Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av flamman »

Sabbe skrev:
Zalman3 skrev:
Elon säger att Texas byggda MY får 4680 batterier.
Det väcker frågor.
Så man kommer sälja Kalifornien och Texas byggda MY samtidigt.

Men hur är konfigurationen?
Kommer 4680 versionen vara mycket bättre och därmed dyrare?

Eller tvärdör försäljningen av bilar med 2170 batterier?

Och hur går det med Berlin byggda MY?
Är folk så sugna på att köpa den sista MY med 2170 batteri?

Risken är stor för en rejäl Osborne effekt. Både i USA och i Europa, och rentav i Kina.

Vilket kan bli illa, då "alla" vill ha 4680, men Tesla kan inte rampa upp produktionen av MY 4680 bilar så fort.
Model Y med 4680 kommer förmodligen ha färre batterier men ha samma räckvidd och pris som Model Y med 2170.
Ja, antingen det eller en Model Y LR/P+ ”plaid” som är både dyrare och med längre räckvidd/bättre prestanda.
Dock tror jag mer på teorin ovan, dvs samma räckvidd och pris. Model Y är en volym-bil och behöver nog inte fler eller exklusivare varianter, det finns S/X till.
En funderingen kring det är hur det är med ladd-hastigheten på 4680 och om lastvikt/tjänstevikt kommer skilja med gigacasting och (lättare?) strukturellt batteripack.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Sabbe skrev:
Zalman3 skrev:
Elon säger att Texas byggda MY får 4680 batterier.
Det väcker frågor.
Så man kommer sälja Kalifornien och Texas byggda MY samtidigt.

Men hur är konfigurationen?
Kommer 4680 versionen vara mycket bättre och därmed dyrare?

Eller tvärdör försäljningen av bilar med 2170 batterier?

Och hur går det med Berlin byggda MY?
Är folk så sugna på att köpa den sista MY med 2170 batteri?

Risken är stor för en rejäl Osborne effekt. Både i USA och i Europa, och rentav i Kina.

Vilket kan bli illa, då "alla" vill ha 4680, men Tesla kan inte rampa upp produktionen av MY 4680 bilar så fort.
Model Y med 4680 kommer förmodligen ha färre batterier men ha samma räckvidd och pris som Model Y med 2170.
Färre batterier? Alltså lägre kapacitet? Hur ska de då få samma räckvidd? För att den är lättare? Det ger väldigt lite räckvidd på långdistans iaf.
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Peter Andersson »

Jättekonstigt att man inte pratade mera om 4680.
Det står ju i releasen om att Berlin börjar med 2170.
Men inte att Texas börjar med 4680.
Och Elon sa inget om räckvidd eller laddhastighet för 4680.

Kommer man kunna köpa en Texas MY 4680 på 100kWh
som är låst till 80kWh, men går att låsa upp för en extra peng?
Och kommer den ladda i 250kW, men går att låsa upp till 324kW?

Låt Sandy Munro titta på en Texas byggd MY, så man får mera info när Elon inte säger nåt.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av flamman »

Jag tror det finns ett missförstånd bland tesla-fans. 4680 är inte en produkt till slutkund på det sättet som vissa verkar tro (”jag vill ha en tesla med tillvalet 4680, det är den produkten jag vill ha”). 4680 är en (av väldigt många) teknologier som Tesla använder för att få sina bilar kostnadseffektiva och bra. Battery day var inte menat till slutkunder ”nu lanserar vi produkten 4680 till er” utan till investerare osv. ”Kolla vad bra vi är och teknologiskt före andra och vi kommer bli ännu bättre än alla andra”.
På vilket sätt Tesla kommer utnyttja försprånget med strukturellt pack och 4680 är det ingen som vet. Många verkar tror att det kommer leda till en Model Y med 100kw pack men det tror jag är ett missförstånd. Varför skulle de släppa en sådan slutprodukt? En Model Y för 800-900’ (grov gissning) är nog fel slutprodukt för dem, lång range är tänkt till de exklusivare modellerna och inte till volymprodukterna Y och 3, åtminstone inte under uppskalningen av 4680. På några års sikt kommer det såklart ändra sig.
Tesla kommer ha svårt nog att skala upp 4680-tillverkningen till alla modeller som den är tänkt till.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Peter Andersson »

flamman skrev:
Jag tror det finns ett missförstånd bland tesla-fans. 4680 är inte en produkt till slutkund på det sättet som vissa verkar tro (”jag vill ha en tesla med tillvalet 4680, det är den produkten jag vill ha”). 4680 är en (av väldigt många) teknologier som Tesla använder för att få sina bilar kostnadseffektiva och bra. Battery day var inte menat till slutkunder ”nu lanserar vi produkten 4680 till er” utan till investerare osv. ”Kolla vad bra vi är och teknologiskt före andra och vi kommer bli ännu bättre än alla andra”.
På vilket sätt Tesla kommer utnyttja försprånget med strukturellt pack och 4680 är det ingen som vet. Många verkar tror att det kommer leda till en Model Y med 100kw pack men det tror jag är ett missförstånd. Varför skulle de släppa en sådan slutprodukt? En Model Y för 800-900’ (grov gissning) är nog fel slutprodukt för dem, lång range är tänkt till de exklusivare modellerna och inte till volymprodukterna Y och 3, åtminstone inte under uppskalningen av 4680. På några års sikt kommer det såklart ändra sig.
Tesla kommer ha svårt nog att skala upp 4680-tillverkningen till alla modeller som den är tänkt till.
Konkurrenterna kommer ju nu med 100kWh batteri.
Exempelvis så pratas det om att Audi Q4 får ett 100kWh batteri.
Audi Q4 Sportback e-tron kommer 2022 med ett nytt batteri och 600 km autonomi.

Varumärket arbetar redan på ett batteri med tjugo moduler , vilket gör att kapaciteten kan ökas med 8 mer än de nuvarande 12 av de största, och når nästan 100 kWh och därför också den maximala autonomin. Vi vet att målet är att överstiga 600 kilometer i framdrivningsversionerna och att quattro-fyrhjulsdriften finns kvar på cirka 550 kilometer, vilket är en elektrisk kompakt.
https://www.motor.es/noticias/audi-q4-s ... 70947.html
Melon Must
Inlägg: 214
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Melon Must »

flamman skrev:
Jag tror det finns ett missförstånd bland tesla-fans. 4680 är inte en produkt till slutkund på det sättet som vissa verkar tro (”jag vill ha en tesla med tillvalet 4680, det är den produkten jag vill ha”). 4680 är en (av väldigt många) teknologier som Tesla använder för att få sina bilar kostnadseffektiva och bra. Battery day var inte menat till slutkunder ”nu lanserar vi produkten 4680 till er” utan till investerare osv. ”Kolla vad bra vi är och teknologiskt före andra och vi kommer bli ännu bättre än alla andra”.
På vilket sätt Tesla kommer utnyttja försprånget med strukturellt pack och 4680 är det ingen som vet. Många verkar tror att det kommer leda till en Model Y med 100kw pack men det tror jag är ett missförstånd. Varför skulle de släppa en sådan slutprodukt? En Model Y för 800-900’ (grov gissning) är nog fel slutprodukt för dem, lång range är tänkt till de exklusivare modellerna och inte till volymprodukterna Y och 3, åtminstone inte under uppskalningen av 4680. På några års sikt kommer det såklart ändra sig.
Tesla kommer ha svårt nog att skala upp 4680-tillverkningen till alla modeller som den är tänkt till.
Exakt så. Jag tror att skillnaden på att äga en sådan bil blir minimal, möjligen mer strul pga barnsjukdomar. Billigare för Tesla att bygga så mer marginal per bil.
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Peter Andersson »


Drew Baglino, SVP of Powertrain for Tesla, said that “4680 cells are not a constraint to our 2022 volume plans.” He added that he expects the first vehicles equipping the 4680 cells to be delivered by the end of Q1 2022.
Har Tesla gott om 4680 batterier?

Dessutom vill man ju veta, har man uppnått alla de fördelar som man lovade på batteridagen med de 4680 batterier man nu levererar i mars?
Och vilka volymer förväntas man uppnå under 2022?

Förstår att yeilden och därmed produktionskostnaden hela tiden förbättras.
Vilket värde på dollar/kWh ligger man på nu?
Senast redigerad av Peter Andersson, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dd88 »

Beror ju på vad deras planer är, lösryckt ur sitt sammanhang så kan ju planen vara att leverera 100 bilar.

Så vad är planen?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av flamman »

Peter Andersson skrev:
flamman skrev:
Jag tror det finns ett missförstånd bland tesla-fans. 4680 är inte en produkt till slutkund på det sättet som vissa verkar tro (”jag vill ha en tesla med tillvalet 4680, det är den produkten jag vill ha”). 4680 är en (av väldigt många) teknologier som Tesla använder för att få sina bilar kostnadseffektiva och bra. Battery day var inte menat till slutkunder ”nu lanserar vi produkten 4680 till er” utan till investerare osv. ”Kolla vad bra vi är och teknologiskt före andra och vi kommer bli ännu bättre än alla andra”.
På vilket sätt Tesla kommer utnyttja försprånget med strukturellt pack och 4680 är det ingen som vet. Många verkar tror att det kommer leda till en Model Y med 100kw pack men det tror jag är ett missförstånd. Varför skulle de släppa en sådan slutprodukt? En Model Y för 800-900’ (grov gissning) är nog fel slutprodukt för dem, lång range är tänkt till de exklusivare modellerna och inte till volymprodukterna Y och 3, åtminstone inte under uppskalningen av 4680. På några års sikt kommer det såklart ändra sig.
Tesla kommer ha svårt nog att skala upp 4680-tillverkningen till alla modeller som den är tänkt till.
Konkurrenterna kommer ju nu med 100kWh batteri.
Exempelvis så pratas det om att Audi Q4 får ett 100kWh batteri.
Audi Q4 Sportback e-tron kommer 2022 med ett nytt batteri och 600 km autonomi.

Varumärket arbetar redan på ett batteri med tjugo moduler , vilket gör att kapaciteten kan ökas med 8 mer än de nuvarande 12 av de största, och når nästan 100 kWh och därför också den maximala autonomin. Vi vet att målet är att överstiga 600 kilometer i framdrivningsversionerna och att quattro-fyrhjulsdriften finns kvar på cirka 550 kilometer, vilket är en elektrisk kompakt.
https://www.motor.es/noticias/audi-q4-s ... 70947.html
100 kWh för att nå 600km räckvidd med en liten q4 låter mest dyrt för slutkund eller kommer ge låg marginal till Audi om de prisar den lågt. Model Y har ju numera 565km räckvidd (med 19” däck och inte riktig WLTP-räckvidd men det förstår inte gemene slutkund skillnaden på) med ett batteri runt 80 kWh.
Sen är det också skillnad på vad som finns att köpa nu och det som det pratas om att lanseras framöver…
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Peter Andersson »

dd88 skrev:
Beror ju på vad deras planer är, lösryckt ur sitt sammanhang så kan ju planen vara att leverera 100 bilar.

Så vad är planen?
Om alla Texas MY bilar har 4680 batterier, då måste ju produktionen rampas upp snabbt.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bjornnilsson »

Har sett en del info kring 4680 och samarbete med Panasonic på något investerarforum för ett tag sedan. Nu börjar det dyka upp mer detaljer:

Panasonic will invest $705 million to launch Tesla 4680 battery production in 2023

https://www.teslarati.com/panasonic-tes ... nvestment/
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Peter Andersson »


Många verkar tror att det kommer leda till en Model Y med 100kw pack men det tror jag är ett missförstånd.
Elon har ju hypat 4680 batterier till skyarna.
Vore ju ur en marknadsföringssynpunkt märkligt att börja leverera bilar med 4680 batterier, om de inte på något sätt är bättre än 2170.

Om så verkligen är fallet skulle jag i stället sätta in dom till en början i Powerwall, där ingen bryr sig.
Och när man verkligen fått upp produktionen och egenskaperna.
Slå på stora trumman om 4680 batterier.

För väldigt många går och väntar på att köpa en Tesla med 4680 batterier.
Och då vill det till att de lever upp till Elons hype.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av FinaFisken »

flamman skrev:
Jag tror det finns ett missförstånd bland tesla-fans. 4680 är inte en produkt till slutkund på det sättet som vissa verkar tro (”jag vill ha en tesla med tillvalet 4680, det är den produkten jag vill ha”). 4680 är en (av väldigt många) teknologier som Tesla använder för att få sina bilar kostnadseffektiva och bra. Battery day var inte menat till slutkunder ”nu lanserar vi produkten 4680 till er” utan till investerare osv. ”Kolla vad bra vi är och teknologiskt före andra och vi kommer bli ännu bättre än alla andra”.
På vilket sätt Tesla kommer utnyttja försprånget med strukturellt pack och 4680 är det ingen som vet. Många verkar tror att det kommer leda till en Model Y med 100kw pack men det tror jag är ett missförstånd. Varför skulle de släppa en sådan slutprodukt? En Model Y för 800-900’ (grov gissning) är nog fel slutprodukt för dem, lång range är tänkt till de exklusivare modellerna och inte till volymprodukterna Y och 3, åtminstone inte under uppskalningen av 4680. På några års sikt kommer det såklart ändra sig.
Tesla kommer ha svårt nog att skala upp 4680-tillverkningen till alla modeller som den är tänkt till.
Bra skrivet!
Jag tror inte Tesla kommer berätta för kunden vilken dimension på battericellen hen får. Om 4680 har bättre prestanda så tror jag de kommer att mjukvarubegränsa de bilarna om de samtidigt säljer 2170 för att undvika att kunderna ratar 2170-bilar. Så kanske ser vi bättre siffror först när även alla model 3-linor har fått 4680.
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Peter Andersson »

FinaFisken skrev:
flamman skrev:
Jag tror det finns ett missförstånd bland tesla-fans. 4680 är inte en produkt till slutkund på det sättet som vissa verkar tro (”jag vill ha en tesla med tillvalet 4680, det är den produkten jag vill ha”). 4680 är en (av väldigt många) teknologier som Tesla använder för att få sina bilar kostnadseffektiva och bra. Battery day var inte menat till slutkunder ”nu lanserar vi produkten 4680 till er” utan till investerare osv. ”Kolla vad bra vi är och teknologiskt före andra och vi kommer bli ännu bättre än alla andra”.
På vilket sätt Tesla kommer utnyttja försprånget med strukturellt pack och 4680 är det ingen som vet. Många verkar tror att det kommer leda till en Model Y med 100kw pack men det tror jag är ett missförstånd. Varför skulle de släppa en sådan slutprodukt? En Model Y för 800-900’ (grov gissning) är nog fel slutprodukt för dem, lång range är tänkt till de exklusivare modellerna och inte till volymprodukterna Y och 3, åtminstone inte under uppskalningen av 4680. På några års sikt kommer det såklart ändra sig.
Tesla kommer ha svårt nog att skala upp 4680-tillverkningen till alla modeller som den är tänkt till.
Bra skrivet!
Jag tror inte Tesla kommer berätta för kunden vilken dimension på battericellen hen får. Om 4680 har bättre prestanda så tror jag de kommer att mjukvarubegränsa de bilarna om de samtidigt säljer 2170 för att undvika att kunderna ratar 2170-bilar. Så kanske ser vi bättre siffror först när även alla model 3-linor har fått 4680.
Det tror inte jag.
Elon är en mästare på marknadsföring. Varför skulle han inte utnyttja den hype han redan byggt upp om 4680?

Elon sa dessutom igår att LFP batterier inte kommer i 4680 utförande.

Så 4680 används för topp prestanda.
Och inte i lågprissegmentet.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Credde »

Hur går det med Cybertruck, Roadstern och Model 2 (eller vad den ska heta). Några uppdateringar från Elon (stod ju enbart "under development" i presentationen) eller pratade han om sin robot och FSD istället?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dd88 »

Har bara kollat sammanfattningen och eftersom det inte fanns något konkret så fokuserade han på fluffet.

Inga nya fordon till marknaden i år iaf.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

dd88 skrev:
Har bara kollat sammanfattningen och eftersom det inte fanns något konkret så fokuserade han på fluffet.

Inga nya fordon till marknaden i år iaf.

Så ingen Roadster, Semi, Model 2 eller Cybertruck? Och så säger en del att Teslas konkurrenter bara lovar och lovar men aldrig levererar. ;)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Credde skrev:
Hur går det med Cybertruck, Roadstern och Model 2 (eller vad den ska heta). Några uppdateringar från Elon (stod ju enbart "under development" i presentationen) eller pratade han om sin robot och FSD istället?
Inga nya modeller i år. Tesla har tydligen fullt upp med att rampa upp Texas och Berlinfabriken.

Med det sagt, varför pratas det om att öka V3 laddarna till 324kW nu?
Cybertrucken som säkert kan ladda snabbt kommer ju inte i år.

Kan vara så att Texas MY med 4680 batterier dels kommer i 800V version, dels kan ladda i 324 kW.

Problemet är att om man inte ökar spänningen, då blir det extrema strömmar istället.
Och man får inte max fart på USA och Europas 800V och 350kW laddare.

Kan också vara så att Texas MY får CCS, istället för Tesla kontakten, och att alla USA laddare för 2 sladdar som många laddare i Sverige har.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Peter Andersson skrev:
För väldigt många går och väntar på att köpa en Tesla med 4680 batterier.
Och då vill det till att de lever upp till Elons hype.
Går dom och väntar på det utan att veta vilken skillnad det kommer göra för slutkunden?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev:
Peter Andersson skrev:
För väldigt många går och väntar på att köpa en Tesla med 4680 batterier.
Och då vill det till att de lever upp till Elons hype.
Går dom och väntar på det utan att veta vilken skillnad det kommer göra för slutkunden?
Min gissning är att det är inga fördelar med 4680 förutom för Tesla (cost-savings).
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dstr »

Fredrik j skrev:
Peter Andersson skrev:
För väldigt många går och väntar på att köpa en Tesla med 4680 batterier.
Och då vill det till att de lever upp till Elons hype.
Går dom och väntar på det utan att veta vilken skillnad det kommer göra för slutkunden?
Skillnaden (förutom kostnad/storlek) är när man behöver mycket kraft (roadster, plaid+, semi).

I en "svensson-bil" duger 2170 lika bra, speciellt om dom nu får den att ta emot 324kw.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

dstr skrev:
Fredrik j skrev:
Peter Andersson skrev:
För väldigt många går och väntar på att köpa en Tesla med 4680 batterier.
Och då vill det till att de lever upp till Elons hype.
Går dom och väntar på det utan att veta vilken skillnad det kommer göra för slutkunden?
Skillnaden (förutom kostnad/storlek) är när man behöver mycket kraft (roadster, plaid+, semi).

I en "svensson-bil" duger 2170 lika bra, speciellt om dom nu får den att ta emot 324kw.
Varför går så många och väntar på att få köpa en bil med 4680-batteri då?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Anyway, it appears that things move forward and that Panasonic will launch the product in 2023, while Tesla is expected to start series production this year.

The article points out that the larger 4680-type cylindrical cells will have about five times higher capacity and about 15% higher energy density.
Combined with other improvements (structural battery pack), the new EVs might have a substantially higher range or alternatively the same range with lower cost/weight.
A simple 15% increase in battery capacity in the case of 405 miles (652 km) EPA for the Tesla Model S would be roughly 466 miles (750 km).
https://insideevs.com/news/562813/panas ... 4680-2023/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

dstr skrev:
Fredrik j skrev:
Peter Andersson skrev:
För väldigt många går och väntar på att köpa en Tesla med 4680 batterier.
Och då vill det till att de lever upp till Elons hype.
Går dom och väntar på det utan att veta vilken skillnad det kommer göra för slutkunden?
Skillnaden (förutom kostnad/storlek) är när man behöver mycket kraft (roadster, plaid+, semi).

I en "svensson-bil" duger 2170 lika bra, speciellt om dom nu får den att ta emot 324kw.
Tror inga befintliga bilar kommer kunna ladda i 324 kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

MWall skrev:
dd88 skrev:
Har bara kollat sammanfattningen och eftersom det inte fanns något konkret så fokuserade han på fluffet.

Inga nya fordon till marknaden i år iaf.

Så ingen Roadster, Semi, Model 2 eller Cybertruck? Och så säger en del att Teslas konkurrenter bara lovar och lovar men aldrig levererar. ;)
På earnings call sa de att CT, Roadster, Optimus och Semi förhoppningsvis kan börja produceras 2023. De sa även att någon 25k bil inte är under utveckling.

En 25k bil var enligt Tesla "fel fråga". De skulle istället ta betydligt mer betalt för bilarna när FSD är färdigt senare i år och de kan börja deploya robotaxis. Alla kommer vilja åka robotaxis edtersom den enligt Tesla kommer bli mycket billigare än att åka buss. Han nämnde en kostnad på $2 för 10 miles resa så ca 10 kr per mil.

Så istället för att köpa egna bilar ska vi alla åka snorbilliga robotaxis och Tesla ska tjäna pengar på detta i en helt annan skala, enligt Elon kommer FSD/robotaxis vara den mest vinstskapande produkten i världshistorien.

Det Tesla kommer tjäna ännu mer pengar på är dock Oprimus (teslabot) som ska bli färdig under det här året. Den kommer de tjäna ännu mer pengar på än på FSD. Use Caset de kunde komma på för Optimus var att den ska flytta runt saker på Teslas Gigafactories. Lite konstigt eftersom jag trodde att det redan fanns robotar som flyttar runt saker på fabriker, men det kanske går att tjäna mycket mer pengar om det är en Optimus som gör det.

Jag fick lite popcornsmaskinkänsla av earningscall. De ska sälja massor av bilar till mycket högre pris tack vare FSD. Ska tjäna massor av pengar på mjukvara. Ska tjäna massor av pengar på att bli ett robotföretag. De skjuter CT, Semi, R2, 25k på framtiden. Och de ska revolutionera uppvärmningen av hus genom att bygga värmepumpar.....
Skriv svar