Nackdelar/fördelar är ju relativt konkurrenter. Med min Audi och Cupra har jag tillgång till mycket billigare laddning utöver tillgång till SUC. Dessutom har jag tillgång till tusentals destinationsladdare från mängder av leverantörer direkt från min app.
Ok, då förstår jag, du menar alltså det abonnemang som ingår med köpet?
Är inte det iofs ganska likvärdigt, snarare än en nackdel, eftersom du för att få "rabatt" på SuC med en annan bil måste betala en månadsavgift, och det kan man ju även göra som Tesla-ägare för att få tillgång till rabatter på Ionity etc? Din Audi/Cupra-app hanterar väl inte SuC heller, så du måste väl ändå använda två appar om du vill kunna utnyttja SuC-nätverket?
Integration med destinationsladdare håller jag helt med borde finnas i alla laddappar, märkesspecifika och "öppna", det är ju fortfarande bedrövligt dåligt med allt strul med detta när man är ute och reser i Europa.
/fth
Nej, det håller jag inte med om. När jag nu snart börjar köra Plaid så får jag en dramtisk höjning av laddpriset. Det går inte (mig veterligen) att ens köpa det abonnemang jag har gratis via Audi (och även om det gick att köpa så vore det ju en nackdel att behöva betala).
Oavsett bil blir det två appar, en för Tesla, en för Ionity, men då dramtatisk högre priser med Teslan.
Sen då fördelen med destinationsladdare som sagt.
Enda reella fördelen imo med Teslan blir att man får tillgång till de SUC som är stängda för andra tillverkare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Är inte det iofs ganska likvärdigt, snarare än en nackdel, eftersom du för att få "rabatt" på SuC med en annan bil måste betala en månadsavgift, och det kan man ju även göra som Tesla-ägare för att få tillgång till rabatter på Ionity etc? Din Audi/Cupra-app hanterar väl inte SuC heller, så du måste väl ändå använda två appar om du vill kunna utnyttja SuC-nätverket?
För att det skall vara likvärdigt så kräver det ju att priserna är samma. Med VAG apparna så betalar du ju (typ) halva priset på Ionity idag jämfört med SuC
Beroende på hur mycket du reser så går det rätt fort att tjäna in månadskostnaden.
Nu har vi även en icke-Tesla men laddar med Elli även med Teslan eftersom det är så mycket billigare. Det tog 3 resor på tre veckor att (nästan) tjäna in årskostnaden för abonemanget.
Nej, det håller jag inte med om. När jag nu snart börjar köra Plaid så får jag en dramtisk höjning av laddpriset. Det går inte (mig veterligen) att ens köpa det abonnemang jag har gratis via Audi (och även om det gick att köpa så vore det ju en nackdel att behöva betala).
Oavsett bil blir det två appar, en för Tesla, en för Ionity, men då dramtatisk högre priser med Teslan.
Sen då fördelen med destinationsladdare som sagt.
Enda reella fördelen imo med Teslan blir att man får tillgång till de SUC som är stängda för andra tillverkare.
Prisutvecklingen på SuC har ju varit rätt absurd, det håller jag helt med om, jag har ju fortfarande fri SuC tills jag får min nya X, men i laddstatistiken kan man ju se hur priserna gått från 1.90:-/kWh till typ 7:- idag på ett par år.
Motsvarande abonemang som det du har "gratis" (du betalar förstås för detta via inköpspriset) via Audi går väl iofs gå att köpa? "Elli" t.ex, dom flesta har väl dock 12 månaders bindning, vilket inte passar alla.
Destinationsladdning i appen är ju definitivt en fördel, men två appar behöver du väl inte med en Tesla? Jag har iaf aldrig behövt använda Tesla-appen för att ladda min Tesla på SuC.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Nej, det håller jag inte med om. När jag nu snart börjar köra Plaid så får jag en dramtisk höjning av laddpriset. Det går inte (mig veterligen) att ens köpa det abonnemang jag har gratis via Audi (och även om det gick att köpa så vore det ju en nackdel att behöva betala).
Oavsett bil blir det två appar, en för Tesla, en för Ionity, men då dramtatisk högre priser med Teslan.
Sen då fördelen med destinationsladdare som sagt.
Enda reella fördelen imo med Teslan blir att man får tillgång till de SUC som är stängda för andra tillverkare.
Prisutvecklingen på SuC har ju varit rätt absurd, det håller jag helt med om, jag har ju fortfarande fri SuC tills jag får min nya X, men i laddstatistiken kan man ju se hur priserna gått från 1.90:-/kWh till typ 7:- idag på ett par år.
Motsvarande abonemang som det du har "gratis" (du betalar förstås för detta via inköpspriset) via Audi går väl iofs gå att köpa? "Elli" t.ex, dom flesta har väl dock 12 månaders bindning, vilket inte passar alla.
Destinationsladdning i appen är ju definitivt en fördel, men två appar behöver du väl inte med en Tesla? Jag har iaf aldrig behövt använda Tesla-appen för att ladda min Tesla på SuC.
/fth
Betalat via inköpspriset har jag definitivt inte gjort med tanke på hur löjligt billigt jag leasar e-tronen... Men nej, mig veterligen kan man som sagt inte köpa något abonnemang med lika lågt pris. Elli är inte lika billigt samt kostar som sagt per månad.
Ditt argument med Teslan var ju just att skaffa ett annat abonnemang för att få ett rimligare pris. Då krävs som sagt minst två appar även där. Men rent generellt klarar jag mig långt bättre med enbart Audis app än enbart Teslas app.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ditt argument med Teslan var ju just att skaffa ett annat abonnemang för att få ett rimligare pris. Då krävs som sagt minst två appar även där. Men rent generellt klarar jag mig långt bättre med enbart Audis app än enbart Teslas app.
Nej, du behöver ju bara använda en app, Teslan laddar ju "automagiskt", det var det jag menade, jag har iaf aldrig behövt använda Tesla-appen för att ladda.
Men jag håller helt med om att Audis (et al) erbjudande f.n. är bättre än Teslas, bättre pris per kWh och integration med destinationsladdning, det borde Tesla absolut fixa också.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Ditt argument med Teslan var ju just att skaffa ett annat abonnemang för att få ett rimligare pris. Då krävs som sagt minst två appar även där. Men rent generellt klarar jag mig långt bättre med enbart Audis app än enbart Teslas app.
Nej, du behöver ju bara använda en app, Teslan laddar ju "automagiskt", det var det jag menade, jag har iaf aldrig behövt använda Tesla-appen för att ladda.
Men jag håller helt med om att Audis (et al) erbjudande f.n. är bättre än Teslas, bättre pris per kWh och integration med destinationsladdning, det borde Tesla absolut fixa också.
/fth
OK, men med det resonemanget behöver man inte någon app med Audi heller.
Jag tycker verkligen det är tråkigt att Tesla helt släppt sin stora USP gällande laddning. Har väldigt svårt att förstå hur man resonerar. Antar att det är kvartalshets även på detta område, dvs maximera kortsiktig vinst istället för att tänka långsiktigt. Kanske är man lite skadade av att vara så extremt dominanta i USA.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jag tycker verkligen det är tråkigt att Tesla helt släppt sin stora USP gällande laddning. Har väldigt svårt att förstå hur man resonerar. Antar att det är kvartalshets även på detta område, dvs maximera kortsiktig vinst istället för att tänka långsiktigt. Kanske är man lite skadade av att vara så extremt dominanta i USA.
Ja, det är lite märkligt, att öppna för andra märken går ju bra att motivera enligt "mission statement", men prishöjningarna är svårare att få ihop med det.
Att öppnandet skulle vara motiverat av kvartalshets har jag dock svårt att se, det kan väl inte vara så stora pengar man drar in från andra märken att påverkar marginalerna annat än långt ned bland decimalerna?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Kommer det inga större positiva nyheter nu lär väl kursen gå under 150 innan nyår. Kanske är det den fortsatta osäkerheten kring hur det riktigt går på den kinesiska marknaden som nu tynger.
Jag tycker verkligen det är tråkigt att Tesla helt släppt sin stora USP gällande laddning. Har väldigt svårt att förstå hur man resonerar. Antar att det är kvartalshets även på detta område, dvs maximera kortsiktig vinst istället för att tänka långsiktigt. Kanske är man lite skadade av att vara så extremt dominanta i USA.
Ja, det är lite märkligt, att öppna för andra märken går ju bra att motivera enligt "mission statement", men prishöjningarna är svårare att få ihop med det.
Att öppnandet skulle vara motiverat av kvartalshets har jag dock svårt att se, det kan väl inte vara så stora pengar man drar in från andra märken att påverkar marginalerna annat än långt ned bland decimalerna?
/fth
Syftade enbart på priset faktiskt. Med nuvarande priser måste de ha extremt fina marginaler på laddningen. Tror dock man fått väldigt många att öppna ögonen för andra märken. I USA har de så extrem marknadsandel att de kanske tror att kunderna stannar "oavsett" pris.
Öppnandet av SUC tycker jag är logiskt sett till mission statement som du säger, är dock tveksam även till det långsiktigt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jag tycker verkligen det är tråkigt att Tesla helt släppt sin stora USP gällande laddning. Har väldigt svårt att förstå hur man resonerar. Antar att det är kvartalshets även på detta område, dvs maximera kortsiktig vinst istället för att tänka långsiktigt. Kanske är man lite skadade av att vara så extremt dominanta i USA.
Ja, det är lite märkligt, att öppna för andra märken går ju bra att motivera enligt "mission statement", men prishöjningarna är svårare att få ihop med det.
Att öppnandet skulle vara motiverat av kvartalshets har jag dock svårt att se, det kan väl inte vara så stora pengar man drar in från andra märken att påverkar marginalerna annat än långt ned bland decimalerna?
/fth
Syftade enbart på priset faktiskt. Med nuvarande priser måste de ha extremt fina marginaler på laddningen. Tror dock man fått väldigt många att öppna ögonen för andra märken. I USA har de så extrem marknadsandel att de kanske tror att kunderna stannar "oavsett" pris.
Öppnandet av SUC tycker jag är logiskt sett till mission statement som du säger, är dock tveksam även till det långsiktigt.
Tror det är dåligt med alternativ fortfarande i USA. Hela BEV är än så länge bara 5-6% av bilförsäljningen. De är jäkligt sega där… Tesla ser bra ut för att kunna få en stor bit av den totala kakan i USA i framtiden tror jag.
Ni som är aktiehajar. Är det köpläge i Tesla nu med tanke på senaste tidens ras? Hur är Teslas bilar jämfört med konkurrenternas?
Länge sedan Tesla-aktierna var så billiga som nu…
Och i rena priset så var det ungefär 2 år sedan kursen var på nuvarande nivå, kursen steg väldigt
snabbt under den perioden så jämförelsen med nivån blir ungefär november oavsett dagens kurs (ner till
typ 130$) …
Gissar att vi får prissänkningar i Europa småningom också, kanske i Q2 2023. Då börjar Berlin ha så pass bra fart att efterfrågan troligen inte räcker till med dagens priser.
Gissar att vi får prissänkningar i Europa småningom också, kanske i Q2 2023. Då börjar Berlin ha så pass bra fart att efterfrågan troligen inte räcker till med dagens priser.
Det är mycket möjligt att det kan komma prissänkningar på fler marknader framöver, men uppgifterna om ytterligare prissänkningar i Kina har dock dementerats av Tesla: https://finance.sina.com.cn/tech/it/202 ... 2000.shtml
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Blir inte så mycket export från Kina det här kvartalet får man väl förmoda då? Har efterfrågan dykt eller vad kan det bero på att Tesla väljer att sälja bilarna i Kina istället för i t ex EU?
Blir inte så mycket export från Kina det här kvartalet får man väl förmoda då? Har efterfrågan dykt eller vad kan det bero på att Tesla väljer att sälja bilarna i Kina istället för i t ex EU?
Tror det är 15-18 fartyg som gått på export hittills under detta kvartal.
Blir inte så mycket export från Kina det här kvartalet får man väl förmoda då? Har efterfrågan dykt eller vad kan det bero på att Tesla väljer att sälja bilarna i Kina istället för i t ex EU?
Tror det är 15-18 fartyg som gått på export hittills under detta kvartal.
Det säger mig tyvärr inte så mycket . Hur många har det varit övriga kvartal i år
Blir inte så mycket export från Kina det här kvartalet får man väl förmoda då? Har efterfrågan dykt eller vad kan det bero på att Tesla väljer att sälja bilarna i Kina istället för i t ex EU?
Tror det är 15-18 fartyg som gått på export hittills under detta kvartal.
Det säger mig tyvärr inte så mycket . Hur många har det varit övriga kvartal i år
8-10 under förra kvartalet, någon får gärna rätta mig om jag har fel. Brukar i snitt ha 3000 Tesla fordon per fartyg