Förmånsbil förslag

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förmånsbil förslag

Inlägg av mati »

max001 skrev: 27 maj 2023 16:49
mati skrev: 27 maj 2023 16:35
OfarligTesla skrev: 27 maj 2023 16:28
Maw skrev: 27 maj 2023 16:04
Här är en jämförelse mellan privat och förmånsbil för MY

https://carup.se/orattvisan-elbil-som- ... re-per-ar/
Aldrig tidigare har orättvisan varit större mellan den som äger sin bil privat och den som har tjänstebil. En exakt likadan Tesla Model Y blir 8 500 kronor dyrare per månad för den som brukar bilen via privatleasing. Staten subventionerar tjänstebilar med miljarder – medan privatpersoner som vill köpa elbil får betala 101 000 kronor mer varje år.
Han jämför tjänstebil med privatleasing, dvs tar han inte upp någon kostnad för själva bilen i fallet företagsleasing utan bara förmånsbeskattning. Blir markant skillnad om man jämför mot förmånsbil istället.
Precis, det blir jättekonstigt. Men jag tror att han menar förmånsbil egentligen. Fast hur vanligt är det att arbetsgivaren betalar för leasingen av en förmånsbil utan att det blir någon form av löneavdrag för den anställde? Om man nu bortser från förmånsbeskattningen. Förekommer det ens?
Det är väl vanligt?

Tjänstebil/Förmånsbil = Bilen används huvudsakligen i tjänsten. Överstiger det privata bruket en viss nivå, blir det förmånsbeskattning för den anställde som har tjänstebil/förmånsbil.

Personalbil = Betalas med löneavdrag, dvs. den anställdes utrymme för skatter/avgifter. Måste om jag minns rätt nå en viss mininivå av antal körda mil i tjänsten.
100 mil/år, annars får arbetsgivaren inte dra halva momsen. I min värld är förmånsbil och personalbil exakt samma sak. Den anställde betalar förmånsskatt samt löneavdrag motsvarande leasingkostnaden så att bilen blir kostnadsneutral för arbetsgivaren. Det är som jag ser det den vanligaste formen av det folk kallar i vardagsspråk för "tjänstebil". Jag råkar ha två sådana. En av få fördelar med att vara egenföretagare.
En riktig tjänstebil däremot är en bil som arbetsgivaren tillhandahåller för de anställda att använda i tjänsten. Typ en resande säljare eller annan typ av tjänst som behöver en bil i jobbet.
Kör den anställde mer än 100 mil/år med den privat så utgår förmånsskatt. Men detta är ju en bil som arbetsgivaren hade köpt oavsett, eftersom den anställde inte hade kunnat göra sitt jobb annars.
Jag tror faktiskt inte att det är denna typen av "tjänstebil" som skribenten i artikeln stör sig på. Det är nog vanliga förmånsbilar som sticker i ögonen. Och jag förstår det, även om jag som sagt själv har stor nytta av denna ägandeform.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Förmånsbil förslag

Inlägg av Dafro »

Haneky skrev: 27 maj 2023 13:10
Kampanjbilar med specialmodeller är förmånligt ur förmånsvärdeperspektiv. Exempelvis den XC40 special editionbilen som Volvo har nu samt ID.4 Executive Edition.

Hade varit trevligt om Audi Q8 eller BMW IX var nettoprissatta istället för de stora rabatter man kan få.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stor rabatt på Q8 vet jag om men hur stor har du fått på IX menar du?
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förmånsbil förslag

Inlägg av martinot »

mati skrev: 27 maj 2023 20:33
max001 skrev: 27 maj 2023 16:49
mati skrev: 27 maj 2023 16:35
OfarligTesla skrev: 27 maj 2023 16:28
Maw skrev: 27 maj 2023 16:04
Här är en jämförelse mellan privat och förmånsbil för MY

https://carup.se/orattvisan-elbil-som- ... re-per-ar/

Han jämför tjänstebil med privatleasing, dvs tar han inte upp någon kostnad för själva bilen i fallet företagsleasing utan bara förmånsbeskattning. Blir markant skillnad om man jämför mot förmånsbil istället.
Precis, det blir jättekonstigt. Men jag tror att han menar förmånsbil egentligen. Fast hur vanligt är det att arbetsgivaren betalar för leasingen av en förmånsbil utan att det blir någon form av löneavdrag för den anställde? Om man nu bortser från förmånsbeskattningen. Förekommer det ens?
Det är väl vanligt?

Tjänstebil/Förmånsbil = Bilen används huvudsakligen i tjänsten. Överstiger det privata bruket en viss nivå, blir det förmånsbeskattning för den anställde som har tjänstebil/förmånsbil.

Personalbil = Betalas med löneavdrag, dvs. den anställdes utrymme för skatter/avgifter. Måste om jag minns rätt nå en viss mininivå av antal körda mil i tjänsten.
100 mil/år, annars får arbetsgivaren inte dra halva momsen. I min värld är förmånsbil och personalbil exakt samma sak. Den anställde betalar förmånsskatt samt löneavdrag motsvarande leasingkostnaden så att bilen blir kostnadsneutral för arbetsgivaren. Det är som jag ser det den vanligaste formen av det folk kallar i vardagsspråk för "tjänstebil". Jag råkar ha två sådana. En av få fördelar med att vara egenföretagare.
En riktig tjänstebil däremot är en bil som arbetsgivaren tillhandahåller för de anställda att använda i tjänsten. Typ en resande säljare eller annan typ av tjänst som behöver en bil i jobbet.
Kör den anställde mer än 100 mil/år med den privat så utgår förmånsskatt. Men detta är ju en bil som arbetsgivaren hade köpt oavsett, eftersom den anställde inte hade kunnat göra sitt jobb annars.
Jag tror faktiskt inte att det är denna typen av "tjänstebil" som skribenten i artikeln stör sig på. Det är nog vanliga förmånsbilar som sticker i ögonen. Och jag förstår det, även om jag som sagt själv har stor nytta av denna ägandeform.
Helt riktigt mati. Tyvärr är det många, inklusive biljournalister, som blandar samman och förväxlar tjänstebilar med förmånsbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förmånsbil förslag

Inlägg av martinot »

Collin87 skrev: 27 maj 2023 07:43
Honkan skrev: 27 maj 2023 07:27
Hur brukar man lösa att man laddar hemma och företaget slipper betala en del av elen ?
Absolut enklaste sättet är att du väljer att betala all el själv.
Har gps puck och får tillbaka 9,5:-/mil när du kör i tjänsten av din arbetsgivare.
Jo, det enklaste och ekonomiskt vettigaste (då man laddar mesta hemma billigt över natten) är att inte ha bränsleförmån, utan att själv stå för alla laddkostnader. 9,5/mil skattefritt är väldigt bra ersättning om man till största delen laddar hemma på sin hushållsel, och sällan snabbladdar.

Har man däremot en bensin/dieselbil så är det oftast bättre och mer lönsamt att ha bränsleförmån. Men för elbil så skulle jag som sagt skippa det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Haneky
Inlägg: 83
Blev medlem: 04 aug 2022 16:11
Referralkod: ts.la/henric152865

Re: Förmånsbil förslag

Inlägg av Haneky »

Dafro skrev:
Haneky skrev: 27 maj 2023 13:10
Kampanjbilar med specialmodeller är förmånligt ur förmånsvärdeperspektiv. Exempelvis den XC40 special editionbilen som Volvo har nu samt ID.4 Executive Edition.

Hade varit trevligt om Audi Q8 eller BMW IX var nettoprissatta istället för de stora rabatter man kan få.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stor rabatt på Q8 vet jag om men hur stor har du fått på IX menar du?
Inte lika stor som Q8. Vi har 10% ramavtal på BMW. Jag hade hellre sett att man drog av motsvarande summa på priset för alla eftersom det då sänker förmånsvärdet, men det är klart. De försöker ju sälja utan 10% rabatt till vissa.

Volvos special edition är annars en bra lösning - där gör de en version med 11 % rabatt istället för att ge ramavtalsrabatt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Förmånsbil förslag

Inlägg av Dafro »

Haneky skrev: 28 maj 2023 07:58
Dafro skrev:
Haneky skrev: 27 maj 2023 13:10
Kampanjbilar med specialmodeller är förmånligt ur förmånsvärdeperspektiv. Exempelvis den XC40 special editionbilen som Volvo har nu samt ID.4 Executive Edition.

Hade varit trevligt om Audi Q8 eller BMW IX var nettoprissatta istället för de stora rabatter man kan få.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stor rabatt på Q8 vet jag om men hur stor har du fått på IX menar du?
Inte lika stor som Q8. Vi har 10% ramavtal på BMW. Jag hade hellre sett att man drog av motsvarande summa på priset för alla eftersom det då sänker förmånsvärdet, men det är klart. De försöker ju sälja utan 10% rabatt till vissa.

Volvos special edition är annars en bra lösning - där gör de en version med 11 % rabatt istället för att ge ramavtalsrabatt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Aha, då missuppfattade jag, trodde det var en rabatt alla fick som kampanj på E-tron men med ramavtal är jag med, tror vi har mer än 10% men har glömt hur mycket det var och det är lägre för el än det var på fossil och som privatperson får du väl max 6% generellt är väl bäst att jag säger men någon kommer väl snart säga att dom får 10%. Jo Volvos special edition där dom registrerar en typ för att få lägre förmånsvärde är bra men dom har ju typ en elbil. Är inte alls lika förmånligt med förmånsbil längre, det som gör det ok är den rejäla rabatten. Tror jag fick 17% på min BMW X545e.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Förmånsbil förslag

Inlägg av Honkan »

Jag fick 12% när jag jobbade på Audi så mer än så är nog svårt att få i alla fall privat…
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Förmånsbil förslag

Inlägg av Jaegaern »

Honkan skrev: 27 maj 2023 07:07
En till nybörjarfråga i ämnet , men förmånspriset är det som gäller det året bilen levereras ? Så det kan inte höjas för att skatteverket kommer på något nytt om 2 år tillexempel?

Men Q8-Etron framstår för mig som prisvärd att ha som förmånsbil, även en MYP men det har vi ju redan en :D Men sen är det ju att man ska få en levererad också i närtid…
Förmånsvärdet sätts varje år och baseras på prisbasbelopp. Så det förmånsvärde på 5600 eller vad det var för min LR Y 2021, är numera 6300 då ett prisbasbelopp blivit så mycket högre. Dock beräknas förmånsvärdet alltid mot det nypris du betalade för din bil. Spelar ingen roll om nya Y går för 100.000 billigare.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Förmånsbil förslag

Inlägg av BigEasy »

Räntan räknas också in och påverkar förmånsvärdet så tillsammans med ökat PBB så har förmånsvärdet stadigt ökat på befintliga bilar.

Testa gärna att gå in och beräkna förmånsvärdet för en MY 22 för både 2022 och 2023 så får ni se.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Förmånsbil förslag

Inlägg av Honkan »

Prisbasbeloppet lär ju öka en hel del, lutar lite åt en model 3 eller Polestar 2, kommer bara bli en bil jag använder och mest i jobbet..

Men är bra sugen på en Q8-Etron
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Förmånsbil förslag

Inlägg av Dafro »

Honkan skrev: 28 maj 2023 11:38
Prisbasbeloppet lär ju öka en hel del, lutar lite åt en model 3 eller Polestar 2, kommer bara bli en bil jag använder och mest i jobbet..

Men är bra sugen på en Q8-Etron
E-tron är trevlig, 55 eller 50?
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Förmånsbil förslag

Inlägg av Honkan »

Känns som 55 för att jag kommer åka en del längre sträckor och tänker att man då kan ladda mer hemma dessutom och slipper ladda på stan ibland. Känns som den nya faceliften har bra range
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Förmånsbil förslag

Inlägg av Dafro »

Honkan skrev: 28 maj 2023 17:16
Känns som 55 för att jag kommer åka en del längre sträckor och tänker att man då kan ladda mer hemma dessutom och slipper ladda på stan ibland. Känns som den nya faceliften har bra range
Jo, 55 var jag inne på, den har bra räckvidd och grym komfort. Kolla test av out of spec reviews.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Förmånsbil förslag

Inlägg av Honkan »

Lutar verkligen åt en Q8 Etron efter provkörning , känns inte som någon elbil kan tävla med känslan av kvalitet och komfort , finns massa annat som är bra med tillexempel Tesla men då det är en del av arbetsmiljön , kommer åka en hel del…

Hur är det med vinterdäck , brukar ni fixa det själva ??
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Lewkis
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 05 maj 2023 13:52

Re: Förmånsbil förslag

Inlägg av Lewkis »

max001 skrev: 27 maj 2023 16:49
mati skrev: 27 maj 2023 16:35
OfarligTesla skrev: 27 maj 2023 16:28
Maw skrev: 27 maj 2023 16:04
Här är en jämförelse mellan privat och förmånsbil för MY

https://carup.se/orattvisan-elbil-som- ... re-per-ar/
Aldrig tidigare har orättvisan varit större mellan den som äger sin bil privat och den som har tjänstebil. En exakt likadan Tesla Model Y blir 8 500 kronor dyrare per månad för den som brukar bilen via privatleasing. Staten subventionerar tjänstebilar med miljarder – medan privatpersoner som vill köpa elbil får betala 101 000 kronor mer varje år.
Han jämför tjänstebil med privatleasing, dvs tar han inte upp någon kostnad för själva bilen i fallet företagsleasing utan bara förmånsbeskattning. Blir markant skillnad om man jämför mot förmånsbil istället.
Precis, det blir jättekonstigt. Men jag tror att han menar förmånsbil egentligen. Fast hur vanligt är det att arbetsgivaren betalar för leasingen av en förmånsbil utan att det blir någon form av löneavdrag för den anställde? Om man nu bortser från förmånsbeskattningen. Förekommer det ens?
Det är väl vanligt?

Tjänstebil/Förmånsbil = Bilen används huvudsakligen i tjänsten. Överstiger det privata bruket en viss nivå, blir det förmånsbeskattning för den anställde som har tjänstebil/förmånsbil.

Personalbil = Betalas med löneavdrag, dvs. den anställdes utrymme för skatter/avgifter. Måste om jag minns rätt nå en viss mininivå av antal körda mil i tjänsten.
Förmånsbil och Personalbil är "samma" sak. En förmånsbil har ett förmånsvärde som betalas av den anställda och får användas privat.
Tjänstebil nyttjas primärt i tjänst (tror max 150 mil utanför tjänst om året godtas) och har inget förmånsvärde för den anställda.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Förmånsbil förslag

Inlägg av BigEasy »

Lewkis skrev: 29 maj 2023 19:47
max001 skrev: 27 maj 2023 16:49
mati skrev: 27 maj 2023 16:35
OfarligTesla skrev: 27 maj 2023 16:28
Maw skrev: 27 maj 2023 16:04
Här är en jämförelse mellan privat och förmånsbil för MY

https://carup.se/orattvisan-elbil-som- ... re-per-ar/

Han jämför tjänstebil med privatleasing, dvs tar han inte upp någon kostnad för själva bilen i fallet företagsleasing utan bara förmånsbeskattning. Blir markant skillnad om man jämför mot förmånsbil istället.
Precis, det blir jättekonstigt. Men jag tror att han menar förmånsbil egentligen. Fast hur vanligt är det att arbetsgivaren betalar för leasingen av en förmånsbil utan att det blir någon form av löneavdrag för den anställde? Om man nu bortser från förmånsbeskattningen. Förekommer det ens?
Det är väl vanligt?

Tjänstebil/Förmånsbil = Bilen används huvudsakligen i tjänsten. Överstiger det privata bruket en viss nivå, blir det förmånsbeskattning för den anställde som har tjänstebil/förmånsbil.

Personalbil = Betalas med löneavdrag, dvs. den anställdes utrymme för skatter/avgifter. Måste om jag minns rätt nå en viss mininivå av antal körda mil i tjänsten.
Förmånsbil och Personalbil är "samma" sak. En förmånsbil har ett förmånsvärde som betalas av den anställda och får användas privat.
Tjänstebil nyttjas primärt i tjänst (tror max 150 mil utanför tjänst om året godtas) och har inget förmånsvärde för den anställda.

Allt är samma sak egentligen. Samma skatteregler iaf. Använder du inte din förmånsbil privat behöver du inte skatta för förmånen.
Användarvisningsbild
Lewkis
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 05 maj 2023 13:52

Re: Förmånsbil förslag

Inlägg av Lewkis »

BigEasy skrev: 29 maj 2023 20:11
Lewkis skrev: 29 maj 2023 19:47
max001 skrev: 27 maj 2023 16:49
mati skrev: 27 maj 2023 16:35
OfarligTesla skrev: 27 maj 2023 16:28


Han jämför tjänstebil med privatleasing, dvs tar han inte upp någon kostnad för själva bilen i fallet företagsleasing utan bara förmånsbeskattning. Blir markant skillnad om man jämför mot förmånsbil istället.
Precis, det blir jättekonstigt. Men jag tror att han menar förmånsbil egentligen. Fast hur vanligt är det att arbetsgivaren betalar för leasingen av en förmånsbil utan att det blir någon form av löneavdrag för den anställde? Om man nu bortser från förmånsbeskattningen. Förekommer det ens?
Det är väl vanligt?

Tjänstebil/Förmånsbil = Bilen används huvudsakligen i tjänsten. Överstiger det privata bruket en viss nivå, blir det förmånsbeskattning för den anställde som har tjänstebil/förmånsbil.

Personalbil = Betalas med löneavdrag, dvs. den anställdes utrymme för skatter/avgifter. Måste om jag minns rätt nå en viss mininivå av antal körda mil i tjänsten.
Förmånsbil och Personalbil är "samma" sak. En förmånsbil har ett förmånsvärde som betalas av den anställda och får användas privat.
Tjänstebil nyttjas primärt i tjänst (tror max 150 mil utanför tjänst om året godtas) och har inget förmånsvärde för den anställda.

Allt är samma sak egentligen. Samma skatteregler iaf. Använder du inte din förmånsbil privat behöver du inte skatta för förmånen.
Nja, en förmånsbil hör du ju på namnet att du betalar förmån för. Annars är det en tjänstebil avsedd för användning enbart i tjänst.

Förmånsbil och Personalbil kan dock klumpas ihopa.
En personalbil har jag dock alltid sett varit kostnadsneutral för företaget, vilket innebär att man som personalbilsförare står för hela kostnaden med löneavdrag (brutto eller netto), medans en förmånsbil kan ha lite andra fördelar som att du bara betalar förmånsvärdet, eller en mindre del av kostnaden.

summa summarum: Tjänstebil = inget förmånsvärde Förmånsbil/personalbil = Förmånsvärde
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Förmånsbil förslag

Inlägg av Honkan »

Någon som har förmåns bil och hur gör ni med vinterdäck ? Köper ni på sidan själva eller beställer med bilen ?
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Förmånsbil förslag

Inlägg av Dafro »

Honkan skrev: 29 maj 2023 20:20
Någon som har förmåns bil och hur gör ni med vinterdäck ? Köper ni på sidan själva eller beställer med bilen ?
När jag hade personalbil så fick vi inte välja var vi tog dom, det var redan upphandlat, kolla om du kan få ett bra pris där du hämtar ut bilen, är bekvämt att ha det på samma ställe, iallafall om bilen hämta ut under vinterhalvåret.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Förmånsbil förslag

Inlägg av NiklasTesla »

Honkan skrev: 26 maj 2023 19:57
Hej

Har börjat titta runt lite på förmånsbil då eventuellt nytt jobb erbjuder det.

Har forskat lite på skatteverkets hemsidas lista och slås av att tillexempel Audi Q8 e-tron har relativt lågt förmånsvärde med tanke på kostnad… men ni som har , hur har ni resonerat ?? Funderar på en Model 3, Q8 E-tron eller något annat som ger mycket för pengarna , kan man ungefär räkna att den faktiska kostnaden efter skatt blir hälften av förmånsvärdet ? Hur brukar det vara med vinterdäck ? , försäkring och service ?

Tacksam för tankar och tips.
Själv kört 15000mil med Model 3 (privat dock) och planerar att behålla ett tag till då jag är såpass nöjd (aldrig haft en bil såhär länge tidigare så det är bra betyg).

Försäkring är dyra för Teslas bilar är bra att veta men service är nästan gratis då den är nästan obefintlig och Teslas nybilsgaranti inte påverkas av service (lagt ca 1000SEK (borträknat däck) på torkarblad, kupéfilter samt spolarvätska (allt fixat själv)).

Själv körde jag en säsong på medföljande sommardäcken som jag sedan sålde på Blocket och sitter nu åretruntruntdäck (Michelin Cross Climate 2) på orginalfälg. Supernöjd men kör mest i Södra Sverige samt kontinenten på vintern och Norrland/Norge på Sommaren.

Om du klickar på min profil här eller någon annan medlem på Tesla Club Sweden finns referrallänk (du kan behöva lägga in länken i Google och sedan klicka vidare) där du samt befintlig ägare får krediter hos Tesla du konfigurerar bilen (dessa krediter kan sedan användas till SuC-laddning eller tillbehör hos Tesla).

MVH
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Förmånsbil förslag

Inlägg av ErikHallq »

Tipsar lite oförskämt om ett verktyg jag gjorde för mig själv och mina kollegor. Försökt göra det så simpelt som möjligt.
https://www.personalbilskalkylen.se/

Exempel på vad som presenteras (med hittepå värden för en Model Y och en e tron)
Screenshot 2023-05-30 at 09.37.24.png
Screenshot 2023-05-30 at 09.53.56.png

Så där ser man nettokostnaden som inkluderar allt utom laddning då. Sen visas ens pensionsgrundande inkomst, vilket kan påverka ens tjänstepension och allmänna pension. Där får man dock vända sig till sin arbetsgivare för att kolla hur det påverkar tjänstepension.

Edit: Tekniskt sett så är finansiell leasing inte att räkna med köp av tjänst, utan köp av vara. Oavsett restvärde. Anledningen är för att företaget står för risken på restvärdet. Därav kan inte halva momsen räknas av, även om man kör mer än 100mil i tjänsten per år. Däremot går det i Fullservice fallet.

Sen hur din arbetsgivare väljer att redovisa det är upp till dom. Så det kan bli lite lägre bruttolöneavdrag än vad kalkylatorn säger baserat på hur er arbetsgivare väljer att redovisa helt enkelt.
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Nafets
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 feb 2023 10:42
Referralkod: ts.la/stefan86899

Re: Förmånsbil förslag

Inlägg av Nafets »

ErikHallq skrev: 30 maj 2023 09:40

Edit: Tekniskt sett så är finansiell leasing inte att räkna med köp av tjänst, utan köp av vara. Oavsett restvärde. Anledningen är för att företaget står för risken på restvärdet. Därav kan inte halva momsen räknas av, även om man kör mer än 100mil i tjänsten per år. Däremot går det i Fullservice fallet.

Sen hur din arbetsgivare väljer att redovisa det är upp till dom. Så det kan bli lite lägre bruttolöneavdrag än vad kalkylatorn säger baserat på hur er arbetsgivare väljer att redovisa helt enkelt.
Fast redovisningsmässigt så jämnställs finanisell leasing som operationell i många fall och då får man dra halva momsen.
Enligt BFNAR 2016:10 (K2) ska all leasing redovisas som operationell leasing (även om det handlar om finansiell leasing). Enligt BFNAR 2012:1 (K3) får juridiska personer redovisa alla leasingavtal som operationell leasing även om det handlar om finansiella leasingavtal. Det absolut vanligaste är att juridiska personer, som tillämpar K3, redovisar all leasing som operationell leasing.
Tesla MYLR Vit/Svart - Lev 31 maj 2023
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Förmånsbil förslag

Inlägg av ErikHallq »

Nafets skrev: 30 maj 2023 10:34


Fast redovisningsmässigt så jämnställs finanisell leasing som operationell i många fall och då får man dra halva momsen.
Enligt BFNAR 2016:10 (K2) ska all leasing redovisas som operationell leasing (även om det handlar om finansiell leasing). Enligt BFNAR 2012:1 (K3) får juridiska personer redovisa alla leasingavtal som operationell leasing även om det handlar om finansiella leasingavtal. Det absolut vanligaste är att juridiska personer, som tillämpar K3, redovisar all leasing som operationell leasing.
Möjligt att jag har fel där. Men enligt denna källa och en koll med skatteverket fick jag lära mig detta.
https://www.bjornlunden.se/bokf%C3%B6ri ... moms__6179
Operationell och finansiell leasing
Med operationell leasing (även kallad fullserviceleasing) menas ett leasingavtal där leasegivaren står risken för service, underhåll, reparationer, försäkringar mm. Vid finansiell leasing (som är vanligast) är det leasetagaren som står för dessa kostnader.

Företag som upprättar årsbokslut eller årsredovisning enligt K2 ska redovisa all leasing som operationell leasing, dvs även om det är fråga om finansiell leasing.

Företag som tillämpar K3 ska skilja på operationell och finansiell leasing. Den operationella hanteras som hyra, och den finansiella som ett köp. Det är dock tillåtet att redovisa finansiell leasing som operationell (hyra) även vid tillämpning av K3 (dock inte vid upprättande av koncernredovisning).
Så beror på bolaget. Inte alla som styr detta själv här tänker jag mig :)
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Skriv svar