Din kommentar var bara en av väldigt många som dyker upp i alla trådar där Plaid diskuteras. Jämförelsen med XLR och e-tron är dock nästan lika dålig den. Fortfarande sju säten och då pratar vi ca 100% mer effekt istället för 150%...Hertsh skrev: ↑21 maj 2023 08:42Skriver samma till dig som till DanielR82. Jag jämförde inte X Plaid med EX90 och etron, det var X LR. Ja, lite off topic men det är inte helt ovanligt här.Legato skrev:Amen.DanielR82 skrev: ↑20 maj 2023 22:50Kul att man jämför en slö EX90 och Q8 Etron med en 1020hk sport sedan som lämpar sig fint för Trackdays och annat kul än att bara kunna nöta motorväg. Vad får du för annan bil med 1000hk för 1.5mkr?Hertsh skrev: ↑20 maj 2023 21:14Ja överprissatta är de definitivt, såväl S som X. Cirka 400k på nypriset för att kunna konkurrera jämförelsevis med EX90 och Q8 Etron i fallet med MX iaf. Etron är "billig" men bara 5 säten och något mindre (kanske i storlek jmf med Y men den går bort pga total brist på "premiumkänsla").
Jämbördigt utrustade bilar är cirka 1 mkr för Etron, 1,2 mkr för EX90 och 1,5 mkr (drygt) för MX LR. Gällande etron och EX90 är priserna efter sedvanliga rabatter för privatkunder som köper kontant (dvs jag som är i marknaden nu för att byta ut min MX Raven 2019).
Plaid S bör sjunka lite till och även X Plaid. Kul och se var detta slutar.
Det är alltid VM i irrelevanta jämförelser när Plaid diskuteras. Antingen bilar med helt andra egenskaper och prestanda, eller bilar som inte finns.
När det gäller X Plaid så är såklart e-tron en helt annan bil. X Plaid är som sagt sjusitsig och har ca 150% mer effekt...
En betydligt mer relevant jämförelse är Mercedes EQS SUV. Den är sjusitsig och blir det till slut AMG-versioner så närmar den sig iaf i prestanda. Prislapp med lite utrustning runt 2,5 mille kanske...
Tycker det är ganska underhållande. Folk envisas med att tro att bara för att de själva struntar i prestanda så ska det gälla för alla.
Att en BMW M5 i alla tider kostat typ 100% mer än en BMW 520 tycks helt okänt.
Min logik, rätt eller fel, är att LR är överprissatt, och om Tesla vill ha rimligt gap i pris mellan de två är även Plaid överprissatt. Det kan man så klart debattera.
Ett "rimligt gap mellan de två" hade varit mycket större från precis alla andra tillverkare än just Tesla... Tvärtom så är Tesla helt unika i att ha så små påslag på prestandamodellerna, även om det är högre för S/X än för 3/Y. Annorlunda var det förr...