Verkar mest vara Jordad och Spacecoin som går runt i cirklar och tappar tålamodet med varandra. Nåväl.
Jordad kommer ständigt med insatta och bra inlägg och har dessutom
visat prov på ett fantastiskt tålamod. Tack Jordad!
Men det är väl som dom säger att man kan inte vinna en debatt mot ett svin,
denne kommer bara dra ner en i gyttjan och vinna på erfarenhet.
Tack för ditt inlägg i debatten. Förlåt om jag ibland stör er lilla circle-jerk.
How about ur own cryptocurrency called StarBase...
Hur coolt vore det inte om Tesla skapar en egen cryptovaluta med namnet Starbase???
Re: Aktien TSLA
Postat: 19 maj 2021 06:33
av Zalman3
Inget stöd till dyra elbilar?
Re: Aktien TSLA
Postat: 19 maj 2021 06:58
av Zalman3
Märkligt att Tesla blankare får mycket rubriker, men inte exempelvis Renaissance Technologies som är long.
Köpte för ca 552 miljoner dollar.
Re: Aktien TSLA
Postat: 19 maj 2021 07:00
av Zalman3
Tesla har bra cashflow och är mycket lönsamma!
Re: Aktien TSLA
Postat: 19 maj 2021 07:08
av Zalman3
Och 2023 ser det mycket bra ut.
Re: Aktien TSLA
Postat: 19 maj 2021 07:14
av Jerker
Larofo skrev:
Men det är väl som dom säger att man kan inte vinna en debatt mot ett svin,
denne kommer bara dra ner en i gyttjan och vinna på erfarenhet.
Nja, du blandar ihop två olika uttryck med samma innebörd:
"Man ska aldrig brottas med ett svin; båda kommer att bli skitiga men bara svinet kommer att tycka om det."
"Man kan aldrig vinna en debatt mot en idiot; idioten kommer att dra ner diskussionen på sin låga nivå och vinna på överlägsen erfarenhet."
Re: Aktien TSLA
Postat: 19 maj 2021 07:33
av Zalman3
Ark Invest handlar mera Tesla aktier.
Cathie Wood-led Ark Investment Management on Tuesday snapped up $27.2 million worth of shares in Tesla Inc (NASDAQ:TSLA) after a two-week gap during which shares of the electric vehicle company have retreated about 15%.
Men det är väl som dom säger att man kan inte vinna en debatt mot ett svin,
denne kommer bara dra ner en i gyttjan och vinna på erfarenhet.
Nja, du blandar ihop två olika uttryck med samma innebörd:
"Man ska aldrig brottas med ett svin; båda kommer att bli skitiga men bara svinet kommer att tycka om det."
"Man kan aldrig vinna en debatt mot en idiot; idioten kommer att dra ner diskussionen på sin låga nivå och vinna på överlägsen erfarenhet."
Jag tror att han blandat ihop vem som är vem..
Re: Aktien TSLA
Postat: 19 maj 2021 08:12
av Bod
Toppen!
Hade inte hört något av dem tidigare, men kommer att använda dem konstant i fortsättningen.
Re: Aktien TSLA
Postat: 19 maj 2021 11:33
av Zalman3
Zalman3 skrev:
Och 2023 ser det mycket bra ut.
Screenshot_20210519-070710_YouTube.jpg
Ferragu said he sees many comments about Tesla's profitability or lack thereof. They often confuse thoughts of gross margin, segment results, exceptional or financial items, regulatory credits, although the question of whether Tesla successfully builds factories to manufacture cars and sells them is rarely discussed. The analyst points out that the only suitable way to gauge Tesla's operational profitability is to look at cash return on operating assets: "out of a dollar of assets immobilized in the ground, how much cash can Tesla generate in one year." The resulting metric is “bullet-proof.” As it is only looking at operational cash, it cannot be tuned with accounting levers and purely represent the ability of Tesla’s operation to generate cash. Thus Ferragu concludes that "increasing asset utilization will drive near doubling of return on operating assets from 20% in 2020 to 38% in 2023."
Bilagan Screenshot_20210519-070710_YouTube.jpg finns inte längre
Ferragu said he sees many comments about Tesla's profitability or lack thereof. They often confuse thoughts of gross margin, segment results, exceptional or financial items, regulatory credits, although the question of whether Tesla successfully builds factories to manufacture cars and sells them is rarely discussed. The analyst points out that the only suitable way to gauge Tesla's operational profitability is to look at cash return on operating assets: "out of a dollar of assets immobilized in the ground, how much cash can Tesla generate in one year." The resulting metric is “bullet-proof.” As it is only looking at operational cash, it cannot be tuned with accounting levers and purely represent the ability of Tesla’s operation to generate cash. Thus Ferragu concludes that "increasing asset utilization will drive near doubling of return on operating assets from 20% in 2020 to 38% in 2023."
Jag är rätt skeptisk till att Tesla/Elon skulle tvärvända så i den här frågan.
Jag tror i så fall det är mer troligt att dom använder lidar tillfälligt för att t.ex verifiera och kalibrera avstånd och geometri i den ”4D” kamerabaserade världsbilden.
/fth
Re: Aktien TSLA
Postat: 25 maj 2021 11:13
av Sabbe
Spännande att se vad som presenteras den 3:e juni
Re: Aktien TSLA
Postat: 25 maj 2021 11:15
av Sabbe
Sabbe skrev:
Spännande att se vad som presenteras den 3:e juni hoppas på livestream
Jag är rätt skeptisk till att Tesla/Elon skulle tvärvända så i den här frågan.
Jag tror i så fall det är mer troligt att dom använder lidar tillfälligt för att t.ex verifiera och kalibrera avstånd och geometri i den ”4D” kamerabaserade världsbilden.
/fth
Håller helt med här. Lidar för kalibrering. Elon är för snål för att sätta det på bilarna, plus all prestige.
Re: Aktien TSLA
Postat: 25 maj 2021 17:16
av Gustafsson
Dock har lidar blivit mycket billigare och en av fördelarna är ju avståndsberäkningen, vilken är överlägsen vanlig kamerateknik. Det har ju varit några dödsolyckor med stillastående fordon på vägen och det kan möjligen ha fått Tesla att överge radarn.
Jag är rätt skeptisk till att Tesla/Elon skulle tvärvända så i den här frågan.
Jag tror i så fall det är mer troligt att dom använder lidar tillfälligt för att t.ex verifiera och kalibrera avstånd och geometri i den ”4D” kamerabaserade världsbilden.
/fth
Håller helt med här. Lidar för kalibrering. Elon är för snål för att sätta det på bilarna, plus all prestige.
Elon har nog inga som helst problem med att tvärvända och gå en annan väg om det finns riktiga fakta för att det faktiskt är bättre. Han har ju visat flera gånger att han kan lägga ner långt gångna spår, det ingår ju i rapidprototyping idén, alltså bygg testa rätta.
Jag är rätt skeptisk till att Tesla/Elon skulle tvärvända så i den här frågan.
Jag tror i så fall det är mer troligt att dom använder lidar tillfälligt för att t.ex verifiera och kalibrera avstånd och geometri i den ”4D” kamerabaserade världsbilden.
/fth
Håller helt med här. Lidar för kalibrering. Elon är för snål för att sätta det på bilarna, plus all prestige.
Elon har nog inga som helst problem med att tvärvända och gå en annan väg om det finns riktiga fakta för att det faktiskt är bättre. Han har ju visat flera gånger att han kan lägga ner långt gångna spår, det ingår ju i rapidprototyping idén, alltså bygg testa rätta.
Fast problemet är att Tesla potentiellt målat in sig i ett hörn. De har sålt mängder med bilar med full self driving, där Elon hävdat att de har all hårdvara som krävs för detta. Om de tillslut landar att det trots allt krävs lidar (eller radar) för att nå i mål, då är det ett antal kunder som antingen ska få detta retrofittat, vilket känns minst sagt svårt, eller ekonomisk kompensation för att Tesla inte levererat vad de lovat. Så det blir nog till att köra ända in i kaklet med enbart kameror och hoppas att det inte straffar sig att de lagt alla ägg i samma korg.
Jag är rätt skeptisk till att Tesla/Elon skulle tvärvända så i den här frågan.
Jag tror i så fall det är mer troligt att dom använder lidar tillfälligt för att t.ex verifiera och kalibrera avstånd och geometri i den ”4D” kamerabaserade världsbilden.
/fth
Håller helt med här. Lidar för kalibrering. Elon är för snål för att sätta det på bilarna, plus all prestige.
Elon har nog inga som helst problem med att tvärvända och gå en annan väg om det finns riktiga fakta för att det faktiskt är bättre. Han har ju visat flera gånger att han kan lägga ner långt gångna spår, det ingår ju i rapidprototyping idén, alltså bygg testa rätta.
Fast problemet är att Tesla potentiellt målat in sig i ett hörn. De har sålt mängder med bilar med full self driving, där Elon hävdat att de har all hårdvara som krävs för detta. Om de tillslut landar att det trots allt krävs lidar (eller radar) för att nå i mål, då är det ett antal kunder som antingen ska få detta retrofittat, vilket känns minst sagt svårt, eller ekonomisk kompensation för att Tesla inte levererat vad de lovat. Så det blir nog till att köra ända in i kaklet med enbart kameror och hoppas att det inte straffar sig att de lagt alla ägg i samma korg.
LIDAR kan aldrig bli ett krav för Level 4 eller 5 autonomus driving. I alla fall inte om man vill kunna köra i regn, snö eller dimma.
Re: Aktien TSLA
Postat: 26 maj 2021 13:31
av backe
Svenssons skrev:
iAkita skrev:
LarsL skrev:
spacecoin skrev:
fth skrev:
Jag är rätt skeptisk till att Tesla/Elon skulle tvärvända så i den här frågan.
Jag tror i så fall det är mer troligt att dom använder lidar tillfälligt för att t.ex verifiera och kalibrera avstånd och geometri i den ”4D” kamerabaserade världsbilden.
/fth
Håller helt med här. Lidar för kalibrering. Elon är för snål för att sätta det på bilarna, plus all prestige.
Elon har nog inga som helst problem med att tvärvända och gå en annan väg om det finns riktiga fakta för att det faktiskt är bättre. Han har ju visat flera gånger att han kan lägga ner långt gångna spår, det ingår ju i rapidprototyping idén, alltså bygg testa rätta.
Fast problemet är att Tesla potentiellt målat in sig i ett hörn. De har sålt mängder med bilar med full self driving, där Elon hävdat att de har all hårdvara som krävs för detta. Om de tillslut landar att det trots allt krävs lidar (eller radar) för att nå i mål, då är det ett antal kunder som antingen ska få detta retrofittat, vilket känns minst sagt svårt, eller ekonomisk kompensation för att Tesla inte levererat vad de lovat. Så det blir nog till att köra ända in i kaklet med enbart kameror och hoppas att det inte straffar sig att de lagt alla ägg i samma korg.
LIDAR kan aldrig bli ett krav för Level 4 eller 5 autonomus driving. I alla fall inte om man vill kunna köra i regn, snö eller dimma.
So back to these comments on Twitter. They beg the question: has anyone commenting on lidar performance in the rain, actually seen lidar data from a drive in the rain? Our Google searches tell us the answer is almost definitely not, so we figured the best way to make our point would be with a real drive.