Med det sättet att räkna finns det väl 3 model Y? RWD LR P
Nej verkligen inte. Det är motoralternativ och/eller fyrhjulsdrift.
Corolla har faktiskt fyra olika karosser. Vore som att Model 3 och Model Y skulle räknas som samma modell.
I vilket fall har en tillverkare som Toyota massor av olika modeller. Tesla har bara fyra modeller varav två säljs i mycket begränsad omfattning. Har svårt att bestämma mig över hur stor bedriften är.
Toyota Corolla som är världens mest sålda bil år efter år är egentligen 4 bilmodeller. Att Tesla Model Y (1 modell) kommer sälja bättre är imponerande
Toyota säljer dock massor av olika modeller som sagt. Tesla erbjuder i praktiken en modell med två karosser. Inte konstigt att det blir volym på den.
Mmm, men det val som Tesla gör innebär också att man sannolikt väljer bort en hyfsad del av tillgänglig totalmarknad. Utbudet av karossvarianter är ju ett utslag av att vi kunder vill ha en bil som ligger så nära de behov vi upplever. T-Ford är ju ett exempel på en bil som var lågt prissatt och med färg/funktion för att nå en hyfsat stor målgrupp - dock inte alla. Det fanns även då kunder som ställde andra krav på sina fordon än vad T-forden erbjöd.
Det finns alltid en gräns där för hård standardisering gör produkten mindre intressant för målgruppen och det är den gränsen tillverkaren bör ha järnkoll på.
Re: Aktien TSLA
Postat: 09 maj 2023 11:18
av backe
US senators call Tesla’s safety review a “sham,” demand answers from Musk
US senators sent a letter Monday to Tesla CEO Elon Musk, saying they were "incredibly troubled" by reports that Tesla uses arbitration clauses in consumer and employee contracts to evade public accountability for rampant workplace discrimination and shocking vehicle safety flaws.
"We are deeply concerned that the arbitration agreements you impose on your workers and consumers have kept these reportedly deplorable and discriminatory conditions and potential safety flaws from the public eye and limited regulatory authorities’ ability to protect Tesla customers and employees and hold Tesla publicly accountable," the lawmakers wrote.
US senators call Tesla’s safety review a “sham,” demand answers from Musk
Det dom tar upp har ju diskuterats flera gånger tidigare, många av anklagelserna är också rätt besvärande för Tesla, men detta brev är nog mest "political posturing" av några demokrater som vill profilera sig som "hårda mot kapitalet/miljardärer".
Jag skulle bli förvånad om detta leder till något öht.
/fth
Re: Aktien TSLA
Postat: 10 maj 2023 17:45
av Sabbe
Texas likt Berlin fortsätter att öka produktionen, 10.000/vecka i slutet av året från vardera fabrik ser ut att vara möjligt
Texas likt Berlin fortsätter att öka produktionen, 10.000/vecka i slutet av året från vardera fabrik ser ut att vara möjligt
IMG_5179.jpeg
Oj, kommer krävas ytterligare massiva prissänkningar för att sälja alla de bilarna. Stor risk att vinsten och aktien faller tyvärr.
Massiva prissänkningar är väl att ta i? Model Y är redan det billigaste alternativet när det kommer till elbilar i den klassen. I USA får du nu en Model Y för under $40.000 medan genomsnittspriset för en ny bil ligger betydligt högre.
Re: Aktien TSLA
Postat: 11 maj 2023 08:11
av Bjelke
Bättre (jämnare) kvalitet, bättre service och jämnare priser skulle kunna höja försäljningen också
Hanteringen av dom som faktiskt behöver service skulle kunna göra att fler ”vågar”
köpa en Tesla, tex så kan det väl vara läge att klämma in fler loaners nu och sluta
vara så griniga när man lämnar in sin bil på lagning, typ som det var förr.
Alltså, istället för prisdumpning så gör Tesla till ett säkrare och tryggare köp
Ganska många (inklusive mig) som håller sig undan Tesla numera just pga av sånt,
och som tyckte precis tvärtom när det var som bäst…
Bättre (jämnare) kvalitet, bättre service och jämnare priser skulle kunna höja försäljningen också
Hanteringen av dom som faktiskt behöver service skulle kunna göra att fler ”vågar”
köpa en Tesla, tex så kan det väl vara läge att klämma in fler loaners nu och sluta
vara så griniga när man lämnar in sin bil på lagning, typ som det var förr.
Alltså, istället för prisdumpning så gör Tesla till ett säkrare och tryggare köp
Ganska många (inklusive mig) som håller sig undan Tesla numera just pga av sånt,
och som tyckte precis tvärtom när det var som bäst…
Jag funderar på en Xpeng faktiskt. Måste vara ett tryggare val än många andra märken. De använder sig av Bilia i Sverige av vad det verkar. Än så länge bara en anläggning, i Smista, men fler är på väg.
Varför tryggt? Jo, antagligen är de väldigt måna om att Xpeng ska få bra rykte och de som köper först är nog nästan garanterade bra bemötande.
Bättre (jämnare) kvalitet, bättre service och jämnare priser skulle kunna höja försäljningen också
Hanteringen av dom som faktiskt behöver service skulle kunna göra att fler ”vågar”
köpa en Tesla, tex så kan det väl vara läge att klämma in fler loaners nu och sluta
vara så griniga när man lämnar in sin bil på lagning, typ som det var förr.
Alltså, istället för prisdumpning så gör Tesla till ett säkrare och tryggare köp
Ganska många (inklusive mig) som håller sig undan Tesla numera just pga av sånt,
och som tyckte precis tvärtom när det var som bäst…
Jag funderar på en Xpeng faktiskt. Måste vara ett tryggare val än många andra märken. De använder sig av Bilia i Sverige av vad det verkar. Än så länge bara en anläggning, i Smista, men fler är på väg.
Varför tryggt? Jo, antagligen är de väldigt måna om att Xpeng ska få bra rykte och de som köper först är nog nästan garanterade bra bemötande.
Ja det låter troligt (förutom service på ett enda ställe i Sverige då).
Re: Aktien TSLA
Postat: 11 maj 2023 22:25
av fth
Nu har Elon hittat en ny VD till Twitter, TSLA hoppade lite på den nyheten.
"China’s market regulator announced the decision after carrying out an investigation into a reported defect, according to a statement issued on Friday. The recalled vehicles include some imported Model S, Model X, Model 3 cars, as well as Chinese-made Model 3 and Model Y vehicles that were manufactured between Jan. 12, 2019 and April 24, 2023.
The issue involves the vehicles’ regenerative braking system, which generates electricity from the car’s motion when the driver takes a foot off the accelerator. The State Administration for Market Regulation said in a statement that the cars might not provide a warning when the driver presses hard on the accelerator for a long period."
"China’s market regulator announced the decision after carrying out an investigation into a reported defect, according to a statement issued on Friday. The recalled vehicles include some imported Model S, Model X, Model 3 cars, as well as Chinese-made Model 3 and Model Y vehicles that were manufactured between Jan. 12, 2019 and April 24, 2023.
The issue involves the vehicles’ regenerative braking system, which generates electricity from the car’s motion when the driver takes a foot off the accelerator. The State Administration for Market Regulation said in a statement that the cars might not provide a warning when the driver presses hard on the accelerator for a long period."
Antar att det är för att man får väldigt svag regen när man gasat på en stund? Med typ kallt eller varmt batteri?
Antar att det är för att man får väldigt svag regen när man gasat på en stund? Med typ kallt eller varmt batteri?
"Presses hard on the accelerator för a prolonged time"... Jag tror det handlar om denna typ av incidenter - det har varit flera allvarliga fall av vad som antagligen är pedalförvirring.
Antar att det är för att man får väldigt svag regen när man gasat på en stund? Med typ kallt eller varmt batteri?
"Presses hard on the accelerator för a prolonged time"... Jag tror det handlar om denna typ av incidenter - det har varit flera allvarliga fall av vad som antagligen är pedalförvirring.
Risken för pedalförvirring tror jag blir större om man passivt åker med i bilen när det akuta behovet att bromsa uppstår jämfört om man aktivt kör bilen när det händer.
Den här typen av olyckor tror jag kommer bli en vanlig olyckstyp i övergången till autonoma bilar via typ 2/3.
Risken för pedalförvirring tror jag blir större om man passivt åker med i bilen när det akuta behovet att bromsa uppstår jämfört om man aktivt kör bilen när det händer.
Den här typen av olyckor tror jag kommer bli en vanlig olyckstyp i övergången till autonoma bilar via typ 2/3.
Jag tror också att automation complacency kan leda till detta. I Level 2 främst. I L3 så griper man ju inte in "omedelbart" utan det är en genomtänkt handover med specialdesignad UX.
Risken för pedalförvirring tror jag blir större om man passivt åker med i bilen när det akuta behovet att bromsa uppstår jämfört om man aktivt kör bilen när det händer.
Den här typen av olyckor tror jag kommer bli en vanlig olyckstyp i övergången till autonoma bilar via typ 2/3.
Jag tror också att automation complacency kan leda till detta. I Level 2 främst. I L3 så griper man ju inte in "omedelbart" utan det är en genomtänkt handover med specialdesignad UX.
Risken är att kunden missuppfattar att det väldigt bra L2 inte är ett L3.
Risken för pedalförvirring tror jag blir större om man passivt åker med i bilen när det akuta behovet att bromsa uppstår jämfört om man aktivt kör bilen när det händer.
Den här typen av olyckor tror jag kommer bli en vanlig olyckstyp i övergången till autonoma bilar via typ 2/3.
Jag tror också att automation complacency kan leda till detta. I Level 2 främst. I L3 så griper man ju inte in "omedelbart" utan det är en genomtänkt handover med specialdesignad UX.
Jag tror det handlar om oerfarna förare som enbart kört med OPD och aldrig rört den riktiga bromspedalen så den reflexen finns inte. Men fel tråd för detta.