Det är intressant att nästan 50% ställer sig positiva till att köpa en Tesla som nästa bil enligt Marcus fråga på siten. Det är betydligt mer än vad man får intryck av.
Jag undrar vad motsvarande siffror är för andra märken som VW, Ford, Kia, Volvo…
Man kan samtidigt ställa sig positiv till att köpa flera varumärken.
Vanligtvis är det ju så det går till när man köper en bil. Man ställer sig positiv till att köpa dom bilar man väljer mellan.
Jag trodde bara inte att så många var positiva till Tesla, tycker jag hör många negativa kommentarer. Men det är väl helt enkelt en felaktig uppfattning.
Detta gäller nog inte bara VW….
Ser ut som att efterfrågan inte finns där för gamla fossiler. Hur länge överlever fordonstillverkarna när efterfrågan sjunker drastiskt?
Jag trodde bara inte att så många var positiva till Tesla, tycker jag hör många negativa kommentarer. Men det är väl helt enkelt en felaktig uppfattning.
Ja, troligtvis så är nästan alla här på forumet överlag positivt inställda till Tesla men kanske inte tycker att Tesla är överlägsna på allt eller ens bäst i en jämförelse med en annan bil enligt sina kriterier, jag tillhör den gruppen. Samtidigt finns många här som är närmast religiöst övertygade om Teslas storhet och absolut inte kan tänka sig något annat än Tesla. I mötet mellan de två synsätten så kan det nog verka som att den som inte är religiöst övertygad är negativ
Givetvis finns det också en gråskala med allt från fanatiker till hatare också, men jag tror ganska få här egentligen är överlag negativt inställda till Tesla
Ibland verkar Teslas ledning vilja odla en myt om att en stor grupp människor i världen är illvilligt inställda till företaget Tesla och vill att Tesla ska gå under. Jag tror inte alls att det finns någon stor grupp som har den negativa synen på Tesla. Däremot är det en stor majoritet som ser Tesla som ett företag som gör både bra och dåliga saker, men mest bra.
Det är nog bara en tidsfråga innan den fullkomligt klappar ihop. Missförstå mig inte. Jag tycker tesla som företag med vad de har gjort och deras bilar är grymma. Däremot är aktiens värdering helt frikopplat verkligheten. Det går inte bara posta grafer på hur mycket bilar tesla säljer osv och prognosticera framtida försäljning om man inte samtidigt försöker värdera detta. Vad ska det vara värt idag för denna framtida försäljning och sätta värderingsmultiplar på det. För värderingstoryn vill många "teslabulls" få Tesla att framstå som ett teknikbolag och inte ett bilföretag vilket jag också tycker är skitsnack. Det finns också mycket löften om självkörande bilar / taxiflottor / man ska bli försäkringsbolag / man ska sälja viss teknik på prenumeration osv. Mycket av detta blir bara konstant framflyttat. Utöver detta har det varit vissa speciella omständigheter som fått teslaaktien att lämna stratosfären(läs tex om gamma squeeze). Oavsett önskar jag alla framgång men det är lätt att tappa fotfästet och för guds skull gå in all in en aktie plus belåning osv och fortsätta trycka in samma aktie! Ha de fint!
Det är nog bara en tidsfråga innan den fullkomligt klappar ihop. Missförstå mig inte. Jag tycker tesla som företag med vad de har gjort och deras bilar är grymma. Däremot är aktiens värdering helt frikopplat verkligheten. Det går inte bara posta grafer på hur mycket bilar tesla säljer osv och prognosticera framtida försäljning om man inte samtidigt försöker värdera detta. Vad ska det vara värt idag för denna framtida försäljning och sätta värderingsmultiplar på det. För värderingstoryn vill många "teslabulls" få Tesla att framstå som ett teknikbolag och inte ett bilföretag vilket jag också tycker är skitsnack. Det finns också mycket löften om självkörande bilar / taxiflottor / man ska bli försäkringsbolag / man ska sälja viss teknik på prenumeration osv. Mycket av detta blir bara konstant framflyttat. Utöver detta har det varit vissa speciella omständigheter som fått teslaaktien att lämna stratosfären(läs tex om gamma squeeze). Oavsett önskar jag alla framgång men det är lätt att tappa fotfästet och för guds skull gå in all in en aktie plus belåning osv och fortsätta trycka in samma aktie!
Visst, det är många som resonerar så som du gör här. Många som inte gör det, också. Om man resonerar på historisk bas och jämförelse med resten av marknaden, så är ditt resonemang resonabelt. Om man tror sig se ett "paradigmskifte" (sorry för ett utslitet begrepp), så är ditt resonemang mindre meningsfullt. Framtiden får utvisa vem som har rätt, förstås. Men det är inte avgjort innan "the fat lady sings".
elnice87 skrev:
Ha de fint!
Och sen det här... jeez, vad jag tycker liknande passiv-aggressiva avslutningar på inlägg vara irriterande. Det ändrar tonen i hela inlägget till det sämre. Är det verkligen nödvändigt?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Det är nog bara en tidsfråga innan den fullkomligt klappar ihop. Missförstå mig inte. Jag tycker tesla som företag med vad de har gjort och deras bilar är grymma. Däremot är aktiens värdering helt frikopplat verkligheten. Det går inte bara posta grafer på hur mycket bilar tesla säljer osv och prognosticera framtida försäljning om man inte samtidigt försöker värdera detta. Vad ska det vara värt idag för denna framtida försäljning och sätta värderingsmultiplar på det. För värderingstoryn vill många "teslabulls" få Tesla att framstå som ett teknikbolag och inte ett bilföretag vilket jag också tycker är skitsnack. Det finns också mycket löften om självkörande bilar / taxiflottor / man ska bli försäkringsbolag / man ska sälja viss teknik på prenumeration osv. Mycket av detta blir bara konstant framflyttat. Utöver detta har det varit vissa speciella omständigheter som fått teslaaktien att lämna stratosfären(läs tex om gamma squeeze). Oavsett önskar jag alla framgång men det är lätt att tappa fotfästet och för guds skull gå in all in en aktie plus belåning osv och fortsätta trycka in samma aktie! Ha de fint!
Istället för skrämselpropaganda kan du väl visa siffror som bevisar varför värderingen är hög.
Min analys är att Tesla redan är en galen vinstmaskin och det krävs inte överdrivet många kvartal innan pe är under 50. Pe är redan nära 100 om Tesla fortsätter att göra kvartal som senaste och det är innan de två nya fabrikerna är uppstartade och S/X är i full produktion. Dagens värdering är snarare låg med tanke på vinst och trolig 40% omsättningstillväxt per år.
Så är det inte så konstigt att man inte säljer några bilar...
Sånt bryr sig inte Zalman om när han ska spetsa till en formulering. Då är allt tillåtet.
Då kan man även säga i så fall, att Tesla har svårt att leverera i "lyxsegmentet" i Europa där man inte har levererat någon Model S eller X på snart ett år
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Så är det inte så konstigt att man inte säljer några bilar...
Sånt bryr sig inte Zalman om när han ska spetsa till en formulering. Då är allt tillåtet.
Då kan man även säga i så fall, att Tesla har svårt att leverera i "lyxsegmentet" i Europa där man inte har levererat någon Model S eller X på snart ett år
Vaddå? Alla Teslor är ju lyxbilar. Det vet ju alla...
Så är det inte så konstigt att man inte säljer några bilar...
Sånt bryr sig inte Zalman om när han ska spetsa till en formulering. Då är allt tillåtet.
Då kan man även säga i så fall, att Tesla har svårt att leverera i "lyxsegmentet" i Europa där man inte har levererat någon Model S eller X på snart ett år
Det är ju i och för sig sant. Man har kunder som väntar på sina bilar med pengarna i handen men man kan inte leverera.
Har varit sugen på att lägga en större post i TESLA ett bra tag. Men många menar att aktien inte kan fortsätta stiga så här. Detta trots de senaste leveranssiffrorna. Avundas er som var inne tidigt i aktien. Någon som har en analys på hur högt aktien kan stiga på 1-2 års horisont?
Har varit sugen på att lägga en större post i TESLA ett bra tag. Men många menar att aktien inte kan fortsätta stiga så här. Detta trots de senaste leveranssiffrorna. Avundas er som var inne tidigt i aktien. Någon som har en analys på hur högt aktien kan stiga på 1-2 års horisont?
Ja, fast enligt vissa ska tydligen inte Tesla ses och värderas som en biltillverkare och då blir väl leveranssiffrorna helt ovidkommande?
Inte lätt att hänga med i logiken kring Teslas gigantiska börsvärde.
Har varit sugen på att lägga en större post i TESLA ett bra tag. Men många menar att aktien inte kan fortsätta stiga så här. Detta trots de senaste leveranssiffrorna. Avundas er som var inne tidigt i aktien. Någon som har en analys på hur högt aktien kan stiga på 1-2 års horisont?
Ja, fast enligt vissa ska tydligen inte Tesla ses och värderas som en biltillverkare och då blir väl leveranssiffrorna helt ovidkommande?
Inte lätt att hänga med i logiken kring Teslas gigantiska börsvärde.
Det är väl inte ologiskt? Om Tesla i Q4 får igång normal produktion av S/X och fortsätter tillverka 3/Y som tidigare ger det troligen närmare $2 per aktie i vinst. Det fortsatt skulle innebära pe 100. Tesla har bevisat med Shanghai att nyare effektivare fabriker ger bättre vinstmarginal. Austin och Berlin borde dessutom innebära ännu större kostnadsbesparingar iom full användning av gigapress och 4680.
Frågan är vad som är ett rättvist pe för Tesla med tanke på vinstmarginal och tillväxt? Min gissning är att det planar ut runt 100 och aktien kommer ligga där tills tillväxten mattas och det kan dröja 10-15 år innan det sker.
Ska man jämföra Teslas värdering med en annan biltillverkare måste man hitta en som både har 50% omsättningstillväxt och hygglig vinst. Lycka till med att hitta någon sådan
Har varit sugen på att lägga en större post i TESLA ett bra tag. Men många menar att aktien inte kan fortsätta stiga så här. Detta trots de senaste leveranssiffrorna. Avundas er som var inne tidigt i aktien. Någon som har en analys på hur högt aktien kan stiga på 1-2 års horisont?