Du var mycket yngre på 80/90-talet och då mest troligtvis ute efter annan bilmodell (jag själv höll på att köpa en Alfa GTV som första bil tidigt 2000). Det jag menar är att barnfamiljer (föräldrar kring 40år) med villa och två barn på 80/90-talet i stor utsträckning köpte Volvo 240/740/850 idag tittar den målgruppen i stor utsträckning på Tesla Model Y.mikebike skrev: ↑28 maj 2023 21:26Nej, det stämmer inte.NiklasTesla skrev: ↑28 maj 2023 21:18När jag säger att Model 3 är som Saab 900/9000 samt Model Y som Volvo 740/850 så menar jag mer på hur vanliga dom är idag jämfört med hur vanlig Saab och Volvos modeller var på 80/90-talet. Dock tror jag ungefär samma kundsegment som köpte Saab på 80/90-talet idag köper Model 3 och dom som köpte Volvo på 80/90-talet idag köper Model Y.Fredrik j skrev: ↑28 maj 2023 19:07Skulle nog vilja påstå att det är Volvo XC40 som är dagens 740/850.
Den har ju sålt väldigt bra som fossilbil och den fortsätter ju sälja bra även som elbil trots att det i grunden är en konverterad ICE-bil.
Att av den sälja lika många som tesla säljer model Y är både imponerande och lite överraskande.
MVH
Jag har haft en Model 3 och det har aldrig varit aktuellt att köpa en SAAB i mitt fall.
Faktum är att jag en gång i tiden blev "headhuntad" till ett mindre företag vars största kund var SAAB.
Jag var lovad förmånsbil som lockbete.
"Det ser bättre ut om vi alla kör SAAB eftersom de är en viktig kund" sa chefen.
-Jag vill ha en Alfa Romeo, en GTV6, sa jag.
MVH