Ja, antingen det eller en Model Y LR/P+ ”plaid” som är både dyrare och med längre räckvidd/bättre prestanda.Sabbe skrev:Model Y med 4680 kommer förmodligen ha färre batterier men ha samma räckvidd och pris som Model Y med 2170.Zalman3 skrev:Elon säger att Texas byggda MY får 4680 batterier.
Det väcker frågor.
Så man kommer sälja Kalifornien och Texas byggda MY samtidigt.
Men hur är konfigurationen?
Kommer 4680 versionen vara mycket bättre och därmed dyrare?
Eller tvärdör försäljningen av bilar med 2170 batterier?
Och hur går det med Berlin byggda MY?
Är folk så sugna på att köpa den sista MY med 2170 batteri?
Risken är stor för en rejäl Osborne effekt. Både i USA och i Europa, och rentav i Kina.
Vilket kan bli illa, då "alla" vill ha 4680, men Tesla kan inte rampa upp produktionen av MY 4680 bilar så fort.
Dock tror jag mer på teorin ovan, dvs samma räckvidd och pris. Model Y är en volym-bil och behöver nog inte fler eller exklusivare varianter, det finns S/X till.
En funderingen kring det är hur det är med ladd-hastigheten på 4680 och om lastvikt/tjänstevikt kommer skilja med gigacasting och (lättare?) strukturellt batteripack.