Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Re: Aktien TSLA
Even if we ignore everything [that we do not make any real money on anyway] but EVs, [thing won't be solved in 10-20 years] + [thing that won't exist in our lifetime] things get SUPER, SUUUUUPER ridiculous,
Härlig investeringsstrategi!
"Monthly AGI sub"... underbart att få starta dagen med ett gott skratt!
Härlig investeringsstrategi!
"Monthly AGI sub"... underbart att få starta dagen med ett gott skratt!
Re: Aktien TSLA
Med en flotta på över 100 miljoner fordon så kan Tesla lågt räknat håva in 100 miljarder kronor i månaden i vinst.
Per fordon
FSD: 1000kr/månad
Uppkoppling/mjukvara/appar: 100kr/månad
Försäkring: 100kr/månad
Service/reparationer: 100kr/månad
Per fordon
FSD: 1000kr/månad
Uppkoppling/mjukvara/appar: 100kr/månad
Försäkring: 100kr/månad
Service/reparationer: 100kr/månad
Re: Aktien TSLA
Blir allt vinst? Vad kostar försäkringsskador på 100 miljoner fordon? Tar man betalt för service/reparationer måste man ju också utföra dom och inte stoppa hundralappen i fickan som vinst. Eller menar du att dom 200 kronorna är teslas vinstmarginal på försäkring/verkstad?Sabbe skrev:Med en flotta på över 100 miljoner fordon så kan Tesla lågt räknat håva in 100 miljarder kronor i månaden i vinst.
Per fordon
FSD: 1000kr/månad
Uppkoppling/mjukvara/appar: 100kr/månad
Försäkring: 100kr/månad
Service/reparationer: 100kr/månad
Re: Aktien TSLA
Precis, 100kr är vinstmarginalen för försäkring/verkstad.Fredrik j skrev:Blir allt vinst? Vad kostar försäkringsskador på 100 miljoner fordon? Tar man betalt för service/reparationer måste man ju också utföra dom och inte stoppa hundralappen i fickan som vinst. Eller menar du att dom 200 kronorna är teslas vinstmarginal på försäkring/verkstad?Sabbe skrev:Med en flotta på över 100 miljoner fordon så kan Tesla lågt räknat håva in 100 miljarder kronor i månaden i vinst.
Per fordon
FSD: 1000kr/månad
Uppkoppling/mjukvara/appar: 100kr/månad
Försäkring: 100kr/månad
Service/reparationer: 100kr/månad
Re: Aktien TSLA
Definiera mervärdet i funktionen som du tror att man betalar 1000 kr i månaden för. Knappast dagens L2/förarstöd.
Re: Aktien TSLA
Sabbe skrev:Med en flotta på över 100 miljoner fordon så kan Tesla lågt räknat håva in 100 miljarder kronor i månaden i vinst.
Per fordon
FSD: 1000kr/månad
Uppkoppling/mjukvara/appar: 100kr/månad
Försäkring: 100kr/månad
Service/reparationer: 100kr/månad
Tesla sålde inte ens 1 miljon bilar 2021. 100 miljoner bilar är väldigt många. Att skala upp från under 1 miljon till >10 miljoner per år är inte lätt.
Re: Aktien TSLA
Redan idag betalar många 77.000kr i Sverige för FSD och 12.000 dollar i USA eller 199 dollar i månaden.spacecoin skrev:Definiera mervärdet i funktionen som du tror att man betalar 1000 kr i månaden för. Knappast dagens L2/förarstöd.
Så om 10 år betalar nog de flesta 2000kr/månad för en självkörande bil.
Men även om man bortser helt från FSD så får Tesla in runt 30-50 miljarder kronor per månad för resten av tjänsterna.
Senast redigerad av Sabbe, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Aktien TSLA
Med 6-10 fabriker år 2030 som tillverkar mellan 1-2 miljoner fordon per år så kommer man upp i en årlig produktion av allt mellan 9 till 15 miljoner fordon.MWall skrev:Sabbe skrev:Med en flotta på över 100 miljoner fordon så kan Tesla lågt räknat håva in 100 miljarder kronor i månaden i vinst.
Per fordon
FSD: 1000kr/månad
Uppkoppling/mjukvara/appar: 100kr/månad
Försäkring: 100kr/månad
Service/reparationer: 100kr/månad
Tesla sålde inte ens 1 miljon bilar 2021. 100 miljoner bilar är väldigt många. Att skala upp från under 1 miljon till >10 miljoner per år är inte lätt.
Re: Aktien TSLA
Mab kan väl inte säga att många betalr för FSD?Sabbe skrev:Redan idag betalar många 77.000kr i Sverige för FSD och 12.000 dollar i USA eller 199 dollar i månaden.spacecoin skrev:Definiera mervärdet i funktionen som du tror att man betalar 1000 kr i månaden för. Knappast dagens L2/förarstöd.
Så om 10 år betalar nog de flesta 2000kr/månad för en självkörande bil.
Men även om man bortser helt från FSD så får Tesla in runt 30-50 miljarder dollar per månad för resten av tjänsterna.
Take-raten på FSD är väl tvärt om väldigt låg, runt 10%
Re: Aktien TSLA
Sabbe skrev:Redan idag betalar många 77.000kr i Sverige för FSD och 12.000 dollar i USA eller 199 dollar i månaden.spacecoin skrev:Definiera mervärdet i funktionen som du tror att man betalar 1000 kr i månaden för. Knappast dagens L2/förarstöd.
Så om 10 år betalar nog de flesta 2000kr/månad för en självkörande bil.
Men även om man bortser helt från FSD så får Tesla in runt 30-50 miljarder kronor per månad för resten av tjänsterna.
Re: Aktien TSLA
Tycker 10-20% idag är många med tanke på vad för funktionalitet man får nu. Får alla som har betalat för FSD tillgång till FSD Beta så lär antalet stiga. Utvecklingen går snabbt nu, FSD om 5-10 år kommer att vara mångfaldigt bättre än idag.Maw skrev:Mab kan väl inte säga att många betalr för FSD?Sabbe skrev:Redan idag betalar många 77.000kr i Sverige för FSD och 12.000 dollar i USA eller 199 dollar i månaden.spacecoin skrev:Definiera mervärdet i funktionen som du tror att man betalar 1000 kr i månaden för. Knappast dagens L2/förarstöd.
Så om 10 år betalar nog de flesta 2000kr/månad för en självkörande bil.
Men även om man bortser helt från FSD så får Tesla in runt 30-50 miljarder dollar per månad för resten av tjänsterna.
Take-raten på FSD är väl tvärt om väldigt låg, runt 10%
Re: Aktien TSLA
Vet inte riktigt vad du håller på med men tar man en förhållandevis liten summa, som 100kr, och multiplicerar den med en förhållandevis stor summa så får man en jättestor summa.Sabbe skrev:Precis, 100kr är vinstmarginalen för försäkring/verkstad.Fredrik j skrev:Blir allt vinst? Vad kostar försäkringsskador på 100 miljoner fordon? Tar man betalt för service/reparationer måste man ju också utföra dom och inte stoppa hundralappen i fickan som vinst. Eller menar du att dom 200 kronorna är teslas vinstmarginal på försäkring/verkstad?Sabbe skrev:Med en flotta på över 100 miljoner fordon så kan Tesla lågt räknat håva in 100 miljarder kronor i månaden i vinst.
Per fordon
FSD: 1000kr/månad
Uppkoppling/mjukvara/appar: 100kr/månad
Försäkring: 100kr/månad
Service/reparationer: 100kr/månad
Frågorna man ställer sig är ju om, och i så fall när, Tesla kommer ha 100 miljoner bilar rullande på vägarna och om vinstmarginalerna på tjänsterna du beskriver kommer kunna uppnås.
Re: Aktien TSLA
Om inte FSD har kommit mycket längre än idag men någon konkurrent gjort det så tror jag försäljningen kommer minska drastiskt... Många om och men åt alla håll om man ska spå situationen 2030.Fredrik j skrev:Vet inte riktigt vad du håller på med men tar man en förhållandevis liten summa, som 100kr, och multiplicerar den med en förhållandevis stor summa så får man en jättestor summa.Sabbe skrev:Precis, 100kr är vinstmarginalen för försäkring/verkstad.Fredrik j skrev:Blir allt vinst? Vad kostar försäkringsskador på 100 miljoner fordon? Tar man betalt för service/reparationer måste man ju också utföra dom och inte stoppa hundralappen i fickan som vinst. Eller menar du att dom 200 kronorna är teslas vinstmarginal på försäkring/verkstad?Sabbe skrev:Med en flotta på över 100 miljoner fordon så kan Tesla lågt räknat håva in 100 miljarder kronor i månaden i vinst.
Per fordon
FSD: 1000kr/månad
Uppkoppling/mjukvara/appar: 100kr/månad
Försäkring: 100kr/månad
Service/reparationer: 100kr/månad
Frågorna man ställer sig är ju om, och i så fall när, Tesla kommer ha 100 miljoner bilar rullande på vägarna och om vinstmarginalerna på tjänsterna du beskriver kommer kunna uppnås.
Re: Aktien TSLA
Sabbe skrev:Med 6-10 fabriker år 2030 som tillverkar mellan 1-2 miljoner fordon per år så kommer man upp i en årlig produktion av allt mellan 9 till 15 miljoner fordon.MWall skrev:Sabbe skrev:Med en flotta på över 100 miljoner fordon så kan Tesla lågt räknat håva in 100 miljarder kronor i månaden i vinst.
Per fordon
FSD: 1000kr/månad
Uppkoppling/mjukvara/appar: 100kr/månad
Försäkring: 100kr/månad
Service/reparationer: 100kr/månad
Tesla sålde inte ens 1 miljon bilar 2021. 100 miljoner bilar är väldigt många. Att skala upp från under 1 miljon till >10 miljoner per år är inte lätt.
Förutsatt en mängd olika saker. Att man får tag i råvaror, batterier, underleverantörer, anställda... Samt att efterfrågan måste finnas hos konsumenterna. Bara för att efterfrågan är bra nu så är en ökning på 10X något helt annat. Att bara anta att det kommer gå att sälja alla bilar som byggs är att förenkla väldigt mycket.
Nu äger jag 17 aktier eller vad det är så för mig får det gärna gå bra men att bli sådär okritisk som du är tycker jag är att bedra sig själv. Då är man mer hejaklacksledare än investerare.
Re: Aktien TSLA
Sabbe skrev:Tycker 10-20% idag är många med tanke på vad för funktionalitet man får nu. Får alla som har betalat för FSD tillgång till FSD Beta så lär antalet stiga. Utvecklingen går snabbt nu, FSD om 5-10 år kommer att vara mångfaldigt bättre än idag.Maw skrev:Mab kan väl inte säga att många betalr för FSD?Sabbe skrev:Redan idag betalar många 77.000kr i Sverige för FSD och 12.000 dollar i USA eller 199 dollar i månaden.spacecoin skrev:Definiera mervärdet i funktionen som du tror att man betalar 1000 kr i månaden för. Knappast dagens L2/förarstöd.
Så om 10 år betalar nog de flesta 2000kr/månad för en självkörande bil.
Men även om man bortser helt från FSD så får Tesla in runt 30-50 miljarder dollar per månad för resten av tjänsterna.
Take-raten på FSD är väl tvärt om väldigt låg, runt 10%
Det finns säkert hundratusentals teknikentusiaster som vill betala för att de tycker det är coolt. Men det finns inte 10-tals miljoner sådana människor. För inte ens den där betan tillför något av verkligt värde.
Jag skulle inte betala tusen spänn i månaden för att slippa köra bil till 90%. Definitivt inte. Möjligen att det vore värt något om man kunde sova i bilen eller bli hemkörd från krogen. Men dit är det vääääääldigt långt kvar. Det är den nivå som krävs för robotax och det tycker jag vi kan glömma tills vi verkligen ser att det fungerar. De senaste åren har det inte hänt mycket.
Re: Aktien TSLA
Någon gång runt år 2030-2035 så borde Tesla ha 100 miljoner fordon på vägarna.Fredrik j skrev:Vet inte riktigt vad du håller på med men tar man en förhållandevis liten summa, som 100kr, och multiplicerar den med en förhållandevis stor summa så får man en jättestor summa.Sabbe skrev:Precis, 100kr är vinstmarginalen för försäkring/verkstad.Fredrik j skrev:Blir allt vinst? Vad kostar försäkringsskador på 100 miljoner fordon? Tar man betalt för service/reparationer måste man ju också utföra dom och inte stoppa hundralappen i fickan som vinst. Eller menar du att dom 200 kronorna är teslas vinstmarginal på försäkring/verkstad?Sabbe skrev:Med en flotta på över 100 miljoner fordon så kan Tesla lågt räknat håva in 100 miljarder kronor i månaden i vinst.
Per fordon
FSD: 1000kr/månad
Uppkoppling/mjukvara/appar: 100kr/månad
Försäkring: 100kr/månad
Service/reparationer: 100kr/månad
Frågorna man ställer sig är ju om, och i så fall när, Tesla kommer ha 100 miljoner bilar rullande på vägarna och om vinstmarginalerna på tjänsterna du beskriver kommer kunna uppnås.
Produktionsökning med 50% årligen
2021: 0.9 miljoner fordon producerade
2022: 1.35 miljoner fordon producerade
2023: 2.02 miljoner fordon producerade
2024: 3.03 miljoner fordon producerade
Produktionsökning med 40% årligen
2025: 4.55 miljoner fordon producerade
Produktionsökning med 30% årligen
2026: 6.37 miljoner fordon producerade
Produktionsökning med 20% årligen
2027: 8.29 miljoner fordon producerade
Produktionsökning med 10% årligen
2028: 9.95 miljoner fordon producerade
2029: 10.94 miljoner fordon producerade
2030: 12 miljoner fordon producerade
Re: Aktien TSLA
Det du framhåller som bevis är en banal lek med siffror.Sabbe skrev:Någon gång runt år 2030-2035 så borde Tesla ha 100 miljoner fordon på vägarna.Fredrik j skrev:Vet inte riktigt vad du håller på med men tar man en förhållandevis liten summa, som 100kr, och multiplicerar den med en förhållandevis stor summa så får man en jättestor summa.Sabbe skrev:Precis, 100kr är vinstmarginalen för försäkring/verkstad.Fredrik j skrev:Blir allt vinst? Vad kostar försäkringsskador på 100 miljoner fordon? Tar man betalt för service/reparationer måste man ju också utföra dom och inte stoppa hundralappen i fickan som vinst. Eller menar du att dom 200 kronorna är teslas vinstmarginal på försäkring/verkstad?Sabbe skrev:Med en flotta på över 100 miljoner fordon så kan Tesla lågt räknat håva in 100 miljarder kronor i månaden i vinst.
Per fordon
FSD: 1000kr/månad
Uppkoppling/mjukvara/appar: 100kr/månad
Försäkring: 100kr/månad
Service/reparationer: 100kr/månad
Frågorna man ställer sig är ju om, och i så fall när, Tesla kommer ha 100 miljoner bilar rullande på vägarna och om vinstmarginalerna på tjänsterna du beskriver kommer kunna uppnås.
Produktionsökning med 50% årligen
2021: 0.9 miljoner fordon producerade
2022: 1.35 miljoner fordon producerade
2023: 2.02 miljoner fordon producerade
2024: 3.03 miljoner fordon producerade
Produktionsökning med 40% årligen
2025: 4.55 miljoner fordon producerade
Produktionsökning med 30% årligen
2026: 6.37 miljoner fordon producerade
Produktionsökning med 20% årligen
2027: 8.29 miljoner fordon producerade
Produktionsökning med 10% årligen
2028: 9.95 miljoner fordon producerade
2029: 10.94 miljoner fordon producerade
2030: 12 miljoner fordon producerade
Re: Aktien TSLA
Tror inte du kommer hitta någon som säger att det är omöjligt. Att påstå att det borde ske är dock något helt annat. Det finns (som andra nämnt tidigare) oändligt många "ifs and buts" som kan sätta käppar i hjulen. Sannolikheten för var och en av dessa må vara låg, men sannolikheten för att inget ska inträffa och att "rampandet", efterfrågan, tillgång till råvaror osv, osv bara rullar på fram till 2030 är nog väldigt låg.Sabbe skrev:Någon gång runt år 2030-2035 så borde Tesla ha 100 miljoner fordon på vägarna.Fredrik j skrev:Vet inte riktigt vad du håller på med men tar man en förhållandevis liten summa, som 100kr, och multiplicerar den med en förhållandevis stor summa så får man en jättestor summa.Sabbe skrev:Precis, 100kr är vinstmarginalen för försäkring/verkstad.Fredrik j skrev:Blir allt vinst? Vad kostar försäkringsskador på 100 miljoner fordon? Tar man betalt för service/reparationer måste man ju också utföra dom och inte stoppa hundralappen i fickan som vinst. Eller menar du att dom 200 kronorna är teslas vinstmarginal på försäkring/verkstad?Sabbe skrev:Med en flotta på över 100 miljoner fordon så kan Tesla lågt räknat håva in 100 miljarder kronor i månaden i vinst.
Per fordon
FSD: 1000kr/månad
Uppkoppling/mjukvara/appar: 100kr/månad
Försäkring: 100kr/månad
Service/reparationer: 100kr/månad
Frågorna man ställer sig är ju om, och i så fall när, Tesla kommer ha 100 miljoner bilar rullande på vägarna och om vinstmarginalerna på tjänsterna du beskriver kommer kunna uppnås.
Produktionsökning med 50% årligen
2021: 0.9 miljoner fordon producerade
2022: 1.35 miljoner fordon producerade
2023: 2.02 miljoner fordon producerade
2024: 3.03 miljoner fordon producerade
Produktionsökning med 40% årligen
2025: 4.55 miljoner fordon producerade
Produktionsökning med 30% årligen
2026: 6.37 miljoner fordon producerade
Produktionsökning med 20% årligen
2027: 8.29 miljoner fordon producerade
Produktionsökning med 10% årligen
2028: 9.95 miljoner fordon producerade
2029: 10.94 miljoner fordon producerade
2030: 12 miljoner fordon producerade
Skulle jag få spela på att produktionen understiger 10 miljoner bilar år 2030 och fick jämna pengar så skulle jag satsa ett stort belopp
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Teslas egna ambitioner är att tillverka 20 miljoner fordon år 2030. Har svårt att se att de skulle misslyckas att åtminstone nå hälften.
Re: Aktien TSLA
Sabbe skrev:Teslas egna ambitioner är att tillverka 20 miljoner fordon år 2030. Har svårt att se att de skulle misslyckas att åtminstone nå hälften.
Teslas ambition var väl att FSD skulle vara helt självkörande sedan 2015 eller något sådant och sen har det mantrat upprepats varje år. Så det är klart att någon gång kanske man får rätt?
Men att säga att man ska tillverka 20 miljoner bilar 2030 säger ingenting när det är så långt borta, men en ambition kan det såklart vara, jag kan även sträcka mig till att det är en prognos, men den kommer troligen revideras med jämna mellanrum.
Re: Aktien TSLA
Ambitioner och verklighet är väldigt sällan samma sak.Sabbe skrev:Teslas egna ambitioner är att tillverka 20 miljoner fordon år 2030. Har svårt att se att de skulle misslyckas att åtminstone nå hälften.
Tom (den evige optimisten) Musk är ju väldigt tydlig med att det är en förhoppning, inte någon form av löfte.
Hur exceptionellt duktiga Tesla än må vara på att exekvera så finns det som sagt otaliga faktorer som är utanför deras kontroll.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Därav skrev jag också att missar man med hela 50% så är man fortfarande uppe i runt 10 miljoner fordon per år.
Men ska bli oerhört spännande att se vem som får rätt i slutändan
Men ska bli oerhört spännande att se vem som får rätt i slutändan
Re: Aktien TSLA
10 miljoner är rätt saftigt och bra också. Då tillverkar de ungefär lika många bilar per år som Toyota (som väl är störst fortfarande?). Om tesla fortfarande bara kör bilar i premium segmentet så blir jag djupt imponerad om de lyckas med tanke på att Toyota har skapligt många modeller i mer budget stil som är lättare att sälja. Konkurrensen öka även om tesla fortfarande leder utvecklingen men gapet är ju mindre idag än vad det var för något år sen. Men ingenting är omöjligt som en känd idrottare brukar säga.
Re: Aktien TSLA
Håller med helt och hållet. Intressant att folk har så diametralt olika åsikter om vad Elon och Tesla kan lyckas med.Sabbe skrev:Teslas egna ambitioner är att tillverka 20 miljoner fordon år 2030. Har svårt att se att de skulle misslyckas att åtminstone nå hälften.
Det är ju inget direkt magiskt eller som strider mot grundläggande fysik att producera 10 miljoner bilar om året. Som sagt Toyota gör det ju redan nu.
Efterfrågan är en annan sak. Men som Elon har påpekat tidigare så är efterfrågan en funktion av pris eller nytta. Antingen så kan Tesla minska priset eller öka nyttan (Tex FSD).
Med tanke på att Tesla redan nu har större marginaler än alla andra stora tillverkare (se graf i senaste kvartalsrapporten) och är tillverkar bilarna mycket snabbare än Volkswagens nyaste och bästa fabrik (se intervjun med Herbert Diess nyligen) så verkar det inte otroligt att de kommer kunna sänka priset rejält om de behöver öka efterfrågan.
Vad gäller FSD är det återigen inget som tyder på att magi krävs. Dock svårare att veta hur snabbt det kommer gå då det inte finns något liknande i världen. Dessutom tillkommer regleringar och psykologi och politik. Hur lång tid det tar är också svårt att bedöma.
Min egen analys är att ovanstående gör det högst troligt att 10M kommer kunna uppnås till 2030.
Tar gärna ett bett emot.