Jag personligen hade valt Model Y före ID.4 men för den stora massan har ord som "prestanda" och "körglädje" nästan negativa konnotationer. De läser "dålig komfort", "dyra däck", "hög försäkringkostnad" osv osv. De vill ha en mellanmjölksbil att ta sig från A till B på ett säkert och bekvämt sätt.
Det finns en anledning till att bilar som historiskt legat högt på bästsäljarlistan heter saker som VW Passat, VW Golf, Volvo V60 osv...
Med den logiken borde ju ID4 fortsätta ligga i topp. Det gör den inte, nu är istället Y Sveriges mest sålda bil.
Tycke och smak är inte konstant utan varierar, särskilt vid generationsskiften.
De som idag köper Model Y är de som är uppväxta i Passat och V70. De vill ha något nytt.
Jag personligen hade valt Model Y före ID.4 men för den stora massan har ord som "prestanda" och "körglädje" nästan negativa konnotationer. De läser "dålig komfort", "dyra däck", "hög försäkringkostnad" osv osv. De vill ha en mellanmjölksbil att ta sig från A till B på ett säkert och bekvämt sätt.
Det finns en anledning till att bilar som historiskt legat högt på bästsäljarlistan heter saker som VW Passat, VW Golf, Volvo V60 osv...
Med den logiken borde ju ID4 fortsätta ligga i topp. Det gör den inte, nu är istället Y Sveriges mest sålda bil.
För att MY ska vara Sveriges mest sålda bil måste man dock räkna C40/XC40 som olika modeller, annars kommer C40/Xc40 först
Ja det är ju lite uppånervända världen nu när en tråkig och plastig ID4 med 200hk är dyrare än en Model Y med 3-400hk.
Allt i livet räknas inte i hästkrafter.
Och diskussioner om dessa två modeller har det funnits i spaltmeter och delar lägret i två delar.
Och båda bilarna har punkter där de är typ helt överlägsna den andra.
Vad har ID.4 som är överlägset MY?
Kan komma på följande som skulle kunna klassas som bättre: USS, Radar, HUD och matrix ljus.
Har varken HUD eller Matrix på min men saknar inte radar eller uss heller när jag kör våran MY.
- USS
- Radar
- Head up display
- Matrix-ljus
- elektrisk dragkrok
- 360-kamera
- regnsensor
- instrumentkluster
- CarPlay/android auto
- mkt bättre ljudisolering
- närhet till verkstad för alla
- mkt bättre svängradie
- tillgänglig kamera framåt (+360-kameran gör den fantastisk vid parkering)
- Utdragbara lårstöd
- större/högre dörröppning bak (mkt enklare att skyffla in småbarn)
- komfort
- etc etc
Det sista är subjektivt men tror många föredrar ID4s stolar, fjädring etc. Även andra komfortaspekter som bättre sikt ut genom sidorna på vindrutan.
Med det sagt har jag en MY rwd som jag hellre kör. Har en liknande lista för MY men frågan berörde ju ID4.
Givetvis har alla olika smak och krav.
Och självklart vill inte alla ha Model Y.
Men finns många som behöver välja bil efter sin plånbok, då blir oavsett tycke å smak en Model Y mest prisvärd av dom 2 och dessutom jämfört med dom flesta övriga konkurrenter också för den delen.
Väldigt subjektivt vilken som är mest prisvärd. En MY RWD startar på 560 tkr idag, en ID4 Executive edition med metallic, dragkrok och assistans plus kostar 594 tkr. Extremt lika bilar och väldigt subjektivt vilken som är bäst, båda får nog anses vara lika prisvärda. Dessutom levereras båda ungefär lika snabbt.
Lek med tanken att det var BMW som plötsligt var billigare än VW. Hur många skulle då välja VW? Inte många.
Så är det nu med Tesla. Enormt mkt mer premium interiör i Y än ID4(som jag ägt), och körglädje/prestanda hos Tesla(som jag också ägt) är likt BMW. VW är sjukt tråkiga i jämförelse.
Det är inte för inte som andrahandsvärdet för ID4 sjunkit som en sten(well, man kan också se det som att den sjunkit lika mkt som Plaid - vilket vissa hävdar är noll mtp inköpspris )
Tänkte hugga på dig taliz att du förtalade BMW, men som tur var läste jag två gånger, håller med om att id4 har tråkig interiör och den jämförde du ju inte mellan BMW och Tesla och prestanda har dom absolut, körglädje beror väl på vad man väljer att lägga in i det hela och det kan jag inte uttala mig om då jag inte kört så mycke. kan även tänka mig att id4 inte är mycket tystare invändigt heller för det går ju inte sitta bak i den och vara med i en konversation med dom i framsätet.
Det stämmer, ID.4 är inte speciellt tyst. Framförallt inte bak.
Hjälper något om man har hatthyllan i.
Om man har panoramataket så ingår extra ljuddämpning på sidorna (av någon anledning). Min ID4 var väldigt tyst på motorväg, påpekades flertalet ggr av passagerare också.
Jag personligen hade valt Model Y före ID.4 men för den stora massan har ord som "prestanda" och "körglädje" nästan negativa konnotationer. De läser "dålig komfort", "dyra däck", "hög försäkringkostnad" osv osv. De vill ha en mellanmjölksbil att ta sig från A till B på ett säkert och bekvämt sätt.
Det finns en anledning till att bilar som historiskt legat högt på bästsäljarlistan heter saker som VW Passat, VW Golf, Volvo V60 osv...
Med den logiken borde ju ID4 fortsätta ligga i topp. Det gör den inte, nu är istället Y Sveriges mest sålda bil.
Tycke och smak är inte konstant utan varierar, särskilt vid generationsskiften.
De som idag köper Model Y är de som är uppväxta i Passat och V70. De vill ha något nytt.
Det finns en avgörande sak som MY är bättre på än ID4 och det är dragvikten. Jag valde bort ID4 just på grund av det. Vid den tiden var Ioniq 5 billigare och Model Y extremt mycket dyrare, så det var en no-brainer vilken bil jag skulle välja. Hade Model Y, som vid den tiden fortfarande hade alla sensorer, kostat samma eller mindre som Ioniq 5 så hade jag trots allt övervägt en MY.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
En fungerande och väletablerad serviceorganisation samt ett heltäckande verkstadsnät. Tillgång till reservdelar, osv.
Låter ju bra, om det ändå alltid var så väl.
Kan dra ett exempel som utspela sig nyligen.
VW skickar ut info om nu ska man kunna boka service för uppdatering till SW3.2 om man fortfarande har SW 2.4. Senare kan vi som har 3.0 göra detsamma.
Min chef har 2.4 fortfarande, han försökte få detta gjort när ändå bilen skulle in för bakbromsbyte. ( trumbromsarna nyper efter en stunds parkering)
Då fick han beskedet att dom inte kan göra det före hösten då deras enda ID certifierade anställda är sjukskriven. Dom har alltså på denna verkstad 1 endaste som kan utföra dessa jobb.
Till råga på det så ringer dom när bilen vart inne nästan hela dagen och säger att dom inte har delar till bromsarna (som dom från början plockade in bilen för)
Bara en kommentar på det här, fördelen med vw då är ju att man helt enkelt kan ringa en annan vw verkstad då och se om dom fixar det, kryllar ju av dom
Tror aldrig servat dom vw jag haft på samma verkstad två gånger då man kollar runt vilken som hade ledig tid så snabbt som möjligt
Jag personligen hade valt Model Y före ID.4 men för den stora massan har ord som "prestanda" och "körglädje" nästan negativa konnotationer. De läser "dålig komfort", "dyra däck", "hög försäkringkostnad" osv osv. De vill ha en mellanmjölksbil att ta sig från A till B på ett säkert och bekvämt sätt.
Det finns en anledning till att bilar som historiskt legat högt på bästsäljarlistan heter saker som VW Passat, VW Golf, Volvo V60 osv...
Med den logiken borde ju ID4 fortsätta ligga i topp. Det gör den inte, nu är istället Y Sveriges mest sålda bil.
För att MY ska vara Sveriges mest sålda bil måste man dock räkna C40/XC40 som olika modeller, annars kommer C40/Xc40 först
Det är ju just det man gör också.
Förövrigt bara sett pensionärer köra sådana.
Jag personligen hade valt Model Y före ID.4 men för den stora massan har ord som "prestanda" och "körglädje" nästan negativa konnotationer. De läser "dålig komfort", "dyra däck", "hög försäkringkostnad" osv osv. De vill ha en mellanmjölksbil att ta sig från A till B på ett säkert och bekvämt sätt.
Det finns en anledning till att bilar som historiskt legat högt på bästsäljarlistan heter saker som VW Passat, VW Golf, Volvo V60 osv...
Med den logiken borde ju ID4 fortsätta ligga i topp. Det gör den inte, nu är istället Y Sveriges mest sålda bil.
För att MY ska vara Sveriges mest sålda bil måste man dock räkna C40/XC40 som olika modeller, annars kommer C40/Xc40 först
Det är ju just det man gör också.
Förövrigt bara sett pensionärer köra sådana.
Jag personligen hade valt Model Y före ID.4 men för den stora massan har ord som "prestanda" och "körglädje" nästan negativa konnotationer. De läser "dålig komfort", "dyra däck", "hög försäkringkostnad" osv osv. De vill ha en mellanmjölksbil att ta sig från A till B på ett säkert och bekvämt sätt.
Det finns en anledning till att bilar som historiskt legat högt på bästsäljarlistan heter saker som VW Passat, VW Golf, Volvo V60 osv...
Med den logiken borde ju ID4 fortsätta ligga i topp. Det gör den inte, nu är istället Y Sveriges mest sålda bil.
För att MY ska vara Sveriges mest sålda bil måste man dock räkna C40/XC40 som olika modeller, annars kommer C40/Xc40 först
Det är ju just det man gör också.
Förövrigt bara sett pensionärer köra sådana.
Hittills i år XC40/C40: 7016st
Model Y: 5860st
C40 och XC40 är dock olika bilar oavsett om dom är byggda på samma plattform.
Annars bör man ju slå ihop MY och M3 också.
Då blir resultatet:
Tesla 7075
Volvo 7016
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21 VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Jag personligen hade valt Model Y före ID.4 men för den stora massan har ord som "prestanda" och "körglädje" nästan negativa konnotationer. De läser "dålig komfort", "dyra däck", "hög försäkringkostnad" osv osv. De vill ha en mellanmjölksbil att ta sig från A till B på ett säkert och bekvämt sätt.
Det finns en anledning till att bilar som historiskt legat högt på bästsäljarlistan heter saker som VW Passat, VW Golf, Volvo V60 osv...
Med den logiken borde ju ID4 fortsätta ligga i topp. Det gör den inte, nu är istället Y Sveriges mest sålda bil.
För att MY ska vara Sveriges mest sålda bil måste man dock räkna C40/XC40 som olika modeller, annars kommer C40/Xc40 först
Det är ju just det man gör också.
Förövrigt bara sett pensionärer köra sådana.
Det är ju just det man gör också.
Förövrigt bara sett pensionärer köra sådana.
Vilket dumt uttalande. I min bekantskapskrets är det främst 50+ som kör Tesla och 30+ som kör XC40/C40 och ID-bilar.
Ja, jag misstänker att snittåldern för Teslaförare är bland de högsta av alla bilnärken, den måste ju ligga en bit över 50 år för Tesla. Volvo har nog betydligt yngre snittålder på sina förare än Tesla
Med den logiken borde ju ID4 fortsätta ligga i topp. Det gör den inte, nu är istället Y Sveriges mest sålda bil.
För att MY ska vara Sveriges mest sålda bil måste man dock räkna C40/XC40 som olika modeller, annars kommer C40/Xc40 först
Det är ju just det man gör också.
Förövrigt bara sett pensionärer köra sådana.
Hittills i år XC40/C40: 7016st
Model Y: 5860st
C40 och XC40 är dock olika bilar oavsett om dom är byggda på samma plattform.
Annars bör man ju slå ihop MY och M3 också.
Då blir resultatet:
Tesla 7075
Volvo 7016
Håller med. Man kan leka med siffrorna som man vill. Lite beroende på vad man vill bevisa.
Volvo skulle kunnat kalla xc40 bev för ex40. Då hade skillnaden varit ännu större mot Y.
Men det har genomslagskraft. Har hört folk som tror tesla säljer flest bilar i Sverige.
Det kanske dom gör nån gång men inte ännu.
Så Model Y säljer bättre än XC40 på svenska marknaden medans C40 säljer bättre än model 3.
Det hade man inte trott för ett par år sedan.
Det är ju just det man gör också.
Förövrigt bara sett pensionärer köra sådana.
Vilket dumt uttalande. I min bekantskapskrets är det främst 50+ som kör Tesla och 30+ som kör XC40/C40 och ID-bilar.
Ja, jag misstänker att snittåldern för Teslaförare är bland de högsta av alla bilnärken, den måste ju ligga en bit över 50 år för Tesla. Volvo har nog betydligt yngre snittålder på sina förare än Tesla
Mobility Sweden för statistik på sånt där. XC40 ligger framför model Y i dom högre åldrarna.
För att MY ska vara Sveriges mest sålda bil måste man dock räkna C40/XC40 som olika modeller, annars kommer C40/Xc40 först
Det är ju just det man gör också.
Förövrigt bara sett pensionärer köra sådana.
Hittills i år XC40/C40: 7016st
Model Y: 5860st
C40 och XC40 är dock olika bilar oavsett om dom är byggda på samma plattform.
Annars bör man ju slå ihop MY och M3 också.
Då blir resultatet:
Tesla 7075
Volvo 7016
Nja du kan väl inte påstå att Y är en sportcoupe av en 3, eller vad man nu kallar det. C40 och xc40 är ju typ samma bil.
Inte för att jag bryr mig om Y är Sveriges tråkigaste bil, nä förlåt det är den ju, mest sålda menar jag. Får lust att köpa en Volvo 850 så det blir lite mer trevligt att se i trafiken.
Ni diskuterar subjektiva värden. Bilar är så olika att det med all säkerhet rullar runt ID4 med ägare som inte vill ha en Tesla Model Y även om den är billigare.
Märklig utgångspunkt att alla egentligen vill ha en model Y.
Givetvis har alla olika smak och krav.
Och självklart vill inte alla ha Model Y.
Men finns många som behöver välja bil efter sin plånbok, då blir oavsett tycke å smak en Model Y mest prisvärd av dom 2 och dessutom jämfört med dom flesta övriga konkurrenter också för den delen.
Väldigt subjektivt vilken som är mest prisvärd. En MY RWD startar på 560 tkr idag, en ID4 Executive edition med metallic, dragkrok och assistans plus kostar 594 tkr. Extremt lika bilar och väldigt subjektivt vilken som är bäst, båda får nog anses vara lika prisvärda. Dessutom levereras båda ungefär lika snabbt.
Lek med tanken att det var BMW som plötsligt var billigare än VW. Hur många skulle då välja VW? Inte många.
Så är det nu med Tesla. Enormt mkt mer premium interiör i Y än ID4(som jag ägt), och körglädje/prestanda hos Tesla(som jag också ägt) är likt BMW. VW är sjukt tråkiga i jämförelse.
Det är inte för inte som andrahandsvärdet för ID4 sjunkit som en sten(well, man kan också se det som att den sjunkit lika mkt som Plaid - vilket vissa hävdar är noll mtp inköpspris )
Tänkte hugga på dig taliz att du förtalade BMW, men som tur var läste jag två gånger, håller med om att id4 har tråkig interiör och den jämförde du ju inte mellan BMW och Tesla och prestanda har dom absolut, körglädje beror väl på vad man väljer att lägga in i det hela och det kan jag inte uttala mig om då jag inte kört så mycke. kan även tänka mig att id4 inte är mycket tystare invändigt heller för det går ju inte sitta bak i den och vara med i en konversation med dom i framsätet.
Vad märkligt, jag upplevde ID4 som tyst, iallafall väldigt mycket tystare än Model Y. Men det beror kanske på utrustningsnivå? Jag hade en 1st max med akustikglas, det kanske inte de billigare versionerna har?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Givetvis har alla olika smak och krav.
Och självklart vill inte alla ha Model Y.
Men finns många som behöver välja bil efter sin plånbok, då blir oavsett tycke å smak en Model Y mest prisvärd av dom 2 och dessutom jämfört med dom flesta övriga konkurrenter också för den delen.
Väldigt subjektivt vilken som är mest prisvärd. En MY RWD startar på 560 tkr idag, en ID4 Executive edition med metallic, dragkrok och assistans plus kostar 594 tkr. Extremt lika bilar och väldigt subjektivt vilken som är bäst, båda får nog anses vara lika prisvärda. Dessutom levereras båda ungefär lika snabbt.
Lek med tanken att det var BMW som plötsligt var billigare än VW. Hur många skulle då välja VW? Inte många.
Så är det nu med Tesla. Enormt mkt mer premium interiör i Y än ID4(som jag ägt), och körglädje/prestanda hos Tesla(som jag också ägt) är likt BMW. VW är sjukt tråkiga i jämförelse.
Det är inte för inte som andrahandsvärdet för ID4 sjunkit som en sten(well, man kan också se det som att den sjunkit lika mkt som Plaid - vilket vissa hävdar är noll mtp inköpspris )
Tänkte hugga på dig taliz att du förtalade BMW, men som tur var läste jag två gånger, håller med om att id4 har tråkig interiör och den jämförde du ju inte mellan BMW och Tesla och prestanda har dom absolut, körglädje beror väl på vad man väljer att lägga in i det hela och det kan jag inte uttala mig om då jag inte kört så mycke. kan även tänka mig att id4 inte är mycket tystare invändigt heller för det går ju inte sitta bak i den och vara med i en konversation med dom i framsätet.
Vad märkligt, jag upplevde ID4 som tyst, iallafall väldigt mycket tystare än Model Y. Men det beror kanske på utrustningsnivå? Jag hade en 1st max med akustikglas, det kanske inte de billigare versionerna har?
Säger inte att Y är tystare, den har jag bara kört och där var det inte överdrivet tyst. och id4 har jag bara suttit bak och där var det inte tyst men fullt möjligt att Y väsnas lika mycket.
Ni diskuterar subjektiva värden. Bilar är så olika att det med all säkerhet rullar runt ID4 med ägare som inte vill ha en Tesla Model Y även om den är billigare.
Märklig utgångspunkt att alla egentligen vill ha en model Y.
Givetvis har alla olika smak och krav.
Och självklart vill inte alla ha Model Y.
Men finns många som behöver välja bil efter sin plånbok, då blir oavsett tycke å smak en Model Y mest prisvärd av dom 2 och dessutom jämfört med dom flesta övriga konkurrenter också för den delen.
Väldigt subjektivt vilken som är mest prisvärd. En MY RWD startar på 560 tkr idag, en ID4 Executive edition med metallic, dragkrok och assistans plus kostar 594 tkr. Extremt lika bilar och väldigt subjektivt vilken som är bäst, båda får nog anses vara lika prisvärda. Dessutom levereras båda ungefär lika snabbt.
Lek med tanken att det var BMW som plötsligt var billigare än VW. Hur många skulle då välja VW? Inte många.
Så är det nu med Tesla. Enormt mkt mer premium interiör i Y än ID4(som jag ägt), och körglädje/prestanda hos Tesla(som jag också ägt) är likt BMW. VW är sjukt tråkiga i jämförelse.
Det är inte för inte som andrahandsvärdet för ID4 sjunkit som en sten(well, man kan också se det som att den sjunkit lika mkt som Plaid - vilket vissa hävdar är noll mtp inköpspris )
Att andrahandsvärdet sjunkit som en sten är väl att ta i. Jag betalade 520 000 kr för en fullutrustad ID4 för mer än två år sen. Vad går de för nu?
Vad det gäller interiören så körde ju du en snikversion av ID4. Högre utrusningsnivåer har betydligt högre premiumkänsla i bland annat stolar, ratt och en del andra material än Model Y. Att jämföra nämna Model Y/3 i samma sammanhang som BMW är ju inte seriöst. Tesla är varken mer eller mindre premium än andra budgetbilar, BMW spelar i en helt annan liga.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Märklig utgångspunkt att alla egentligen vill ha en model Y.
Absolut inte för alla. Men för många. Den är inget för mig (gillar inte SUV:ar), men den är den bäst sålda bilen under hela 23Q1. Så många verkar vilja ha den iaf.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det är ju just det man gör också.
Förövrigt bara sett pensionärer köra sådana.
Vilket dumt uttalande. I min bekantskapskrets är det främst 50+ som kör Tesla och 30+ som kör XC40/C40 och ID-bilar.
Dumt, och dumt tycker jag är svårt att säga så kategoriskt som du. Man kan sällan basera tillförlitlig statistik på en själv, och automatiskt anta att det gäller resten av världen. Det är verkligen dumt att extrapolera så.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Givetvis har alla olika smak och krav.
Och självklart vill inte alla ha Model Y.
Men finns många som behöver välja bil efter sin plånbok, då blir oavsett tycke å smak en Model Y mest prisvärd av dom 2 och dessutom jämfört med dom flesta övriga konkurrenter också för den delen.
Väldigt subjektivt vilken som är mest prisvärd. En MY RWD startar på 560 tkr idag, en ID4 Executive edition med metallic, dragkrok och assistans plus kostar 594 tkr. Extremt lika bilar och väldigt subjektivt vilken som är bäst, båda får nog anses vara lika prisvärda. Dessutom levereras båda ungefär lika snabbt.
Lek med tanken att det var BMW som plötsligt var billigare än VW. Hur många skulle då välja VW? Inte många.
Så är det nu med Tesla. Enormt mkt mer premium interiör i Y än ID4(som jag ägt), och körglädje/prestanda hos Tesla(som jag också ägt) är likt BMW. VW är sjukt tråkiga i jämförelse.
Det är inte för inte som andrahandsvärdet för ID4 sjunkit som en sten(well, man kan också se det som att den sjunkit lika mkt som Plaid - vilket vissa hävdar är noll mtp inköpspris )
Tänkte hugga på dig taliz att du förtalade BMW, men som tur var läste jag två gånger, håller med om att id4 har tråkig interiör och den jämförde du ju inte mellan BMW och Tesla och prestanda har dom absolut, körglädje beror väl på vad man väljer att lägga in i det hela och det kan jag inte uttala mig om då jag inte kört så mycke. kan även tänka mig att id4 inte är mycket tystare invändigt heller för det går ju inte sitta bak i den och vara med i en konversation med dom i framsätet.
Vad märkligt, jag upplevde ID4 som tyst, iallafall väldigt mycket tystare än Model Y. Men det beror kanske på utrustningsnivå? Jag hade en 1st max med akustikglas, det kanske inte de billigare versionerna har?
1st max var den enda av dom 2 som vid release med akustikglas. Vilken utrusningsnivå man behöver välja nu vet jag inte.
Men alla upplever ljud/oljud i bilar olika. Vi är olika känsliga för olika frekvenser av ljud.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21 VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)