Inställd leverans, pga ändrade betalningsrutiner

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DaNy
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 25 feb 2023 09:12

Re: Inställd leverans, pga ändrade betalningsrutiner

Inlägg av DaNy »

Någon här som har Autoplan/Swedbank som upplevt problem att hämta ut bilen sedan de nya rutinerna kom?
Användarvisningsbild
Lewkis
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 05 maj 2023 13:52

Re: Inställd leverans, pga ändrade betalningsrutiner

Inlägg av Lewkis »

Just nu har nog dem flesta problem.
Fick nyss ett SMS om att min leverans var inställd, skickade då ett argt email till en på Tesla som svarade ganska snabbt att jag inte skulle haft det SMSet då Danske Bank och Tesla har lyckats hitta en överenskommelse.

Banken ska väl ha löst betalningen och säger att det bara är att köra dit. Får väl se om jag kommer där ifrån i en Tesla imorgon eller ej.
Användarvisningsbild
eric03
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 maj 2023 00:03
Ort: Östersund

Re: Inställd leverans, pga ändrade betalningsrutiner

Inlägg av eric03 »

Hämtade ut min bil idag i Umeå utan problem, Autoplan/Swedbank
Användarvisningsbild
DaNy
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 25 feb 2023 09:12

Re: Inställd leverans, pga ändrade betalningsrutiner

Inlägg av DaNy »

eric03 skrev:
Hämtade ut min bil idag i Umeå utan problem, Autoplan/Swedbank
Tack, det låter bra! Bild
(PS. Skickade dig ett PM)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Inställd leverans, pga ändrade betalningsrutiner

Inlägg av Bjelke »

tslaqqq skrev: 29 maj 2023 16:33
Vi har ju distansköpslagen med två veckors ångerrätt men då betalar man ju i förväg innan varan ens skeppats.

:geek:
Applicerbar på privatköpt iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Inställd leverans, pga ändrade betalningsrutiner

Inlägg av Bjelke »

backe skrev: 29 maj 2023 13:59
Lewkis skrev: 29 maj 2023 13:51
ErikHallq skrev: 29 maj 2023 13:48
På något sätt känner jag mig ansvarig för detta problem. Hämtade ut en Model Y i slutet av november förra året och min bank (företagsleasing) och tesla krånglade jättemycket fram och tillbaka i säkert 2 månader innan den betalats. Jag tror att det är betalt nu i allafall till Tesla :lol:
Vinterdäcken jag hämtade på däckfirman betalades inte heller av banken för än i April heller

Dock är allt pappers arbete inte klart ännu, för jag själv har inte betalat en krona i leasingavgift sen jag hämtade ut den. Så vem vet, kanske är min bil (en av flera) som spökat till det i deras system som fått de att reagera på detta sätt :roll:
Blir spännande när dem vill ha in 1 års avgifter på en gång :-D

Oavsett anledningen så verkar det vara bekymmersamt. Ingen bank verkar vilja betala i förväg. Så antingen kommer Tesla ha en massa osålda bilar som dem inte blir av med. Eller också kommer det någon lösning inom kort så att folk får hämta ut sina bilar.

Bör bli ett mer uppmärksammat bekymmer dem kommande veckorna när bilarna inte kan levereras.
Tror aldrig att min arbetsgivare kommer gå med på att betala något i förskott om jag ska vara ärlig vilket låter rimligt. Vore en sak om det vore fri retur men det är det inte så det är en stor risk att betala en vara för 700k kr osett.
Ja som redan påpekats så brukar man ju godkänna leverans FÖRST (och kunna ta emot den) och
sedan förs pengarna över (från leasingbolaget som däremot brukar vilja ha kontantinsatsen först).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Gizmo
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 feb 2019 14:37

Re: Inställd leverans, pga ändrade betalningsrutiner

Inlägg av Gizmo »

Hej

Hur går det med de här......

Jag sitter så himla i skiten känner jag, var för att hämta 25/5 men blev nekan pga ändringen av denna rutin.

Jag har en ny leverans tid bokad på måndag 5/6 men får ingen information från någon.

Verkar inte som någon pratar med någon, har detta löst sig för er alla????

Min bil ligger tydligen i Jyske Finans och jag ringde dem trotts att jag inte har med dem att göra då leasingbolaget sköter all kontakt och dom kände inte till problemet??????

Jag börjar bli sjukt stressad om jag inte kan hämta ut bilen snart, man vill ju inte vara den som ska berätta för familjen att den där semester vi skulle vara 5 veckor med bilen i Europa den blir inte av.

Tacksam för återkoppling hur det går för alla er andra.

Trevlig dag på er
Användarvisningsbild
Cullberg
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 maj 2023 07:34

Re: Inställd leverans, pga ändrade betalningsrutiner

Inlägg av Cullberg »

Pratade med VW-Fleet idag och de skulle ha en lösning under nästa vecka lät det som, Så dom pratar iaf med Tesla.
MY RWD, 19”, Vit/Svart -23, Beställd 15/5, RN-nummer 26/5, VIN 24/6, Est. Lev. 9-23/8 i GBG.
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Inställd leverans, pga ändrade betalningsrutiner

Inlägg av max001 »

Gizmo skrev: 01 jun 2023 15:53
Hej

Hur går det med de här......

Jag sitter så himla i skiten känner jag, var för att hämta 25/5 men blev nekan pga ändringen av denna rutin.

Jag har en ny leverans tid bokad på måndag 5/6 men får ingen information från någon.

Verkar inte som någon pratar med någon, har detta löst sig för er alla????

Min bil ligger tydligen i Jyske Finans och jag ringde dem trotts att jag inte har med dem att göra då leasingbolaget sköter all kontakt och dom kände inte till problemet??????

Jag börjar bli sjukt stressad om jag inte kan hämta ut bilen snart, man vill ju inte vara den som ska berätta för familjen att den där semester vi skulle vara 5 veckor med bilen i Europa den blir inte av.

Tacksam för återkoppling hur det går för alla er andra.

Trevlig dag på er
Det är väl egentligen bara lämna över det till leasingsbolaget. Sen om bilen inte dyker upp före semestern, så är det kanske att bara bita i det sura äpplet och hyra en bil istället. Trist, och allt är ju Teslas fel, men det är ju egentligen inte så mycket vi som konsumenter kan göra i nuläget.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
fravik
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 maj 2023 11:21

Re: Inställd leverans, pga ändrade betalningsrutiner

Inlägg av fravik »

Lyckades byta till Sixtleasing/Swedbank från Bilreda/SEB och fick min bil igår. Sjukt nöjd :)
Användarvisningsbild
lukin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 apr 2023 13:54

Re: Inställd leverans, pga ändrade betalningsrutiner

Inlägg av lukin »

Vår VD har pratat med Handelsbanken Finans idag. Enligt dem så är inte Tesla intresserade av att ha nån kommunikation om den uppkomna situationen, trots att det är en hel del bilar som sitter i kläm.

De får inga fakturor från Tesla, så de har ingenting stt betala emot, trots att Tesla vill ha betalt innan leverans.

Fortsättning lör följa….
Model Y RWD 2023
Skoda Enyaq 80X 2023
VW ID.3 1st Edition 2021
Användarvisningsbild
eksnil
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 maj 2023 17:16
Ort: Göteborg

Re: Inställd leverans, pga ändrade betalningsrutiner

Inlägg av eksnil »

Pratade precis med försäljare på Tesla i Göteborg. Han beskrev att min beställning, eftersom jag har finansiering via annan part, är helt blockerad i väntan på att Tesla och tredjepartsfinansbolagen skall komma överens. Jag har inte längre något uppskattat leveransdatum. Om jag byter till Teslas avtalade finansbolag släpps ordern direkt, enligt säljaren. Så OTROLIGT dåligt hanterat...
MYP -23
Användarvisningsbild
lukin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 apr 2023 13:54

Re: Inställd leverans, pga ändrade betalningsrutiner

Inlägg av lukin »

eksnil skrev: 07 jun 2023 13:35
Pratade precis med försäljare på Tesla i Göteborg. Han beskrev att min beställning, eftersom jag har finansiering via annan part, är helt blockerad i väntan på att Tesla och tredjepartsfinansbolagen skall komma överens. Jag har inte längre något uppskattat leveransdatum. Om jag byter till Teslas avtalade finansbolag släpps ordern direkt, enligt säljaren. Så OTROLIGT dåligt hanterat...
Konstigt nog verkar de inte ha blockerat min. Har fått både slutfaktura och fått ett närmare EDD sen de skickade SMS om att ordern måste vara betald senast idag.

Handelsbanken Finans hävdar att de varken kan eller vill betala innan bilen levereras. Tänker att det löser sig när det blir tillräckligt nära kvartalsslut.
Model Y RWD 2023
Skoda Enyaq 80X 2023
VW ID.3 1st Edition 2021
Användarvisningsbild
lukin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 apr 2023 13:54

Re: Inställd leverans, pga ändrade betalningsrutiner

Inlägg av lukin »

Min slutfaktura blev precis krediterad, och VIN-numret försvann. Den gick till någon annan antagligen...
Model Y RWD 2023
Skoda Enyaq 80X 2023
VW ID.3 1st Edition 2021
Användarvisningsbild
eksnil
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 maj 2023 17:16
Ort: Göteborg

Re: Inställd leverans, pga ändrade betalningsrutiner

Inlägg av eksnil »

Efter att jag kontaktade mitt finansbolag, har de kontaktat Tesla och fick då lova att betala just min bil i förväg för att de skulle släppa spärren. Vips fick jag EDD tillbaka OCH även VIN för första gången. Kanske att det blir leverans innan semstern ändå :-)
MYP -23
Användarvisningsbild
lukin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 apr 2023 13:54

Re: Inställd leverans, pga ändrade betalningsrutiner

Inlägg av lukin »

Model Y RWD 2023
Skoda Enyaq 80X 2023
VW ID.3 1st Edition 2021
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Inställd leverans, pga ändrade betalningsrutiner

Inlägg av Franz »

Det kanske är lite tidigt för att dra slutsatser åt något håll men jag tog fram ett litet diagram över andelen Tesla-bilar som registrerats som leasingbilar, uppdelat per vecka, i år. Under veckorna i diagrammet har det sålts 8 333 Teslor varav 4 562 leasats. D.v.s. 54,7%. Lite svårt att se i digrammet men vecka 22, d.v.s. förra var det precis 54,7% leasing. Vecka 1 och 2 är det väldigt få bilar levererade så man kan ju ta den första puckeln med en nypa salt. Tolkar jag det hela rätt så var det alltså i vecka 21 som förändringarna skedde.
leasing_2023.png
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
lukin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 apr 2023 13:54

Re: Inställd leverans, pga ändrade betalningsrutiner

Inlägg av lukin »

Fick SMS från Tesla nu: "Din valda finansiär arbetar inte med Teslas betalningsvillkor.....".

Min order kommer annuleras imorgon om jag inte söker alternativ finansiering.

Skiter i detta nu och gör ett nytt försök i höst och ser om Handelsbanken då har några ambitioner att vara kvar i bilfinansieringsbusinessen. Att byta finansiär är tyvärr inte möjligt (iaf inte nu).
Model Y RWD 2023
Skoda Enyaq 80X 2023
VW ID.3 1st Edition 2021
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Inställd leverans, pga ändrade betalningsrutiner

Inlägg av Honkan »

Beställt precis via Unifleet , någon som fått någon bil via dem ? Är en förmånsbil
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Lewkis
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 05 maj 2023 13:52

Re: Inställd leverans, pga ändrade betalningsrutiner

Inlägg av Lewkis »

Honkan skrev: 19 jun 2023 10:58
Beställt precis via Unifleet , någon som fått någon bil via dem ? Är en förmånsbil
Japp!
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Inställd leverans, pga ändrade betalningsrutiner

Inlägg av tslaqqq »

Nu har jag råkat på samma sak men med Santander som leasingpart, summan är inte heller riktigt i paritet med den valda särskilda leasingavgiften jag uppgav på Santander när man sökte godkännande osv, den var på 80k så med moms borde den landa på 100k, men tesla vill "bara" ha betalt för 97k

Någon som varit med om den här soppan hur det egentligen fungerar osv?
Nafets
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 feb 2023 10:42
Referralkod: ts.la/stefan86899

Re: Inställd leverans, pga ändrade betalningsrutiner

Inlägg av Nafets »

tslaqqq skrev: 07 sep 2023 09:32
Nu har jag råkat på samma sak men med Santander som leasingpart, summan är inte heller riktigt i paritet med den valda särskilda leasingavgiften jag uppgav på Santander när man sökte godkännande osv, den var på 80k så med moms borde den landa på 100k, men tesla vill "bara" ha betalt för 97k

Någon som varit med om den här soppan hur det egentligen fungerar osv?
Tesla räknar av bokningsavgiften på 2500 på den första betalningen innan man får bilen.
Tesla MYLR Vit/Svart - Lev 31 maj 2023
Bogge79
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 sep 2023 21:16

Re: Inställd leverans, pga ändrade betalningsrutiner

Inlägg av Bogge79 »

Någon som har hört något nytt? Skulle beställa en ny Model 3 men fick nekat pga. vi har avtal med Bilreda/SEB leasing. Otroligt frustrerande, så får köra vidare med min V90 så länge tills det förhoppningsvis har löst sig.
Användarvisningsbild
gnutten
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 okt 2019 17:28

Re: Inställd leverans, pga ändrade betalningsrutiner

Inlägg av gnutten »

Jag sitter i samma sits eftersom min arbetsgivare har finansieringen genom SEB. Kan inte beställa ny Tesla. Suger ju...
SonOfACarpet
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 okt 2023 18:21

Re: Inställd leverans, pga ändrade betalningsrutiner

Inlägg av SonOfACarpet »

Bogge79 skrev: 11 sep 2023 21:25
Någon som har hört något nytt? Skulle beställa en ny Model 3 men fick nekat pga. vi har avtal med Bilreda/SEB leasing. Otroligt frustrerande, så får köra vidare med min V90 så länge tills det förhoppningsvis har löst sig.
Jag sitter också i samma sits med Bilreda/SEB. Någon som har någon mer information där?
Och strejken hjälper ju inte direkt till heller i förhandlingarna mellan bank och Tesla... :)
Skriv svar