Tesla, Villa, Vovve?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Tesla, Villa, Vovve?

Inlägg av BigEasy »

mati skrev: 27 maj 2023 20:51
bjelkeman skrev: 27 maj 2023 15:46
Jag hade bara folk som kom fram och ville snacka elbil på ett positivt sätt när jag hade en S75D. Det var väl för att den var röd! :D
Ja. Sådana fanns också såklart. Och det var ju såklart roligt att snacka elbilar med lite random folk. Men det tar ju inte bort de andra som tror att man är en drygis som kör omkring i en svindyr bil bara för att man tror att man är nån. Framförallt om dessa personer är sådana man känner och umgås med.
Det allra värsta tyckte jag dock var de som sekundär-skröt med min bil. Min sambos mamma gjorde gärna så. Gud vad jag hatade det. Fruktansvärt.
Det blev en rejäl antiklimax när jag sedermera köpte en Hyundai. :lol:


Fattar inte. Jag måste vara ett under av integritet men inte en jävel har konfronterat mig angående mitt bilval. Aldrig någonsin.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tesla, Villa, Vovve?

Inlägg av Dafro »

taliz skrev: 27 maj 2023 09:46
Dafro skrev: 26 maj 2023 20:31
taliz skrev: 26 maj 2023 20:14
Fredrik j skrev: 26 maj 2023 20:11
taliz skrev: 26 maj 2023 20:04


Model S och 3 köptes ju först mest av medelålders män så det stämmer väl hyfsat. :lol:
Men nuförtiden är det ju många kvinnor och "vanligt folk" som rullar runt i Y och 3.
Min ena bror som är 24 skulle aldrig kunna tänka sig en BMW, Tesla gillar han däremot.

Förövrigt kan man ju undra om medelklassen kommer fortsätta kunna leva överklassliv med nya stora hus, dyra bilar, spabad och flera utlandssemestrar varje år...
Kanske blir det en återgång till begagnade bilar för många framöver.
Iochförsig är väl medelålders, något överviktiga datanördar också ”vanligt folk”.
Jag tror sånt här styrs av vad kompisgänget tycker. Det kan nog räcka med en ”ocool” pappa för att ett helt bilmärke hamnar på svarta listan.
Nä, vi är inte vanligt folk. Vi är ubermensch. :lol:
Zoe var det va? ;)
Sitter du och känner dig överlägsen i din iX?
Nope, var inte jag som skrev ubermensch…

Jag är en vanlig Svensson och ör ödmjuk och stannar och släpper fram andra bilar vid chikaner vid busshållplatserna här ute, verkar en del tycka vara konstigt dock. Finns inte många andra bilar med så här bra räckvidd och komfort och utrymme dock.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 2 gång.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla, Villa, Vovve?

Inlägg av mati »

BigEasy skrev: 27 maj 2023 21:45
mati skrev: 27 maj 2023 20:51
bjelkeman skrev: 27 maj 2023 15:46
Jag hade bara folk som kom fram och ville snacka elbil på ett positivt sätt när jag hade en S75D. Det var väl för att den var röd! :D
Ja. Sådana fanns också såklart. Och det var ju såklart roligt att snacka elbilar med lite random folk. Men det tar ju inte bort de andra som tror att man är en drygis som kör omkring i en svindyr bil bara för att man tror att man är nån. Framförallt om dessa personer är sådana man känner och umgås med.
Det allra värsta tyckte jag dock var de som sekundär-skröt med min bil. Min sambos mamma gjorde gärna så. Gud vad jag hatade det. Fruktansvärt.
Det blev en rejäl antiklimax när jag sedermera köpte en Hyundai. :lol:


Fattar inte. Jag måste vara ett under av integritet men inte en jävel har konfronterat mig angående mitt bilval. Aldrig någonsin.
Jag skaffade min första Tesla när det inte fanns fler än några hundra av dem i Sverige. Ungefär. Man var faktiskt väldigt udda då. De flesta hade aldrig sett en elbil och än mindre en Tesla. Och så länge folk är nyfikna och intresserade är det som sagt jätteroligt. Man fick göra provkörningar med helt okända personer. Det var den skojiga delen. Men det fanns som sagt en mindre rolig sida också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Tesla, Villa, Vovve?

Inlägg av BigEasy »

mati skrev: 27 maj 2023 21:53
BigEasy skrev: 27 maj 2023 21:45
mati skrev: 27 maj 2023 20:51
bjelkeman skrev: 27 maj 2023 15:46
Jag hade bara folk som kom fram och ville snacka elbil på ett positivt sätt när jag hade en S75D. Det var väl för att den var röd! :D
Ja. Sådana fanns också såklart. Och det var ju såklart roligt att snacka elbilar med lite random folk. Men det tar ju inte bort de andra som tror att man är en drygis som kör omkring i en svindyr bil bara för att man tror att man är nån. Framförallt om dessa personer är sådana man känner och umgås med.
Det allra värsta tyckte jag dock var de som sekundär-skröt med min bil. Min sambos mamma gjorde gärna så. Gud vad jag hatade det. Fruktansvärt.
Det blev en rejäl antiklimax när jag sedermera köpte en Hyundai. :lol:


Fattar inte. Jag måste vara ett under av integritet men inte en jävel har konfronterat mig angående mitt bilval. Aldrig någonsin.
Jag skaffade min första Tesla när det inte fanns fler än några hundra av dem i Sverige. Ungefär. Man var faktiskt väldigt udda då. De flesta hade aldrig sett en elbil och än mindre en Tesla. Och så länge folk är nyfikna och intresserade är det som sagt jätteroligt. Man fick göra provkörningar med helt okända personer. Det var den skojiga delen. Men det fanns som sagt en mindre rolig sida också.
Jag skaffade min första 2017. Kommit nån intresserad pensionär och frågat ibland. That's it. Men på nåt sätt verkar jag stöta bort folk. Har inte jättelätt att lära känna nya vänner heller.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla, Villa, Vovve?

Inlägg av martinot »

LarsOJ skrev: 26 maj 2023 19:14
Mmmm och märket Tesla är ungefär lika spännande och exklusivt som Volvo och Toyota nuförtiden. Tyvärr.
Toyota har ju aldrig någonsin varit status på marknaden. Har ju alltid varit budgetbilar i budgetsegmentet.

Själv så skiter jag i statusen, men däremot så är Toyota bland de absolut tråkigaste bilarna jag någonsin kör. Även extremt plastiga och tråkig interiör, förutom sjukt dåliga köregenskaper.
Legato skrev: 26 maj 2023 19:28
LarsOJ skrev: 26 maj 2023 19:14

Mmmm och märket Tesla är ungefär lika spännande och exklusivt som Volvo och Toyota nuförtiden. Tyvärr.
Där håller jag inte alls med. Tycker folk, framförallt yngre, är väldigt intresserade av Tesla. Sen tycker jag inte Volvo är så farligt ointressant heller iofs.

Toyota däremot är för mig i bottenskiktet tillsammans med tex Opel, Renault, Skoda, Seat (klokt att det skrotas), Fiat och Dacia...
Exakt. Är nog bara LarsOJ som ser sin Toyota som status. :D
Honkan skrev: 27 maj 2023 07:58
Skönt att man äger både Bmw och Tesla då :D :mrgreen:

Det jag syftade på är att en del människor köper bil för att sticka ut, jag tycker vara det är skoj att Tesla tagit stor andel av marknaden och det är ju sjukt mycket skoj bil för pengarna…
Är extremt lite statusfixerad. Sådant, om en bil har antingen hög status eller låg status, är helt irrelevant för mig när jag väljer bil. Har absolut noll betydelse för mig om det är en vanlig bil eller ovanlig bil. Jag köper och kör de bilar som jag skälv gillar bäst för pengarna.

Köpte en M3 som en av de allra första i Sverige (tidigt 2019 när den precis släppts och gick att provköra i butik), och köpte med min andra M3 2021 när det var en av de bäst säljande bilarna (iaf. bäst säljande elbilarna i Sverige).

Anledningen är just som du är inne på att en Tesla är extremt billig i förhållande till den stora körglädjen de ger.

Det sagt så där vi bor så är Tesla numera extremt vanliga, och ser nog lika många Tesla som jag ser Volvo, BMW, Mercedes och Porsche (som är volymbilarna här). Jag bryr mig som sagt inget om att jag tidigare var först med Tesla, eller att jag numera är en i mängden.

Känner precis samma sak för Mercedes E-klass som jag haft fyra stycken på raken, och ingen annan känsla för senaste bilen som jag köpte är BMW 5-serie Touring hybrid som kostade ungefär lika mycket som Teslan.

Både BMW och Tesla är bägge lika vanliga i villaområdet där vi bor, så känner ingen som helst skillnad där, även om jag nu hade varit en person som bryr mig om det alls (vilket jag som sagt skiter helt i). Kanske att BMW fortfarande är något lite vanligare än Tesla, men skillnaden är liten, och iaf. inte alls lika stor som 2019.
Honkan skrev: 27 maj 2023 07:58
Särskilt nu när priserna sjunkit får jag många frågor om min MYP då folk är sugna, särskilt barnfamiljer och när man visar utrymmet under bagaget och frunk är de sålda direkt… en v90 har ju inte en chans som många barn familjer konstigt nog tittar på
Är helt inne på detta. Förr i tiden så toppade Volvo V70/90 ofta listorna bland medelklassen som köpte nya bilar i Sverige. Tror de kommer tappa denna positionen till Tesla som du är inne på. Här kommer Model Y göra det jobbet.

Tesla är nog snart det nya Volvo i Sverige. Håller med TS där.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla, Villa, Vovve?

Inlägg av martinot »

bjelkeman skrev: 27 maj 2023 07:35
Och bra är det. Tesla som jag har blev inte mindre bra för att fler har en.
Exakt!

Den är precis lika bra som när den var ovanlig. Hittar jag inga bättre bilar för pengarna, så kommer jag att fortsätta att köpa nya. Skiter helt i om den är vanlig eller ovanlig. Om något så är det väl snarare bara en fördel om den blir vanligare, så kommer mer och bättre reservdelar och verkstadsalternativ så småningom.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla, Villa, Vovve?

Inlägg av martinot »

Maw skrev: 27 maj 2023 12:45
SwedishAdvocate skrev: 27 maj 2023 12:40

Teslas 'billigaste' bil i Sverige kostar ca 507K. Hur många tillverkare har en 'entry model' som är dyrare än det? Tycker nog det fortfarande känns rätt exklusivt...
Det finns nog några stycken, Polestar t ex. Polestar är å andra sidan tveklöst ett mer exklusivt märke än Tesla.
Är det? Nu bryr jag mig inte personligen om det, men intresserad av varför du själv tycker det?

Hörde från början att Polestar skulle portioneras av Geely att bli ett exklusivare märke än Volvo, men i verkligheten så uppfattar jag inte att folk och marknaden ser det så.

Snarare så uppfattar jag det som så att folk ser Volvo som ett finare och dyrare varumärke än Polestar (men rätta mig gärna om ni har andra uppfattningar och data gällande det).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla, Villa, Vovve?

Inlägg av martinot »

Honkan skrev: 27 maj 2023 07:26
Jag hade en diskussion om detta men min polare för någon vecka sen och han var sugen på en model S men tyckte Tesla var för vanligt och han var inne på en Audi E-tron GT eller en Taycan Cross turismo.

Jag menar model Y är världens mest sålda bil och man är ju synnerligen inte unik om man har en Tesla längre…
Fast det sagt så är ju knappast Porsche, eller inte Audi, speciellt exklusiva varumärken heller. Är ju verkligen allemansbilar.

Sedan tycker jag personligen att det är sjukt att köpa bil efter status, och att så mycket bry sig om vad andra tycker?

Man köper väl ändå en bil för vad som man gillar själv att köra, och vad som fungerar praktiskt för en själv.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla, Villa, Vovve?

Inlägg av martinot »

Honkan skrev: 27 maj 2023 14:39
mati skrev: 27 maj 2023 10:36
Lerumsexpressen skrev: 27 maj 2023 07:45
Man är olika.
Jag gillar att de blivit vanligare och osynliga nuförtiden! Var jobbigt i vissa situationer, för jag vill oftast inte prata bil med folk.
Så nu är bilen osynlig…..perfekt!
Jag förstår det. Det är en sak jag verkligen HATADE när jag körde Model S. Jag köpte den för att jag ville ha en elbil och för att jag gillar teknik, inte för att skryta eller för att sticka ut. Tvärtom, jag hade aldrig en tanke på att folk skulle tro att jag köpte den av statusskäl eller nåt. En helt absurd tanke. Vilken form av status skulle jag rimligen vilja visa upp? Vadå status? Det enda jag visade var att jag hade köpt en rolig leksak som vida översteg mina finansiella möjligheter. Det var så jag såg på saken.
Tyvärr var det många som trodde precis det, att jag ville skryta, även folk i min omedelbara närhet, vilket gjorde mig uppriktigt ledsen, för de borde känna mig bättre än så.
Att folk öppet pekade på en när man körde förbi gjorde inte saken bättre heller. Kulmen kom när jag blev stoppad av polisen i Tyskland mitt i en stad, bara för att de tyckte att bilen var udda. De hade aldrig sett en Tesla irl. Och så en svensk nummerplåt på det, ojojoj, den där måste vara kriminell. Det samlades omedelbart en massa folk kring oss för att glo. Pinsamt och onödigt.
Jag slutade mer eller mindre använda Teslan när jag hade skaffat e-Golfen. En mer anonym bil kan man knappast köra, och det var helt underbart.

Tyvärr är det väl den klassiska svenska avundsjukan tyvärr…
Jo, det är väldigt trist, och väldigt svenskt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Tesla, Villa, Vovve?

Inlägg av Elof »

Alltså.. är avundsjuka en svensk grej?
Många i Sverige säger det, men jag tycker det låter helt otroligt. Varför skulle inte folk i andra länder ha den känslan i samma omfattning? Gäller det barn också? Inga barn i Schweiz avundsjuka på sitt syskon som fick den större glassen?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla, Villa, Vovve?

Inlägg av mati »

BigEasy skrev: 27 maj 2023 22:02
Jag skaffade min första 2017. Kommit nån intresserad pensionär och frågat ibland. That's it. Men på nåt sätt verkar jag stöta bort folk. Har inte jättelätt att lära känna nya vänner heller.
Hihi, ja, det känner jag igen. Jag har inga vänner överhuvudtaget. Jag trivs allra bäst med mig själv och umgås i stort sett inte med andra människor i min fritid. Det finns ju en anledning till att jag bor i skogen utan direkta grannar.
Men det vet ju inte de som inte känner mig, jag stöter inte aktivt bort folk det första jag gör så att säga. Att jag inte är nåt vidare att umgås med märker de tids nog. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla, Villa, Vovve?

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev: 27 maj 2023 23:39
LarsOJ skrev: 26 maj 2023 19:14
Mmmm och märket Tesla är ungefär lika spännande och exklusivt som Volvo och Toyota nuförtiden. Tyvärr.
Toyota har ju aldrig någonsin varit status på marknaden. Har ju alltid varit budgetbilar i budgetsegmentet.

Själv så skiter jag i statusen, men däremot så är Toyota bland de absolut tråkigaste bilarna jag någonsin kör. Även extremt plastiga och tråkig interiör, förutom sjukt dåliga köregenskaper.
Legato skrev: 26 maj 2023 19:28
LarsOJ skrev: 26 maj 2023 19:14

Mmmm och märket Tesla är ungefär lika spännande och exklusivt som Volvo och Toyota nuförtiden. Tyvärr.
Där håller jag inte alls med. Tycker folk, framförallt yngre, är väldigt intresserade av Tesla. Sen tycker jag inte Volvo är så farligt ointressant heller iofs.

Toyota däremot är för mig i bottenskiktet tillsammans med tex Opel, Renault, Skoda, Seat (klokt att det skrotas), Fiat och Dacia...
Exakt. Är nog bara LarsOJ som ser sin Toyota som status. :D
Honkan skrev: 27 maj 2023 07:58
Skönt att man äger både Bmw och Tesla då :D :mrgreen:

Det jag syftade på är att en del människor köper bil för att sticka ut, jag tycker vara det är skoj att Tesla tagit stor andel av marknaden och det är ju sjukt mycket skoj bil för pengarna…
Är extremt lite statusfixerad. Sådant, om en bil har antingen hög status eller låg status, är helt irrelevant för mig när jag väljer bil. Har absolut noll betydelse för mig om det är en vanlig bil eller ovanlig bil. Jag köper och kör de bilar som jag skälv gillar bäst för pengarna.

Köpte en M3 som en av de allra första i Sverige (tidigt 2019 när den precis släppts och gick att provköra i butik), och köpte med min andra M3 2021 när det var en av de bäst säljande bilarna (iaf. bäst säljande elbilarna i Sverige).

Anledningen är just som du är inne på att en Tesla är extremt billig i förhållande till den stora körglädjen de ger.

Det sagt så där vi bor så är Tesla numera extremt vanliga, och ser nog lika många Tesla som jag ser Volvo, BMW, Mercedes och Porsche (som är volymbilarna här). Jag bryr mig som sagt inget om att jag tidigare var först med Tesla, eller att jag numera är en i mängden.

Känner precis samma sak för Mercedes E-klass som jag haft fyra stycken på raken, och ingen annan känsla för senaste bilen som jag köpte är BMW 5-serie Touring hybrid som kostade ungefär lika mycket som Teslan.

Både BMW och Tesla är bägge lika vanliga i villaområdet där vi bor, så känner ingen som helst skillnad där, även om jag nu hade varit en person som bryr mig om det alls (vilket jag som sagt skiter helt i). Kanske att BMW fortfarande är något lite vanligare än Tesla, men skillnaden är liten, och iaf. inte alls lika stor som 2019.
Honkan skrev: 27 maj 2023 07:58
Särskilt nu när priserna sjunkit får jag många frågor om min MYP då folk är sugna, särskilt barnfamiljer och när man visar utrymmet under bagaget och frunk är de sålda direkt… en v90 har ju inte en chans som många barn familjer konstigt nog tittar på
Är helt inne på detta. Förr i tiden så toppade Volvo V70/90 ofta listorna bland medelklassen som köpte nya bilar i Sverige. Tror de kommer tappa denna positionen till Tesla som du är inne på. Här kommer Model Y göra det jobbet.

Tesla är nog snart det nya Volvo i Sverige. Håller med TS där.
Men att Volvo tappar på listan har pågått länge.. Volvo har ju länge jobbat för att bli ett mer exklusivt märke där man även höjt priserna mer än marknaden i övrigt.. såklart hamnar man tillslut i ett läge då den är för dyr.
Dessutom så driver tjänstebil markanden en stor del av Volvos försäljning som nu går över till elbilar vilket Volvo saknar i den klass (läs typ v90, xc90 och xc60) så denna förändring skulle jag säga är väntad och pågått länge.
Men ja tesla har verkligen börjat bli en vanlig bil bland medelklassen..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Tesla, Villa, Vovve?

Inlägg av Mats E »

Jag tror nog ändå att många ser bilen som en statussymbol. Har man lagt 700-800 tKr på en bil vill många nog att inte alla grannar har samma bil, hur bra bilen än är.
Jag tycker att det är lite roligt med bilar som går under medelsvenssons radar... som inte är premium (eller som folk inte fattat att är premium ;) )och som heller inte är så där jättevanlig.
Med det sagt så tycker jag att Tesla gör både fina och förnuftiga bilar.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Tesla, Villa, Vovve?

Inlägg av Lerumsexpressen »

Elof skrev: 28 maj 2023 00:55
Alltså.. är avundsjuka en svensk grej?
Många i Sverige säger det, men jag tycker det låter helt otroligt. Varför skulle inte folk i andra länder ha den känslan i samma omfattning? Gäller det barn också? Inga barn i Schweiz avundsjuka på sitt syskon som fick den större glassen?
Givetvis finns avundsjuka överallt och i alla kulturer.
Det som Sverige led av och fortfarande inom vissa sammanhang och grupper lider av är att man inte gläds eller uppmuntra en stävan mot lycka, att kliva utanför ramarna eller om man är eller blir rik.
Kommer så väl ihåg när lagkompisar skulle testa lyckan i allsvenska eller andra fotbollslag högre upp, de fick höra skitsnack och absolut inte uppmuntran från de flesta ”arbetare”.
Jag själv flyttade, då kostymen med arbetarmentaliteten blev för trång.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla, Villa, Vovve?

Inlägg av mati »

Lerumsexpressen skrev: 28 maj 2023 07:28
Elof skrev: 28 maj 2023 00:55
Alltså.. är avundsjuka en svensk grej?
Många i Sverige säger det, men jag tycker det låter helt otroligt. Varför skulle inte folk i andra länder ha den känslan i samma omfattning? Gäller det barn också? Inga barn i Schweiz avundsjuka på sitt syskon som fick den större glassen?
Givetvis finns avundsjuka överallt och i alla kulturer.
Det som Sverige led av och fortfarande inom vissa sammanhang och grupper lider av är att man inte gläds eller uppmuntra en stävan mot lycka, att kliva utanför ramarna eller om man är eller blir rik.
Kommer så väl ihåg när lagkompisar skulle testa lyckan i allsvenska eller andra fotbollslag högre upp, de fick höra skitsnack och absolut inte uppmuntran från de flesta ”arbetare”.
Jag själv flyttade, då kostymen med arbetarmentaliteten blev för trång.
Det är den tämligen unika jantelagen som är skillnaden. Har man en oskriven idiotisk lag som säger att ingen ska ha det för bra, att alla ska vara lika, samtidigt som en del naturligtvis har det bättre än andra, och en del har det avsevärt mycket bättre, så svider det i ögonen på folk. Framförallt när alla egentligen innerst inne vet att jantelagen är idiotisk, men den sitter för djupt rotad i svenska folkets hjärnor. Och då menar jag såklart svenska "ursprungsbefolkningen" som växte upp med detta. Nysvenskar som jag fattar inte detta överhuvudtaget.
Där jag kommer ifrån, dvs Tyskland, finns naturligtvis också avundsjuka, men inte jantelagen. I Tyskland är det inte ofint att ha det gott ställt, man ser generellt upp till folk som har en högre utbildning eller som är framgångsrika. Man kan vara avundsjuk på det materiella dessa personer har, men här i Sverige är man avundsjuk på ett sätt att man verkligen missunnar den andre dess rikedom eller framgång. Det anses vara ofint att sticka ut för mycket i Sverige. Däremot är det inte ofint att öppet visa sin avundsjuka. Det tror jag är skillnaden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Tesla, Villa, Vovve?

Inlägg av NiklasTesla »

martinot skrev: 27 maj 2023 23:39
LarsOJ skrev: 26 maj 2023 19:14
Mmmm och märket Tesla är ungefär lika spännande och exklusivt som Volvo och Toyota nuförtiden. Tyvärr.
Toyota har ju aldrig någonsin varit status på marknaden. Har ju alltid varit budgetbilar i budgetsegmentet.

Själv så skiter jag i statusen, men däremot så är Toyota bland de absolut tråkigaste bilarna jag någonsin kör. Även extremt plastiga och tråkig interiör, förutom sjukt dåliga köregenskaper.
Legato skrev: 26 maj 2023 19:28
LarsOJ skrev: 26 maj 2023 19:14

Mmmm och märket Tesla är ungefär lika spännande och exklusivt som Volvo och Toyota nuförtiden. Tyvärr.
Där håller jag inte alls med. Tycker folk, framförallt yngre, är väldigt intresserade av Tesla. Sen tycker jag inte Volvo är så farligt ointressant heller iofs.

Toyota däremot är för mig i bottenskiktet tillsammans med tex Opel, Renault, Skoda, Seat (klokt att det skrotas), Fiat och Dacia...
Exakt. Är nog bara LarsOJ som ser sin Toyota som status. :D
Honkan skrev: 27 maj 2023 07:58
Skönt att man äger både Bmw och Tesla då :D :mrgreen:

Det jag syftade på är att en del människor köper bil för att sticka ut, jag tycker vara det är skoj att Tesla tagit stor andel av marknaden och det är ju sjukt mycket skoj bil för pengarna…
Är extremt lite statusfixerad. Sådant, om en bil har antingen hög status eller låg status, är helt irrelevant för mig när jag väljer bil. Har absolut noll betydelse för mig om det är en vanlig bil eller ovanlig bil. Jag köper och kör de bilar som jag skälv gillar bäst för pengarna.

Köpte en M3 som en av de allra första i Sverige (tidigt 2019 när den precis släppts och gick att provköra i butik), och köpte med min andra M3 2021 när det var en av de bäst säljande bilarna (iaf. bäst säljande elbilarna i Sverige).

Anledningen är just som du är inne på att en Tesla är extremt billig i förhållande till den stora körglädjen de ger.

Det sagt så där vi bor så är Tesla numera extremt vanliga, och ser nog lika många Tesla som jag ser Volvo, BMW, Mercedes och Porsche (som är volymbilarna här). Jag bryr mig som sagt inget om att jag tidigare var först med Tesla, eller att jag numera är en i mängden.

Känner precis samma sak för Mercedes E-klass som jag haft fyra stycken på raken, och ingen annan känsla för senaste bilen som jag köpte är BMW 5-serie Touring hybrid som kostade ungefär lika mycket som Teslan.

Både BMW och Tesla är bägge lika vanliga i villaområdet där vi bor, så känner ingen som helst skillnad där, även om jag nu hade varit en person som bryr mig om det alls (vilket jag som sagt skiter helt i). Kanske att BMW fortfarande är något lite vanligare än Tesla, men skillnaden är liten, och iaf. inte alls lika stor som 2019.
Honkan skrev: 27 maj 2023 07:58
Särskilt nu när priserna sjunkit får jag många frågor om min MYP då folk är sugna, särskilt barnfamiljer och när man visar utrymmet under bagaget och frunk är de sålda direkt… en v90 har ju inte en chans som många barn familjer konstigt nog tittar på
Är helt inne på detta. Förr i tiden så toppade Volvo V70/90 ofta listorna bland medelklassen som köpte nya bilar i Sverige. Tror de kommer tappa denna positionen till Tesla som du är inne på. Här kommer Model Y göra det jobbet.

Tesla är nog snart det nya Volvo i Sverige. Håller med TS där.
Snart... Vi är redan där skulle jag säga ;)

Model 3 = Saab 900/9000
Model Y = Volvo 740/850

MVH
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Tesla, Villa, Vovve?

Inlägg av Honkan »

Ja men vi är nog kanske inte riktigt där ännu, tycker det är många id3 och id4 i kvarteren men folk börjar nu se att Tesla är billigare :D
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla, Villa, Vovve?

Inlägg av Fredrik j »

Skulle nog vilja påstå att det är Volvo XC40 som är dagens 740/850.
Den har ju sålt väldigt bra som fossilbil och den fortsätter ju sälja bra även som elbil trots att det i grunden är en konverterad ICE-bil.
Att av den sälja lika många som tesla säljer model Y är både imponerande och lite överraskande.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tesla, Villa, Vovve?

Inlägg av Dafro »

Fredrik j skrev: 28 maj 2023 19:07
Skulle nog vilja påstå att det är Volvo XC40 som är dagens 740/850.
Den har ju sålt väldigt bra som fossilbil och den fortsätter ju sälja bra även som elbil trots att det i grunden är en konverterad ICE-bil.
Att av den sälja lika många som tesla säljer model Y är både imponerande och lite överraskande.
Håller med.
27,8 kWp solceller
toppo
elbilist
Inlägg: 193
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Tesla, Villa, Vovve?

Inlägg av toppo »

Fredrik j skrev: 28 maj 2023 19:07
Skulle nog vilja påstå att det är Volvo XC40 som är dagens 740/850.
Den har ju sålt väldigt bra som fossilbil och den fortsätter ju sälja bra även som elbil trots att det i grunden är en konverterad ICE-bil.
Att av den sälja lika många som tesla säljer model Y är både imponerande och lite överraskande.
Visst är det så, den går ju bevisligen hem hos väldigt många. Singlar, pensionärer, småbarnsfamiljer. Innan bonusen försvann var den extremt prisvärd. Nu är den fortfarande prisvärd och med den uppdaterade modellen en riktigt fin elbil, behöver man inte större utrymme så prickar den många punkter.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Tesla, Villa, Vovve?

Inlägg av NiklasTesla »

Fredrik j skrev: 28 maj 2023 19:07
Skulle nog vilja påstå att det är Volvo XC40 som är dagens 740/850.
Den har ju sålt väldigt bra som fossilbil och den fortsätter ju sälja bra även som elbil trots att det i grunden är en konverterad ICE-bil.
Att av den sälja lika många som tesla säljer model Y är både imponerande och lite överraskande.
När jag säger att Model 3 är som Saab 900/9000 samt Model Y som Volvo 740/850 så menar jag mer på hur vanliga dom är idag jämfört med hur vanlig Saab och Volvos modeller var på 80/90-talet. Dock tror jag ungefär samma kundsegment som köpte Saab på 80/90-talet idag köper Model 3 och dom som köpte Volvo på 80/90-talet idag köper Model Y.

MVH
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla, Villa, Vovve?

Inlägg av Fredrik j »

NiklasTesla skrev: 28 maj 2023 21:18
Fredrik j skrev: 28 maj 2023 19:07
Skulle nog vilja påstå att det är Volvo XC40 som är dagens 740/850.
Den har ju sålt väldigt bra som fossilbil och den fortsätter ju sälja bra även som elbil trots att det i grunden är en konverterad ICE-bil.
Att av den sälja lika många som tesla säljer model Y är både imponerande och lite överraskande.
När jag säger att Model 3 är som Saab 900/9000 samt Model Y som Volvo 740/850 så menar jag mer på hur vanliga dom är idag jämfört med hur vanlig Saab och Volvos modeller var på 80/90-talet. Dock tror jag ungefär samma kundsegment som köpte Saab på 80/90-talet idag köper Model 3 och dom som köpte Volvo på 80/90-talet idag köper Model Y.

MVH
Vad köpte dom på 80/90-talet som idag köper XC40?
Saabs ganska stora kundgrupp har ju gått vidare till andra märken.
När det gäller Model 3 har ju luften helt gått ur 1200 bilar hittills i år. Volvo har ju som jämförelse sålt 1000 XC90…

Men model 3 kanske spurtar inför kvartalslutet? Det är väl båtar på väg?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla, Villa, Vovve?

Inlägg av mikebike »

NiklasTesla skrev: 28 maj 2023 21:18
Fredrik j skrev: 28 maj 2023 19:07
Skulle nog vilja påstå att det är Volvo XC40 som är dagens 740/850.
Den har ju sålt väldigt bra som fossilbil och den fortsätter ju sälja bra även som elbil trots att det i grunden är en konverterad ICE-bil.
Att av den sälja lika många som tesla säljer model Y är både imponerande och lite överraskande.
När jag säger att Model 3 är som Saab 900/9000 samt Model Y som Volvo 740/850 så menar jag mer på hur vanliga dom är idag jämfört med hur vanlig Saab och Volvos modeller var på 80/90-talet. Dock tror jag ungefär samma kundsegment som köpte Saab på 80/90-talet idag köper Model 3 och dom som köpte Volvo på 80/90-talet idag köper Model Y.

MVH
Nej, det stämmer inte.
Jag har haft en Model 3 och det har aldrig varit aktuellt att köpa en SAAB i mitt fall. ;)

Faktum är att jag en gång i tiden blev "headhuntad" till ett mindre företag vars största kund var SAAB.
Jag var lovad förmånsbil som lockbete.
"Det ser bättre ut om vi alla kör SAAB eftersom de är en viktig kund" sa chefen.
-Jag vill ha en Alfa Romeo, en GTV6, sa jag. :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla, Villa, Vovve?

Inlägg av Fredrik j »

Annars liknar väl Saabs årliga försäljningssiffror i Sverige 2006-2010 dom Tesla nu har? Svårt att hitta siffror så långt bort.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Tesla, Villa, Vovve?

Inlägg av NiklasTesla »

Fredrik j skrev: 28 maj 2023 21:26
NiklasTesla skrev: 28 maj 2023 21:18
Fredrik j skrev: 28 maj 2023 19:07
Skulle nog vilja påstå att det är Volvo XC40 som är dagens 740/850.
Den har ju sålt väldigt bra som fossilbil och den fortsätter ju sälja bra även som elbil trots att det i grunden är en konverterad ICE-bil.
Att av den sälja lika många som tesla säljer model Y är både imponerande och lite överraskande.
När jag säger att Model 3 är som Saab 900/9000 samt Model Y som Volvo 740/850 så menar jag mer på hur vanliga dom är idag jämfört med hur vanlig Saab och Volvos modeller var på 80/90-talet. Dock tror jag ungefär samma kundsegment som köpte Saab på 80/90-talet idag köper Model 3 och dom som köpte Volvo på 80/90-talet idag köper Model Y.

MVH
Vad köpte dom på 80/90-talet som idag köper XC40?
Saabs ganska stora kundgrupp har ju gått vidare till andra märken.
När det gäller Model 3 har ju luften helt gått ur 1200 bilar hittills i år. Volvo har ju som jämförelse sålt 1000 XC90…

Men model 3 kanske spurtar inför kvartalslutet? Det är väl båtar på väg?
Finns såklart variationer (trender) då SUVar är väldigt populärt just nu (av någon outgrundlig anledning) så därför säljer såklart Model Y bättre än Model 3.

MVH
Skriv svar