Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Tesla Could Deliver a Q1 Record 170K Vehicles, Per RBC Capital Markets Forecast.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... s-forecast

Q1 2020 Levererades ca 88.400 bilar.
Det blir nästan en fördubbling Q1 2021!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

Legato skrev:
"och försöker undika ord som givetvis och självklart"

Well, vissa saker är faktiskt självklara. Exempelvis att det är orimligt att i ett worst case scenario anta att Tesla på fyra år ska gå från att ha $0 i intäkter från taxi-verksamhet till att ha ca fyra gånger mer intäkter än Uber. Att göra såna antaganden i blue sky / bull scenarios tycker jag är helt OK om det finns någon slags rimlig grund till att anta att det kan inträffa, men att göra det i ett bear case är för mig uppenbart felaktigt.

Det är helt upp till dig att anse att exempelvis ovanstående inte är självklart, men det blir en väldigt mycket bättre diskussion om du poängterar och argumenterar kring saker jag faktiskt skriver än att göra generella/svepande påståenden.

ARK:s riktkurser sträcker sig, om jag förstått saken rätt 5 år framåt i tiden.
Vad Tesla har för intäkter från eventuell "human-driven ride-hailing" för verksamhetsåret
2025 återstår att se. Jag tror mer på intäkter från "autonomous ride-hailing".
Och krafigt ökande intäkter framöver. Potentialen är enorm.

Jag vet att Tasha Keeney fört fram idén med start av human-driven innan
"autonomous ride-hailing" är på banan.
Det är möjligt att det är en bra idé. Elon själv har hittills inte visat något
större intresse för det. Han brukar dock inte vara sen att ändra en strategi, men han
tror stenhårt på autonomous och vill helst skippa mellansteget.
På en del marknader och länder kan det kanske vara en bra idé,
speciellt om lagstiftning drar ut på tiden eller om FSD drar ut på tiden.

Jag har inte påstått att alla siffror från ARK:s senaste analys är vare sig rimliga eller
korrekta. Som jag skrev så tycker jag Tesla Daily gör en bra och sansad beskrivning.
Det jag däremot gjort är att uttrycka en viss skepsis när folk sågar ARK efter att dom
nästan helt ensamma från finansbranschens sida haft helt rätt hittills.

Legato skrev:
...men det blir en väldigt mycket bättre diskussion om du poängterar och
argumenterar kring saker jag faktiskt skriver än att göra
generella/svepande påståenden."
Väldigt lite av det jag skriver är riktade till dig personligen. :D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Reports related to Tesla's energy business in China uncovered a land rights' transfer announcement that was filed for new energy vehicle manufacturing. While the filing doesn't actually list Tesla by name, the ~114-acre parcel of land is right next to the Shanghai Gigafactory. According to Global Times (via Electrek):

A plot of 461,142 square meters located within the Lingang heavy equipment industrial zone was transferred for the use of new-energy vehicle manufacturing with the investment intensity of no less than 14,925 yuan per square meter, a land transfer announcement on the official website of Shanghai land market showed on Monday.

This comes as no surprise since Tesla has already announced plans to expand capacity at the site in the future. The automaker is already running out of space as it works to increase output to some 450,000 cars per year. The current output sits around 250,000.

Strong market demand for the Tesla Model 3 and Model Y in China, as well as the benefit of exporting vehicles from the factory, suggests that expansion is imminent. Not to mention Tesla's plans to produce a new $25,000 vehicle in China, which it will sell globally.
https://insideevs.com/news/491946/tesla ... 100-acres/


Om ett år så kanske Tesla M2 tillverkningen är igång.
Mark för fabriken har man tydligen redan köpt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

Om vi vänder på kakan då och räknar baklänges?

TSLA kursen är ju en "bubbla" nu i och med att den bygger på framtida förhoppningar. Men förr eller senare kommer ju den glorian fallna och TSLA värderas på egna meriter. När vi väl är där, i framtiden.

Så ponera att år 2035 har Tesla blivit ett mainstream företag. Har vuxit färdigt, har stabila marknadsandelar, aktiekursen bygger på reella bedömningar inte avlägsna framtidshopp.

Vad skulle en reell värdering av företaget och aktien vara då? Med volym V får de omsättning W och vinst X så med omräkningsfaktor Y får man aktiekurs Z.

Tex med 10 miljoner bilar per år kan de få $300 miljarder i omsättning och $75 miljarder i vinst som med omräkningsfaktor 5 ger aktiekurs på runt $400.

Nej, jag tror inte ovan siffror är de rätta, bara ett sätt att starta motargumentationen.

Varsågod och börja:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev:
Om vi vänder på kakan då och räknar baklänges?

TSLA kursen är ju en "bubbla" nu i och med att den bygger på framtida förhoppningar. Men förr eller senare kommer ju den glorian fallna och TSLA värderas på egna meriter. När vi väl är där, i framtiden.

Så ponera att år 2035 har Tesla blivit ett mainstream företag. Har vuxit färdigt, har stabila marknadsandelar, aktiekursen bygger på reella bedömningar inte avlägsna framtidshopp.

Vad skulle en reell värdering av företaget och aktien vara då? Med volym V får de omsättning W och vinst X så med omräkningsfaktor Y får man aktiekurs Z.

Tex med 10 miljoner bilar per år kan de få $300 miljarder i omsättning och $75 miljarder i vinst som med omräkningsfaktor 5 ger aktiekurs på runt $400.

Nej, jag tror inte ovan siffror är de rätta, bara ett sätt att starta motargumentationen.

Varsågod och börja:
Om du tittar på dagens VAG-värdering så får du en fingervisning om vad ett företag som kan bygga el-bilar med hög kvalitet och säljer 10M fordon är värt.
Eftersom jag är FSD-skeptiker (tror inte Tesla kommer först till L5- och tror inte att L5 är verklighet på många många år - kanske till 2035), och jag tror ej heller att ride-hailing är framtiden; folk vill äga sin bil över överskådlig framtid i alla fall till 2035; så tror jag att dagens värdering på 5-6x gånger VAG är orimlig även 2035.

Batteriteknik och elmotorer kommer att blir "commodity" där väldigt lite skiljer mellan tillverkare 2035.

Försäkrings-business och energy tror jag inte Tesla kommer att bli bra på heller.

Men "marknaden" har ju ofta inget med verkligheten att göra, BTC, GME osv. TSLA är övervärderad, men det spelar ju ingen roll förrän det kommer en rejäl reality-check.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

TiborBlomhall skrev:
Om vi vänder på kakan då och räknar baklänges?

TSLA kursen är ju en "bubbla" nu i och med att den bygger på framtida förhoppningar. Men förr eller senare kommer ju den glorian fallna och TSLA värderas på egna meriter. När vi väl är där, i framtiden.

Så ponera att år 2035 har Tesla blivit ett mainstream företag. Har vuxit färdigt, har stabila marknadsandelar, aktiekursen bygger på reella bedömningar inte avlägsna framtidshopp.

Vad skulle en reell värdering av företaget och aktien vara då? Med volym V får de omsättning W och vinst X så med omräkningsfaktor Y får man aktiekurs Z.

Tex med 10 miljoner bilar per år kan de få $300 miljarder i omsättning och $75 miljarder i vinst som med omräkningsfaktor 5 ger aktiekurs på runt $400.

Nej, jag tror inte ovan siffror är de rätta, bara ett sätt att starta motargumentationen.

Varsågod och börja:
Det som "been counters" har svårt för är sådana som jag.
Bryr mig inte så mycket om Teslas aktiekurs.
Jag köper Tesla aktien med hjärtat.
Spelar ingen roll om den står i 600 eller 6.000 dollar!

När jag beställde en min S75D den 15 september 2016.
Och bytte bort min Toyota.
Det var 0% min revisor som tyckte att jag skulle byta från Toyota till Tesla.
Det var 100% för att jag ville stötta Tesla.

Det är förvånansvärt många som ännu kör gamla Nissan Leaf. Man vill inte byta till nya Leafen.
För då "syns" det inte att man kör en elbil!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
Det som "been counters" har svårt för är sådana som jag.
Bryr mig inte så mycket om Teslas aktiekurs.
Men Zalman, du kan väl låta oss som är intresserade "bean-counters" ha en sådan diskussion i alla fall?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

TiborBlomhall skrev:
Om vi vänder på kakan då och räknar baklänges?

TSLA kursen är ju en "bubbla" nu i och med att den bygger på framtida förhoppningar. Men förr eller senare kommer ju den glorian fallna och TSLA värderas på egna meriter. När vi väl är där, i framtiden.

Så ponera att år 2035 har Tesla blivit ett mainstream företag. Har vuxit färdigt, har stabila marknadsandelar, aktiekursen bygger på reella bedömningar inte avlägsna framtidshopp.

Vad skulle en reell värdering av företaget och aktien vara då? Med volym V får de omsättning W och vinst X så med omräkningsfaktor Y får man aktiekurs Z.

Tex med 10 miljoner bilar per år kan de få $300 miljarder i omsättning och $75 miljarder i vinst som med omräkningsfaktor 5 ger aktiekurs på runt $400.

Nej, jag tror inte ovan siffror är de rätta, bara ett sätt att starta motargumentationen.

Varsågod och börja:
Jag är verkligen ingen finanskille men lite jämförelsesiffror med Volkswagen pre-pandemi, dvs 2019.

Antal sålda bilar: 10,974,600
Net profit: 12,8% eller 17 miljarder euro (20 miljarder USD)
P/E under 2019: ~6
https://ycharts.com/companies/VLKPF/pe_ratio
Market cap slutet 2019: 97.5 miljarder USD.

Vinst per bil är 1822 USD.

Tesla har en market cap på 594 miljarder USD. Med P/E på ca 6 så krävs ~100 miljarder i vinst årligen. Även om man säger att Tesla kan göra $3000 i vinst per bil (nästan dubbla vad VW kunde 2019) så krävs alltså 33,3 miljoner sålda bilar. För att motsvara _dagens_ värdering.

Under 2021 kan man kanske sälja närmare 1 miljon bilar och bara det vore en gigantisk framgång. Men vägen till >30 miljoner bilar är galet lång.

Kan Tesla tillverka och sälja hälften av det om 15 år så vore det en historisk bedrift. Att bli världens största bilmärke på så kort tid vore helt sinnessjukt bra. Men lejonparten av intäkterna måste alltså komma från "nåt annat". FSD, energilagring, försäkringar, robotaxi, solar roof osv. Är det möjligt? Är inga små pengar heller. >50 miljarder dollar per år i VINST.

OBS! Detta är räknat på dagens kurs. Om man räknar med ARK:s sinnessjuka prognoser törst jag inte ens räkna fram hur många hundra miljoner bilar per år som måste säljas... Alternativt tjänas på det andra jag räknade upp.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

spacecoin skrev:
Om du tittar på dagens VAG-värdering så får du en fingervisning om vad ett företag som kan bygga el-bilar med hög kvalitet och säljer 10M fordon är värt.
Eftersom jag är FSD-skeptiker (tror inte Tesla kommer först till L5- och tror inte att L5 är verklighet på många många år - kanske till 2035), och jag tror ej heller att ride-hailing är framtiden; folk vill äga sin bil över överskådlig framtid i alla fall till 2035; så tror jag att dagens värdering på 5-6x gånger VAG är orimlig även 2035.

Batteriteknik och elmotorer kommer att blir "commodity" där väldigt lite skiljer mellan tillverkare 2035.

Försäkrings-business och energy tror jag inte Tesla kommer att bli bra på heller.

Men "marknaden" har ju ofta inget med verkligheten att göra, BTC, GME osv. TSLA är övervärderad, men det spelar ju ingen roll förrän det kommer en rejäl reality-check.
Ett företag som tillverkar 10 miljoner svartvita tjockTV-apparater kanske ska vara lägre värderat än en ett företag som tillverkar plattTV-apparater och dessutom ägnar sig åt diverse andra lovande verksamheter.
Fast just VAG har ju insett att tjockTV:s inte är framtiden så jag tror en hel del på dom.

Jag tror autonomous ride-hailing kommer bli våldsamt populärt betydlig tidigare än 2035.
Många av Teslas övriga verksamheter t ex energisidan har potential att bli extremt framgångsrika.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
Det som "been counters" har svårt för är sådana som jag.
Bryr mig inte så mycket om Teslas aktiekurs.
Men Zalman, du kan väl låta oss som är intresserade "bean-counters" ha en sådan diskussion i alla fall?
Visst kan man diskutera. Men det måste ju vara fler än jag som handlar Tesla aktier av ideologiska skäl.

Hur ska man annars förklara dagens aktiekurs?
1000 ggr P/E????

Lite kul hur CNBC länge ojat sig över Teslas aktiekurs.
Nu har i princip dessa högavlönade "experter" gett upp.
Alla deras sätt att värdera aktien på fungerar inte.

Tesla är ett väldigt annorlunda företag.
De har minimala marknadsföringskostnader.
Ingen aktieutdelning.
De drivs av en vilja att förändra världen.

Lite likt Apple.
Alla köper inte en Iphone. Men Apple har kanske 80-90% av vinsterna i mobilvärlden.

Så många säljer elbilar. Men det är Tesla som tjänar pengar på sina elbilar.

10% lägre inköpspriser på batterier.
10% längre räckvidd per kWh.
Vilket gör att det behövs 10% mindre batteri.
Det gör att man kan tjäna rejält mycket mera pengar än alla andra.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Larofo skrev:
spacecoin skrev:
Om du tittar på dagens VAG-värdering så får du en fingervisning om vad ett företag som kan bygga el-bilar med hög kvalitet och säljer 10M fordon är värt.
Eftersom jag är FSD-skeptiker (tror inte Tesla kommer först till L5- och tror inte att L5 är verklighet på många många år - kanske till 2035), och jag tror ej heller att ride-hailing är framtiden; folk vill äga sin bil över överskådlig framtid i alla fall till 2035; så tror jag att dagens värdering på 5-6x gånger VAG är orimlig även 2035.

Batteriteknik och elmotorer kommer att blir "commodity" där väldigt lite skiljer mellan tillverkare 2035.

Försäkrings-business och energy tror jag inte Tesla kommer att bli bra på heller.

Men "marknaden" har ju ofta inget med verkligheten att göra, BTC, GME osv. TSLA är övervärderad, men det spelar ju ingen roll förrän det kommer en rejäl reality-check.
Ett företag som tillverkar 10 miljoner svartvita tjockTV-apparater kanske ska vara lägre värderat än en ett företag som tillverkar plattTV-apparater och dessutom ägnar sig åt diverse andra lovande verksamheter.
Fast just VAG har ju insett att tjockTV:s inte är framtiden så jag tror en hel del på dom.

Jag tror autonomous ride-hailing kommer bli våldsamt populärt betydlig tidigare än 2035.
Många av Teslas övriga verksamheter t ex energisidan har potential att bli extremt framgångsrika.
Vilken absurd jämförelse. Svart/vita tjock-tv har ju aldrig sålts parallellt med plattTV-apparater.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

Fredrik j skrev:
Larofo skrev:
spacecoin skrev:
Om du tittar på dagens VAG-värdering så får du en fingervisning om vad ett företag som kan bygga el-bilar med hög kvalitet och säljer 10M fordon är värt.
Eftersom jag är FSD-skeptiker (tror inte Tesla kommer först till L5- och tror inte att L5 är verklighet på många många år - kanske till 2035), och jag tror ej heller att ride-hailing är framtiden; folk vill äga sin bil över överskådlig framtid i alla fall till 2035; så tror jag att dagens värdering på 5-6x gånger VAG är orimlig även 2035.

Batteriteknik och elmotorer kommer att blir "commodity" där väldigt lite skiljer mellan tillverkare 2035.

Försäkrings-business och energy tror jag inte Tesla kommer att bli bra på heller.

Men "marknaden" har ju ofta inget med verkligheten att göra, BTC, GME osv. TSLA är övervärderad, men det spelar ju ingen roll förrän det kommer en rejäl reality-check.
Ett företag som tillverkar 10 miljoner svartvita tjockTV-apparater kanske ska vara lägre värderat än en ett företag som tillverkar plattTV-apparater och dessutom ägnar sig åt diverse andra lovande verksamheter.
Fast just VAG har ju insett att tjockTV:s inte är framtiden så jag tror en hel del på dom.

Jag tror autonomous ride-hailing kommer bli våldsamt populärt betydlig tidigare än 2035.
Många av Teslas övriga verksamheter t ex energisidan har potential att bli extremt framgångsrika.
Vilken absurd jämförelse. Svart/vita tjock-tv har ju aldrig sålts parallellt med plattTV-apparater.
Fan jag visste att jag borde lagt till en smiley. :D
Det riktiga exemplet är fossilbilar vs elbilar.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Larofo skrev:
Ett företag som tillverkar 10 miljoner svartvita tjockTV-apparater kanske ska vara lägre värderat än en ett företag som tillverkar plattTV-apparater och dessutom ägnar sig åt diverse andra lovande verksamheter.
Fast just VAG har ju insett att tjockTV:s inte är framtiden så jag tror en hel del på dom.
Om du har liknande marginaler på produkterna så spelar det ingen roll. Teknikskiftet slår kanske ut vissa aktörer och skapar nya, men marknaden växer inte och heller inte vinsterna per enhet med en multipel som motsvarar TSLAs värdering. Jag tror inte någon tror att VAG missar tåget, så därför tycker jag det är det bästa exemplet att jämföra med värderingsmässigt.

Varför skulle Tesla blir värdens bästa solcellsbolag? Värdens bästa försäkringsbolag? Varför skulle Teslas lönsamhet vara högre än sektorgenomsnittet? Det är lite som att Mitsubishi skulle värderas som Tesla bara för att dom gör många saker. Att göra många saker talar väl emot att de ska bli bäst på något?

Att projecera deras first mover advantage på andra delar av verksamheten där denna saknas lär bli fel.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

Ja man kan inte jämföra Tesla med andra bolag idag.

Men förr eller senare kommer man komma till en punkt att man gör det. Räknar inte längre in ideologism, framtidstro etc utan Tesla blir som vilket annat företag som helst.

Om det sker om ett år, tio eller hundra spelar ingen roll. Någon gång kommer det att ske. Ponera nu att skiftet till "dussinföretag" i värdering sker 2035: vad tror ni Tesla skulle kunna ha en aktiekurs då?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev:
Ja man kan inte jämföra Tesla med andra bolag idag.

Men förr eller senare kommer man komma till en punkt att man gör det. Räknar inte längre in ideologism, framtidstro etc utan Tesla blir som vilket annat företag som helst.

Om det sker om ett år, tio eller hundra spelar ingen roll. Någon gång kommer det att ske. Ponera nu att skiftet till "dussinföretag" i värdering sker 2035: vad tror ni Tesla skulle kunna ha en aktiekurs då?
Finns det någon anledning att tro att deras marginaler kommer att vara avsevärt högre än VAG i någon aspekt? Om inte så är det rimligt att om de säljer 30 M bilar 2035 att de värderas till dagens kurs eller lägre givet att VAG har en rimlig värdering.

Edit: Å andra sidan borde BTC vara värde 0.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

spacecoin skrev:
Om du har liknande marginaler på produkterna så spelar det ingen roll. Teknikskiftet slår kanske ut vissa aktörer och skapar nya, men marknaden växer inte och heller inte vinsterna per enhet med en multipel som motsvarar TSLAs värdering. Jag tror inte någon tror att VAG missar tåget, så därför tycker jag det är det bästa exemplet att jämföra med värderingsmässigt.

Varför skulle Tesla blir värdens bästa solcellsbolag? Värdens bästa försäkringsbolag? Varför skulle Teslas lönsamhet vara högre än sektorgenomsnittet? Det är lite som att Mitsubishi skulle värderas som Tesla bara för att dom gör många saker. Att göra många saker talar väl emot att de ska bli bäst på något?
Det är svårt att säga hur mycket av ett draggankare tillverkning av fossiler är.
Ligger man kvar för länge med för stor andel av produktionen där blir det livsfarligt
speciellt med tanke på att vi snabbt närmar oss brytpunkten för när kostnaden
för produktion av elbilar korsar den för fossiler med samma prestanda.
Som sagt i VAG:s fall är jag inte så orolig. Herbert är ju t o m lite
polare med Elon och har verkligen fattat galoppen, även om han blivit rejält
motarbetad av många inom VAG.

Jag vet inte om Tesla kommer bli världens bästa solcellsbolag men solar roof börjar
verkligen se lovande ut. Battery storage likaså.
Försäkringar menar ju Elon kan komma att utgöra en stor del av "bilar".
Med tanke på den mängd data om hur folk kör som Tesla har tillgång till
och FSD:s potential för att minska antalet olyckor är jag beredd att hålla med honom.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Larofo skrev:
Försäkringar menar ju Elon kan komma att utgöra en stor del av "bilar".
Med tanke på den mängd data om hur folk kör som Tesla har tillgång till
och FSD:s potential för att minska antalet olyckor är jag beredd att hålla med honom.
Hur ser den affärsmodellen ut egentligen. Ska kunderna fortsätta betala premier men Elon ska kalla alla pengarna för vinst då han inte behöver betala ut några skador?
Kommer inte det bara bidra till en drastiskt sänkt försäkringskostnad?
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

Fredrik j skrev:
Larofo skrev:
Försäkringar menar ju Elon kan komma att utgöra en stor del av "bilar".
Med tanke på den mängd data om hur folk kör som Tesla har tillgång till
och FSD:s potential för att minska antalet olyckor är jag beredd att hålla med honom.
Hur ser den affärsmodellen ut egentligen. Ska kunderna fortsätta betala premier men Elon ska kalla alla pengarna för vinst då han inte behöver betala ut några skador?
Kommer inte det bara bidra till en drastiskt sänkt försäkringskostnad?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Hur ser den affärsmodellen ut egentligen. Ska kunderna fortsätta betala premier men Elon ska kalla alla pengarna för vinst då han inte behöver betala ut några skador?
Kommer inte det bara bidra till en drastiskt sänkt försäkringskostnad?
Man behöver ju bara säkna premierna till den nivå där man tar kunder från konkurrenterna, resten är vinst.

Lönsamheten i ett sakförsäkringsbolag beror till stor del på dess förmåga att förutse och reservera medel för skador, ju mindre man vet om sin affär, desto mer medel måste man reservera, vilket leder till lägre lönsamhet.

Tesla bör kunna ha ett försprång här jämfört med konkurrenterna, pga en homogen bilpark med för Tesla välkända problem och brister, pga ett "informationsövertag" iom den omfattande datainsamlingen, pga färre och mindre allvarliga skador genom AP, etc.

Med det sagt är jag dock fortsatt tveksam till att detta kommer att utgöra en kassako, det kan nog till viss del röra sig om Dunning-Kruger-effekten, jag tror Elon underskattar komplexiteten i detta (som vanligt). ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

fth skrev:
Man behöver ju bara säkna premierna till den nivå där man tar kunder från konkurrenterna, resten är vinst.
Ja, om det blir något över, och i så fall inte så mycket :)
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Fredrik j skrev:
Hur ser den affärsmodellen ut egentligen. Ska kunderna fortsätta betala premier men Elon ska kalla alla pengarna för vinst då han inte behöver betala ut några skador?
Kommer inte det bara bidra till en drastiskt sänkt försäkringskostnad?
Man behöver ju bara säkna premierna till den nivå där man tar kunder från konkurrenterna, resten är vinst.

Lönsamheten i ett sakförsäkringsbolag beror till stor del på dess förmåga att förutse och reservera medel för skador, ju mindre man vet om sin affär, desto mer medel måste man reservera, vilket leder till lägre lönsamhet.

Tesla bör kunna ha ett försprång här jämfört med konkurrenterna, pga en homogen bilpark med för Tesla välkända problem och brister, pga ett "informationsövertag" iom den omfattande datainsamlingen, pga färre och mindre allvarliga skador genom AP, etc.

Med det sagt är jag dock fortsatt tveksam till att detta kommer att utgöra en kassako, det kan nog till viss del röra sig om Dunning-Kruger-effekten, jag tror Elon underskattar komplexiteten i detta (som vanligt). ;)

/fth
Om det visar sig att Teslor har en väsentligt lägre kostnad än beräknat sjunker ju premien även hos andra bolag. Alla bolag behöver ju anpassa sig till konkurrensen. Möjligen skulle Tesla under en kortare period kunna erbjuda billiga försäkringar innan övriga, genom statistik på verkliga olyckor, också har möjlighet att göra en mer korrekt analys.

Det finns ju redan idag försäkringsbolag som inte är vinstdrivande utan kundägda. Principen där är att överskottet går tillbaka till försäkringstagarna. Länsförsäkringar är ett exempel. Hur ska Elon kunna hitta miljarder i den affären?

Färre olyckor och billigare skador kommer få genomslag på premierna hos alla försäkringsbolag. Man kommer konkurrera med pris och villkor precis som idag.
Väldigt många bilmärken har märkesförsäkringar idag. Där har man ju god koll på statistiken för varje modell. Antagligen har Trygg-Hansa redan idag ganska bra koll på vad det kostar att försäkra en Tesla. Eller tror man att Trygg-Hansa redan tjänar dom pengar som ska bli en stor del av Teslas vinst i framtiden?

Naturligtvis kommer Tesla ha en möjlighet att övervaka sina kunders bilar och bestraffa beteende med höjd försäkringspremie. Möjligen kommer man locka kunder som vill vara med på att ha en i efterhand godtyckligt satt premie.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Om man säger att risken på nedsidan har fördubblats måste man också framföra fakta för att bevisa sin ståndpunkt. Det där är bara trötta åsikter. Det framförs inga bevis för att Teslas tillväxt har mattats av eller att efterfrågan har sinat. "The competition is coming" har vi hört i 8 år vid det här laget och det enda som konkurrenterna gör när de kopierar Tesla är att de validerar Teslas produkter och affärsplan. Desto fler biltillverkare som fokuserar på elbilar gör bara att desto fler konsumenter inser att elbilar inte är en nischprodukt och då befinner sig Tesla redan i ledarposition med mest erfarenhet och högst tillverkningskapacitet.

Än en gång. Ford Mach-e stjäl marknadsandel från fossilbilar, inte från Tesla som fortsätter ta marknadsandelar av den totala försäljningen av bilar vilket är det som spelar roll. Vill Ford också sälja elbilar så är det bara fantastiskt.

Artikeln är skriven av någon som inte förstår att Semi och Cybertruck är två separata produkter :?

Att aktien har tappat värde senaste tiden har inget med Bitcoin att göra. Teslaaktien har rört sig med Nasdaq med samma hävstång som den brukar. Läser man artikeln framstår det snarare som att Tesla var smarta som tjänade 1 miljard dollar på Bitcoin.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Detta är kanske den roligaste Twittertråden i år:


En snubbe som kör en motorsåg rakt igenom en "Director or Research" på ARK.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Jordad skrev:

Att aktien har tappat värde senaste tiden har inget med Bitcoin att göra. Teslaaktien har rört sig med Nasdaq med samma hävstång som den brukar.
Vet inte vad du menar med "senaste tiden", men Tesla är ner ca 30% sedan topparna runt $880 8/1 och 26/1. Nasdaq är under samma tid ner ca 0,5% respektive ca 4%. Det är definitivt även en aktiespecifik nedgång, inte bara marknadsrelaterat.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar