Köp inga billiga fälgar!

Här säljer du tillbehör till bilar

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Köp inga billiga fälgar!

Inlägg av TiborBlomhall »

Bilar på Teslas leveranscenter i Norrköping har plundrats på fälgar och hjul. Tjuvarna kan nu försöka kränga dem på Blocket eller andra liknande sajter. Kanske rentav här.

Se därför upp med annonser som försöker sälja billiga Tesla fälgar och hjul - de kan vara stöldvaror. Kommer någon med storyn om att han köpt nya fälgar till sin Tesla och säljer nu de gamla original fälgarna begär få se de nya fälgarna eller kvitto på dem.
Screenshot_20230526-201327.png
https://carup.se/tjuvar-slog-til-mot-te ... dyra-hjul/
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Köp inga billiga fälgar!

Inlägg av jonasl »

Gäller ju egentligen allt. Finns det ingen marknad så finns det inget incitament att stjäla.

Uttryckte intresse för ett par hjul på fälg från rätt långt borta från mig som fanns på annons. Säljaren högg direkt och ville köra hem dem till mig för ett par tusenlappar. Det var tydligen från hans brorsas bil. Numret jag skulle swisha till matchade inte hans namn i annonsen, däremot en känd kriminell (enligt google). Jag backade, vill inte göra affärer med den typen av människor och ännu mindre ha ett "money trail" till dem!! Annonsen försvann ändå rätt fort så de såldes ju förstås till någon mindre nogräknad.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Köp inga billiga fälgar!

Inlägg av max001 »

Troligtvis att de säljs utomlands. Tesla borde skämmas över deras bristande säkerhet om det stämmer att bilarna som drabbades stod utanför inhägnaden.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Köp inga billiga fälgar!

Inlägg av jonasl »

jonasl skrev: 26 maj 2023 20:41
annonsen, däremot en känd kriminell (enligt google). Jag backade, vill inte göra affärer med den typen av människor och ännu mindre ha ett "money trail" till dem!! Annonsen försvann ändå rätt fort så de såldes ju förstås till någon mindre nogräknad.
Googlade namnet igen. Nu är han tydligen dömd för mordförsök i våras, känns helt OK att jag avbröt den affären.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köp inga billiga fälgar!

Inlägg av taliz »

max001 skrev: 26 maj 2023 21:26
Troligtvis att de säljs utomlands. Tesla borde skämmas över deras bristande säkerhet om det stämmer att bilarna som drabbades stod utanför inhägnaden.
Finns det inte plats så finns det inte plats.
Det som upprör bör snarare hur snabbt vårt samhälle sjunkit till denna nivå.
Skall man behöva hängna in och kameraövervaka allt numera?
Skall man inte våga sig ut på kvällen?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Köp inga billiga fälgar!

Inlägg av max001 »

taliz skrev: 27 maj 2023 12:38
max001 skrev: 26 maj 2023 21:26
Troligtvis att de säljs utomlands. Tesla borde skämmas över deras bristande säkerhet om det stämmer att bilarna som drabbades stod utanför inhägnaden.
Finns det inte plats så finns det inte plats.
Det som upprör bör snarare hur snabbt vårt samhälle sjunkit till denna nivå.
Skall man behöva hängna in och kameraövervaka allt numera?
Skall man inte våga sig ut på kvällen?
Då har ju Tesla kontoret i Norrköping tagit en medveten/kalkylerad risk. Undrar hur det blir med försäkringsfrågor. Om jag hade varit kund så hade jag ju inte accepterat leverans av dessa bilar oavsett om de sätter dit nya hjul eller ej. Det lär väl ha blivit lite andra skador på underredet.

Vet inte om det är tidens tecken. Stölder har ju alltid funnits. Kommer ihåg hur en lastbil åkte på flera gator i innerstan mitt på dagen och rensade gator på cyklar. Snabba som satan var de och hann iväg innan polisen kom till platsen. Detta var säkert på 90-talet. Fälgar på dyrare bilar har ju alltid funnits.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Köp inga billiga fälgar!

Inlägg av agehall »

Får mig att tänka att man kanske inte ska fixa parkeringsskadan jag har på en fälg. Kanske blir mindre stöldbegärliga om de är skadade. Fast å andra sidan - hur eftertraktade är 18” idag egentligen?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Köp inga billiga fälgar!

Inlägg av Jaegaern »

max001 skrev: 26 maj 2023 21:26
Troligtvis att de säljs utomlands. Tesla borde skämmas över deras bristande säkerhet om det stämmer att bilarna som drabbades stod utanför inhägnaden.
Tesla hade redan innan rånet ägde rum, satt upp massivs med kameror. Man kan hävda att de borde satt staket runt om men det är inte så att de bara hade en vanlig parkering där de ställde upp bilarna. Dock gav inte filmerna något denna gång enligt dem själva. Jag var inne på SC Norrköping morgonen därpå i annat ärende.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Köp inga billiga fälgar!

Inlägg av renes »

Jaegaern skrev: 28 maj 2023 10:06
max001 skrev: 26 maj 2023 21:26
Troligtvis att de säljs utomlands. Tesla borde skämmas över deras bristande säkerhet om det stämmer att bilarna som drabbades stod utanför inhägnaden.
Tesla hade redan innan rånet ägde rum, satt upp massivs med kameror. Man kan hävda att de borde satt staket runt om men det är inte så att de bara hade en vanlig parkering där de ställde upp bilarna. Dock gav inte filmerna något denna gång enligt dem själva. Jag var inne på SC Norrköping morgonen därpå i annat ärende.
Någon som vet om parkeringen i Huddinge är inhägnad? Jag väntar fortfarande på min S LR som står i Huddinge. Enl Tesla var ett däck skadat och de väntar på nytt, men nu börjar jag undra vad som hände med "däcket". Fick meddelandet om det för en vecka sen, i måndags (det är söndag idag).
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köp inga billiga fälgar!

Inlägg av SwedishAdvocate »

agehall skrev: 27 maj 2023 18:28
Får mig att tänka att man kanske inte ska fixa parkeringsskadan jag har på en fälg. Kanske blir mindre stöldbegärliga om de är skadade. Fast å andra sidan - hur eftertraktade är 18” idag egentligen?
Låsbultar kanske kan vara ett tips. Har haft det på mina mina bilar. Fast jag har å andra sidan 'bara' haft 16''-fälgar från VW och Dezent... 8-)
GÖR DET SVÅRARE FÖR TJUVEN MED LÅSBULTAR

Med tanke på de kostnader och besvär det kan innebära av att bli av med sina hjul finns det all anledning att göra det så svårt som möjligt för tjuven. Det enklaste och mest kostnadseffektiva sättet är låsmuttrar. Visst låsmuttrar är ingen 100% stöldskyddslösning och de går att forcera. Med låsbultar är det betydligt svårare för tjuven att få av hjulen och den extra tid det tar för tjuven att forcera låsbultarna kan vara skillnaden på en lyckad stöld eller ett misslyckat stöldförsök. Då bilhjulsstölder ofta sker i villa och bostadsområden är tjuven helt beroende om att det hela går fort. Därför kan låsbultar vara såpass avskräckande för tjuven att han inte ens försöker.

https://blog.abswheels.se/lasbultar-hju ... ta-fiende/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köp inga billiga fälgar!

Inlägg av taliz »

Mjo många levererar väl med låsbultar som standard numera.
Har för mig ID4an kom med det tex.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köp inga billiga fälgar!

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev: 28 maj 2023 10:29
Mjo många levererar väl med låsbultar som standard numera.
Har för mig ID4an kom med det tex.
Kommer inte Tesla med låsbultar som standard? Det är kanske ytterligare en anledning till att försäkringskostnaderna är vad de är för bilar från Tesla. Många bäckar små...

Är det ingen som har lite kontakter uppåt i Teslas organisation och som kan ge dem lite 'goda råd'? Eller nåt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Köp inga billiga fälgar!

Inlägg av max001 »

SwedishAdvocate skrev: 28 maj 2023 10:34
taliz skrev: 28 maj 2023 10:29
Mjo många levererar väl med låsbultar som standard numera.
Har för mig ID4an kom med det tex.
Kommer inte Tesla med låsbultar som standard? Det är kanske ytterligare en anledning till att försäkringskostnaderna är vad de är för bilar från Tesla. Många bäckar små...

Är det ingen som har lite kontakter uppåt i Teslas organisation och som kan ge dem lite 'goda råd'? Eller nåt...
Låsbultar hjälper väl föga eller inte alls?
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köp inga billiga fälgar!

Inlägg av SwedishAdvocate »

max001 skrev: 28 maj 2023 10:36
Låsbultar hjälper väl föga eller inte alls?
Hur lång tid tar det att få upp fyra låsbultar?

Hur många bilar var det i det här fallet? Hur mkt extra tid hade det tagit?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Köp inga billiga fälgar!

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev: 28 maj 2023 10:34
taliz skrev: 28 maj 2023 10:29
Mjo många levererar väl med låsbultar som standard numera.
Har för mig ID4an kom med det tex.
Kommer inte Tesla med låsbultar som standard? Det är kanske ytterligare en anledning till att försäkringskostnaderna är vad de är för bilar från Tesla. Många bäckar små...

Är det ingen som har lite kontakter uppåt i Teslas organisation och som kan ge dem lite 'goda råd'? Eller nåt...
Nej, eftersom Tesla använder muttrar. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 483
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Köp inga billiga fälgar!

Inlägg av LarsaR »

mikebike skrev: 28 maj 2023 12:35
SwedishAdvocate skrev: 28 maj 2023 10:34
taliz skrev: 28 maj 2023 10:29
Mjo många levererar väl med låsbultar som standard numera.
Har för mig ID4an kom med det tex.
Kommer inte Tesla med låsbultar som standard? Det är kanske ytterligare en anledning till att försäkringskostnaderna är vad de är för bilar från Tesla. Många bäckar små...

Är det ingen som har lite kontakter uppåt i Teslas organisation och som kan ge dem lite 'goda råd'? Eller nåt...
Nej, eftersom Tesla använder muttrar. :lol:
Och så var vi i den diskussionen igen :D
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Köp inga billiga fälgar!

Inlägg av agehall »

max001 skrev: 28 maj 2023 10:36
Låsbultar hjälper väl föga eller inte alls?
Det är min uppfattning också. Dessa ligor har rätt utrustning för att bli av med låsbultar och även om det tar längre tid än att lossa på en vanlig hjulbult så går det ändå fort.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Köp inga billiga fälgar!

Inlägg av Jerker »

agehall skrev: 28 maj 2023 13:04
max001 skrev: 28 maj 2023 10:36
Låsbultar hjälper väl föga eller inte alls?
Det är min uppfattning också. Dessa ligor har rätt utrustning för att bli av med låsbultar och även om det tar längre tid än att lossa på en vanlig hjulbult så går det ändå fort.
Ja, jag har sett en video på hur fort det går, så det är inget större tidspåslag för dem.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köp inga billiga fälgar!

Inlägg av SwedishAdvocate »

agehall skrev: 28 maj 2023 13:04
max001 skrev: 28 maj 2023 10:36
Låsbultar hjälper väl föga eller inte alls?
Det är min uppfattning också. Dessa ligor har rätt utrustning för att bli av med låsbultar och även om det tar längre tid än att lossa på en vanlig hjulbult så går det ändå fort.
Fast grejen med Teslas bilar är ju att man inte behöver ngn utrustning för att få upp låsbultar/låsmuttrar. Således 'behövs' det ju inga ligor för att plundra Teslor på fälgar. Allt som behövs blir ju istället bara att Norrköpings lokala 'kriminella förmågor' kör en sväng förbi Teslas lokaler varje dag efter stängningsdags. Ser de då att det står bilar utanför stängslet så är det ju fritt fram och busenkelt att sno fälgarna för i princip vem som helst(!)...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 5 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köp inga billiga fälgar!

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jerker skrev: 28 maj 2023 13:17
agehall skrev: 28 maj 2023 13:04
max001 skrev: 28 maj 2023 10:36
Låsbultar hjälper väl föga eller inte alls?
Det är min uppfattning också. Dessa ligor har rätt utrustning för att bli av med låsbultar och även om det tar längre tid än att lossa på en vanlig hjulbult så går det ändå fort.
Ja, jag har sett en video på hur fort det går, så det är inget större tidspåslag för dem.
Ok.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köp inga billiga fälgar!

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jerker skrev: 28 maj 2023 13:17
agehall skrev: 28 maj 2023 13:04
max001 skrev: 28 maj 2023 10:36
Låsbultar hjälper väl föga eller inte alls?
Det är min uppfattning också. Dessa ligor har rätt utrustning för att bli av med låsbultar och även om det tar längre tid än att lossa på en vanlig hjulbult så går det ändå fort.
Ja, jag har sett en video på hur fort det går, så det är inget större tidspåslag för dem.
Hur mycket extra oväsen blir det då jämfört med att dra bort en vanlig bult/mutter?

Fast det kanske inte spelar ngn roll i det här fallet. Har aldrig varit vid Tesla Nkpg, men gissar att det ligger 'rätt off'...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Köp inga billiga fälgar!

Inlägg av Jerker »

SwedishAdvocate skrev: 28 maj 2023 13:25
Jerker skrev: 28 maj 2023 13:17
agehall skrev: 28 maj 2023 13:04
max001 skrev: 28 maj 2023 10:36
Låsbultar hjälper väl föga eller inte alls?
Det är min uppfattning också. Dessa ligor har rätt utrustning för att bli av med låsbultar och även om det tar längre tid än att lossa på en vanlig hjulbult så går det ändå fort.
Ja, jag har sett en video på hur fort det går, så det är inget större tidspåslag för dem.
Hur mycket extra oväsen blir det då jämfört med att dra bort en vanlig bult/mutter?

Fast det kanske inte spelar ngn roll i det här fallet. Har aldrig varit vid Tesla Nkpg, men gissar att det ligger 'rätt off'...
Ja, det jag såg så bankade de fast en hylsa, så det låter ju en del. Men där Tesla i Norrköping ligger är det inga boende i närheten, så de kunde operera osedda och ohörda.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köp inga billiga fälgar!

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jerker skrev: 28 maj 2023 16:08
SwedishAdvocate skrev: 28 maj 2023 13:25

Hur mycket extra oväsen blir det då jämfört med att dra bort en vanlig bult/mutter? [...
Ja, det jag såg så bankade de fast en hylsa, så det låter ju en del. [...
Med andra ord verkar ju låsbult/låsmutter vara ett alldeles utmärkt stöldskydd förutsatt att man inte parkerar bilen utanför grindarna hos Tesla i Nkpg...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Köp inga billiga fälgar!

Inlägg av BigEasy »

SwedishAdvocate skrev: 28 maj 2023 16:39
Jerker skrev: 28 maj 2023 16:08
SwedishAdvocate skrev: 28 maj 2023 13:25

Hur mycket extra oväsen blir det då jämfört med att dra bort en vanlig bult/mutter? [...
Ja, det jag såg så bankade de fast en hylsa, så det låter ju en del. [...
Med andra ord verkar ju låsbult/låsmutter vara ett alldeles utmärkt stöldskydd förutsatt att man inte parkerar bilen utanför grindarna hos Tesla i Nkpg...

Låsmutter är inget utmärkt skydd. Att nån lokal pundare ska sno fälgarna är en ganska liten risk. Det är allt som oftast proffs som gör det.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Köp inga billiga fälgar!

Inlägg av loftux »

Är nog ingen tvekan på att det inte är jättesvårt sno hjulen även med låsmutter. Men finns statistik som visar vad som sker i praktiken? Hur är andelen stulna med låsmutter jämfört med de utan?

Säg att de sänker risken bli av med hjulen med bara 10-15%, kanske värt det ändå. Verkar ju inte finnas så mycket bättre alternativ.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Skriv svar