https://www.electrive.com/2023/05/25/a- ... employees/Volkswagen employees can now, finally, order electric cars as company cars again. The company has insisted employees wait two years before they can get electric vehicles from their own company as company cars.
Back in 2021, the group informed its approximately 18,000 executives that electric and hybrid models would “probably not be orderable” as company cars until the end of 2022 due to the electric boom and the chip shortage.
VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Moderator: Redaktion
VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Ytterligare ett tydligt tecken på att efterfrågan försvunnit.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
De kanske borde börja med att sänka priserna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Ja det är ju lite uppånervända världen nu när en tråkig och plastig ID4 med 200hk är dyrare än en Model Y med 3-400hk.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Allt i livet räknas inte i hästkrafter.
Och diskussioner om dessa två modeller har det funnits i spaltmeter och delar lägret i två delar.
Och båda bilarna har punkter där de är typ helt överlägsna den andra.
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 495
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Vad har ID.4 som är överlägset MY?R_Edvinsson skrev: ↑25 maj 2023 17:55Allt i livet räknas inte i hästkrafter.
Och diskussioner om dessa två modeller har det funnits i spaltmeter och delar lägret i två delar.
Och båda bilarna har punkter där de är typ helt överlägsna den andra.
Kan komma på följande som skulle kunna klassas som bättre: USS, Radar, HUD och matrix ljus.
Har varken HUD eller Matrix på min men saknar inte radar eller uss heller när jag kör våran MY.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7552
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Torkarautomatik som fungerar och som inte är påtvingad vid användande av farthållare...Collin87 skrev: ↑25 maj 2023 19:04Vad har ID.4 som är överlägset MY?R_Edvinsson skrev: ↑25 maj 2023 17:55Allt i livet räknas inte i hästkrafter.
Och diskussioner om dessa två modeller har det funnits i spaltmeter och delar lägret i två delar.
Och båda bilarna har punkter där de är typ helt överlägsna den andra.
Kan komma på följande som skulle kunna klassas som bättre: USS, Radar, HUD och matrix ljus.
Har varken HUD eller Matrix på min men saknar inte radar eller uss heller när jag kör våran MY.
Just nu är min bil prickig av sav, inklusive vindrutan. Det gör att jag inte kan använda farthållaren. Teslaunikt!
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 495
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Håller marginalerna för en sänkning tro?
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 495
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Jag har hittills inte haft något bekymmer med detta, men kan hålla med om att det givetvis hade vart bättre med en riktig regnsensor.mikebike skrev: ↑25 maj 2023 19:08Torkarautomatik som fungerar och som inte är påtvingad vid användande av farthållare...Collin87 skrev: ↑25 maj 2023 19:04Vad har ID.4 som är överlägset MY?R_Edvinsson skrev: ↑25 maj 2023 17:55Allt i livet räknas inte i hästkrafter.
Och diskussioner om dessa två modeller har det funnits i spaltmeter och delar lägret i två delar.
Och båda bilarna har punkter där de är typ helt överlägsna den andra.
Kan komma på följande som skulle kunna klassas som bättre: USS, Radar, HUD och matrix ljus.
Har varken HUD eller Matrix på min men saknar inte radar eller uss heller när jag kör våran MY.
Just nu är min bil prickig av sav, inklusive vindrutan. Det gör att jag inte kan använda farthållaren. Teslaunikt!
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7552
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Regnsensor OCH radar.Collin87 skrev: ↑25 maj 2023 19:15Jag har hittills inte haft något bekymmer med detta, men kan hålla med om att det givetvis hade vart bättre med en riktig regnsensor.mikebike skrev: ↑25 maj 2023 19:08Torkarautomatik som fungerar och som inte är påtvingad vid användande av farthållare...Collin87 skrev: ↑25 maj 2023 19:04Vad har ID.4 som är överlägset MY?R_Edvinsson skrev: ↑25 maj 2023 17:55Allt i livet räknas inte i hästkrafter.
Och diskussioner om dessa två modeller har det funnits i spaltmeter och delar lägret i två delar.
Och båda bilarna har punkter där de är typ helt överlägsna den andra.
Kan komma på följande som skulle kunna klassas som bättre: USS, Radar, HUD och matrix ljus.
Har varken HUD eller Matrix på min men saknar inte radar eller uss heller när jag kör våran MY.
Just nu är min bil prickig av sav, inklusive vindrutan. Det gör att jag inte kan använda farthållaren. Teslaunikt!
Hos Tesla samverkar två dåliga system till en ännu sämre upplevelse. 1 + 1 = 4.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Ni diskuterar subjektiva värden. Bilar är så olika att det med all säkerhet rullar runt ID4 med ägare som inte vill ha en Tesla Model Y även om den är billigare.
Märklig utgångspunkt att alla egentligen vill ha en model Y.
Märklig utgångspunkt att alla egentligen vill ha en model Y.
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 495
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Givetvis har alla olika smak och krav.
Och självklart vill inte alla ha Model Y.
Men finns många som behöver välja bil efter sin plånbok, då blir oavsett tycke å smak en Model Y mest prisvärd av dom 2 och dessutom jämfört med dom flesta övriga konkurrenter också för den delen.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
En fungerande och väletablerad serviceorganisation samt ett heltäckande verkstadsnät. Tillgång till reservdelar, osv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 495
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Låter ju bra, om det ändå alltid var så väl.
Kan dra ett exempel som utspela sig nyligen.
VW skickar ut info om nu ska man kunna boka service för uppdatering till SW3.2 om man fortfarande har SW 2.4. Senare kan vi som har 3.0 göra detsamma.
Min chef har 2.4 fortfarande, han försökte få detta gjort när ändå bilen skulle in för bakbromsbyte. ( trumbromsarna nyper efter en stunds parkering)
Då fick han beskedet att dom inte kan göra det före hösten då deras enda ID certifierade anställda är sjukskriven. Dom har alltså på denna verkstad 1 endaste som kan utföra dessa jobb.
Till råga på det så ringer dom när bilen vart inne nästan hela dagen och säger att dom inte har delar till bromsarna (som dom från början plockade in bilen för)
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Tror det är mycket få som kör tesla model y mot sin vilja bara för att den är lite billigare.Collin87 skrev: ↑25 maj 2023 20:07Givetvis har alla olika smak och krav.
Och självklart vill inte alla ha Model Y.
Men finns många som behöver välja bil efter sin plånbok, då blir oavsett tycke å smak en Model Y mest prisvärd av dom 2 och dessutom jämfört med dom flesta övriga konkurrenter också för den delen.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Väldigt subjektivt vilken som är mest prisvärd. En MY RWD startar på 560 tkr idag, en ID4 Executive edition med metallic, dragkrok och assistans plus kostar 594 tkr. Extremt lika bilar och väldigt subjektivt vilken som är bäst, båda får nog anses vara lika prisvärda. Dessutom levereras båda ungefär lika snabbt.Collin87 skrev: ↑25 maj 2023 20:07Givetvis har alla olika smak och krav.
Och självklart vill inte alla ha Model Y.
Men finns många som behöver välja bil efter sin plånbok, då blir oavsett tycke å smak en Model Y mest prisvärd av dom 2 och dessutom jämfört med dom flesta övriga konkurrenter också för den delen.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7552
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Det är nog en av orsakerna till att folk köper XC40 också...
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Lek med tanken att det var BMW som plötsligt var billigare än VW. Hur många skulle då välja VW? Inte många.toppo skrev: ↑25 maj 2023 20:39Väldigt subjektivt vilken som är mest prisvärd. En MY RWD startar på 560 tkr idag, en ID4 Executive edition med metallic, dragkrok och assistans plus kostar 594 tkr. Extremt lika bilar och väldigt subjektivt vilken som är bäst, båda får nog anses vara lika prisvärda. Dessutom levereras båda ungefär lika snabbt.Collin87 skrev: ↑25 maj 2023 20:07Givetvis har alla olika smak och krav.
Och självklart vill inte alla ha Model Y.
Men finns många som behöver välja bil efter sin plånbok, då blir oavsett tycke å smak en Model Y mest prisvärd av dom 2 och dessutom jämfört med dom flesta övriga konkurrenter också för den delen.
Så är det nu med Tesla. Enormt mkt mer premium interiör i Y än ID4(som jag ägt), och körglädje/prestanda hos Tesla(som jag också ägt) är likt BMW. VW är sjukt tråkiga i jämförelse.
Det är inte för inte som andrahandsvärdet för ID4 sjunkit som en sten(well, man kan också se det som att den sjunkit lika mkt som Plaid - vilket vissa hävdar är noll mtp inköpspris )
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Ja, precis. Plånbok.Collin87 skrev: ↑25 maj 2023 20:07Givetvis har alla olika smak och krav.
Och självklart vill inte alla ha Model Y.
Men finns många som behöver välja bil efter sin plånbok, då blir oavsett tycke å smak en Model Y mest prisvärd av dom 2 och dessutom jämfört med dom flesta övriga konkurrenter också för den delen.
När jag köpte min ID.4 så kostade den 57k€ och när Model Y gick att beställa gick den på 70k€ med en annan färg än vit.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Tänkte hugga på dig taliz att du förtalade BMW, men som tur var läste jag två gånger, håller med om att id4 har tråkig interiör och den jämförde du ju inte mellan BMW och Tesla och prestanda har dom absolut, körglädje beror väl på vad man väljer att lägga in i det hela och det kan jag inte uttala mig om då jag inte kört så mycke. kan även tänka mig att id4 inte är mycket tystare invändigt heller för det går ju inte sitta bak i den och vara med i en konversation med dom i framsätet.taliz skrev: ↑26 maj 2023 01:26Lek med tanken att det var BMW som plötsligt var billigare än VW. Hur många skulle då välja VW? Inte många.toppo skrev: ↑25 maj 2023 20:39Väldigt subjektivt vilken som är mest prisvärd. En MY RWD startar på 560 tkr idag, en ID4 Executive edition med metallic, dragkrok och assistans plus kostar 594 tkr. Extremt lika bilar och väldigt subjektivt vilken som är bäst, båda får nog anses vara lika prisvärda. Dessutom levereras båda ungefär lika snabbt.Collin87 skrev: ↑25 maj 2023 20:07Givetvis har alla olika smak och krav.
Och självklart vill inte alla ha Model Y.
Men finns många som behöver välja bil efter sin plånbok, då blir oavsett tycke å smak en Model Y mest prisvärd av dom 2 och dessutom jämfört med dom flesta övriga konkurrenter också för den delen.
Så är det nu med Tesla. Enormt mkt mer premium interiör i Y än ID4(som jag ägt), och körglädje/prestanda hos Tesla(som jag också ägt) är likt BMW. VW är sjukt tråkiga i jämförelse.
Det är inte för inte som andrahandsvärdet för ID4 sjunkit som en sten(well, man kan också se det som att den sjunkit lika mkt som Plaid - vilket vissa hävdar är noll mtp inköpspris )
27,8 kWp solceller
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Hade jag varit tvungen att välja mellan ID4 och Model Y hade jag valt ID4 alla dagar i veckan. Avsaknaden av radar och parkeringssensorer i Model Y gör den totalt ointressant. Jag hade faktiskt hellre tagit en laddhybrid, men att köpa en bil utan de mest basala säkerhets- och assistansfunktionerna (som fungerar) skulle inte falla mig in. För 10 år sedan var det okej, men inte idag. Jag betalar gärna lite extra för att få alla dessa saker. Att ID4 är slöare är däremot helt irrelevant för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 495
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Jo visst, klart det är subjektivt.toppo skrev: ↑25 maj 2023 20:39Väldigt subjektivt vilken som är mest prisvärd. En MY RWD startar på 560 tkr idag, en ID4 Executive edition med metallic, dragkrok och assistans plus kostar 594 tkr. Extremt lika bilar och väldigt subjektivt vilken som är bäst, båda får nog anses vara lika prisvärda. Dessutom levereras båda ungefär lika snabbt.Collin87 skrev: ↑25 maj 2023 20:07Givetvis har alla olika smak och krav.
Och självklart vill inte alla ha Model Y.
Men finns många som behöver välja bil efter sin plånbok, då blir oavsett tycke å smak en Model Y mest prisvärd av dom 2 och dessutom jämfört med dom flesta övriga konkurrenter också för den delen.
Min ID.4 var prisvärd till 515k som den kostade då, samma utrustade bil går idag på 630k.
Därav är en executive edition inte prisvärd enligt mig, men det är vad jag tycker och skulle aldrig påstå att alla måste tycka så.
Men körglädjen i MY, den större ytan, 600kg mer i dragvikt, batterivärmning och en app som kan göra det man behöver och ett infotainment som reagerar direkt när man trycker är några saker som för mig tilltalar mer och skulle därav välja MY över ID.4 utan tvekan.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 495
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Det stämmer, ID.4 är inte speciellt tyst. Framförallt inte bak.Dafro skrev: ↑26 maj 2023 04:59Tänkte hugga på dig taliz att du förtalade BMW, men som tur var läste jag två gånger, håller med om att id4 har tråkig interiör och den jämförde du ju inte mellan BMW och Tesla och prestanda har dom absolut, körglädje beror väl på vad man väljer att lägga in i det hela och det kan jag inte uttala mig om då jag inte kört så mycke. kan även tänka mig att id4 inte är mycket tystare invändigt heller för det går ju inte sitta bak i den och vara med i en konversation med dom i framsätet.taliz skrev: ↑26 maj 2023 01:26Lek med tanken att det var BMW som plötsligt var billigare än VW. Hur många skulle då välja VW? Inte många.toppo skrev: ↑25 maj 2023 20:39Väldigt subjektivt vilken som är mest prisvärd. En MY RWD startar på 560 tkr idag, en ID4 Executive edition med metallic, dragkrok och assistans plus kostar 594 tkr. Extremt lika bilar och väldigt subjektivt vilken som är bäst, båda får nog anses vara lika prisvärda. Dessutom levereras båda ungefär lika snabbt.Collin87 skrev: ↑25 maj 2023 20:07Givetvis har alla olika smak och krav.
Och självklart vill inte alla ha Model Y.
Men finns många som behöver välja bil efter sin plånbok, då blir oavsett tycke å smak en Model Y mest prisvärd av dom 2 och dessutom jämfört med dom flesta övriga konkurrenter också för den delen.
Så är det nu med Tesla. Enormt mkt mer premium interiör i Y än ID4(som jag ägt), och körglädje/prestanda hos Tesla(som jag också ägt) är likt BMW. VW är sjukt tråkiga i jämförelse.
Det är inte för inte som andrahandsvärdet för ID4 sjunkit som en sten(well, man kan också se det som att den sjunkit lika mkt som Plaid - vilket vissa hävdar är noll mtp inköpspris )
Hjälper något om man har hatthyllan i.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Jag personligen hade valt Model Y före ID.4 men för den stora massan har ord som "prestanda" och "körglädje" nästan negativa konnotationer. De läser "dålig komfort", "dyra däck", "hög försäkringkostnad" osv osv. De vill ha en mellanmjölksbil att ta sig från A till B på ett säkert och bekvämt sätt.
Det finns en anledning till att bilar som historiskt legat högt på bästsäljarlistan heter saker som VW Passat, VW Golf, Volvo V60 osv...
Det finns en anledning till att bilar som historiskt legat högt på bästsäljarlistan heter saker som VW Passat, VW Golf, Volvo V60 osv...
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 495
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Jo så är det ju.BigEasy skrev: ↑26 maj 2023 08:50Jag personligen hade valt Model Y före ID.4 men för den stora massan har ord som "prestanda" och "körglädje" nästan negativa konnotationer. De läser "dålig komfort", "dyra däck", "hög försäkringkostnad" osv osv. De vill ha en mellanmjölksbil att ta sig från A till B på ett säkert och bekvämt sätt.
Det finns en anledning till att bilar som historiskt legat högt på bästsäljarlistan heter saker som VW Passat, VW Golf, Volvo V60 osv...
Men även detta med försäkring är ju väldigt individuellt verkar det som.
ID.4 kostar mer än MY för mig i försäkring.
Efter 3 år då jag behöver helförsäkring blir nog MY dyrare men då marginellt när jag kollar.
Däck är inte billigt till en ID.4 heller (staggered).
Många som fått byta efter en säsong, inklusive mig själv.
Och då skall tilläggas att jag 90 % av tiden kör farthållare på utsatt hastighetsgräns.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Nej, det har ingenting med kostnaden att göra. Det är helt enkelt inte viktigt med prestanda. Ingenting som är intressant eller som ger mig ett mervärde i en vardagsbil. Jag vet inte ens hur många hästkrafter min Ioniq 5 har, jag bryr mig inte. Den blir snabbare när jag trycker på gasen, det duger. Det är inte bankörning jag har skaffat den för.BigEasy skrev: ↑26 maj 2023 08:50Jag personligen hade valt Model Y före ID.4 men för den stora massan har ord som "prestanda" och "körglädje" nästan negativa konnotationer. De läser "dålig komfort", "dyra däck", "hög försäkringkostnad" osv osv. De vill ha en mellanmjölksbil att ta sig från A till B på ett säkert och bekvämt sätt.
Tycker man att körglädje är jätteviktigt ska man kanske skaffa en sportbil eller så istället, inte en fet el-SUV på 2,5 ton.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14