Gratis att äga inte köpa
Om jag fått bilen gratis så skiter jag fullständigt i värderaset
Moderator: Redaktion
Otroligt märkligt tänkt. Om den tappar 200kr milen i värde så är den väl inte gratis att äga?
Jag skulle tjäna pengar på att sälja den, men den är ändå gratis att äga om jag inte betalat något för den. Men nu var det inte det som diskuterades, utan att en elbil är mycket billigare i drift än motsvarande fossil bil som antagligen också tappar lika mycket i värde eller i vissa fall ännu mer, om det nu måste vara med i beräkningen.
Nej el fossilbil är mycket billigare att äga. För den kostar halva priset i inköp och tappar därför mycket mindre i värde i kronor räknat. Tankefelet alla Teslaförare gör att de alltid jämför med fossilbilar av samma pris. Och sedan tror de att de gör en bra affär.DanielR82 skrev: ↑21 maj 2023 22:06Jag skulle tjäna pengar på att sälja den, men den är ändå gratis att äga om jag inte betalat något för den. Men nu var det inte det som diskuterades, utan att en elbil är mycket billigare i drift än motsvarande fossil bil som antagligen också tappar lika mycket i värde eller i vissa fall ännu mer, om det nu måste vara med i beräkningen.
Ironin i det hela lyser visst inte igenom. Jag drar mig ur diskussionen nu, men tack för ett skönt tuggPiggelin skrev: ↑22 maj 2023 07:32Nej el fossilbil är mycket billigare att äga. För den kostar halva priset i inköp och tappar därför mycket mindre i värde i kronor räknat. Tankefelet alla Teslaförare gör att de alltid jämför med fossilbilar av samma pris. Och sedan tror de att de gör en bra affär.DanielR82 skrev: ↑21 maj 2023 22:06Jag skulle tjäna pengar på att sälja den, men den är ändå gratis att äga om jag inte betalat något för den. Men nu var det inte det som diskuterades, utan att en elbil är mycket billigare i drift än motsvarande fossil bil som antagligen också tappar lika mycket i värde eller i vissa fall ännu mer, om det nu måste vara med i beräkningen.
För några årtionden sedan (typ 80-talet kanske) så brukade det dyka upp en eller två såna på+46 skrev: ↑21 maj 2023 15:19Grymmast var nog ändå en Corvette från 1967 med L-88 spis. En ren tävlingsmaskin. På pappret uppgavs 430 hp. Fem hp mindre än L-71. Men den verkliga effekten på L-88 var närmare 600 hp. GM ville helt enkelt inte att den skulle hamna i ”fel händer” utan lät istället L-71 framstå som den mest potenta V8:an.LarsOJ skrev: ↑21 maj 2023 09:24Tittar man på prestanda så är ju Plaid S/X sjukt prisvärda bilar. Aldrig har man fått så mycket för så lite.
Däremot så tror jag just priset på prestanda fortfarande trendar ner ett tag till då det är så enkelt och billigt för tillverkarna med elektrisk drivlina. Tills det blir reglerat av myndigheter
Skulle själv vilja köpa en svart S Plaid och ställa i en låda (undrar vad som händer med batteriet?). Det känns som slutet av 70-talet med muskelbilarnas epok. Då var man uppe i 500hk innan det roliga tog slut (1970 Chevelle SS 454 LS6). Då var det också enkelt för tillverkarna eftersom man inte behövde bry sig om bränsleförbrukning eller utsläpp.
Totalt tillverkades 216 Corvetter med L-88 maskiner under perioden 1967-69 varav 20 stycken till årsmodell 1967.
Håller helt med. Dessutom det är inte endast farten. Tänk på hela upplevelsen med skärmen och operativsystemet. BMW, Audi och alla andra är super fattiga. Det är som dag o natt. Sen har de 100 knappar överallt så man blir galen på det. Tesla har tyvärr numera tagit bort också för många knappar så där har de gått för långt åt andra håller med dock har de en mycket renare och enklare lösning kan jag tycka.Legato skrev: ↑21 maj 2023 08:21Amen.DanielR82 skrev: ↑20 maj 2023 22:50Kul att man jämför en slö EX90 och Q8 Etron med en 1020hk sport sedan som lämpar sig fint för Trackdays och annat kul än att bara kunna nöta motorväg. Vad får du för annan bil med 1000hk för 1.5mkr?Hertsh skrev: ↑20 maj 2023 21:14Ja överprissatta är de definitivt, såväl S som X. Cirka 400k på nypriset för att kunna konkurrera jämförelsevis med EX90 och Q8 Etron i fallet med MX iaf. Etron är "billig" men bara 5 säten och något mindre (kanske i storlek jmf med Y men den går bort pga total brist på "premiumkänsla").
Jämbördigt utrustade bilar är cirka 1 mkr för Etron, 1,2 mkr för EX90 och 1,5 mkr (drygt) för MX LR. Gällande etron och EX90 är priserna efter sedvanliga rabatter för privatkunder som köper kontant (dvs jag som är i marknaden nu för att byta ut min MX Raven 2019).
Plaid S bör sjunka lite till och även X Plaid. Kul och se var detta slutar.
Det är alltid VM i irrelevanta jämförelser när Plaid diskuteras. Antingen bilar med helt andra egenskaper och prestanda, eller bilar som inte finns.
När det gäller X Plaid så är såklart e-tron en helt annan bil. X Plaid är som sagt sjusitsig och har ca 150% mer effekt...
En betydligt mer relevant jämförelse är Mercedes EQS SUV. Den är sjusitsig och blir det till slut AMG-versioner så närmar den sig iaf i prestanda. Prislapp med lite utrustning runt 2,5 mille kanske...
Tycker det är ganska underhållande. Folk envisas med att tro att bara för att de själva struntar i prestanda så ska det gälla för alla.
Att en BMW M5 i alla tider kostat typ 100% mer än en BMW 520 tycks helt okänt.
Synd att de är utan USS. Det känns som en dealbreaker att bilarna har sensorer borta som egentligen behövs…
Jag hittar ingen plaid med ratt.
De gjorde ju exakt samma mot slutet av förra kvartalet.
Finns en Plaid med drygt 150,000:- i rabatt.
Gratis FSD utan sensorer, tvek på den.
Vad är det som ör superfattigt med Audi och BMW och vad är det för BMW som du kört som har 100 knappar? Jag har inte så många knappar i min, och tesla för ju in knappar för blinkers.vampyren skrev: ↑23 maj 2023 23:46Håller helt med. Dessutom det är inte endast farten. Tänk på hela upplevelsen med skärmen och operativsystemet. BMW, Audi och alla andra är super fattiga. Det är som dag o natt. Sen har de 100 knappar överallt så man blir galen på det. Tesla har tyvärr numera tagit bort också för många knappar så där har de gått för långt åt andra håller med dock har de en mycket renare och enklare lösning kan jag tycka.Legato skrev: ↑21 maj 2023 08:21Amen.DanielR82 skrev: ↑20 maj 2023 22:50Kul att man jämför en slö EX90 och Q8 Etron med en 1020hk sport sedan som lämpar sig fint för Trackdays och annat kul än att bara kunna nöta motorväg. Vad får du för annan bil med 1000hk för 1.5mkr?Hertsh skrev: ↑20 maj 2023 21:14Ja överprissatta är de definitivt, såväl S som X. Cirka 400k på nypriset för att kunna konkurrera jämförelsevis med EX90 och Q8 Etron i fallet med MX iaf. Etron är "billig" men bara 5 säten och något mindre (kanske i storlek jmf med Y men den går bort pga total brist på "premiumkänsla").
Jämbördigt utrustade bilar är cirka 1 mkr för Etron, 1,2 mkr för EX90 och 1,5 mkr (drygt) för MX LR. Gällande etron och EX90 är priserna efter sedvanliga rabatter för privatkunder som köper kontant (dvs jag som är i marknaden nu för att byta ut min MX Raven 2019).
Plaid S bör sjunka lite till och även X Plaid. Kul och se var detta slutar.
Det är alltid VM i irrelevanta jämförelser när Plaid diskuteras. Antingen bilar med helt andra egenskaper och prestanda, eller bilar som inte finns.
När det gäller X Plaid så är såklart e-tron en helt annan bil. X Plaid är som sagt sjusitsig och har ca 150% mer effekt...
En betydligt mer relevant jämförelse är Mercedes EQS SUV. Den är sjusitsig och blir det till slut AMG-versioner så närmar den sig iaf i prestanda. Prislapp med lite utrustning runt 2,5 mille kanske...
Tycker det är ganska underhållande. Folk envisas med att tro att bara för att de själva struntar i prestanda så ska det gälla för alla.
Att en BMW M5 i alla tider kostat typ 100% mer än en BMW 520 tycks helt okänt.
JAg ska köpa en model S och tycker för min del så räcker hästarna gott o väl
Även en vanlig S är super svårt att slå i pris. Allt annat som är jämförbart i hastighet och utrustning blir minst 50% till 100% dyrare (Tycan 4S som ex)
Undrar också vad det är för bil som har 100 knappar? Räknar man rattknappar med toggle också?Dafro skrev: ↑26 maj 2023 11:08Vad är det som ör superfattigt med Audi och BMW och vad är det för BMW som du kört som har 100 knappar? Jag har inte så många knappar i min, och tesla för ju in knappar för blinkers.vampyren skrev: ↑23 maj 2023 23:46Håller helt med. Dessutom det är inte endast farten. Tänk på hela upplevelsen med skärmen och operativsystemet. BMW, Audi och alla andra är super fattiga. Det är som dag o natt. Sen har de 100 knappar överallt så man blir galen på det. Tesla har tyvärr numera tagit bort också för många knappar så där har de gått för långt åt andra håller med dock har de en mycket renare och enklare lösning kan jag tycka.Legato skrev: ↑21 maj 2023 08:21Amen.DanielR82 skrev: ↑20 maj 2023 22:50Kul att man jämför en slö EX90 och Q8 Etron med en 1020hk sport sedan som lämpar sig fint för Trackdays och annat kul än att bara kunna nöta motorväg. Vad får du för annan bil med 1000hk för 1.5mkr?Hertsh skrev: ↑20 maj 2023 21:14Ja överprissatta är de definitivt, såväl S som X. Cirka 400k på nypriset för att kunna konkurrera jämförelsevis med EX90 och Q8 Etron i fallet med MX iaf. Etron är "billig" men bara 5 säten och något mindre (kanske i storlek jmf med Y men den går bort pga total brist på "premiumkänsla").
Jämbördigt utrustade bilar är cirka 1 mkr för Etron, 1,2 mkr för EX90 och 1,5 mkr (drygt) för MX LR. Gällande etron och EX90 är priserna efter sedvanliga rabatter för privatkunder som köper kontant (dvs jag som är i marknaden nu för att byta ut min MX Raven 2019).
Plaid S bör sjunka lite till och även X Plaid. Kul och se var detta slutar.
Det är alltid VM i irrelevanta jämförelser när Plaid diskuteras. Antingen bilar med helt andra egenskaper och prestanda, eller bilar som inte finns.
När det gäller X Plaid så är såklart e-tron en helt annan bil. X Plaid är som sagt sjusitsig och har ca 150% mer effekt...
En betydligt mer relevant jämförelse är Mercedes EQS SUV. Den är sjusitsig och blir det till slut AMG-versioner så närmar den sig iaf i prestanda. Prislapp med lite utrustning runt 2,5 mille kanske...
Tycker det är ganska underhållande. Folk envisas med att tro att bara för att de själva struntar i prestanda så ska det gälla för alla.
Att en BMW M5 i alla tider kostat typ 100% mer än en BMW 520 tycks helt okänt.
JAg ska köpa en model S och tycker för min del så räcker hästarna gott o väl
Även en vanlig S är super svårt att slå i pris. Allt annat som är jämförbart i hastighet och utrustning blir minst 50% till 100% dyrare (Tycan 4S som ex)
Jag hellre några väl valda knappar än att gå in på en skärm och hitta en undermeny, men vi är olika.
Jag överdrev såklart med 100 knappar men det är sjukt många i jämförelse med tesla!Dafro skrev: ↑26 maj 2023 11:08Vad är det som ör superfattigt med Audi och BMW och vad är det för BMW som du kört som har 100 knappar? Jag har inte så många knappar i min, och tesla för ju in knappar för blinkers.vampyren skrev: ↑23 maj 2023 23:46Håller helt med. Dessutom det är inte endast farten. Tänk på hela upplevelsen med skärmen och operativsystemet. BMW, Audi och alla andra är super fattiga. Det är som dag o natt. Sen har de 100 knappar överallt så man blir galen på det. Tesla har tyvärr numera tagit bort också för många knappar så där har de gått för långt åt andra håller med dock har de en mycket renare och enklare lösning kan jag tycka.Legato skrev: ↑21 maj 2023 08:21Amen.DanielR82 skrev: ↑20 maj 2023 22:50Kul att man jämför en slö EX90 och Q8 Etron med en 1020hk sport sedan som lämpar sig fint för Trackdays och annat kul än att bara kunna nöta motorväg. Vad får du för annan bil med 1000hk för 1.5mkr?Hertsh skrev: ↑20 maj 2023 21:14Ja överprissatta är de definitivt, såväl S som X. Cirka 400k på nypriset för att kunna konkurrera jämförelsevis med EX90 och Q8 Etron i fallet med MX iaf. Etron är "billig" men bara 5 säten och något mindre (kanske i storlek jmf med Y men den går bort pga total brist på "premiumkänsla").
Jämbördigt utrustade bilar är cirka 1 mkr för Etron, 1,2 mkr för EX90 och 1,5 mkr (drygt) för MX LR. Gällande etron och EX90 är priserna efter sedvanliga rabatter för privatkunder som köper kontant (dvs jag som är i marknaden nu för att byta ut min MX Raven 2019).
Plaid S bör sjunka lite till och även X Plaid. Kul och se var detta slutar.
Det är alltid VM i irrelevanta jämförelser när Plaid diskuteras. Antingen bilar med helt andra egenskaper och prestanda, eller bilar som inte finns.
När det gäller X Plaid så är såklart e-tron en helt annan bil. X Plaid är som sagt sjusitsig och har ca 150% mer effekt...
En betydligt mer relevant jämförelse är Mercedes EQS SUV. Den är sjusitsig och blir det till slut AMG-versioner så närmar den sig iaf i prestanda. Prislapp med lite utrustning runt 2,5 mille kanske...
Tycker det är ganska underhållande. Folk envisas med att tro att bara för att de själva struntar i prestanda så ska det gälla för alla.
Att en BMW M5 i alla tider kostat typ 100% mer än en BMW 520 tycks helt okänt.
JAg ska köpa en model S och tycker för min del så räcker hästarna gott o väl
Även en vanlig S är super svårt att slå i pris. Allt annat som är jämförbart i hastighet och utrustning blir minst 50% till 100% dyrare (Tycan 4S som ex)
Jag hellre några väl valda knappar än att gå in på en skärm och hitta en undermeny, men vi är olika.
Tror du det är helt otänkbart att Tesla skulle kunna byta ut Yoken mot en rund ratt kostnadsfritt?... Det tror nog inte jag...