat verkligheten. Det går inte bara posta grafer på hur mycket bilar tesla säljer osv och prognosticera framtida försäljning om man inte samtidigt försöker värdera detta. Vad ska det vara värt idag för denna framtida försäljning och sätta värderingsmultiplar på det. För värderingstoryn vill många "teslabulls" få Tesla att framstå som ett teknikbolag och inte ett bilföretag vilket jag också tycker är skitsnack. Det finns också mycket löften om självkörande bilar / taxiflottor / man ska bli försäkringsbolag / man ska sälja viss teknik på prenumeration osv. Mycket av detta blir bara konstant framflyttat. Utöver detta har det varit vissa speciella omständigheter som fått teslaaktien att lämna stratosfären(läs tex om gamma squeeze). Oavsett önskar jag alla framgång men det är lätt att tappa fotfästet och för guds skull gå in all in en aktie plus belåning osv och fortsätta trycka in samma aktie!
Visst, det är många som resonerar så som du gör här. Många som inte gör det, också. Om man resonerar på historisk bas och jämförelse med resten av marknaden, så är ditt resonemang resonabelt. Om man tror sig se ett "paradigmskifte" (sorry för ett utslitet begrepp), så är ditt resonemang mindre meningsfullt. Framtiden får utvisa vem som har rätt, förstås. Men det är inte avgjort innan "the fat lady sings".
elnice87 skrev:
Ha de fint!
Och sen det här... jeez, vad jag tycker liknande passiv-aggressiva avslutningar på inlägg vara irriterande. Det ändrar tonen i hela inlägget till det sämre. Är det verkligen nödvändigt?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

elnice87 skrev:
Det är nog bara en tidsfråga innan den fullkomligt klappar ihop. Missförstå mig inte. Jag tycker tesla som företag med vad de har gjort och deras bilar är grymma. Däremot är aktiens värdering helt frikopplat verkligheten. Det går inte bara posta grafer på hur mycket bilar tesla säljer osv och prognosticera framtida försäljning om man inte samtidigt försöker värdera detta. Vad ska det vara värt idag för denna framtida försäljning och sätta värderingsmultiplar på det. För värderingstoryn vill många "teslabulls" få Tesla att framstå som ett teknikbolag och inte ett bilföretag vilket jag också tycker är skitsnack. Det finns också mycket löften om självkörande bilar / taxiflottor / man ska bli försäkringsbolag / man ska sälja viss teknik på prenumeration osv. Mycket av detta blir bara konstant framflyttat. Utöver detta har det varit vissa speciella omständigheter som fått teslaaktien att lämna stratosfären(läs tex om gamma squeeze). Oavsett önskar jag alla framgång men det är lätt att tappa fotfästet och för guds skull gå in all in en aktie plus belåning osv och fortsätta trycka in samma aktie! Ha de fint!
Istället för skrämselpropaganda kan du väl visa siffror som bevisar varför värderingen är hög.

Min analys är att Tesla redan är en galen vinstmaskin och det krävs inte överdrivet många kvartal innan pe är under 50. Pe är redan nära 100 om Tesla fortsätter att göra kvartal som senaste och det är innan de två nya fabrikerna är uppstartade och S/X är i full produktion. Dagens värdering är snarare låg med tanke på vinst och trolig 40% omsättningstillväxt per år.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

800,49 USD
+25,27 (3,26 %)

När passerar Tesla 900 dollar? :lol:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:
Omställningen går fort nu. De som inte säljer elbilar har det svårt.
Sedan 1 juli i år har Mitsubishi sålt 2 bilar enligt Carinfo!

(Bilsweden säger 1 bil)
Du vet, att Mitsubishi har lämnat Europa sedan sista år?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... september/

Så är det inte så konstigt att man inte säljer några bilar...
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Credde skrev:
Zalman3 skrev:
Omställningen går fort nu. De som inte säljer elbilar har det svårt.
Sedan 1 juli i år har Mitsubishi sålt 2 bilar enligt Carinfo!

(Bilsweden säger 1 bil)
Du vet, att Mitsubishi har lämnat Europa sedan sista år?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... september/

Så är det inte så konstigt att man inte säljer några bilar...

Sånt bryr sig inte Zalman om när han ska spetsa till en formulering. Då är allt tillåtet. ;)
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Credde »

MWall skrev:
Credde skrev:
Zalman3 skrev:
Omställningen går fort nu. De som inte säljer elbilar har det svårt.
Sedan 1 juli i år har Mitsubishi sålt 2 bilar enligt Carinfo!

(Bilsweden säger 1 bil)
Du vet, att Mitsubishi har lämnat Europa sedan sista år?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... september/

Så är det inte så konstigt att man inte säljer några bilar...

Sånt bryr sig inte Zalman om när han ska spetsa till en formulering. Då är allt tillåtet. ;)
Då kan man även säga i så fall, att Tesla har svårt att leverera i "lyxsegmentet" i Europa där man inte har levererat någon Model S eller X på snart ett år :roll:
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av [JM] »

Credde skrev:
MWall skrev:
Credde skrev:
Zalman3 skrev:
Omställningen går fort nu. De som inte säljer elbilar har det svårt.
Sedan 1 juli i år har Mitsubishi sålt 2 bilar enligt Carinfo!

(Bilsweden säger 1 bil)
Du vet, att Mitsubishi har lämnat Europa sedan sista år?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... september/

Så är det inte så konstigt att man inte säljer några bilar...

Sånt bryr sig inte Zalman om när han ska spetsa till en formulering. Då är allt tillåtet. ;)
Då kan man även säga i så fall, att Tesla har svårt att leverera i "lyxsegmentet" i Europa där man inte har levererat någon Model S eller X på snart ett år :roll:
Vaddå? Alla Teslor är ju lyxbilar. Det vet ju alla... :roll:
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Credde skrev:
MWall skrev:
Credde skrev:
Zalman3 skrev:
Omställningen går fort nu. De som inte säljer elbilar har det svårt.
Sedan 1 juli i år har Mitsubishi sålt 2 bilar enligt Carinfo!

(Bilsweden säger 1 bil)
Du vet, att Mitsubishi har lämnat Europa sedan sista år?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... september/

Så är det inte så konstigt att man inte säljer några bilar...

Sånt bryr sig inte Zalman om när han ska spetsa till en formulering. Då är allt tillåtet. ;)
Då kan man även säga i så fall, att Tesla har svårt att leverera i "lyxsegmentet" i Europa där man inte har levererat någon Model S eller X på snart ett år :roll:
Det är ju i och för sig sant. Man har kunder som väntar på sina bilar med pengarna i handen men man kan inte leverera.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Tesla vs Ford och GM.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Hur kan Tesla inte drabbas så hårt av chipsbrist?
Screenshot_20211005-071519_Samsung Internet.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Underleverantörer ser Tesla som en strategisk partner.
Och vill därför gärna sälja till Tesla som växer så snabbt.
Screenshot_20211005-072024_Samsung Internet.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Sabbe skrev:
Tesla är fortfarande den mest blankade aktien sett till värde :roll:
Bilagan EC75EB51-4DCF-4F68-A80D-F3CEA9E0E016.jpeg finns inte längre
Blankningen verkar dessutom ha ökat genom optioner istället.
Screenshot_20211005-114354_Twitter.png
liamTV
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 okt 2021 13:18
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av liamTV »

Har varit sugen på att lägga en större post i TESLA ett bra tag. Men många menar att aktien inte kan fortsätta stiga så här. Detta trots de senaste leveranssiffrorna. Avundas er som var inne tidigt i aktien. Någon som har en analys på hur högt aktien kan stiga på 1-2 års horisont?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Aktien upp i förhandeln.

Före öppningsdags 787,40 +5,87 (0,75 %)
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

liamTV skrev:
Har varit sugen på att lägga en större post i TESLA ett bra tag. Men många menar att aktien inte kan fortsätta stiga så här. Detta trots de senaste leveranssiffrorna. Avundas er som var inne tidigt i aktien. Någon som har en analys på hur högt aktien kan stiga på 1-2 års horisont?

Ja, fast enligt vissa ska tydligen inte Tesla ses och värderas som en biltillverkare och då blir väl leveranssiffrorna helt ovidkommande?

Inte lätt att hänga med i logiken kring Teslas gigantiska börsvärde. :)
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

MWall skrev:
liamTV skrev:
Har varit sugen på att lägga en större post i TESLA ett bra tag. Men många menar att aktien inte kan fortsätta stiga så här. Detta trots de senaste leveranssiffrorna. Avundas er som var inne tidigt i aktien. Någon som har en analys på hur högt aktien kan stiga på 1-2 års horisont?

Ja, fast enligt vissa ska tydligen inte Tesla ses och värderas som en biltillverkare och då blir väl leveranssiffrorna helt ovidkommande?

Inte lätt att hänga med i logiken kring Teslas gigantiska börsvärde. :)
Det är väl inte ologiskt? Om Tesla i Q4 får igång normal produktion av S/X och fortsätter tillverka 3/Y som tidigare ger det troligen närmare $2 per aktie i vinst. Det fortsatt skulle innebära pe 100. Tesla har bevisat med Shanghai att nyare effektivare fabriker ger bättre vinstmarginal. Austin och Berlin borde dessutom innebära ännu större kostnadsbesparingar iom full användning av gigapress och 4680.

Frågan är vad som är ett rättvist pe för Tesla med tanke på vinstmarginal och tillväxt? Min gissning är att det planar ut runt 100 och aktien kommer ligga där tills tillväxten mattas och det kan dröja 10-15 år innan det sker.

Ska man jämföra Teslas värdering med en annan biltillverkare måste man hitta en som både har 50% omsättningstillväxt och hygglig vinst. Lycka till med att hitta någon sådan ;)
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av [JM] »

liamTV skrev:
Har varit sugen på att lägga en större post i TESLA ett bra tag. Men många menar att aktien inte kan fortsätta stiga så här. Detta trots de senaste leveranssiffrorna. Avundas er som var inne tidigt i aktien. Någon som har en analys på hur högt aktien kan stiga på 1-2 års horisont?
Jag köper mer varje månad...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Prishöjning igen i USA.
Har Tesla så lite konkurrens, och så stor efterfrågan att man kan höja priset hela tiden?

Tesla increases price of Model 3 and Model Y by as much as $2,000 in the U.S.
https://driveteslacanada.ca/model-3/tes ... naffected/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar