Problems in the House
Postat: 28 maj 2023 20:24
Intressant artikel om en läcka från Tesla: "https://arstechnica.com/cars/2023/05/m ... mplaints/"
Det är ju lite skrämmande, och jag undrar lite över hur länge Tesla kommer att överleva med Elon vid rodret.lawgiver skrev: ↑29 maj 2023 12:142 kommentarer på artikeln som känns lite jobbiga:
1.
"Some years ago I interviewed for a position as engineering lead for systems test, and I was fortunate enough to have an interview slot with the outgoing lead.
After going through his questions, I asked him one question - How does the engineering culture here treat testing reports?
He started his reply defensively, with "it's improving." But then outlined a culture where reports that indicated engineering flaws, or issues were routinely rejected, where test engineers were frequently pressured to adjust tests to avoid failures - not because the tests were wrong, or the failures not legitimate, but because the failure might hold up the product release cycle. A culture where test engineers were seen as lesser quality, or just technicians, because "real engineers design things, test engineers just try to screw things up."
I turned down the position."
2.
"An engineering culture that sidelines failure reports, that marginalizes the bugs and problems, that doesn't see fixing issues as a win for the product, for the engineering teams, and the company - that culture will build problematic products. This article is hardly news to anyone who's looked with a critical eye at the undercurrent of problem reports around Tesla, but it seems to be a lot of hard evidence that the company has a culture that doesn't take product quality seriously enough."
Citing the leaked files, the newspaper also reported about large numbers of customer complaints regarding the Tesla’s driver assistance programs, with about 4,000 complaints on sudden acceleration or phantom braking.
The German union IG Metall said the revelations were “disturbing” and called on Tesla to inform employees about all data protection violations and promote a culture in which staff could raise problems and grievances openly and without fear.
“These revelations ... fit with the picture that we have gained in just under two years,” said Dirk Schulze, IG Metall incoming district manager for Berlin, Brandenburg and Saxony.
Kanske är så sorgligt korkad som världen är?kaffekoko skrev: ↑30 maj 2023 10:02USA är väldigt polariserat just nu. Tesla (och elbilar i allmänhet) klumpas ihop med impopulära begrepp anses som woke, demokratiska partiet med Biden , västkust(california) etc. Pga. subventioner av elbilsindustrin och att fossilbilar (som är en del av "the american" dream) anses vara under attack. Till synes opolitiska saker som bilar politiseras. Därför inte konstigt att Tesla är impopulärt bland många amerikaner.
Det är väl delvis sant men Musk har ju kommit ut som republikan och nån slags woke-motståndare. Min fru är lite sådär allmänt PK och har, delvis på skoj?, sagt att vi inte får köpa någon mer Tesla eftersom Musk "verkar dum i huvudet". Det har nog mest med det här spektaklet kring Twitter att göra. Hon följer många vänster/pk-konton.kaffekoko skrev: ↑30 maj 2023 10:02USA är väldigt polariserat just nu. Tesla (och elbilar i allmänhet) klumpas ihop med impopulära begrepp anses som woke, demokratiska partiet med Biden , västkust(california) etc. Pga. subventioner av elbilsindustrin och att fossilbilar (som är en del av "the american" dream) anses vara under attack. Till synes opolitiska saker som bilar politiseras. Därför inte konstigt att Tesla är impopulärt bland många amerikaner.
ja det är förvisso sant. Men känns som Musk är ett "wildcard" som inte riktigt passar in nånstans. Uppfattar honom som provokativ libertarian snarare än en Trump-krigare. Lyckas göra alla sura avsett politiskt hemvist.BigEasy skrev: ↑30 maj 2023 11:00Det är väl delvis sant men Musk har ju kommit ut som republikan och nån slags woke-motståndare. Min fru är lite sådär allmänt PK och har, delvis på skoj?, sagt att vi inte får köpa någon mer Tesla eftersom Musk "verkar dum i huvudet". Det har nog mest med det här spektaklet kring Twitter att göra. Hon följer många vänster/pk-konton.kaffekoko skrev: ↑30 maj 2023 10:02USA är väldigt polariserat just nu. Tesla (och elbilar i allmänhet) klumpas ihop med impopulära begrepp anses som woke, demokratiska partiet med Biden , västkust(california) etc. Pga. subventioner av elbilsindustrin och att fossilbilar (som är en del av "the american" dream) anses vara under attack. Till synes opolitiska saker som bilar politiseras. Därför inte konstigt att Tesla är impopulärt bland många amerikaner.
Musk backar de Santis, men jag tror inte det är en vinnare 2024.
Rob Maurer/Tesla Daily gick igenom den där undersökningen. Min bild är att Tesla tappat pga Elon 'kommit ut' och definierat vem han är politiskt. Så alltså typ raka motsatsen till vad du skriver här. Precis som BigEasy skriver ovan så har ju "Musk [...] kommit ut som republikan och nån slags woke-motståndare."kaffekoko skrev: ↑30 maj 2023 10:02USA är väldigt polariserat just nu. Tesla (och elbilar i allmänhet) klumpas ihop med impopulära begrepp anses som woke, demokratiska partiet med Biden , västkust(california) etc. Pga. subventioner av elbilsindustrin och att fossilbilar (som är en del av "the american" dream) anses vara under attack. Till synes opolitiska saker som bilar politiseras. Därför inte konstigt att Tesla är impopulärt bland många amerikaner.
Tror ju förutom hela Twitter grejen och lite tweets om Ryssland så skulle det inte förvåna mig om folk börjar tröttna på den dåliga kommunikation (t.ex. när man beställer en Tesla så verkar man hamna i ett "lotteri" om när man får bilen), servicen och kanske det, att bilen inte blir lika mycket bättre vid uppdateringar som man hoppades på (eller till och med sämre inom visse områden när plötsligt sensorer tas bort), FSD.
Musk/Tesla tappar amerikanska högeranhängare för att de gör elbilar och bryr sig om miljö/klimat (som de upplever som "woke" och "liberala flummerier") och han tappar samtidigt även alla vänsteranhängare som inte gillar att Musk är kapitalist och republikan (och som de upplever stöttar Trump och konservativ politik).BigEasy skrev: ↑30 maj 2023 11:00Det är väl delvis sant men Musk har ju kommit ut som republikan och nån slags woke-motståndare. Min fru är lite sådär allmänt PK och har, delvis på skoj?, sagt att vi inte får köpa någon mer Tesla eftersom Musk "verkar dum i huvudet". Det har nog mest med det här spektaklet kring Twitter att göra. Hon följer många vänster/pk-konton.kaffekoko skrev: ↑30 maj 2023 10:02USA är väldigt polariserat just nu. Tesla (och elbilar i allmänhet) klumpas ihop med impopulära begrepp anses som woke, demokratiska partiet med Biden , västkust(california) etc. Pga. subventioner av elbilsindustrin och att fossilbilar (som är en del av "the american" dream) anses vara under attack. Till synes opolitiska saker som bilar politiseras. Därför inte konstigt att Tesla är impopulärt bland många amerikaner.
Nej det är han inte. Musk älskar statliga bidrag och backar den som är bäst för honom och hans bolag. Traditionell plånboksröstning. Just nu är han i Kina och smeker utrikesministerns rygg.
Ja, för mig är det betydligt värre med dålig service, slumpvisa kvaliteten vid leverans, frånvaro av parkeringssensorer osv. Struntar fullkomligt i vad Elon Musk tweetat för något.Credde skrev: ↑30 maj 2023 16:51Tror ju förutom hela Twitter grejen och lite tweets om Ryssland så skulle det inte förvåna mig om folk börjar tröttna på den dåliga kommunikation (t.ex. när man beställer en Tesla så verkar man hamna i ett "lotteri" om när man får bilen), servicen och kanske det, att bilen inte blir lika mycket bättre vid uppdateringar som man hoppades på (eller till och med sämre inom visse områden när plötsligt sensorer tas bort), FSD.
Men det är väl inte konstigt, att det händer sånt. VW är ju generellt sett inte så populärt heller.
Musks styrkor blir förmodligen också hans svagheter över tid. Han har ju åstadkommit mycket men jag skulle tro att han inte är en lämplig ledare för ett företag som har etablerat sig på marknaden.BigEasy skrev: ↑30 maj 2023 17:41Ja, för mig är det betydligt värre med dålig service, slumpvisa kvaliteten vid leverans, frånvaro av parkeringssensorer osv. Struntar fullkomligt i vad Elon Musk tweetat för något.Credde skrev: ↑30 maj 2023 16:51Tror ju förutom hela Twitter grejen och lite tweets om Ryssland så skulle det inte förvåna mig om folk börjar tröttna på den dåliga kommunikation (t.ex. när man beställer en Tesla så verkar man hamna i ett "lotteri" om när man får bilen), servicen och kanske det, att bilen inte blir lika mycket bättre vid uppdateringar som man hoppades på (eller till och med sämre inom visse områden när plötsligt sensorer tas bort), FSD.
Men det är väl inte konstigt, att det händer sånt. VW är ju generellt sett inte så populärt heller.