https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... s-forecastTesla Could Deliver a Q1 Record 170K Vehicles, Per RBC Capital Markets Forecast.
Q1 2020 Levererades ca 88.400 bilar.
Det blir nästan en fördubbling Q1 2021!
Moderator: Redaktion
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... s-forecastTesla Could Deliver a Q1 Record 170K Vehicles, Per RBC Capital Markets Forecast.
Legato skrev:"och försöker undika ord som givetvis och självklart"
Well, vissa saker är faktiskt självklara. Exempelvis att det är orimligt att i ett worst case scenario anta att Tesla på fyra år ska gå från att ha $0 i intäkter från taxi-verksamhet till att ha ca fyra gånger mer intäkter än Uber. Att göra såna antaganden i blue sky / bull scenarios tycker jag är helt OK om det finns någon slags rimlig grund till att anta att det kan inträffa, men att göra det i ett bear case är för mig uppenbart felaktigt.
Det är helt upp till dig att anse att exempelvis ovanstående inte är självklart, men det blir en väldigt mycket bättre diskussion om du poängterar och argumenterar kring saker jag faktiskt skriver än att göra generella/svepande påståenden.
Väldigt lite av det jag skriver är riktade till dig personligen.Legato skrev:...men det blir en väldigt mycket bättre diskussion om du poängterar och
argumenterar kring saker jag faktiskt skriver än att göra
generella/svepande påståenden."
https://insideevs.com/news/491946/tesla ... 100-acres/Reports related to Tesla's energy business in China uncovered a land rights' transfer announcement that was filed for new energy vehicle manufacturing. While the filing doesn't actually list Tesla by name, the ~114-acre parcel of land is right next to the Shanghai Gigafactory. According to Global Times (via Electrek):
A plot of 461,142 square meters located within the Lingang heavy equipment industrial zone was transferred for the use of new-energy vehicle manufacturing with the investment intensity of no less than 14,925 yuan per square meter, a land transfer announcement on the official website of Shanghai land market showed on Monday.
This comes as no surprise since Tesla has already announced plans to expand capacity at the site in the future. The automaker is already running out of space as it works to increase output to some 450,000 cars per year. The current output sits around 250,000.
Strong market demand for the Tesla Model 3 and Model Y in China, as well as the benefit of exporting vehicles from the factory, suggests that expansion is imminent. Not to mention Tesla's plans to produce a new $25,000 vehicle in China, which it will sell globally.
Om du tittar på dagens VAG-värdering så får du en fingervisning om vad ett företag som kan bygga el-bilar med hög kvalitet och säljer 10M fordon är värt.TiborBlomhall skrev:Om vi vänder på kakan då och räknar baklänges?
TSLA kursen är ju en "bubbla" nu i och med att den bygger på framtida förhoppningar. Men förr eller senare kommer ju den glorian fallna och TSLA värderas på egna meriter. När vi väl är där, i framtiden.
Så ponera att år 2035 har Tesla blivit ett mainstream företag. Har vuxit färdigt, har stabila marknadsandelar, aktiekursen bygger på reella bedömningar inte avlägsna framtidshopp.
Vad skulle en reell värdering av företaget och aktien vara då? Med volym V får de omsättning W och vinst X så med omräkningsfaktor Y får man aktiekurs Z.
Tex med 10 miljoner bilar per år kan de få $300 miljarder i omsättning och $75 miljarder i vinst som med omräkningsfaktor 5 ger aktiekurs på runt $400.
Nej, jag tror inte ovan siffror är de rätta, bara ett sätt att starta motargumentationen.
Varsågod och börja:
Det som "been counters" har svårt för är sådana som jag.TiborBlomhall skrev:Om vi vänder på kakan då och räknar baklänges?
TSLA kursen är ju en "bubbla" nu i och med att den bygger på framtida förhoppningar. Men förr eller senare kommer ju den glorian fallna och TSLA värderas på egna meriter. När vi väl är där, i framtiden.
Så ponera att år 2035 har Tesla blivit ett mainstream företag. Har vuxit färdigt, har stabila marknadsandelar, aktiekursen bygger på reella bedömningar inte avlägsna framtidshopp.
Vad skulle en reell värdering av företaget och aktien vara då? Med volym V får de omsättning W och vinst X så med omräkningsfaktor Y får man aktiekurs Z.
Tex med 10 miljoner bilar per år kan de få $300 miljarder i omsättning och $75 miljarder i vinst som med omräkningsfaktor 5 ger aktiekurs på runt $400.
Nej, jag tror inte ovan siffror är de rätta, bara ett sätt att starta motargumentationen.
Varsågod och börja:
Men Zalman, du kan väl låta oss som är intresserade "bean-counters" ha en sådan diskussion i alla fall?Zalman3 skrev:Det som "been counters" har svårt för är sådana som jag.
Bryr mig inte så mycket om Teslas aktiekurs.
Jag är verkligen ingen finanskille men lite jämförelsesiffror med Volkswagen pre-pandemi, dvs 2019.TiborBlomhall skrev:Om vi vänder på kakan då och räknar baklänges?
TSLA kursen är ju en "bubbla" nu i och med att den bygger på framtida förhoppningar. Men förr eller senare kommer ju den glorian fallna och TSLA värderas på egna meriter. När vi väl är där, i framtiden.
Så ponera att år 2035 har Tesla blivit ett mainstream företag. Har vuxit färdigt, har stabila marknadsandelar, aktiekursen bygger på reella bedömningar inte avlägsna framtidshopp.
Vad skulle en reell värdering av företaget och aktien vara då? Med volym V får de omsättning W och vinst X så med omräkningsfaktor Y får man aktiekurs Z.
Tex med 10 miljoner bilar per år kan de få $300 miljarder i omsättning och $75 miljarder i vinst som med omräkningsfaktor 5 ger aktiekurs på runt $400.
Nej, jag tror inte ovan siffror är de rätta, bara ett sätt att starta motargumentationen.
Varsågod och börja:
Ett företag som tillverkar 10 miljoner svartvita tjockTV-apparater kanske ska vara lägre värderat än en ett företag som tillverkar plattTV-apparater och dessutom ägnar sig åt diverse andra lovande verksamheter.spacecoin skrev:Om du tittar på dagens VAG-värdering så får du en fingervisning om vad ett företag som kan bygga el-bilar med hög kvalitet och säljer 10M fordon är värt.
Eftersom jag är FSD-skeptiker (tror inte Tesla kommer först till L5- och tror inte att L5 är verklighet på många många år - kanske till 2035), och jag tror ej heller att ride-hailing är framtiden; folk vill äga sin bil över överskådlig framtid i alla fall till 2035; så tror jag att dagens värdering på 5-6x gånger VAG är orimlig även 2035.
Batteriteknik och elmotorer kommer att blir "commodity" där väldigt lite skiljer mellan tillverkare 2035.
Försäkrings-business och energy tror jag inte Tesla kommer att bli bra på heller.
Men "marknaden" har ju ofta inget med verkligheten att göra, BTC, GME osv. TSLA är övervärderad, men det spelar ju ingen roll förrän det kommer en rejäl reality-check.
Visst kan man diskutera. Men det måste ju vara fler än jag som handlar Tesla aktier av ideologiska skäl.spacecoin skrev:Men Zalman, du kan väl låta oss som är intresserade "bean-counters" ha en sådan diskussion i alla fall?Zalman3 skrev:Det som "been counters" har svårt för är sådana som jag.
Bryr mig inte så mycket om Teslas aktiekurs.
Vilken absurd jämförelse. Svart/vita tjock-tv har ju aldrig sålts parallellt med plattTV-apparater.Larofo skrev:Ett företag som tillverkar 10 miljoner svartvita tjockTV-apparater kanske ska vara lägre värderat än en ett företag som tillverkar plattTV-apparater och dessutom ägnar sig åt diverse andra lovande verksamheter.spacecoin skrev:Om du tittar på dagens VAG-värdering så får du en fingervisning om vad ett företag som kan bygga el-bilar med hög kvalitet och säljer 10M fordon är värt.
Eftersom jag är FSD-skeptiker (tror inte Tesla kommer först till L5- och tror inte att L5 är verklighet på många många år - kanske till 2035), och jag tror ej heller att ride-hailing är framtiden; folk vill äga sin bil över överskådlig framtid i alla fall till 2035; så tror jag att dagens värdering på 5-6x gånger VAG är orimlig även 2035.
Batteriteknik och elmotorer kommer att blir "commodity" där väldigt lite skiljer mellan tillverkare 2035.
Försäkrings-business och energy tror jag inte Tesla kommer att bli bra på heller.
Men "marknaden" har ju ofta inget med verkligheten att göra, BTC, GME osv. TSLA är övervärderad, men det spelar ju ingen roll förrän det kommer en rejäl reality-check.
Fast just VAG har ju insett att tjockTV:s inte är framtiden så jag tror en hel del på dom.
Jag tror autonomous ride-hailing kommer bli våldsamt populärt betydlig tidigare än 2035.
Många av Teslas övriga verksamheter t ex energisidan har potential att bli extremt framgångsrika.
Fan jag visste att jag borde lagt till en smiley.Fredrik j skrev:Vilken absurd jämförelse. Svart/vita tjock-tv har ju aldrig sålts parallellt med plattTV-apparater.Larofo skrev:Ett företag som tillverkar 10 miljoner svartvita tjockTV-apparater kanske ska vara lägre värderat än en ett företag som tillverkar plattTV-apparater och dessutom ägnar sig åt diverse andra lovande verksamheter.spacecoin skrev:Om du tittar på dagens VAG-värdering så får du en fingervisning om vad ett företag som kan bygga el-bilar med hög kvalitet och säljer 10M fordon är värt.
Eftersom jag är FSD-skeptiker (tror inte Tesla kommer först till L5- och tror inte att L5 är verklighet på många många år - kanske till 2035), och jag tror ej heller att ride-hailing är framtiden; folk vill äga sin bil över överskådlig framtid i alla fall till 2035; så tror jag att dagens värdering på 5-6x gånger VAG är orimlig även 2035.
Batteriteknik och elmotorer kommer att blir "commodity" där väldigt lite skiljer mellan tillverkare 2035.
Försäkrings-business och energy tror jag inte Tesla kommer att bli bra på heller.
Men "marknaden" har ju ofta inget med verkligheten att göra, BTC, GME osv. TSLA är övervärderad, men det spelar ju ingen roll förrän det kommer en rejäl reality-check.
Fast just VAG har ju insett att tjockTV:s inte är framtiden så jag tror en hel del på dom.
Jag tror autonomous ride-hailing kommer bli våldsamt populärt betydlig tidigare än 2035.
Många av Teslas övriga verksamheter t ex energisidan har potential att bli extremt framgångsrika.
Om du har liknande marginaler på produkterna så spelar det ingen roll. Teknikskiftet slår kanske ut vissa aktörer och skapar nya, men marknaden växer inte och heller inte vinsterna per enhet med en multipel som motsvarar TSLAs värdering. Jag tror inte någon tror att VAG missar tåget, så därför tycker jag det är det bästa exemplet att jämföra med värderingsmässigt.Larofo skrev:Ett företag som tillverkar 10 miljoner svartvita tjockTV-apparater kanske ska vara lägre värderat än en ett företag som tillverkar plattTV-apparater och dessutom ägnar sig åt diverse andra lovande verksamheter.
Fast just VAG har ju insett att tjockTV:s inte är framtiden så jag tror en hel del på dom.
Finns det någon anledning att tro att deras marginaler kommer att vara avsevärt högre än VAG i någon aspekt? Om inte så är det rimligt att om de säljer 30 M bilar 2035 att de värderas till dagens kurs eller lägre givet att VAG har en rimlig värdering.TiborBlomhall skrev:Ja man kan inte jämföra Tesla med andra bolag idag.
Men förr eller senare kommer man komma till en punkt att man gör det. Räknar inte längre in ideologism, framtidstro etc utan Tesla blir som vilket annat företag som helst.
Om det sker om ett år, tio eller hundra spelar ingen roll. Någon gång kommer det att ske. Ponera nu att skiftet till "dussinföretag" i värdering sker 2035: vad tror ni Tesla skulle kunna ha en aktiekurs då?
Det är svårt att säga hur mycket av ett draggankare tillverkning av fossiler är.spacecoin skrev:Om du har liknande marginaler på produkterna så spelar det ingen roll. Teknikskiftet slår kanske ut vissa aktörer och skapar nya, men marknaden växer inte och heller inte vinsterna per enhet med en multipel som motsvarar TSLAs värdering. Jag tror inte någon tror att VAG missar tåget, så därför tycker jag det är det bästa exemplet att jämföra med värderingsmässigt.
Varför skulle Tesla blir värdens bästa solcellsbolag? Värdens bästa försäkringsbolag? Varför skulle Teslas lönsamhet vara högre än sektorgenomsnittet? Det är lite som att Mitsubishi skulle värderas som Tesla bara för att dom gör många saker. Att göra många saker talar väl emot att de ska bli bäst på något?
Hur ser den affärsmodellen ut egentligen. Ska kunderna fortsätta betala premier men Elon ska kalla alla pengarna för vinst då han inte behöver betala ut några skador?Larofo skrev:Försäkringar menar ju Elon kan komma att utgöra en stor del av "bilar".
Med tanke på den mängd data om hur folk kör som Tesla har tillgång till
och FSD:s potential för att minska antalet olyckor är jag beredd att hålla med honom.
Fredrik j skrev:Hur ser den affärsmodellen ut egentligen. Ska kunderna fortsätta betala premier men Elon ska kalla alla pengarna för vinst då han inte behöver betala ut några skador?Larofo skrev:Försäkringar menar ju Elon kan komma att utgöra en stor del av "bilar".
Med tanke på den mängd data om hur folk kör som Tesla har tillgång till
och FSD:s potential för att minska antalet olyckor är jag beredd att hålla med honom.
Kommer inte det bara bidra till en drastiskt sänkt försäkringskostnad?
Man behöver ju bara säkna premierna till den nivå där man tar kunder från konkurrenterna, resten är vinst.Fredrik j skrev:Hur ser den affärsmodellen ut egentligen. Ska kunderna fortsätta betala premier men Elon ska kalla alla pengarna för vinst då han inte behöver betala ut några skador?
Kommer inte det bara bidra till en drastiskt sänkt försäkringskostnad?
Ja, om det blir något över, och i så fall inte så mycketfth skrev:Man behöver ju bara säkna premierna till den nivå där man tar kunder från konkurrenterna, resten är vinst.
Om det visar sig att Teslor har en väsentligt lägre kostnad än beräknat sjunker ju premien även hos andra bolag. Alla bolag behöver ju anpassa sig till konkurrensen. Möjligen skulle Tesla under en kortare period kunna erbjuda billiga försäkringar innan övriga, genom statistik på verkliga olyckor, också har möjlighet att göra en mer korrekt analys.fth skrev:Man behöver ju bara säkna premierna till den nivå där man tar kunder från konkurrenterna, resten är vinst.Fredrik j skrev:Hur ser den affärsmodellen ut egentligen. Ska kunderna fortsätta betala premier men Elon ska kalla alla pengarna för vinst då han inte behöver betala ut några skador?
Kommer inte det bara bidra till en drastiskt sänkt försäkringskostnad?
Lönsamheten i ett sakförsäkringsbolag beror till stor del på dess förmåga att förutse och reservera medel för skador, ju mindre man vet om sin affär, desto mer medel måste man reservera, vilket leder till lägre lönsamhet.
Tesla bör kunna ha ett försprång här jämfört med konkurrenterna, pga en homogen bilpark med för Tesla välkända problem och brister, pga ett "informationsövertag" iom den omfattande datainsamlingen, pga färre och mindre allvarliga skador genom AP, etc.
Med det sagt är jag dock fortsatt tveksam till att detta kommer att utgöra en kassako, det kan nog till viss del röra sig om Dunning-Kruger-effekten, jag tror Elon underskattar komplexiteten i detta (som vanligt).
/fth
Om man säger att risken på nedsidan har fördubblats måste man också framföra fakta för att bevisa sin ståndpunkt. Det där är bara trötta åsikter. Det framförs inga bevis för att Teslas tillväxt har mattats av eller att efterfrågan har sinat. "The competition is coming" har vi hört i 8 år vid det här laget och det enda som konkurrenterna gör när de kopierar Tesla är att de validerar Teslas produkter och affärsplan. Desto fler biltillverkare som fokuserar på elbilar gör bara att desto fler konsumenter inser att elbilar inte är en nischprodukt och då befinner sig Tesla redan i ledarposition med mest erfarenhet och högst tillverkningskapacitet.spacecoin skrev:
Vet inte vad du menar med "senaste tiden", men Tesla är ner ca 30% sedan topparna runt $880 8/1 och 26/1. Nasdaq är under samma tid ner ca 0,5% respektive ca 4%. Det är definitivt även en aktiespecifik nedgång, inte bara marknadsrelaterat.Jordad skrev:
Att aktien har tappat värde senaste tiden har inget med Bitcoin att göra. Teslaaktien har rört sig med Nasdaq med samma hävstång som den brukar.