Går fort i hockey..
17% trading på två dar får räcka. Elbilsbonus
Jag köpte några på typ 107$ men fegade lite och sålde på ”bara” 144$
Skulle såklart väntat lite men det kunde lika gärna ha dykt på rapporten ju…
Jag har förvisso ett gäng köpta på lite högre nivå som snart kanske är tillbaks på noll iaf
På mitt konto hos Nordnet har jag 420 stycken köpta på $21.
På den kurs som var då eller omräknat till dagens värde efter splittar?
Splitjusterat, 28 st köpta för ganska exakt 4 år sedan. Så kursen låg runt 315.
För mig är det nästan alltid bättre att låta aktier man tror på, på lång sikt vara.
På andra konton tradar jag lite och det slutar allt för ofta med att jag minskar
innehavet istället för tvärt om.
"Tesla is now offering additional discounts or free Supercharging incentives with the purchase of new vehicles, but the automaker is requiring owners to trade in an existing car."
Men tesla kommer ju alltid kunna sälja allt dom producerar eller var det inte så? Inte behövs det väl prisjustering och incentiveprogram? Jaha, kunde marknaden bli mättad? Spännande…
Tesla erbjuder nu $3000 i rabatt eller gratis Supercharging i 3 år om man köper en ny Tesla Model S eller X (ej 3 eller Y) och samtidigt byter in sin begagnade Tesla.
Ford sänker priserna och säljer därmed Mach-E med förlust, kanske väger upp genom att höja priserna för sina pickups.
VW och Volvo vägrar sänka priserna och hoppas på att kunder är beredda att betala mer än för en Tesla. Man lägger pengar på marknadsföring istället… Lite Nokia varning över det hela.
Tesla erbjuder nu $3000 i rabatt eller gratis Supercharging i 3 år om man köper en ny Tesla Model S eller X (ej 3 eller Y) och samtidigt byter in sin begagnade Tesla.
Ford sänker priserna och säljer därmed Mach-E med förlust, kanske väger upp genom att höja priserna för sina pickups.
068D7D6B-BAAF-486B-9D23-3169243D7121.jpeg
VW och Volvo vägrar sänka priserna och hoppas på att kunder är beredda att betala mer än för en Tesla. Man lägger pengar på marknadsföring istället… Lite Nokia varning över det hela.
Volvo xc40/c40 tycker jag är lite för dyr även om den känns betydligt mer påkostad än MY, xe90 däremot är ju ett steg över MX på det mesta och har ändå bra pris jämfört med MX.
Vad är anledningen till att Tesla kräver inköp? Stänga av fri SuC på äldre bilar känns
långsökt iaf, eller?
De erbjuder rabatt om man är villig att byta in sin Tesla, gäller även begagnade Model 3 och Y.
Jo det förstod jag men frågan kvarstår, varför är dom så angelägna att byta in bilar?
Tror din gissning är bra angående att stänga av fri SUC. Kan tänka mig att de är rätt frustrerade över att fortfarande ha bilar rullande som har det nu med högre elpriser. Vet dock inte om USAs elpriser också skenat på senare år.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Vad är anledningen till att Tesla kräver inköp? Stänga av fri SuC på äldre bilar känns
långsökt iaf, eller?
De erbjuder rabatt om man är villig att byta in sin Tesla, gäller även begagnade Model 3 och Y.
Jo det förstod jag men frågan kvarstår, varför är dom så angelägna att byta in bilar?
Tror din gissning är bra angående att stänga av fri SUC. Kan tänka mig att de är rätt frustrerade över att fortfarande ha bilar rullande som har det nu med högre elpriser. Vet dock inte om USAs elpriser också skenat på senare år.
Ja det kanske är så simpelt. Jag har förstått att Tesla åtminstone i USA vill ta en bit av
begagnatmarknaden men det kan väl inte vara en superintressant business? För en tillverkare iaf…
Vad är anledningen till att Tesla kräver inköp? Stänga av fri SuC på äldre bilar känns
långsökt iaf, eller?
De erbjuder rabatt om man är villig att byta in sin Tesla, gäller även begagnade Model 3 och Y.
Jo det förstod jag men frågan kvarstår, varför är dom så angelägna att byta in bilar?
Tror din gissning är bra angående att stänga av fri SUC. Kan tänka mig att de är rätt frustrerade över att fortfarande ha bilar rullande som har det nu med högre elpriser. Vet dock inte om USAs elpriser också skenat på senare år.
Kan vara en risk för Tesla att ha gamla bilar ute med köpt FSD också kan jag tänka mig. Man lovade lite mycket de första åren. Är ju enkelt för dem att stänga av det innan vidareförsäljning.
Vad är anledningen till att Tesla kräver inköp? Stänga av fri SuC på äldre bilar känns
långsökt iaf, eller?
De erbjuder rabatt om man är villig att byta in sin Tesla, gäller även begagnade Model 3 och Y.
Jo det förstod jag men frågan kvarstår, varför är dom så angelägna att byta in bilar?
Tror din gissning är bra angående att stänga av fri SUC. Kan tänka mig att de är rätt frustrerade över att fortfarande ha bilar rullande som har det nu med högre elpriser. Vet dock inte om USAs elpriser också skenat på senare år.
Kan vara en risk för Tesla att ha gamla bilar ute med köpt FSD också kan jag tänka mig. Man lovade lite mycket de första åren. Är ju enkelt för dem att stänga av det innan vidareförsäljning.
Är precis tvärtom, Tesla tar in gamla bilar och säljer dom vidare med FSD inkluderat iallafall i USA.
De erbjuder rabatt om man är villig att byta in sin Tesla, gäller även begagnade Model 3 och Y.
Jo det förstod jag men frågan kvarstår, varför är dom så angelägna att byta in bilar?
Tror din gissning är bra angående att stänga av fri SUC. Kan tänka mig att de är rätt frustrerade över att fortfarande ha bilar rullande som har det nu med högre elpriser. Vet dock inte om USAs elpriser också skenat på senare år.
Kan vara en risk för Tesla att ha gamla bilar ute med köpt FSD också kan jag tänka mig. Man lovade lite mycket de första åren. Är ju enkelt för dem att stänga av det innan vidareförsäljning.
Är precis tvärtom, Tesla tar in gamla bilar och säljer dom vidare med FSD inkluderat iallafall i USA.
Visst men bara med den nya beskrivningen av FSD som bara lovar L2 i kontraktet. Risken borta.
Visst men bara med den nya beskrivningen av FSD som bara lovar L2 i kontraktet. Risken borta.
Vilket kontrakt menar du här. Webbsidan? Det finns inget skriver i något kontrakt jag har om FSD.
Ja precis på beg skriver de bara FSD i köpekontraktet och sen är man hänvisad till hemsidan (dagens). Det betyder att man inte kan hänvisa till hur FSD beskrevs när ursprungliga ägaren köpte bilen ny med FSD och klickade i den option. Har skrivits en del om det på tmc.
Vad är egentligen Teslas ”Project Highland”?
Om det visar sig att Connecting The Dots har rätt så blir det svårt eller rent ut sagt omöjligt för alla andra att konkurrera med Tesla
Vad är egentligen Teslas ”Project Highland”?
Om det visar sig att Connecting The Dots har rätt så blir det svårt eller rent ut sagt omöjligt för alla andra att konkurrera med Tesla
Monopol berättade du ju att Tesla skulle få redan med prissänkningen. Så nu blir det dubbelt monopol då? Spännande
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Enligt Troy Teslike på Twitter, som har ett riktigt bra track record vad gäller att pricka Tesla-statistik och finanser så var backlogen (orderboken) för Tesla 107k 15 jan, upp från 74k 31 dec. Som jämförelse var backlogen 476k juli 2022 och sjönk sen som en sten till 74 k 31 dec, vilket flera menar var anledningen till att Tesla sänkte priserna kraftigt. Enligt uppgift i kommentarerna var backlogen 87k, alltså sjunkit tillbaka igen efter prissänkningarna, 31 januari 2023 enligt Troy Teslike. Troy Teslike publicerar sina prognoser "offentligt" 2 veckor efter att han har postat dom på Patreon.