"Tesla engineer says company faked "full autopilot" video
The video was shared in a 2016 blog post titled "Full Self-Driving Hardware on All Teslas," that is still available. Before the nearly 4-minute video begins, the screen flashes text reading, "The person in the driver's seat is only there for legal reasons. He is not doing anything. The car is driving itself."
Elluswamy said the car was driving a predetermined route in the video and that drivers intervened to take control during trial runs, Reuters reported. He also testified that, during attempts to show the Model X could park itself without a driver, a test car crashed into a fence in Tesla's parking lot, Reuters reported.
SABBE: Forumet (efter uppgraderingen) skapar själv inbäddade klipp för inte bara YT utan alla sociala medier, reddit, twitter, etc) om du bara postar länken (istället för att bifoga en skärmbild som du gör nu). Du kan förhandsgranska om det känns läskigt.
Undrar fortfarande hur man kan ange marginaler på en model som inte är i produktion och även ej prissatt…
Ja, det är ju rena gissningar, vilket Cory mer eller mindre medger efter att farbror Sandy skällt ut alla dummisar som vågar ifrågasätta tramset.
Re: Aktien TSLA
Postat: 21 jan 2023 16:26
av spacecoin
"Gunjan Banerji sits down with investors Jim Chanos, Wall Street’s Tesla bear, and Ross Gerber, a Tesla bull, for a conversation about the bull and bear cases for Tesla."
Ganska underhållande. Tydligen är FSD ett Level 3 eyes-off-system enligt RG och Tesla är inte en bil utan mer som en telefon med ett helt ekosystem av inkomster för att man kan "öppna bilen på distans" och "titta i åtta kameror" och "har massor av sladdar i sig".
Re: Aktien TSLA
Postat: 23 jan 2023 17:28
av spacecoin
Retail-investerare försätter köpa Tesla som om det är 2021 igen. Inför rapporten hittade jag en bra text här som jag tyckte var sansad: https://archive.ph/qB5T8
Retail-investerare försätter köpa Tesla som om det är 2021 igen. Inför rapporten hittade jag en bra text här som jag tyckte var sansad: https://archive.ph/qB5T8
Blev en bra resa. Har sålt av merparten av det jag köpte nu ikväll.
Retail-investerare försätter köpa Tesla som om det är 2021 igen. Inför rapporten hittade jag en bra text här som jag tyckte var sansad: https://archive.ph/qB5T8
Blev en bra resa. Har sålt av merparten av det jag köpte nu ikväll.
Säkert för många som vart alldeles för osköna mot Hen på detta forum så Hen har tröttnat.
Saknar Zalman3 (bidrog rejält till detta forum med många artiklar) samt MVH
Jag saknar också Zalman3 som var ett föredöme i så motto att han i princip
aldrig ägnade sig åt det där meningslösa käftandet fram och tillbaka som en
del av oss ibland gör. Trots att det kastades oproportionerligt
mycket skit på honom så höll han alltid god ton.
Min teori är att när han till slut tröttnade på att vända andra kinden till
och gav svar på tal så hamnade han i klinch med en av dom värsta
"slåttermaskinerna" på detta forum som med glädje kan ägna dagar
åt meningslöst dravel fram och tillbaka.
Zalman3 blev nerdragen i gyttjan, blev trött och ledsen och beslutade
sig för att inte skriva nått mer här.
Jag hoppas att han snart kommer tillbaka.
Retail-investerare försätter köpa Tesla som om det är 2021 igen. Inför rapporten hittade jag en bra text här som jag tyckte var sansad: https://archive.ph/qB5T8
Blev en bra resa. Har sålt av merparten av det jag köpte nu ikväll.
Snyggt!
Tror aktien har mycket mer att ge så jag sitter kvar med min position.
Re: Aktien TSLA
Postat: 24 jan 2023 06:59
av Sabbe
Ny fabrik för att tillverka Tesla Semi presenteras imorgon
Re: Aktien TSLA
Postat: 24 jan 2023 08:07
av Sabbe
Hur Teslas batterilagring kan komma att bli större än fordons delen.
[quote=Sabbe post_id=696356 time=<a href="tel:1674544079">1674544079</a> user_id=761]
Hur Teslas batterilagring kan komma att bli större än fordons delen.
Varför dyra batterier när det finns betydligt enklare lösningar framför näsan.
Vatten, pump, nivåskillnad ... https://www.minestorage.com/
[/quote]
Ja för det är verkligen sällsynt med platser där det är brist på vatten, höjdskillnad och utrymme.
Varför dyra batterier när det finns betydligt enklare lösningar framför näsan.
Vatten, pump, nivåskillnad ... https://www.minestorage.com/
Pumped storage är redan idag den överlägset största lagringsformen globalt, motsvarande typ 95% av installerad kapacitet.
Att kalla den för "enkel" är dock inte särskilt korrekt, särskilt inte i jämförelse med batterier, det krävs väldigt speciella geografiska/topografiska förhållanden med rejäla nivåskillnader och stora tillgängliga ytor, systemet innehåller många rörliga delar, kostar mycket och tar lång tid att etablera, kräver omfattande löpande underhåll etc.
I takt med att batterier faller i pris (vilket inte pumped storage gör) tror jag den här tekniken kommer att få svårare och svårare att konkurrera.
Hur Teslas batterilagring kan komma att bli större än fordons delen.
"It's like Tesla cuts the price of a $60.000 car by 20% and the headlines explode but they increase the price of a multi million dollar box by 30% and no one even bats an eye. Shows you how disproportionate the medias priorities are."
Nej, att media tycker det är viktigare vad som händer i bildelen som står för 95% av omsättningen i Tesla än i energy/storage som står för 5% av omsättningen är inte "disproportionate" på något vis. Däremot är det såklart helt otroligt förenklat och korkat att tro att priset för en enhet av respektive produkt är det relevanta...
Nej, att media tycker det är viktigare vad som händer i bildelen som står för 95% av omsättningen i Tesla än i energy/storage som står för 5% av omsättningen är inte "disproportionate" på något vis. Däremot är det såklart helt otroligt förenklat och korkat att tro att priset för en enhet av respektive produkt är det relevanta...
Det intressanta är ju prognosen framåt, i vilken takt kommer energy/storage öka, vilken andel av omsättningen kommer den att stå för om 1/5/10 år, vad kommer marginalerna vara, och vilka löpande intäkter kommer den att bidra med.
Jag har sagt i ett par år nu att energy/storage (främst storage) kan komma att bli en mycket stark del av Teslas affär och det ser ju ut att kunna ta fart nu.
Nej, att media tycker det är viktigare vad som händer i bildelen som står för 95% av omsättningen i Tesla än i energy/storage som står för 5% av omsättningen är inte "disproportionate" på något vis. Däremot är det såklart helt otroligt förenklat och korkat att tro att priset för en enhet av respektive produkt är det relevanta...
Det intressanta är ju prognosen framåt, i vilken takt kommer energy/storage öka, vilken andel av omsättningen kommer den att stå för om 1/5/10 år, vad kommer marginalerna vara, och vilka löpande intäkter kommer den att bidra med.
Jag har sagt i ett par år nu att energy/storage (främst storage) kan komma att bli en mycket stark del av Teslas affär och det ser ju ut att kunna ta fart nu.
/fth
Det är absolut intressant. Det jag citerade är dock bara ren idioti.
Jag tror absolut storage kommer bli stort sett till omsättning över tid, men ser inte alls samma marginalpotential. Storage är ju en ännu enklare produkt än bilarna. Konkurrensen kommer vara stenhård och marginalerna rimligtvis låga.
Det är absolut intressant. Det jag citerade är dock bara ren idioti.
Jag tror absolut storage kommer bli stort sett till omsättning över tid, men ser inte alls samma marginalpotential. Storage är ju en ännu enklare produkt än bilarna. Konkurrensen kommer vara stenhård och marginalerna rimligtvis låga.
Det blir intressant att följa detta, det är ju en helt annan typ av marknad än bilar, med kunder som har en helt annan (mindre) priskänslighet, där långa åtaganden är mycket viktigare än prislappen dag 1, där det ställs betydligt högre krav på tillförlitlighet, etc.
Jag tror också att det blir svårt att upprätthålla dagens marginaler (som ju enligt vissa källor ligger runt 50%), men jag tror också att Tesla även i det här segmentet har en väsentlig "first/early mover advantage".
Jag tror också att det blir svårt att upprätthålla dagens marginaler (som ju enligt vissa källor ligger runt 50%), men jag tror också att Tesla även i det här segmentet har en väsentlig "first/early mover advantage".
Nu kan inte jag det här segmentet, men finns det någon "analys" över aktörerna, dess teknik och marknadsandelar som ni sett?
Eller är det mest magkänsla?
Fluence och Tesla verkar nämnas ofta. ABB? Kineserna? Men vilka är de andra och hur växer de sinsemellan? Vem har bäst teknik osv? USP:ar? Cellerna är ju "commodity".
Hur stor del är hemmalagring resp utility av Teslas business?