Jag överdrev såklart med 100 knappar men det är sjukt många i jämförelse med tesla!
Och jag håller med att jag hade gärna haft spakarna bakom ratten för blinkers och kanske några till men det är dag o natt skillnad mellan dessa 2 bilar.
Jag personligen föredrar mindre knappar men som sagt Tesla har gått lite för långt i den resan tyvärr.
Det finns ju en klar bild från trafiksäkerhetsforskningen att fysiska reglage för de funktioner man behöver är mycket bättre än en touchscreen. En voice-assist som funkar kanske man skulle kunna få nu när alla hävdar att AI kommer att ta över världen?
Tesla tar ju bort grejer för att minska kostnaden.
Jag kör en VW Crafter emellanåt, och räknade knapparna. Jag kom upp till över 80, 18 st bara på ratten. Och då har jag inte räknat blinkers- och torkarspakarna.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Jag kör en VW Crafter emellanåt, och räknade knapparna. Jag kom upp till över 80, 18 st bara på ratten. Och då har jag inte räknat blinkers- och torkarspakarna.
Nästan som en Nokia telefon förr.
Vi vet alla hur det gick för Nokia och ex Kodak
Jag kör en VW Crafter emellanåt, och räknade knapparna. Jag kom upp till över 80, 18 st bara på ratten. Och då har jag inte räknat blinkers- och torkarspakarna.
Jag överdrev såklart med 100 knappar men det är sjukt många i jämförelse med tesla!
Och jag håller med att jag hade gärna haft spakarna bakom ratten för blinkers och kanske några till men det är dag o natt skillnad mellan dessa 2 bilar.
Jag personligen föredrar mindre knappar men som sagt Tesla har gått lite för långt i den resan tyvärr.
Det finns ju en klar bild från trafiksäkerhetsforskningen att fysiska reglage för de funktioner man behöver är mycket bättre än en touchscreen. En voice-assist som funkar kanske man skulle kunna få nu när alla hävdar att AI kommer att ta över världen?
Tesla tar ju bort grejer för att minska kostnaden.
ju klart de gör det också för att minska kostnaden men tror inte det är bara därför. Som Nokia vs iPhone...Det finns en usability aspekt också. skulle Apple ta bort mute knappen så tror jag många blir sura (inkl jag).
Däremot så det finns en gräns när det flippar över ....
Jag överdrev såklart med 100 knappar men det är sjukt många i jämförelse med tesla!
Och jag håller med att jag hade gärna haft spakarna bakom ratten för blinkers och kanske några till men det är dag o natt skillnad mellan dessa 2 bilar.
Jag personligen föredrar mindre knappar men som sagt Tesla har gått lite för långt i den resan tyvärr.
Det finns ju en klar bild från trafiksäkerhetsforskningen att fysiska reglage för de funktioner man behöver är mycket bättre än en touchscreen. En voice-assist som funkar kanske man skulle kunna få nu när alla hävdar att AI kommer att ta över världen?
Tesla tar ju bort grejer för att minska kostnaden.
ju klart de gör det också för att minska kostnaden men tror inte det är bara därför. Som Nokia vs iPhone...Det finns en usability aspekt också. skulle Apple ta bort mute knappen så tror jag många blir sura (inkl jag).
Däremot så det finns en gräns när det flippar över ....
Det är liiiiite skillnad på en telefon eller annan pryl och en två tons maskin som kör snabbt. Det är viktigt att man ska kunna styra det man behöver utan att ta blicken från vägen. Det forskningen säger är att knappar är bra, och touch suger (under körning). Sedan kan man ju även visa saker på skärmarna som distraherar och inte tillför värde till körningen.
Sedan känns det ju "modernt" men det är inte samma sak som "säkert".
Jag överdrev såklart med 100 knappar men det är sjukt många i jämförelse med tesla!
Och jag håller med att jag hade gärna haft spakarna bakom ratten för blinkers och kanske några till men det är dag o natt skillnad mellan dessa 2 bilar.
Jag personligen föredrar mindre knappar men som sagt Tesla har gått lite för långt i den resan tyvärr.
Det finns ju en klar bild från trafiksäkerhetsforskningen att fysiska reglage för de funktioner man behöver är mycket bättre än en touchscreen. En voice-assist som funkar kanske man skulle kunna få nu när alla hävdar att AI kommer att ta över världen?
Tesla tar ju bort grejer för att minska kostnaden.
ju klart de gör det också för att minska kostnaden men tror inte det är bara därför. Som Nokia vs iPhone...Det finns en usability aspekt också. skulle Apple ta bort mute knappen så tror jag många blir sura (inkl jag).
Däremot så det finns en gräns när det flippar över ....
Det är liiiiite skillnad på en telefon eller annan pryl och en två tons maskin som kör snabbt. Det är viktigt att man ska kunna styra det man behöver utan att ta blicken från vägen. Det forskningen säger är att knappar är bra, och touch suger (under körning). Sedan kan man ju även visa saker på skärmarna som distraherar och inte tillför värde till körningen.
Sedan känns det ju "modernt" men det är inte samma sak som "säkert".
Håller med och tesla vet nog inte vad HOTAS betyder heller, tänkte på det idag att jag i min BMW kan göra allt genom att ha höger arm på armstödet och vänster på ratten och mycket med båda händerna på ratten. Men man kanske kan styra mycket i tesla med röststyrning, det har jag inte koll på.
HOTAS står för Hands On Trottle And Stick, och ja jag jobbar på en firma som bygger stridsflygplan…
Men fortsätta ni och tro att det är bättre att ha allt på en skärm med undermenyer. Enda anledningen är för att det är billigare och att man kan ändra efter hand om den första lösningen blev skit, förlåt, går att förbättra.
Kul att man jämför en slö EX90 och Q8 Etron med en 1020hk sport sedan som lämpar sig fint för Trackdays och annat kul än att bara kunna nöta motorväg. Vad får du för annan bil med 1000hk för 1.5mkr?
Amen.
Det är alltid VM i irrelevanta jämförelser när Plaid diskuteras. Antingen bilar med helt andra egenskaper och prestanda, eller bilar som inte finns.
När det gäller X Plaid så är såklart e-tron en helt annan bil. X Plaid är som sagt sjusitsig och har ca 150% mer effekt...
En betydligt mer relevant jämförelse är Mercedes EQS SUV. Den är sjusitsig och blir det till slut AMG-versioner så närmar den sig iaf i prestanda. Prislapp med lite utrustning runt 2,5 mille kanske...
Tycker det är ganska underhållande. Folk envisas med att tro att bara för att de själva struntar i prestanda så ska det gälla för alla.
Att en BMW M5 i alla tider kostat typ 100% mer än en BMW 520 tycks helt okänt.
Håller helt med. Dessutom det är inte endast farten. Tänk på hela upplevelsen med skärmen och operativsystemet. BMW, Audi och alla andra är super fattiga. Det är som dag o natt. Sen har de 100 knappar överallt så man blir galen på det. Tesla har tyvärr numera tagit bort också för många knappar så där har de gått för långt åt andra håller med dock har de en mycket renare och enklare lösning kan jag tycka.
JAg ska köpa en model S och tycker för min del så räcker hästarna gott o väl
Även en vanlig S är super svårt att slå i pris. Allt annat som är jämförbart i hastighet och utrustning blir minst 50% till 100% dyrare (Tycan 4S som ex)
Vad är det som ör superfattigt med Audi och BMW och vad är det för BMW som du kört som har 100 knappar? Jag har inte så många knappar i min, och tesla för ju in knappar för blinkers.
Jag hellre några väl valda knappar än att gå in på en skärm och hitta en undermeny, men vi är olika.
Jag överdrev såklart med 100 knappar men det är sjukt många i jämförelse med tesla!
Och jag håller med att jag hade gärna haft spakarna bakom ratten för blinkers och kanske några till men det är dag o natt skillnad mellan dessa 2 bilar.
Jag personligen föredrar mindre knappar men som sagt Tesla har gått lite för långt i den resan tyvärr.
Och smaken är som bake, finns inget rätt eller fel
Det där ser ju helt klart inte fel ut, tycker jag.
Jag överdrev såklart med 100 knappar men det är sjukt många i jämförelse med tesla!
Och jag håller med att jag hade gärna haft spakarna bakom ratten för blinkers och kanske några till men det är dag o natt skillnad mellan dessa 2 bilar.
Jag personligen föredrar mindre knappar men som sagt Tesla har gått lite för långt i den resan tyvärr.
Det finns ju en klar bild från trafiksäkerhetsforskningen att fysiska reglage för de funktioner man behöver är mycket bättre än en touchscreen. En voice-assist som funkar kanske man skulle kunna få nu när alla hävdar att AI kommer att ta över världen?
Tesla tar ju bort grejer för att minska kostnaden.
ju klart de gör det också för att minska kostnaden men tror inte det är bara därför. Som Nokia vs iPhone...Det finns en usability aspekt också. skulle Apple ta bort mute knappen så tror jag många blir sura (inkl jag).
Däremot så det finns en gräns när det flippar över ....
Det är liiiiite skillnad på en telefon eller annan pryl och en två tons maskin som kör snabbt. Det är viktigt att man ska kunna styra det man behöver utan att ta blicken från vägen. Det forskningen säger är att knappar är bra, och touch suger (under körning). Sedan kan man ju även visa saker på skärmarna som distraherar och inte tillför värde till körningen.
Sedan känns det ju "modernt" men det är inte samma sak som "säkert".
Håller med och tesla vet nog inte vad HOTAS betyder heller, tänkte på det idag att jag i min BMW kan göra allt genom att ha höger arm på armstödet och vänster på ratten och mycket med båda händerna på ratten. Men man kanske kan styra mycket i tesla med röststyrning, det har jag inte koll på.
HOTAS står för Hands On Trottle And Stick, och ja jag jobbar på en firma som bygger stridsflygplan…
Men fortsätta ni och tro att det är bättre att ha allt på en skärm med undermenyer. Enda anledningen är för att det är billigare och att man kan ändra efter hand om den första lösningen blev skit, förlåt, går att förbättra.
Med den senaste programvaruuppdateringen så kan man ju styra en hel del funktioner från vänstra scrollhjulet på Tesla Model 3 och Y. Det funkar hyfsat och man slipper titta alltför mycket på skärmen för att t.ex ändra temperaturen eller sätta på defrostern. Tycker det är lite yxigt implementerat dock och skulle kunna gjorts bättre.
Det finns ju en klar bild från trafiksäkerhetsforskningen att fysiska reglage för de funktioner man behöver är mycket bättre än en touchscreen. En voice-assist som funkar kanske man skulle kunna få nu när alla hävdar att AI kommer att ta över världen?
Tesla tar ju bort grejer för att minska kostnaden.
ju klart de gör det också för att minska kostnaden men tror inte det är bara därför. Som Nokia vs iPhone...Det finns en usability aspekt också. skulle Apple ta bort mute knappen så tror jag många blir sura (inkl jag).
Däremot så det finns en gräns när det flippar över ....
Det är liiiiite skillnad på en telefon eller annan pryl och en två tons maskin som kör snabbt. Det är viktigt att man ska kunna styra det man behöver utan att ta blicken från vägen. Det forskningen säger är att knappar är bra, och touch suger (under körning). Sedan kan man ju även visa saker på skärmarna som distraherar och inte tillför värde till körningen.
Sedan känns det ju "modernt" men det är inte samma sak som "säkert".
Håller med och tesla vet nog inte vad HOTAS betyder heller, tänkte på det idag att jag i min BMW kan göra allt genom att ha höger arm på armstödet och vänster på ratten och mycket med båda händerna på ratten. Men man kanske kan styra mycket i tesla med röststyrning, det har jag inte koll på.
HOTAS står för Hands On Trottle And Stick, och ja jag jobbar på en firma som bygger stridsflygplan…
Men fortsätta ni och tro att det är bättre att ha allt på en skärm med undermenyer. Enda anledningen är för att det är billigare och att man kan ändra efter hand om den första lösningen blev skit, förlåt, går att förbättra.
Med den senaste programvaruuppdateringen så kan man ju styra en hel del funktioner från vänstra scrollhjulet på Tesla Model 3 och Y. Det funkar hyfsat och man slipper titta alltför mycket på skärmen för att t.ex ändra temperaturen eller sätta på defrostern. Tycker det är lite yxigt implementerat dock och skulle kunna gjorts bättre.
Låter som en rätt väg att gå men synd att dom ska släppa för tidigt. Eller använder du försläpp/ beta eller vad det kallas? Jag fick en ny funktion med senaste OTA uppdatering på min bil som jag tycker är användbar. Att man kan aktiver stängning och öppning av bagage med handkraft istället för knapp, skönt när den inte lyckas stänga för det hamnat något mellan och lämnas halvöppen.
Det finns ju en klar bild från trafiksäkerhetsforskningen att fysiska reglage för de funktioner man behöver är mycket bättre än en touchscreen. En voice-assist som funkar kanske man skulle kunna få nu när alla hävdar att AI kommer att ta över världen?
Tesla tar ju bort grejer för att minska kostnaden.
ju klart de gör det också för att minska kostnaden men tror inte det är bara därför. Som Nokia vs iPhone...Det finns en usability aspekt också. skulle Apple ta bort mute knappen så tror jag många blir sura (inkl jag).
Däremot så det finns en gräns när det flippar över ....
Det är liiiiite skillnad på en telefon eller annan pryl och en två tons maskin som kör snabbt. Det är viktigt att man ska kunna styra det man behöver utan att ta blicken från vägen. Det forskningen säger är att knappar är bra, och touch suger (under körning). Sedan kan man ju även visa saker på skärmarna som distraherar och inte tillför värde till körningen.
Sedan känns det ju "modernt" men det är inte samma sak som "säkert".
Håller med och tesla vet nog inte vad HOTAS betyder heller, tänkte på det idag att jag i min BMW kan göra allt genom att ha höger arm på armstödet och vänster på ratten och mycket med båda händerna på ratten. Men man kanske kan styra mycket i tesla med röststyrning, det har jag inte koll på.
HOTAS står för Hands On Trottle And Stick, och ja jag jobbar på en firma som bygger stridsflygplan…
Men fortsätta ni och tro att det är bättre att ha allt på en skärm med undermenyer. Enda anledningen är för att det är billigare och att man kan ändra efter hand om den första lösningen blev skit, förlåt, går att förbättra.
Med den senaste programvaruuppdateringen så kan man ju styra en hel del funktioner från vänstra scrollhjulet på Tesla Model 3 och Y. Det funkar hyfsat och man slipper titta alltför mycket på skärmen för att t.ex ändra temperaturen eller sätta på defrostern. Tycker det är lite yxigt implementerat dock och skulle kunna gjorts bättre.
Tycker typ aldrig man behöver pilla på skärmen. Röststyrningen funkar bra numera.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Med den senaste programvaruuppdateringen så kan man ju styra en hel del funktioner från vänstra scrollhjulet på Tesla Model 3 och Y. Det funkar hyfsat och man slipper titta alltför mycket på skärmen för att t.ex ändra temperaturen eller sätta på defrostern. Tycker det är lite yxigt implementerat dock och skulle kunna gjorts bättre.
Låter som en rätt väg att gå men synd att dom ska släppa för tidigt. Eller använder du försläpp/ beta eller vad det kallas? Jag fick en ny funktion med senaste OTA uppdatering på min bil som jag tycker är användbar. Att man kan aktiver stängning och öppning av bagage med handkraft istället för knapp, skönt när den inte lyckas stänga för det hamnat något mellan och lämnas halvöppen.
Nej funktionen fungerar som avsett, men jag tycker man borde fått fler konfigureringsmöjligheter för menyn som kommer upp när man trycker på vänstra scrollhjulet. Man borde kunna välja vilka funktioner som man vill ha i menyn:
Jag vill i stort sett kunna öppna handsfacket, ändra temperaturen och slå på backkameran, de andra alternativen är bara i vägen. Positivt är att man nu också kan ta emot och avsluta samtal med vänstra scrollhjulet. Konstigt att Tesla dröjde så länge med denna funktion som länge funnits på de flesta bilar med multifunktionsratt.
Ett annat skäl till att de vill ha så mycket på skärmen som möjligt tror jag är för att det går utveckla och förändra (inte alltid förbättra..) gränssnittet i mjukvara.
Det där med massa knappar i bilen. Många gånger måste man lämna blicken från vägen ändå för att hitta dem.
Exempelvis dimmljus fram och bak.
Sen finns det knappar för funktioner som man sällan använder de får man också leta efter.
Knappar för allt lite här och var.
Olika för olika bilar.
Ingen standariserad plats för funktionerna.
Lättare med en skärm så finns alla knappar där och vill man inte knappa så finns röststyrningen.
Så därför är jag positiv till skärm vs massa damm samlande knappar.
Med den senaste programvaruuppdateringen så kan man ju styra en hel del funktioner från vänstra scrollhjulet på Tesla Model 3 och Y. Det funkar hyfsat och man slipper titta alltför mycket på skärmen för att t.ex ändra temperaturen eller sätta på defrostern. Tycker det är lite yxigt implementerat dock och skulle kunna gjorts bättre.
Låter som en rätt väg att gå men synd att dom ska släppa för tidigt. Eller använder du försläpp/ beta eller vad det kallas? Jag fick en ny funktion med senaste OTA uppdatering på min bil som jag tycker är användbar. Att man kan aktiver stängning och öppning av bagage med handkraft istället för knapp, skönt när den inte lyckas stänga för det hamnat något mellan och lämnas halvöppen.
Nej funktionen fungerar som avsett, men jag tycker man borde fått fler konfigureringsmöjligheter för menyn som kommer upp när man trycker på vänstra scrollhjulet. Man borde kunna välja vilka funktioner som man vill ha i menyn:
Jag vill i stort sett kunna öppna handsfacket, ändra temperaturen och slå på backkameran, de andra alternativen är bara i vägen. Positivt är att man nu också kan ta emot och avsluta samtal med vänstra scrollhjulet. Konstigt att Tesla dröjde så länge med denna funktion som länge funnits på de flesta bilar med multifunktionsratt.
Bara nyfiken men vad ska du in i handskfacket för när du kör? Ta fram pistolen nör du blir stoppad.
Det där med massa knappar i bilen. Många gånger måste man lämna blicken från vägen ändå för att hitta dem.
Exempelvis dimmljus fram och bak.
Sen finns det knappar för funktioner som man sällan använder de får man också leta efter.
Knappar för allt lite här och var.
Olika för olika bilar.
Ingen standariserad plats för funktionerna.
Lättare med en skärm så finns alla knappar där och vill man inte knappa så finns röststyrningen.
Så därför är jag positiv till skärm vs massa damm samlande knappar.
Är knappar på en skärm standardiserade menar du?
Jag har allt som rör belysning på vänster rattspak. Smidigt. Inte det billigaste men smidigt. Behöver inte titta på spaken eftersom jag får kvittens i instrumentklustret.
ju klart de gör det också för att minska kostnaden men tror inte det är bara därför. Som Nokia vs iPhone...Det finns en usability aspekt också. skulle Apple ta bort mute knappen så tror jag många blir sura (inkl jag).
Däremot så det finns en gräns när det flippar över ....
Det är liiiiite skillnad på en telefon eller annan pryl och en två tons maskin som kör snabbt. Det är viktigt att man ska kunna styra det man behöver utan att ta blicken från vägen. Det forskningen säger är att knappar är bra, och touch suger (under körning). Sedan kan man ju även visa saker på skärmarna som distraherar och inte tillför värde till körningen.
Sedan känns det ju "modernt" men det är inte samma sak som "säkert".
Håller med och tesla vet nog inte vad HOTAS betyder heller, tänkte på det idag att jag i min BMW kan göra allt genom att ha höger arm på armstödet och vänster på ratten och mycket med båda händerna på ratten. Men man kanske kan styra mycket i tesla med röststyrning, det har jag inte koll på.
HOTAS står för Hands On Trottle And Stick, och ja jag jobbar på en firma som bygger stridsflygplan…
Men fortsätta ni och tro att det är bättre att ha allt på en skärm med undermenyer. Enda anledningen är för att det är billigare och att man kan ändra efter hand om den första lösningen blev skit, förlåt, går att förbättra.
Med den senaste programvaruuppdateringen så kan man ju styra en hel del funktioner från vänstra scrollhjulet på Tesla Model 3 och Y. Det funkar hyfsat och man slipper titta alltför mycket på skärmen för att t.ex ändra temperaturen eller sätta på defrostern. Tycker det är lite yxigt implementerat dock och skulle kunna gjorts bättre.
Tycker typ aldrig man behöver pilla på skärmen. Röststyrningen funkar bra numera.
Dämpas musik/radio när man använder röststyrningen i en tesla?
Det där med massa knappar i bilen. Många gånger måste man lämna blicken från vägen ändå för att hitta dem.
Exempelvis dimmljus fram och bak.
Sen finns det knappar för funktioner som man sällan använder de får man också leta efter.
Knappar för allt lite här och var.
Olika för olika bilar.
Ingen standariserad plats för funktionerna.
Lättare med en skärm så finns alla knappar där och vill man inte knappa så finns röststyrningen.
Så därför är jag positiv till skärm vs massa damm samlande knappar.
Är knappar på en skärm standardiserade menar du?
Jag har allt som rör belysning på vänster rattspak. Smidigt. Inte det billigaste men smidigt. Behöver inte titta på spaken eftersom jag får kvittens i instrumentklustret.
Håller helt med det första, och det är ju enklare att leta reda på en knapp och höjde på ratten än att leta på en skärm och dess undermenyer, som även BMW har, så då måste den ju vara toppen.
Det där med massa knappar i bilen. Många gånger måste man lämna blicken från vägen ändå för att hitta dem.
Exempelvis dimmljus fram och bak.
Sen finns det knappar för funktioner som man sällan använder de får man också leta efter.
Knappar för allt lite här och var.
Olika för olika bilar.
Ingen standariserad plats för funktionerna.
Lättare med en skärm så finns alla knappar där och vill man inte knappa så finns röststyrningen.
Så därför är jag positiv till skärm vs massa damm samlande knappar.
Är knappar på en skärm standardiserade menar du?
Jag har allt som rör belysning på vänster rattspak. Smidigt. Inte det billigaste men smidigt. Behöver inte titta på spaken eftersom jag får kvittens i instrumentklustret.
Håller helt med det första, och det är ju enklare att leta reda på en knapp och höjde på ratten än att leta på en skärm och dess undermenyer, som även BMW har, så då måste den ju vara toppen.
Det där med massa knappar i bilen. Många gånger måste man lämna blicken från vägen ändå för att hitta dem.
Exempelvis dimmljus fram och bak.
Sen finns det knappar för funktioner som man sällan använder de får man också leta efter.
Knappar för allt lite här och var.
Olika för olika bilar.
Ingen standariserad plats för funktionerna.
Lättare med en skärm så finns alla knappar där och vill man inte knappa så finns röststyrningen.
Så därför är jag positiv till skärm vs massa damm samlande knappar.
Är knappar på en skärm standardiserade menar du?
Jag har allt som rör belysning på vänster rattspak. Smidigt. Inte det billigaste men smidigt. Behöver inte titta på spaken eftersom jag får kvittens i instrumentklustret.
Håller helt med det första, och det är ju enklare att leta reda på en knapp och höjde på ratten än att leta på en skärm och dess undermenyer, som även BMW har, så då måste den ju vara toppen.
Det där med massa knappar i bilen. Många gånger måste man lämna blicken från vägen ändå för att hitta dem.
Exempelvis dimmljus fram och bak.
Sen finns det knappar för funktioner som man sällan använder de får man också leta efter.
Knappar för allt lite här och var.
Olika för olika bilar.
Ingen standariserad plats för funktionerna.
Lättare med en skärm så finns alla knappar där och vill man inte knappa så finns röststyrningen.
Så därför är jag positiv till skärm vs massa damm samlande knappar.
Är knappar på en skärm standardiserade menar du?
Jag har allt som rör belysning på vänster rattspak. Smidigt. Inte det billigaste men smidigt. Behöver inte titta på spaken eftersom jag får kvittens i instrumentklustret.
Var ser du att jag skrev att knapparna på skärmen är standardiserade?
Men däremot finns alla knappar på skärmen inte utspridda i bilen.
Det där med massa knappar i bilen. Många gånger måste man lämna blicken från vägen ändå för att hitta dem.
Exempelvis dimmljus fram och bak.
Sen finns det knappar för funktioner som man sällan använder de får man också leta efter.
Knappar för allt lite här och var.
Olika för olika bilar.
Ingen standariserad plats för funktionerna.
Lättare med en skärm så finns alla knappar där och vill man inte knappa så finns röststyrningen.
Så därför är jag positiv till skärm vs massa damm samlande knappar.
Är knappar på en skärm standardiserade menar du?
Jag har allt som rör belysning på vänster rattspak. Smidigt. Inte det billigaste men smidigt. Behöver inte titta på spaken eftersom jag får kvittens i instrumentklustret.
Håller helt med det första, och det är ju enklare att leta reda på en knapp och höjde på ratten än att leta på en skärm och dess undermenyer, som även BMW har, så då måste den ju vara toppen.
Vad kör du för bil?
Dieselvolvo från 2018.
Ok. Just det, bra med ett instrumentkluster.
Om man inte är så kort att det ”skymmer sikten”. Som tur är så är jag inte det…;)
Det där med massa knappar i bilen. Många gånger måste man lämna blicken från vägen ändå för att hitta dem.
Exempelvis dimmljus fram och bak.
Sen finns det knappar för funktioner som man sällan använder de får man också leta efter.
Knappar för allt lite här och var.
Olika för olika bilar.
Ingen standariserad plats för funktionerna.
Lättare med en skärm så finns alla knappar där och vill man inte knappa så finns röststyrningen.
Så därför är jag positiv till skärm vs massa damm samlande knappar.
Är knappar på en skärm standardiserade menar du?
Jag har allt som rör belysning på vänster rattspak. Smidigt. Inte det billigaste men smidigt. Behöver inte titta på spaken eftersom jag får kvittens i instrumentklustret.
Var ser du att jag skrev att knapparna på skärmen är standardiserade?
Men däremot finns alla knappar på skärmen inte utspridda i bilen.
Läste det som du tycker det är krångligt med knappar utspridda på ett icke standardiserat sätt mellan olika bilar och att ha alla funktionerna på en lika icke standardiserad skärm blir lättare.
Med den senaste programvaruuppdateringen så kan man ju styra en hel del funktioner från vänstra scrollhjulet på Tesla Model 3 och Y. Det funkar hyfsat och man slipper titta alltför mycket på skärmen för att t.ex ändra temperaturen eller sätta på defrostern. Tycker det är lite yxigt implementerat dock och skulle kunna gjorts bättre.
Låter som en rätt väg att gå men synd att dom ska släppa för tidigt. Eller använder du försläpp/ beta eller vad det kallas? Jag fick en ny funktion med senaste OTA uppdatering på min bil som jag tycker är användbar. Att man kan aktiver stängning och öppning av bagage med handkraft istället för knapp, skönt när den inte lyckas stänga för det hamnat något mellan och lämnas halvöppen.
Nej funktionen fungerar som avsett, men jag tycker man borde fått fler konfigureringsmöjligheter för menyn som kommer upp när man trycker på vänstra scrollhjulet. Man borde kunna välja vilka funktioner som man vill ha i menyn:
Jag vill i stort sett kunna öppna handsfacket, ändra temperaturen och slå på backkameran, de andra alternativen är bara i vägen. Positivt är att man nu också kan ta emot och avsluta samtal med vänstra scrollhjulet. Konstigt att Tesla dröjde så länge med denna funktion som länge funnits på de flesta bilar med multifunktionsratt.
Bara nyfiken men vad ska du in i handskfacket för när du kör? Ta fram pistolen nör du blir stoppad.
Tycker det är smidigare än att gå in i en undermeny på skärmen, eller använda röststyrningen. Eller rättare sagt det kunde vara smidigare ifall Tesla hade implementerat scrollhjulsmenyn bättre.