Finns allt på första nivån? Trodde halva skärmen tog upp av en vad jag anser totolt onödig bild på en bil och har svårt att se att alla 100 funktioner ska få plats på den andra halvan, blir väldigt små ytor att trycka på då.Dexter skrev: ↑26 maj 2023 16:55Var ser du att jag skrev att knapparna på skärmen är standardiserade?Fredrik j skrev: ↑26 maj 2023 16:47Är knappar på en skärm standardiserade menar du?Dexter skrev: ↑26 maj 2023 16:41Det där med massa knappar i bilen. Många gånger måste man lämna blicken från vägen ändå för att hitta dem.
Exempelvis dimmljus fram och bak.
Sen finns det knappar för funktioner som man sällan använder de får man också leta efter.
Knappar för allt lite här och var.
Olika för olika bilar.
Ingen standariserad plats för funktionerna.
Lättare med en skärm så finns alla knappar där och vill man inte knappa så finns röststyrningen.
Så därför är jag positiv till skärm vs massa damm samlande knappar.
Jag har allt som rör belysning på vänster rattspak. Smidigt. Inte det billigaste men smidigt. Behöver inte titta på spaken eftersom jag får kvittens i instrumentklustret.
Men däremot finns alla knappar på skärmen inte utspridda i bilen.
Plaids rasar i värde
Moderator: Redaktion
Re: Plaids rasar i värde
27,8 kWp solceller
Re: Plaids rasar i värde
Verkar som jag också har det fantastiska instrument klustret i min andra bil XC60 2018.Fredrik j skrev: ↑26 maj 2023 16:58Läste det som du tycker det är krångligt med knappar utspridda på ett icke standardiserat sätt mellan olika bilar och att ha alla funktionerna på en lika icke standardiserad skärm blir lättare.Dexter skrev: ↑26 maj 2023 16:55Var ser du att jag skrev att knapparna på skärmen är standardiserade?Fredrik j skrev: ↑26 maj 2023 16:47Är knappar på en skärm standardiserade menar du?Dexter skrev: ↑26 maj 2023 16:41Det där med massa knappar i bilen. Många gånger måste man lämna blicken från vägen ändå för att hitta dem.
Exempelvis dimmljus fram och bak.
Sen finns det knappar för funktioner som man sällan använder de får man också leta efter.
Knappar för allt lite här och var.
Olika för olika bilar.
Ingen standariserad plats för funktionerna.
Lättare med en skärm så finns alla knappar där och vill man inte knappa så finns röststyrningen.
Så därför är jag positiv till skärm vs massa damm samlande knappar.
Jag har allt som rör belysning på vänster rattspak. Smidigt. Inte det billigaste men smidigt. Behöver inte titta på spaken eftersom jag får kvittens i instrumentklustret.
Men däremot finns alla knappar på skärmen inte utspridda i bilen.
Väljer teslas alla dagar i veckan.
Men alla tycker olika och det accepterar jag självklart.
Re: Plaids rasar i värde
Om man kan styra det mesta via röststyrning så kan jag förstå det men inte om man måste in på skärmen. Men som du säger vi är olika och jag tycker det är trevligt med 360 kamera och parkeringssensorer, men det tycker väl du är överflödigt, ungefär lika bra att ha som knappar.Dexter skrev: ↑26 maj 2023 17:04Verkar som jag också har det fantastiska instrument klustret i min andra bil XC60 2018.Fredrik j skrev: ↑26 maj 2023 16:58Läste det som du tycker det är krångligt med knappar utspridda på ett icke standardiserat sätt mellan olika bilar och att ha alla funktionerna på en lika icke standardiserad skärm blir lättare.Dexter skrev: ↑26 maj 2023 16:55Var ser du att jag skrev att knapparna på skärmen är standardiserade?Fredrik j skrev: ↑26 maj 2023 16:47Är knappar på en skärm standardiserade menar du?Dexter skrev: ↑26 maj 2023 16:41Det där med massa knappar i bilen. Många gånger måste man lämna blicken från vägen ändå för att hitta dem.
Exempelvis dimmljus fram och bak.
Sen finns det knappar för funktioner som man sällan använder de får man också leta efter.
Knappar för allt lite här och var.
Olika för olika bilar.
Ingen standariserad plats för funktionerna.
Lättare med en skärm så finns alla knappar där och vill man inte knappa så finns röststyrningen.
Så därför är jag positiv till skärm vs massa damm samlande knappar.
Jag har allt som rör belysning på vänster rattspak. Smidigt. Inte det billigaste men smidigt. Behöver inte titta på spaken eftersom jag får kvittens i instrumentklustret.
Men däremot finns alla knappar på skärmen inte utspridda i bilen.
Väljer teslas alla dagar i veckan.
Men alla tycker olika och det accepterar jag självklart.
27,8 kWp solceller
- LarsaR
- Teslaägare
- Inlägg: 492
- Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
- Ort: Skellefteå
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Re: Plaids rasar i värde
Den enda funktion på skärmen du behöver använda medan du kör är att slå på dimbakljus. Övrigt borde du fixat innan du åkte iväg eller är åtkomligt via röstkommando!Dafro skrev: ↑26 maj 2023 17:01Finns allt på första nivån? Trodde halva skärmen tog upp av en vad jag anser totolt onödig bild på en bil och har svårt att se att alla 100 funktioner ska få plats på den andra halvan, blir väldigt små ytor att trycka på då.Dexter skrev: ↑26 maj 2023 16:55Var ser du att jag skrev att knapparna på skärmen är standardiserade?Fredrik j skrev: ↑26 maj 2023 16:47Är knappar på en skärm standardiserade menar du?Dexter skrev: ↑26 maj 2023 16:41Det där med massa knappar i bilen. Många gånger måste man lämna blicken från vägen ändå för att hitta dem.
Exempelvis dimmljus fram och bak.
Sen finns det knappar för funktioner som man sällan använder de får man också leta efter.
Knappar för allt lite här och var.
Olika för olika bilar.
Ingen standariserad plats för funktionerna.
Lättare med en skärm så finns alla knappar där och vill man inte knappa så finns röststyrningen.
Så därför är jag positiv till skärm vs massa damm samlande knappar.
Jag har allt som rör belysning på vänster rattspak. Smidigt. Inte det billigaste men smidigt. Behöver inte titta på spaken eftersom jag får kvittens i instrumentklustret.
Men däremot finns alla knappar på skärmen inte utspridda i bilen.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Re: Plaids rasar i värde
Kastar mig in i diskussionen här. I princip håller jag med dig, jag har aldrig fattat vad det är folk sitter och pillar med på skärmen hela tiden. Samtidigt är det väldigt många Teslaägare som sågar och kanske rentutav avfärdar andra bilar på grund av dålig mjukvara/user interface. Vad spelar det då för roll, om det enda man använder den till är att sätta på dimbakljuset? Fast du kanske inte är en av dem?LarsaR skrev: ↑26 maj 2023 21:27Den enda funktion på skärmen du behöver använda medan du kör är att slå på dimbakljus. Övrigt borde du fixat innan du åkte iväg eller är åtkomligt via röstkommando!Dafro skrev: ↑26 maj 2023 17:01Finns allt på första nivån? Trodde halva skärmen tog upp av en vad jag anser totolt onödig bild på en bil och har svårt att se att alla 100 funktioner ska få plats på den andra halvan, blir väldigt små ytor att trycka på då.Dexter skrev: ↑26 maj 2023 16:55Var ser du att jag skrev att knapparna på skärmen är standardiserade?Fredrik j skrev: ↑26 maj 2023 16:47Är knappar på en skärm standardiserade menar du?Dexter skrev: ↑26 maj 2023 16:41Det där med massa knappar i bilen. Många gånger måste man lämna blicken från vägen ändå för att hitta dem.
Exempelvis dimmljus fram och bak.
Sen finns det knappar för funktioner som man sällan använder de får man också leta efter.
Knappar för allt lite här och var.
Olika för olika bilar.
Ingen standariserad plats för funktionerna.
Lättare med en skärm så finns alla knappar där och vill man inte knappa så finns röststyrningen.
Så därför är jag positiv till skärm vs massa damm samlande knappar.
Jag har allt som rör belysning på vänster rattspak. Smidigt. Inte det billigaste men smidigt. Behöver inte titta på spaken eftersom jag får kvittens i instrumentklustret.
Men däremot finns alla knappar på skärmen inte utspridda i bilen.
Mina personliga preferens vad det gäller fysiska knappars vara eller icke-vara är att jag vill ha fysiska/touchknappar på ratten där jag enkelt kan styra volym, media, telefon, farthållare, avståndsinställningar, information/displayval, etc. (utöver spakar för blinkers, torkare och ljusinställningar). Man lär sig snabbt var de sitter och behöver inte ta ögonen från vägen. Finns det såna behövs inga fler knappar, förutom att jag gärna ser att det finns vred/sliders/touchknappar för temperaturreglering lättåtkomliga för förare och passagere utan att man behöver gå in i undermenyer på en skärm.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Plaids rasar i värde
Saken är även med knappar måste man trycka flera gånger och se om man kommer i rätt undermeny på dashboarden så det är inte så att man trycker en gång många gånger.
Mjukvara kan alltid förbättras och anpassas! Kanske 5 vanliga favorit funktioner kan ligga som stora knappnar på skärmen! Det är UX/UI.
Och ja det är irriterande mjukvara på nästan alla bilar jag testat. När man kör så vill man kunna scrola på kartan enkelt, hitta music och annat. UI/UX är en eftertanke på alla bilar känns det som. Och deras hårdvara är alldeles för klen att ge en bra upplevelse på skärmen.
Men åter igen om man föredrar många knappar så borde man inte köpa Tesla.....
Mjukvara kan alltid förbättras och anpassas! Kanske 5 vanliga favorit funktioner kan ligga som stora knappnar på skärmen! Det är UX/UI.
Och ja det är irriterande mjukvara på nästan alla bilar jag testat. När man kör så vill man kunna scrola på kartan enkelt, hitta music och annat. UI/UX är en eftertanke på alla bilar känns det som. Och deras hårdvara är alldeles för klen att ge en bra upplevelse på skärmen.
Men åter igen om man föredrar många knappar så borde man inte köpa Tesla.....
-
- Inlägg: 5474
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Plaids rasar i värde
Det kanske var en knapptråd? [ba dum tish]
Den handlar ju om Plaid. Så alltså filt på svenska. Och filtar har ju inte knappar. Så därför tog de bort dem.
Fast det hade nog inte jag gjort. Jag hade nog behållit de allra vanligaste fysiska reglagen. Jag hade garanterat behållit en lättåtkomlig tuta. Och en blinkersspak. Samt helljusblinkfunktionen på blinkersspaken. Apropå UI alltså...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Plaids rasar i värde
Nja, bara en liten avstickare då ordinarie ämne var ganska uttömt, men det blev ju åtminstone ingen ny kärnkraftstråd.
Eller så handlar det om att värdet inte sitter i knapparna.
27,8 kWp solceller
Re: Plaids rasar i värde
Jag väntar på att någon i tråden skriver att Tesla har chocksänkt priset på Plaid med typ 200.000kr, och så skriver ni bara om en massa knappar
Re: Plaids rasar i värde
Jag tycker det funkar utmärkt utan knappar och den yngre generationen kommer aldrig ha med sig något arv… jag vet att jag fick en del kommentarer på handtagen på min MYP av vuxna att det där är konstigt… men min 4 åring öppnar den hur enkel som helst och tycker det är mycket bättre än på en vanlig bil där han inte orkar rycka upp dörren…
Det låter lite som i Nokias Ledningsgrupp, när första Iphone kom köptes den och skickade mes express för att de skulle få titta på den och de äldre herrarna totalsågade den och sa typ : den här kommer aldrig sälja , dåligt batteri m.m. Resten är history kan man väl säga, Nokia gick från 40% av marknaden till att inte finnas…
Det låter lite som i Nokias Ledningsgrupp, när första Iphone kom köptes den och skickade mes express för att de skulle få titta på den och de äldre herrarna totalsågade den och sa typ : den här kommer aldrig sälja , dåligt batteri m.m. Resten är history kan man väl säga, Nokia gick från 40% av marknaden till att inte finnas…
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: Plaids rasar i värde
Hertsh
Som en spekulant på en BMW iX M60 så kan man få 10% i rabatt ( Nypris ca. 1.55 Msek )
Vad kan du få för rabatt hos en Audi ÅF på en maxad Q8 E-Tron - privatkund, utan inbyte, som köper kontant?Jämbördigt utrustade bilar är cirka 1 mkr för Etron, 1,2 mkr för EX90 och 1,5 mkr (drygt) för MX LR. Gällande etron och EX90 är priserna efter sedvanliga rabatter för privatkunder som köper kontant (dvs jag som är i marknaden nu för att byta ut min MX Raven 2019).
Som en spekulant på en BMW iX M60 så kan man få 10% i rabatt ( Nypris ca. 1.55 Msek )
Re: Plaids rasar i värde
Den bilen jag fick offert på landade på netto 1036k efter 10,5% total rabatt.Unia skrev:Hertsh
Vad kan du få för rabatt hos en Audi ÅF på en maxad Q8 E-Tron - privatkund, utan inbyte, som köper kontant?Jämbördigt utrustade bilar är cirka 1 mkr för Etron, 1,2 mkr för EX90 och 1,5 mkr (drygt) för MX LR. Gällande etron och EX90 är priserna efter sedvanliga rabatter för privatkunder som köper kontant (dvs jag som är i marknaden nu för att byta ut min MX Raven 2019).
Som en spekulant på en BMW iX M60 så kan man få 10% i rabatt ( Nypris ca. 1.55 Msek )
MX LR (Raven) 2019
Re: Plaids rasar i värde
Då har du fått väldigt bra rabatt, många ÅF kan lämna över 10% rabatt om man köper bilen på företaget.Den bilen jag fick offert på landade på netto 1036k efter 10,5% total rabatt.
Att förhandla sig till över 10% som privatperson ( privatköp ) är svårt men i dagens marknad har man inget att förlora.
Det är nog inte så ofta i dagens räntemiljö en spekulant kommer in och köper en bil för 1.5 mille direkt.
Re: Plaids rasar i värde
Några av plädarna i lager ser ut att ha svarta bromsok? (om bilderna stämmer?)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5