Plaids rasar i värde

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Plaids rasar i värde

Inlägg av Legato »

Hertsh skrev: 21 maj 2023 08:42
Legato skrev:
DanielR82 skrev: 20 maj 2023 22:50
Hertsh skrev: 20 maj 2023 21:14
Ja överprissatta är de definitivt, såväl S som X. Cirka 400k på nypriset för att kunna konkurrera jämförelsevis med EX90 och Q8 Etron i fallet med MX iaf. Etron är "billig" men bara 5 säten och något mindre (kanske i storlek jmf med Y men den går bort pga total brist på "premiumkänsla").

Jämbördigt utrustade bilar är cirka 1 mkr för Etron, 1,2 mkr för EX90 och 1,5 mkr (drygt) för MX LR. Gällande etron och EX90 är priserna efter sedvanliga rabatter för privatkunder som köper kontant (dvs jag som är i marknaden nu för att byta ut min MX Raven 2019).

Plaid S bör sjunka lite till och även X Plaid. Kul och se var detta slutar.
Kul att man jämför en slö EX90 och Q8 Etron med en 1020hk sport sedan som lämpar sig fint för Trackdays och annat kul än att bara kunna nöta motorväg. Vad får du för annan bil med 1000hk för 1.5mkr?
Amen.

Det är alltid VM i irrelevanta jämförelser när Plaid diskuteras. Antingen bilar med helt andra egenskaper och prestanda, eller bilar som inte finns.

När det gäller X Plaid så är såklart e-tron en helt annan bil. X Plaid är som sagt sjusitsig och har ca 150% mer effekt...

En betydligt mer relevant jämförelse är Mercedes EQS SUV. Den är sjusitsig och blir det till slut AMG-versioner så närmar den sig iaf i prestanda. Prislapp med lite utrustning runt 2,5 mille kanske...

Tycker det är ganska underhållande. Folk envisas med att tro att bara för att de själva struntar i prestanda så ska det gälla för alla.

Att en BMW M5 i alla tider kostat typ 100% mer än en BMW 520 tycks helt okänt.
Skriver samma till dig som till DanielR82. Jag jämförde inte X Plaid med EX90 och etron, det var X LR. Ja, lite off topic men det är inte helt ovanligt här.

Min logik, rätt eller fel, är att LR är överprissatt, och om Tesla vill ha rimligt gap i pris mellan de två är även Plaid överprissatt. Det kan man så klart debattera.
Din kommentar var bara en av väldigt många som dyker upp i alla trådar där Plaid diskuteras. Jämförelsen med XLR och e-tron är dock nästan lika dålig den. Fortfarande sju säten och då pratar vi ca 100% mer effekt istället för 150%...

Ett "rimligt gap mellan de två" hade varit mycket större från precis alla andra tillverkare än just Tesla... Tvärtom så är Tesla helt unika i att ha så små påslag på prestandamodellerna, även om det är högre för S/X än för 3/Y. Annorlunda var det förr...
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Plaids rasar i värde

Inlägg av Hertsh »

Legato skrev:
Hertsh skrev: 21 maj 2023 08:42
Legato skrev:
DanielR82 skrev: 20 maj 2023 22:50
Hertsh skrev: 20 maj 2023 21:14
Ja överprissatta är de definitivt, såväl S som X. Cirka 400k på nypriset för att kunna konkurrera jämförelsevis med EX90 och Q8 Etron i fallet med MX iaf. Etron är "billig" men bara 5 säten och något mindre (kanske i storlek jmf med Y men den går bort pga total brist på "premiumkänsla").

Jämbördigt utrustade bilar är cirka 1 mkr för Etron, 1,2 mkr för EX90 och 1,5 mkr (drygt) för MX LR. Gällande etron och EX90 är priserna efter sedvanliga rabatter för privatkunder som köper kontant (dvs jag som är i marknaden nu för att byta ut min MX Raven 2019).

Plaid S bör sjunka lite till och även X Plaid. Kul och se var detta slutar.
Kul att man jämför en slö EX90 och Q8 Etron med en 1020hk sport sedan som lämpar sig fint för Trackdays och annat kul än att bara kunna nöta motorväg. Vad får du för annan bil med 1000hk för 1.5mkr?
Amen.

Det är alltid VM i irrelevanta jämförelser när Plaid diskuteras. Antingen bilar med helt andra egenskaper och prestanda, eller bilar som inte finns.

När det gäller X Plaid så är såklart e-tron en helt annan bil. X Plaid är som sagt sjusitsig och har ca 150% mer effekt...

En betydligt mer relevant jämförelse är Mercedes EQS SUV. Den är sjusitsig och blir det till slut AMG-versioner så närmar den sig iaf i prestanda. Prislapp med lite utrustning runt 2,5 mille kanske...

Tycker det är ganska underhållande. Folk envisas med att tro att bara för att de själva struntar i prestanda så ska det gälla för alla.

Att en BMW M5 i alla tider kostat typ 100% mer än en BMW 520 tycks helt okänt.
Skriver samma till dig som till DanielR82. Jag jämförde inte X Plaid med EX90 och etron, det var X LR. Ja, lite off topic men det är inte helt ovanligt här.

Min logik, rätt eller fel, är att LR är överprissatt, och om Tesla vill ha rimligt gap i pris mellan de två är även Plaid överprissatt. Det kan man så klart debattera.
Din kommentar var bara en av väldigt många som dyker upp i alla trådar där Plaid diskuteras. Jämförelsen med XLR och e-tron är dock nästan lika dålig den. Fortfarande sju säten och då pratar vi ca 100% mer effekt istället för 150%...

Ett "rimligt gap mellan de två" hade varit mycket större från precis alla andra tillverkare än just Tesla... Tvärtom så är Tesla helt unika i att ha så små påslag på prestandamodellerna, även om det är högre för S/X än för 3/Y.
Jag kan också tycka att de har små påslag men Tesla vill ha volym, annars tar de bort varianter. De är till syvende och sist besatta av standardisering. Därför de tar bort högerstyrda bilar på S & X nu, för låg volym på de olika varianterna.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
DanielR82
Inlägg: 49
Blev medlem: 09 apr 2021 08:44

Re: Plaids rasar i värde

Inlägg av DanielR82 »

Prisskillnaden mellan en standard BMW 5 serie och en BMW M5 är 800tkr. Tycker även prisgapet mellan LR och Plaid bör vara större. Bästa vore om de lägger till keramiska bromsar som standard och sätter prislappen till 1.8mkr på Plaid. Så blir det ungefär samma ”ratio” som hos BMW 8-)
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Plaids rasar i värde

Inlägg av LarsOJ »

Tittar man på prestanda så är ju Plaid S/X sjukt prisvärda bilar. Aldrig har man fått så mycket för så lite.

Däremot så tror jag just priset på prestanda fortfarande trendar ner ett tag till då det är så enkelt och billigt för tillverkarna med elektrisk drivlina. Tills det blir reglerat av myndigheter :?

Skulle själv vilja köpa en svart S Plaid och ställa i en låda (undrar vad som händer med batteriet?). Det känns som slutet av 70-talet med muskelbilarnas epok. Då var man uppe i 500hk innan det roliga tog slut (1970 Chevelle SS 454 LS6). Då var det också enkelt för tillverkarna eftersom man inte behövde bry sig om bränsleförbrukning eller utsläpp.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Plaids rasar i värde

Inlägg av NEO »

LarsOJ skrev: 21 maj 2023 09:24
Tittar man på prestanda så är ju Plaid S/X sjukt prisvärda bilar. Aldrig har man fått så mycket för så lite.

Däremot så tror jag just priset på prestanda fortfarande trendar ner ett tag till då det är så enkelt och billigt för tillverkarna med elektrisk drivlina. Tills det blir reglerat av myndigheter :?

Skulle själv vilja köpa en svart S Plaid och ställa i en låda (undrar vad som händer med batteriet?). Det känns som slutet av 70-talet med muskelbilarnas epok. Då var man uppe i 500hk innan det roliga tog slut. Då var det också enkelt för tillverkarna eftersom man inte behövde bry sig om bränsleförbrukning eller utsläpp.
Händer ingenting så länge du förvarar mellan 15-25 grader och håller batteriet på 50% SOC.

Jag hade en intressant upplevelse, hade snabbladdat till 90%, var på g hem och hade 86% när en superfin vit Mclaren 765LT dök upp bakom.

Han la sig till vänster i en 2-1 väg och man hörde precis vartenda hk som lämnade motorn. När han låg jämte gav jag full wattpedal. Surrealistisk känsla att höra brölet från hans bil men att min låg 2-5m före. Vet inte vad en 765 går för, men tippar 5m? Snopet. Hade kroken på min också 😆
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Plaids rasar i värde

Inlägg av BigEasy »

DanielR82 skrev: 21 maj 2023 08:58
Prisskillnaden mellan en standard BMW 5 serie och en BMW M5 är 800tkr. Tycker även prisgapet mellan LR och Plaid bör vara större. Bästa vore om de lägger till keramiska bromsar som standard och sätter prislappen till 1.8mkr på Plaid. Så blir det ungefär samma ”ratio” som hos BMW 8-)

Det skiljer dock mycket mer i upplevelse mellan en 520d och en M5. Inte bara acceleration utan även motorljud, utseende, utrustning. Jag tycker inte det går att jämföra.

Nya LR är tydligen snabbare 0-200 km/h än Raven Performance.
Senast redigerad av BigEasy, redigerad totalt 1 gånger.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Plaids rasar i värde

Inlägg av LarsOJ »

NEO skrev: 21 maj 2023 09:37
LarsOJ skrev: 21 maj 2023 09:24
Tittar man på prestanda så är ju Plaid S/X sjukt prisvärda bilar. Aldrig har man fått så mycket för så lite.

Däremot så tror jag just priset på prestanda fortfarande trendar ner ett tag till då det är så enkelt och billigt för tillverkarna med elektrisk drivlina. Tills det blir reglerat av myndigheter :?

Skulle själv vilja köpa en svart S Plaid och ställa i en låda (undrar vad som händer med batteriet?). Det känns som slutet av 70-talet med muskelbilarnas epok. Då var man uppe i 500hk innan det roliga tog slut. Då var det också enkelt för tillverkarna eftersom man inte behövde bry sig om bränsleförbrukning eller utsläpp.
Händer ingenting så länge du förvarar mellan 15-25 grader och håller batteriet på 50% SOC.

Jag hade en intressant upplevelse, hade snabbladdat till 90%, var på g hem och hade 86% när en superfin vit Mclaren 765LT dök upp bakom.

Han la sig till vänster i en 2-1 väg och man hörde precis vartenda hk som lämnade motorn. När han låg jämte gav jag full wattpedal. Surrealistisk känsla att höra brölet från hans bil men att min låg 2-5m före. Vet inte vad en 765 går för, men tippar 5m? Snopet. Hade kroken på min också 😆
Jag pratar om 50år 8-)
Användarvisningsbild
DanielR82
Inlägg: 49
Blev medlem: 09 apr 2021 08:44

Re: Plaids rasar i värde

Inlägg av DanielR82 »

BigEasy skrev: 21 maj 2023 09:47
DanielR82 skrev: 21 maj 2023 08:58
Prisskillnaden mellan en standard BMW 5 serie och en BMW M5 är 800tkr. Tycker även prisgapet mellan LR och Plaid bör vara större. Bästa vore om de lägger till keramiska bromsar som standard och sätter prislappen till 1.8mkr på Plaid. Så blir det ungefär samma ”ratio” som hos BMW 8-)

Det skiljer dock mycket mer i upplevelse mellan en 520d och en M5. Inte bara acceleration utan även motorljud, utseende, utrustning. Jag tycker inte det går att jämföra.

Nya LR är tydligen snabbare 0-200 km/h än Raven Performance.
Kanske var en lite för brutal jämförelse, ta en 540 och lägg på M-paket så blir ändå M5:an dubbelt så dyr, 700tkr vs 1.4mkr.

Största skillnaden är väl ändå motor och bromsar även på BMW. På Plaid får man ett helt annat batteri och motorer runt om, så något mervärde borde det ha.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Plaids rasar i värde

Inlägg av BigEasy »

DanielR82 skrev: 21 maj 2023 10:08
BigEasy skrev: 21 maj 2023 09:47
DanielR82 skrev: 21 maj 2023 08:58
Prisskillnaden mellan en standard BMW 5 serie och en BMW M5 är 800tkr. Tycker även prisgapet mellan LR och Plaid bör vara större. Bästa vore om de lägger till keramiska bromsar som standard och sätter prislappen till 1.8mkr på Plaid. Så blir det ungefär samma ”ratio” som hos BMW 8-)

Det skiljer dock mycket mer i upplevelse mellan en 520d och en M5. Inte bara acceleration utan även motorljud, utseende, utrustning. Jag tycker inte det går att jämföra.

Nya LR är tydligen snabbare 0-200 km/h än Raven Performance.
Kanske var en lite för brutal jämförelse, ta en 540 och lägg på M-paket så blir ändå M5:an dubbelt så dyr, 700tkr vs 1.4mkr.

Största skillnaden är väl ändå motor och bromsar även på BMW. På Plaid får man ett helt annat batteri och motorer runt om, så något mervärde borde det ha.

Jag har inte köpt någon M5 och tänker inte göra det heller men jag tror inte det handlar specifikt om prestanda. Det är antagligen det där extroverta draget med bullrigare avgassystem, det lite tuffare utseendet, barndomsdröm, kopplingen till M-divisionen... Känslan av att vara lite speciell när du brummar fram genom stan. Folk hör och ser vad det är för bil. Iaf de som bryr sig.

Någon nämnde en McLaren där man kunde höra varenda hästkraft. Det är ju det visuella intrycket, ljudet, materialen... Just känslan av att ha en speciell bil som är hela grejen. Exakt hur fort det går när man gasar är inte prio ett alla ggr. Det som brukar anges är istället tiden runt ringen. Vad bilen klarar där är viktigare. Men även låg vikt, styrkänsla, viktbalans och såklart ljud är också viktigt. Helst ska den vara lite "farlig" också. Inga "nannies" som Clarkson säger. Ska gå att köra brett.

Typiska användarfall för en sportbilsägare är att åka iväg och köpa glass en fin sommarkväll, åka på bilträffar, ta en sväng på vägar som "slingerbulten", åka på track days...

Plaid är för mig mest bara snabb. Den är hyfsat snabb på bana tack vare sin acceleration men i övrigt så är den för stor och tung.

Rödljusrace är orimligt med sådan prestanda. Plaid gör 0-200 på 6 sekunder. Det blir fort väldigt farligt för både en själv och omgivningen.
Senast redigerad av BigEasy, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 937
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Plaids rasar i värde

Inlägg av Honkan »

För mig är inte prestanda antal HK och 0-100 det är chassi, körbarhet, bromsar, styrning men också sportstolar och ratt på en bil med bra prestanda, vad ska man liksom med 1020 HK till på allmän väg ?
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
teslaponken
Inlägg: 420
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Plaids rasar i värde

Inlägg av teslaponken »

Honkan skrev: 21 maj 2023 11:09
För mig är inte prestanda antal HK och 0-100 det är chassi, körbarhet, bromsar, styrning men också sportstolar och ratt på en bil med bra prestanda, vad ska man liksom med 1020 HK till på allmän väg ?

Jo men kul att accelerera. Inväntar tills befintliga ägare absorberat större delen av värdeminskningen. Sen köper jag en beg Plaid om ett år eller två. :)
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Plaids rasar i värde

Inlägg av Legato »

Honkan skrev: 21 maj 2023 11:09
För mig är inte prestanda antal HK och 0-100 det är chassi, körbarhet, bromsar, styrning men också sportstolar och ratt på en bil med bra prestanda, vad ska man liksom med 1020 HK till på allmän väg ?
Det är roligt precis varenda j-la dag! Men återigen, för de som skiter i prestanda så kommer det aldrig gå att förklara. Dock borde även de kunna förstå att alla andra inte skiter i prestanda, det är tämligen uppenbart.

Jag har haft en M5. Jag har haft ett antal andra prestanda-fossiler. Ingen av dem har varit i närheten av att ge den körglädje i vardagen som man har med en Plaid.

Bankörning däremot, det är en ren nischgrej... Jättekul, men något väldigt få gör med inreggade bilar och dessutom väldigt sällan.

Ganska märkligt val att köra MYP för övrigt om det enda som spelar roll är "chassi, körbarhet, bromsar, styrning men också sportstolar och ratt". Känns som du gjort ett väldigt dålig val utifrån dina egna preferenser.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 937
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Plaids rasar i värde

Inlägg av Honkan »

Köpte MYP ;) som Familje bil har en 2022 BMW M4 som bus bil :D
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3762
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Plaids rasar i värde

Inlägg av AAKEE »

NEO skrev: 21 maj 2023 09:37

Händer ingenting så länge du förvarar mellan 15-25 grader och håller batteriet på 50% SOC.
50% är mycket bättre än 60% eller mer, men ska den stå länge vill man ha riktigt låg SOC (10% eller lägre) och så svalt det går.

Det vore förresten missbruk att köpa en plaid och ställa i en låda ;)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 937
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Plaids rasar i värde

Inlägg av Honkan »

Honkan skrev: 21 maj 2023 11:57
Köpte MYP ;) som Familje bil har en 2022 BMW M4 som bus bil :D

Totalpriset för båda är 1.6 miljoner och tycker det var mer bilar för pengarna än en Plaid :D men köper nog en X Plaid om 2-3 år och byter vår MYP för jag tycker det är en grym daily driver med lite extra punch i.
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
DanielR82
Inlägg: 49
Blev medlem: 09 apr 2021 08:44

Re: Plaids rasar i värde

Inlägg av DanielR82 »

Honkan skrev: 21 maj 2023 12:01
Honkan skrev: 21 maj 2023 11:57
Köpte MYP ;) som Familje bil har en 2022 BMW M4 som bus bil :D

Totalpriset för båda är 1.6 miljoner och tycker det var mer bilar för pengarna än en Plaid :D men köper nog en X Plaid om 2-3 år och byter vår MYP för jag tycker det är en grym daily driver med lite extra punch i.
Stod i valet och kvalet att köpa en Porsche GT3 för 2.2mkr och behålla min MYP. Men när jag såg att skatten kostade 40-50k per år så kändes det inte riktigt ekonomiskt befogat att lägga dessa pengar på en bil som används så pass lite, även om de är sjukt fina, går brutalt bra och står sig bra i värde över tid. Kompromissen blev en S Plaid som kan användas året runt där hela familjen får plats, men även kunna brukas på någon enstaka trackday då och då. I princip gratis att äga och köra så länge man inte har lån på bilen såklart.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Plaids rasar i värde

Inlägg av Fredrik j »

DanielR82 skrev: 21 maj 2023 13:27
Honkan skrev: 21 maj 2023 12:01
Honkan skrev: 21 maj 2023 11:57
Köpte MYP ;) som Familje bil har en 2022 BMW M4 som bus bil :D

Totalpriset för båda är 1.6 miljoner och tycker det var mer bilar för pengarna än en Plaid :D men köper nog en X Plaid om 2-3 år och byter vår MYP för jag tycker det är en grym daily driver med lite extra punch i.
Stod i valet och kvalet att köpa en Porsche GT3 för 2.2mkr och behålla min MYP. Men när jag såg att skatten kostade 40-50k per år så kändes det inte riktigt ekonomiskt befogat att lägga dessa pengar på en bil som används så pass lite, även om de är sjukt fina, går brutalt bra och står sig bra i värde över tid. Kompromissen blev en S Plaid som kan användas året runt där hela familjen får plats, men även kunna brukas på någon enstaka trackday då och då. I princip gratis att äga och köra så länge man inte har lån på bilen såklart.
Helt rätt val. Väljer man mellan en Porsche GT3 och en Tesla Model S så är nog teslan rätt val för dig.
JockeX
Inlägg: 148
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Plaids rasar i värde

Inlägg av JockeX »

DanielR82 skrev: 21 maj 2023 13:27
Honkan skrev: 21 maj 2023 12:01
Honkan skrev: 21 maj 2023 11:57
Köpte MYP ;) som Familje bil har en 2022 BMW M4 som bus bil :D

Totalpriset för båda är 1.6 miljoner och tycker det var mer bilar för pengarna än en Plaid :D men köper nog en X Plaid om 2-3 år och byter vår MYP för jag tycker det är en grym daily driver med lite extra punch i.
Stod i valet och kvalet att köpa en Porsche GT3 för 2.2mkr och behålla min MYP. Men när jag såg att skatten kostade 40-50k per år så kändes det inte riktigt ekonomiskt befogat att lägga dessa pengar på en bil som används så pass lite, även om de är sjukt fina, går brutalt bra och står sig bra i värde över tid. Kompromissen blev en S Plaid som kan användas året runt där hela familjen får plats, men även kunna brukas på någon enstaka trackday då och då. I princip gratis att äga och köra så länge man inte har lån på bilen såklart.
När bilen är avställd betalas ingen skatt och bara avställningsförsäkring. Enkelt att ställa av och på via app.
Användarvisningsbild
DanielR82
Inlägg: 49
Blev medlem: 09 apr 2021 08:44

Re: Plaids rasar i värde

Inlägg av DanielR82 »

JockeX skrev: 21 maj 2023 14:32
När bilen är avställd betalas ingen skatt och bara avställningsförsäkring. Enkelt att ställa av och på via app.
:roll: Vet inte hur de delar upp vägskatten när den blir så pass hög, men säg kvartalsvis så blir det över 10k per kvartal samt att endast överskjutande återbetalas med månadsbryt. Så säg att du ska bruka den en dag en månad så kostar det 3300kr i skatt för den dagen.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Plaids rasar i värde

Inlägg av Fredrik j »

DanielR82 skrev: 21 maj 2023 14:49
JockeX skrev: 21 maj 2023 14:32
När bilen är avställd betalas ingen skatt och bara avställningsförsäkring. Enkelt att ställa av och på via app.
:roll: Vet inte hur de delar upp vägskatten när den blir så pass hög, men säg kvartalsvis så blir det över 10k per kvartal samt att endast överskjutande återbetalas med månadsbryt. Så säg att du ska bruka den en dag en månad så kostar det 3300kr i skatt för den dagen.
Är årsskatten över 4800kr debiteras den per dag förutsatt att bilen varit påställd i minst 14 dagar.
En Porsche GT3 2022 kostar 26200kr/år i malusskatt. Ska du bara köra en dag kostar det således ungefär 1000kr men det blir inte dyrare om du då låter den vara påställd i 14 dagar.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5452
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Plaids rasar i värde

Inlägg av SwedishAdvocate »

LarsOJ skrev: 21 maj 2023 09:24
Tittar man på prestanda så är ju Plaid S/X sjukt prisvärda bilar. Aldrig har man fått så mycket för så lite.

Däremot så tror jag just priset på prestanda fortfarande trendar ner ett tag till då det är så enkelt och billigt för tillverkarna med elektrisk drivlina. Tills det blir reglerat av myndigheter :?

Skulle själv vilja köpa en svart S Plaid och ställa i en låda (undrar vad som händer med batteriet?). Det känns som slutet av 70-talet med muskelbilarnas epok. Då var man uppe i 500hk innan det roliga tog slut. Då var det också enkelt för tillverkarna eftersom man inte behövde bry sig om bränsleförbrukning eller utsläpp. [Min understrykn.]
LarsOJ skrev: 21 maj 2023 09:50
Jag pratar om 50år 8-)
Får man fråga varför... :)

Tycker du den är ett sånt ultimat mästerverk? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Plaids rasar i värde

Inlägg av +46 »

LarsOJ skrev: 21 maj 2023 09:24
Tittar man på prestanda så är ju Plaid S/X sjukt prisvärda bilar. Aldrig har man fått så mycket för så lite.

Däremot så tror jag just priset på prestanda fortfarande trendar ner ett tag till då det är så enkelt och billigt för tillverkarna med elektrisk drivlina. Tills det blir reglerat av myndigheter :?

Skulle själv vilja köpa en svart S Plaid och ställa i en låda (undrar vad som händer med batteriet?). Det känns som slutet av 70-talet med muskelbilarnas epok. Då var man uppe i 500hk innan det roliga tog slut (1970 Chevelle SS 454 LS6). Då var det också enkelt för tillverkarna eftersom man inte behövde bry sig om bränsleförbrukning eller utsläpp.
Grymmast var nog ändå en Corvette från 1967 med L-88 spis. En ren tävlingsmaskin. På pappret uppgavs 430 hp. Fem hp mindre än L-71. Men den verkliga effekten på L-88 var närmare 600 hp. GM ville helt enkelt inte att den skulle hamna i ”fel händer” utan lät istället L-71 framstå som den mest potenta V8:an.
Totalt tillverkades 216 Corvetter med L-88 maskiner under perioden 1967-69 varav 20 stycken till årsmodell 1967.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 937
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Plaids rasar i värde

Inlägg av Honkan »

DanielR82 skrev: 21 maj 2023 13:27
Honkan skrev: 21 maj 2023 12:01
Honkan skrev: 21 maj 2023 11:57
Köpte MYP ;) som Familje bil har en 2022 BMW M4 som bus bil :D

Totalpriset för båda är 1.6 miljoner och tycker det var mer bilar för pengarna än en Plaid :D men köper nog en X Plaid om 2-3 år och byter vår MYP för jag tycker det är en grym daily driver med lite extra punch i.
Stod i valet och kvalet att köpa en Porsche GT3 för 2.2mkr och behålla min MYP. Men när jag såg att skatten kostade 40-50k per år så kändes det inte riktigt ekonomiskt befogat att lägga dessa pengar på en bil som används så pass lite, även om de är sjukt fina, går brutalt bra och står sig bra i värde över tid. Kompromissen blev en S Plaid som kan användas året runt där hela familjen får plats, men även kunna brukas på någon enstaka trackday då och då. I princip gratis att äga och köra så länge man inte har lån på bilen såklart.

Låter som ett smart drag , är ju billig att äga en Plaid i jämförelse med andra sportbilar , kanske den bästa mixen om man har familj, funderar också lite i de banorna men väntar tills de sjunker lite till bara så slår jag till
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Piggelin
Inlägg: 582
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Plaids rasar i värde

Inlägg av Piggelin »

DanielR82 skrev: 21 maj 2023 13:27
Honkan skrev: 21 maj 2023 12:01
Honkan skrev: 21 maj 2023 11:57
Köpte MYP ;) som Familje bil har en 2022 BMW M4 som bus bil :D

Totalpriset för båda är 1.6 miljoner och tycker det var mer bilar för pengarna än en Plaid :D men köper nog en X Plaid om 2-3 år och byter vår MYP för jag tycker det är en grym daily driver med lite extra punch i.
Stod i valet och kvalet att köpa en Porsche GT3 för 2.2mkr och behålla min MYP. Men när jag såg att skatten kostade 40-50k per år så kändes det inte riktigt ekonomiskt befogat att lägga dessa pengar på en bil som används så pass lite, även om de är sjukt fina, går brutalt bra och står sig bra i värde över tid. Kompromissen blev en S Plaid som kan användas året runt där hela familjen får plats, men även kunna brukas på någon enstaka trackday då och då. I princip gratis att äga och köra så länge man inte har lån på bilen såklart.
Gratis att äga? Du måste ju räkna med värderaset i din kalkyl.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Plaids rasar i värde

Inlägg av LarsOJ »

SwedishAdvocate skrev: 21 maj 2023 15:13
LarsOJ skrev: 21 maj 2023 09:24
Tittar man på prestanda så är ju Plaid S/X sjukt prisvärda bilar. Aldrig har man fått så mycket för så lite.

Däremot så tror jag just priset på prestanda fortfarande trendar ner ett tag till då det är så enkelt och billigt för tillverkarna med elektrisk drivlina. Tills det blir reglerat av myndigheter :?

Skulle själv vilja köpa en svart S Plaid och ställa i en låda (undrar vad som händer med batteriet?). Det känns som slutet av 70-talet med muskelbilarnas epok. Då var man uppe i 500hk innan det roliga tog slut. Då var det också enkelt för tillverkarna eftersom man inte behövde bry sig om bränsleförbrukning eller utsläpp. [Min understrykn.]
LarsOJ skrev: 21 maj 2023 09:50
Jag pratar om 50år 8-)
Får man fråga varför... :)

Tycker du den är ett sånt ultimat mästerverk? ;)
Yess men just batteriet kommer nog göra att den aldrig blir en samlarbil.
Skriv svar