Förvånande för mig att man nu för 2023 räknar med att öka produktion och leveranser med "bara" ca 35% trots de kraftiga prissänkningarna.
Det är nog bara en "försiktighetsprincip", formuleringen är:
"For 2023, we expect to remain ahead of the long-term 50% CAGR with around 1.8M cars for the year"
dvs man räknar med att producera/leverera mer än 1.8M, och på earnings call hintade Elon om att den interna siffran (givet inga ytterligare krig, pandemier etc) är runt 2M.
Det har ju varit en hel del förvirring och mixade signaler kring om hur 50% skall tolkas, per år eller långsiktigt, både från marknaden och från Tesla/Elon, så jag tycker det är bra att man försöker förekomma det nu.
/fth
Nu förstår jag inte alls vad du menar. Varför skulle "around 1.8M" betyda "more than 1.8M"?
För att bibehålla över 50% CAGR från 2020 så räcker det att de producerar/levererar drygt 1,7M vilket de demonstrerar i shareholder deck.
Det är givetvis ett bekvämt sätt att formulera att tillväxten blir betydligt lägre 2023 att hänvisa till att den historiska tillväxten varit högre än målsättningen. Historiska prestationer är ju dock inte särskilt intressant för aktiemarknaden, däremot såklart intressant om man tror att de kan klara CAGR på 50% kommande år, och då är ju en "start" på 30-40% inte särskilt kul.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Nu förstår jag inte alls vad du menar. Varför skulle "around 1.8M" betyda "more than 1.8M"?
Det beror lite på hur man tolkar formuleringen.
Jag tolkar den som att siffran 1.8M syftar på vad produktionen 2023 skall vara för att följa "the long-term 50% CAGR", det är alltså inte prognosen för årets produktion.
Det enda man säger om produktion 2023 är att man förväntar sig att överträffa 1.8M, dvs fortsätta att ligga över den långsiktiga 50%-kurvan.
Det rimmar också bra med vad Elon sa om att den "interna" prognosen snarare är runt 2M, och med grafen i shareholder deck som visar prognos och utfall enligt 50% CAGR.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Hur påverkar den amerikanska premien på 7500usd marginalerna för tesla. Ännu lite ökad försäljning menar du?
Ja, ökad försäljning och bibehållna eller högre priser samt bättre marginaler pga minskade kostnader, economies of scale.
Jag räknar lite (antagande - Teslas andra businessar bidrar väldigt lite till resultatet):
Q4 nettovinst = $3.687B för 405,278 bilar = $9097/bil inkl FSD och credits.
Prissänkningen i början av Q1 var ca $6k i snitt.
Om vi antar att Tesla kan minska kostnaderna med 1k USD per bil så blir det fortfarande "bara" $9097 - $5000 = $4097 x 1.8M sålda bilar = $7.375B/3.2B aktier = EPS 2023: $2.30. (Kanske något högre om man har en backlogg på gamla priser från 2022 och/eller större bidrag från delar jag inte räknar med).
Även om vi avrundar rejält uppåt till $3 EPS blir det ett P/E på 51 givet dagens kurs. Analytikersnittet ligger på $4.25 EPS 2023.
Räknar jag fel? Tänker jag fel?
Jag tror det är stor risk för minskad vinst 2023, men så dramatiskt som du räknar på tror jag inte det blir.
Tror du kommer närmare verkligheten om du drar av $6000 (om den siffran nu stämmer globalt, vissa sänkningar verkar ju redan ha skett i Q4) från bruttoresultatet än från nettoresultatet. De ska ju tex inte skatta på de pengar som de inte får in.
Sen tror jag energy/storage faktiskt kommer bidra signifikant under 2023. Har sett folk haspla ur sig $10B i vinst för 2023 vilket såklart är helt orimligt, men jag tror inte $1-2B är omöjligt med tanke på backlog, prishöjningar och kapacitetsuppbyggnad. Marginalerna steg redan i Q4 men inte så mycket som jag trodde/hoppades.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Nu förstår jag inte alls vad du menar. Varför skulle "around 1.8M" betyda "more than 1.8M"?
Det beror lite på hur man tolkar formuleringen.
Jag tolkar den som att siffran 1.8M syftar på vad produktionen 2023 skall vara för att följa "the long-term 50% CAGR", det är alltså inte prognosen för årets produktion.
Det enda man säger om produktion 2023 är att man förväntar sig att överträffa 1.8M, dvs fortsätta att ligga över den långsiktiga 50%-kurvan.
Det rimmar också bra med vad Elon sa om att den "interna" prognosen snarare är runt 2M, och med grafen i shareholder deck som visar prognos och utfall enligt 50% CAGR.
/fth
Nej, då har du nog inte läst shareholder deck så noga. Det står bokstavligen det jag citerat, nämligen around 1,8M. Däremot står det inget om att överträffa 1,8M. Elon säger det, men det är inte vad som kommuniceras i text (för mig uppenbart vilket som har mer tyngd).
Återigen, för att klara 50% CAGR så räcker det med 1,7M. Hade gränsen varit 1,8M så hade jag tyckt ditt resonemang hade viss logik
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Tror du kommer närmare verkligheten om du drar av $6000 (om den siffran nu stämmer globalt, vissa sänkningar verkar ju redan ha skett i Q4) från bruttoresultatet än från nettoresultatet. De ska ju tex inte skatta på de pengar som de inte får in.
Sen tror jag energy/storage faktiskt kommer bidra signifikant under 2023. Har sett folk haspla ur sig $10B i vinst för 2023 vilket såklart är helt orimligt, men jag tror inte $1-2B är omöjligt med tanke på backlog, prishöjningar och kapacitetsuppbyggnad. Marginalerna steg redan i Q4 men inte så mycket som jag trodde/hoppades.
Tack. Jag ser ett par analytiker som lägger EPS på eller strax över 3 dollar nu för 2023E. Verkar rimligt tycker jag.
2023E EPS 3.25 ger P/E 49 @ 160
2024E EPS 4.50 ger P/E 35 @ 160
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Nej, då har du nog inte läst shareholder deck så noga. Det står bokstavligen det jag citerat, nämligen around 1,8M.
Det hänger på hur man tolkar formuleringen, och där kan vi ha olika åsikter, så här tolkar alltså jag den:
Det kan mycket väl vara så att din tolkning är rätt, 1.7M kontra 1.8M talar ju för det (50% CAGR från 2020 motsvarar 1720362 bilar i år), men jag tror att formuleringen är avsiktligt kryptisk, och det finns ju egentligen inget som talar för att dom "bara" skall leverera 1.8M bilar i år.
Produtionskapaciteten är ju redan idag runt 2M (">1.9M" enligt shareholder deck), till vilket tillkommer fortsatt rampning i Berlin och Texas. Min tolkning är att deras "egentliga" prognos är runt 2M, men att dom inte vill (tydligt) kommunicera den siffran, för att inte riskera backlash för missade prognoser igen.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Produtionskapaciteten är ju redan idag runt 2M (">1.9M" enligt shareholder deck), till vilket tillkommer fortsatt rampning i Berlin och Texas. Min tolkning är att deras "egentliga" prognos är runt 2M, men att dom inte vill (tydligt) kommunicera den siffran, för att inte riskera backlash för missade prognoser igen.
Det handlar väl om efterfrågan mest av allt. Jag tror inte ett skit på Elons utfästelser om dubbel beställnings- mot produktionstakt. Zach vill inte i fängelse så han spelade ned det senare under webcasten.
Produktionstakt på 1.75M var man redan uppe i iom Q4 så vitt jag kan räkna.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Det handlar väl om efterfrågan mest av allt. Jag tror inte ett skit på Elons utfästelser om dubbel beställnings- mot produktionstakt. Zach vill inte i fängelse så han spelade ned det senare under webcasten.
Produktionstakt på 1.75M var man redan uppe i iom Q4 så vitt jag kan räkna.
Beställningstakten låter iofs inte helt orimlig, det skulle motsvara drygt 200k beställda bilar under januari, och med tanke på prissänkningar, IRA etc så kan det nog mycket väl stämma, men du tror väl "inte ett skit" på något som Elon säger?
Jag ser inte heller att Zach "spelade ned" något, det enda han sade om efterfrågan var väl att instämma med Elon:
First, on demand, as Elon mentioned, customer interest in our products remains high.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Beställningstakten låter iofs inte helt orimlig, det skulle motsvara drygt 200k beställda bilar under januari, och med tanke på prissänkningar, IRA etc så kan det nog mycket väl stämma, men du tror väl "inte ett skit" på något som Elon säger?
Elon är som Trump. Man kan tro på en del saker, men det mesta av hans "forward looking statements" är rena fantasier; som t ex att Tesla är ledande på autonomi, när som inte ens har en produkt som är autonom i någon ODD - någonstans. HW3 kommer aldrig att bli autonom. Det vet säkert du med.
Förhandeln ser skum ut idag, ser ut som "shadow pool trading" på $159 samtidigt som "riktig" förhandel sker på $162-163, undrar vilka det är som köper/säljer på den lägre nivån?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Förhandeln ser skum ut idag, ser ut som "shadow pool trading" på $159 samtidigt som "riktig" förhandel sker på $162-163, undrar vilka det är som köper/säljer på den lägre nivån?
Det är möjligt, men jag tror inte det är Elon om det är vad du menade? Han har iaf hittills bara sålt under normal handel vad jag vet, inte för-/eftermarknad eller ”dark/shadow pools”.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Det är möjligt, men jag tror inte det är Elon om det är vad du menade? Han har iaf hittills bara sålt under normal handel vad jag vet, inte för-/eftermarknad eller ”dark/shadow pools”.
Tack. Jag tycker TSLA är ett spännande instrument. Earnings kom in i linje med förväntningarna ungefär, sedan nedgraderar och nedjusterar de flesta analytiker sina prognoser. Konsekvensen blir att aktien går upp 25% till.
Elons förmåga att prata upp kursen är magisk.
PE just nu 56 baserat 2023 3.25 EPS. PE 40 för 2024 EPS 4.5...
Går fort i hockey..
17% trading på två dar får räcka. Elbilsbonus
Jag köpte några på typ 107$ men fegade lite och sålde på ”bara” 144$
Skulle såklart väntat lite men det kunde lika gärna ha dykt på rapporten ju…
Jag har förvisso ett gäng köpta på lite högre nivå som snart kanske är tillbaks på noll iaf
Går fort i hockey..
17% trading på två dar får räcka. Elbilsbonus
Jag köpte några på typ 107$ men fegade lite och sålde på ”bara” 144$
Skulle såklart väntat lite men det kunde lika gärna ha dykt på rapporten ju…
Jag har förvisso ett gäng köpta på lite högre nivå som snart kanske är tillbaks på noll iaf
På mitt konto hos Nordnet har jag 420 stycken köpta på $21.
Går fort i hockey..
17% trading på två dar får räcka. Elbilsbonus
Jag köpte några på typ 107$ men fegade lite och sålde på ”bara” 144$
Skulle såklart väntat lite men det kunde lika gärna ha dykt på rapporten ju…
Jag har förvisso ett gäng köpta på lite högre nivå som snart kanske är tillbaks på noll iaf
På mitt konto hos Nordnet har jag 420 stycken köpta på $21.
På den kurs som var då eller omräknat till dagens värde efter splittar?